Inhoud blog
  • reflectie keuzemodule
  • donderdag 18 maart
  • woensdag 17 maart
  • dinsdag 16 maart
  • maandag 15 maart
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    keuzemodule 3 BALO
    Muzische vorming
    14-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.zondag 14 maart

    Voorbereiding

    Na enkele muzische rustdagen, waarin ik mij al wat op mijn ingroeistage concentreerde, kwam de voorbereiding voor de 3de muzische stagedag. Aan de workshop veranderde ik niet veel, want deze was gemaakt voor alle leeftijden. Het verloop ging natuurlijk anders zijn en ik zou waarschijnlijk helemaal andere antwoorden krijgen en daarom zocht ik een paar dingen op over akoestiek en echo. Zodat als de leerlingen hier meer over vroegen, ik toch een paar dingen kon vertellen. In het atelier wou ik een nieuwe canon proberen die toch wat moeilijker is, namelijk the river is flowing. Ik zette al mijn gerief klaar en ging slapen.


    14-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.woensdag 10 maart

    Muzische koffers

    Deze middag moesten we om 2 uur naar het provinciedomein het Boeverbos. Daar kregen we uitleg over muzische koffers. We kregen een algemene uitleg en daarna werd de nieuwe muzische koffer, namelijk de fluokoffer, wat uitediept. Over de fluokoffer wist ik toch al veel door de eerder les hierover de we kregen van meneer Crul, maar de andere informatie die we kregen was heel nuttig. Na de koffie konden we in de verschillende koffers gaan snuisteren. We kregen ook een boekje met informatie waarin alle koffers wat beschreven staan. Ik vind deze koffers een zeer goed initiatief en ik denk dat ik dit later in de klas wel kan gebruiken!

    Voorwaarts maart

    Om 6u werden we in Gent verwacht. Na snel een broodje binnen te proppen kwamen we net op tijd aan in de zaal. Het eerste stuk die we zagen vond ik vernieuwend, maar toch mooi. Het was een soort aanval tegen het ‘anti-postmodernisme’ in de muziek. Ik merkte aan veel andere studenten dat ze dit stuk niet konden aprecieren en ik geef toe dat ik dit ook niet alle dagen zou gaan bekijken, maar toch vond ik het speciaal.

    Het 2de concert dat we zagen waren meerdere stukken, maar over het algemeen met een grotere bezetting. Het stuk met de dansfilm vond ik mooi. De film was zeer goed gemonteerd en de muziek werd op het juiste moment en op de juiste snelheid gespeeld waardoor dit een mooi spektakel vond.

    Het laatste wat we zagen was een moderne dans van 3 vrouwen met live pianomuziek. Dit vond ik het vreemdste wat ik ooit gezien heb. De ‘dansmoves’ waren soms zelf choquerend en van de hele avond sprak dit mij het minst aan.

    Nadien gingen we samen met de docenten nog iets drinken en werd er gezellig nagekeuveld.


    10-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    09-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.dinsdag 9 maart

    De tweede muzische stagedag

    Om kwart voor 8 was ik aanwezig in de boomhut. Ik ging snel naar mijn klas en zette alles klaar. Om 8.30u ging de bel en de leerlingen kwam binnen. Ze werden in groepen verdeeld (de dag ervoor hadden we ze verdeeld volgens hun keuzes, de meeste leerlingen hadden toch hun eerste of tweede keuze). Toen ik met mijn groep in de klas kwam ging ik in de zithoek zitten en overliep ik alle namen, tenslotte moest ik met deze leerlingen een hele dag werken en ik wilde graag hun naam onthouden!

    Het atelier (die ik al beschreven heb in mijn blog enkele dagen geleden) verliep vlot. Enkel het zelfstandig componeren in groepjes was moeilijk. De leerlingen waren nog te jong om volledig zelfstandig iets te maken, wat ik ook wel verwacht had. Maar met mijn begeleiding hebben ze veel bijgeleerd. Ze vonden het ook heel leuk om op de site break in the road te werken.

    Tijdens het toonmoment zongen de leerlingen de canon die ze geleerd hadden die wat werden begeleidt door ritmische instrumenten. De andere stukjes waren wat te rommelig om al voor te tonen, maar de leerlingen hadden heel goed hun best gedaan.

    Dit was zoals gisteren een geslaagde, maar vermoeiende dag.


    09-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    08-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.maandag 8 maart

    De eerste muzische stagedag

    De voorstelling

    Vandaag was het dan zover.
    We verzamelden al om 7.30u aan de KHBO om al ons materiaal op te halen. Het was een heel avontuur om met de reuzemachine over straat te rijden! Iedereen bekeek ons wat vreemd, maar daar trokken we ons niets van aan. Gelukkig was de school niet heel ver en na ongeveer 15 à 20 minuten wandelen waren we er. Daar aangekomen zetten we het decor klaar en alle spullen voor de workshops.

    De speeltijd was gedaan, het moment van de waarheid. Ik lag klaar voor de wasmachine en ik hoorde verschillende kinderen fluisteren (er ligt daar een meisje, wow een wasmachine, ...). Ik was wat zenuwachtig, maar na een tijdje ging ik volledig op in mijn rol. De voorstelling verliep vlot en ik had het gevoel da de kinderen ervan genoten hadden.

    De workshop

    Na de voorstelling werden de leerlingen in groepen verdeeld. We hadden deze groepen voordien al opgeschreven, met in alle groepen kinderen van zowel het 1ste, het 2de en het 3de, zodat alles vlop kon verlopen. Ik nam mijn groep mee naar de klas van het 1ste leerjaar en ging in de ‘zithoek’ zitten (dit is een gezellig ‘duplex-deel’ in de klas met kussens). Ik liet de leerlingen eerst spontaan iets vertellen over de voorstelling en ik was blij met alle positieve commentaren. De workshop verliep vlot. Het in canon zingen was wel moeilijk voor de leerlingen, vooral omdat de workshop zo kort was.

    ’s Middags verliep het doorschuiven en de workshops goed en na de speeltijd mochten de leerlingen hun keuze maken voor de volgende dag. Steffi, Alexander en Hanne namen elk een klas bij zich terwijl Emmie en ik onze klas opruimden en het materiaal voor de volgende dag verzamelden. Ik had tijdens de voorstelling voor de leerkrachten gevraagd of ik de instrumenten uit alle klassen mocht gebruiken, maar deze stonden niet klaar en ik ging in alle klassen op zoek naar instrumenten terwijl Emmie kleurpotloden en wit papier zocht.

    Toen alle kinderen naar huis gingen was ik doodop. Zo’n muzische dag is toch wel vermoeiend! Ik keek nog eens alles na voor mijn atelier en ben toen vroeg in mijn bed gekropen om de volgende dag weer fris en monter klaar te staan.




















    08-03-2010 om 00:00 geschreven door joke  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)


    Archief per week
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 01/03-07/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 08/02-14/02 2010
  • 01/02-07/02 2010

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    andere studenten die de keuzemodule 'muzische vorming' volgen
  • Emmie
  • Steffi
  • Alexander



  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs