Elke
ochtend leven we naar Pasen toe met de ganse kleuterschool. Dit doen we samen
in de zaal, we luisteren dan naar een verhaaltje en doen een activiteit. Wat
later op de dag bespreken we samen het verhaal en komen er vaak heel wat vragen
en bedenkingen los bij de kinderen. Deze keer vertelde ik dat er gemene mannen
waren die niet van Jezus hielden. Ze wilden dat de mensen naar hen luisterden
in plaats van naar Jezus. Die gemene mannen maakten een plannetje om Jezus
gevangen te nemen en te doodde. Grote ogen zag ik bij Arno en hij onderbrak al
springend mijn verhaal Dan ga ik Jezus redden!, waarop Mats meteen toevoegde
Ja, ik heb thuis een groot geweer en dan vangen we die mannen!
Ik
had net het verhaal Rikki voorgelezen van Guido Van Genechten. Rikki heeft
één slap oortje en één recht. Alle konijntjes lachen hem uit en Rikki is heel
verdrietig. Uiteindelijk besloten we dat iedereen anders is, maar iedereen is
goed zoals hij is. Hierna deden we een verwerkingsactiviteit. Ik legde allerlei
fotos van verschillende mensen in de kring. Allerlei kinderen, volwassen,
dikke en dunne mensen en allemaal van een andere cultuur. Ook een foto van een
Indisch meisje was erbij. Ze had een rood stipje op haar voorhoofd. Alle
kinderen mochten vertellen over de fotos. Ook Seppe koos een foto uit waarover
hij iets wou zeggen. Hij ging bij het Indische meisje staan en zei heel
overtuigd Die is ziek hoor!.
Bij
het chronologische rangschikken van ei tot kip hadden we een discussie. Wie
legt er nu dat ei? En zit er in alle eitjes een kuikentje? Sommigen waren er
van overtuigd dat kippen en hanen allemaal hetzelfde waren en dus allemaal een
ei konden leggen. Anderen moesten eerst nog even uitzoeken wie nu eigenlijk de
kip is en wie de haan? Tot Kato het antwoord gaf: Een kuikentje kan er pas
komen als de kip en de haan trouwen.
Twee weken hebben we geleerd over kippen, konijnen en
eitjes. Op maandag van de eerste week hebben we eerst onze seizoensboom
aangepast. Hanne was het kindje van de dag, dus ze had veel werk. De
sneeuwvlokjes werden vervangen door groene blaadjes en er kwam ook een nestje
in de boom. Ook het zonnetje kwam de laatste dagen meer piepen en dat merkten
de kinderen ook het was Lente geworden! De eerste dag gingen we al op stap. We
gingen samen met de klas van juf Marleen enkele dieren bekijken in de buurt. En
in de namiddag werden al onze grassprietjes omgetoverd tot kippetjes. We hadden
ook een kip op bezoek en deden de kippendans waarbij we een eitje probeerde te
leggen. Die namiddag was het dus geen gebabbel maar gekakel in de klas. De
volgende dag hebben we veel geleerd over eitjes. Wie legt een eitje, de kip of
de haan? En hoe groeien kuikentjes eigenlijk? In onze school konden we dit ook
echt zien gebeuren van dichtbij want we hadden een broedkas in de gang staan. Het
waren wondermooie momenten als je samen met de hele klas naar een eitje zit te
kijken dat breekt. Op woensdag was haan Hector op bezoek in de kleuterschool. Dit
is een opvallende en irritante haan die enkel zichzelf belangrijk en mooi vindt.
De kippen van de poppenkast werden er gek van en besloten te verhuizen. Alle
eitjes werden zorgvuldig in een valiesje gestopt en de kruiwagen kon perfect
voor taxi dienen. Het ging van kwaad naar erger op de boerderij. Alle dieren
kregen ruzie met Hector dat zijn hele staart zelfs gepluimd werd en de poes
zelfs even voor haan speelde. Tot Jan zei dat dit niet meer kon. Gelukkig is
alles weer goed gekomen en verloopt nu alles weer rustig op de boerderij van de
poppenkast. Die dag hebben we ook onze paasboom in de klas gezet. Op donderdag
werd er een grote paasboom versierd in de zaal, want daar zouden we elke
ochtend samen komen voor een verhaal om zo samen naar Pasen toe te leven. Die
dag hadden we niet Hector op bezoek maar woonde er een echt konijn in onze
klas. De kinderen hebben het konijn goed verzorgd en vertroeteld maar ze vonden
hem best wel een morspot. Ook Rikki het konijn van Guido Van Genechten kwam
vaak ter sprake deze twee weken. Rikki heeft één recht oor en één slap oortje.
