Inhoud blog
  • reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart
  • woensdag 17 maart
  • dinsdag 16 maart
  • maandag 15 maart
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    keuzemodule 3 BALO
    Muzische vorming
    07-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 7 maart
    Voorbereiden voorstelling en project

    Vandaag heb ik alles nog eens goed gelezen en bekeken, de liedjes nog eens gezongen en alles klaargezet zodat ik morgen gewoon mijn spullen moet nemen en voorbereid kan vertrekken naar de klimop. Ik heb wel wat zenuwen, maar ik heb goede moed.

    07-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    06-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zaterdag 6 maart
    Workshop en atelier muziek

    Vandaag zette ik al mijn ideeën voor de workshop en het atelier in een documentje:

    Workshop muziek

    Je oren weten het: Geluiden in verschillende ruimtes

    De leerlingen luisteren naar de geluiden op de cd. Elk geluid komt overeen met een ruimte (bos, kerk, straat, ...) De leerlingen vertellen waaraan ze de ruimte herkend hebben.

    Na deze oefening volgt er een nagesprek waarbij de leerlingen vertellen welke geluiden typisch zijn voor:

    - zwembad: geroep, plonsen van water, reddersfluitje ...

    - auto: geronk van de motor, autodeur die dichtvalt, richtingaanwijzer ...

    - restaurant: geroezemoes, bestek, zachte muziek, koffiemachine, stoom- of warmwatermachine ...

    - klaslokaal: gefriemel van kinderen, gefluister/gebabbel, juf of meester, schoolbel ...

    - stationshal: dingdong, omroeper, voetstappen, gepraat, koffers op wieltjes ...

    - bos: vogels, blaadjes die ritselen ...

    + Hoe klinken geluiden in deze ruimtes?

    - onder water: gedempte geluiden

    - in een kerk: galm, echo

    - kleine ruimte/ grote ruimte

    - in de bergen: terugkaatsen van de geluidsgolven: echo

    Doemla of le coq est mort

    Luisteren naar het lied: wat hoor je?

    -> Eerst een stem, dan meerdere: CANON

    Met meerdere stemmen kan je de ruimte meer vullen, klinkt je lied voller

    Lied aanleren: Doemla

    - de tekst wordt aangeleerd zonder zingen

    - de lln leren het eerste fragment: doemla doemla doemla di

    - lln leren 2de fragment

    - heel het lied enkele keren zingen

    - canon zingen

    Lied aanleren:

    - de tekst wordt aangeleerd zonder zingen

    - lln leren zin per zin door na te zingen

    - heel het lied enkele keren zingen

    - canon zingen


    Atelier muziek

    Verkenningsspelletjes

    - geluidenmemorie: Lln 1 ‘verdwijnt’ even terwijl de andere lln per 2 een geluid afspreken. Alle lln gaan in een kring staan. Lln 1 zoekt de duo’s door telkens 2 lln aan te duiden die dan hun geluid maken. Als hij 2 lln met hetzelfde geluid vindt, gaan deze lln zitten.

    - Romeo waar ben je: Alle lln staan in een kring. 1 lln is geblinddoekt en heeft en opgevouwen krant vast. Een andere lln loopt rond in de kring. De geblinddoekte lln vraagt: “Romeo, waar ben je?”, waarop de andere lln zegt: “Hier!”. De geblinddoekte lln probeert de andere lln te tikken met de opgevouwen krant. De andere lln maken dat de geblinddoekte lln de kring niet uitkan.

    - volg het geluid: de lln staan per 2. Een lln is geblinddoekt. De andere lln probeert hem veilig te laten rondstappen door hem aanwijzingen te geven of door de hele tijd 1 geluid te maken die de andere lln moet volgen.

    Zingen

    - de lln zingen de canon: Doemla of le coq est mort

    - op verschillende manieren zingen: ver van elkaar, dicht bij elkaar, in 2 groepen, buiten, in de klas, ...

    - welk verschil hoor je in de verschillende ruimtes of als je op verschillende plaatsen staat?

    - de lln van het 4de, 5de en 6de leren de canon: the river is flowing. Met enkele muziekinstrumenten maken we de canon ruimer (regenpijpen, belletjes, bongo,...)

    Luisteren naar muziek

    Flight of the bumble bee:

    - De lln luisteren naar het fragment en vertellen waarover de muziek zou kunnen gaan.

    - Alle lln hebben een blad en een potlood. Ze tekenen linksonder een bij en rechtsonder een bloem. Tijdens het beluisteren van het muziekfragment, mogen de kinderen de route tekenen die de bij gevlogen heeft naar de bloem.

    - Lln lopen rond in de klas en bekijken de resultaten

    Muziekinstrumenten:

    experimenteren met een intstrument

    - lln nemen elk een instrument (verschillend van elkaar)

    - lln testen even willekeurig hun instrument

    - als de hand van de lkr open is spelen de lln, maar zodra de hand toegaat moet het muistil zijn (dit wordt even geëxperimenteerd)

    - een lln neemt de job van de leerkracht over

    - de lln wisselen van instrument en we doen dit nog een keer


    ruimte vullen

    - lln kiezen elk een instrument

    - Op het bord staat een lege rechthoek, de rechterzijde van de rechthoek is het begin van het ‘muziekstuk’. De lkr wijst het verloop van het stuk aan door van links naar rechts van de rechthoek te gaan met een stok of vinger. Tijdens het muziekstuk mogen alle lln 2 keer een geluid maken op hun instrument. Dit kan dus samen met een andere lln of alleen zijn. Zo ontstaat een muziekstuk.

    - het begin en het einde van het stuk wordt aangeduid door een gongslag of triangel

    - Na dit enkele keren met verschillende instrumenten te doen, proberen we hier een partituur van te maken met symbolen en figuren. (grafische notatie)

    blokjes

    - elk gekleurd blokje stelt een ritmisch stukje of een paar instrumenten die mogen spelen voor, dit wordt ingeoefend

    - de blokjes worden op een bepaalde manier achter elkaar gezet, zo krijgen we en compositie

    - de blokjes worden ook op elkaar gezet, zodat we meerstemmigheid creëren.

    In groepjes werken

    - Break in the road: enkele lln onderzoeken deze site en experimenteren met de geluiden.

    - componeren met instrumenten voor het toonmoment: hierin zijn de leerlingen vrij. Ze hebben veel geoefend met de leerkracht en mogen zelf creatief zijn. Ze kunnen met instrumenten en met hun eigen lichaam iets creëren.

    - Lkr begeleidt en biedt hulp waar het nodig is


    06-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vrijdag 5 maart

    Achter de glazen deur: generale repetitie voor echt publiek

    Deze middag moesten we onze voorstelling voortonen aan meneer Dewitte, meneer Crul, de medestudenten en enkele gasten. Voor de voorstelling begon hebben we alles klaargezet. De grote wasmachine werd in elkaar gestoken met spanbanjes en het zag er goed uit! Emmie en ik oefenden ons ritmisch stukje met onze echte moersleutels en het klonk goed.

    We bekeken eerst de voorstelling van de andere groep. De bouwsteen ‘lijn’ kwam voor in alle aspecten van de hele show. Dit was heel goed gedaan! Er waren nog enkele tips en opmerkingen van de docenten en toen was het onze beurt. In het begin van de voorstelling was ik wat zenuwachtig, dit kon je horen in mijn stem tijdens het lied ‘achter de glazen deur’. Gelukkig kreeg ik steun van mijn eigen stem die ik opgenomen had en die meeklonk met de begeleidende muziek. De voorstelling verliep vlot. Er was even een grappig moment omdat het rode lint tijdens de dans bleef hangen in Hanne haar kostuum, maar dit was niet zo erg. Nu weten we dat we dit lint zeker goed moeten vastkleven tijdens de schoolvoorstelling.
    De docenten gaven enkele kleine opmerkingen, maar waren positief. Dit gaf natuurlijk een goed gevoel aan onze groep. Ik zag het al zitten voor maandag!

    05-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    04-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.donderdag 4 maart

    Achter de glazen deur

    Deze morgen ging ik observeren in mijn stageschool. ’s Middags kwam de hele groep samen met meneer Dewitte om de voorstelling aan hem te tonen. Hij vond het heel goed maar had nog enkele kleine opmerkingen. Bij het eerste lied die ik solo zing moet ik mijn medeklinkers meer uitspreken zodat de tekst duidelijker wordt. We waren wel heel tevreden.

    Kijkkast

    s’ Avonds kreeg ik het idee om de buitenkant van de kooi met woordjes te beplakken. Ik had dit ooit eens gezien in een stageschool waar ze dit deden met ‘kerstwoordjes’ rond een kerstbal. Ik zocht allemaal woorden die ‘perfect’ waren. Zoals: ideaal, mager, mooi, knap, modebewust, vrolijk, ... Ik knipte de woorden uit en plakte ze op de buitenkant van de ‘perfecte’ helft van mijn kooi. Dit gaf een mooi resultaat! Ik was tevreden en ging slapen :).


    04-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    03-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 3 maart

    Kunst- en cultuureducatie

    Deze morgen hadden we les van meneer Crul. Hij gaf ons uitleg over kunst- en cultuureducatie. Hij vertelde heel wat interessante dingen die ik nog niet wist! Hij verduidelijkte ook het verschil tussen muzische vorming, kunsteducatie en cultuureducatie, want dit bleek niet zo gemakkelijk voor ons. Op het einde van de uitleg was er een actieve quiz, ik was hier wel niet zo goed in, maar vond dit toch een leuke afsluiter!

    Achter de glazen deur

    Na deze les stond de papa van Alexander te wachten op de parking met een hele constructie voor onze levensgrote wasmachine en het apenpak. Terwijl Emmie de kleine wasmachine maakte, staken Alexander, Emmie en ik de grote constructie in elkaar. Dit ging in het begin niet echt vlot, maar door het plannetje van Alexander bekwamen we toch de constructie die we moesten hebben.

    In de namiddag repeteerden we met alles erop en eraan. Toen beseften we dat we nog enkele kleine dingen vergeten waren van materiaal zoals het rode lint, de moersleutels, de bellenblazer, ... Allemaal kleine dingen die we wel nog zouden vinden. Die avond ben ik op zoek gegaan naar moersleutels en schroevendraaiers en een gereedschapskist voor het ritmische stuk met de broek.

    Hieronder enkele foto’s van onze bezigheden van vandaag.

    Omdat het opnemen van het lied 'achter de glazen deur' niet gelukt was op school, deed ik dit 's avonds thuis. Ik moest mijn computer wel verzetten, want in mijn kamer is er teveel lawaai van op straat, maar een keer dit werk gedaan was ging het opnemen vlot. Na 3 keer opnemen en wat knippen en plakken was het lied klaar en kon ik het doorsturen naar Alexander die alles op een cd zou branden.













    03-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 2 maart

    Atelier beeld

    Deze morgen was het weer atelier beeld. Omdat mijn vogelkooi te groot is om op mijn fiets mee te nemen naar school en ik geen auto heb, werkte ik thuis verder. Ik heb de helft van mijn kooi bedekt met papier-maché. Eerst alleen de buitenkant, maar toen vond ik dat de binnenkant ook gedaan moest worden, omdat je anders de tralies zit vanaf de binnenkant en dit past niet bij het idee van de ‘perfecte kant’. Ik kwam ook op het idee om een barbie in deze kant van de kijkkast te zetten Een barbie is een ‘perfecte’ vrouw. Ze is mager, modebewust, blij, .... dus dit leek gepast voor de perfecte kant. Tenslotte probeerde ik met verschillende materialen iets te doen met de andere kant. Ik probeerde te werken met de stokken en drinkbakjes en dergelijke die bij de vogelkooi hoorden, maar vond dit niet passend. Ik probeerde iets te maken in klei, maar wist niet goed wat en daardoor mislukte dit ook. Ik begon bijna de moed op te geven toen ik iets zag liggen in mijn kamer. Ik heb vorig jaar in de blokker vlinders gekocht om op te hangen, maar die liggen nog steeds ergens in een hoekje van mijn kamer. Toen kwam ik op het idee om zo’n vlinder te gebruiken. Deze vlinder symboliseert het ‘vrij willen zijn’ en het willen vluchten van de tralies. Ik heb verschillende dingen geprobeerd, maar kan niet beslissen wat het beste zou zijn:

    - de vlinder die triest, omgekeerd op de bodem van de kooi ligt

    - de vlinder die met 1 vleugen tussen de tralies probeert te ontsnappen

    - de vlinder die half uit het deurtje van de kooi vliegt, die dus al half ontsnapt is

    - 2 vlinder: 1 op de bodem en 1 die vrij buiten vliegt

    Ik weet nog niet goed wat ik moet doen, maar ik vind dat ik al goed opgeschoten ben. Er ontbreekt wel nog iets... Hopelijk besef ik deze week nog wat dat is!

    Onderaan vind je een link naar het lied met de lyrics waarop ik mij gebaseerd heb voor deze kijkkast.

    Interessante bronnen

    ‘s Middags op school hadden we les van meneer Crul. Hij toonde enkele interessante websites, boeken en handleidingen. Nadien mochten we allemaal even in de spullen ‘snuisteren’. We bekeken ook de handleiding van Mikado en ik zag dat er enkele interessante dingen instonden over ruimte en muziek. Na de les ging ik naar de bib om enkele dingen te kopiëren uit Mikado die ik kon gebruiken voor mijn workshop.


    Bijlagen:
    http://www.youtube.com/watch?v=ETt65SA31-w   

    02-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    01-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 1 maart

    Repeteren voor de voorstelling

    Vandaag kwamen Emmie, Steffi, Alexander en ik samen om nog wat te repeteren voor de voorstelling. We konden voor de eerste keer oefenen met alle kleren. Emmie had haar broek mooi afgewerkt door een riem te schilderen en op de achterkant dingen in de zakken te steken die een klusjesman zou kunnen meehebben (zie foto’s) Er bleken nog een paar problemen met de kleren, want tijdens de dans hoorden we enkele scheuren. Steffi nam de kostuums mee naar huis om wat te verstevigen. Emmie en ik probeerden een ritmisch stuk te maken. Met wat hulp en samenwerking met de 2 andere kwamen we tot een leuk stukje.















    01-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Emmie
  • Steffi
  • Alexander



  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs