Inhoud blog
  • reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart
  • woensdag 17 maart
  • dinsdag 16 maart
  • maandag 15 maart
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    keuzemodule 3 BALO
    Muzische vorming
    06-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 6 maart
    Workshop en atelier muziek

    Vandaag zette ik al mijn ideeën voor de workshop en het atelier in een documentje:

    Workshop muziek

    Je oren weten het: Geluiden in verschillende ruimtes

    De leerlingen luisteren naar de geluiden op de cd. Elk geluid komt overeen met een ruimte (bos, kerk, straat, ...) De leerlingen vertellen waaraan ze de ruimte herkend hebben.

    Na deze oefening volgt er een nagesprek waarbij de leerlingen vertellen welke geluiden typisch zijn voor:

    - zwembad: geroep, plonsen van water, reddersfluitje ...

    - auto: geronk van de motor, autodeur die dichtvalt, richtingaanwijzer ...

    - restaurant: geroezemoes, bestek, zachte muziek, koffiemachine, stoom- of warmwatermachine ...

    - klaslokaal: gefriemel van kinderen, gefluister/gebabbel, juf of meester, schoolbel ...

    - stationshal: dingdong, omroeper, voetstappen, gepraat, koffers op wieltjes ...

    - bos: vogels, blaadjes die ritselen ...

    + Hoe klinken geluiden in deze ruimtes?

    - onder water: gedempte geluiden

    - in een kerk: galm, echo

    - kleine ruimte/ grote ruimte

    - in de bergen: terugkaatsen van de geluidsgolven: echo

    Doemla of le coq est mort

    Luisteren naar het lied: wat hoor je?

    -> Eerst een stem, dan meerdere: CANON

    Met meerdere stemmen kan je de ruimte meer vullen, klinkt je lied voller

    Lied aanleren: Doemla

    - de tekst wordt aangeleerd zonder zingen

    - de lln leren het eerste fragment: doemla doemla doemla di

    - lln leren 2de fragment

    - heel het lied enkele keren zingen

    - canon zingen

    Lied aanleren:

    - de tekst wordt aangeleerd zonder zingen

    - lln leren zin per zin door na te zingen

    - heel het lied enkele keren zingen

    - canon zingen


    Atelier muziek

    Verkenningsspelletjes

    - geluidenmemorie: Lln 1 ‘verdwijnt’ even terwijl de andere lln per 2 een geluid afspreken. Alle lln gaan in een kring staan. Lln 1 zoekt de duo’s door telkens 2 lln aan te duiden die dan hun geluid maken. Als hij 2 lln met hetzelfde geluid vindt, gaan deze lln zitten.

    - Romeo waar ben je: Alle lln staan in een kring. 1 lln is geblinddoekt en heeft en opgevouwen krant vast. Een andere lln loopt rond in de kring. De geblinddoekte lln vraagt: “Romeo, waar ben je?”, waarop de andere lln zegt: “Hier!”. De geblinddoekte lln probeert de andere lln te tikken met de opgevouwen krant. De andere lln maken dat de geblinddoekte lln de kring niet uitkan.

    - volg het geluid: de lln staan per 2. Een lln is geblinddoekt. De andere lln probeert hem veilig te laten rondstappen door hem aanwijzingen te geven of door de hele tijd 1 geluid te maken die de andere lln moet volgen.

    Zingen

    - de lln zingen de canon: Doemla of le coq est mort

    - op verschillende manieren zingen: ver van elkaar, dicht bij elkaar, in 2 groepen, buiten, in de klas, ...

    - welk verschil hoor je in de verschillende ruimtes of als je op verschillende plaatsen staat?

    - de lln van het 4de, 5de en 6de leren de canon: the river is flowing. Met enkele muziekinstrumenten maken we de canon ruimer (regenpijpen, belletjes, bongo,...)

    Luisteren naar muziek

    Flight of the bumble bee:

    - De lln luisteren naar het fragment en vertellen waarover de muziek zou kunnen gaan.

    - Alle lln hebben een blad en een potlood. Ze tekenen linksonder een bij en rechtsonder een bloem. Tijdens het beluisteren van het muziekfragment, mogen de kinderen de route tekenen die de bij gevlogen heeft naar de bloem.

    - Lln lopen rond in de klas en bekijken de resultaten

    Muziekinstrumenten:

    experimenteren met een intstrument

    - lln nemen elk een instrument (verschillend van elkaar)

    - lln testen even willekeurig hun instrument

    - als de hand van de lkr open is spelen de lln, maar zodra de hand toegaat moet het muistil zijn (dit wordt even geëxperimenteerd)

    - een lln neemt de job van de leerkracht over

    - de lln wisselen van instrument en we doen dit nog een keer


    ruimte vullen

    - lln kiezen elk een instrument

    - Op het bord staat een lege rechthoek, de rechterzijde van de rechthoek is het begin van het ‘muziekstuk’. De lkr wijst het verloop van het stuk aan door van links naar rechts van de rechthoek te gaan met een stok of vinger. Tijdens het muziekstuk mogen alle lln 2 keer een geluid maken op hun instrument. Dit kan dus samen met een andere lln of alleen zijn. Zo ontstaat een muziekstuk.

    - het begin en het einde van het stuk wordt aangeduid door een gongslag of triangel

    - Na dit enkele keren met verschillende instrumenten te doen, proberen we hier een partituur van te maken met symbolen en figuren. (grafische notatie)

    blokjes

    - elk gekleurd blokje stelt een ritmisch stukje of een paar instrumenten die mogen spelen voor, dit wordt ingeoefend

    - de blokjes worden op een bepaalde manier achter elkaar gezet, zo krijgen we en compositie

    - de blokjes worden ook op elkaar gezet, zodat we meerstemmigheid creëren.

    In groepjes werken

    - Break in the road: enkele lln onderzoeken deze site en experimenteren met de geluiden.

    - componeren met instrumenten voor het toonmoment: hierin zijn de leerlingen vrij. Ze hebben veel geoefend met de leerkracht en mogen zelf creatief zijn. Ze kunnen met instrumenten en met hun eigen lichaam iets creëren.

    - Lkr begeleidt en biedt hulp waar het nodig is


    06-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 5 maart

    Achter de glazen deur: generale repetitie voor echt publiek

    Deze middag moesten we onze voorstelling voortonen aan meneer Dewitte, meneer Crul, de medestudenten en enkele gasten. Voor de voorstelling begon hebben we alles klaargezet. De grote wasmachine werd in elkaar gestoken met spanbanjes en het zag er goed uit! Emmie en ik oefenden ons ritmisch stukje met onze echte moersleutels en het klonk goed.

    We bekeken eerst de voorstelling van de andere groep. De bouwsteen ‘lijn’ kwam voor in alle aspecten van de hele show. Dit was heel goed gedaan! Er waren nog enkele tips en opmerkingen van de docenten en toen was het onze beurt. In het begin van de voorstelling was ik wat zenuwachtig, dit kon je horen in mijn stem tijdens het lied ‘achter de glazen deur’. Gelukkig kreeg ik steun van mijn eigen stem die ik opgenomen had en die meeklonk met de begeleidende muziek. De voorstelling verliep vlot. Er was even een grappig moment omdat het rode lint tijdens de dans bleef hangen in Hanne haar kostuum, maar dit was niet zo erg. Nu weten we dat we dit lint zeker goed moeten vastkleven tijdens de schoolvoorstelling.
    De docenten gaven enkele kleine opmerkingen, maar waren positief. Dit gaf natuurlijk een goed gevoel aan onze groep. Ik zag het al zitten voor maandag!

    05-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 4 maart

    Achter de glazen deur

    Deze morgen ging ik observeren in mijn stageschool. ’s Middags kwam de hele groep samen met meneer Dewitte om de voorstelling aan hem te tonen. Hij vond het heel goed maar had nog enkele kleine opmerkingen. Bij het eerste lied die ik solo zing moet ik mijn medeklinkers meer uitspreken zodat de tekst duidelijker wordt. We waren wel heel tevreden.

    Kijkkast

    s’ Avonds kreeg ik het idee om de buitenkant van de kooi met woordjes te beplakken. Ik had dit ooit eens gezien in een stageschool waar ze dit deden met ‘kerstwoordjes’ rond een kerstbal. Ik zocht allemaal woorden die ‘perfect’ waren. Zoals: ideaal, mager, mooi, knap, modebewust, vrolijk, ... Ik knipte de woorden uit en plakte ze op de buitenkant van de ‘perfecte’ helft van mijn kooi. Dit gaf een mooi resultaat! Ik was tevreden en ging slapen :).


    04-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 3 maart

    Kunst- en cultuureducatie

    Deze morgen hadden we les van meneer Crul. Hij gaf ons uitleg over kunst- en cultuureducatie. Hij vertelde heel wat interessante dingen die ik nog niet wist! Hij verduidelijkte ook het verschil tussen muzische vorming, kunsteducatie en cultuureducatie, want dit bleek niet zo gemakkelijk voor ons. Op het einde van de uitleg was er een actieve quiz, ik was hier wel niet zo goed in, maar vond dit toch een leuke afsluiter!

    Achter de glazen deur

    Na deze les stond de papa van Alexander te wachten op de parking met een hele constructie voor onze levensgrote wasmachine en het apenpak. Terwijl Emmie de kleine wasmachine maakte, staken Alexander, Emmie en ik de grote constructie in elkaar. Dit ging in het begin niet echt vlot, maar door het plannetje van Alexander bekwamen we toch de constructie die we moesten hebben.

    In de namiddag repeteerden we met alles erop en eraan. Toen beseften we dat we nog enkele kleine dingen vergeten waren van materiaal zoals het rode lint, de moersleutels, de bellenblazer, ... Allemaal kleine dingen die we wel nog zouden vinden. Die avond ben ik op zoek gegaan naar moersleutels en schroevendraaiers en een gereedschapskist voor het ritmische stuk met de broek.

    Hieronder enkele foto’s van onze bezigheden van vandaag.

    Omdat het opnemen van het lied 'achter de glazen deur' niet gelukt was op school, deed ik dit 's avonds thuis. Ik moest mijn computer wel verzetten, want in mijn kamer is er teveel lawaai van op straat, maar een keer dit werk gedaan was ging het opnemen vlot. Na 3 keer opnemen en wat knippen en plakken was het lied klaar en kon ik het doorsturen naar Alexander die alles op een cd zou branden.













    03-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 2 maart

    Atelier beeld

    Deze morgen was het weer atelier beeld. Omdat mijn vogelkooi te groot is om op mijn fiets mee te nemen naar school en ik geen auto heb, werkte ik thuis verder. Ik heb de helft van mijn kooi bedekt met papier-maché. Eerst alleen de buitenkant, maar toen vond ik dat de binnenkant ook gedaan moest worden, omdat je anders de tralies zit vanaf de binnenkant en dit past niet bij het idee van de ‘perfecte kant’. Ik kwam ook op het idee om een barbie in deze kant van de kijkkast te zetten Een barbie is een ‘perfecte’ vrouw. Ze is mager, modebewust, blij, .... dus dit leek gepast voor de perfecte kant. Tenslotte probeerde ik met verschillende materialen iets te doen met de andere kant. Ik probeerde te werken met de stokken en drinkbakjes en dergelijke die bij de vogelkooi hoorden, maar vond dit niet passend. Ik probeerde iets te maken in klei, maar wist niet goed wat en daardoor mislukte dit ook. Ik begon bijna de moed op te geven toen ik iets zag liggen in mijn kamer. Ik heb vorig jaar in de blokker vlinders gekocht om op te hangen, maar die liggen nog steeds ergens in een hoekje van mijn kamer. Toen kwam ik op het idee om zo’n vlinder te gebruiken. Deze vlinder symboliseert het ‘vrij willen zijn’ en het willen vluchten van de tralies. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar kan niet beslissen wat het beste zou zijn:

    - de vlinder die triest, omgekeerd op de bodem van de kooi ligt

    - de vlinder die met 1 vleugen tussen de tralies probeert te ontsnappen

    - de vlinder die half uit het deurtje van de kooi vliegt, die dus al half ontsnapt is

    - 2 vlinder: 1 op de bodem en 1 die vrij buiten vliegt

    Ik weet nog niet goed wat ik moet doen, maar ik vind dat ik al goed opgeschoten ben. Er ontbreekt wel nog iets... Hopelijk besef ik deze week nog wat dat is!

    Onderaan vind je een link naar het lied met de lyrics waarop ik mij gebaseerd heb voor deze kijkkast.

    Interessante bronnen

    ‘s Middags op school hadden we les van meneer Crul. Hij toonde enkele interessante websites, boeken en handleidingen. Nadien mochten we allemaal even in de spullen ‘snuisteren’. We bekeken ook de handleiding van Mikado en ik zag dat er enkele interessante dingen instonden over ruimte en muziek. Na de les ging ik naar de bib om enkele dingen te kopiëren uit Mikado die ik kon gebruiken voor mijn workshop.


    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=ETt65SA31-w   

    02-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 1 maart

    Repeteren voor de voorstelling

    Vandaag kwamen Emmie, Steffi, Alexander en ik samen om nog wat te repeteren voor de voorstelling. We konden voor de eerste keer oefenen met alle kleren. Emmie had haar broek mooi afgewerkt door een riem te schilderen en op de achterkant dingen in de zakken te steken die een klusjesman zou kunnen meehebben (zie foto’s) Er bleken nog een paar problemen met de kleren, want tijdens de dans hoorden we enkele scheuren. Steffi nam de kostuums mee naar huis om wat te verstevigen. Emmie en ik probeerden een ritmisch stuk te maken. Met wat hulp en samenwerking met de 2 andere kwamen we tot een leuk stukje.















    01-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    28-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 28 februari





    28-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 26 februari
    Voorstelling in de stageschool

    Deze morgen kwamen we samen om een voorstelling te maken voor de stageschool. We waren het eens om een powerpoint te maken met daarin een dagoverloop, een korte uitleg over de bouwstenen, een filmpje over de voorstelling en een korte uitleg over de workshops en ateliers. We stelden ook een vragenlijst op.

    Muziek en media

    's Middags kregen we les van meneer Dewitte. We kregen informatie over media en muziek. We zagen verschillende interessante sites over muziek en componeren met kinderen. In spelvorm kon je verschillende stukken componeren en kennismaken met instrumenten en muziek. Eén van de sites bleek interessant te zijn voor mijn atelier: www.breakintheroad.com. Op deze site gaan kinderen op zoek naar geluiden die je kan tegenkomen in een stad (zoals regendruppels die vallen, een auto, mensen die praten, een straatmuzikant,...) Met deze geluiden kunnen ze een kleine compositie maken. Ik wou deze site graag gebruiken tijdens mijn atelier.

    Bezoek aan de boomhut

    Om 4 uur werden we verwacht in de Boomhut. Er was op dat moment een vergadering dus alle leerkrachten en de directeur zaten samen. Zowel de leerkrachten als de directeur waren heel behulpzaam en vriendelijk. Ze waren ook heel enthousiast over onze voorstelling en de kleuterleidsters vroegen of ze ook niet mochten komen kijken. We kregen nadien nog een korte rondleiding van de directeur om de verschillende werkruimtes te zien. De ruimtes waren heel groot en zeer bruikbaar! Ik zag het al helemaal zitten!

    26-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 25 februari
    Het project

    's Morgens werkten Alexander, Emmie, Steffi en ik individueel aan ons atelier en aan de workshops. Van de andere 3 ging het heel vlot, maar ik bleef moeite hebben met opdrachten en informatie te vinden rond ruimte in de muziek. Na het inzamelen van de informatie zaten we even samen en bespraken we wat we gevonden hadden. De andere 3 hadden al bijna hun hele workshop en het atelier uitgewerkt. Emmie heeft mij dan nog geholpen met informatie te verzamelen. We zochten in verschillende handleidingen van muziek en vonden tenslotte enkele ideeën die ik dan nog verder kon uitwerken. We schreven alle ideeën op. (Ik zal dit later inscannen en posten)

    Fluo-theater

    Deze middag kregen we les van meneer Crul over fluotheater. Eerst verduisterden we het lokaal en maakten we een soort black box. Er werd een blacklight opgehangen. Meneer Crul demonstreerde even verschillende dingen in het fluotheater. Je kan werken met fluoriserend karton, met poppen en met witte handschoenen. Na de demonstratie mochten we zelf proberen om een verhaaltje te maken. Emmie, Steffi en ik werkten met karton. Ik vond dit een leuke vorm van theater en ik hoop dat ik dit later in mijn klas ook eens kan uitproberen. We kregen 3 tips/regels mee:

    - speel altijd naar de lamp, anders zie je het niet goed;
    - alles wat zwart is en voor iets anders komt is niet meer zichtbaar, let dus op met de stokken van je rietjes of met je handen;
    - beweeg niet te snel om een optimaal beeld te hebben.

    25-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    24-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 24 februari
    Pecha Kucha

    Deze morgen werd de les afgezegd en naar een later moment verplaats. Daarom spraken Emmie en ik af om wat verder te werken aan onze Pecha Kucha. Onze tekst is helemaal afgewerkt en de powerpointpresentatie begint ook al vorm te krijgen. De scène met de broek is zo goed als af, we moeten enkel nog een percussiestuk vinden om de wasmachine te herstellen.

    De voorstelling

    Na een korte middagpauze gingen we opnieuw aan het werk. We probeerden om het hele stuk te spelen. Tijdens het spelen kwamen we op meer ideeën en alle scènes kregen meer vorm. Iedereen kwam telkens met nog ideeën waardoor we vaak stopten met spelen en iets nieuw uitprobeerden, wat heel goed ging. De scène met de broek is zo goed als af, we moeten enkel nog een ritmisch stuk zoeken met buizen om de wasmachine te herstellen. Het dansje met het T-shirt gaat al vlot en bij de scène van de sok moet er nog want aan het tekstje gewerkt worden om de tweelingssok terug te winnen. We zochten ook een dansje op het tussenliedje, omdat dit anders wat slordig verloopt als iedereen zomaar wat door elkaar loopt. Het is een eenvoudig lied en de dans erbij is ook gemakkelijk zodat de leerlingen dit na de hele voorstelling waarschijnlijk kunnen meezingen en dansen omdat dit lied toch wel enkele keren voorkomt in de voorstelling.

    Kijkkast

    Deze avond brainstormde ik verder over mijn kijkkast. Ik vond het idee om rond de Notre Dame de Paris te werken niet meer zo goed. Maar ik wilde graag iets doen rond 'gevangen zijn in jezelf'. Ik inspireer mij op een lied van Gavin Degraw: I don't wanna be. Dit lied gaat over iemand die het beu is om zich te tonen zoals hij zou moeten zijn en die zichzelf wil zijn. Het lied bracht me op enkele ideeën.  Ik bedacht om in plaats dan met gips, met papier maché te werken omdat ik iets wil doen rond het beeld dat de media ideaal vindt en opdringt voor mensen en die eigenlijk zo onrealistisch is. Ik wil mijn kijkkast in 2 ruimtes splitsen. De ene ruimte die bedekt is met papier maché verbergt de tralies en toont een perfecte wereld. De andere kant zie je de tralies en in deze ruimte weet ik nog niet goed wat ik wil doen. Ik wil iets tonen die toont dat deze 'echte persoon' vrij en echt wil zijn, maar gevangen zit. Ik noteerde al mijn ideeën in een schetsboek. Hopelijk krijgt mijn idee tijdens de volgende dagen wat meer vorm.

    24-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    23-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 23 februari
    Atelier beeld

    Deze morgen kregen we een atelier beeld van mevrouw Van Haelewyn. Ik kon er niet bij zin, want ik lag ziek in mijn bed. Ik probeer deze uren zo snel mogelijk in te halen.

    Choreografie

    Deze middag was ik al iets beter en we spraken met de hele groep af in het lokaal D3. We oefenden de dansjes in op de verschillende liedjes. We maakten een materiaallijstje en spraken af om allemaal op zoek te gaan naar de ontbrekende materialen.

    23-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    22-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 22 februari
    Liedjes opnemen

    Deze morgen kwam de hele groep samen om de andere liedjes op te nemen. Omdat Emmie en ik al een deel opgenomen hadden, gingen wij op zoek naar kleuring voor de kostuums in de Delhaize en in de AVA. Toen we terugkwamen was Steffi haar deel opgenomen en kon ze ons al het dansje aanleren die ze in elkaar had gestoken op het themalied van pirates of the caribbean. Nadat Hanne ook de liedjes had ingezongen monteerde Alexander de liedjes. We bekeken de verschillende kostuums en merkten dat Hanne haar kostuum een verkeerde maat had. Daarom hebben we beslist dat Emmie het personage ‘de broek’ krijgt en dat Hanne ‘de sok’ zal spelen.

    Het project

    Na de middagpauze kregen we van meneer Dewitte uitleg over het project dat we moeten geven in de scholen waar we onze voorstelling geven. Via een powerpoint toonde hij hoe we te werk moesten gaan om zo’n project in elkaar te steken. Hierna gingen we in de 2 verschillende groepen zitten en probeerden we te brainstormen. We beslisten al snel dat we de eerste dag verschillende workshops zouden houden waar de leerlingen konden kennismaken met 4 domeinen: beeld, drama, dans en muziek. De 2de dag zouden we dan grote ateliers organiseren waarbij de leerlingen slechts in 1 domein werken en zich hier verder in verdiepen. De leerlingen kunnen dan na dag 1 een keuze maken welk ateliers ze de volgende dag graag zouden doen door de kennismaking in de verschillende workschops. Na de ateliers komt er een toonmoment waarin alle leerlingen kunnen laten zien wat ze die dag gedaan hebben. De verdeling van de ‘verantwoordelijken’ voor de domeinen ging snel. De meeste in onze groep hebben een domein waar ze goed in zijn. Emmie nam het domein beeld voor haar rekening, Alexander drama, Steffi dans en ik zou zorgen voor het domein muziek. Hanne zou de ‘vliegende begeleider’ zijn die hulp biedt bij wie het nodig is en die alles wat coördineert. Na het brainstormen in groep ging ik even in de bibliotheek op zoek naar ideeën om te werken rond ruimte in de muziek met kinderen. Ik heb verschillende boeken en handleidingen geraadpleegd, maar vond eigenlijk bijna niets dat over ruimte ging of het ging over bewegen in de ruimte op muziek, wat meer iets voor de workshop van Steffi is. Ik probeerde ideeën te vinden op internet, maar hier ook vond ik niets. Hopelijk vind ik morgen meer!


    22-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 1° februari

    Liedjes opnemen

    Vandaag spraken Emmie, Alexander en ik samen af op school. We oefenden de liedjes. IN het opnamelokaal van de KHBO hebben we Emmie en mijn stem opgenomen voor het lied: “Pak hem dan!”. Sommige stukken moesten we 2 keer opnemen, maar over het algemeen ging het opnemen vlot. Nu moeten de stemmen van Steffi en Hanne er nog bij opgenomen worden. Hopelijk wordt het een mooi resultaat!


    19-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 18 februari
    Vandaag werkten Steffi, Alexander en Emmie verder aan de decors en aan de muziek op school. De wasmachine ziet er heel goed uit en de teksten van de liedjes zijn zeer passend. Ik kon er vandaag niet bij zijn omdat het de begrafenis was van mijn opa.

    Hieronder de resultaten:

    Pak hem dan

    Das: Ik ben de zwarte das
    ik ben van niemand bang
    ik ben de sterkste van de hele was
    al 20 jaren lang

    Mijn zwarte kleur is baas
    ik ben echt geniaal
    je wilt me pakken, maar helaas
    ik win het allemaal

    Refrein
    Kle.: Pak hem dan, hij moet eraan
    Das: Zo'n duel kan ik niet weerstaan
    Kle.: Pak hem dan!
    Das: Ooh, doe maar je best
    Want ik ben beter dan de rest
    Kle. Pak hem dan en we doen het vlug
    want wij willen knuffel terug
    Das: Kom maar op en wees niet laf
    Je raakt niet van me af

    Das: Ik maak vlekken, overal
    want kleuren die zijn vies
    ieder zijn mening, maar in mijn geval
    is het zwart dat ik verkies

    Ik leg T-shirts in de knoop
    en ook sokken steel ik graag
    Ik ben de kwaadste van de hele hoop
    Da's waarom ik kleren plaag

    refrein

    instrumentaal (duel)

    Kle.: Pak hem dan, hij moet eraan
    Das: Maar ik heb toch niks gedaan?
    Kle.: Pak hem dan!
    Das: ooh, het spijt me echt
    Eigenlijk ben ik niet zo slecht
    Kle.: Pak hem dan, je hebt je kans gehad
    wij zijn het nu meer dan zat.
    geef de knuffel of het wordt je dood
    en de zwarte das wordt rood
    zwarte das wordt rood!

    Achter de glazen deur

    Heen en weer, keer op keer
    dansend doet hij de ronde
    zacht gedreun, frisse geur
    komt vanachter de glazen deur

    woeste golven door elkaar
    even nog en de was is klaar
    komt mijn knuffel er weer aan
    en kan ik slapen gaan

    'k vraag mij af, wasmachine
    wat is er achter jouw deur te zien?
    kon ik maar snel naar daar
    denk ik als ik naar binnen staar
    knuffelbeer achterna
    als ik in de machine ga

    op een zeepbel in die kolk
    al dromend vlieg ik door een waspoederwolk
    met de kleren, elk zijn kleur
    achter de glazen deur

    met mijn trui en mijn broek
    breng ik knuffel een kort bezoek
    dan maken wij dolle pret
    en wijs ik de weg terug naar bed

    maken wij dolle pret...

    Tussenlied: Op zoek naar knuffel

    Hier achter de glazen deur helpen wij elkaar
    al heb je een probleem het komt wel goed, ja echt, reken maar!
    wees niet verdrietig

    want wij gaan samen op zoek naar knuffel woehoe
    Niets kan ons nog tegenhouden knuffel woehoe
    wij gaan door tot aan het eind voor knuffel woehoe

    Wij zullen alles geven en
    blijven vrienden voor het leven

    want wij gaan samen op zoek naar knuffel woehoe
    Niets kan ons nog tegenhouden knuffel woehoe
    wij gaan door tot aan het eind voor knuffel woehoe

    wij gaan door tot aan het eind voor knuffel
    woehoe!








    18-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 16 februari
    Pecha Kucha

    Vandaag spraken Emmie en ik af in de bibliotheek van de KHBO om aan onze pecha kucha voorstelling te werken. Emmie vond een artikel over componeren in de basisschool en we zochten hier wat meer informatie rond. Het artikel gaat over een onderzoek die leidt tot een model, namelijk het kubusmodel. Maar hier meer over tijdens de voorstelling! We schreven wat losse tekst op die ik nog ging bewerken en die waar we nadien dan de powerpoint van konden maken.
    Alexander en Steffi zaten ook in de bibliotheek en ze vertelden waar ze de laatste dagen aan gewerkt hadden. Ik zag foto's van de decors en hoorde over de muziek en de dansjes waar ze aan gewerkt hadden. Ik kon tijdens deze vakantie enkele dagen niet meewerken door persoonlijke redenen.

    16-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    11-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 11 februari

    Deze morgen spraken we vroeg af. We hadden een lijstje met alles wat moest gebeuren en dit was een heel boterham! We verdeelden de taken en gingen aan het werk. Hanne en Steffi werkten de scènes verder uit, Emmie tekende de kostuums uit en Alexander en ik zochten muziek die we konden gebruiken. We bleven wel samen zitten en als er iets ‘groots’ beslist werd of iemand zat vast hielpen we elkaar.

    Die middag probeerde Alexander het lied die we gevonden hadden te bewerken terwijl de anderen de kledingstukken en de verschillende scènes verder bekeek en besprak. Uiteindelijk vonden we ook nog een lied dat paste als eindlied. We probeerden hier een tekst op te plaatsen, maar dit bleek moeilijker dan verwacht!

    We zochten ook een muziekstuk om op te dansen bij de scène van het T-shirt.

    Onze voorstelling kreeg echt kleur vandaag en het ging allemaal goed vooruit. Het draaiboek kan al worden uitgetypt en de kleren kunnen gestikt worden!


    11-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 11 februari











    11-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 10 februari
    Deze morgen moest ik gaan observeren in mijn stageschool en smiddags had ik een bespreking voor bachelorproef, maar daarna begon ik al wat te denken over mijn kijkkast. Ik kreeg het idee om de helft van de vogelkooi (die ik gelukkig nog thuis vond tussen de oude rommel op zolder) in gips af te dekken en om zo 2 ruimtes te creëren in mijn kooi. Een ruimte waar je de tralies ziet. Deze ruimte is de gevangenis, het slechte. De andere kant zou dan mooi wit zijn van het gips en zou een gewone gezellige en veilige thuis kunnen lijken. Ik heb nog lang nagedacht, maar veranderde de hele tijd van ideeën en wist tenslotte niet meer wat ik ging doen. Maar het idee van de vogelkooi die half bedekt zou zijn bleef in mijn hoofd zitten.

    10-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 9 februari

    Een kijkkast maken

    Deze morgen kregen we een beeldatelier van mevrouw Vanhaelewyn. We kregen uitleg over de opdracht om een kijkkast te maken. We zagen een heleboel kijkkasten van verschillende mensen. De kijkkasten waren verschillend van vorm, grootte en van materiaal. We kregen veel beelden te zien die ons op inspiratie konden brengen. Mijn hoofd bleef jammergenoeg nog leeg. Ik had geen enkel idee wat ik kon doen!

    We kregen ook tips hoe we met die kijkkast rond onze bouwsteen ‘ruimte’ kunnen werken:

    - ruimte doorbreken/wanden doorbreken/dingen laten uitsteken

    - ruimte gebruiken

    - belangrijk: standpunt van de kijker

    - hoe je kunstwerk plaatsen

    - ...

    (belangrijke kunstenaar die rond ruimte werkt: Antony Gormley)

    Voor we individueel te werk gingen, experimenteerden we in 2 groepen (de groep lijn en de groep ruimte) met de verschillende kleine materialen die we meegebracht hadden. Dit waren tandenstokers, kroonkurken, spelden, duipspijkers, wasspeldjes, ... Deze voorwerpen moesten we op een voetstuk leggen zodat we de ruimte optimaal gebruikten. We deden dit aan de hand van het thema van onze voorstelling en maakten er een deur van een wasmachine van. Dit was natuurlijk veel te gewoon en niet ruimtelijk genoeg. Ons 2de resultaat zag er al beter uit. We maakten de deur van de wasmachine wel nog, maar je kon dit ook zien als zeepbellen die opborrelden uit de wasmachine. Dit was een minder voorspelbaar werk en werd dan ook meer goedgekeurd.

    Nadat ons materiaal weer opgeruimd was, gingen we allemaal apart zitten om te brainstormen over wat we zelf wilden maken. Iedereen begon meteen dingen te tekenen of op te schrijven en ik zat wat te prutsen. Ik had nog steeds geen idee wat ik kon doen! Het enige waar ik aan dacht was aan een musical ‘Notre Dame de Paris’ omdat ik dit de dag ervoor had bekeken op tv en dit zat nog altijd in mijn hoofd. Uiteindelijk haalde ik hier een klein idee uit. Het hoofdpersonage zit in een tweestrijd. Aan de ene kant heeft hij zijn ‘opvoeder/vader’ waarvoor hij alles zou doen en die hem verplicht om binnen te blijven, maar die hij helemaal niet begrijpt. Hierbij dacht ik aan een stukje tekst uit de musical:

    Tu m'as appris à parler
    A lire et à écrire
    Mais je ne sais pas lire
    Le fond de tes pensées

    Je t'appartiens
    De tout mon etre
    Comme jamais un chien
    N'a aimé son maître

    Maar langs de andere kant wil hij zo graag naar buiten en is hij verliefd op een zigeunermeisje, maar hij is zo lelijk dat niemand zijn mooie binnenkant ziet.

    Ik wou hierrond iets doen en had het idee om een vogelkooi te gebruiken en te bewerken als kijkkast.

    Werken aan de voorstelling

    Na een korte pauze kwam de hele groep samen met Meneer Crul. Eerst vertellen we kort welke ideeën we al hadden voor de voorstelling. Meneer Crul gaf ons dan de opdracht om 3 scènes te zoeken die we echt al konden proberen spelen aan de hand van improvisatie. Onze groep improviseerde niet echt uit het niets. We bedachten eerst wat er kon gebeuren en probeerden dit dan uit, waardoor we meer ideeën kregen.

    Uiteindelijk kregen we een betere verhaallijn en werden de rollen verdeeld:

    - het kleine meisje: Joke

    - de zwarte das: Alexander

    - de jeansbroek: Hanne

    - de sok: Emmie

    - het T-shirt: Steffi

    Verhaallijn:

    Het kleine meisje ligt voor de wasmachine te wachten op haar knuffel. Ze valt uiteindelijk in slaap en in haar droom danst ze wiegend heen en weer en komt ze terecht in een levensgrote wasmachine, ze beweegt mee met de kleren die in de wasmachine zitten tot er een ontploffing is. In die wasmachine komt ze een rode draad tegen en ze besluit om die te volgen (want deze draad lijkt op het strikje van haar knuffel). De jeansbroek beschuldigd haar echter van de wasmachine kapot te maken en ze moet eerst helpen om de wasmachine te maken. Aan de hand van een percussiestukje met buizen wordt de wasmachine herstelt en de jeansbroek zal helpen met zoeken naar de knuffel.

    Onderweg komen ze de sok tegen, die haar tweelingszus kwijt is. De zwarte das heeft deze gestolen en we winnen de sok terug door een soort ‘woordenbattle’ te doen. Nu helpt ook de sok met de zoektocht naar de knuffel.

    Onderweg komen ze een T-shirt tegen waarvan de mouwen in de knoop zitten. We proberen de knoop eruit te halen door een dans te doen met doeken.

    Het einde is nog niet helemaal uitgewerkt, maar de 3 kledingstukken en het meisje zouden de zwarte das tegenkomen en hem straffen omdat hij de schuldige is van alle problemen.

    Uiteindelijk zou het meisje weer wakker worden voor de kleine wasmachine en zou alles een droom lijken.


    09-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 8 februari
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vandaag waren Emmie en ik samen in de bib en bedachten we nog enkele ideeën die we samen op papier maakten.
    -> zie bijlage

    08-02-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Emmie
  • Steffi
  • Alexander



  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs