Vorige week leerden we over onze mamas. We maakten toen
allemaal een cadeautje voor Moederdag. Vaak kwam toen ter sprake: Sst, dit mag
ons mama niet weten, het is nog een geheim nu. Maar wat is eigenlijk een
geheim? Daarom werkten we deze korte week rond geheimpjes.
Op maandag had ik mijn eigen geheimendoos bij. Allemaal
spulletjes van vroeger die ik bijhield zaten erin. Het duurde wel lang voor ik
de doos open deed. Ik stapte heel voorzichtig naar onze onthaalhoek met de doos.
Iedereen werd er stilletjes van en keek mij vragend aan. Juf, wat heb jij
bij?. Dit was mijn geheim! Het duurde een hele tijd eer ik de doos opende want
ze moesten eerst beloven het tegen niemand verder te vertellen. Vol spanning
zaten de kleuters te wachten. Toen de doos open was vertelde ik bij elk
voorwerp waarom het in de doos zat en ging dit heel voorzichtig en vol
bewondering van hand tot hand. Daarna deden we een kringgesprek over wat nu
eigenlijk geheimpjes zijn. Sommigen hebben een geheim plekje op hun kamer,
anderen hebben een kamp vol geheimpjes, een geheime handtas vol liefdesbriefjes
van de grote zus, Ook een schatkaart en een piratenschat kwamen ter sprake.
Eyleen vertelde dat ze een geheime code had aan haar fiets, op die manier kon
niemand haar fiets stelen. We mochten alleen het middelste cijfertje
weten spannend hé! Het geweldigste geheim dat naar boven kwam was van een
meisje uit onze klas. Ik mag natuurlijk niet vertellen wie! Ze zei Ik heb een
groot geheim!, toen was het even stil en keek ze iedereen zorgvuldig aan. We
zaten op het randje van onze bankjes, benieuwd wat ze ons ging vertellen. Toen
werden haar wangetjes helemaal rood en fluisterde ze Ik ben verliefd op papa!
Mama mag dit niet weten!. De volgende
dag had iedereen een geheimpje bij. Hier waren ontzettend leuke geheimpjes bij,
maar die verklap ik niet!
Heel wat verhalen passeerden in onze klas. Zo was er eens
een kleine muis die had een appel gevonden. Dat werd zijn geheim. Hij stopte de
appel in de grond en ging er bij waken. Allerlei dieren kwamen vragen aan de
muis wat hij verstopte. Telkens was het antwoord Dat is mijn geheim, ik vertel
het aan niemand! Maar zonder dat de muis er erg in had, groeide de appel tot
een boom. Telkens werd hij groter en groter. Uiteindelijk vielen er allemaal
nieuwe appels van de boom. Ooh, mijn geheim!, riep de muis. Alle dieren
mochten nu mee zijn geheim delen en ze smulden lekker van de appeltjes.
Ook andere verhalen hebben we gehoord. Zo had Timmie een
eigen plekje in de tuin, met een zandbak, een schommel en een hele mooie boom.
Dat was zijn lievelingsplekje. Tussen de wortels van de boom verstopte hij al
zijn geheime spulletjes. Tot op een dag! Zijn plekje moest plaats maken voor
een garage want papa had een nieuwe auto gekocht. Timmie was enorm verdrietig
toen de boom werd omgedaan. Maar wat zag hij daar? Een klein groen sprietje
groeide door het asfalt heen voor de garage. Dag boom, ben je daar weer. Na
dit verhaal hebben we samen met de klas van Marleen een geheim kamp gebouwd met
allerlei doeken. Spijtig genoeg heeft het veel geregend en konden we het niet
helemaal afmaken, dus dit gaan we zeker nog eens doen als het beter weer is.
Door het verhaal van Tony Ross Een sok vol schatten,
hebben we geleerd dat niet alles een geheim kan zijn. Zo kan je geen kikker
vangen als geheim, of een vieze zakdoek en een gebruikte kauwgom laat je ook
beter liggen.
