Vandaag heb ik alles nog eens goed gelezen en bekeken, de liedjes nog eens gezongen en alles klaargezet zodat ik morgen gewoon mijn spullen moet nemen en voorbereid kan vertrekken naar de klimop. Ik heb wel wat zenuwen, maar ik heb goede moed.
Vandaag zette ik al mijn ideeën voor de workshop en het atelier in een documentje:
Workshop muziek
Je oren weten het: Geluiden in verschillende
ruimtes
De
leerlingen luisteren naar de geluiden op de cd. Elk geluid komt overeen met een
ruimte (bos, kerk, straat, ...) De leerlingen vertellen waaraan ze de ruimte
herkend hebben.
Na deze oefening
volgt er een nagesprek waarbij de leerlingen vertellen welke geluiden typisch
zijn voor:
-
zwembad:
geroep, plonsen van water, reddersfluitje ...
-
auto:
geronk van de motor, autodeur die dichtvalt, richtingaanwijzer ...
-
klaslokaal:
gefriemel van kinderen, gefluister/gebabbel, juf of meester, schoolbel ...
-
stationshal:
dingdong, omroeper, voetstappen, gepraat, koffers op wieltjes ...
-
bos:
vogels, blaadjes die ritselen ...
+ Hoe klinken
geluiden in deze ruimtes?
-
onder
water: gedempte geluiden
-
in
een kerk: galm, echo
-
kleine
ruimte/ grote ruimte
-
in
de bergen: terugkaatsen van de geluidsgolven: echo
Doemla of le coq est mort
Luisteren
naar het lied: wat hoor je?
-> Eerst
een stem, dan meerdere: CANON
Met
meerdere stemmen kan je de ruimte meer vullen, klinkt je lied voller
Lied
aanleren: Doemla
-
de
tekst wordt aangeleerd zonder zingen
-
de
lln leren het eerste fragment: doemla doemla doemla di
-
lln
leren 2de fragment
-
heel
het lied enkele keren zingen
-
canon
zingen
Lied
aanleren:
-
de
tekst wordt aangeleerd zonder zingen
-
lln
leren zin per zin door na te zingen
-
heel
het lied enkele keren zingen
-
canon
zingen
Atelier
muziek
Verkenningsspelletjes
-
geluidenmemorie:
Lln 1 verdwijnt even terwijl de andere lln per 2 een geluid afspreken. Alle
lln gaan in een kring staan. Lln 1 zoekt de duos door telkens 2 lln aan te
duiden die dan hun geluid maken. Als hij 2 lln met hetzelfde geluid vindt, gaan
deze lln zitten.
-
Romeo waar
ben je: Alle lln staan in een kring. 1 lln is geblinddoekt en heeft en
opgevouwen krant vast. Een andere lln loopt rond in de kring. De geblinddoekte
lln vraagt: Romeo, waar ben je?, waarop de andere lln zegt: Hier!. De
geblinddoekte lln probeert de andere lln te tikken met de opgevouwen krant. De
andere lln maken dat de geblinddoekte lln de kring niet uitkan.
-
volg het
geluid: de lln staan per 2. Een lln is geblinddoekt. De andere lln probeert
hem veilig te laten rondstappen door hem aanwijzingen te geven of door de hele
tijd 1 geluid te maken die de andere lln moet volgen.
Zingen
-
de lln zingen de canon: Doemla of le coq est
mort
-
op verschillende manieren zingen: ver van
elkaar, dicht bij elkaar, in 2 groepen, buiten, in de klas, ...
-
welk verschil hoor je in de verschillende
ruimtes of als je op verschillende plaatsen staat?
-
de lln van het 4de, 5de en
6de leren de canon: the river is flowing. Met enkele
muziekinstrumenten maken we de canon ruimer (regenpijpen, belletjes, bongo,...)
Luisteren naar muziek
Flight of the bumble bee:
-
De lln luisteren naar het fragment en vertellen
waarover de muziek zou kunnen gaan.
-
Alle lln hebben een blad en een potlood. Ze
tekenen linksonder een bij en rechtsonder een bloem. Tijdens het beluisteren
van het muziekfragment, mogen de kinderen de route tekenen die de bij gevlogen
heeft naar de bloem.
