Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
03-02-2012
" gaatjes overal " slot
Op dinsdag starten we onze week met een vertelronde. Leren luisteren naar elkaar is iets dat niet zo evident is voor jonge kleuters maar het lukte reeds heel goed.
Aan de werktafel kleefden we sterretjes en maantjes op een blaadje, dit wordt onze sterrenkijker.
(oeps, fotos vergeten)
Woensdag vertelde juf het boekje : een verhaal van een gaatje.
Een speels kartonboek voor nieuwsgierige kinderen - Het is niet het gat in je broek, de krater van een vulkaan of een gaatje in de kaas, maar wat is het dan wel? - Samen gingen we op zoek naar een geheimzinnig gaatje, dat veel dichterbij is dan we denken .
We stempelden gaatjes naast ons sleutelgat met dopjes.
Donderdag vierden we feest : Fidel is 4 jaar geworden!
Trots nam hij plaats op de verjaardagsstoel. We maakten een kroon, staken een klein vuurwerkje aan, Fidel koos een ballon en maakte zijn geschenkje open. Nadat we uit volle borst gezongen hadden mocht Fidel trakteren met de snoepjestaart.
Na de speeltijd kleurden we allemaal een kleine Jules, kroontje of taartje voor ons groepswerk voor de jarige.
Voor hij naar huis ging koos Fidel om geschminkt te worden in een piraat.
Op de laatste dag van januari waren we opnieuw welkom in het WZC Zilverberg met alle kinderen van de derde kleuterklas. Vandaag hebben de kinderen hun nieuwjaarsbrief voorgedragen en koekjes gebakken met de bewoners van de leefgroepen. De mensen wonen samen met een 15-tal mensen in een leefgroep verspreid over 3 verdiepingen. Elke leefgroep heeft een naam: De Monding, De Akker, De Bloesem, De Bron, De Kiem, De Horizon, Het Avondrood;
Ons volgend bezoek wordt iets helemaal anders... we gaan met de ganse school in optocht naar het WZC om er onze leukste carnavalkunstjes te tonen !
Op maandag kwam ik op school met een doos, maar er vielen allemaal parels uit. We moesten heel hard lachen. Telkens als ik de doos wou verzetten moesten we alle parels oprapen die eruit vielen. Sommige kleuters kwamen bijna niet meer bij van het lachen... Maar hoe kwam dat toch? Toen ontdekten we grote gaten in de doos... Het thema was begonnen, we zochten vanaf toen overal gaatjes... de kleuters amuseren zich... Ze zijn heel betrokken op zoek naar allerlei gaatjes: in de klas, in de turnzaal, in hun kleren, bij de kleuters zelf, ... We spelen in een kruiptunnel, met hoepels, buizen, inlegpuzzels, .... Het was een leuke week. Volgende week zullen we nog enkele dagen werken rond het thema gaatjes, Vanaf donderdag beginnen we met een nieuw thema: Carnaval !!!
Dit is het verhaal van een gaatje. In het midden van het blad is een gat, dat op elke bladzijde kleiner wordt. Het is niet zo groot als de krater van een vulkaan, het is geen gat in het ijs of de grond, het is ook geen gat in de kaas of de appel Over welk gaatje het dan wel gaat? Een piepklein gaatje, dat iedereen heeft!
Op maandag bracht de juf een doos mee... met daarin parels om kettingen te rijgen. Maar toen ze de doos opnam vielen alle parels op de grond! Ze rolden over de vloer. Gelukkig hielpen de kindjes van ons klasje om ze allemaal op te rapen en terug in de doos te leggen, maar de parels vielen steeds weer op de grond. Toen we de doos omdraaiden zagen we dat er gaatjes in de doos waren. En ook in de parels zaten gaatjes.
We gingen in de klas op zoek naar andere gaatjes. We keken ook naar alle voorwerpen die kindjes mee hadden met gaatjes .
Aan de werktafel mochten we vrij stempelen met allerlei rollen.
In de klas speelden we met allerlei speelgoed met gaatjes of we maakten er zelf gaatjes in.
%%%FOTO21%%%
Dinsdag maakten we zoutdeeg of speeldeeg. We mochten eens proeven van het zout bah, niet lekker hoor!
Eens het deeg klaar was mochten we het kleuren en er een gaatjesplankje mee maken. Nog eventjes in de oven en klaar .
We stempelden ook op sjablonen.
Woensdag leerden we een versje :
Wiede wiede waatjes
Wij zoeken gaatjes.
Wiede wiede wij
Welk gat vind jij?
We gingen op stap in de klas en zochten gaatjes.
We ontdekten dat er zelfs gaatjes in ons hoofdje zitten: neusgaatjes, mond en oren.
We kleurden een leeuwtje en schilderen een rolletje want we maken een brulleeuw voor in onze gaatjesdoos.
Donderdag vertelde juf een boek over een rupsje die zon grote honger heeft en overal gaatjes in knabbelt : Rupsje nooitgenoeg.
Aan de werktafel werkten we verder aan onze " brulleeuw."
Vandaag moest onze juf samen met mevr Ann naar een bijscholing in Brugge.
Juf Lies heeft de klas overgenomen in de voormiddag.
Tot volgende week woensdag vertellen we nog een beetje verder over gaatjes en zullen dan overstappen naar thema carnaval : clowntjes en ballonnen.
Op donderdag zullen we alvast feest vieren want Fidel wordt 4 jaar.
Ik ging een keer uit wandelen met Annebet en Joost. Zo met z'n drietjes dus...? Wel nee! Er liepen er nog drie met ons mee, die liepen net als wij, te wandelen op een rij: de schaduw van Annebet, de schaduw van Joost en de schaduw van mij. Soms waren we lang en dan -o schrik- en dan weer alle drie kort en dik, en soms zei Joost: " O nee maar, zeg" want dan waren ze alledrie( fffft!) weg! maar Annebet die ' t weten kon zei: " We lopen niet meer in de zon!"
uit " Rijmpjes en versjes uit de nieuwe doos"Han Hoekstra en Fiep Westendorp
Dankzij de medewerking van juf Isabelle en haar leerlingen hebben de kleuters van de tweede kleuterklas 2 weken" speciale" sherborn gedaan!
Dat ging ongeveer zo :
We deden samen een groepsopwarming waarbij alle stukjes van ons lichaam probeerden " hallo " te zwaaien.We deden aan voetjes knuffelen, muisjes trippelen, poesjes aaien enz tot we helemaal in onze fantasiewereld zaten...
Toen vertrok ik met de kleuters : we gingen op stap om een berg te beklimmen.Plots brak een stuk rots af en alle kindjes vielen wel 3 meter diep.Gelukkig werd het ongeval via helikopter gesignaleerd en kon de reddingsactie starten. Stoere en dappere redders beklommen de berg en brachten de gewonden met " brancards" naar beneden.Eerst werd gevoeld of het hart nog klopte( dat was bij iedereen gelukkig het geval!) Beneden aan de berg stonden wel 10 ambulances klaar om de kinderen naar het zieken huis te brengen. In het gebouw ging het van lift in, lift uit , omhoog en naar beneden en werd iedereen naar de 5 de verdieping gebracht. Alle gewonden werden zorgvuldig gechekt op open beenbreuken, hoofdwonden, schaafwonden, builen en duizeligheid. Gipsverbanden werden gelegd, wonden ontsmet ...er werd zachtjes gefluisterd..
De ouders van de kinderen werden tactvol ingelicht en mochten vervolgens hun schatjes komen bezoeken. Wat waren ze blij, opgelucht en dankbaar tegenover de hulpdiensten! Eind goed al goed
Deze keer geen foto's... maar jullie eigen fantasie! Vraag eens aan je kleuter hoe ze naar de ziekenwagen gebracht werden en en of ze goed verzorgd werden in het ziekenhuis? Want daar draait het immers rond in sherbornlesjes = leren zorgen voor elkaar...
Peuters en kleuters komen via exploratie tot associatie en spel. Alles wordt getest en uitgeprobeerd. Met enkele aanzetten van de juf en de kinderen wordt de turnzaal een grote
ontdekkingtocht ! Kijk naar de beelden , volg het spel en beleef plezier met de kleine en grote " gaten" Ook de jongste peuters, Thomas en Jerome doen al flink mee in de zaal!Bravo!
Vorig schooljaar was onze eerste carnavalstoet een succes Dit jaar willen we graag de stoet opvrolijken met wat fanfare muziek! Indien er iemand van jullie of van jullie familie, of kennissenkring, kan meestappen met zijn instrument in de stoet , zou dit supertof zijn! Wil het ons via de blog(" reageer" ) , telefonisch ( 051/ 22.44.67)of via mailtje info@zilverbergschool.be of hilde.gekiere@skynet.be laten weten aub?
Het thema 'ziek zijn' is voorbij. Ik heb heel mooie rollenspelletjes gezien en de kleuters waren heel enthousiast tijdens het thema. Ik heb nog enkele foto's toegevoegd bij de foto's van het vorige artikel.
Volgende week beginnen we een heel nieuw en speciaal thema: 'gaatjes'. De definitie van een 'gaatje' voor volwassenen: een gat is een opening waar je iets door kan steken, kijken, kruipen, uitnemen en insteken. De essentie van gaatjes voor kleuters: een gat wekt nieuwsgierigheid op, geeft een geborgen gevoel. Kleuters maken graag gaatjes en steken ook graag dingen in gaatjes. We gaan een ontdekdoos maken tijdens thema en daar hebben we verschillende materialen voor nodig: een schoendoos en een huishoudrol. (de huishoudrol zou in de schoendoos moeten kunnen liggen). De kleuters mogen ook eens thuis op zoek gaan naar iets met een gaatje. Je mag dit alles woensdag naamtekenen en meebrengen naar de klas. Alvast bedankt!!!
De gezinsoudste van onze klas hebben een groene enveloppe meegekregen met daarin 4 kaarten voor de 'verse preikaarting'. Gelieve de 4 kaarten of 5 euro terug mee te geven naar school. Alvast bedankt!! Ik heb thuis problemen gehad met mijn internetverbinding, vandaar dit late artikel ...
HERINNERING !!!! Kaarting op 3 en 5 februari 2012!!!!
langs deze weg willen we de ouders er nog eens aan herinneren om de envelop van de kaarten terug mee te geven met uw kleuter. Er is de mogelijkheid tot aankoop van de kaarten of eventueel teruggave. Bij niet terug inleveren van geld en /of kaarten zal dit op schoolrekening aangerekend worden.
Op maandag leerde juf ons een liedje over ziek zijn.
Het gaat als volgt :
Dokter, mijn been doet pijn. Heb je een medicijn? Dokter, mijn been doet pijn. Dat is niet fijn.
We rolden pilletjes uit klei om in ons dokterstasje te steken.
We probeerden allemaal rondjes te rollen maar dat was niet zo gemakkelijk. Maar ja, langwerpige pilletjes bestaan ook hé.
We stempelden ons kruisje met rode vingerverf of knipten het uit.
Dinsdag hebben we een stethoscoop gemaakt : rietjes knippen, rijgen op een draad en dan ketting mee maken.
We werkten verder aan ons doktersmuts of verpleegsterskapje.
Woensdag hebben we feest gevierd want juf was jarig.
De dag ervoor hadden we samen met juf Mieke een geschenk gemaakt. Juf Sabien was er erg blij mee.
Juf trakteerde met poffertjes.
Na de speeltijd werkten we onze doktersmuts of verpleegsterskapje af. Nu nog onze tas en we zijn klaar voor op doktersvisite te gaan.
We schilderden een rolletje. Dit wordt ons lampje om in de oortjes en mond te kijken.
Donderdag deden we een activiteit met spuitjes.
We hebben ze gerangschikt van klein naar groot.
Daarna mochten we ze uitknippen en in de juiste volgorde op een blaadje kleven .
Vandaag vertelde juf het verhaal dokter Jules.
We werkten alles af en maakten onze dokterstas klaar om mee te nemen naar huis.
Tijdens de catechesemomentjes in de namiddag werd gewerkt rond de gevoelens : blij boos verdrietig.
Zo, ons thema ziek zijn zit erop.
Volgende week starten we het thema gaatjes .
Essentie van gaatjes voor kleuters: een gat wekt nieuwsgierigheid op, geeft een geborgen gevoel. Kleuters maken graag gaatjes en steken ook graag dingen in gaatjes.
We zouden een ontdekdoos maken voor spulletjes ivm het thema. Daarvoor zouden we terug een schoendoos nodig hebben. Graag eentje waarin een keukenrol past aub.
Je kleuter mag op maandag iets meebrengen die past in ons thema gaatjes. Je moet het niet te verzoeken als je eens rondkijkt zal je merken dat bijna alles wel ergens in ons thema past.
De eerste weken van het nieuwe jaar zijn alweer voorbij gevlogen.
In de klas werkten we rond het thema 3.
De eerste dagen werkten we uiteraard rond de drie koningen.We luisterden naar het verhaal en beeldden het de dag nadien helemaal zelf uit.We maakten ook een Driekoningen kroon en aten Driekoningen taart.Henri was de speciale koning met de gouden kroon, want hij had de boon.We gingen ook Driekoningen zingen bij de kleinste kleutertjes.
We maakten van onze muur een echte cijfermuur, waar we de getallen ophingen van 1 tot 3.In de loop van het jaar komen er nog nieuwe getallen bij.
We deden allerlei dingen met knopen, steentjes en blokjes om te tellen en te rekenen.Wegdoen, bijdoen, meer, minder, evenveel, delen in gelijke groepen, tellen tot
We luisterden naar verschillende verhalen die te maken hadden met het getal drie: de drie biggetjes, het cijferwinkeltje van oma brom.
We versierden een hele grote drie met verschillende materialen en plakten er ook nog eens drie dingen bij.
In de klas gingen we ook op zoek naar drie dezelfde dingen bij kleuters.
We deden één twee drie piano, we verstopten een cijfer en moesten zoeken welk cijfer weg was.
we probeerden de cijfers 1-2-3 na te maken met ons lichaam.
Het was een heel leuk thema om rond te werken.De juf plaatste de volgende fotos op de blog, zodat jullie ons ook eens aan het werk zouden zien.
De volgende twee weken werken we rond het thema: weet je hoe ik me voel?
Vele groetjes van de kleuters van de twee- drie klas en juf Joke
Ons eerste thema van dit nieuwe jaar loopt ten einde ! We kozen het thema 3 omdat we heel veel dingen ontdekten die met het cijfer te maken hebben , we startten natuurlijk met 3 koningen . Siebe werd de koning want hij kreeg de 'boon'uit de taart. We maakten een kroon en mochten ons verkleden en natuurlijk ook sterzingen .
De meisjes brachten cd's mee van K3, het verhaal van de drie biggetjes werd verteld. We leerden een liedje van ' de drie kleutertjes op het hek' ( te vinden op you tube) We luisterden naar het verhaal ; 'het cijferwinkeltje'
De kleuters mochten op zoek naar gelijkenissen en vormden zo twee of drielingen. We leerden over talenten en het verhaal van de rijke man . Onze klaspop Klara kreeg een badje want ze was heeeeel vuil geworden en daarna moest ze 2 dagen drogen......
We gebruikten onze sorteerdoos en oefenden wiskundige begrippen zoals ; meest,minst ,evenveel, minder meer ,erbij,eraf....
We mochten tellen en evenveel stappen,we hebben een cijfermuur gemaakt en ontdekten de cijfers. De oudste kleuters mochten enkele malen de jongere kleuters begeleiden bij een werkje ( en ze kunnen dit al heel goed)
De kleuters van het tweede maakten een testje, we bespreken de resultaten op het oudercontact. Volgende week is het de beurt aan de kleuters van de derde klas. Ons volgend thema is ; 'weet je wat ik voel? ' we bespreken de verschillende gevoelens .
De nationale voorleesdagen vinden in 2012 plaats van woensdag 18 t/m zaterdag 28 januari. Het doel van De Nationale Voorleesdagen is het voorlezen aan kinderen die zelf nog niet kunnen lezen, te bevorderen. Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel, vergroot hun woordenschat en draagt bij aan hun interactieve vaardigheden. Maar bovenal bezorgt het hun heel veel plezier! Zo worden kleintjes grote lezers