Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
Voor de laatste keer doken de kinderen van KL3A in het Spillebad dit schooljaar. Ze mochten spelen met waterspeelgoed van thuis en in de waterglijbuis glijden, wat natuurlijk heel plezant en spannend was!
De wortelen uit de tuin van KL2 waren klaar om geoogst te worden. Ze werden voorzichtig uit de grond getrokken.Daarna werd de aarde van de wortelene afgeborsteld. Vervolgens werden de wortelen gewassen en gedroogd. Om er lekkere wortelpuree van te maken werden ze geschild, gekookt en geplet... Proeven: mmm lekker!
KL 3 A en KL3 B hebben hun laatste zwembeurt eind april en begin mei.
Door het slechte winterweer in maart, hebben we de laatste zwembeurt van KL3 C verplaatst naar 5 juni. De overige woensdagen in mei zijn gepland voor watergewenning KL2 als halve sportdag Wat maak je klaar:zwemzak met zwempak en handdoek( naamtekenen aub) geen los bermudamodel voor de jongens aub wegens: verboden
gemakkelijke kledij en schoeisel aub,duikbrilletje mag, geen zwembandjes meegeven voor de armen-die zijn aanwezig in het spillebad !)
zie: kolom" AGENDA " voor alle data.
De dag vooraf krijgen de kinderen een merkteken Z op hun hand ter herinnering.
MEDEDELING VOOR KL3:
Vrij spel in het Spillebad: in de glijbuis met de juf en spelen met speelgoed van thuis: waterpistool, bal, opblaasdiertje of bootje,... zolang het op de bus kan is het oke
Sportieve groetjes en dankjewel voor de medewerking
Nieuws vanuit het Spillebad! De kinderen maken goede vorderingen en bijna allemaal hebben ze het drijven en voortbewegen met de drijfplank onder de knie. Bravo!!
Wat hebben de kinderen hun best gedaan! Alle dialoogjes, versje, liedjes en dansjes hebben ze supermooi gebracht met gevoel, inleving en veel plezier! De toeschouwers genoten van het verhaal en als beloning voor het optreden werden de kinderen getrakteerd op fruitsap en koekjes!
We repeteren al voor ons optredentje tgv de seniorenweek. We brengen het verhaal van" Doris Draakje en de Sint "op donderdagnamiddag 29 november in het WZC. Hieronder vindt je de dansjes en de kinderen die ze uitvoeren. Indien je gepaste kledij, of materiaal thuis hebt, mag je die meegeven met je kleuter vanavaf morgen.
Mag ik vragen om alles zeer goed te naamtekenen aub?
Meisjes KL3A juf Joke Bewegingsparcour:Sint op zijn paard Stokpaardje wordt in de klas geknutseld Mijter wordt in de klas geknutseld Kledij: briefje wordt meegegeven Jongens KL3A juf Joke Pakjesdans: Zwarte Pietverkleedkledij: mag je meegeven indien je die hebt.
Meisjes KL3 B juf Cindy/juf Heidi Schrijfdansje: Draakjes( via briefje)
Jongens KL3B juf Cindy/juf Heidi Zwarte Pietjes in de speelgoedfabriek: je mag Zwarte Pietverkleedkledij meegeven indien je die hebt Speelgoed: speelgoed dat geluid kan maken, opgewonden worden, lichtjes die kunnen flikkeren, robotje, ...allerhande speelgoed dat moet " gecontroleerd" worden door de Zwarte Pieten vooraleer ze het in de zak stoppen. 1 of 2 speelgoedjes is voldoende per kindje.
Meisjes KL3 C juf Charlotte: Doris Draakje dans ( juf Charlotte zal materiaal in de klas knutselen voor de staart en de oren en een briefje meegeven)
Jongens KL3 C juf Charlotte Bange kindjes dans: jas, wanten, muts, sjaal( gewone kinderkledij)
Heb je een vraagje of is er iets niet duidelijk, of kan je kleuter die dag niet aanwezig zijn?
Wil dan via " reageer" een berichtje sturen via de blog ?
Verlangend keken de kleuters uit wat er dit keer op de tafel zou liggen... Schuim? Nee hoor ... deze keer kregen hun handjes een deugddoend modderbadje! Ze experimenteerden met klei, zand, water, takjes en noten op leuke kriebelmuziek. Sommige kindjes tasten voorzichtjes en anderen vliegen er meteen in. Elk volgens zijn eigen persoonlijkheid, durf of nieuwsgierigheid. Belangrijk is dat ze volledig opgaan in het tactiel, zintuiglijk bezig zijn en op die manier hun visuele en tactiele motoriek speels en ontspannen ontwikkelen wat een belangrijke basis vormt voor het rijp worden tot het latere " leren schrijven" Geef je kindjes thuis vaak boetseerklei, zand, water(combinatie) of speeldeeg( bloem, beetje water en zout). Exploreren(kneden, duwen, grijpen, rollen...) bevordert de spierkracht, de vingervaardigheid, het zelfbewustzijn,het zelfvertrouwen en het geluksgevoel van de kinderen!Na een tijdje zullen ze figuurtjes maken en combinaties ontdekken en benoemen wat ze maken.Dat kunnen heel leuke tafereeltjes worden en het is fijn als je af en toe meedoet.Dat is niet " vuil", Dat is nieuwsgierig en leerzaam bezig zijn ( en het is niet duur ) Het spijt me dat de nieuwe schortjes nog niet binnengekomen zijn en mijn excuses voor de moddervlekken op de kleren.Maar volgende keer doen we zeker en vast ons nieuw schortje aan! Op donderdag is het schrijbelen voor de kleuters van juf Famke en op vrijdag voor de kleuters van juf Sabien . Gewone speelkleertjes om te ravotten en te exploreren en die af en toe wat " vuil " mogen zijn ,zijn ideaal voor de schrijbellesjes!
De natte, koude knisperige bladeren, de zachte dekens, het gladde hout... alles hebben die mini voetjes gevoeld en beleefd! De kinderen speelden ontspannen en uitgelaten met het materiaal: een echte exploratie van zintuigelijke ervaringen: horen van de pletsende voetjes, ruiken van de bladeren, voelen van de verschillende grondstoffen, betasten , voelen en bekijken tot alles ondersteboven lag!
Vooruitblik muzisch project KL2/3: Doris Draakje en de Sint
Met dit muzisch project gaan we samen met Doris Draakje op zoek naar een vriendje.
Doris Draakje is verdrietig omdat ze geen vriendjes heeft.
Daarom schrijft ze Sinterklaas een brief.
Dan wordt het paard van Sinterklaas ziek.
Hoe zou dat aflopen? .....
Het worden boeiende en spannende weken!!
In de klassen wordt een week rond de herfst gewerkt en in de turnlesjes wordt reeds gestart met het verhaal van Doris Draakje ter voorbereiding van het optreden in het WZC op 29 november tgv de seniorenweek en het Sinterklaasfeest begin december op school.
Alle derde kleuterklassers verdienen een Big High Five!! Ze hebben het beste van zichzelf gegeven in de grote turnzaal te Izegem die vol stond met uitdagende turnoefeningen en turntoestellen. Ze doorliepen het ganse parcour in ruim een uur en verdienden hun diploma!
Schrijbelen is van kriebelen en krassen naar de meest elementaire basisbewegingen ( ronden, rechten, arcades, guirlandes, doorgaande, verbonden lijnen) gaan. Dat doen we door te ervaren en te ontdekken, in de grote ruimte, de lucht, en op verschillende vlakken. Met de richtingen naar boven, naar beneden, naar links en naar rechts, en met de bewegingen heen en weer, rond, kronkelend en golvend, kan al veel geschrijbeld en gespeeld worden. Het schrijbelen sluit aan op de expressiemogelijkheden die het kind zelf van nature zoekt (krassen, rondkronkelen...) en is een goede afdruk van de innerlijke belevingswereld. De eerste schrijbelactiviteit bestond uit het verkennen van ritme( muziekje), de op en neerwaartse beweging bij tikken en de draaiende roterende beweging met materialen: potjes, lepels,handen en vingers op een glijdende oppervlak. Het badschuim rook lekker en voelde lekker glad!
"Volg de pijlen" klonk de opdracht vandaag. De kleuters ontdekten 2 soorten pijlen en namen meestal de juiste bocht naar links of naar rechts.Ze hielden zich aan de afspraken en spelregels en gelukkig viel geen enkel slachtoffer en was er ook geen blikschade! De kinderen leerden te vertrekken bij de groene kleur en te remmen en halt te houden bij de rode kleur.Ook hielden we een race op zijn " Zolders" en wie het eerst over de meet kwam ,was... gewonnen!
Het was een leuke turnles waarbij zowel de meisjes als de jongens echte autofreaks waren!
De woorden: relaxen, massage , lounchen, chillen , klinken ons niet meer vreemd in de oren. Bij kinderen noemen we dit : snoezelen. Het is gezellig bij elkaar tot rust komen, in een zachte gemoedelijke sfeer.