Dit welkomstartikel blijft steeds bovenaan staan ter verwelkoming van nieuwe bezoekers. Om dit artikel over te slaan, scrol naar beneden of klik in de linker kolom op het eerste artikel in de lijst Inhoud Blog. Voor een overzicht van alle berichten gaat u naar de rechterkolom helemaal onderaan.
Welkom op deze blog over het Oude Egypte.
Beste blogbezoekers,
Na lang niet actief geweest te zijn, ben ik nu weer terug. Ik ben een Kemetist, d.w.z. ik geloof in de oude Egyptische Goden. Vanaf heden zal deze blog het Oude Egypte meer wetenschappelijk aanpakken. Ook hebben we, zoals u waarschijnlijk al gezien hebt, een nieuw design gekozen.
Nu even een paar praktische zaken :
- De eerste 10 berichten vind je bovenaan in de linkerkolom. Een compleet overzicht vind je helemaal onderaan in de rechterkolom.
Ik hoop dat mensen hier iets kunnen leren, en ook veel plezier beleven aan mijn blog.
Kemet Het Zwarte Land is een open blog en toegankelijk voor iedereen. Er is bijgevolg GEEN COPYRIGHT op de blog, alle teksten, tekeningen, bijlagen zijn vrij voor eigen gebruik, dit voor studie, eindwerken, verhandelingen, opstellen voor school, enz Bij gebruik van informatie van deze blog op eigen of andere sites, blogs of internetfora stellen we een vermelding naar deze blog of link natuurlijk op prijs.
KEMET - HET ZWARTE LAND IS GEEN SEKTE, VERENIGING, CLUB OF IETS DERGELIJKS. DEZE BLOG IS BEDOELD ALS INFORMATIE- EN INSPIRATIEBRON.
Graf DK 55 is misschien wel het meest bijzondere graf dat ooit is gevonden in Egypte. Toen archeoloog Theodore M. Davis in januari 1907 tijdens een expeditie op het graf stuitte, trof hij een grote chaos aan. Het graf in de Vallei der Koningen was vernietigd, maar niet door grafschenners. Wie heeft dit gedaan en waarom? Heeft de mysterieuze mummie er iets mee te maken?
Achnaton
De grafkamer is het 55e graf in de Vallei der Koningen en bestaat uit een trap, een gang en één kamer. In de grafkamer lagen tijdens de ontdekking allerlei voorwerpen, waarvan een ontmanteld gedenkteken in opdracht van Achnaton het grootste was. Achnaton liet het gedenkteken maken voor de tombe van zijn moeder, koning Teje.
Achnaton (of Amenhotep IV) was een bekende farao van de 18e Dynastie van het Oude Egypte. Hij leefde ergens in de periode van 1351 tot 1333 voor Christus. Achnaton was heel belangrijk voor Egypte, want hij voerde één godsdienst in met zonnegod Aton als god. Egypte transformeerde van een veelgodendom in een monotheïsme. Zonnegod Amon, die tot dan toe erg belangrijk was, werd door Achnaton buiten de deur gegooid.
Meer objecten in de kamer verwijzen naar Achnaton. Zo zijn er vier beschermende amuletten (zogenaamde magische stenen) aangebracht, waarvan er één de naam Achnaton droeg. Daarnaast stonden er vier lijkvazen in de kamer, die ooit bedoeld waren voor de organen van Kiya. En laat Kiya nou toevallig één van de bijvrouwen zijn van Achnaton. Mysterieuze mummie
Het belangrijkste voorwerp in de grafkamer was natuurlijk een verminkte sarcogaaf. Deze was oorspronkelijk bedoeld voor een vrouw, maar is aangepast voor een koning. In de sarcofaag troffen onderzoekers een door het vocht beschadigde mummie aan. Uit een onderzoek van deze mummie bleek dat de persoon in de sarcofaag een man was.
De grote vraag is natuurlijk: is de mummie in de sarcofaag Achnaton? Laten we niet vergeten dat deze farao na zijn dood in ongenade is gevallen. Dit zou verklaren waarom er geen naam staat op de sarcofaag en waarom het gedenkteken is verdwenen.
Toch zijn er archeologen die andere opvattingen hebben over DK 55. Sommigen denken dat de mummie het lichaam was van Semenchkare. Hij regeerde de laatste jaren samen met Achnaton en ook hij kwam na de dood van de ketterse farao in kwaad daglicht te staan.
In 1922 werd het graf van Toetanchamon gevonden. Uit een onderzoek bleek dat de mummie van Toetanchamon en de persoon in graf 55 nauwe verwanten waren. De opvolger van Semenchkare was Toetanchamon, maar Achnaton was de vader van de jonge farao. Ook lagen er voorwerpen van Semenchkare in de grafkamer van Toetanchamon. Wie van de twee?
Semenchkare of Achnaton: wie lag er ooit in graf DK 55? Archeologen hebben ooit geprobeerd om de leeftijd van de mummie te schatten, maar daaruit kwam een schatting van tussen de 20 en 40 jaar. Semenchkare stierf rond zijn twintigste levensjaar, terwijl Achnaton 30 a 40 jaar is geworden.
Eén ding is zeker: de mummie heeft ooit ergens anders begraven gelegen, namelijk in Tell el-Amarna. Deze nieuwe hoofdstad liet Achnaton 300 kilometer ten noorden van Thebe bouwen. Toen inwoners deze stad verlieten, werd de mummie naar graf 55 verplaatst.
De rol van de hoofdstad Tell el-Amarna raakte tijdens Toetanchamons regeerperiode uitgespeeld. Waarschijnlijk werd het graf van Achnaton en/of Semenchkare naar graf 55 verplaatst toen de regering besloot om de hoofdstad te verlaten.
Grafvernieling
Toen de mummie van Achnaton of Semenchkare graf 55 bereikte, werd het graf vernield. Wie is hiervoor verantwoordelijk? Het kan zijn het graf is vernield door gewelddadige koningen uit het begin van de 19e Dynastie, die een hekel hadden aan zonnegod Aton: de god van Achnaton en Semenchkare. Het kan ook dat dienaren van Ramses IX de mogelijke daders zijn. Naast graf 55 ligt namelijk de grafkamer van Ramses IX. Het kan zijn dat dienaren van Ramses IX graf 55 per ongeluk ontdekten en besloten om het te roven. Tijdens het tijdperk van Ramses IX ging het economisch niet zo goed met Egypte, dus op goud beluste ambtenaren zouden niet hebben geaarzeld om waardevolle objecten uit graf 55 te halen.
Een combinatie van de twee is ook mogelijk. Dat het graf deels werd vernield tijdens het bewind van Toetanchamon, maar dat dienaren van Ramses IX het graf nog verder vernielden.
Sarcofaag
Dan blijft er nog één mysterie over: de sarcofaag. Waarom werd een koning in de sarcofaag van een vrouw gelegd? En wat is er met zn eigen sarcofaag gebeurd? Vragen die misschien altijd onopgelost blijven. Zo bezat Semenchkare één sarcofaag, maar die werd gebruikt tijdens de begrafenis van Toetanchamon. En Semenchkare kreeg mogelijk geen sarcofaag van Achnaton, die een verzameling sarcofagen voor zichzelf wilde houden. Wellicht moest Semenchkare het dus doen met een vrouwelijke sarcofaag.
De deksel van de sarcofaag is te bekijken in het Egyptisch Museum in Caïro. Daar liggen meer voorwerpen uit de Egyptische Oudheid. Hopelijk slagen archeologen er ooit in om te achterhalen voor wie graf 55 bedoeld was. Achnaton? Semenchkare? Of een onbekende derde persoon? Voorlopig blijft het een mysterie.
Wetenschappers hebben met behulp van satellietbeelden zeventien verloren gewaande piramides teruggevonden.
Ook werden er nog eens zon duizend tombes en drieduizend nederzettingen ontdekt. De wetenschappers zijn zelf ook verbaasd over de enorme vondst. Ik kon niet geloven dat we zoveel plekjes in geheel Egypte hadden ontdekt, vertelt egyptoloog Sarah Parcak aan de BBC die volgende week een documentaire aan de enorme vondst wijdt.
Satellieten
De onderzoekers maakten gebruik van satellieten die zon 700 kilometer boven de aarde zweven. Zelfs objecten die iets kleiner dan één meter waren, konden met de satellieten worden waargenomen. De oude Egyptenaren maakten gebruik van modder om hun gebouwen op te trekken. Die modder heeft een grotere dichtheid dan de omringende grond en dus is de vorm van oude huizen, tombes en tempels vanuit de ruimte goed te zien.
Huis
Een aantal van de waarnemingen is inmiddels ook op de grond bestudeerd en bevestigd. In Saqqara konden onderzoekers dankzij de satellietbeelden twee piramides blootleggen. En in Tanis kon een 3000 jaar oud huis worden uitgegraven.
Meer
De wetenschappers vermoeden dat satellietbeelden nog veel meer verborgen schatten kunnen blootleggen. Nu hebben de archeologen zich voornamelijk gericht op gebouwen dicht bij het oppervlak. Maar er zijn waarschijnlijk nog restanten van duizenden andere tempels, huizen en tombes die dieper liggen. Ze zijn tijdens overstromingen van de Nijl met grond toegedekt.
De Egyptische autoriteiten zien ook wel iets in de satellietbeelden. Ze willen ze gebruiken om belangrijke gebouwen of restanten ervan in de toekomst beter te beschermen tegen diefstal of vernielingen. Tijdens de rellen eerder dit jaar werden nog vele voorwerpen ontvreemd of kapotgemaakt. Dat moet in de toekomst voorkomen worden.
Een paar weken geleden zijn we naar deze reizende tentoonstelling geweest, wel een beetje cru dat ze geen inschrijvingsstop hebben, het is dus altijd lang aanschuiven. Maar het is de moeite waard : ongeveer 2000 nagemaakte stukken uit het graf van Toetanchamon worden er tentoon gesteld. Alleen blinkt het goud wel een beetje te veel om een realistisch beeld te geven. Het Nieuwsblad zegt :
BRUSSEL - De tentoonstelling 'Toetanchamon, zijn Graftombe en zijn Schatten' in Brussels Expo kent een groot succes. Er werden al 132.013 tickets verkocht sinds 20 april.
In de reizende tentoonstelling 'Toetanchamon, zijn Graftombe en zijn Schatten' wordt getoond hoe Howard Carter in 1922 het graf van de legendarische farao met de talrijke verborgen schatten ontdekte. Er zijn meer dan 1.000 nauwkeurige replica van deze schatten te bewonderen. In België waren er gisteren al 132.013 tickets verkocht. Een goed resultaat, vinden de organisatoren, die een doel vooropgesteld hebben van 200.000 bezoekers op zes maanden. Een meer gedetailleerde analyse laat zien dat 15 % van de tickets werd verkocht aan senioren en studenten, 11 % aan kinderen van 5 tot 16 jaar, 9 % aan scholen en 18 % in het kader van een gezinspakket. 74 % van de bezoekers is Belg en 26 % komt uit het buitenland. De reizende expositie liep al in tien steden wereldwijd en haalde daarbij in totaal meer dan 2,2 miljoen bezoekers. De tentoonstelling loopt tot 6 november in Brussels Expo (Paleis 2, Belgiëplein 1, 1020 Brussel), van maandag tot zondag van 10u00 tot 18u00 (nocturnes bepaalde woensdagen tot 21u00).
Welkom Op mijn blog Kemet - Het Zwarte Land. Ik ben nog maar pas begonnen met deze blog, dus staat er nog niet zo veel op. Maar hier komt verandering in ! Ik open nu officieel deze blog : "knipt rood lintje door". Moge alle bezoekers gezegend worden door Amon - Re en alle andere Egyptische Goden.
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerplanten
Naast het aanbieden van voedsel en drankoffers aan de God werden in het Oude
Egypte dagelijks ook bloemen en planten in de vorm van boeketten en kransen
geofferd aan de Goden. Praktisch alle tempels hadden op hun domein uitgebreide
bloemen en plantenkwekerijen om een dagelijkse aanvoer van verse bloemen en
planten te kunnen garanderen.
Renenutet die papyrusplanten aangeboden krijgt door Thoetmosis IV Stele te Deir el-Medinah
Ook de planten werden gewijd voor men ze aan de God offerde. In het bestand
in bijlage vinden jullie de ritus voor het inwijden van de bloemen en planten. Met dank aan Ranoferhotep
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van Huisgoden
De Oude Egyptenaren, die niet tot de
priesterklasse behoorden en bijgevolg geen of slechts beperkte toegang hadden
tot de tempels, zochten toenadering tot de Goden via één of meerdere zogenaamde
"Huisgoden. Dit waren kleine beeldjes die hun favoriete (bescherm) God of
Godin voorstelden. Deze beeldjes stonden opgesteld in een nis in de woonkamer,
maar soms ook in een schrijn of naos op een speciaal daartoe bestemd altaar en
soms zelf in een private kapel. Deze laatste, vond men bij de rijkere lagen van
de bevolking terug en bevond zich vaak buiten het huis in de tuin.
Plattegrond van een huis zoals deze bekend zijn van Deir el-Medinah, Gurab en Dasjoer
Of de Godenbeeldjes die men thuis
vereerde, gewijd werden is niet echt geweten. Er zijn tot op heden daarvoor nog
geen echte aanwijzingen gevonden. Sommige van hen werden immers in grote
aantallen geproduceerd. Laten we van de veronderstelling uitgaan dat dit wel
gebeurde.Deze rite is opgesteld voor Godenbeelden, die NIET in een schrijn staan,
maar dus gewoon zichtbaar zijn. Voor beelden die in een schrijn of kapel staan,
dient de ceremonie lichtelijk anders uitgevoerd te worden. Daar het schrijn en
ev. de kapel, als een beschermend omhulsel werkt en ook dient gewijd te worden,
zie volgend artikel, het "Inwijden van tempelbeelden".
Groep van voorwerpen gevonden in een private woning te Tanis. Ca. 30ste dynastie. Naast een aantal gebruiksvoorwerpen zien we ook diverse beeldjes en talismannen.
De plaats waar men het beeld zet is vrij te kiezen, men kan bijvoorbeeld een
beeld in de inkomhal plaatsen, dit omdat zij een beschermende functie hebben.
Niet ieder beeld dat men inwijdt dient immers het voorwerp te zijn van een
permanente of dagelijkse verering. Andere beelden, bijvoorbeeld de Godin
Hathor, de Godin van de liefde, kan eigenlijk zelfs een plaatsje krijgen in de
slaapkamer.
Ieder gewijd beeld kan echter ten alle tijde gebruikt worden als voorwerp
van verering. In het bestand in bijlage vinden jullie de ritus voor het
inwijden van de Huisgoden. Met dank aan Ranoferhotep
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van tempelbeelden
In tegenstelling tot de zogenaamde Huisgoden stonden veel van de
Godenbeelden die in de tempels deel uitmaakten van een dagelijkse verering of
cultus en we gemakshalve tempelbeelden of ook cultusbeelden noemen,
opgesteld in aparte kapellen. Vaak stonden zij ook nog opgesteld in een
(verguld) houten afsluitbaar schrijn dat op zich in een stenen naos, al dan
niet afsluitbaar, kon staan.
Een schrijn in een houten naos op een bark
De ritus voor het inwijden van de Cultusbeelden is dan ook uitgebreider
dan deze voor het inwijden van de Huisgoden. De ritus is geschreven om
uitgevoerd te worden in een tempel die over een Heilige der Heiligen,
beschikt zoals wij dit kennen uit de tempel van Horus te Edfoe en die tevens
over een aparte Nieuwjaarskapel beschikt.
Tempel van Edfoe : 1) Heiligste der Heiligen - 2) Stenen Naos - 3) Zonneplein - 4) Nieuwjaarskapel
We beseffen dat niet iedereen beschikking heeft over een schrijn, naos of
private kapel, laat staan een Nieuwjaarskapel. Maar zoals alle ritussen is ook
deze ritus aanpasbaar aan eigen behoefte. In het bestand in bijlage vinden
jullie de ritus voor het inwijden van de Cultusbeelden.
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerdranken
Naast het dagelijks aanbidden en verzorgen van het cultusbeeld van de God,
werd de God eveneens voorzien van drank, voedsel en geschenken.
Achtereenvolgens behandelen we hier de verschillende offergaven en de ritus om
deze te zegenen zodat zij kunnen aangeboden worden aan de God.
We beginnen met het offeren van drank. Bier was in het Oude Egypte de
basisdrank voor iedere Egyptenaar, de welgestelden konden zich ook wijn
permitteren. Aan de Goden werd zowel bier en wijn geofferd, maar ook melk kon
in bepaalde gevallen tot de offergave behoren.
Offerande van brood aan Sopdu en wijn aan Hatot door Amenhotep III
Bier werd in het Oude Egypte altijd vers gemaakt daar het niet lang kon
bewaard worden. Wijn kon langer bewaard worden, zij het in aarden kruiken in
plaats van op vaten zoals wij dat heden kennen. Melk diende sowieso vers te
zijn, daar deze reeds na enkele uren onder invloed van de hitte van het
Egyptische klimaat al kon verzuren. In het bestand in bijlage vinden jullie de
ritus voor het inwijden van de offerdranken.
Tempel van Amon-Re - Ritus - Inwijden van offerspijzen
De Goden dienden ook gevoed te worden. Naast het offeren van drank zoals
bier en wijn, werd er in de tempels ook dagelijks vers gebakken brood geofferd.
Maar ook andere voedingswaren, zoals groenten en fruit tot compleet bereide
gerechten.
Offerdragers met zowel bereide als verse voedingswaren.
Alles werd dagelijks enkele uren voor zonsopgang in de tempelkeukens vers
bereid. Vervolgens werden de voedingswaren naar de tempel gebracht waar deze in
ontvangst genomen werden door de priesters die het voedsel zegenden en later
tijdens de eredienst aan de God aanboden. In het bestand in bijlage vinden
jullie de ritus voor het inwijden van de offerspijzen.
Tempel van Egypte - Ritus - Inwijden van geschenken
Zoals men spijzen, drank en bloemen kan offeren aan de Goden, kunnen ook geschenken aangeboden worden. Deze geschenken kunnen eender wat zijn. De Oude Egyptenaren offerden bijvoorbeeld vaak wierook, geurige oliën en zalven, juwelen maar ook (rituele) gebruiksvoorwerpen tot zelfs beelden, ter verfraaiing van de tempels, aan hun Goden.
Ramses III biedt goud, dierenvellen en andere waardevolle geschenken aan Amon-Re. De Goden ontvingen regelmatig grote offers van de koning.
De geschenken werden meestal aangeboden door het koninklijk paleis, maar ook
gewone mensen konden geschenken doneren aan de tempels die dan door de priesters
aan de Goden aangeboden werden.
Reliëf van het barkschrijn van Amon in de tempel van Karnak. Voor en onder de bark ziet men de aan de God aangeboden offergaven,voedsel, drank, bloemen en geschenken.
Dat ook de geschenken gewijd werden voor ze aan de God aangeboden werden
spreekt voor zich. In het bestand in bijlage vinden jullie de ritus voor het
inwijden van de geschenken. Met dank aan Ranoferhotep
Het belangrijkste ritueel in de Oude Egyptische tempels was de zogenaamde
"Ochtendritus". Dit was een dagelijkse ceremonie die bij zonsopgang
in de tempels uitgevoerd werd.
De ritus kan door iedereen gebruikt worden en naar eigen behoefte aangepast
worden. Het document dat ik in bijlage 1
geef omvat de volledige ceremonie, uitgaande van de verering van een
cultusbeeld dat opgesteld staat in een schrijn, naos en aparte kapel of
Sanctuarium).
De ritus behandelt geen bepaalde Godheid of Godin en ook geen bepaalde stad
of regio. De letter X staat voor een bepaalde God of Godin, de letter Y
voor een bepaalde stad.
Hieronder vindt je de ritus uitgebeeld op zijn Egyptisch, niet iedere stap
zoals beschreven in de ritus is uitgebeeld. Het openen van het Heilige der
Heiligen (Sanctuarium) en naos bvb. zijn in deze afbeeldingsreeks weggelaten.
(Voor een grotere afbeelding, klik op bijlage 2)
De vijf 'toegevoegde' dagen of Epagonema worden beschouwd als de geboortedagen van enkele goden. De legende zegt dat deze dagen zelfs speciaal aan het jaar werden toegevoegd om deze geboortes mogelijk te maken. Ze worden als ongeluksdagen beschouwd, vooral op de geboortedag van Seth kon maar beter niets ondernomen worden. De geboortedagen van de goden waren:
Dag 1 Osiris
Dag 2 Isis
Dag 3 Seth
Dag 4 Nephthys
Dag 5 Horus de Oudere
Deze vijf dagen samen vormen de dertiende maand. In de bijlage vinden jullie de "riten en gebeden" terug van de Epagonema.
Het belangrijkste
liturgische feest bij de Oude Egyptenaren was ongetwijfeld het Egyptische
Nieuwjaarsfeest. Op deze dag werden in alle grote en kleinere tempels
ceremoniën gehouden om de geboorte van het Nieuwe Jaar te vieren.
Bij deze ceremoniën werden op die dag, de cultusbeelden aan de zon getoond,
waardoor ze opnieuw opgeladen werden met Goddelijke Energie en zodanig garant
stonden voor een voorspoedig jaar. De ceremonie bevestigde ook de Goddelijke
aanwezigheid van de diverse Goden op aarde die moesten zorgen voor voorspoed
en geluk.
Via de bijlage, vinden jullie de riten en gebeden terug voor het uitvoeren
van het Egyptische Nieuwjaarsfeest. Dit is de versie zoals deze reeds meer dan
20 jaar lang door mezelf wordt uitgevoerd. De teksten zijn (gedeeltelijke)
vertalingen van oude Egyptische teksten, met eigen toevoegingen. De volgorde
van het ritueel komt in grote lijnen overeen zoals het ritueel door de Oude
Egyptenaren ook voltrokken werd.
De ceremonie heeft maar één doel en dat is er voor te zorgen dat de Orde op
aarde behouden blijft. Maar eveneens, het voortbestaan van de natuur, de
regering van de Farao (bij gebrek aan een officieel wereldwijd erkende
regerende Farao is dit heden Horus, de Hemelse Koning), als afgezant van de
Goden, en de voortzetting van het menselijke ras.
De volledige ritus vinden jullie in het
document in bijlage,
Ik ben Amenrehotep Meryamon
Ik ben een man en woon in Gent (België) en mijn beroep is Student .
Ik ben geboren op 27/05/1999 en ben nu dus 26 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: Egypte, geschiedenis, citytrips, reizen, ....
Ook ben ik Hogepriester van Amon-Re in de tempel in Oostakker.