Week 11 begon met een zeer vermoeiende dag: Ondanks we geen fysieke arbeid hebben verricht, was ik na een volledige dag ingewikkeld denk- en rekenwerk volledig uitgeput. We stelden maar liefst zes offertes op door middel van onze eigen calculaties. Hier kwam enorm veel denk- en rekenwerk bij kijken. Dit nam zowat hele dag in beslag.
Op dinsdag besloten we dat het geen slecht idee zou zijn enkele uren per week een calculator in te huren. Dit enerzijds omdat dit voor ons veel te tijdrovend is, en anderzijds omdat we nog niet zo veel ervaring hebben met het opstellen van offertes voor verschillende landen. (Zie vorige blog: Verschillen tussen België en Nederland). Het is vandaar dat we contact opnamen met William van W-Flex (waar ik tevens vorige woensdag mijn contract afsloot). William belde ons nog geen kwartier later terug op met de mededeling dat hij een 64-jarige ex-calculator in zijn database had gevonden die interesse toonde in een part-timejob als calculator voor ons. Hiervoor kon, indien dit voor ons paste, al een gesprek volgen in de namiddag. Hier waren we natuurlijk erg blij mee.
We gingen hier heen voor een kennismaking met de calculator. Helaas kwamen onze ideeën niet overeen en besloten we verder te gaan met onze zoektocht naar iemand die beter in ons team past.
Op woensdag werkte ik eerst mee op een dakje van een tuinhuis in Maasmechelen. Dit duurde slechts twee uurtjes. Vervolgens moesten we materialen gaan ophalen in Helmond, bij onze grootse aannemer (Kimmenade). Erna gingen we langs bij iemand die contact met ons had opgenomen nadat hij met waterschade te kampen had. Ook dit was iets wat niet meer dan een uur in beslag nam.
Donderdag was een vrije dag (Hemelvaart) en vrijdag maakten we de brug. Een korte week dus....
Op naar de laatste week van mijn stage, die naar mijn mening niet beter had kunnen lopen.
Op maandag van week 10 kregen we een vertegenwoordiger over de vloer van Canam.
Canam is een leverancier van bouwmaterialen. Zij leveren voornamelijk in België.
Zoals wij al enige tijd geleden opmerkten, zijn er behoorlijk wat verschillen in de Belgische en Nederlandse regelgeving wat betreft het uitwerken van offertes. Verder is België ook veel strikter op bepaalde gebieden: Zo wordt er bijvoorbeeld in België gevraagd om met een zeer specifiek product te werken, mét bepaalde productcode. Dit wilt dan zeggen dat je dan ook uitsluiten met dit product te werk mag gaan. In Nederland daarentegen vragen ze enkel te werken met een productsoort. Verder bepaal je als onderneming zelf met welk merk en met welke kwaliteit je te werk wilt gaan. Het is vandaar dat de Nederlandse prijzen een stuk lager liggen en je veel meer speling hebt bij het opstellen van een Nederlandse offerte.
Wij zijn zelf nog nieuw op de Nederlandse markt. Het is vandaar dat wij aan Canam voorstelden over te gaan tot een samenwerking, op voorwaarde dat zij ons zouden helpen met het opstellen van de prijzen (want wat zijn nu juiste competitieve prijzen in België en hoe verschilt dit in Nederland?). Hier ging de vertegenwoordiger van Canam mee akkoord.
Verder werkte ik op dinsdag een offerte voor met betrekking tot een project van maar liefst 150.000 euro. Dit moest met veel precisie en in overleg met Thomas gebeuren. Vandaar dat we hier ook uren aan besteedden. Vervolgens bezocht ik nog een drietal bedrijven.
Op woensdag had ik om negen uur 's morgens een afspraak bij William van W-Flex. Hier was ik voor het opstellen van een contract na mijn stage. Dit contract ging al in week 10 in, wat wilt zeggen dat ik vanaf nu ook niet meer werk tegen een stagevergoeding. Verder hielp William mij met enkele vragen die ik had om mij wegwijs te leren in mijn eerste baan. Ik sprak met Thomas af een 40-urencontract aan te gaan voor de eerste drie maanden. Dit is nog een voorlopige 'proefperiode' om te zien hoe de nieuwe verantwoordelijkheden ons bevallen.
Op donderdag werkte ik van zes uur 's morgens tot twee uur 's middags mee op het dak in Maastricht voor Kimmenade.
Op vrijdag kregen we eerst bezoek van meneer Bierebeeck. Vervolgens hield ik me bezig met kleine werkjes zoals het betalen van facturen, het doormailen van offertes, het bijhouden en controleren van de uurlijsten,...