Carine, de mama van Hannelore, was op bezoek in onze klas. Ze had allerlei spulletjes bij, ook parfum. Ze liet deze ruiken aan de kinderen. "Wat ruik je nu?" Was de vraag. Waarop je een antwoord verwacht als "Het ruikt naar bloemetjes of het ruikt lekker". Nee, deze keer was het een heel ander antwoord van Louis "Ik ruik spinazie."!
Dries kon echte jongensstreken uithalen en ik was hier niet zo blij mee. Dus ik vertelde dit ook toen de mama vroeg hoe het met hem ging in de klas. De volgende ochtend ging ik de kindjes van de bewaking halen. Dries kwam heel hard aangelopen en zei "Juf, nu weet ik hoe dat kwam dat ik niet goed luisterde. Mijn mama heeft mijn oren heel goed gewassen nu, ze waren gewoon vuil!" Geef nu toe, als je zoiets hoort kan je toch niet meer boos zijn. En hij had nog gelijk ook, vanaf die dag is hij weer een lieve Dries.
Op maandag mochten we eerst gaan springen, dansen, klimmen
in de hallen van Putte. Hiervan zie je enkele fotos op onze blog, de anderen
kan je terugvinden op de schoolsite. Na de middag waren we weer terug in ons
klasje. We luisterden verder naar het kleurenverhaal van Bieke. Deze keer vertelde
ze ons iets van een lavendelzakje dat mama tussen de zakdoeken legde. Dat rook
heerlijk! Maar mama houdt ook van bloemetjes. Daarom gingen Bieke en papa
bloemen kopen voor mama, want het was Moederdag. Wij hebben dan allemaal een
bloemboeket getekend en met de reuk van mama leek het net of deze bloemen echt
roken. Ook zijdebloemen werden gesorteerd per kleur en per grootte.Toen kwam onze ridderweek weer even naar boven. Seppe Symons knielde neer gaf een rode ross aan zijn liefste vriendinnetje Lien. Dit was een heel mooi moment.
We leerden over mamas schoonmaakspullen door een dominospel
te doen met prenten van een borstel, een aftrekker, een vod, een vuilblik,
De volgende dag nam Bieke ons mee naar de keuken van mama.
Daar vond ze een oude koffiemolen. Wij hebben zelf ook eens koffiebonen
proberen te malen en roken de koffie heel hard. Wat drinken onze mamas allemaal?
Thee drinken veel mamas graag, daarom maakten we echte liefdesthee voor Moederdag.
Ook Jan en Els maakten tijdens het poppenspel een lekkere taart voor hun mama mmm
We sorteerden niet enkel bloemen deze week maar we leerden ook dat mama andere
materialen gebruikt dan papa: nagellak, strijkijzer, schoenen met hakken,een
haardroger, een handtas, Mamas schoenen hebben we ook eens gepast. We deden
een modeshow hiermee maar dit was niet voor iedereen even gemakkelijk!
Ook de mama van Hannelore kwam op bezoek in onze klas. Ze
had veel materiaal bij: allerlei soorten schoenen, schmink, een handtas, haarspelden, Ze
liet ons zien hoe ze haar mooi maakte en dat vonden wij heel interessant!
Daarom was het de volgende dag schoonheidssalon in onze klas. Iedereen die wou
werd geschminkt zoals mama dat doet. En Hannelore had allerlei prenten bij van schmink om ons schoonheidssalon een beetje aan te kleden. Heel erg bedankt Carine, het was een geweldige moment voor onze grassprietjes!
Hopelijk hebben alle mamas een dikke zoen gekregen dit
weekend!
Het begon al goed! De kleuters zagen meteen dat ik een
andere kleur van been had gekregen. Met een brace er rond heb ik nu een blauw
been. Er werd meteen heel wat gevraagd: Wat heb je gedaan juf?, Was de grond
hard waarop je viel?, Ze vinden het heel interessant. Mijn knie heeft nu een
huisje en ze vragen soms wel eens om het deurtje van het huisje open te doen.
Ze vinden het dan enorm grappig dat mijn knie komt piepen. Gelukkig zijn ze nu
heel zorgzaam voor mij. Ze steken hun voeten hoog in de lucht als ik hun veter
moet binden, ze letten erop dat ik steeds kan volgen, Pas op voor ons juf haar
knie hoor je vaak zeggen, en ze zijn soms jaloers als ze zelf gevallen zijn Krijg
ik nu ook zon huisje rond mijn knie juf?. Dit was dus een goede inleiding voor
kleuren, je been kan dus ook eens van kleur veranderen.
Elke dag luisterden we een stukje van het kleurenverhaal.
Bieke vindt overal kleurtjes, blauw in de badkamer, rood in de supermarkt,
groen in de tuin, Ook onze grassprietjes hadden allemaal kleuren meegebracht:
banaan, tomaat, een bruine beer, een grijze knuffelmuis,een lekker ruikend en groen basilicum plantje, Lotte had iets
moeilijk meegebracht; een papegaai in alle kleuren. Dus sorteren en kleuren
benoemen was niet altijd even gemakkelijk.
Omdat Bieke ook in de tuin kleuren en geuren ontdekte
zij we zelf ook op stap geweest in onze
schooltuin. We roken heerlijke bloemen en al enkele namen kennen we nu ook:
tulp, paardenbloem, roos, Maar hoe groeit zon mooie en lekker geurende bloem
nu eigenlijk? Dat hebben we geleerd en ook zelf eens uitgeprobeerd. We
schilderden bloempotjes in mooie kleuren voor ons mama en zaaiden tuinkers
hierin. We hebben zelf ook eens voor bloembolletje gespeeld en groeiden op de
lentemuziek van Vivaldi. Maar ook bloembollen werden gesorteerd in allerlei
groottes. En ik had volgens de kinderen toverplanten bij: tijm, munt,
citroenmelisse, Als je erover wreef kwam er een geurtje af: zelf de geur van
een citroen! Een citroen hebben we ook vanbinnen eens bekeken omdat Bieke een
citroendrankje van oma kreeg tegen de keelpijn. Ja, ja, ze had gelijk het sap
is geel, maar niet iedereen vond het even lekker. Gekke bekken dat sommigen dan
trokken!
We leerden ook heel wat andere zaken over planten en bloemen
die de kinderen zelf aanbrachten na het horen van een verhaal over kindjes die
een lenteparfum maakten met bloemetjes: je hebt bloemen die prikken, bloemen
die je kan opeten, van sommige bloemen kan je limonade maken, er zijn planten
die erg pijn doen zoals brandnetels, Omdat je veel met geuren en kleuren kan doen, maakten de vierjarigen met juf Brigitte dan ook eens zeepjes.
Bieke vond samen met papa ook allerlei kleuren en geuren op
de markt. Daarom zijn we met onze klas op stap gegaan naar de markt. We vonden
alle zoekopdrachten: een groene appel, een blauw snoepje, een bruine gebraden
kip, En alle kramen waren vol kleur en geur. Aan het kaaskraam mochten we
zelfs proeven! Dit was een heel leuke kleuren en geurentocht. Dank je wel aan
alle mamas en omas die ons hielpen veilig en wel tot daar en terug te
geraken.