Dag iedereen xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Hier opnieuw een bericht voor de klasblog over het thema waarover we zoveel geleerd, gezien en gespeeld hebben: het circus!
Op dag 1 al maakten we kennis met Tito de clown. De juf las het verhaal voor. Tito clown wou graag tovenaar worden. Na het luisteren was het tijd voor actie! Enkele kindjes uit de klas deden hun best om zich te verkleden en het verhaal in een toneel te gieten. Tijdens de namiddag stonden er een heleboel activiteiten op het programma. Samen met de kleuters van juf Griet en juf Heidi konden we 4 activiteiten doen bij elke juf. We leerden veel over de verschillende circusfiguren en mochten enkele dingen samen uitproberen zoals goochelen.
In de klas is ook een heus circus aanwezig. Onze poppenhoek hadden we dus ook deze keer nog niet terug. In het circus kon je allerlei verkleedkleren vinden zoals voor een leeuwentemmer, clown, circusdirecteur,
Er lagen sjaaltjes en balletjes om mee te jongleren en er waren ook een heleboel dieren aanwezig. Het kleine tafeltje met het rode tafellaken was voor de goochelaar want daarop stond een mooie zwarte goochelhoed met wit konijn en toverstok.
Op dinsdag 17 april bracht de juf haar laptop mee naar de klas en konden we genieten van een filmpje over het circus. Daarin konden we zien welke dieren er zijn, hoe ze verzorgd worden en welke circusfiguren welke show gaven. Die dag begonnen we ook vol goede moed aan onze circustent met stokpopjes. Wat was dat hard werken zeg! We leerden ook een leuk liedje over het circus: het circusalfabet.
Op woensdag was juf Joke even terug in de klas om leuke dingen met ons te doen. Juf Anouk moest die dag zelf even terug naar de grote school.
Op vrijdag vertelde juf Anouk ons een poppenkastverhaal waarin de aap de clown uitlachte omdat hij niet kon jongleren. Samen gingen we op zoek naar een oplossing en uiteindelijk besloten we dat de aap de clown beter had geholpen door uit te leggen hoe het moet.
Toen brak de tweede week in ons thema alweer aan. We kregen een nieuwe hoek in de klas en dat was de muziekhoek. Daarin stond een flessenspel en een keyboard waarop de kleuters aan de hand van kleuren liedjes konden leren spelen. Heel wat kleuters probeerden dit en sommigen mochten zelfs een klein concert houden voor de hele klas. Tijdens de bewegingsles was clown Pieno er om ons te helpen oefenen zodat we allemaal een goede circusartiest zouden kunnen zijn. We moesten op een evenwichtsbank lopen zoals de koorddanseres en moesten ook door een tunnel kruipen zoals de leeuwen.
Op dinsdag 24 april bracht juf Anouk een gezelschapsspel mee over het circus. Iedere speler had een circustent en het was de bedoeling dat je om het eerst 6 verschillende dieren in je circus had. Toch moesten we ook elkaar helpen door af en toe even een dier aan een medespeler te geven of door dieren te ruilen met elkaar.
De volgende dag kregen we groot bezoek. Het was een korte maar spannende dag. Er kwam een heuse vuurspuwer langs en op de speelplaats maakte hij grote vlammen vuur. Net een draak! riepen sommige kleuters. Hij legde hierbij ook uit wat er allemaal voor nodig was en nadien konden de kleuters ook vragen stellen.
Op donderdag werd we op de rooster gelegd door de juf aan de hand van een grote quiz. We werden in 4 groepjes verdeeld en wie wou antwoorden moest om het eerst op een kussen gaan zitten. We moesten leren om het klasgenootje dat al op het kussen zat er niet zomaar af te duwen. Ten slotte was die de eerste. Het was een spannende strijd en uiteindelijk wonnen er drie groepen met gelijkstand. Het enthousiasme was groot!
Uiteindelijk brak alweer de laatste dag aan. We maakten samen met de hele klas popcorn en na de middag smulden we er ons buikje van vol. Met elk ons potje popcorn in de hand konden we dan om 15 uur vertrekken naar huis.
|