Kemet - Het Zwarte Land


Em Hotep – Welkom in Vrede
20-08-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Religie - De scheppingsmythe van Thebe


De scheppingstheologieën van Heliopolis en Memphis waren gebaseerd op het begrip van Goden als krachten in de bestaande wereld. Atoems evolutie verklaarde waar deze componenten vandaan kwamen, en de notie van de scheppende uiting verklaarde hoe de wil van de schepper tot werkelijkheid werd. De Egyptische theologen beseften echter dat de schepper zelf veeleer transcendent, boven de geschapen wereld, dan immanent, binnen deze wereld zelf, moest zijn. Hij kon niet zomaar in de natuur worden waargenomen zoals de andere Goden. Dit "onkenbare" was Zijn fudamentele eigenschap, zoals te zien aan Zijn naam, Amon, wat "verborgen" betekent. De theologie van Amon is nauw verbonden met de stad Thebe en de twee grote tempels van Karnak en Luxor. Amon komt rond 2350 v.C. voor het eerst voor in de Piramideteksten, maar de volledige implicaties van zijn transcendente aard lijken een latere ontwikkeling, die mogelijk pas begint in het Nieuwe Rijk. Toen Amon algemeen was erkend als de grootste van alle Goden, werden de elementen uit andere religieuze centra overgenomen en werden die Goden als manifestaties van Amon gezien. Daarom is de Thebaanse theologie beter dan enige andere grote school vertegenwoordigd in de bewaard gebleven teksten. Op een grote papyrusrol uit de tijd van Ramses II, die zich in Leiden bevindt, staat de tekst van een reeks "hoofdstukken" die de uitvoerigste neerslag vormt van de Thebaanse theologie. In hoofdstuk 90 wordt over Amon gesproken als de oerbron van alle Goden : "De Enneade is verenigd in Uw lichaam; Uw beeld is iedere God, verenigd in Uw persoon". In hoofdstuk 200 wordt Amon, die apart van de natuur bestaat, beschreven als onkenbaar : "Hij is verborgen voor de Goden en zijn aard is onbekend. Hij is verder dan het firnament, Hij is dieper dan de Doeat. Geen God kent Zijn ware verschijning, geen kan accuraat van Hem spreken. Hij is zo geheim dat niets Zijn ontzagwekkendheid zal onthullen, Hij is te groot om te onderzoeken, te machtig om te kennen". Aangezien Amon buiten de natuur bestaat. Is Hij de enige God door wie de natuur kan zijn geschapen. In de tekst blijkt dit besef doordat alle scheppende Goden worden beschouwd als manifestaties van Amon, de ultieme oorzaak, wiens waarnemingen en scheppende uiting door bemiddeling van Ptah leidden tot Atoems evolutie van de wereld.

 

 

De consequentie van deze visie is dat alle Goden niet meer dan aspecten van Atoem zijn. In hoofdstuk 300 staat te lezen : "Alle Goden zijn drie : Amon, de zon en Ptah, zonder hun helpers. Zijn identiteit is verborgen als Amon, Zijn gezicht is de zon, Zijn lichaam is Ptah". De tekst spreekt van drie Goden, maar ze zijn slechts aspecten van één enkele God. Hier heeft de Egyptische theologie zich tot een soort monotheïsme ontwikkeld. Met deze passage pplaatst de Egyptische theologie zich aan het begin van de grote religieuze tradities van het westerse denken.

Bron : Boek "Het geheime Egypte"

20-08-2012 om 21:26 geschreven door Amenrehotep Meryamon  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Religie
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Religie - De scheppingsmythe van Memphis


Memphis bevond zich in de oudheid aan de oever van de Nijl ter hoogte van het huidige dorpje Mit Rahina, zo'n 24 kilometer ten zuiden van Caïro. Hoewel deze stad de hoofdstad van Egypte was, is er nu nauwelijks meer iets van terug te vinden. De stenen van de overgebleven ruïnes werden gebruikt om met name de kerken en moskeeën in de stad te bouwen. Het verhaal van de schepping is voor een deel bewaard gebleven op de Steen van Sjabaka, een basalten plaat die in het British Museum wordt bewaard. De steen werd besteld door de Nubische koning Sjabaka uit de 25ste dynastie. Hij gaf opdracht deze op te stellen in de tempel van Ptah in Memphis. Uit de inscripties wordt duidelijk dat de koning opdracht gaf de steen te vervaardigen omdat de originele tekst, die waarschijnlijk was genoteerd op papyrus, door wormen was aangetast en nauwelijks meer leesbaar was. Aanvankelijk werd gedacht dat de teksten op het origineel uit het Oude Rijk stamden. Momenteel gaat men er vanuit dat de inscripties uit de Late Ramessidentijd stammen of misschien nog jonger zijn, hoewel Ptah geldt als een scheppergod in het Oude Rijk. Blijkens de Sarcofaagteksten uit het Oude Rijk en de teksten uit de Ramessidentijd wordt Ptah gezien als de god die verantwoordelijk was voor het scheppen van de zon en de goden en het doen groeien van het gewas.

 

Volgens de Memphitische scheppingsmythe was niet de zonnegod Ra de scheppergod, maar Ptah. Hij werd voorgesteld als vader en moeder van al het geschapene en was ook de beschermgod van de handelslieden. Ptah zou eerst zichzelf geschapen hebben en vervolgens de Enneade van goden, door ze in zijn hart te bedenken en ze vervolgens hardop uit te spreken. Daarna schiep hij de steden met tempels waarin zij konden wonen. De Egyptenaren veronderstelden dat men met het hart kon denken en dat dit de plaats was waar de wijsheid en de emotie zetelden. Men was nog niet bekend met de werking van de hersenen. Vandaar dat de overledene in het hiernamaals werd beoordeeld door het wegen van het hart. Ptah creëerde beelden uit hout, klei en steen als belichaming voor de geesten en goddelijke kracht (ka) van de godheden. Hij schiep zowel mensen als dieren door hun naam te noemen. Het idee om mensen, dieren en dingen te benoemen en levenskracht te geven is kenmerkend in het oude Egypte. Het mondopeningsritueel is ook een laatste ritueel voor de graflegging waarmee men op magische wijze de zintuigen van een overledene probeerde te prikkelen. Ptah, de Memphitische scheppergod zou dit specifieke ritueel hebben uitgevonden. Samen met zijn echtgenote, de leeuwgodin Sachmet, kreeg Ptah een zoon, de lotusgod Nefertem. Volgens de Memphitische scheppingsmythe groeide op de oerheuvel Benben de oerlotus. Daaruit werd de jonge zonnegod Nefertem geboren.

Bron : http://www.kemet.nl/

20-08-2012 om 21:21 geschreven door Amenrehotep Meryamon  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Religie
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Religie - De scheppingsmythe van Heliopolis


De stad Heliopolis was het belangrijkste centrum van de verering van de zon. Daar vormde zich een scheppingsmythe rond de zogenoemde grote enneade. Deze bestond uit negen goden (enneade is Grieks voor ‘groep van negen’). De schepper van deze enneade was de zonnegod Atoem. Volgens de Heliopolitaanse scheppingsmythe de vader en heerser van alle goden. De andere acht goden waren allen nakomelingen van Atoem.

Volgens het scheppingsverhaal van Heliopolis was er voordat de wereld ontstond de chaos. Deze chaos werd gezien als het oerwater, de oude Egyptenaren noemden dit oerwater Noen. Vanuit Noen ontstond de oerheuvel. Op deze oerheuvel verwekte Atoem, de eerste god, zichzelf. In de Piramideteksten (PT 1248) staat ‘Hij die uit zichzelf geboren werd’. Atoem verwekte twee andere goden: Sjoe, de luchtgod en Tefnoet, de godin van de vochtigheid. Er zijn verschillende versies hoe Atoem dit gedaan zou hebben. Zo zouden Sjoe en Tefnoet ontstaan zijn door te niezen of door het spugen van zijn eigen lichaamsvocht. Maar ook masturbatie wordt genoemd.

Dit eerste godenpaar brengt op hun beurt weer twee goden voort: Geb, de aardgod en Noet, de hemelgodin. Ook Geb en Noet krijgen kinderen, vier in getal: Osiris, de god van het dodenrijk, Isis, de godin van de troon, Seth, de god van de chaos en Nephtys, de godin van het huis. Osiris en Isis worden geboren als echtpaar, evenals Seth en Nephtys.In andere mythes wordt duidelijk dat de orde van deze tere schepping continu in gevaar is en wordt bedreigd door de oerkrachten van de chaos. Bijvoorbeeld in de mythe van Osiris zal Horus, de zoon van Osiris en Isis, de moord op zijn vader wreken. Deze moord wordt nota bene gepleegd door zijn eigen oom Seth! Maar ook in het dagelijkse leven van de oude Egyptenaren wordt de orde continu bedreigd door de chaos. Met name bij overgangen van de ene cyclus in de andere cyclus is deze dreiging het sterkst. Zoals bij het overgaan van de macht van een overleden farao naar een nieuwe farao. De oude Egyptenaren zagen deze dreiging ook in de tegenstellingen in de natuur. De vruchtbare grond tegenover de dorre woestijn, de wisselingen van de seizoenen, geboorte en overlijden. Dit cyclisch denken zorgt voor een bepaald soort evenwicht in de Egyptische samenleving. Er werd immers alles aan gedaan om de chaos de baas te blijven. Deze tegenstellingen blijven alom belangrijk en zijn ook duidelijk te zien in de cultus voor de goden in de tempels en in de dodencultus bij de graven.

Bron : http://www.kemet.nl/

20-08-2012 om 21:12 geschreven door Amenrehotep Meryamon  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
Categorie:Religie
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Religie - De scheppingsmythe van Hermopolis


Hermopolis, het huidige El-Asjmoenein, lag in Midden-Egypte, op de westoever van de Nijl. De Egyptenaren noemden deze heilige plaats Chemenoe wat 'acht stad' betekent. De scheppingsmythe van Hermopolis gaat uit van acht oergoden, de ogdoade. De Egyptenaren beschouwden de cijfers vier en acht als magisch. Beide getallen werden in verband gebracht met het geheel der dingen en de schepping van acht goden in vier paren paste daarmee binnen de Hermopolitaanse opvatting van de kosmos. De eerste versie van deze scheppingsmythe stamt uit het Middenrijk.

De ogdoade van Hermopolis bestond uit vier godenparen, waarvan elk paar werd geassocieerd met specifieke elementen die nodig waren voor de schepping. Noen en Noenet werden geassocieerd met het water, Amon en Amonet met lucht of verborgen kracht, Kekoe en Kekoet vertegenwoordigden de duisternis en Hehoe en Hehoet vormden de eindeloosheid. De mannen hadden kikkerkoppen, de vrouwen slangenkoppen. Vanuit hun voeten, herkenbaar aan de hondenkopjes, ontstond de oerheuvel. Deze acht goden omvatten in de kern de elementen voor het ontstaan van het universum. Daarom werden zij ook de vaders en moeders van de zonnegod genoemd. De oergoden uit deze mythe werden op andere plaatsen weergegeven als bavianen die de rijzende zon begroeten, voornamelijk op afbeeldingen die het ontstaan van de zonnegod weergeven. Bavianen hebben de gewoonte om als de zon opkomt op hun achterpoten te gaan zitten met de voorpoten omhoog. Dit doen zij om hun buik te verwarmen aan de stralen van de ochtendzon. Deze opgerichte houding zagen de Egyptenaren als een houding om de zonnegod te aanbidden.

Hermopolis was het belangrijkste cultuscentrum van de god Thot. Het was dan ook deze god die na de schepping van de wereld op de oerheuvel Benben een ei plaatste. Hieruit werd de jonge zonnegod geboren. De scheppingsmythe van Heliopolis waarbij de 'grote kakelaar' op de oerheuvel neerstrijkt om haar oerei te leggen, staat in nauwe relatie met de scheppingsmythe van Hermopolis. Thot manifesteert zich dikwijls in de vorm van de heilige ibis of de baviaan. Hij was de schrijvergod en kreeg in mythologische verhalen vaak een belangrijke rol toebedeeld. Thot zou ook 'de heilige boeken in het huis van leven' beheren. Hiermee werden de papyrusrollen in tempelbibliotheken bedoeld, die onder andere informatie bevatten over medische handelingen en wiskundige problemen.

Bron : http://www.kemet.nl/

20-08-2012 om 20:56 geschreven door Amenrehotep Meryamon  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
Categorie:Religie
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Religie - De verschillende scheppingsmythen van het Oude Egypte



We vragen ons natuurlijk soms af hoe de aarde en het heelal ontstaan zijn. In het Kemetisme kennen we vier grote scheppingsmythen : die van Hermopolis, Heliopolis, Memphis en Thebe.

 

In de volgende berichten gaan we deze individueel bespreken.

20-08-2012 om 20:46 geschreven door Amenrehotep Meryamon  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (5 Stemmen)
Categorie:Religie
22-10-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Religie - De Goden van Het Oude Egypte

     free animations De Goden van Het Oude Egypte free animations


De meesten onder jullie weten wellicht al dat in Het Oude Egypte honderden goden werden vereerd. Het is dan ook een onbegonnen werk om lijsten te maken van al deze Goden. Er zijn zelfs vele Goden die we nog niet of nauwelijks kennen. De reden dat er zoveel verschillende Oud - Egyptische Goden zijn is dat er in elk klein dorpje andere, plaatselijke Goden werden vereerd. Sommige van deze dorpjes groeiden uit tot belangrijke steden, en hun goden groeiden mee. In de kleine dorpjes werden ook nog de staatsgoden vereerd.

Wij maakten een lijst van 28 van de belangrijkste Goden van Het Oude Egypte, die u bij de bijlages kan vinden.

Bijlagen:
De Goden Van Het Oude Egypte.doc (1.5 MB)   

22-10-2011 om 00:00 geschreven door Amenrehotep Meryamon  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
Categorie:Religie
09-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van Huisgoden




De Oude Egyptenaren, die niet tot de priesterklasse behoorden en bijgevolg geen of slechts beperkte toegang hadden tot de tempels, zochten toenadering tot de Goden via één of meerdere zogenaamde "Huisgoden”. Dit waren kleine beeldjes die hun favoriete (bescherm) God of Godin voorstelden. Deze beeldjes stonden opgesteld in een nis in de woonkamer, maar soms ook in een schrijn of naos op een speciaal daartoe bestemd altaar en soms zelf in een private kapel. Deze laatste, vond men bij de rijkere lagen van de bevolking terug en bevond zich vaak buiten het huis in de tuin.


Plattegrond van een huis zoals deze bekend zijn van Deir el-Medinah, Gurab en Dasjoer

Of de Godenbeeldjes die men thuis vereerde, gewijd werden is niet echt geweten. Er zijn tot op heden daarvoor nog geen echte aanwijzingen gevonden. Sommige van hen werden immers in grote aantallen geproduceerd. Laten we van de veronderstelling uitgaan dat dit wel gebeurde.Deze rite is opgesteld voor Godenbeelden, die NIET in een schrijn staan, maar dus gewoon zichtbaar zijn. Voor beelden die in een schrijn of kapel staan, dient de ceremonie lichtelijk anders uitgevoerd te worden. Daar het schrijn en ev. de kapel, als een beschermend omhulsel werkt en ook dient gewijd te worden, zie volgend artikel, het "Inwijden van tempelbeelden".


Groep van voorwerpen gevonden in een private woning te Tanis. Ca. 30ste dynastie.
Naast een aantal gebruiksvoorwerpen zien we ook diverse beeldjes en talismannen.

De plaats waar men het beeld zet is vrij te kiezen, men kan bijvoorbeeld een beeld in de inkomhal plaatsen, dit omdat zij een “beschermende” functie hebben. Niet ieder beeld dat men inwijdt dient immers het voorwerp te zijn van een permanente of dagelijkse verering. Andere beelden, bijvoorbeeld de Godin Hathor, de Godin van de liefde, kan eigenlijk zelfs een plaatsje krijgen in de slaapkamer.

Ieder gewijd beeld kan echter ten alle tijde gebruikt worden als voorwerp van verering. In het bestand in bijlage vinden jullie de ritus voor het inwijden van de Huisgoden.

Met dank aan Ranoferhotep

Bijlagen:
Inwijden Huisgoden.pdf (69 KB)   

09-01-2011 om 00:00 geschreven door Amenrehotep Meryamon  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Religie
08-01-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van tempelbeelden


 

In tegenstelling tot de zogenaamde “Huisgoden” stonden veel van de Godenbeelden die in de tempels deel uitmaakten van een dagelijkse verering of “cultus” en we gemakshalve “tempelbeelden of ook cultusbeelden” noemen, opgesteld in aparte kapellen. Vaak stonden zij ook nog opgesteld in een (verguld) houten afsluitbaar schrijn dat op zich in een stenen naos, al dan niet afsluitbaar, kon staan.


Een schrijn in een houten naos op een bark

De ritus voor het inwijden van de “Cultusbeelden” is dan ook uitgebreider dan deze voor het inwijden van de Huisgoden. De ritus is geschreven om uitgevoerd te worden in een tempel die over een “Heilige der Heiligen”, beschikt zoals wij dit kennen uit de tempel van Horus te Edfoe en die tevens over een aparte Nieuwjaarskapel beschikt.


Tempel van Edfoe : 1) Heiligste der Heiligen - 2) Stenen Naos - 3) Zonneplein - 4) Nieuwjaarskapel

We beseffen dat niet iedereen beschikking heeft over een schrijn, naos of private kapel, laat staan een Nieuwjaarskapel. Maar zoals alle ritussen is ook deze ritus aanpasbaar aan eigen behoefte. In het bestand in bijlage vinden jullie de ritus voor het inwijden van de Cultusbeelden.

Met dank aan Ranoferhotep

Bijlagen:
Inwijden Godenbeeld.pdf (984.2 KB)   

08-01-2011 om 00:00 geschreven door Amenrehotep Meryamon  

0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
Categorie:Religie


Inhoud blog
  • Nieuws Egypte - Archeologen stuiten op tombe van onbekende farao
  • Tempel van Amon-Re - Nieuwe Picasa-albums
  • Nieuws Egypte - Belgen ontdekken graf van belangrijke medewerker farao Ramses II
  • Tempel van Amon-Re - Nieuwe aanwinsten voor de Tempel van Amon-Re
  • Religie - De scheppingsmythe van Thebe
  • Religie - De scheppingsmythe van Memphis
  • Religie - De scheppingsmythe van Heliopolis
  • Religie - De scheppingsmythe van Hermopolis
  • Religie - De verschillende scheppingsmythen van het Oude Egypte
  • Tempel van Amon-Re - Gebeden voor de Goden (1)
    Over mijzelf
    Ik ben Amenrehotep Meryamon
    Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Student .
    Ik ben geboren op 27/05/1999 en ben nu dus 26 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: Egypte, geschiedenis, citytrips, reizen, ....
    Ook ben ik Hogepriester van Amon-Re in de tempel in Oostakker.
    Categorieën
  • Amon-Re (2)
  • Bouwkunst (1)
  • Egypte Fun (3)
  • Filmpje (1)
  • Kemet (4)
  • Nieuws Egypte (22)
  • Religie (8)
  • Tempel van Amon-Re (12)
  • Varia (1)
  • Zoom-In (4)
  • Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Laatste commentaren
  • mw. (Margriet)
        op Religie - De Goden van Het Oude Egypte
  • UPDATE (Amenrehotep Meryamon)
        op Nieuws Egypte – Tentoonstelling Toetanchamon

  • Hier vindt u de filmpjes van de categorie "FILMPJE"




    Hieronder een overzicht van de collectie van de Tempel van Amon-Re :
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto
    Foto





    Foto

    Klik op de foto van de kaart van het Oude Egypte voor een grotere weergave


    Inhoud blog
  • Nieuws Egypte - Archeologen stuiten op tombe van onbekende farao
  • Tempel van Amon-Re - Nieuwe Picasa-albums
  • Nieuws Egypte - Belgen ontdekken graf van belangrijke medewerker farao Ramses II
  • Tempel van Amon-Re - Nieuwe aanwinsten voor de Tempel van Amon-Re
  • Religie - De scheppingsmythe van Thebe
  • Religie - De scheppingsmythe van Memphis
  • Religie - De scheppingsmythe van Heliopolis
  • Religie - De scheppingsmythe van Hermopolis
  • Religie - De verschillende scheppingsmythen van het Oude Egypte
  • Tempel van Amon-Re - Gebeden voor de Goden (1)
  • Tempel van Amon-Re - Gebruik van wijwater
  • Egypte Fun - Piramides van Giza nu virtueel te bezoeken
  • Nieuws Egypte - Zeldzaam houten beeld van farao ontdekt
  • Nieuws Egypte - Mysterieuze farao herontdekt op deurpost
  • Nieuws Egypte - Talloze vondsten bij Egyptische Abydos
  • Zoom-In - Cleopatra VII
  • Egypte Fun - Boek : De Geheimen Van Het Oude Egypte
  • Egypte Fun - Cartoons
  • Zoom-In - De piramide van Cheops
  • Varia - Misverstanden Over De Piramiden
  • Nieuws Egypte – Tentoonstelling Toetanchamon - UPDATE
  • Filmpje - Deel 1
  • Zoom-In - De Egyptische Tempel
  • Bouwkunst - De bouw van een obelisk
  • Nieuws Egypte - Belgen dateren oudste rotstekeningen van Noord - Afrika
  • Zoom-In - Het Egyptisch Museum Van Caïro
  • Tempel van Amon-Re - Meeneembaar schrijn
  • Religie - De Goden van Het Oude Egypte
  • Amon-Re - Karnak - De Tempel van de grote Heer
  • Amon-Re - Inleiding
  • Kemet - Welkom
  • Prenten van het web - Deel 1
  • Nieuws Egypte - Het raadsel van graf DK 55
  • Nieuws Egypte - Wat een satelliet zoal kan
  • Nieuws Egypte – Tentoonstelling Toetanchamon
  • Kemet - Welkom
  • Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerplanten
  • Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van Huisgoden
  • Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van tempelbeelden
  • Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerdranken
  • Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerspijzen
  • Tempel van Egypte - Ritus - Inwijden van geschenken
  • Tempel van Amon-Re - Ritus - De Ochtendritus
  • Tempel van Amon-Re - Ritus - De Epagonema
  • Tempel van Amon-Re - Ritus - Egyptisch Nieuwjaar


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs