Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
28-03-2014
KL 3 voorbereidend schrijven wiskundige initiatie
Hallo!
Wat moet een kind van 5 jaar kunnen om vlot te starten in het eerste leerjaar?
Vanuit de lichamelijke beleving, zich kunnen orienteren in de ruimte 3D en 2D( dimensioneel) Van manipulatief handelen in de ruimte stilletjesaan naar de abstracte vorm in de ruimte op een blad. Dit vraagt ontwikkelingstijd en zeer veel kansen tot ontdekken, beleven en ervaren op zo veel verschillend mogelijke manieren.
Niet door het vaak herhalen of oefenen van letters en cijfers waardoor het kind " moe" wordt en leren ziet als "zitten "en oefenblaadjes maken. De oefenblaadjes zijn goed maar zijn pas nuttig als het kind de voorafgaande ontwikkelingsfases voldoende heeft doorgemaakt met het lichaam in de ruimte en via het manipuleren van materialen( spelen!!)
Via schrijfdans, schrijbelen , in combinatie met manipuleren( handelend ontdekken = leren) en oefenblaadjes vinden de kleuters het "een leuk spel " . Via spel, exploratie en experimenteren nemen hun hersenen het meest op en het blijft ook opgeslagen in het geheugen als " opgedane kennis"
Om de 3 weken maken we vanaf het tweede semester een blad met een oefening ivm voorbereiden rekenen, lezen of schrijven:
-vlotte oog-handcoordinatie: de ogen volgen de handelende handen, gestuurd door de hersenen. -aandachtig en geconcentreerd kijken en luisteren. -van links naar rechts bewegen( kruiscoordinatie-over de middellijn= belangrijk) -Bovenaan links beginnen -visule detailwaarneming -een opdracht begrijpen en zelfstandig uitvoeren -kritisch leren kijken en zien wat goed en fout is , en dus ook corrigeren -een blad kunnen vouwen, -een lijn kunnen trekken met een latje en een potlood -de pengreep verwerven -een goede houding aannemen aan de tafel -de opdracht in een goed tempo uitvoeren en afwerken
Veel hé
Laat je kinderen gerust kliederen op muziek, spelen met boetseerklei, spelen met legoblokjes , spelen in het zand...
Dan leren je kinderen echt superveel
Kijk even mee naar het oefenblaadje van 3 ruimtelijke figuren Wat hebben we geleerd vandaag...????
Lachende gezichtjes, sportieve kleren, een tof bewegingslied en zeer aantrekkelijk materiaal op 10 oefenplekken! Het was een leuke en intensieve voormiddag en alle kindjes hebben zich goed ingezet! Als beloning kregen ze allemaal een rollebollesticker als aandenken.
Dankjewel aan de organisatoren en helpers bj de groepjes!
Vandaag maakte Mama beer berenpap klaar! Terwijl Mama beer even buiten was om de pap te laten afkoelen sloop kleine beer naar de keuken en speelde met de pap!
De kindjes exploreerden en experimenteerden volop met het materiaal... Hun fijne vingermotoriek wordt daardoor spelenderwijze flink getraind ! Knijpen in de sponsen, duwen, met de vingers kriebelen,... Hun gezichtje in stukjes en beetjes ontdekken : Julia ontdekte haar eigen snottebel en Andreas zag zijn krabbel op zijn wang
Respectvol omgaan met elkaars lichaam, bewust worden van je lichaam, samenwerken met elkaar, zijn vaak terugkerende doelstellingen bij de activiteiten sherborn. De kleuters hebben gevoeld en beleefd hoe ze met elkaar een levende piramide kunnen bouwen Dit lukte enkel als ze beheerst en zorgvuldig samenwerkten Het was spannend en leuk!
De kinderen waren te gast in het circus-oefenlokaal waar nieuwe acts aangeleerd en ingeoefend worden voor de nieuwe circusshow !
Je ziet ze aan het werk ... als je op het plaatje klikt
Deze competenties kwamen aan bod: lenigheid evenwicht en stabiliteit coordinatie gooien en vangen springen en landen spierkracht en... veel plezier beleven als beren, piraten indianen en acrobaten!
We hebben weer gespeeld en gedoken, gesprongen en gegleden! ....En hard getraind op het drijven met een plankje door de hoepel met de kin in het water! Iedereen van KL3 B durft nu al met materiaal in de handen van de boord in het water te springen en mooi rechtop te landen!
KL2 oefenden dinsdag motorische vaardigheden(klimmen,klauteren, rollen...) en competenties( slingeren, tikken, ...) in de turnzaal in 4 groepjes ,op 4 verschillende oefenplekken. Na het stopteken schoven de groepjes een nummer door. Ze hebben geoefend op kracht, lenigheid, coordinatie en evenwicht. Na een deugddoend slaapliedje van Plop konden ze met nieuwe energie naar de klas!
De kindjes mochten de bakker helpen en de taart vol slagroom smeren De taart werd versierd met kaarsjes, hagelslag, fruit, ... tot ze een echte verjaardagstaart werd! Daar zal Jules echt blij mee zijn! Juf tekende nog een raadseltje op de taart en de kinderen mochten raden wat het was: een kroon!
In de bewegingslesjes werd er deze week ook flink gerekend: getallen lezen,tellen, vergelijken van hoeveelheden, mikken en gooien: Spel: De stippen op de dobbelsteen tellen, aflezen, benoemen en een pittenzak gooien vanop afstand naar de hoepel met hetzelfde getal.In welke hoepel liggen er het meest? Minst? Evenveel?
er bestaan ook tal van bewegingsspelletjes rond cijfers: we speelden 1 2 3 piano Moeder hoe laat is het ? en we leerden het dansje: de 7 -sprong en dansten als een edelman!
Volgende week is er geen watergewenning De week nadien, woensdag 29 januari is KL3 A weer aan de beurt Let je op gemakkelijke kledij aub? Dankjewel
Volgende week start voor KL2/3 een nieuw thema: wat is wit en kan je eten?
Ik denk dat we het tikspel: Zwarte kat vangt " witte " muizen gaan spelen
Jules en de kleutertjes maken zich vaak een beetje vies maar dat is helemaal niet erg...want dan mogen we lekker in het bad! Dat is heeel plezant hoor!
De kerstmannetjes leerden elkaar aflossen om hun boom te versieren in het estafettespel. We probeerden ( en het lukte prima ) op allerlei manieren met ons lichaam sterren en slingers uit te beelden.
Alle kerststerren zagen er wat bleekjes uit en konden wat verzorging gebruiken. De kinderen bestempelden en kleurden met een geel tennisballetje de sterren weer helemaal geel en schitterend!
Vandaag hebben we weer geschrijbeld en een mono- afdruk gemaakt van onze vingerschilderijtjes.
Met veel geel en een druppel rood maakten we ORANJE!
Joepie: dat is pompoenkleur!!
We maakten oranje water en we hadden soms ook oranje vlekjes
Vandaag werkten we aan onze kracht, stabiliteit en evenwicht , met materiaal , voorwaarts bewegend in het water. De opdracht begrijpen, verwoorden en juist uitvoeren, was ook een opgave! Het aankleden in de cabine verloopt al heel vlot! Dankjewel voor jullie inspanningen thuis om je kindjes op weg te helpen naar zelfredzaamheid en zelfstandigheid. Daaaag!
Bewegingsopvoeding is een breed begrip en slaat niet enkel op het groot-motorisch bewegen. Ook de krachtontwikkeling van de armen, polsen, handspieren en van de vingers behoren tot bewegingsopvoeding. Vandaag hebben de jongste kleuters natuurklei gemanipuleerd met de handen en vingers:knijpen, de vingers in de klei duwen, rollen met de klei, knippen in de klei. Klei is een uitstekend en natuurlijk materiaal om kinderen mee te laten experimenteren en erg bevordelijk voor fantasiespel, manipulatie en verstevigen van de handspieren. Het kan nooit fout gaan: kleien is een succeservaring . Wanneer je de klei goed bevochtigt en in enkele lagen plastic wikkelt, blijft het een lange tijd goed bruikbaar. Mag ik jullie aanraden om je kindje regelmatig wat klei aan te bieden als spelmateriaal, eventueel aangevuld met stokjes, wat water, dopjes,schaartje...? Ze zullen het super vinden!!
De volgende keer gaan we een stapje verder en gaan we wat kliederen: wat gebeurt er als je water bij de klei doet???
Woensdag trokken de kinderen van KL3 C naar het Spillebad Niemand had watervrees en sprong lekker het water in!! Bravo !!We hebben opnieuw bijgeleerd: als we mogen spelen met de grote drijfplank mag je er niet op rechtstaan en mag je die niet omdraaien Waarom? Voor de VEILGHEID !!
Even herinneren: voor de jongens zijn zwembermuda's niet toegelaten. Enkel aansluitende zwembroekjes aub.( reglement in alle binnenzwembaden)