Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
13-05-2013
een bloem voor mama
hallo,
de vorige weken zetten we onze mama's in de bloemetjes !! We werkten heel hard aan ons cadeautje want we hadden maar 6 dagen de tijd . Ondertussen leerden we een versje en maakten we ook nog een werkboekje waarbij vooral moesten tellen .We brainstormden en leerden de mama's beter kennen. We gingen wandelen en zochten bloemen , bekeken filmpjes en leerden veel bij .Onze poppenhoek werd een bloemenwinkel, we zaaiden bloemen en leerden veel soorten bloemen kennen .
Deze week werken we het boek 'de allermooiste vis' uit.
Samen met leerlingen van het zesde leerjaar trokken we opnieuw met de lentezon naar het WZC Zilverberg. We hadden alles bij: een recept van zoutdeeg met een stappen plan, en een kaartspel uno. We hebben zelf zout en bloem afgewogen, gemengd met water en gekneed tot speeldeeg. Op de bapkplaat verzamelden we onze mooie figuren om gebakken te worden. Ondertussen speelden we een spel, aangeleerd door de juffen en meesters van meester Manu! Het was weer erg gezellig en we kijken al uit naar onze volgende activiteit op 30 mei!!
Vele groetjes van alle kleuters KL3 ,Juf Charlotte en juf Kris
De voorbij 2 weken leerden we in de klas over ziek zijn.
We begonnen het thema met een verhaal over een konijn dat
ziek was. Maar gelukkig wilden zijn vriendjes voor hem zorgen. Konijn wilde
zijn vrienden graag bedanken met een wortel.
Maar hoe kon hij nu alle wortels even lang maken om aan zijn vrienden te geven?
Aan de hand van dit verhaal leerden de kleuters heel wat
bij over ziek zijn, maar ook over meten.
Zo kregen de kleuters de kans om:
- elkaar te meten en te vergelijken
- een eigen groeimeter te maken
- allerlei materialen uit de klas te wegen, meten,...
- in de zandtafel aan de slag te gaan met een weegschaal
- ...
Daarnaast toverde de juf de poppenhoek om tot een echt
ziekenhuis. De kleuters hadden veel plezier met de verbandjes, spuitjes,
pleisters,... . Sommigen ontpopten zich tot een echte verpleger/verpleegster.
Maar we leerden ook een leuk versje over ziek zijn:
rode
vlekjes, hè wat gek
op mijn neus en in mijn nek
op mijn buik en op mijn been
op het puntje van mijn teen
en kijk ook eens op mijn rug
rode
hond, naar bed en vlug!
even ziek
zijn is best leuk
ook al heb ik wel wat jeuk.
We
hebben ook lekkere dingen gemaakt met wortels zoals wortelsoep en wortelpuree.
Mmmm!
We
hadden ook 2 jarigen in onze klas: Elias & Emile. Natuurlijk hebben we dat
gevierd in de klas.
Volgende week leren wij over BLOEMEN. Wie dus thuis iets liggen
heeft, mag dit zeker meebrengen naar de klas. Alvast bedankt voor de moeite.
Vele
groetjes juf Griet & juf Charlotte.
(Wanneer
u op de foto klikt kan u alvast enkele fotos zien. Volgende week volgen nog
wat fotos rond dit thema.)
Het thema Pasen/chocolade zit er ook weer op.
Alvast bedankt voor de chocolade! De kleuters hebben heel wat kunnen proeven.
Maar we hebben ook nog andere dingen gedaan met de chocolade: smelten, stollen,
raspen, .
We hebben ook een leuk versje geleerd over
chocolade:
Ik ben dol op chocola,
chocolade in de vla.
Chocolade in de pap,
bij mijn glaasje appelsap.
En op mijn broodje elke dag
chocoladehagelslag
Weet je wat ik t liefste had?
Chocolade in mijn bad!
De kleuters hebben ook een paasmandje gemaakt. Het
2de kleuter mocht een kip inkleuren met vetkrijt.
Het 3de kleuter mocht leuke versieringen maken met
vetkrijt op een haas. Daarna gingen we er met ecoline over.
Gelukkig was ons paasmandje op tijd klaar want
donderdag kwam de paashaas langs in de klas. Samen met de juf zochten we een
manier om alle chocolade eerlijk te verdelen.
Maar we hebben niet alleen geleerd over chocolade
hoor. We leerden ook iets bij over Pasen zelf.We hebben zelfs het laatste avondmaal nagespeeld. Elke klas had iets
gemaakt:chocolademelk, chocoladecake en
chocoladebrood.
Maar er was niet genoeg voor iedereen... Dus
moesten we samen op zoek gaan naar om manier om iedereen een stukje te kunnen
geven: delen.
Het volgende thema gaat over ziekzijn. Wie dus thuis
spulletjes liggen heeft, mag deze zeker meegeven met zijn/haar kleuter.
Blij terug te zijn na lange tijd;een leuke klas, blije, boeiende kleuters en natuurlijk lieve collega's !!
Ons thema was 'borstels' ,we leerden heel wat bij over de verschillende borstels en hun functies . De kleuters mochten sorteren ,voelen , spelletjes spelen, winkelen en knutselen. We probeerden voor de eerste maal een doorgeefschilderij te maken en het bleek een zeer leuke activiteit ; iedere kleuter kiest een borstel en een kleurtje, op een teken van de juf schilderen ze iets op hun blad, op een teken van de juf wordt gestopt en schuiven ze een plaatsje op . Zo wordt het een schilderij van verschillende kleuters met leuke thema's . De kleuters schilderen ook strepen op een blad met alle soorten borstels en mochten daarna 'blind' tekenen....De letterdoos van de B zat overvol , dank voor de medewerking .
Het werd ook een winter weekje met heel veel sneeuw en de nodige pret ( en ook wat ongemakken )
Ons volgend thema is Pasen met de nadruk op chocolade....mmm
We hebben het
voorbije thema heel wat geleerd over Lidia. Dat is een meisje die in Oeganda
(Afrika) woont.
Elke dag
vertelde de juf een stukje uit het verhaal van Lidia. Daarna deden we de
gebeurtenissen van Lidia na, zoals bvb. hoogspringen, kannen water dragen op
ons hoofd, afwassen,...
Maar we
mochten ook dingen proeven zoals papaja, granaatappel en mango. Er waren heel
wat kleuters die dit nog nooit gegeten hadden, maar toch wilden ze wel eens
proeven. Super !
Daarnaast
mochten we ook ons eigen hutje knutselen. En we hebben ook een T-shirt
bestempeld. Nu hebben we een eigen Afrikaanse T-shirt.
De juf had
ook heel wat fotos en filmpjes mee van Oeganda. Zo leerden we dat onze klas er
toch heel anders uit ziet.
Tenslotte
kwam het 2de leerjaar nog op bezoek in onze klas. Zij leerden ons wat frottage
is. Met een blad papier en een wasco in de hand verkenden we de hele klas. Het
was gek om te zien hoe we met het wrijven van wasco op verschillende
ondergronden een mooie tekening kregen.
Vele
groetjes, juf Charlotte.
Het volgende thema gaat over borstels. Wie wil mag gerust enkele oude borstels meegeven met
zijn/haar kleuter. Ook spulletjes die beginnen met de letterB zijn welkom.
Beste ouders, het thema muziek Do re mi zit er ook al
weer op.
We zijn het thema gestart met een waarneming van allerlei
verschillende muziekinstrumenten. Soms was het moeilijk om de naam van een
instrument te onthouden of laat staan uit te spreken.
We hebben geluisterd naar heel wat verschillende soorten
muziek. Op die muziek mochten we bewegen. Ook moesten we heel goed onze oren
gebruiken want we deden tal van luisterspelletjes. We mochten ook zelf muziek
maken in het muziekhoekje.
