Leuk dat je onze blog een bezoekje brengt!
Kijk even in de linkerkolom en klik op de gewenste categorie, een link,het gastenboek,de inhoud of het archief om de blog te verkennen!
20-09-2011
strapdag 22 sept : info
Strapdag op 22 september
De Strapdag, de autovrije schooldag voor basisscholen is in 2011 aan zijn vierde editie toe. Net als in mei staat de 3de week van september bij vele scholen in het teken van verkeer en mobiliteit. De Strapdag is het hoogtepunt van heel wat activiteiten rond dat thema die dan ontplooid worden.
Op aanmoediging van de school komen kinderen massaal per fiets of te voet naar school. Dat blijkt ook uit een meting die in 2010 werd uitgevoerd: een reductie van meer dan 50% autoverplaatsingen naar school!
Ook hier moet het de bedoeling zijn dat ouders, kinderen en scholen permanent aandacht schenken aan duurzame mobiliteit in het woon-schoolverkeer. Schoolroutekaarten, fiets- en voetpoolen en de herhaling van sensibilisatie-acties zijn een manier om de doelstellingen van de Strapdag tijdens het schooljaar te laten doorwerken. Meer info daarover vind je op www.octopusplan.be.
Na éen week sparen hebben de kleuters al zoooooveel dopjes verzameld. Bravo en van harte dank voor jullie respons.
De kleuterjuffen zijn er zeker van dat we reeds de neus van de blindegeleidehond bijeengespaard hebben . En we sparen door tot het puntje van zijn staart
Bij ons in de klas was het vorige week het thema: een vreemd dier in het bos.
We legden vooral de nadruk op het groepsgevoel.
We deden hiervoor een oefening waarbij de hele klas op een klein afgebakend plekje moest staan.
En het is de kleuters ook gelukt.Kijk maar eens, allemaal samen, dicht bij elkaar .
De kleuters moesten ook een toren stempelen op een blad, en nadien even proberen of die toren met echte blokken ook bleef staan.
De kleuters mochten ook met een sjabloon op een blad die gevouwd was een vriendje tekenen.En daarna werd dit dan uitgeknipt.Zo kregen we een echte vriendenketting en konden we dit ook versieren.
We luisterden ook naar het verhaal van een schaap die in een bos terecht kwam en op zoek was naar een huis om te slapen.
Eerst mocht hij in een nest slapen van de vogels, maar hij viel er pardoes door omdat hij veel te zwaar was. Daarna in het holletje van de vos, maar hij bleef vast zitten omdat hij wat te dik was voor het gat, en tenslotte vonden ze een houten kist waar schaap zijn huisje van kon maken.We beeldden het verhaal met de kleuters ook uit.
Deze week en volgende week werken we rond het thema het weer.Als je hiervan spulletjes ( een thermometer, een pluviometer, zonnehoed, paraplu, regenlaarsjes, wanten, muts)of fotos thuis hebt liggen mag je kleuter deze gerust meebrengen naar de klas.
En we leerden dat een hard gekookt ei langer moet koken dan een zacht gekookt eitje. Hoe lang duurt het voor het water kookt? Met de time timer kunnen we dat heel goed zien!
Gooi de plastic dopppen van de flessen aub niet meer in de vuilnisbak of PMD zak maar verzamel ze en geef ze met je kleuter mee naar school voor het goede doel!
We sparen met gans de school dopjes om een gezin van onze school te helpen waar in de familie een kindje met blindheid geboren is.Het kindje is nu al een flinke kleuter en wil graag op stap gaan. In ruil voor de dopjes zal het kindje een blindegeleidehond kunnen krijgen!!!
...toen we nog een oude wekker of fietsbel mochten uit elkaar halen en onderzoeken hoe die in elkaar zat? Meestal kregen we het ding niet meer in elkaar maar hadden we al doende toch veel bijgeleerd. Dit is wat er de komende jaren zal vernieuwen op vlak van " techniek" in het basisonderwijs: hoe zit alles in elkaar?
Het thema bij de KL2/3 C is momenteel : tijd, klokken, wekkers. We zullen natuurlijk ook eens de binnenkant bekijken van een wekker en ontdekken dat er tandwieltjes in zitten.
De bedoeling is dan om dergelijke exploratiemateriaal aan te bieden aan de kinderen en er samen iets mee te doen.
Op die manier zullen we in de loop van het schooljaar het leergebied " techniek" in de thema's verweven en zullen de kinderen gestimuleerd worden om zelf te handelen, te ontdekken en te leren .
Kleuters leren ook veel bij door te kijken naar iemand die met een technisch probleem bezig is.Ze kijken graag toe wanneer papa , of mama hun fiets herstelt: ketting opleggen, platte band " stoppen", een poortje herstellen...
Het is als ouders belangrijk om je kindjes daarbij zoveel mogelijk te betrekken en samen spulletjes te herstellen, te maken en ervan te genieten!
Maandag was Birger jarig en dat hebben we uitbundig gevierd!
Daarna vertelde juf het boek: "Boeba", over een klein eendje dat "anders" was. Het deed nochtans heel hard zijn best maar toch liep er van alles verkeerd.... Een mooi verhaal over vriendschap en gevoelens. Rond dit thema werden allerlei activiteiten gedaan en we knutselden een mooi tafereel...
Volgende week werken we rond het thema :"het weer". We zullen veel aandacht besteden aan de wolken, de temperatuur, de regen, het wisselen van de verschillende weertypes... Hebben jullie interessant materiaal ( regenmeter, thermometer, prenten, boeken...) om onze klas te verrijken, dan mag je dat gerust meegeven met je kleuter.
Er is weeral een leuke week voorbij. We hebben heel veel over de baby gesproken: hoe zient hij eruit? Wat doet een baby? ... Het is nog niet zo lang geleden dat de kleuters zelf een baby waren, maar dat zijn ze al allemaal vergeten. Wij hebben de baby besproken met al onze zintuigen: ruiken aan babyprodukten en zelf eens babyparfum opdoen, proeven van fruitpap, luisteren naar babyliedjes, kijken naar echte baby's, ... We hebben ook een geschenkje gemaakt voor de gezinnen waar er net een baby is geboren en die kleuters mochten ook met een 'grote broer' of 'grote zus' kroon naar huis!!! Ik wil alle mama's bedanken die naar de klas gekomen zijn met hun kleine baby !!! Kijk maar mee naar de foto's !
liedje: Kleine baby ween niet meer, 'k wieg je zachtje heen en weer, 'k geef een kusje op je snoet, wees maar stil en slaap heel zoet.
Volgende week starten we met het nieuwe thema: 'kleuren'. We werken gedurende twee weken rond dit thema. Vanaf maandag (19/11) beginnen we met de rode dag.We zoeken allerlei rodevoorwerpen.Vanaf donderdag (22/03)start onze zoektocht naar geel en ten slotte beginnen we op maandag (26/11) met de kleur blauw!Op donderdag werken we rond het kleur groen en we sluiten af op vrijdag met een oefening op alle aangebrachte kleuren.
U mag die dagen steeds iets in dat kleur meegegeven naar school of u kleuter kleden in het kleur van de dag.Op die manier ontdekken we heel wat over de kleuren.
Kleuter:Juffrouw! Een kindje heeft op zijn buik op de glijbaan gelogen! Juf:Echt waar? Je mag niet " liegen" sorry, "liggen "op je buik op de glijbaan !
Deze week vertelden we over de babys. Maandag hadden een aantal kls een babyfoto mee. We mochten raden wie welke baby was. Soms was het duidelijk te zien, soms ook niet.
We toonden onze geboortekaartjes aan elkaar en juf vertelde waarom de mamas en papas zoiets maken.
Na de speeltijd hebben we een slaapzakje van een baby versierd : eerst de bloemetjes kleuren, daarna overschilderen met ecoline.
Dinsdag vertelde juf het verhaal : de dikke buik van Jules.
Daarna leerden we een liedje hoe we een verdrietig babytje kunnen troosten.
Klei - ne ba - by ween niet meer, k wieg je zacht - jes heen en weer, k geef een kus - je op je snoet, wees maar stil en slaap heel zoet.
We hebben gestempeld met ballonnen : de meisjes stempelden een karton voor een poppenwagentje, de jongensvoor een slabbetje.
Het resultaat ziet er als volgt uit.
Woensdag hebben we voor de speeltijd geturnd met juf Kris.
Daarna hebben we geknipt en gekleefd. We moesten goed kijken en bij elkaar kleven wat hetzelfde was.
Gisteren deden we een spelletje waarin de begrippen groot - klein en vol- leegnaar voor kwamen.
Eerst met 3 fopspenen, daarna metpapflesjes.
We hebben de scheurtechniek geoefend met zijdepapier. Dit scheurt heel vlot. We vulden er een papflesje mee.
Vandaag voelden we ons terug een echt babytje want we hebben fruitpap gemaakt en er natuurlijk veelvan gegeten.
Eerst al het fruit in stukjes, daarna de koek pletten met lekker vers sinaasappelsap en alles goed mengen.
Lekker, lekker en smullen maar.
We mochten nog eens knippen en kleven : van klein naar groot.
Volgende week start ons thema : Jules kiest kleur.
Samen met Jules gaan we de kleuren ontdekken.
Het zou leuk zijn als uw kleuter iets aan heeft van de kleur van de dag.
Mayté is drie jaar geworden en dit moesten we natuurlijk vieren. De hele dag hebben we haar in de bloemetjes gezet. Omdat het haar verjaardag is mag ze het klasbaasje zijn, zingen en dansen we voor haar, mag ze een geschenkje kiezen... en mag de klaspop Jules een nachtje mee naar huis. JOEPIE!!! Proficiat Mayté, je bent een echte flinke grote meid !!!
Op maandag komt juffrouw Charlot naar de eerste kleuterklassen. Terwijl juffrouw Charlot onze klas overneemt doen wij aan 'zorg' in onze klas. We observeren dan de kleuters. We spelen eens spelletjes met enkele kleuters, we herhalen bepaalde technieken, ... Juffrouw Charlot doet ook hele leuke activiteiten, kijk maar mee naar de foto's ...
Woensdag was het de beurt aan de kleuters van juf Heidi voor hun eerste watergewenningslesje.Ze hadden er enorm naar uitgekeken. Op de prenten kun je zien hoe wij de lesjes aanpakken: we bespreken de prenten en voeren die uit.Bij iedereen lukte dit vandaag prima!
De jongste kleuters van de school hebben vorige week in hun klas ontdekt en getoond wat ze al kunnnen! Ze kunnen al zelfstandig naar het toilet gaan, hun jas aan -en uittrekken, hun schooltas open en dichtmaken, en ze kunnen nu al flink turnen ook! Eerst turnden we als de baby's : kruipen, trekken, schuiven..en zo trainden we onze rug -en armspieren! Daarna waren we kleine peutertjes die leerden stappen en zo oefenden we onze coordinatie, evenwicht en durf! Nu zijn we al kleuters en kunnen al heel snel lopen:we hebben onze conditie en uithoudingsvermogen getest! Bijna alle kleuters zijn sterk en fit! Enkele kindjes hebben nog een extra steuntje nodig of is het nog wat wennen...daar is de juf voor hé Na al het sporten volgde de " cool down" .We lieten onze hartslag zakken en snoezelden nog wat onder een zacht dekentje... Daarna was het tijd om de jasjes aan te trekken en ons energieniveau terug op peil te brengen met koek, fruit of een boterham!! Zo turnen we iedere week op dinsdag een uurtje voor de speeltijd met de vriendjes van juf Famke en na de speeltijd met de vriendjes van juf Sabien !
Op 1 september mochten we onze nieuwe klas ontdekken, we zijn met 19 kleuters.
Ons eerste thema was 'ik ben ik' ; we ontdekten dat we allemaal anders zijn maar toch ook wel een beetje gelijk. We maakten schilderijen en mochten een' verjaardagskindje 'maken. In onze klas is er niemand jarig in de maand september,oktober en zelfs niet in november,dus moeten we nog eventjes wachten om kaarsjes uit te blazen. We hebben een nieuwe klaspop en die heet Klara,elke voor en namiddag krijgt ze een nieuw vriendje die heel goed voor haar zorgt. Ondertussen startten we ook al met de kalenders,takenborden en weerkalender. De kleuters en de juf voelen zich al thuis ,de combinatie van 2e en 3e kleuters is echt leerrijk.
Ons nieuw thema is ' tijd en klokken', de kleuters mogen rond dit thema iets meebrengen indien ze dit willen ( boekjes,klok,tekening......)
Het thema 'dit kan ik al' is voorbij. De kleuters hebben heel wat herhaald en wij zullen er op letten om de zelfredzaamheidte motiveren. Het was alvast een leuke start van het schooljaar!!!
Voor de godsdienstmomenten werken we onder andere met de handleiding : TOV. We beginnen het godsdienstmoment met het liedje: 'Kijk eens hier, kijk eens daar'. We hebben ook samen een leuk hoekje ingericht. TOV'ke is een popje die samen met een kaarsje verschijnt tijdens het godsdienstmoment.
liedje: Kijk eens hier, kijk eens daar klap maar in je handen Kijk eens hier, kijk eens daar zwaai nu naar elkaar Kijk eens hier, kijk eens daar stamp maar met je voeten Kijk eens hier, kijk eens daar Dans nu, dans nu maar
versje:
Met mijn tas en met mijn jas, ga ik naar de kleuterklas. Ik maak veel vriendjes, groot en klein, Jules zal er één van zijn!
Jolien kwam maandag met een stralendelach op de speelplaats. Ze zei heel enthousiast: 'Ik heb een klein zusje gekregen, Margo!' Wij willen de ouders een Jolien een leuke tijd toewensen met hun kleine spruit. Ze worden veel te snel groot, voor je het weet komen ze al naar de peuterklas!!!
Volgende week starten we ons nieuw thema: de baby. Vier kleuters in onze klas hebben een broertje of zusje gekregen, dus ik denk wel dat er interesse zal zijn. De mama's of papa's mogen ook eens op bezoek komen met hun kleine baby... We starten met een waarneming van allerlei babyspullen. Kleine kleertjes, pampertjes, papfles, tuutje, slabbetje, We richten onze poppenhoek een beetje anders in met die spulletjes.
Er komt een experimenteer-hoekje met babyspeeltjes en ik weet zeker dat de kinderen daar heel graag weer eens mee zullen spelen. Wie thuis nog iets heeft dat we in de klas mogen gebruiken om mee te spelen mag dit meebrengen: rammelaars, muziekspeeltjes, Gelieve overal de naam op te schrijven!!!
U mag samen eens op zoek gaan naar een leuke babyfoto en een recente foto van uw kleuter. Wij zullen die fotos opkleven in een boekje en in de boekenhoek zetten, dit is voor ons klasbabyboek.
Ondertussen zijn we al weer goed gestart, en zijn we het allemaal ( de juf en de kleuters) al weer wat gewoon om naar school te komen.
Daarom schrijf ik nu ook dit eerste verslagje.
De eerste schoolweek verliep rustig en het was vooral de bedoeling dat de kleuters de vriendjes, de juf en de klas met de afspraken leerden kennen.We speelden ook in de verschillende hoeken zoals de poppenhoek, de bouwhoek, de spelletjes hoek, de puzzelhoek, de computerhoek, enz
We maakten ook kennis met onze klaspop en kozen een mooie naam voor hem.We hebben hem Alex de klaspop gedoopt.
We maakten dan ook een mooi schilderij van Alex zoals hij er eigenlijk in het echt uitziet.Dit was niet zo gemakkelijk want we moesten de juiste kleuren kiezen en goed kijken wat hij allemaal aanhad. In de klas zingen we iedere morgen een onthaalliedje om iedereen in de klas welkom te heten. Als de juf onze naam afroept mogen we eens goedenmorgen op de Djembé komen spelen.
Bij het opruimen gebruikt de juf ook een lied.Zo weten we wanneer het opruimtijd is.En t mag gezegd worden, in onze klas zitten kleuters die heel flink kunnen opruimen.
Volgende week zullen we werken rond het boek een vreemd dier in het bos.Dit gaat eigenlijk over het thema nieuwe kleuters in de klas.
Deze week werkten we rond het BP dat kan ik al
Want er zijn al heel veel dingen die wij reeds heel goed kunnen: jasje zelf uit doen en aan trekken, ons symbooltje terug vinden, schooltasje open doen en alles in de mand leggen, broekje en slip zelf naar beneden doen en terug aan doen, en nog zoveel meer.
Deze week hebben we bij dit alles een beetje stil gestaan .
Op maandag vertelde juf over de verschillende kalenders in de klas : de scheurkalender, de weerkalender, de daglijn.
Juf heeft van iedereen een foto genomen voor onze aanwezigheidskalender. Elke dag mag een ander vriendje een taakje uitvoeren.
Aan de werktafel versierden we onze grote tas metstructuurrollen.
Deze tas zullen we geregeld meekrijgennaar huis. Natuurlijk met al onze kunstwerken in zodat mama en papa die ook thuis kunnen bewonderen.
Dinsdagheeft juf een versje aangebracht. Na veel herhalen in de klas zullen we het vlug kennen. " Met mijn tas en met mijn jas, ga ik naar de kleuterklas.
Ik maak veel vriendjes groot en klein. Jules zal er één van zijn."
We werkten verder aan onze grote werkjestas : we stempelden bollen op de andere kant.
Op woensdag is er voor de speeltijd altijd een kort bewegingslesje met juf Kris.
En we hebben gestempeld met ons vuistje. Juf toonde eerst hoe we een vuistje moeten makenen dan lekker kliederen met de verf.
Donderdag had Juleszijn rugzakje op zijn rug. Hij wou eens tonen wat er in zat. We mochten allemaal onze schooltas halen .We keken hoe ze eruit zien, de kleur, de grootte, welke sluiting ze allemaal hebben. We kwamen tot de conclusie dat er 3 verschillende soorten waren : ritsen,plakkertjes (velcro) en touwtjes. En eentje had zelfs een magneetje als extra sluiting!
We keken ook in de schooltasjes : wat hoort erin en wat niet?
Voor we onze schooltasje terug bij ons symbooltje plaatsten deden we nog een klein spelletje in de zaal . De begrippen op , naast en over kwamen aan bod.
Aan de werktafel stempelden we onze verjaardagstaart.
Vandaag vierden we de verjaardag van Nina want zaterdag wordt ze 3 jaar.
We knutselden samen een grote Jules .
Alvast een leuke verjaardag en een dikke proficiat.