WELKOM OP DE KLEUTERBLOG VAN DE ZILVERBERGSCHOOL!!!

  
    Afbeeldingsresultaat voor herfstblaadjes

   


Thema KL2/3:

Anton
en de blaadjes


Thema KL1/A peuters:

De gevoelens van Jules

Thema KL1/B Peuters :

De gevoelens van Jules


 








Startpagina !
Categorieën
  • A: kleuterblog : algemeen (108)
  • B: juf Sabien en Kristien : KL1A (398)
  • C: juf Famke en Kristien : KL1B (409)
  • D:juf Joke/juf Kris : KL 2/3 A (314)
  • E:juf Heidi : KL 2/3 B (126)
  • F: juf Griet : KL 2/3 C (142)
  • G: juf Kris: bewegingsopvoeding (225)
  • Agenda

    Belangrijke data

    Interessante links
  • handige kleuterhandjes
  • ouders en opvoeden
  • culturele site voor kleuters
  • plezante peutersite !
  • veilig leren en spelen met Bobo
  • groei mee met je kinderen

        aantal bezoekers

    Laatste commentaren
  • Noor (omie en opie Koksijde)
        op de gevoelens van Jules
  • link foto's werkt niet (Pieter-Jan Busschaert)
        op Het is herfst!
  • zwemlesje (omie en opie Koksijde)
        op De Krekel 3 B
  • bedankt (Tineke)
        op GROEN
  • Foto's (Brenda Van Hoye)
        op Muziek
  • Dankjewel juf Griet (Sieglinde)
        op Zo ben ik , zo ben jij...
  • Waterpret (Joke)
        op waterpret op school
  • hoera het is school (Tineke)
        op 1 september
  • dankjewel (omie en opie Koksijde)
        op 1 september
  • Jarigen (Joke)
        op oudercontact donderdag 23 juni
  • Blog als favoriet !
    Archief per jaar
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009
  • -0001
    kleuternieuws

    Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt! Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
    28-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KL 3 voorbereidend schrijven wiskundige initiatie
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo!

    Wat moet een kind van 5 jaar kunnen om vlot te starten in het eerste leerjaar?

    Vanuit de lichamelijke beleving, zich kunnen orienteren in de ruimte 3D en 2D( dimensioneel)
    Van manipulatief  handelen in de ruimte stilletjesaan naar de abstracte vorm in de ruimte op een blad.
    Dit vraagt ontwikkelingstijd en zeer veel kansen tot ontdekken, beleven en ervaren op zo veel verschillend mogelijke manieren.

    Niet door het vaak herhalen of oefenen van letters en cijfers waardoor het kind " moe" wordt en leren ziet als "zitten "en oefenblaadjes maken.
    De oefenblaadjes zijn goed maar zijn pas nuttig als het kind de voorafgaande ontwikkelingsfases voldoende heeft doorgemaakt met het lichaam in de ruimte en via het manipuleren van materialen( spelen!!)

    Via schrijfdans, schrijbelen , in combinatie met manipuleren( handelend ontdekken = leren) en oefenblaadjes vinden de kleuters het "een leuk spel " .
    Via spel,  exploratie en experimenteren nemen hun hersenen het meest op en het blijft ook opgeslagen in het geheugen als " opgedane kennis"

    Om de 3 weken maken we vanaf het tweede semester een blad met een oefening ivm voorbereiden rekenen, lezen of schrijven:

    -vlotte oog-handcoordinatie: de ogen volgen de handelende handen, gestuurd door de hersenen.
    -aandachtig en geconcentreerd kijken en luisteren.
    -van links naar rechts bewegen( kruiscoordinatie-over de middellijn= belangrijk)
    -Bovenaan links beginnen
    -visule detailwaarneming
    -een opdracht begrijpen en zelfstandig uitvoeren
    -kritisch leren kijken en zien wat goed en fout is , en dus ook corrigeren
    -een blad kunnen vouwen,
    -een lijn kunnen trekken met een latje en een potlood
    -de pengreep verwerven
    -een goede houding aannemen aan de tafel
    -de opdracht in een goed tempo uitvoeren en afwerken

    Veel hé 

    Laat je kinderen gerust kliederen op muziek, spelen met boetseerklei, spelen met legoblokjes , spelen in het zand...

    Dan leren je kinderen echt superveel

    Kijk even mee naar het oefenblaadje van 3 ruimtelijke figuren
    Wat hebben we geleerd vandaag...????

    Een fijn weekend

    groetjes,

    juf Kris



    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zwierezwaai schrijbelen KL3A


    En het ging vooruit...!Ongelooflijk goed vooruit!





    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rollebolle KL2
    Klik op de afbeelding om de link te volgen








    i

    Lachende gezichtjes, sportieve kleren, een tof bewegingslied en zeer aantrekkelijk materiaal op 10 oefenplekken!
    Het was een leuke en intensieve voormiddag en alle kindjes hebben zich goed ingezet!
    Als beloning kregen ze allemaal een rollebollesticker als aandenken.

    Dankjewel aan de organisatoren en helpers bj de groepjes!




    ROLLEBOLLE 2014 - Video Maker


    Groetjes van Juf Heidi  juf Kris en juf Christa

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    25-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bewegen is gezond!KL3-WZC Zilverberg


    Mooie sfeerbeelden van de bewoners , de begeleiders en de kinderen van KL3 in ACTIE!


    Click to play this Smilebox slideshow
    Create your own slideshow - Powered by Smilebox
    Personalize your own free picture slideshow

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    14-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.watergewenning : drijvende balletjes
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Hoi!

    Verzamelen, sorteren
    mikken -gooien-vangen
    grijpen- stabiliteit
    samenwerken

    waren de vaardigheden die vandaag aan bod
    kwamen in de activiteit.

    Klik op  de balletjes en kijk even mee?


    Groetjes van juf Kris en KL3 B


     

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    13-03-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijbelen: Berenpap KL1 A KL 1 B
    Klik op de afbeelding om de link te volgen






    Hallo!

    Vandaag maakte Mama beer berenpap klaar!
    Terwijl Mama beer even buiten was
    om de pap te laten afkoelen
    sloop kleine beer naar de keuken en speelde met de pap!

    Oei oei, klein beertje
    Foei foei klein beertje!


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    20-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijbelen KL1 carnaval:spiegels en gezichtjes
      Vandaag lagen er spiegels op de tafel !

    De kindjes exploreerden en experimenteerden volop met het materiaal...
    Hun fijne vingermotoriek wordt daardoor  spelenderwijze flink getraind !
    Knijpen in de sponsen, duwen, met de vingers kriebelen,...
    Hun gezichtje in stukjes en beetjes ontdekken : Julia ontdekte haar eigen snottebel
    en Andreas zag zijn krabbel op zijn wang



    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    19-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.sherborn KL2 circus

    Hoi !

    Respectvol omgaan met elkaars lichaam,
    bewust worden van je lichaam, samenwerken met elkaar,
    zijn vaak terugkerende doelstellingen bij de activiteiten sherborn.
    De kleuters hebben gevoeld en beleefd hoe ze met elkaar een  levende piramide kunnen bouwen
    Dit lukte enkel als ze beheerst en zorgvuldig samenwerkten
    Het was spannend en leuk!


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KL2/3 beweg op: circus-carnaval
    Klik op de afbeelding om de link te volgen





    Hallo!

    De kinderen waren te gast in het circus-oefenlokaal waar nieuwe  acts aangeleerd
    en ingeoefend worden voor de nieuwe circusshow !

    Je ziet ze aan het werk ... als je op het plaatje klikt

    Deze competenties kwamen aan bod:
    lenigheid
    evenwicht en stabiliteit
    coordinatie
    gooien en vangen
    springen en landen
    spierkracht
    en... veel plezier beleven
    als beren, piraten indianen
    en acrobaten!




    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    05-02-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.watergewenning KL3 B

    We hebben weer gespeeld en gedoken, gesprongen  en gegleden!
    ....En  hard getraind op het drijven met een plankje door de hoepel met de kin in het water!
    Iedereen van KL3 B durft nu al met materiaal in de handen
    van de boord in het water te springen en mooi rechtop te landen!

    Bravo!!




    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    28-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KL 2 op wintertraining!
    HOI!

    KL2  oefenden dinsdag  motorische vaardigheden(klimmen,klauteren, rollen...) en competenties( slingeren, tikken, ...)
    in de turnzaal  in 4 groepjes ,op 4 verschillende oefenplekken.
    Na het stopteken schoven de groepjes een nummer door.
    Ze hebben geoefend op kracht, lenigheid, coordinatie en evenwicht.
    Na een deugddoend slaapliedje van Plop konden ze met nieuwe energie naar de klas!


    Click to play this Smilebox slideshow
    Create your own slideshow - Powered by Smilebox
    Slideshow created with Smilebox

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    23-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.schrijbelen KL1 jarige Juleke!


    De kindjes mochten de bakker helpen en de taart vol slagroom smeren
    De taart werd versierd met kaarsjes, hagelslag, fruit, ... tot ze een echte verjaardagstaart werd!
    Daar zal Jules echt blij mee zijn!
    Juf tekende nog een raadseltje op de taart en de kinderen mochten raden wat het was: een kroon!





    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    18-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KL3 Spelend rekenen
    Hallo!

    In de bewegingslesjes werd er deze week ook flink gerekend: getallen lezen,tellen, vergelijken van hoeveelheden, mikken en gooien:
    Spel:
    De stippen op de dobbelsteen tellen, aflezen, benoemen en een pittenzak gooien vanop afstand naar de hoepel met hetzelfde getal.In welke hoepel liggen er het meest? Minst? Evenveel?

    er bestaan ook tal van bewegingsspelletjes rond cijfers:
    we speelden
     1 2 3 piano
    Moeder hoe laat is het ?
    en we leerden het dansje: de 7 -sprong
    en dansten als een edelman!

    Volgende week is er geen watergewenning
    De week nadien, woensdag 29 januari is KL3 A weer aan de beurt
    Let je op gemakkelijke kledij aub?
    Dankjewel

    Volgende week start voor KL2/3 een nieuw thema: wat is wit en kan je eten?

    Ik denk dat we het tikspel: Zwarte kat vangt " witte " muizen  gaan spelen
    Muizen plaatjes





    spelend rekenen - slideshow

    Sportieve groetjes

    juf Kris

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    16-01-2014
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bewegingsexpressie: de badkamer KL1
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo

    Jules en de kleutertjes maken zich vaak een beetje vies maar dat is helemaal niet erg...want dan mogen we lekker in het bad!
    Dat is heeel plezant hoor!


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    19-12-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.bewegingsopvoeding kerstmis KL2/3
    Hallo,

    De kerstmannetjes leerden elkaar aflossen om hun boom te versieren in het estafettespel.
    We probeerden ( en het lukte prima )  op allerlei manieren met ons lichaam sterren en slingers uit te beelden.




    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.KL2 kerstsherborn: sterren in de nacht

    Alle kerststerren zagen er wat bleekjes uit en konden wat verzorging gebruiken.
    De kinderen bestempelden en kleurden met een geel tennisballetje de sterren weer helemaal geel en schitterend!



    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    17-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pompoenenland in KL1
    Vandaag hebben we weer geschrijbeld en een mono- afdruk gemaakt van onze vingerschilderijtjes. Met veel geel en een druppel rood maakten we ORANJE! Joepie: dat is pompoenkleur!!
    We maakten oranje water en we hadden soms ook oranje vlekjes

    Tot de volgende schrijbeldag!

    Daaag!



    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    16-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.spillebad Les 2
    Hallo!

    Vandaag werkten we aan onze kracht, stabiliteit en evenwicht , met materiaal , voorwaarts bewegend in het water.
    De opdracht begrijpen, verwoorden en juist uitvoeren, was ook een opgave!
    Het aankleden in de cabine verloopt al heel vlot!
    Dankjewel voor jullie inspanningen thuis om je kindjes op weg te helpen naar zelfredzaamheid en zelfstandigheid.
    Daaaag!

    groetjes,

    Juf Kris



       


        



      


    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    10-10-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.handmotoriek KL1 : Klei
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Hallo,

    Bewegingsopvoeding is een breed begrip en slaat niet enkel op het groot-motorisch bewegen.
    Ook de krachtontwikkeling van de  armen, polsen, handspieren en  van de vingers  behoren tot bewegingsopvoeding.
    Vandaag hebben de jongste kleuters natuurklei gemanipuleerd met de handen en vingers:knijpen, de vingers in de klei duwen, rollen met de klei, knippen in de klei.
    Klei is een uitstekend en natuurlijk materiaal om kinderen mee te laten experimenteren en erg bevordelijk voor fantasiespel, manipulatie en verstevigen van de handspieren.
    Het kan nooit fout gaan: kleien is een succeservaring .
    Wanneer je  de klei goed bevochtigt en in enkele lagen plastic wikkelt, blijft  het een lange tijd goed bruikbaar.
    Mag ik jullie aanraden om  je kindje regelmatig wat klei aan te bieden als spelmateriaal, eventueel aangevuld  met stokjes, wat water, dopjes,schaartje...?
      Ze zullen het super vinden!!

    De volgende keer gaan we een stapje verder en gaan we wat kliederen: wat gebeurt er als je water bij de klei doet???

    Groetjes ,


    juf Kris

     

    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)
    26-09-2013
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.watergewenning kL3 C

    Woensdag trokken de kinderen van KL3 C naar het Spillebad
    Niemand had watervrees en sprong lekker het water in!! Bravo !!We hebben opnieuw bijgeleerd: als we mogen spelen met de grote drijfplank
    mag je er niet op rechtstaan en mag je die niet omdraaien
    Waarom?
    Voor de VEILGHEID !!

    Even herinneren: voor de jongens zijn zwembermuda's niet toegelaten.
    Enkel aansluitende zwembroekjes aub.( reglement in alle binnenzwembaden)

    Daaaag
    groetjes,
    juf Kris












    Categorie:G: juf Kris: bewegingsopvoeding
    >> Reageer (0)


    >

    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs