Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van tempelbeelden
In tegenstelling tot de zogenaamde Huisgoden stonden veel van de
Godenbeelden die in de tempels deel uitmaakten van een dagelijkse verering of
cultus en we gemakshalve tempelbeelden of ook cultusbeelden noemen,
opgesteld in aparte kapellen. Vaak stonden zij ook nog opgesteld in een
(verguld) houten afsluitbaar schrijn dat op zich in een stenen naos, al dan
niet afsluitbaar, kon staan.
Een schrijn in een houten naos op een bark
De ritus voor het inwijden van de Cultusbeelden is dan ook uitgebreider
dan deze voor het inwijden van de Huisgoden. De ritus is geschreven om
uitgevoerd te worden in een tempel die over een Heilige der Heiligen,
beschikt zoals wij dit kennen uit de tempel van Horus te Edfoe en die tevens
over een aparte Nieuwjaarskapel beschikt.
Tempel van Edfoe : 1) Heiligste der Heiligen - 2) Stenen Naos - 3) Zonneplein - 4) Nieuwjaarskapel
We beseffen dat niet iedereen beschikking heeft over een schrijn, naos of
private kapel, laat staan een Nieuwjaarskapel. Maar zoals alle ritussen is ook
deze ritus aanpasbaar aan eigen behoefte. In het bestand in bijlage vinden
jullie de ritus voor het inwijden van de Cultusbeelden.
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerdranken
Naast het dagelijks aanbidden en verzorgen van het cultusbeeld van de God,
werd de God eveneens voorzien van drank, voedsel en geschenken.
Achtereenvolgens behandelen we hier de verschillende offergaven en de ritus om
deze te zegenen zodat zij kunnen aangeboden worden aan de God.
We beginnen met het offeren van drank. Bier was in het Oude Egypte de
basisdrank voor iedere Egyptenaar, de welgestelden konden zich ook wijn
permitteren. Aan de Goden werd zowel bier en wijn geofferd, maar ook melk kon
in bepaalde gevallen tot de offergave behoren.
Offerande van brood aan Sopdu en wijn aan Hatot door Amenhotep III
Bier werd in het Oude Egypte altijd vers gemaakt daar het niet lang kon
bewaard worden. Wijn kon langer bewaard worden, zij het in aarden kruiken in
plaats van op vaten zoals wij dat heden kennen. Melk diende sowieso vers te
zijn, daar deze reeds na enkele uren onder invloed van de hitte van het
Egyptische klimaat al kon verzuren. In het bestand in bijlage vinden jullie de
ritus voor het inwijden van de offerdranken.
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerspijzen
De Goden dienden ook gevoed te worden. Naast het offeren van drank zoals
bier en wijn, werd er in de tempels ook dagelijks vers gebakken brood geofferd.
Maar ook andere voedingswaren, zoals groenten en fruit tot compleet bereide
gerechten.
Offerdragers met zowel bereide als verse voedingswaren.
Alles werd dagelijks enkele uren voor zonsopgang in de tempelkeukens vers
bereid. Vervolgens werden de voedingswaren naar de tempel gebracht waar deze in
ontvangst genomen werden door de priesters die het voedsel zegenden en later
tijdens de eredienst aan de God aanboden. In het bestand in bijlage vinden
jullie de ritus voor het inwijden van de offerspijzen.
Tempel van Egypte - Ritus - Inwijden van geschenken
Zoals men spijzen, drank en bloemen kan offeren aan de Goden, kunnen ook geschenken aangeboden worden. Deze geschenken kunnen eender wat zijn. De Oude Egyptenaren offerden bijvoorbeeld vaak wierook, geurige oliën en zalven, juwelen maar ook (rituele) gebruiksvoorwerpen tot zelfs beelden, ter verfraaiing van de tempels, aan hun Goden.
Ramses III biedt goud, dierenvellen en andere waardevolle geschenken aan Amon-Re. De Goden ontvingen regelmatig grote offers van de koning.
De geschenken werden meestal aangeboden door het koninklijk paleis, maar ook
gewone mensen konden geschenken doneren aan de tempels die dan door de priesters
aan de Goden aangeboden werden.
