Deze
morgen kwamen we samen om een voorstelling te maken voor de
stageschool. We waren het eens om een powerpoint te maken met daarin een
dagoverloop, een korte uitleg over de bouwstenen, een filmpje over de
voorstelling en een korte uitleg over de workshops en ateliers. We
stelden ook een vragenlijst op.
Muziek
en media
's Middags kregen we les van meneer
Dewitte. We kregen informatie over media en muziek. We zagen
verschillende interessante sites over muziek en componeren met kinderen.
In spelvorm kon je verschillende stukken componeren en kennismaken met
instrumenten en muziek. Eén van de sites bleek interessant te zijn voor
mijn atelier: www.breakintheroad.com. Op deze site gaan kinderen op zoek
naar geluiden die je kan tegenkomen in een stad (zoals regendruppels
die vallen, een auto, mensen die praten, een straatmuzikant,...) Met
deze geluiden kunnen ze een kleine compositie maken. Ik wou deze site
graag gebruiken tijdens mijn atelier.
Bezoek
aan de boomhut
Om 4 uur werden we verwacht in de
Boomhut. Er was op dat moment een vergadering dus alle leerkrachten en
de directeur zaten samen. Zowel de leerkrachten als de directeur waren
heel behulpzaam en vriendelijk. Ze waren ook heel enthousiast over onze
voorstelling en de kleuterleidsters vroegen of ze ook niet mochten komen
kijken. We kregen nadien nog een korte rondleiding van de directeur om
de verschillende werkruimtes te zien. De ruimtes waren heel groot en
zeer bruikbaar! Ik zag het al helemaal zitten!
's Morgens werkten Alexander, Emmie, Steffi en ik individueel aan ons atelier en aan de workshops. Van de andere 3 ging het heel vlot, maar ik bleef moeite hebben met opdrachten en informatie te vinden rond ruimte in de muziek. Na het inzamelen van de informatie zaten we even samen en bespraken we wat we gevonden hadden. De andere 3 hadden al bijna hun hele workshop en het atelier uitgewerkt. Emmie heeft mij dan nog geholpen met informatie te verzamelen. We zochten in verschillende handleidingen van muziek en vonden tenslotte enkele ideeën die ik dan nog verder kon uitwerken. We schreven alle ideeën op. (Ik zal dit later inscannen en posten)
Fluo-theater
Deze middag kregen we les van meneer Crul over fluotheater. Eerst verduisterden we het lokaal en maakten we een soort black box. Er werd een blacklight opgehangen. Meneer Crul demonstreerde even verschillende dingen in het fluotheater. Je kan werken met fluoriserend karton, met poppen en met witte handschoenen. Na de demonstratie mochten we zelf proberen om een verhaaltje te maken. Emmie, Steffi en ik werkten met karton. Ik vond dit een leuke vorm van theater en ik hoop dat ik dit later in mijn klas ook eens kan uitproberen. We kregen 3 tips/regels mee:
- speel altijd naar de lamp, anders zie je het niet goed; - alles wat zwart is en voor iets anders komt is niet meer zichtbaar, let dus op met de stokken van je rietjes of met je handen; - beweeg niet te snel om een optimaal beeld te hebben.
Deze morgen werd de les afgezegd en naar een later moment verplaats. Daarom spraken Emmie en ik af om wat verder te werken aan onze Pecha Kucha. Onze tekst is helemaal afgewerkt en de powerpointpresentatie begint ook al vorm te krijgen. De scène met de broek is zo goed als af, we moeten enkel nog een percussiestuk vinden om de wasmachine te herstellen.
De voorstelling
Na een korte middagpauze gingen we opnieuw aan het werk. We probeerden om het hele stuk te spelen. Tijdens het spelen kwamen we op meer ideeën en alle scènes kregen meer vorm. Iedereen kwam telkens met nog ideeën waardoor we vaak stopten met spelen en iets nieuw uitprobeerden, wat heel goed ging. De scène met de broek is zo goed als af, we moeten enkel nog een ritmisch stuk zoeken met buizen om de wasmachine te herstellen. Het dansje met het T-shirt gaat al vlot en bij de scène van de sok moet er nog want aan het tekstje gewerkt worden om de tweelingssok terug te winnen. We zochten ook een dansje op het tussenliedje, omdat dit anders wat slordig verloopt als iedereen zomaar wat door elkaar loopt. Het is een eenvoudig lied en de dans erbij is ook gemakkelijk zodat de leerlingen dit na de hele voorstelling waarschijnlijk kunnen meezingen en dansen omdat dit lied toch wel enkele keren voorkomt in de voorstelling.
Kijkkast
Deze avond brainstormde ik verder over mijn kijkkast. Ik vond het idee om rond de Notre Dame de Paris te werken niet meer zo goed. Maar ik wilde graag iets doen rond 'gevangen zijn in jezelf'. Ik inspireer mij op een lied van Gavin Degraw: I don't wanna be. Dit lied gaat over iemand die het beu is om zich te tonen zoals hij zou moeten zijn en die zichzelf wil zijn. Het lied bracht me op enkele ideeën. Ik bedacht om in plaats dan met gips, met papier maché te werken omdat ik iets wil doen rond het beeld dat de media ideaal vindt en opdringt voor mensen en die eigenlijk zo onrealistisch is. Ik wil mijn kijkkast in 2 ruimtes splitsen. De ene ruimte die bedekt is met papier maché verbergt de tralies en toont een perfecte wereld. De andere kant zie je de tralies en in deze ruimte weet ik nog niet goed wat ik wil doen. Ik wil iets tonen die toont dat deze 'echte persoon' vrij en echt wil zijn, maar gevangen zit. Ik noteerde al mijn ideeën in een schetsboek. Hopelijk krijgt mijn idee tijdens de volgende dagen wat meer vorm.
Deze morgen kregen we een atelier beeld van mevrouw Van Haelewyn. Ik kon er niet bij zin, want ik lag ziek in mijn bed. Ik probeer deze uren zo snel mogelijk in te halen.
Choreografie
Deze middag was ik al iets beter en we spraken met de hele groep af in het lokaal D3. We oefenden de dansjes in op de verschillende liedjes. We maakten een materiaallijstje en spraken af om allemaal op zoek te gaan naar de ontbrekende materialen.
Deze morgen kwam de hele groep samen om de andere liedjes op
te nemen. Omdat Emmie en ik al een deel opgenomen hadden, gingen wij op zoek
naar kleuring voor de kostuums in de Delhaize en in de AVA.
Toen we terugkwamen was Steffi haar deel opgenomen en kon ze ons al het dansje
aanleren die ze in elkaar had gestoken op het themalied van pirates of the
caribbean. Nadat Hanne ook de liedjes had ingezongen monteerde Alexander de
liedjes. We bekeken de verschillende kostuums en merkten dat Hanne haar kostuum
een verkeerde maat had. Daarom hebben we beslist dat Emmie het personage de
broek krijgt en dat Hanne de sok zal spelen.
Het project
Na de middagpauze kregen we van meneer Dewitte uitleg over
het project dat we moeten geven in de scholen waar we onze voorstelling geven.
Via een powerpoint toonde hij hoe we te werk moesten gaan om zon project in
elkaar te steken. Hierna gingen we in de 2 verschillende groepen zitten en
probeerden we te brainstormen. We beslisten al snel dat we de eerste dag
verschillende workshops zouden houden waar de leerlingen konden kennismaken met
4 domeinen: beeld, drama, dans en muziek. De 2de dag zouden we dan
grote ateliers organiseren waarbij de leerlingen slechts in 1 domein werken en
zich hier verder in verdiepen. De leerlingen kunnen dan na dag 1 een keuze
maken welk ateliers ze de volgende dag graag zouden doen door de kennismaking
in de verschillende workschops. Na de ateliers komt er een toonmoment waarin
alle leerlingen kunnen laten zien wat ze die dag gedaan hebben. De verdeling
van de verantwoordelijken voor de domeinen ging snel. De meeste in onze groep
hebben een domein waar ze goed in zijn. Emmie nam het domein beeld voor haar
rekening, Alexander drama, Steffi dans en ik zou zorgen voor het domein muziek.
Hanne zou de vliegende begeleider zijn die hulp biedt bij wie het nodig is en
die alles wat coördineert. Na het brainstormen in groep ging ik even in de
bibliotheek op zoek naar ideeën om te werken rond ruimte in de muziek met
kinderen. Ik heb verschillende boeken en handleidingen geraadpleegd, maar vond
eigenlijk bijna niets dat over ruimte ging of het ging over bewegen in de
ruimte op muziek, wat meer iets voor de workshop van Steffi is. Ik probeerde
ideeën te vinden op internet, maar hier ook vond ik niets. Hopelijk vind ik
morgen meer!