In het muziekhoekje lagen er ook partituren die we met
muzieknootjes mochten naleggen. Dat was wel niet altijd zo eenvoudig.
En wist je dat je ook met je lichaam muziek kan maken? De
kleuters bedachten de gekste manieren om met hun lichaam muziek te maken.
We hebben tenslotte ook nog een leuk versje geleerd over
muziek. Uw muzikale kapoen zal u dat met veel plezier eens laten horen.
Vele groetjes,
juf Charlotte
Na de vakantie leren we iets bij over Lidia in Oeganda. Wie dus thuis
leuke spulletjes liggen heeft ivm Afrika, mag dit zeker meegeven naar de klas.
Vergeet wel niet de naam van uw kleuter erop te noteren.
Is het ook mogelijk
om een oude t-shirt (groot of klein)
mee te geven met uw kleuter?
De voorbije 2 weken hebben we heel wat bijgeleerd over het sprookje van
Raponsje (of Rapunzel).
De poppenhoek werd omgetoverd tot een echt kasteel met allerlei verkleedkleren
van ridders en prinsessen. Omdat Raponsje zon lang haar heeft, kregen we ook
een kapsalon in onze klas. De jongens hebben een eigen zwaard geknutseld en de
meisjes een kroontje.
We leerden ook de begrippen kort & lang, dik & dun en hoog &
laag. Dat deden we via allerlei leuke spelletjes.
Aan de hand van een stappenplan leerden we ook om een prinses, een
ridder of een kasteel te tekenen. Dat was wel niet zo eenvoudig. Maar we
mochten ook vrij schilderen over het sprookje.
Tenslotte keken we nog naar de film van Rapunzel met een zakje
zelfgemaakte popcorn in de hand. Wat was dat leuk zeg!
Het thema
kalenders / de tijd zit er ook weer op. We zijn het thema gestart met een
waarneming van allerlei verschillende klokken, horloges, kalenders,... Alvast
bedankt voor de leuke spulletjes die u meegaf met uw kleuter.
Daarna zijn
we zelf aan de slag gegaan: we hebben onze eigen weekkalender gemaakt. Bij deze
kalender kent uw kleuter een versje:
maandag zwaai ik naar
de maan
dinsdag zie ik dino staan
woensdag is van woef waf hond
donderdag gaat de donder rond
vrijdag wil mijn vriendje komen
zaterdag zaag ik honderd bomen
zondag lig ik in de zon
en de week is om
Aan de hand
van deze weekkalender kan uwkleuter
zelf kijken welke dag het is vandaag. Sommige kleuters kunnen zelfs al zeggen
welke dag het (eer)gisteren was en welke dag het (over)morgen is.
We hebben
ook geleerd dat de tijd snel gaat wanneer het leuk is, maar dat de tijd soms
ook lang kan duren. Dit deden we via allerlei opdrachtjes met een zandloper (=
1 minuut): springen, stappen, lopen, huppelen, zwijgen,... (de ene opdracht ging
gemakkelijker dan de andere opdracht).
Daarnaast
hebben we ook geleerd dat tijd belangrijk is tijdens het koken. We hebben 2
eitjes in kokend water gedaan. Het ene eitje moest er al wat langer in dan het
andere eitje en zo kregen we een hard- en een zachtgekookt ei.
Ten slotte
hebben we ook nog iets geleerd over de 3 koningen. Toen we het verhaal mochten
naspelen hadden we dolle pret.
Vele
groetjes,
juf
Charlotte
(Het
volgende thema gaat over sprookjes, namelijk: Raponsje. Wie thuis dingen liggen
heeft over sprookjes, ridders/prinsen, jonkvrouwen/prinsessen,... mag dit zeker
meegeven naar de klas. Vergeet niet om overal de naam van uw kapoen op te
schrijven.)
De kleuters hebben heel wat werk gehad aan hun kerstkaart,
kerststalletjes en/of engel. Wanneer u op de foto klikt, ziet u wat meer van onze
klas.