-
Lln lopen rond in de klas en bekijken de
resultaten
Muziekinstrumenten:
experimenteren met een intstrument
-
lln nemen elk een instrument (verschillend van
elkaar)
-
lln testen even willekeurig hun instrument
-
als de hand van de lkr open is spelen de lln,
maar zodra de hand toegaat moet het muistil zijn (dit wordt even
geëxperimenteerd)
-
een lln neemt de job van de leerkracht over
-
de lln wisselen van instrument en we doen dit
nog een keer
ruimte vullen
-
lln kiezen elk een instrument
-
Op het bord staat een lege rechthoek, de
rechterzijde van de rechthoek is het begin van het muziekstuk. De lkr wijst
het verloop van het stuk aan door van links naar rechts van de rechthoek te
gaan met een stok of vinger. Tijdens het muziekstuk mogen alle lln 2 keer een
geluid maken op hun instrument. Dit kan dus samen met een andere lln of alleen
zijn. Zo ontstaat een muziekstuk.
-
het begin en het einde van het stuk wordt
aangeduid door een gongslag of triangel
-
Na dit enkele keren met verschillende
instrumenten te doen, proberen we hier een partituur van te maken met symbolen
en figuren. (grafische notatie)
blokjes
-
elk gekleurd blokje stelt een ritmisch stukje of
een paar instrumenten die mogen spelen voor, dit wordt ingeoefend
-
de blokjes worden op een bepaalde manier achter
elkaar gezet, zo krijgen we en compositie
-
de blokjes worden ook op elkaar gezet, zodat we
meerstemmigheid creëren.
In groepjes werken
-
Break in the road: enkele lln onderzoeken deze site
en experimenteren met de geluiden.
-
componeren met instrumenten voor het toonmoment:
hierin zijn de leerlingen vrij. Ze hebben veel geoefend met de leerkracht en
mogen zelf creatief zijn. Ze kunnen met instrumenten en met hun eigen lichaam
iets creëren.
Achter de glazen
deur: generale repetitie voor echt publiek
Deze middag moesten we onze voorstelling voortonen aan
meneer Dewitte, meneer Crul, de medestudenten en enkele gasten. Voor de
voorstelling begon hebben we alles klaargezet. De grote wasmachine werd in
elkaar gestoken met spanbanjes en het zag er goed uit! Emmie en ik oefenden ons
ritmisch stukje met onze echte moersleutels en het klonk goed.
We bekeken eerst de voorstelling van de andere groep. De bouwsteen
lijn kwam voor in alle aspecten van de hele show. Dit was heel goed gedaan!
Er waren nog enkele tips en opmerkingen van de docenten en toen was het onze
beurt. In het begin van de voorstelling was ik wat zenuwachtig, dit kon je
horen in mijn stem tijdens het lied achter de glazen deur. Gelukkig kreeg ik
steun van mijn eigen stem die ik opgenomen had en die meeklonk met de
begeleidende muziek. De voorstelling verliep vlot. Er was even een grappig
moment omdat het rode lint tijdens de dans bleef hangen in Hanne haar kostuum, maar
dit was niet zo erg. Nu weten we dat we dit lint zeker goed moeten vastkleven
tijdens de schoolvoorstelling.
De docenten gaven enkele kleine opmerkingen, maar waren positief. Dit gaf
natuurlijk een goed gevoel aan onze groep. Ik zag het al zitten voor maandag!
Deze morgen ging ik observeren in mijn
stageschool. s Middags kwam de hele groep samen met meneer Dewitte om de
voorstelling aan hem te tonen. Hij vond het heel goed maar had nog enkele
kleine opmerkingen. Bij het eerste lied die ik solo zing moet ik mijn
medeklinkers meer uitspreken zodat de tekst duidelijker wordt. We waren wel
heel tevreden.
Kijkkast
s Avonds kreeg ik het idee om de buitenkant van
de kooi met woordjes te beplakken. Ik had dit ooit eens gezien in een
stageschool waar ze dit deden met kerstwoordjes rond een kerstbal. Ik zocht
allemaal woorden die perfect waren. Zoals: ideaal, mager, mooi, knap,
modebewust, vrolijk, ... Ik knipte de woorden uit en plakte ze op de buitenkant
van de perfecte helft van mijn kooi. Dit gaf een mooi resultaat! Ik was
tevreden en ging slapen :).
Deze morgen hadden we les van meneer Crul. Hij
gaf ons uitleg over kunst- en cultuureducatie. Hij vertelde heel wat interessante
dingen die ik nog niet wist! Hij verduidelijkte ook het verschil tussen
muzische vorming, kunsteducatie en cultuureducatie, want dit bleek niet zo
gemakkelijk voor ons. Op het einde van de uitleg was er een actieve quiz, ik
was hier wel niet zo goed in, maar vond dit toch een leuke afsluiter!
