Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
29-03-2009
kuikentjes in de klas
Sedert donderdag hebben we er bij de kleuters een 12 tal logés bij . Met veel plezier en liefde verzorgen en vertroetelen de kleuters de kleine kuikentjes . In de eerste kleuterklas hebben we de meegebrachte eitjes op verschillende manieren klaar gemaakt. Het leukste was natuurlijk van alles eens proeven. SMAKELIJK !!!!!
We hebben geduldig gewacht, onze kelen opgewarmd.... ....en toen was het peloton er eindelijk! De renners moesten in de remmen om hun bocht te nemen en zo hadden we goed de tijd om de renners aan te moedigen en te zien! Het zwaaien naar de toeterende motoren en volgwagens was ook heel plezant voor het jonge volkje! Omstreeks 17u kwamen de renners over de finish en was Kevin Van Impe de gelukkige winnaar. Proficiat
Langzaam maar zeker komt de lente er aan en krijgen de takken nieuwe groene blaadjes. Dit kunnen de peuters zelf beleven in de klas met hun eigen lenteboom waar de knopjes elke dag wat groter worden. Samen maken ze er een echte paasboom van en hangen heel voorzichtig de paasfiguurtjes aan de twijgjes.
Nu hebben ze het nog druk met het knutselen van hun paasmandje en het schilderen van paaseieren en dan... mogen de Paasklokken de mandjes vullen!
Volgende week valt er nog meer te beleven want.....we krijgen echte kuikentjes in de klas!Joepi!!
Met 28 kleuters( jammer dat Eloise ziekjes was) trokken we met de bus naar de sporthallen van Schiervelde waar ons een uitgestrekt parcour stond op te wachten. We vlogen er onmiddellijk in en we hebben gesport tot we geen pap meer konden zeggen
Deze week hebben we gewerkt rond het boek :" Goudlokje en de drie beren". Als slot van het thema kregen alle kleuters hun zelfgemaakte bereoortjes op en een beresnoet. Klik op foto voor meer kiekjes van de troetelbeertjes
Met de derde kleuterklas werken we rond " verre landen" als aansluitingsthema voor de actie rond Broederlijk delen:Tilak: sterke vrouwen in India! De kleuters maakten leemhuisjes,brachten spulletjes van thuis mee uit een ver land, we bekeken dia's,zagen een filmpje op you tube over slangenbezweerders en we deden een medidatieve schrijfdans rond mandala's.
op Indische muziek zijn we een originele dans in elkaar aan het steken....we moeten alleen nog tulbanden leren knopen!
klik op Margaux en bewonder de rustgevende mandala's...
Gisteren,15 maart, is de jeugdboekenweek van start gegaan. Ook voor kleuters zijn er deze week in Roeselare interessante activiteiten te beleven rond boeken en fantasie. Het thema is dit jaar Fantasie en sluit volledig aan bij de wereld van het kind!
Hierbij wens ik ouders op te roepen om even met de kindjes naar de bibliotheek te gaan. Zelfs peuters zullen er hun gading vinden en boeken zien doet boeken lezen! Tijd nemen om boeken samen te leren kiezen, lenen, terugbrengen,... is van grote waarde voor jezelf en je kinderen. Samen vertellen,luisteren,kijken, aanwijzen, herhalen, vastnemen,...het hoort allemaal bij de rijke cultuur van boeken en ze hebben zo veel meer te bieden dan de commerciele kinder tv programma's....
Els Lootens komt in de hoofdbibliotheek VOORLEZEN voor de oudste kleuters op: 18,21,25 en28 maart, telkens op woensdag-en zaterdagnamiddag om 14u.(O.L.V-markt 30)
Gedurende de maand maart en april loopt een prachtige tentoonstelling van de gerenommeerde illustratrice, Goele Dewanckel , in de hoofdbibliotheek en in het filiaal Albrecht Rodenbach(Arme klarenstraat75)
Wie meer details wil weten over de jeugdboekenweek surft het best even naar de website:www.jeudboekenweek.be
Heb je zin om zelf een nieuw boek aan te schaffen voor je kind? Maar je weet niet goed wat er in de handel te koop is of wat waardevol is?
Ik heb voor jullie 2 aanraders!
Het VERSJESGROEIBOEK voor peuters en kleuters: "Wie knipt de tenen van de reus?" van Jan Smekens Uitgeverij Davidsfonds 136 pag, 17,50 euro
Het LIEDJESGROEIBOEK voor peuters en kleuters " Alle eendjes..." van An debaere Uitgeverij Davidsfonds, 66 pag.,19,95 euro.met CD
Hartelijk bedankt om tijdens onze " gezonde week " deel te nemen aan de poll! 73 mensen hebben gestemd. En de resultaten zijn:
15% van de ouders kiest voor fruit op woensdag 10% van de ouders kiest voor fruit iedere namiddag 55% van de ouders kiest voor fruit iedere voormiddag 14% van de ouders kiest voor vrije keuze
Meer dan de helft van de ouders die gestemd hebben verkiest om elke ochtend de kleuters fruit te laten eten tijdens de speeltijd! We zijn dan ook zeer tevreden dat veel mensen het gezond vinden dat hun kleuter elke dag vers fruit eet.
De resultaten worden op de volgende personeelsvergadering voorgelegd en besproken...
Naar aanleiding van de projectweek op school werd er deze namiddag integraal klasdoorbrekend gewerkt. De eerste kleuterklas en de peutertjes hebben de hele namiddag met de zesde klassers in de speelzaal in groepjes gewerkt. Natuurlijk moest alles in teken staan van de gezondheidsweek. Zo hebben we fruitspiesjes en bananenmilkchake gemaakt. Op grote bladen, die als tafellopers gebruikt zullen worden op het ontbijt van donderdag, konden groot en klein hun creativiteit uiten. De grote vonden het heel leuk om de kleintjes te helpen en de kleintje vonden het leuk geholpen te worden door de grote jongens en meisjes van de school. Als slot dansten we samen op het " bewegingslied " van onze gezondheidsweek.
Tijdens de gezondheidsweek vertelden we in de klas vnl. over " de bakker " en " Wat hoort bij een gezond ontbijt?" Lekkere verse en gezonde broodjes zijn daar zeker een onderdeel van. Vandaar dat we in de klas twee kleine broodjes hebben gebakken. Het leukste en lekkerste was natuurlijk het opsmullen ervan. In de klas kunnen de kleuters ook steeds experimenteren met speeldeeg. Wie weet zitten er bakkertjes in spé tussen.
Na het hinkelen is het de beurt aan de loopklossen! Het stappen met de klossen stimuleert de coordinatie, stabiliteit en de zelfbeheersing. Het is belangrijk dat de ondergrond stevig en effen is. Het is ook belangrijk dat de touwen aangepast zijn aan de grootte van het kind ,zodat het de touwen goed kan vastnemen en opwaarts trekken.
De kleintjes zijn aan het rusten en genieten van de tik takmuziek en het warme dekentje. Lang geleden bestond er een verplicht slaapmoment voor de kleintjes maar langzamerhand verdween dit beeld uit de klassen. De laatste jaren echter, hoort men vaker het woord snoezelen vallen.Deze term vindt zijn oorsprong in het bijzonder onderwijs waar mentaal gehandicapten, in een speciaal ontworpen"snoezelruimte" rustig kunnen worden en aangename prikkels kunnen gewaarworden : zacht licht, tintelende muziek, zachte deining en vaak ook het kijken naar bewegende elementen zoals lavalampen. Wij hebben geen "ruimte" om te snoezelen maar we doen ons best om af en toe een 1O tal minuutjes "tot onszelf" te komen....
Deze week wordt in het derde en het tweede kleuter gewerkt rond het muzikaal verhaal van Peter en dewolf , gecomponeerd door TsjaikovskiDe kinderen hoorden en zagen het verhaal op cd en op video. Ze leerden heel wat verschillende muziekklanken en instrumenten beluisteren en benoemen:dwarsfluit, viool, fagot, hobo en klarinet en ook de pauken! Het is moeilijk voor een jong kind om zich een voorstelling te maken van die instrumenten .Daarom riepen we de hulp in van het zesde leerjaar.Daar zit immers een groep actief spelende muzikanten die bereid waren hun instrument te demonstreren aan de kleuters van juf Griet. We waren enorm onder de indruk! Nu kennen we het verschil tussen een viool en een gitaar en tussen een blokfluit en een dwarsfluit! Dankjewel zesdeklassers!
De acteurs van juf Heidi hebben het verhaal spelend uitgebeeld en na wat oefenen mochten de kleuters van juf Sabien naar de voorstelling komen kijken.
Vandaag werd Arne 4 jaar. Dus ... terug feest in de eerste kleuterklas. Arne mocht de kaarsjes uitblazen van de verjaardagstaart en tevens trakteren met de snoepjes uit de taart. Met alle kleuters werkten we aan een grote Jules voor ons feestvarkentje. Arne koos om geschminkt te worden in een poesje. Van alle vriendjes nog een dikke verjaardagsknuffel.
We oefenden vandaag op de evenwichtsbalk, we klommen en sprongen dat het een lieve lust was! Bijna iedereen kan koprol en vrolijk zongen we en dansten we mee met Mega Mindy en K3!
Wat een mooie lentedag om voor het eerst naar school te gaan! Proficiat aan Amelie, Jade en Ramon! Op 1 februari was er nog een extra instapdag en hebben Troy en Mayté ook hun eerste stapjes naar de grote school gezet. Er zijn dit schooljaar nog 2 instapdagen : na de paasvakantie en na OLVHemelvaart. Onze peuterklas groeit en groeit en groeit......
Sjouwen met de matten, dragen en verdelen van de dekens, uittrekken van de schoenen .... en we waren klaar om onszelf eens lekker te verwennen! En ' t deed deugd! Dan opnieuw schoenen aan trekken , samen het materiaal naar de turnzaal dragen en heffen. Als slot: een serieuze " COOLDOWN " op de frisse vloer van de turnzaal: eerst de rugkant en daarna de buikkant en dan nog 2 zijkantjes
Wij hebben vrijdag nog een leuk kleurenfeestje gevierd, u kan alles zien op de foto's. Wij maakten eerst kringetjes volgens de kleur van hun kleren en een daarna maakten we een regenboog met alle kleuters. Daarna hebben we in plaats van 'de stoelendans' 'de kleurendans' gespeeld. En om af te sluiten hebben we kleurrijke hapjes gegeten en lekkere (gele) fruitsap gedronken...
Voor sommige kleuters is het nog wat moeilijk om de kleuren allemaal te herkennen en te benoemen maar dat komt nog wel. De kleuren komen in veel themas eens aan bod.Kleuters staan pas aan het begin van hun ontwikkeling. Ze moeten de tijd krijgen om zich (abstracte) begrippen zoals kleur eigen te maken.Herhaling en héél véél benoemen/aanwijzen is tijdens het leerproces van een kleuter daarom erg belangrijk!Je kunt ook thuis rond kleuren werken. Zokan je samen kleuren en tekenen, hoge torens bouwen met gekleurde blokken, speelgoed sorteren per kleur, samen in huis op zoek gaan naar voorwerpen in een bepaalde kleur, ...Er bestaan ook heel wat verhaaltjes waarin kleuren aan bod komen.
ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je op! ballonnetje, ballonnetje, je krijgt een dikke kop! ballonnetje, ballonnetje, ik blaas je...