Daarnaast wens ik alle kleuters en hun ouders een vrolijk
Kerstmis en een gelukkig Nieuwjaar toe.
Het volgende thema gaat over de tijd. Indien u dus nog oude
kalenders, klokken, horloges,... heb die u niet meer nodig heeft, mag u
dit gerust meegeven met uw kleuter.
Voor het
thema Sinterklaas hebben we gewerkt rond het prentenboek Doris Draakje en de
Sint. De kleuters van de 3de kleuterklas hebben dan ook een eigen draak mogen
knutselen. Dat was wel niet zo eenvoudig!
De kleuters
van de 2de kleuterklas hebben dan weer een Sinterklaas en Zwarte Piet gemaakt.
We hebben
ook een nieuwe letter geleerd, namelijk de s van Sinterklaas. Er waren heel
wat kleuters die voorwerpen meebrachten met de letter s.
Daarnaast
hebben we ook wat gewerkt rond bang zijn want ik merkte dat er toch wat
kinderen waren die bang waren voor Zwarte Piet. Maar we zijn samen tot het
besluite gekomen dat we eigenlijk niet bang moeten zijn voor die lieve Sint en
Zwarte Piet.
Gelukkig
hebben we kookpietjes in de klas want we hebben cake gebakken. Alle kleuters
van de 3de kleuterklas mochten helpen om het deeg van de cake te maken. Dit
deden we via een stappenplan. De kleuters moesten dus goed kijken en nadenken.
De kleuters
van de 2de kleuterklas mochten dan weer helpen om de cake te versieren met
choco, snoepjes,... . En lekker dat het was!
Tenslotte
kwam de Sint nog langs. Hij bracht leuke dingen mee naar onze klas.
Vandaag
waren Sinterklaas en Zwarte Piet op bezoek in onze school. De kleuters hebben samen met de leerlingen uit
het 1ste en 2de leerjaar een mooi optreden gegeven voor de Sint.
Het
optreden ging over een draakje:
Doris Draakje heeft geen vriendjes, dus besluit ze om hulp te vragen aan Sinterklaas
en Zwarte Piet. Gelukkig willen die haar wel helpen.
Daarna
kregen we allemaal nog een zakje vol met lekkers!
Dank u wel Sinterklaas en Zwarte Piet.
Wanneer u
op de foto klikt ziet u de rest van de fotos.
Groetjes
juf Charlotte
(De fotos van de in de klas komen dit weekend op de
blog.)
Wat vliegt de tijd voorbij! Het thema herfst zit er
ondertussen ook al op.
We zijn het thema gestart met een gezelschapsspel over
de herfst. We moesten de juiste vruchten bij de juiste bladeren leggen. Toen
moesten we via allerlei opdrachten zoveel mogelijk vruchten in ons potje
verzamelen.
Daarnaast hebben we ook een kriebelbeestje gemaakt. Dat
hebben we op een hele speciale manier gedaan!
We moesten een ijzeren plaat inschilderen met zwarte verf. Toen mochten we met
onze vinger een gek kriebelbeestje tekenen in die zwarte verf. Daarna moesten
we ons blad op dat getekend kriebelbeestje leggen en HOCUS POCUS PATS: het
kriebelbeestje stond afgedrukt op ons blad.
Daarnaast hebben we ook een eigen herfstboom gemaakt.
We mochten de stam van de boom schilderen met een rol.
Voor de bladeren van onze herfstboom deden de kleuters
van de 2de kleuterklas een afdruk van een echt blad. Ze moesten dus een echt
blad van een boom beschilderen en dit dan afdrukken op hun boomstam. De
kleuters van de 3de kleuterklas moesten zelf bladeren aan hun takken schilderen.
We hebben ook een liedje en versje geleerd over de
herfst. De tekst van het liedje krijgt uw kleuter later mee naar huis maar hier
alvast het versje:
(Ik ben er zeker van dat uw kapoen dat met veel plezier zal opzeggen.)
