De adembenemende afmetingen van sommige piramiden, hun immense ouderdom en het feit dat we niet met zekerheid kunnen vaststellen hoe ze gebouwd zijn (omdat hierover geen teksten zijn gevonden), hebben geresulteerd in enkele wilde, ongefundeerde speculaties erover. Herotodus legde voor het eerst de onjuiste link tussen de bouw van de Gtote Piramide en de toepassing van slavenarbeid, zonder het corveesysteem te noemen. Hij propageerde ook het verhaal dat Cheops zijn dochter had gedwongen zichzelf te prostitueren in ruil voor blokken steen, die werden gebruikt om de middelste van de drie koninginnenpiramiden ten oosten van de Grote Piramide te bouwen.
In de 1ste eeuw n. Chr. werd de mythe van de slavenarbeid bevestigd door de joodje historicus Josephus, die beweerde dat de Hebreeërs tijdens hun verblijf in Egypte werden uitgeput door hard gezwoeg, onder andere doordat ze werden gedwongen de piramiden te bouwen. In feite werden de piramiden in Gizeh meer dan een millennium voor de tijd van de Hebreeërs gebouwd.
Arabische legenden
Toen de Arabieren Egypte in 642 veroverden, verwonderden zij zich over de piramiden en mythologiseerden zij deze al snel. Volgens een populaire Arabische legende was de Grote Piramide in Gizeh in feite het graf van Hermes (de Griekse God geïdentificeerd met de Egyptische God van de wijsheid en de schrijvers, Thot). Het doel van de piramide zou zijn literatuur en wetenschap erin te verbergen, uit het zicht van de ogen van niet - ingewijden, en ze te beschermen tegen de overstroming - blijkbaar een combinatie van de catastrofale bijbelse zondvloed en de jaarlijkse overstroming van de Nijl. Als we de arabieren uit Jemen moeten geloven, zouden de piramiden van Cheops en Chephren op het plateau van Gizeh in feite de graven van hun oude koningen zijn, van wie er een de Egyptenaren zou hebben verslagen.
Volgens een oude Koptische legende was een zekere koning Soerid verantwoordelijk voor de bouw vande drie piramiden in Gizeh. Hij zou wetenschappelijke kennis op de binnenmuren ervan hebben laten opslaan en er beelden en schatten hebben laten zetten, evenals een afgodsbeeld buiten elke piramide om deze te bewaken. Soerid zou zijn begraven in de "oostelijke piramide" (die van Cheops), zijn broer Hoejibs in de "westelijke piramide" (die van Chephren) en Hoejibs zoon Karoeras in de "bonte piramide" (die van Menkaure). Al-Maqrizi beweerde ook datkoning Soerid toen hij stierf met al zijn bezittingen in de piramide werd begraven. Mogelijk was de naam "Soerid" een verbastering van "Soephis", de naam die Herotodus in de 5de eeus v.Chr. gebruikte om te verwijzen naar Cheops. Het verhaal van de enorme schat die begraven zou zijn in de Grote Piramide is ook te vinden in de sprookjes van "duizend-en-één-nachten", waarin wat de eerste inbraak ooit in de piramide zou zijn, door kalief al-Mamoen, de zoon van Haroen al-Rashid, rond 820, wordt beschreven. Zijn mannen zouden ijzeren pikhouwelen en breekijzers hebben gebruikt en de stenen met vuur hebben verhit en er dan koude azijn op hebben geschonken. Het is zeer waarschijnlijk dat de eerste geforceerde toegang tot de Grote Piramide plaatsvond in de Oudheid en dat al-Mamoens mannen een doorgang gebruikten die door dieven uit de Oudheid was gemaakt. Een man genaamd Denys van Telmahre, de jacobitische patriarch van Antiochië, was aanwezig toen al-Manoen de piramide binnenging en hij beweert dat de piramide voor zijn bezoek al geopend was. Deze versie van de vermoedelijke eerste inbraak was eigenlijk te fantastisch om waar te zijn. Hetzelfde (hetzij gematigder) verhaal werd vastgelegd door Aboe Szalt van Spanje. Hij schrijft dat al-Mamoens mannen in plaats van een fantastische schat slechts een sarcofaag ontdekten met wat oude botten erin.
Jozefs graanschuren
De Koptische en Arabische mythen waren zeker dichter bij de waarheid dan de verklaringen van middeleeuwse Europeanen. Pelgrims naar het Heilige Land kozen er ook voor Egypte te bezoeken om bijvoorbeeld de piramiden te zien, die volgens hen Jozefs graanschuren waren (een idee dat al in de 5de eeuw werd vastgelegd in de Latijnse geschriften van Julius Hornius en Rufinus). De piramiden werden bijvoorbeeld in een 12de - eeuws mozaïek in een van de gewelven van de San Marco in Venetië ook afgebeeld als graanschuren. Veel later, in de 15de en 16de eeuw, waren afbeeldingen van piramiden even foutief, zelfs al waren ze gemaakt door mensen die ze echt hadden gezien. Ze werden vaak weergegeven met veel steilere zijden dan in get echt, waardoor ze bekendere klassieke monumenten weerspiegelden.
Mysteriën rond de piramiden
In de 17de eeuw bepleitte vooral Athanasius Kircher de magische en mystieke betekenis van de piramiden - waar veel mensen nu nog steeds in geloven. Moderne theorieën over de piramiden lopen uiteen van uitgesproken dom, zoals de bouw ervan door buitenaardse wezens, tot minder absurd, zoals het feit dat ze in één lijn staan met de gordel van Orion. Er zijn eindeloos veel vreemde en wonderbaarlijke verbanden met de piramiden gelegd, waaronder hun vermogen om onsterfelijkheid en wereldvrede te veroorzaken.
Zelfs als de oude Farao's geen van deze associaties hadden bedoeld, zouden ze beslist tevreden zijn dat hun piramiden in de 21ste eeuw nog steeds ontzag inboezemen en verbazen.
Bron : het boek "De Geheimen Van Het Oude Egypte", door Lorna Oakes en Lucia Gahlin
Ik ben Amenrehotep Meryamon
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Student .
Ik ben geboren op 27/05/1999 en ben nu dus 26 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egypte, geschiedenis, citytrips, reizen, ....
Ook ben ik Hogepriester van Amon-Re in de tempel in Oostakker.