Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
21-09-2011
KL3 C naar het Spillebad
This free picture slideshow personalized with Smilebox
Woensdag was het de beurt aan de kleuters van juf Heidi voor hun eerste watergewenningslesje.Ze hadden er enorm naar uitgekeken. Op de prenten kun je zien hoe wij de lesjes aanpakken: we bespreken de prenten en voeren die uit.Bij iedereen lukte dit vandaag prima!
De jongste kleuters van de school hebben vorige week in hun klas ontdekt en getoond wat ze al kunnnen! Ze kunnen al zelfstandig naar het toilet gaan, hun jas aan -en uittrekken, hun schooltas open en dichtmaken, en ze kunnen nu al flink turnen ook! Eerst turnden we als de baby's : kruipen, trekken, schuiven..en zo trainden we onze rug -en armspieren! Daarna waren we kleine peutertjes die leerden stappen en zo oefenden we onze coordinatie, evenwicht en durf! Nu zijn we al kleuters en kunnen al heel snel lopen:we hebben onze conditie en uithoudingsvermogen getest! Bijna alle kleuters zijn sterk en fit! Enkele kindjes hebben nog een extra steuntje nodig of is het nog wat wennen...daar is de juf voor hé Na al het sporten volgde de " cool down" .We lieten onze hartslag zakken en snoezelden nog wat onder een zacht dekentje... Daarna was het tijd om de jasjes aan te trekken en ons energieniveau terug op peil te brengen met koek, fruit of een boterham!! Zo turnen we iedere week op dinsdag een uurtje voor de speeltijd met de vriendjes van juf Famke en na de speeltijd met de vriendjes van juf Sabien !
Vol ongeduld en supergemotiveerd trokken 9 kleuters met zwempak richting schoolbus. In de kleedcabine begon het serieuze werk: kousen in de schoenen, schoenen onder het bankje, jassen aan de haak, handdoek klaarleggen en na dat alles keurig lag, bespraken we het lesje van de dag adh van prenten. Voordat we het water " indoken" maakten we een groepsfoto speciaal voor de mama's en de papa's!
Dit hebben we gedaan:
-zittend in het water spetteren met de benen met de moussebuis de overkant stappend bereiken -in een rij stappen met de juf naar de douche- voeten hygienisch afspoelen -het glijbaantje " testen"!
Vorig schooljaar hebben we afgesloten met " de maand van de knikkers". Dit schooljaar zullen we opnieuw iedere maand een type spel of spelmateriaal promoten en stimuleren.
September is de maand van DE TIKSPELLETJES !!
In de bewegingslesjes zal speciaal aandacht gegeven worden aan het aanleren van enkele nieuwe spelletjes met de bedoeling dat de kinderen ze zelf na een poosje gaan spelen op de speelplaats.
Naar goede gewoonte mogen jullie af en toe eens meepiepen naar de kleintjes in de turnzaal. Voor de instappertjes was het enkele dagen wennen , maar nu zijn ze al vertrouwd met de grote turnzaal en exploreren en experimenteren ze volop. Hun motorische vaardigheden gaan er uitstekend op vooruit!
De maand juni is de knikkermaand. Dit speelgoed is reeds geschikt voor de kleuters van 5 en 6 jaar . Voor de jongsten is er meer gevaar omdat de kindjes de knikkers kunnen verwarren met een snoep en ze ook sneller in hun mondje stoppen. Geef dus aub geen knikkers mee indien je kindje in het eerste kleuter zit. We zullen die kindjes voorzien van kleine plastic balletjes die ze ook kunnen rollen maar veiliger zijn voor hen.
Daarom enkele afspraken voor de ganse school om het knikkeren leuk en eerlijk te houden:
Knikkers mogen niet omgeruild worden.Jonge kinderen kunnen de waarde van verschillende knikkers niet zo goed inschatten als de oudere kinderen van de school. Knikkers mogen niet " verkocht" worden.Geen geld of andere omruilmiddelen op school! Geen knikkers in de klas: ze blijven in een knikkerzak of etui in de gang. Geen knikkers meenemen in de eetzaal, ook niet in de broekzakken! Knikkers onmiddellijk meenemen naar de speelplaats: er wordt niet toegelaten om " vergeten" knikkers te gaan halen in de gang. wedstrijdspelletjes met de knikkers om knikkers te winnen mogen enkel in de lagere school en met eigen klasgenoten.Dit om te vermijden dat jonge kinderen hun knikkers veel te gemakkelijk zouden " verliezen"
Het regelment zal in elke klas en op de speelplaats opgehangen worden zodat deze afspraken ook door de kinderen kunnen gelezen worden.( of samen met de juf )
Heel dicht bij papa is het fijn Mijn papa is sterk Hij moet wel veel naar' t werk Maar is hij thuis Dan spelen we kat en muis Hij is mijn grootste knuffelbeer Telkens, telkens weer!
Het combineren van materialen en technieken leidt het vaakst tot creatief spel en speelplezier . De kinderen bouwden letterlijk en figuurlijk een idee uit en werkten samen aan een doel: een kamp. Spontaan werkten de jongens samen aan een jongenskamp en de meisjes maakten een meisjeskamp. Er werd overlegd, materiaal verdeeld, getrokken, knopen gelegd, ontward en vastgemaakt, maw, de kinderen hebben gesjord! Een eigen plekje, een geheime plaats, het is zo spannend en tegelijkertijd zo leerzaam voor jonge kinderen. Ze oefenen sociale en tactiele vaardigheden .Hun creativiteit, oplossingsgericht denken en fantasie worden gestimuleerd en dit met weinig en kosteloos materiaal. Een aanrader voor een zonnige namiddag in de tuin: geef je kleuters doeken, wasknijpers, takken, touwen... en laat ze een kamp bouwen! Misschien mag je er binnen op visite!
Proficiat aan Lauren bij het behalen van haar 25 m brevet in het Spillebad! Zjef behaalde zijn zwembrevet in de paasvakantie en zwom 50meter schoolslag!Gefeliciteerd Zjef! En ook bravo aan alle waterratjes van juf Joke! Ze aarzelden eventjes om onderdoor de " sproeiers" te stappen, maar eens het zwembad in, kon de pret niet op!
Frisse snoetjes, blije gezichtjes, zomerse kleurtjes...alle kindjes vonden het plezant om in het water te spelen! Ze hebben zich prima aan de afspraken gehouden en kunnen zich al bijna helemaal zelf aankleden. Dikke bravo hoor!
Na de vele schrijfdansen , zijn we met de derde kleuters al een eindje op weg om de schrijfpatronen te vormen op oefenblaadjes als voorbereideing op het latere schrijven in het eerste leerjaar. Sinds enkele weken oefenen we: goede schrijfhouding, juiste schrijfrichting, juiste pengreep, nauwkeurigheid, soepel de hand over het papier laten meeglijden, ontspannen de vingers strekken en plooien. In juni wordt verder gewerkt met het kunnen schrijven van grondpatronen op een grondlijn, tussen lijnen, en verschillende patronen na elkaar.
Dit jaar hadden we supergeluk met het mooie weer.De zon straalde in een blauwe hemel en de kindjes genoten met volle teugen van het buiten spelen op de klimtoren, fietsen, steppen of tekenen met stoepkrijt.