Na enkele
muzische rustdagen, waarin ik mij al wat op mijn ingroeistage concentreerde, kwam
de voorbereiding voor de 3de muzische stagedag. Aan de workshop
veranderde ik niet veel, want deze was gemaakt voor alle leeftijden. Het
verloop ging natuurlijk anders zijn en ik zou waarschijnlijk helemaal andere
antwoorden krijgen en daarom zocht ik een paar dingen op over akoestiek en
echo. Zodat als de leerlingen hier meer over vroegen, ik toch een paar dingen
kon vertellen. In het atelier wou ik een nieuwe canon proberen die toch wat
moeilijker is, namelijk the river is flowing. Ik zette al mijn gerief klaar en
ging slapen.
Deze middag
moesten we om 2 uur naar het provinciedomein het Boeverbos. Daar kregen we
uitleg over muzische koffers. We kregen een algemene uitleg en daarna werd de
nieuwe muzische koffer, namelijk de fluokoffer, wat uitediept. Over de
fluokoffer wist ik toch al veel door de eerder les hierover de we kregen van
meneer Crul, maar de andere informatie die we kregen was heel nuttig. Na de
koffie konden we in de verschillende koffers gaan snuisteren. We kregen ook een
boekje met informatie waarin alle koffers wat beschreven staan. Ik vind deze
koffers een zeer goed initiatief en ik denk dat ik dit later in de klas wel kan
gebruiken!
Voorwaarts maart
Om 6u
werden we in Gent verwacht. Na snel een broodje binnen te proppen kwamen we net
op tijd aan in de zaal. Het eerste stuk die we zagen vond ik vernieuwend, maar
toch mooi. Het was een soort aanval tegen het anti-postmodernisme in de
muziek. Ik merkte aan veel andere studenten dat ze dit stuk niet konden
aprecieren en ik geef toe dat ik dit ook niet alle dagen zou gaan bekijken,
maar toch vond ik het speciaal.
Het 2de
concert dat we zagen waren meerdere stukken, maar over het algemeen met een
grotere bezetting. Het stuk met de dansfilm vond ik mooi. De film was zeer goed
gemonteerd en de muziek werd op het juiste moment en op de juiste snelheid
gespeeld waardoor dit een mooi spektakel vond.
Het laatste
wat we zagen was een moderne dans van 3 vrouwen met live pianomuziek. Dit vond
ik het vreemdste wat ik ooit gezien heb. De dansmoves waren soms zelf
choquerend en van de hele avond sprak dit mij het minst aan.
Nadien
gingen we samen met de docenten nog iets drinken en werd er gezellig
nagekeuveld.
Om kwart
voor 8 was ik aanwezig in de boomhut. Ik ging snel naar mijn klas en zette
alles klaar. Om 8.30u ging de bel en de leerlingen kwam binnen. Ze werden in
groepen verdeeld (de dag ervoor hadden we ze verdeeld volgens hun keuzes, de
meeste leerlingen hadden toch hun eerste of tweede keuze). Toen ik met mijn
groep in de klas kwam ging ik in de zithoek zitten en overliep ik alle namen,
tenslotte moest ik met deze leerlingen een hele dag werken en ik wilde graag
hun naam onthouden!
Het atelier
(die ik al beschreven heb in mijn blog enkele dagen geleden) verliep vlot. Enkel
het zelfstandig componeren in groepjes was moeilijk. De leerlingen waren nog te
jong om volledig zelfstandig iets te maken, wat ik ook wel verwacht had. Maar
met mijn begeleiding hebben ze veel bijgeleerd. Ze vonden het ook heel leuk om
op de site break in the road te werken.
Tijdens het
toonmoment zongen de leerlingen de canon die ze geleerd hadden die wat werden
begeleidt door ritmische instrumenten. De andere stukjes waren wat te rommelig
om al voor te tonen, maar de leerlingen hadden heel goed hun best gedaan.
Dit was
zoals gisteren een geslaagde, maar vermoeiende dag.
Vandaag was
het dan zover.
We verzamelden al om 7.30u aan de KHBO om al ons materiaal op te halen. Het was
een heel avontuur om met de reuzemachine over straat te rijden! Iedereen bekeek
ons wat vreemd, maar daar trokken we ons niets van aan. Gelukkig was de school
niet heel ver en na ongeveer 15 à 20 minuten wandelen waren we er. Daar
aangekomen zetten we het decor klaar en alle spullen voor de workshops.
De
speeltijd was gedaan, het moment van de waarheid. Ik lag klaar voor de
wasmachine en ik hoorde verschillende kinderen fluisteren (er ligt daar een
meisje, wow een wasmachine, ...). Ik was wat zenuwachtig, maar na een tijdje
ging ik volledig op in mijn rol. De voorstelling verliep vlot en ik had het
gevoel da de kinderen ervan genoten hadden.
De workshop
Na de
voorstelling werden de leerlingen in groepen verdeeld. We hadden deze groepen
voordien al opgeschreven, met in alle groepen kinderen van zowel het 1ste,
het 2de en het 3de, zodat alles vlop kon verlopen. Ik nam
mijn groep mee naar de klas van het 1ste leerjaar en ging in de zithoek
zitten (dit is een gezellig duplex-deel in de klas met kussens). Ik liet de
leerlingen eerst spontaan iets vertellen over de voorstelling en ik was blij
met alle positieve commentaren. De workshop verliep vlot. Het in canon zingen
was wel moeilijk voor de leerlingen, vooral omdat de workshop zo kort was.
s Middags verliep
het doorschuiven en de workshops goed en na de speeltijd mochten de leerlingen
hun keuze maken voor de volgende dag. Steffi, Alexander en Hanne namen elk een
klas bij zich terwijl Emmie en ik onze klas opruimden en het materiaal voor de
volgende dag verzamelden. Ik had tijdens de voorstelling voor de leerkrachten
gevraagd of ik de instrumenten uit alle klassen mocht gebruiken, maar deze
stonden niet klaar en ik ging in alle klassen op zoek naar instrumenten terwijl
Emmie kleurpotloden en wit papier zocht.
Toen alle
kinderen naar huis gingen was ik doodop. Zon muzische dag is toch wel
vermoeiend! Ik keek nog eens alles na voor mijn atelier en ben toen vroeg in
mijn bed gekropen om de volgende dag weer fris en monter klaar te staan.