De andere konijntjes lachten hem uit omdat hij anders was. Maar iedereen is
toch anders! Om dit na te gaan, bekeken we samen allerlei fotos van verschillende
mensen. Iedereen is anders, maar iedereen mag zijn zoals hij is, was ons
besluit! Aan andere bevolkingen die het niet zo welstellend hebben, daar hebben
we ook even bij stilgestaan op onze sobere dag. Heel wat gesprekstof kwam los
bij het tonen van fotos waarop kinderen speelden met potjes i.p.v. mooie autos
of blokken, en waarop kinderen samen uit één groot bord rijst aten, Samen
hebben we dan deze dag eens geen lekkere dingen uit onze boekentas gehaald en
ook bij het middagmaal bleef onze brooddoos dicht. We aten allemaal een beetje
brood met een beker lekkere verse soep. Tijdens de andere dagen leerden we veel
over eitjes, we kookten eitjes, knipten eitjes, sorteerden eitjes, speelden
paashaas in de klas, En ook een grote bewegingsomloop werd gedaan met eitjes
die we moesten brengen van de éne naar de andere mand. Dit deden we in 4
verschillende ploegen, het was best spannend wie de meeste eitjes kon
verzamelen in een bepaalde tijd. Ook hebben we geleerd rond de vorm ovaal en zochten
we allemaal eivormen in de klas. Een leuk boekje dat hier bij paste en waarbij
we hard gelachen hebben is Het mooiste ei van de wereld van Helme Heine. Maar omdat we over al die eitjes
leerden, kregen we natuurlijk wel zin in chocola. Dus zijn we ons gaan
verlekkeren aan de paasvitrine van de bakkerij en in de Delhaize. We hebben deze
week ook hard geknutseld! Mooie kippen in kleurrijke nesten gingen naar huis op
vrijdag. En in die nest lag iets want de paasklokken waren langs geweest!
Gelukkig was de paashaas niet ziek, zoals we in een verhaal hoorden. Dan kwam
de paasbeer in de plaats van de paashaas. Het was toch even spannend in de klas
wat er zou gebeuren moest de paashaas ziek zijn. Gelukkig hebben we de klokken
nog hé! Veel zoek- en smulplezier in de vakantie! Geniet ervan!
Het
was speeltijd en ik had bewaking. Seppe Symons kwam plots naar mij toe gelopen met een
ongeruste blik Juf kom kijken, daar is een slang!. Ik kwam vol verbazing
kijken en zag hoe een dikke regenworm verder kroop over de stenen van de
speelplaats.
We vierden Ilke haar verjaardag. Ik nam een alcoholstift en schreef op haar kroon
Hiep hiep hoera Ilke!. Toen zei Jasper Juf, thuis hebben wij ook zon
colastift.
We
hebben laatst geleerd hoe ridders de jonkvrouwen een kus gaven. Je moest dan op
één knie gaan zitten en op haar hand een hoffelijk zoentje geven. Aan het einde
van een schooldag moest ik nog snel wat gaan halen in de klas. Alle kinderen
waren hun jas aan het aandoen. Arno kwam in volle paniek achter mij aangehold.
Hij dacht dat ik niet terug zou komen en riep nog snel Wacht een snelle
ridderzoen! waarbij hij mijn nek naar beneden trok en een dikke zoen op mijn
wang gaf.
Tijdens ons gesprek over dood zijn vroeg ik aan de kinderen
wanneer je dood ging. Kato zei Als je heel oud bent. Waarop ik vroeg Maar zo
plots, zo ineens?. Nee het besluit was als je 1000 jaar werd. Ik vertelde dan
dat je vaak niet ouder wordt dan 100 jaar en dat is al heel veel. Dus we
zochten naar een oplossing waarom die oude mensen eigenlijk sterven. Eyleen
ging rechtstaan en hield haar hand tegen de grond en dan tot helemaal boven
haar hoofd, zover ze kon en zei Als die oude mensen zoveel koorts hebben.
Bij het gesprek wat is dood zijn?, begrepen we het soms
niet helemaal. Arno vertelde over de vissen in de vijver van opa. Ze waren
opgegeten door de reiger. Na lang discussiëren besloten we toch dat de vissen
dood waren. Want wie dood is beweegt niet meer en ademt niet meer. En Arno
dacht inderdaad dat de vissen dit nu niet meer konden. Dus zowel bij mensen als bij dieren is dit
hetzelfde. Om nu te weten of we het helemaal begrepen hadden vroeg ik voor de
zekerheid nog een keer Wanneer ben je dood? waarop Kato heel luid en met veel
zekerheid zei Als je opgegeten wordt!. Ja daar gingen we dus opnieuw (heb
even verduidelijkt dat wij dus niet opgegeten worden)
We speelden het spelletje Alle vogels vliegen. Hierbij was
het de bedoeling dat wanneer er een dier werd genoemd dat vloog, je een
vliegbeweging met je armen deed. Maar pas op, er kunnen ook dieren aan bod komen
die helemaal niet vliegen. Na dit spel werd er nog wat nagepraat tussen de
kleuters terwijl ze hun jas aandeden. Ik hoorde dat ze een discussie hadden.
Er kwamen enkelen zeggen Juf, een neushoorn kan toch niet vliegen! en Hanne
Huygh kwam snel aangelopen en zei Ja maar ik zeg geen neushoorn, maar een
neushoornvogel. Slimme Hanne dacht ik. Maar om helemaal uit te leggen aan de
anderen dat een neushoornvogel wel bestaat was net iets te ingewikkeld met deze
hevige discussie. Ze vonden het maar raar een neushoorn die toch een vogel is.
We doken
deze week elke dag in een nieuw verhaal samen met Kikker van Max Velthuijs.
Maandag was dit Kikker is Kikker. Dit verhaal gaat over Kikker die naar zijn
spiegelbeeld op het water kijkt. Hij vindt zichzelf geweldig! Hij kan goed
zwemmen, goed kwaken, is groen wat net toevallig ook zijn lievelingskleur is,
Tot Eend dit hoort. Eend kan goed vliegen en dat kan Kikker niet. Rat kan goed
timmeren, dat probeert Kikker zelfs niet. Varkentje kan goed taarten bakken wat
al helemaal mislukt bij Kikker. En Haas kan goed lezen waar Kikker niets van
snapt. Hij is een kikker van niks! Toch verteld Haas dat iedereen anders is
maar dat ze Kikker heel graag zien hoe hij is! Die woorden betekenen voor
Kikker heel veel! Hij is wel oké zoals hij is Kikker is Kikker!
Bij dit
verhaal stelden we onszelf allemaal voor en vertelden we waar we heel goed in zijn! Zo werden er heel wat dansjes gedaan in de kring, liedjes gezongen,
getuimeld, gesprongen, Het origineelste
antwoord vonden we allemaal toch wel dat van Stijn. Hij zei Stijn is Stijn en
Stijn is heel goed in toen nam hij een aanloopje en liet hij zich vallen. Hij
stond op en zei vallen!. Hiermee moesten we allemaal heel erg lachen ook
Stijn vond dit geweldig!
Omdat wij
ook Kikker geweldig vonden probeerden we hem allemaal te schilderen zonder
begeleiding. Voor de éne was dit al wat moeilijker dan voor de andere, maar het
zijn allemaal kunstwerken. We leerden die dag ook hoe kikkertjes van dril tot
kikker opgroeien. En we hebben dit ook zelf eens uitgebeeld en sprongen als
kikkers in het rond. Omdat we zo goed konden rondspringen deden we de
kikkerdans i.p.v. de stoelendans. Elke kikker kreeg een lelieblad i.p.v. een
stoel. Dit was een spannend spel! Al spelend leerden we dan ook tegelijkertijd
het liedje De kikkertjes.
Maar deze
maandag was onze zaal ook helemaal omgetoverd tot een theater. Elke klas mocht
genieten van een prachtig stukje toneel. Wij genoten van het verhaal Oma
geluk en dansten de ollie bollie shake!
Dinsdag genoten
we van het verhaal Kikker en het vogeltje. In dit verhaal vindt Kikker een
vogeltje dat kapot is. De éne vriend van Kikker zegt dat hij slaapt en de
andere weet het niet zo goed. Tot Haas met zijn wijze woorden verteld dat het
vogeltje dood is. Samen begraven ze het vogeltje met mooie bloemetjes en een
steen. Daarna horen ze weer een vogel zijn allermooiste lied zingen. Niets is
mooier dan het leven!
Na dit
verhaal kwamen er heel wat vragen los: Wat is dood zijn?, Gaan wij ook dood?,
Is er al eens iemand gestorven die je kent?, Voor sommigen was dit nog een ver
van mijn bed show, terwijl het voor anderen eerder een opluchting was om er
eens over te vertellen. Zo luisterden we aandachtig naar het verhaal van Amelie
die vertelde over Tobias de poes die nu in de poezenhemel woont. Dan waren er
weer andere vragen: Wat is een hemel?, En wat is dan een poezenhemel?, Bij het verhaal van Arno die vertelde dat de
vissen van opa waren opgegeten door de reiger was iedereen het er niet over
eens dat de vissen nu wel zeker dood waren. Toch na lang uitzoeken zijn ze dood
en daarom is opa ook verdrietig. Veel mensen zijn verdrietig als er iemand
sterft. Dat was Ilke ook toen haar vogeltje Jefke stierf. Ik vertelde dat
mensen of diertjes die er niet meer zijn toch nog naar ons kunnen luisteren. Je
mist ze wel, maar ergens in je hart zullen ze er altijd zijn. Daarom besloten
we een Ik mis je-kadertje te maken. In dit kadertje zouden we dan een foto
kunnen steken van iemand die we missen.
Samen zijn
we opzoek gegaan naar steentjes om ons kadertje mee te versieren. En we hebben
het dan ook eventjes heel stil gemaakt om te luisteren naar de vogels die zon
mooie liedjes kunnen zingen.
Onze
kadertjes maken was heel leuk. Echt experimenteren! We smeerden onze kadertjes
in met zand en lijm: net cement. En daarna kleefden we hierin allerlei
steentjes wat een heel mooi resultaat gaf. Tijdens dit maken van de kadertjes
vertelden de kleuters aan elkaar welke foto ze er zouden instoppen. Sommigen
willen ook gewoon een prentje van het vogeltje van het Kikker erin stoppen.
We hebben
die dag ook spelend uitgebeeld hoe een vogeltje van een eitje tot vogel groeit
en leerden de vogeltjesdans. Ook een leuk reactiespelletje speelden we waarbij
je soms echt gefopt kon worden. We vlogen met onze armen in de lucht als we
zeiden Alle vogels vliegen, alle reigers vliegen, alle eenden vliegen, maar
pas op dat je niet vliegt als er iemand zegt Alle apen vliegen, alle olifanten
vliegen, .
Op woensdag
stond er een groot springkasteel in de zaal. Dit stond klaar voor de opendeurdag
voor nieuwe kleuters in de namiddag. Iets beters kon gewoonweg niet in dit
thema passen. Springen als kikkers werd met veel plezier gedaan!
Omdat we
deze week de boeken wat in de belangstelling willen zetten leerden we ook wat
er wel/niet in een bibliotheek mag. Veel kindjes van de klas gaan naar de bieb
en vinden dit ook een fijne ervaring.
Op donderdag
en vrijdag was ik er spijtig genoeg zelf niet. Juf Brigitte nam mijn klas over.
Ze werkten rond Kikker is verliefd en maakten tekeningen voor de kikkerklas.
Ook de kikkertjes hadden dit gedaan voor onze klas. Ze genoten natuurlijk ook
van het lekkere weer en deden een schattenjacht op vrijdag. Want dan ging het
over Kikker vindt een schat.
Omdat ik er
de laatste twee dagen niet was, zullen de liedjes en versjes boekjes ook een
weekje vertraging hebben. En je zal merken dat er ook wat minder fotos bij dit
verslag staan deze keer. Hopelijk kan ik de volgende week weer fit en gezond
starten met mijn grassprietjes want ik heb ze toch wel gemis hoor.
Ik moet iets heel dringend zeggen tegen de koning en koningin!
Tijdens het bezoek van de koning en koningin van Dominoland
stelden ze zich eerst even voor aan de kinderen. Ze vertelden dat ze heel wat
zonen en dochters hadden en noemden de hele rij namen op: Annelies, Aurore,
Stefan, Dit waren allemaal prachtige
prinsen en prinsessen. Spijtig genoeg konden ze er vandaag niet bij zijn. Hanne
Goossens wou al de hele tijd iets zeggen. Toen het pauze was vroeg ze op het toilet Juf, ik moet echt
iets zeggen tegen de koning en koningin. Mag dat? Vol verwondering keek ik
naar Hanne, een beetje benieuwd wat er zo dringend was. Ze kon echt niet
wachten tot het tweede deel van het feest, dus ging ik de koning en koningin
opzoeken met haar in het leerkrachtenlokaal. Daar genoten ze van een tasje
koffie. Hanne kroop een beetje achter mijn rug, maar toen ik zei Deze kleine
jonkvrouw wil jullie graag iets vertellen. kroop ze achter mijn rug vandaan en
zei ze Mijn papa heet ook Stefan!