Reliëf van het barkschrijn van Amon in de tempel van Karnak. Voor en onder de bark ziet men de aan de God aangeboden offergaven,voedsel, drank, bloemen en geschenken.
Dat ook de geschenken gewijd werden voor ze aan de God aangeboden werden
spreekt voor zich. In het bestand in bijlage vinden jullie de ritus voor het
inwijden van de geschenken. Met dank aan Ranoferhotep
Het belangrijkste ritueel in de Oude Egyptische tempels was de zogenaamde
"Ochtendritus". Dit was een dagelijkse ceremonie die bij zonsopgang
in de tempels uitgevoerd werd.
De ritus kan door iedereen gebruikt worden en naar eigen behoefte aangepast
worden. Het document dat ik in bijlage 1
geef omvat de volledige ceremonie, uitgaande van de verering van een
cultusbeeld dat opgesteld staat in een schrijn, naos en aparte kapel of
Sanctuarium).
De ritus behandelt geen bepaalde Godheid of Godin en ook geen bepaalde stad
of regio. De letter X staat voor een bepaalde God of Godin, de letter Y
voor een bepaalde stad.
Hieronder vindt je de ritus uitgebeeld op zijn Egyptisch, niet iedere stap
zoals beschreven in de ritus is uitgebeeld. Het openen van het Heilige der
Heiligen (Sanctuarium) en naos bvb. zijn in deze afbeeldingsreeks weggelaten.
(Voor een grotere afbeelding, klik op bijlage 2)
De vijf 'toegevoegde' dagen of Epagonema worden beschouwd als de geboortedagen van enkele goden. De legende zegt dat deze dagen zelfs speciaal aan het jaar werden toegevoegd om deze geboortes mogelijk te maken. Ze worden als ongeluksdagen beschouwd, vooral op de geboortedag van Seth kon maar beter niets ondernomen worden. De geboortedagen van de goden waren:
Dag 1 Osiris
Dag 2 Isis
Dag 3 Seth
Dag 4 Nephthys
Dag 5 Horus de Oudere
Deze vijf dagen samen vormen de dertiende maand. In de bijlage vinden jullie de "riten en gebeden" terug van de Epagonema.
Het belangrijkste
liturgische feest bij de Oude Egyptenaren was ongetwijfeld het Egyptische
Nieuwjaarsfeest. Op deze dag werden in alle grote en kleinere tempels
ceremoniën gehouden om de geboorte van het Nieuwe Jaar te vieren.
Bij deze ceremoniën werden op die dag, de cultusbeelden aan de zon getoond,
waardoor ze opnieuw opgeladen werden met Goddelijke Energie en zodanig garant
stonden voor een voorspoedig jaar. De ceremonie bevestigde ook de Goddelijke
aanwezigheid van de diverse Goden op aarde die moesten zorgen voor voorspoed
en geluk.
Via de bijlage, vinden jullie de riten en gebeden terug voor het uitvoeren
van het Egyptische Nieuwjaarsfeest. Dit is de versie zoals deze reeds meer dan
20 jaar lang door mezelf wordt uitgevoerd. De teksten zijn (gedeeltelijke)
vertalingen van oude Egyptische teksten, met eigen toevoegingen. De volgorde
van het ritueel komt in grote lijnen overeen zoals het ritueel door de Oude
Egyptenaren ook voltrokken werd.
De ceremonie heeft maar één doel en dat is er voor te zorgen dat de Orde op
aarde behouden blijft. Maar eveneens, het voortbestaan van de natuur, de
regering van de Farao (bij gebrek aan een officieel wereldwijd erkende
regerende Farao is dit heden Horus, de Hemelse Koning), als afgezant van de
Goden, en de voortzetting van het menselijke ras.
De volledige ritus vinden jullie in het
document in bijlage,
Ik ben Amenrehotep Meryamon
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Student .
Ik ben geboren op 27/05/1999 en ben nu dus 25 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egypte, geschiedenis, citytrips, reizen, ....
Ook ben ik Hogepriester van Amon-Re in de tempel in Oostakker.