Een
spinnetje kriebelt op mijn arm.
Zijn webje wiebelt, de zon is warm.
Kriebelpootjes op mijn arm...
Hé! En toch ben ik niet bang.
Daarnaast zijn we in de klas ook bezig geweest rond
Allerzielen. Daarom hebben we ook een bezoekje gebracht aan de begraafplaats
van de Zilverberg. De fotos hiervan verschenen al eerder op de blog. We hebben ook het geluk gehad dat enkele leerlingen van het 2de leerjaar poppenkast wilden komen spelen in onze klas. Na de poppenkast mochten we zelf ook even poppenkast (proberen te) spelen.
Tenslotte hebben we ook in het begin van ons thema
afscheid genomen van Nathan. We missen hem wel in onze klas, maar we zijn ook
super blij te horen dat hij het goed stelt in zijn nieuwe klas.
U kan de foto's bekijken door op de foto te klikken.
Groetjes juf Charlotte
(Het nieuwe thema is OMA & OPA. Uw kleuter mag
gerust een foto meebrengen van zijn/haar oma en/of opa.)
Vandaag kwam Nathan voor de allerlaatste keer naar onze klas. Dat vinden we allemaal erg jammer. Maar dat konden we niet onopgemerkt voorbij laten gaan dus hebben we een klein afscheidsfeestje gehouden in onze klas voor Nathan.
Samen met alle kleuters wens ik hem veel succes in zijn nieuwe klas. We zullen de altijd vrolijke Nathan zeker en vast missen.
We zijn het
thema sport natuurlijk gestart met heel wat beweging: ochtendgymnastiek,
dansen, wedstrijdje lopen, om te verst springen,... .
Maar we
hebben ook op een speciale manier aan sport gedaan: we hebben onze blote voeten
geschilderd en toen mochten we met onze geverfde voeten op papier lopen,
dansen, springen, hinkelen,... .
We hebben
ook een mannetje geknutseld die kan sporten. Hij kan zijn armen en benen
bewegen. Voor de 2de kleuterklas was dit met een soort van ijzerdraad, maar de
3de kleuterklas moest zelf voor bewegende armen en benen zorgen. Dit deden ze
door triptrapjes te vouwen.
Bij sporten
hoort ook massage en relaxatie. Dat hebben we dan ook gedaan in de klas. De
kleuters vonden het zalig om op rustige muziek elkaar wat te masseren.
We hebben
zelfs aan yoga gedaan. De fotos vertellen veel!
Hallo
hallo! Het thema mijn winkel zit er bijna weer op.
We hebben
een eigen winkel ingericht in onze klas, namelijk De gekke winkel. Alvast
bedankt aan de ouders die spulletjes meegaven met hun kleuter.
Elk op zijn
beurt mochten we dan eens in de winkel spelen: kopen, verkopen, betalen,
prijzen aflezen, een winkelmandje vullen en nog veel meer. Maar we zijn ook op
bezoek geweest naar een echte winkel, namelijk De Euroshop.
Net zoals
papa en mama dat doen, hebben we ook een boodschappenlijstje gemaakt. De
kleuters mochten tekenen wat ze allemaal wilden meebrengen van de winkel.
Van een
brikverpakking hebben we onze eigen portemonnee gemaakt. Het was wel niet zo eenvoudig
om te knippen in het harde karton..
We mochten
ook in reclameboekjes kijken. De dingen die we leuk vonden moesten we dan
uitknippen en op een winkelwagen kleven. Zo was het net alsof we echt naar de
winkel geweest waren.
Tenslotte
mochten we elk een verpakking uit onze eigen gekke winkel kiezen. Deze moesten
we heel goed bekijken: vorm, kleur, letters,... En daarna moesten we dan deze
verpakking naschilderen.
De fotos
kunt u bekijken door op het prentje van de gekke winkel te klikken.