Achter de glazen deur
Na deze les stond de papa van Alexander te
wachten op de parking met een hele constructie voor onze levensgrote wasmachine
en het apenpak. Terwijl Emmie de kleine wasmachine maakte, staken Alexander,
Emmie en ik de grote constructie in elkaar. Dit ging in het begin niet echt
vlot, maar door het plannetje van Alexander bekwamen we toch de constructie die
we moesten hebben.
In de namiddag repeteerden we met alles erop
en eraan. Toen beseften we dat we nog enkele kleine dingen vergeten waren van
materiaal zoals het rode lint, de moersleutels, de bellenblazer, ... Allemaal
kleine dingen die we wel nog zouden vinden. Die avond ben ik op zoek gegaan naar
moersleutels en schroevendraaiers en een gereedschapskist voor het ritmische
stuk met de broek.
Hieronder enkele fotos van onze bezigheden
van vandaag.
Omdat het opnemen van het lied 'achter de glazen deur' niet gelukt was op school, deed ik dit 's avonds thuis. Ik moest mijn computer wel verzetten, want in mijn kamer is er teveel lawaai van op straat, maar een keer dit werk gedaan was ging het opnemen vlot. Na 3 keer opnemen en wat knippen en plakken was het lied klaar en kon ik het doorsturen naar Alexander die alles op een cd zou branden.
Deze morgen was het weer atelier beeld. Omdat
mijn vogelkooi te groot is om op mijn fiets mee te nemen naar school en ik geen
auto heb, werkte ik thuis verder. Ik heb de helft van mijn kooi bedekt met
papier-maché. Eerst alleen de buitenkant, maar toen vond ik dat de binnenkant
ook gedaan moest worden, omdat je anders de tralies zit vanaf de binnenkant en
dit past niet bij het idee van de perfecte kant. Ik kwam ook op het idee om
een barbie in deze kant van de kijkkast te zetten Een barbie is een perfecte
vrouw. Ze is mager, modebewust, blij, .... dus dit leek gepast voor de perfecte
kant. Tenslotte probeerde ik met verschillende materialen iets te doen met de
andere kant. Ik probeerde te werken met de stokken en drinkbakjes en dergelijke
die bij de vogelkooi hoorden, maar vond dit niet passend. Ik probeerde iets te
maken in klei, maar wist niet goed wat en daardoor mislukte dit ook. Ik begon
bijna de moed op te geven toen ik iets zag liggen in mijn kamer. Ik heb vorig
jaar in de blokker vlinders gekocht om op te hangen, maar die liggen nog steeds
ergens in een hoekje van mijn kamer. Toen kwam ik op het idee om zon vlinder
te gebruiken. Deze vlinder symboliseert het vrij willen zijn en het willen
vluchten van de tralies. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar kan niet
beslissen wat het beste zou zijn:
-
de vlinder die triest, omgekeerd op de
bodem van de kooi ligt
-
de vlinder die met 1 vleugen tussen de
tralies probeert te ontsnappen
-
de vlinder die half uit het deurtje van
de kooi vliegt, die dus al half ontsnapt is
-
2 vlinder: 1 op de bodem en 1 die vrij
buiten vliegt
Ik weet nog niet goed wat ik moet doen, maar
ik vind dat ik al goed opgeschoten ben. Er ontbreekt wel nog iets... Hopelijk
besef ik deze week nog wat dat is!
Onderaan vind je een link naar het lied met de
lyrics waarop ik mij gebaseerd heb voor deze kijkkast.
Interessante bronnen
s Middags op school
hadden we les van meneer Crul. Hij toonde enkele interessante websites, boeken
en handleidingen. Nadien mochten we allemaal even in de spullen snuisteren.
We bekeken ook de handleiding van Mikado en ik zag dat er enkele interessante
dingen instonden over ruimte en muziek. Na de les ging ik naar de bib om enkele
dingen te kopiëren uit Mikado die ik kon gebruiken voor mijn workshop.
Vandaag
kwamen Emmie, Steffi, Alexander en ik samen om nog wat te repeteren voor de
voorstelling. We konden voor de eerste keer oefenen met alle kleren. Emmie had
haar broek mooi afgewerkt door een riem te schilderen en op de achterkant
dingen in de zakken te steken die een klusjesman zou kunnen meehebben (zie fotos)
Er bleken nog een paar problemen met de kleren, want tijdens de dans hoorden we
enkele scheuren. Steffi nam de kostuums mee naar huis om wat te verstevigen. Emmie
en ik probeerden een ritmisch stuk te maken. Met wat hulp en samenwerking met
de 2 andere kwamen we tot een leuk stukje.