Dag beste bloglezers, na een tijdje stilte, weer een blogbericht. Ik heb drie nieuwe Picasa-albums aangemaakt, die alle drie iets te maken hebben met het Oude Egypte. Ik wou ze graag met jullie delen.
Het eerste album bestaat uit foto's van mijn ons bezoek aan het Jubelparkmuseum in 2009. De beeldkwaliteit is soms niet al te best, maar de foto's zijn toch de moeite waard om eens te bekijken. :
Tempel van Amon-Re - Nieuwe aanwinsten voor de Tempel van Amon-Re
Onlangs kochten we vijf nieuwe beeldjes aan, die tijdens het volgend
Egyptisch Nieuwjaar zullen worden aangeboden aan Amon-Re. De beeldjes kochten
we van een vriendelijke persoon die woont aan de zee. Nadat het pakketje
aangekomen was, hebben we het meteen opengemaakt en foto's gemaakt van de
beeldjes. De beeldjes stellen respectievelijk Anubis, Chonsoe, Selket, Hator en
een farao voor. De beeldjes zullen gebruikt worden ter verfraaiing van de
tempel van Amon-Re en voor het vereren van de bovengenoemde Goden. Het beeldje
dat een farao voorstelt zal gebruikt worden voor de verering van Horus.
Als je wilt bidden tot één van de vele Egyptische Goden, moet je natuurlijk wel een gebed hebben. De tempel van Amon-Re staat niet stil de laatste tijd. We hebben onlangs een hele reeks met gebeden geschreven. Dit zijn de Goden waar we gebeden voor geschreven hebben :
In het moderne Kemetisme, net als in de Oude Egyptische religie is
water essentieel. Egypte werd en wordt niet voor niets het Kind van de Nijl
genoemd. Zonder de Nijl had Egypte nooit de beschaving kunnen worden die ze
ooit geweest is. En zonder de Nijl, zou het huidige Egypte ook niet lang meer
bestaan.
Nijlwater, of water uit de Heilige Tempelmeren (die soms gevoed
werden, via ondergrondse tunnels die naar de Nijl liepen) werd dan ook steevast
gebruikt in de heilige riten. Dit voor zowel te zuiveren, zegenen als te
beschermen.
Een farao wordt gezuiverd met gewijd water door Horus en Thot (onderdeel van de kroningsceremonie) Het water zelf wordt voorgesteld door respectievelijk Anch-tekens en Was-scepters
Niet iedereen die het Kemetisme aanhangt kan beschikken over
Nijlwater of water uit de Heilige Meren. Maar men kan gewijd water maken. Dit
kan met flessenwater zijn, of gewoon water van de kraan. Wie in de buurt van
een rivier of vijver woont, kan dat eventueel gebruiken. Bij water uit de Nijl,
een rivier of vijver, dien je wel eerst het water kort te koken, dit om alle
schadelijke zaken te vernietigen die zich in het water kunnen bevinden.
Voor het maken van gewijd water heb je nodig: Een stenen (of
metalen) vaas, een zilveren Anch-kruis, een propere witte katoenen doek, natron
(grof zeezout). Wie aan water uit de Nijl of één der Heilige Meren kan geraken,
kan deels dat water mengen met ander water om het extra kracht te geven.
Ramses III brengt een plengoffer van gewijd water en een wierookoffer aan Ptah
Voor de riten en gebeden voor het wijden van water klik je op de
bijlage.
Om de Oud - Egyptische Goden te vereren, heb je een schrijn nodig. Maar wat als je op reis gaat of ergens voor een tijdje naar toe gaat en je je schrijn niet kan meenemen, en dus ook je god(en) niet kunt vereren. Daar hebben wij nu een oplossing voor : een opvouwbaar, meeneembaar schrijn. In de linkerbovenhoek bericht vind u een afbeelding van dit meeneembaar schrijn. Voor een grotere afbeelding, klik op de bijlage.
Een meeneembaar schrijn is zeer handig. Onlangs hebben we er zelf een gemaakt voor Amon - Re. Het handige aan de versie die we gemaakt hebben is dat je het echt overal mee naar toe kan nemen : je vouwt het gewoon op en dan kan je het overal instoppen. Dit is een zeer interessante functie, zo kan je als je op reis gaat of ergens naar toe gaat altijd je God(en) vereren. Je kan ook nog net als wij er een grote, mooie platte steen voorzetten om de offergaven op te leggen (indien mogelijk).
Het schrijn is langs weerszijden versierd met een beschermende slang - een Wadjet -, een Farao die aan Amon - Re offert en een offerende priester. In het middenstuk is vanboven een gevleugelde zon bevestigd met daaronder een grote afbeelding van Amon - Re.
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerplanten
Naast het aanbieden van voedsel en drankoffers aan de God werden in het Oude
Egypte dagelijks ook bloemen en planten in de vorm van boeketten en kransen
geofferd aan de Goden. Praktisch alle tempels hadden op hun domein uitgebreide
bloemen en plantenkwekerijen om een dagelijkse aanvoer van verse bloemen en
planten te kunnen garanderen.
Renenutet die papyrusplanten aangeboden krijgt door Thoetmosis IV Stele te Deir el-Medinah
Ook de planten werden gewijd voor men ze aan de God offerde. In het bestand
in bijlage vinden jullie de ritus voor het inwijden van de bloemen en planten. Met dank aan Ranoferhotep
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerdranken
Naast het dagelijks aanbidden en verzorgen van het cultusbeeld van de God,
werd de God eveneens voorzien van drank, voedsel en geschenken.
Achtereenvolgens behandelen we hier de verschillende offergaven en de ritus om
deze te zegenen zodat zij kunnen aangeboden worden aan de God.
We beginnen met het offeren van drank. Bier was in het Oude Egypte de
basisdrank voor iedere Egyptenaar, de welgestelden konden zich ook wijn
permitteren. Aan de Goden werd zowel bier en wijn geofferd, maar ook melk kon
in bepaalde gevallen tot de offergave behoren.
Offerande van brood aan Sopdu en wijn aan Hatot door Amenhotep III
Bier werd in het Oude Egypte altijd vers gemaakt daar het niet lang kon
bewaard worden. Wijn kon langer bewaard worden, zij het in aarden kruiken in
plaats van op vaten zoals wij dat heden kennen. Melk diende sowieso vers te
zijn, daar deze reeds na enkele uren onder invloed van de hitte van het
Egyptische klimaat al kon verzuren. In het bestand in bijlage vinden jullie de
ritus voor het inwijden van de offerdranken.
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerspijzen
De Goden dienden ook gevoed te worden. Naast het offeren van drank zoals
bier en wijn, werd er in de tempels ook dagelijks vers gebakken brood geofferd.
Maar ook andere voedingswaren, zoals groenten en fruit tot compleet bereide
gerechten.
Offerdragers met zowel bereide als verse voedingswaren.
Alles werd dagelijks enkele uren voor zonsopgang in de tempelkeukens vers
bereid. Vervolgens werden de voedingswaren naar de tempel gebracht waar deze in
ontvangst genomen werden door de priesters die het voedsel zegenden en later
tijdens de eredienst aan de God aanboden. In het bestand in bijlage vinden
jullie de ritus voor het inwijden van de offerspijzen.
Tempel van Egypte - Ritus - Inwijden van geschenken
Zoals men spijzen, drank en bloemen kan offeren aan de Goden, kunnen ook geschenken aangeboden worden. Deze geschenken kunnen eender wat zijn. De Oude Egyptenaren offerden bijvoorbeeld vaak wierook, geurige oliën en zalven, juwelen maar ook (rituele) gebruiksvoorwerpen tot zelfs beelden, ter verfraaiing van de tempels, aan hun Goden.
Ramses III biedt goud, dierenvellen en andere waardevolle geschenken aan Amon-Re. De Goden ontvingen regelmatig grote offers van de koning.
De geschenken werden meestal aangeboden door het koninklijk paleis, maar ook
gewone mensen konden geschenken doneren aan de tempels die dan door de priesters
aan de Goden aangeboden werden.
Reliëf van het barkschrijn van Amon in de tempel van Karnak. Voor en onder de bark ziet men de aan de God aangeboden offergaven,voedsel, drank, bloemen en geschenken.
Dat ook de geschenken gewijd werden voor ze aan de God aangeboden werden
spreekt voor zich. In het bestand in bijlage vinden jullie de ritus voor het
inwijden van de geschenken. Met dank aan Ranoferhotep
Het belangrijkste ritueel in de Oude Egyptische tempels was de zogenaamde
"Ochtendritus". Dit was een dagelijkse ceremonie die bij zonsopgang
in de tempels uitgevoerd werd.
De ritus kan door iedereen gebruikt worden en naar eigen behoefte aangepast
worden. Het document dat ik in bijlage 1
geef omvat de volledige ceremonie, uitgaande van de verering van een
cultusbeeld dat opgesteld staat in een schrijn, naos en aparte kapel of
Sanctuarium).
De ritus behandelt geen bepaalde Godheid of Godin en ook geen bepaalde stad
of regio. De letter X staat voor een bepaalde God of Godin, de letter Y
voor een bepaalde stad.
Hieronder vindt je de ritus uitgebeeld op zijn Egyptisch, niet iedere stap
zoals beschreven in de ritus is uitgebeeld. Het openen van het Heilige der
Heiligen (Sanctuarium) en naos bvb. zijn in deze afbeeldingsreeks weggelaten.
(Voor een grotere afbeelding, klik op bijlage 2)
De vijf 'toegevoegde' dagen of Epagonema worden beschouwd als de geboortedagen van enkele goden. De legende zegt dat deze dagen zelfs speciaal aan het jaar werden toegevoegd om deze geboortes mogelijk te maken. Ze worden als ongeluksdagen beschouwd, vooral op de geboortedag van Seth kon maar beter niets ondernomen worden. De geboortedagen van de goden waren:
Dag 1 Osiris
Dag 2 Isis
Dag 3 Seth
Dag 4 Nephthys
Dag 5 Horus de Oudere
Deze vijf dagen samen vormen de dertiende maand. In de bijlage vinden jullie de "riten en gebeden" terug van de Epagonema.
Het belangrijkste
liturgische feest bij de Oude Egyptenaren was ongetwijfeld het Egyptische
Nieuwjaarsfeest. Op deze dag werden in alle grote en kleinere tempels
ceremoniën gehouden om de geboorte van het Nieuwe Jaar te vieren.
Bij deze ceremoniën werden op die dag, de cultusbeelden aan de zon getoond,
waardoor ze opnieuw opgeladen werden met Goddelijke Energie en zodanig garant
stonden voor een voorspoedig jaar. De ceremonie bevestigde ook de Goddelijke
aanwezigheid van de diverse Goden op aarde die moesten zorgen voor voorspoed
en geluk.
Via de bijlage, vinden jullie de riten en gebeden terug voor het uitvoeren
van het Egyptische Nieuwjaarsfeest. Dit is de versie zoals deze reeds meer dan
20 jaar lang door mezelf wordt uitgevoerd. De teksten zijn (gedeeltelijke)
vertalingen van oude Egyptische teksten, met eigen toevoegingen. De volgorde
van het ritueel komt in grote lijnen overeen zoals het ritueel door de Oude
Egyptenaren ook voltrokken werd.
De ceremonie heeft maar één doel en dat is er voor te zorgen dat de Orde op
aarde behouden blijft. Maar eveneens, het voortbestaan van de natuur, de
regering van de Farao (bij gebrek aan een officieel wereldwijd erkende
regerende Farao is dit heden Horus, de Hemelse Koning), als afgezant van de
Goden, en de voortzetting van het menselijke ras.
De volledige ritus vinden jullie in het
document in bijlage,
Ik ben Amenrehotep Meryamon
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Student .
Ik ben geboren op 27/05/1999 en ben nu dus 26 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egypte, geschiedenis, citytrips, reizen, ....
Ook ben ik Hogepriester van Amon-Re in de tempel in Oostakker.