Toen we te
horen kregen dat we een voorstelling moesten maken, zaten er meteen een
heleboel ideeën in mijn hoofd. Maar mijn ideeën waren een beetje cliché.
Gelukkig dat we met een groep samen moesten brainstormen en het niet enkel mijn
idee was of het zou een muzikaal sprookje met een prinses en een prins geworden
zijn.
In het
begin was het moeilijk, iedereen had wel wat ideeën, maar er was geen enkel
idee dat er echt uitsprong. Na 1 dag hadden we bijna de moed opgegeven. We
zochten wat gedemotiveerd in de bibliotheek tussen de prentenboeken naar
inspiratie. Alexander vond het boek achter de glazen deur en verdiepte zich
erin. Het idee om in een wasmachine terecht te komen vond iedereen een leuk en
samen bedachten we de verschillende dingen die het meisje zou tegenkomen. Door
veel samen te werken, te oefenen en te brainstormen bedachten we tenslotte een
mooie en gevarieerde voorstelling. Ik
genoot er telkens zelf van om deze voorstelling te tonen en vond het zelf
jammer dat dit slechts 2 keer kon!
Deze toch
wel geslaagde voorstelling was het gevolg van een goeie samenwerking in de
groep en de verschillende talenten die aanwezig waren. Iedereen in de groep had
zo zijn of haar kwaliteit. Emmie is een beeldtalent en dankzij haar zagen de
decors en de kostuums er prachtig uit. Steffi is dan weer het danswonder. Zij
zorgde telkens voor de dansjes en leerde die dan aan ons, wat niet altijd even
gemakkelijk was! Hanne is dan weer goed in papierwerk en organisatie. Tenslotte
heb je nog Alexander en ik. Wij waren zon beetje het muzikale team. Alexander
blijkt heel goed te zijn in teksten te vinden bij liedjes! Doordat iedereen
zijn of haar talent had, vulden we elkaar perfect aan en zo kwamen we tot een
toch wel mooi resultaat.
Het
moeilijkste van deze hele module vond ik het project maken. Ik kreeg al snel
het domein muziek toegeschreven, omdat ik hier wel veel over weet, maar dit was
heel moeilijk. Ruimte is niet een van de belangrijkste bouwstenen inde muziek
en daarom is het niet echt gemakkelijk is om rond deze bouwsteen activiteiten
te vinden rond ruimte. Ik heb veel bronnen geraadpleegd en bijna nergens vond
ik ideeën of voorbeelden. Daarom heb ik ook hulp gevraagd aan mijn
medestudenten en aan meneer Dewitte.
In dit
project heb ik heel wat nieuwe dingen geleerd. De voorstelling maken was voor
mij niet echt vernieuwend, omdat ik enkele jaren drama heb gedaan, maar ik had
nog nooit rond een bepaalde bouwsteen gewerkt.
In de
verschillende lessen en contacturen heb ik ook heel wat bijgeleerd. Zo wist ik
niet dat er muzische koffers bestonden en had ik nog nooit gehoord van het
fluotheater. Het preciese verschil tussen muzische vorming, kunst- en cultuureducatie
wist ik ook niet. Door deze 6 weken intensief werken rond muzische heb ik zeker
veel muzische inspiratie opgedaan. Ook als ik zie hoe leuk kinderen dit vinden,
hoeveel ze kunnen en hoeveel inspiratie ze hebben, weet ik dat muzische meer is
dan gewoon even een liedje zingen of een toneeltje doen. Kinderen zien dit niet
als les en daarom zijn ze zo enthousiast en leren ze zoveel bij zonder dat ze
het zelf beseffen.
Ik zou niet
veel veranderen aan hoe wij dit project en de voorstelling hebben aangepakt. Er
zijn slechts een paar kleine foutjes gebeurd, die helemaal niet erg waren.
Ik heb veel
geleerd tijdens dit project en heb vooral veel ervaring bijgekregen. Ook al ben
ik niet slecht in muziek, heb ik nog nooit durven experimenteren en componeren
met kindern. Ik deed altijd iets veilig, zoals een lied aanleren of naar muziek
luisteren. Bij dit project heb ik dit toch gedaan en tijdens mijn atelier met
het 4de, 5de en 6de heb ik gemerkt dat dit
heel vermoeiend is, maar ook heel verrijkend. Kinderen genieten van het spelen
met instrumenten en om hun eigen ding ervan te maken. Ik denk dat ik vanaf nu
minder bang zal zijn om eens iets volledig anders te doen.
Ik ben blij
dat ik voor de keuzemodule muzische heb gekozen. Ook al was het heel veel werk
en ben ik uitgeput, het was leerrijk en leuk en ik heb er van genoten.
Deze morgen werkte Emmie de pecha kucha voorstelling
af. s Middags verdeelden we de dias en de tekst. We probeerden al even om dit
te oefenen, maar het bleek moeilijker dan verwacht. Je hebt maar 20 seconden,
dus als je even over je woorden struikelt verlies je kostbare tijd. Hopelijk
lukt dit morgen beter!
Voorbereiding evaluatie en afwerking
Iedereen stuurde de gegevens van zijn/haar
workshop en atelier door naar Emmie die alles op cd-rom plaatste.
Vanavond werk ik de laatste dingen af aan mijn kijkkast, mijn blog en de pecha
kucha presentatie en hoop ik op een goeie evaluatie morgen!
De middag spraken Emmie en ik af om aan de
pecha kucha te werken. We hadden deze de eerste keer wat verkeerd gemaakt en er
stond veel te veel tekst in onze powerpointpresentatie. Met goede moed zochten
we fotos die bij ons artikel pasten. Het enige wat we nog moeten zoeken is hoe
we kunnen maken dat we telkens 20 seconden hebben voor elke dia!
Ik had een
groep die bijna volledig uit meidjes bestond! Er zat slechts één jongen in de
groep, die dit gelukkig niet erg vond (dit had ik nagevraagd aan de
leekrachten). Ik had wat schrik dat de nieuwe canon the river is flowing wat
te moeilijk ging zijn, maar na enkele keren goed de tekst en de uitspraak in te
oefenen ging dit redelijk. Na een tijdje oefenen begon het echt mooi te worden.
Toen de
leerlingen zelfstandig met de instrumenten begonnen te experimenteren en te
componeren merkte ik dat ze echt heel leuke ideeën hadden! Af en toe moest ik
wat bijsturen of helpen, maar over het algemeen maakten de 3 groepjes
zelfstandig een heel muziekstukje. Eén groepje koos voor een hoorspel, een
andere groep maakte een soort liedje en de laatste groep probeerde een heuse
compositie te maken met enkel instrumenten.
Op het
toonmoment was ik trots op wat mijn groep gepresteerd had! De directeur en de
leerkrachten kwamen ons verschillende keren bedanken en feliciteren, wat natuurlijk
wel heel leuk is na zon toch wel intensieve dagen waar we zoveel werk in
gestoken hebben. Ik vond het een zalige dag vandaag, maar was blij toen ik in
mijn bed kon kruipen.
Vandaag was
ik toch opnieuw terug zenuwachtiger. Tenslotte was dit oudere publiek toch wel
wat kritischer. Maar deze extra zenuwen waren helemaal niet nodig. De kinderen
genoten van de voorstelling. Zelf de mentoren amuseerden zich. De workshop
verliep als verwacht op een totaal ander niveau. De leerlingen waren heel geïnteresseerd
in de wetenschap die achter geluiden en akoestiek zit. Ik vond het jammer dat
ik hier niet te lang over kon vertellen (hiervoor had ik ook niet de volledige
achtergrondkennis). De dag verliep heel vlot en van overal kwamen complimenten.
Ik liet de eerste groep die bij mij zat even vertellen over de voorstelling en
het deed deugd om te horen hoe ze alle achterliggende dingen ook door hadden en
alle liedjes (ook al waren die soms wat kinderachtig) zo apprecieerden.