Ook Jan en Els hadden bij de poppenkast op zolder een
geheime kist van oma gevonden. Geheimpjes delen is soms leuker, dan een geheim
alleen voor jou te houden. Want anders hadden Jan en Els altijd ruzie.
We hebben ook een
spelletje gespeeld met geheimzinnige schatkistjes en geheime codes. En we
hebben ook een geheim doosje gemaakt met een fluistersteentje erin. Hieraan kan
je al je geheimpjes kwijt en die zal het ook nooit verder vertellen!
Carine, de mama van Hannelore, was op bezoek in onze klas. Ze had allerlei spulletjes bij, ook parfum. Ze liet deze ruiken aan de kinderen. "Wat ruik je nu?" Was de vraag. Waarop je een antwoord verwacht als "Het ruikt naar bloemetjes of het ruikt lekker". Nee, deze keer was het een heel ander antwoord van Louis "Ik ruik spinazie."!
Dries kon echte jongensstreken uithalen en ik was hier niet zo blij mee. Dus ik vertelde dit ook toen de mama vroeg hoe het met hem ging in de klas. De volgende ochtend ging ik de kindjes van de bewaking halen. Dries kwam heel hard aangelopen en zei "Juf, nu weet ik hoe dat kwam dat ik niet goed luisterde. Mijn mama heeft mijn oren heel goed gewassen nu, ze waren gewoon vuil!" Geef nu toe, als je zoiets hoort kan je toch niet meer boos zijn. En hij had nog gelijk ook, vanaf die dag is hij weer een lieve Dries.
Op maandag mochten we eerst gaan springen, dansen, klimmen
in de hallen van Putte. Hiervan zie je enkele fotos op onze blog, de anderen
kan je terugvinden op de schoolsite. Na de middag waren we weer terug in ons
klasje. We luisterden verder naar het kleurenverhaal van Bieke. Deze keer vertelde
ze ons iets van een lavendelzakje dat mama tussen de zakdoeken legde. Dat rook
heerlijk! Maar mama houdt ook van bloemetjes. Daarom gingen Bieke en papa
bloemen kopen voor mama, want het was Moederdag. Wij hebben dan allemaal een
bloemboeket getekend en met de reuk van mama leek het net of deze bloemen echt
roken. Ook zijdebloemen werden gesorteerd per kleur en per grootte.Toen kwam onze ridderweek weer even naar boven. Seppe Symons knielde neer gaf een rode ross aan zijn liefste vriendinnetje Lien. Dit was een heel mooi moment.
We leerden over mamas schoonmaakspullen door een dominospel
te doen met prenten van een borstel, een aftrekker, een vod, een vuilblik,
De volgende dag nam Bieke ons mee naar de keuken van mama.
Daar vond ze een oude koffiemolen. Wij hebben zelf ook eens koffiebonen
proberen te malen en roken de koffie heel hard. Wat drinken onze mamas allemaal?
Thee drinken veel mamas graag, daarom maakten we echte liefdesthee voor Moederdag.
Ook Jan en Els maakten tijdens het poppenspel een lekkere taart voor hun mama mmm
We sorteerden niet enkel bloemen deze week maar we leerden ook dat mama andere
materialen gebruikt dan papa: nagellak, strijkijzer, schoenen met hakken,een
haardroger, een handtas, Mamas schoenen hebben we ook eens gepast. We deden
een modeshow hiermee maar dit was niet voor iedereen even gemakkelijk!
Ook de mama van Hannelore kwam op bezoek in onze klas. Ze
had veel materiaal bij: allerlei soorten schoenen, schmink, een handtas, haarspelden, Ze
liet ons zien hoe ze haar mooi maakte en dat vonden wij heel interessant!
Daarom was het de volgende dag schoonheidssalon in onze klas. Iedereen die wou
werd geschminkt zoals mama dat doet. En Hannelore had allerlei prenten bij van schmink om ons schoonheidssalon een beetje aan te kleden. Heel erg bedankt Carine, het was een geweldige moment voor onze grassprietjes!
Hopelijk hebben alle mamas een dikke zoen gekregen dit
weekend!
Het begon al goed! De kleuters zagen meteen dat ik een
andere kleur van been had gekregen. Met een brace er rond heb ik nu een blauw
been. Er werd meteen heel wat gevraagd: Wat heb je gedaan juf?, Was de grond
hard waarop je viel?, Ze vinden het heel interessant. Mijn knie heeft nu een
huisje en ze vragen soms wel eens om het deurtje van het huisje open te doen.
Ze vinden het dan enorm grappig dat mijn knie komt piepen. Gelukkig zijn ze nu
heel zorgzaam voor mij. Ze steken hun voeten hoog in de lucht als ik hun veter
moet binden, ze letten erop dat ik steeds kan volgen, Pas op voor ons juf haar
knie hoor je vaak zeggen, en ze zijn soms jaloers als ze zelf gevallen zijn Krijg
ik nu ook zon huisje rond mijn knie juf?. Dit was dus een goede inleiding voor
kleuren, je been kan dus ook eens van kleur veranderen.
Elke dag luisterden we een stukje van het kleurenverhaal.
Bieke vindt overal kleurtjes, blauw in de badkamer, rood in de supermarkt,
groen in de tuin, Ook onze grassprietjes hadden allemaal kleuren meegebracht:
banaan, tomaat, een bruine beer, een grijze knuffelmuis,een lekker ruikend en groen basilicum plantje, Lotte had iets
moeilijk meegebracht; een papegaai in alle kleuren. Dus sorteren en kleuren
benoemen was niet altijd even gemakkelijk.
Omdat Bieke ook in de tuin kleuren en geuren ontdekte
zij we zelf ook op stap geweest in onze
schooltuin. We roken heerlijke bloemen en al enkele namen kennen we nu ook:
tulp, paardenbloem, roos, Maar hoe groeit zon mooie en lekker geurende bloem
nu eigenlijk? Dat hebben we geleerd en ook zelf eens uitgeprobeerd. We
schilderden bloempotjes in mooie kleuren voor ons mama en zaaiden tuinkers
hierin. We hebben zelf ook eens voor bloembolletje gespeeld en groeiden op de
lentemuziek van Vivaldi. Maar ook bloembollen werden gesorteerd in allerlei
groottes. En ik had volgens de kinderen toverplanten bij: tijm, munt,
citroenmelisse, Als je erover wreef kwam er een geurtje af: zelf de geur van
een citroen! Een citroen hebben we ook vanbinnen eens bekeken omdat Bieke een
citroendrankje van oma kreeg tegen de keelpijn. Ja, ja, ze had gelijk het sap
is geel, maar niet iedereen vond het even lekker. Gekke bekken dat sommigen dan
trokken!
We leerden ook heel wat andere zaken over planten en bloemen
die de kinderen zelf aanbrachten na het horen van een verhaal over kindjes die
een lenteparfum maakten met bloemetjes: je hebt bloemen die prikken, bloemen
die je kan opeten, van sommige bloemen kan je limonade maken, er zijn planten
die erg pijn doen zoals brandnetels, Omdat je veel met geuren en kleuren kan doen, maakten de vierjarigen met juf Brigitte dan ook eens zeepjes.
Bieke vond samen met papa ook allerlei kleuren en geuren op
de markt. Daarom zijn we met onze klas op stap gegaan naar de markt. We vonden
alle zoekopdrachten: een groene appel, een blauw snoepje, een bruine gebraden
kip, En alle kramen waren vol kleur en geur. Aan het kaaskraam mochten we
zelfs proeven! Dit was een heel leuke kleuren en geurentocht. Dank je wel aan
alle mamas en omas die ons hielpen veilig en wel tot daar en terug te
geraken.
Na de paasvakantie was er veel te vertellen! Jasper vertelde dat hij op vakantie was geweest in een hotel. We kregen de hele beschrijving van hoe mooi het hotel wel was: een zwembad, een spiegel, een lavabo, een bed,... Tuurlijk was ik benieuwd waar je dit mooie hotel kon vinden, dus vroeg ik "Waar was dit hotel?". Waarop Jasper antwoordde "Wel juf, je hebt zo'n televisieke met een wit pijltje en als je dat volgt kom je er wel." Als dit geen antwoord is van een kleuter uit de GPS-tijd!
Deze week leerden we over allerlei sporten en waren dan ook
zelf heel sportief! Daarom deden we elke ochtend aan ochtendgymnastiek om onze dag
goed te beginnen. Ook ons versje Dansen, springen buigen lag erg in de smaak en
werd steeds met de nodige gekke bewegingen uitgevoerd. We hebben onszelf als
miniatuur sportmannetje gemaakt. Op zijn rug kleefden we een echt sportdiploma
want de sportdag was ook echt wel super leuk met allemaal enthousiaste kinderen
en geen gekwetsten! Enkel een ketting van de fiets, dus heel zwarte handen voor
de juf beter kan dus niet! We hebben heel wat beleefd die dag: allerlei
balspelletjes, stappen op stappotten, touwtje springen, turnen, fietsen, reis
rond de wereld, Moe maar voldaan keerden we die dag naar huis terug! Met dank
aan Davina voor de goede hulp. Bij het verhaal De haas en de schildpad was
het heel stilletjes in de klas, zo spannend was het. Wie zou er nu winnen, de
haas of de schildpad? We leerden dan ook over de woorden eerst en laatst.
Ons knuffelhuisje werd een ballenhuisje, we versierden een oud fietswiel, we
leerden allerlei sportschoenen kennen en pasten deze ook eens, en we kregen
ook bezoek! Twee meisjes van volleybalclub Schriek kwamen spelletjes met ons
spelen. We hebben een echte match gehouden, leerden met de bal gooien en
opslagen, pasten kleren en knielappen, dit was een heel leuke en sportieve
moment! Dank je wel Anneke en Dorien!
Elke
ochtend leven we naar Pasen toe met de ganse kleuterschool. Dit doen we samen
in de zaal, we luisteren dan naar een verhaaltje en doen een activiteit. Wat
later op de dag bespreken we samen het verhaal en komen er vaak heel wat vragen
en bedenkingen los bij de kinderen. Deze keer vertelde ik dat er gemene mannen
waren die niet van Jezus hielden. Ze wilden dat de mensen naar hen luisterden
in plaats van naar Jezus. Die gemene mannen maakten een plannetje om Jezus
gevangen te nemen en te doodde. Grote ogen zag ik bij Arno en hij onderbrak al
springend mijn verhaal Dan ga ik Jezus redden!, waarop Mats meteen toevoegde
Ja, ik heb thuis een groot geweer en dan vangen we die mannen!
Ik
had net het verhaal Rikki voorgelezen van Guido Van Genechten. Rikki heeft
één slap oortje en één recht. Alle konijntjes lachen hem uit en Rikki is heel
verdrietig. Uiteindelijk besloten we dat iedereen anders is, maar iedereen is
goed zoals hij is. Hierna deden we een verwerkingsactiviteit. Ik legde allerlei
fotos van verschillende mensen in de kring. Allerlei kinderen, volwassen,
dikke en dunne mensen en allemaal van een andere cultuur. Ook een foto van een
Indisch meisje was erbij. Ze had een rood stipje op haar voorhoofd. Alle
kinderen mochten vertellen over de fotos. Ook Seppe koos een foto uit waarover
hij iets wou zeggen. Hij ging bij het Indische meisje staan en zei heel
overtuigd Die is ziek hoor!.
Bij
het chronologische rangschikken van ei tot kip hadden we een discussie. Wie
legt er nu dat ei? En zit er in alle eitjes een kuikentje? Sommigen waren er
van overtuigd dat kippen en hanen allemaal hetzelfde waren en dus allemaal een
ei konden leggen. Anderen moesten eerst nog even uitzoeken wie nu eigenlijk de
kip is en wie de haan? Tot Kato het antwoord gaf: Een kuikentje kan er pas
komen als de kip en de haan trouwen.