Inhoud blog
  • reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart
  • woensdag 17 maart
  • dinsdag 16 maart
  • maandag 15 maart
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    keuzemodule 3 BALO
    Muzische vorming
    19-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reflectie keuzemodule

    Reflectie keuzemodule:

    Toen we te horen kregen dat we een voorstelling moesten maken, zaten er meteen een heleboel ideeën in mijn hoofd. Maar mijn ideeën waren een beetje cliché. Gelukkig dat we met een groep samen moesten brainstormen en het niet enkel mijn idee was of het zou een muzikaal sprookje met een prinses en een prins geworden zijn.

    In het begin was het moeilijk, iedereen had wel wat ideeën, maar er was geen enkel idee dat er echt uitsprong. Na 1 dag hadden we bijna de moed opgegeven. We zochten wat gedemotiveerd in de bibliotheek tussen de prentenboeken naar inspiratie. Alexander vond het boek ‘achter de glazen deur’ en verdiepte zich erin. Het idee om in een wasmachine terecht te komen vond iedereen een leuk en samen bedachten we de verschillende dingen die het meisje zou tegenkomen. Door veel samen te werken, te oefenen en te brainstormen bedachten we tenslotte een mooie en gevarieerde voorstelling. Ik genoot er telkens zelf van om deze voorstelling te tonen en vond het zelf jammer dat dit slechts 2 keer kon!

    Deze toch wel geslaagde voorstelling was het gevolg van een goeie samenwerking in de groep en de verschillende talenten die aanwezig waren. Iedereen in de groep had zo zijn of haar kwaliteit. Emmie is een beeldtalent en dankzij haar zagen de decors en de kostuums er prachtig uit. Steffi is dan weer het danswonder. Zij zorgde telkens voor de dansjes en leerde die dan aan ons, wat niet altijd even gemakkelijk was! Hanne is dan weer goed in papierwerk en organisatie. Tenslotte heb je nog Alexander en ik. Wij waren zo’n beetje het muzikale team. Alexander blijkt heel goed te zijn in teksten te vinden bij liedjes! Doordat iedereen zijn of haar talent had, vulden we elkaar perfect aan en zo kwamen we tot een toch wel mooi resultaat.

    Het moeilijkste van deze hele module vond ik het project maken. Ik kreeg al snel het domein muziek toegeschreven, omdat ik hier wel veel over weet, maar dit was heel moeilijk. Ruimte is niet een van de belangrijkste bouwstenen inde muziek en daarom is het niet echt gemakkelijk is om rond deze bouwsteen activiteiten te vinden rond ruimte. Ik heb veel bronnen geraadpleegd en bijna nergens vond ik ideeën of voorbeelden. Daarom heb ik ook hulp gevraagd aan mijn medestudenten en aan meneer Dewitte.

    In dit project heb ik heel wat nieuwe dingen geleerd. De voorstelling maken was voor mij niet echt vernieuwend, omdat ik enkele jaren drama heb gedaan, maar ik had nog nooit rond een bepaalde bouwsteen gewerkt.

    In de verschillende lessen en contacturen heb ik ook heel wat bijgeleerd. Zo wist ik niet dat er muzische koffers bestonden en had ik nog nooit gehoord van het fluotheater. Het preciese verschil tussen muzische vorming, kunst- en cultuureducatie wist ik ook niet. Door deze 6 weken intensief werken rond muzische heb ik zeker veel muzische inspiratie opgedaan. Ook als ik zie hoe leuk kinderen dit vinden, hoeveel ze kunnen en hoeveel inspiratie ze hebben, weet ik dat muzische meer is dan gewoon even een liedje zingen of een toneeltje doen. Kinderen zien dit niet als les en daarom zijn ze zo enthousiast en leren ze zoveel bij zonder dat ze het zelf beseffen.

    Ik zou niet veel veranderen aan hoe wij dit project en de voorstelling hebben aangepakt. Er zijn slechts een paar kleine foutjes gebeurd, die helemaal niet erg waren.

    Ik heb veel geleerd tijdens dit project en heb vooral veel ervaring bijgekregen. Ook al ben ik niet slecht in muziek, heb ik nog nooit durven experimenteren en componeren met kindern. Ik deed altijd iets veilig, zoals een lied aanleren of naar muziek luisteren. Bij dit project heb ik dit toch gedaan en tijdens mijn atelier met het 4de, 5de en 6de heb ik gemerkt dat dit heel vermoeiend is, maar ook heel verrijkend. Kinderen genieten van het spelen met instrumenten en om hun eigen ding ervan te maken. Ik denk dat ik vanaf nu minder bang zal zijn om eens iets volledig anders te doen.

    Ik ben blij dat ik voor de keuzemodule muzische heb gekozen. Ook al was het heel veel werk en ben ik uitgeput, het was leerrijk en leuk en ik heb er van genoten.


    19-03-2010 om 00:16 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    18-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 18 maart

    Pecha kucha

    Deze morgen werkte Emmie de pecha kucha voorstelling af. ’s Middags verdeelden we de dia’s en de tekst. We probeerden al even om dit te oefenen, maar het bleek moeilijker dan verwacht. Je hebt maar 20 seconden, dus als je even over je woorden struikelt verlies je kostbare tijd. Hopelijk lukt dit morgen beter!

    Voorbereiding evaluatie en afwerking

    Iedereen stuurde de gegevens van zijn/haar workshop en atelier door naar Emmie die alles op cd-rom plaatste.

    Vanavond werk ik de laatste dingen af aan mijn kijkkast, mijn blog en de pecha kucha presentatie en hoop ik op een goeie evaluatie morgen!


    18-03-2010 om 21:18 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    17-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 17 maart

    Pecha Kucha

    De middag spraken Emmie en ik af om aan de pecha kucha te werken. We hadden deze de eerste keer wat verkeerd gemaakt en er stond veel te veel tekst in onze powerpointpresentatie. Met goede moed zochten we foto’s die bij ons artikel pasten. Het enige wat we nog moeten zoeken is hoe we kunnen maken dat we telkens 20 seconden hebben voor elke dia!


    17-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    16-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 16 maart

    De vierde en laatste muzische stagedag

    Ik had een groep die bijna volledig uit meidjes bestond! Er zat slechts één jongen in de groep, die dit gelukkig niet erg vond (dit had ik nagevraagd aan de leekrachten). Ik had wat schrik dat de nieuwe canon ‘the river is flowing’ wat te moeilijk ging zijn, maar na enkele keren goed de tekst en de uitspraak in te oefenen ging dit redelijk. Na een tijdje oefenen begon het echt mooi te worden.

    Toen de leerlingen zelfstandig met de instrumenten begonnen te experimenteren en te componeren merkte ik dat ze echt heel leuke ideeën hadden! Af en toe moest ik wat bijsturen of helpen, maar over het algemeen maakten de 3 groepjes zelfstandig een heel muziekstukje. Eén groepje koos voor een hoorspel, een andere groep maakte een soort liedje en de laatste groep probeerde een heuse compositie te maken met enkel instrumenten.

    Op het toonmoment was ik trots op wat mijn groep gepresteerd had! De directeur en de leerkrachten kwamen ons verschillende keren bedanken en feliciteren, wat natuurlijk wel heel leuk is na zo’n toch wel intensieve dagen waar we zoveel werk in gestoken hebben. Ik vond het een zalige dag vandaag, maar was blij toen ik in mijn bed kon kruipen.






















    16-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 15 maart

    de derde muzische stagedag

    Vandaag was ik toch opnieuw terug zenuwachtiger. Tenslotte was dit oudere publiek toch wel wat kritischer. Maar deze extra zenuwen waren helemaal niet nodig. De kinderen genoten van de voorstelling. Zelf de mentoren amuseerden zich. De workshop verliep als verwacht op een totaal ander niveau. De leerlingen waren heel geïnteresseerd in de wetenschap die achter geluiden en akoestiek zit. Ik vond het jammer dat ik hier niet te lang over kon vertellen (hiervoor had ik ook niet de volledige achtergrondkennis). De dag verliep heel vlot en van overal kwamen complimenten. Ik liet de eerste groep die bij mij zat even vertellen over de voorstelling en het deed deugd om te horen hoe ze alle achterliggende dingen ook door hadden en alle liedjes (ook al waren die soms wat kinderachtig) zo apprecieerden.


    15-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Emmie
  • Steffi
  • Alexander



  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs