Ik pak het en ik heb het niet. Ik kruip erin weg en je ziet me nog. Mijn bootje drijft erop en het gaat niet onder. Ik schep het in mijn emmer en giet het weg. Waar blijft het? Ik trap er dwars doorheen en het gaat niet stuk... En het maakt me lekker nat! Wat is dat?
Zo begonnen wij onze week. Waarop het antwoord geroepen werd: WATER!
Water is veel omvattend. Het is een levensnoodzakelijk iets en je kan het op veel plaatsen terug vinden. Daarom leerden we over heel wat verschillende zaken. De eerste dag deden we een kringgesprek over 'Wat doe ik met water?' waarop antwoorden kwamen: wassen, drinken, tanden poetsen, toilet doorspoelen, planten water geven,... Maar wat als je nu geen water hebt?! We bekeken allerlei foto's van ontwikkelingslanden, waar ze een water tekort hebben. "Hé, juf Sanne op deze foto!" zei Jasper. Ja, in Suriname waste ik mij ook in de rivier en deed ik de was op een steen of een wasraad. Dat vonden de kinderen heel gek, maar omdat ze mij herkenden bracht dit alles wat dichterbij. Zo weten we nu echt dat we geen kranen onnodig moeten laten open staan, wat je giet in je beker drink je op, bij het handen wassen gaan we niet spelen met het water,... Die dag kwam ook Jill Peeters de weervrouw een bezoekje brengen aan onze school. Ze leerde ons over hoe gezond kraantjeswater eigenlijk wel was! (zie filmpje op de rode loper). Maar vanwaar komt dat water nu en waar gaat het naartoe? Daarom zochten we afvoerbuizen op school.We luisterden naar het water dat door de buizen liep en we speelden zelf loodgieter in een waterbak. Ook Els en Jan moesten nog heel wat leren over water! Ze hadden een eendje in hun vijver maar die verhuisde al snel na al het afval dat Jan en Els in de vijver gooiden. Gelukkig kwam mama hen helpen en kwam Kleine Kwak toch terug bij hen wonen. Maar water vervuilen zullen ze nooit meer doen! Ook verhalen werden aan dit thema gekoppeld. We leerden over de ark van Noach, wat de kinderen erg aan sprak. En ook Floddertje zette haar huis op stelten. Niet alleen haar huis maar heel de straat stond onder het schuim doordat ze de kraan van het bad had laten open staan. Gelukkig kwam de brandweer er snel aan en hielpen ze het schuim op te ruimen. Die dag kwam ook de brandweer bij ons op school op bezoek. Dat was een hele belevenis! Het geluid, de grote auto, de kledij, en natuurlijk het water! De laatste dag was het een echte poetsdag. Het was dag van de poetsvrouw, dus alle kinderen kwamen als poetsvrouwen en poetsmannen naar school. Wij veegden samen met de kleuters van juf An de speelplaats en nadien had ik beloofd dat de grassprietjes mijn auto mochten wassen. Gelukkig was het nog mooi weer, want anders ging het niet door. Ik heb nog nooit zo'n enthousiaste "Joepie!" gehoord als ik zei "We gaan poetsen.". Mijn wagentje blinkt, iedereen was super moe van deze poetsdag... dus veel drinken is en blijft belangrijk!
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Vriendjes van de klas
13-06-2010
Teken je papa
We tekenden allemaal onze eigen papa deze week. Eyleen zette zwarte stipjes op haar papa's hoofd. Ze vertelde dat papa zo wel en zo niet haar had. Daarna zette ze de buik en de benen ook vol zwarte stipjes "Ja juf, daar heeft mijne papa ook haar zenne!"
We begonnen de week met het verhaal Mijn papa is een reus
van Carl Norac & Ingrid Godon. Als reacties kreeg je: Mijn papa is ook een
reus, Mijn papa is de sterkste, Iedereen zijn papa was de beste, daar was
niet over te discussiëren. We besloten onze papa eens goed in de bloemetjes te
zetten en knutselden iets lekkers in elkaar. Maar we leerden ook over onze papas.
We weten nu wat papas aan doen, hoe ze zich mooi maken, wat ze allemaal
kunnen, ! Zo kwamen er ook twee papas op bezoek in onze klas. Jeroen, de papa
van Hanne Huygh liet ons zien dat niet enkel mamas koken! Hij maakten samen met de
grassprietjes heerlijke broodjes. Dat hebben jullie waarschijnlijk wel
geproefd! En ook Jan, de papa van Stijn toonde ons hoe je een baard moest
scheren. Dit vonden de kleuters een hele belevenis! Seppe Jespers wist wel te
vertellen dat mamas zich ook scheren, geen baard maar de benen. We tekenden
ook onze eigen papa, wat grappige resultaten opleverden. Sommigen kan je er echt
wel uithalen. Zo zie je duidelijk de papa van Arno en de papa van Elisabeth op
het blad staan. En we hebben onszelf de laatste dag ook omgetoverd tot papas!
Schmink kan soms wonderen doen! En ook de meisjes vonden het wel eens leuk om
een baard te hebben.
Heel erg bedankt aan Jan en Jeroen, uit naam van alle grassprietjes!
We leerden over Jerom de compostworm. De volgende dag kwam Jerom weer op bezoek en hij vroeg of we hem nog wel kenden. Waarop Louis heel enthousiast zei "Jerom de postworm!"
Ilke vertelde heel enthousiast dat ze binnenkort met het vliegtuig weg gingen."Ik vroeg "Naar waar?" waarop ze heel enthousiast met haar armen wapperde en zei "Met de vlieger!". Ik vroeg nog een keer "Maar naar waar ga je op reis?" "Nee juf, op verlof!" Op verlof met de vlieger dus.
Jerom de compostworm kwam op bezoek. Hij leerde ons allerlei
dingen over composteren, zwerfvuil en andere kriebeldiertjes. We hadden ook een
compostaquarium gemaakt in onze klas. Hier wonen Fred de pissebed en andere
kriebeldiertjes in. We verzorgden hen door onze bananenschillen, appelschillen
enz. erin te doen. Zo konden zij er lekker van smullen. Af en toe namen we er
ook eens een beestje uit om mee te spelen. Wat kriebelde Jerom ons erg op onze
hand! Jerom wou donderdag op zoek gaan naar zijn vriendjes. Dus die dag hebben
we de hele dag gewandeld en opdrachten gedaan. Niet zomaar ergens, maar in
kriebeldiertjesland. Voor we daar geraakten moesten we een paspoort hebben. Dit
paspoort was een natuurkroon. Gelukkig ging de poort van kriebeldiertjesland open
en konden we de vrienden van Jerom gaan zoeken. We vonden kriebel de spin en
haar web en Stip het lieveheersbeestje met 7 stippen. Ook Rupsje Nooitgenoeg
vertelde ons hoe een kleine rups een vlinder kan worden en zo leerden we Fladder de
vlinder kennen. En ook Sloompje de slak vonden we onder een dode boomtak. Ze
kroop rustig op ons plexiglas waarop we ze zette en ze speelde even met ons.
Alle diertjes lieten we daarna ook weer vrij en bedankten hen om ons zoveel te
leren. We hadden geleerd van Els en Jan dat je diertjes moet vrijlaten, want
anders overleven ze het niet in een potje.
Het was dus een hele kriebelweek!
Boe, waf, miauw, knor knor...wij leren over de boerderij!
Twee weken hebben we geleerd over de boerderij. Onze dierenbak
met speelgoeddieren werd omgekieperd op de mat en we zagen dat heel wat dieren niet thuis hoorden op
de boerderij. Bij het sorteren geraakten we vaak niet verder dan de boerderij of de dierentuin. Ik
heb hen dan geleerd dat wilde dieren ook in verre landen geboren worden en daar
wonen. Toen we wisten wie er nu wel en wie niet in de boerderij woont, zijn we
gaan luisteren naar de dierengeluiden. We speelden luisterspelletjes en deden
allerlei dieren na. Ook hebben we hard staan loeien als echte koeien in de wei.
Maar we keken ook naar andere zaken van de boerderij: vanwaar komt de melk?,
welke werktuigen zijn er?, wat is hooi?, en natuurlijk weten we ook dat de boer
en de boerin voor de dieren zorgen. Zo hebben wij zelf een boerderij ingericht
in de klas. Elk dier kreeg zijn hokje en elk dier kreeg eten. We hadden konijnen,
honden, paarden, koeien, schapen, allemaal lieve pluche boerderijdieren die
door iedereen geknuffeld en verzorgd werden als echte boeren en boerinnen.
We kietelden elkaar met grassprietjes, dronken melk dat net
gemolken was van een precies echte uier en smodderden met modder voor een
kunstwerkje met varkens. We genoten van verhalen, leerden heel wat nieuwe woorden,
weten nu hoe je en dier zeker niet moet verzorgen en hoe wel, we hielpen de
kalfjes weer bij de juiste koe te brengen door de vlekken te tellen, we kregen
bezoek van boer Gust die ons de begrippen op/naast/voor/achter de tractor
leerden, we verzonnen rijmwoorden op dierennamen, Hier kwamen heel leuke
rijmpjes bij naar voren. We rijmden nadien over onze eigen naam en dan kreeg je
Elisabeth de pissebed, Amelie salami en zo van die leuke rijmpjes.
Ook het bezoek aan de kinderboerderij op onze schoolreis was
fantastisch! En tijdens dit thema hebben we de laatste verjaardagen gehad. Het
waren dus twee leuke weken. En wat ook goed nieuws is: mijn knie moet niet in de plaaster, dus ik kan blijven werken!
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 2/5 - (1 Stemmen) Categorie:Vriendjes van de klas
27-05-2010
Arno de stoere ridder!
De zon scheen mooi en we speelden met onze klas in de zandbak. Arno liep met een hark in een lus van zijn broeksband. Dit was zijn zwaard! Hij passeerde mij met een heel stoere ridders-blik en ik zei daarop "Dag stoere ridder!" Waarop ik een antwoord kreeg dat ik niet verwacht had "Dag mooie jonkvrouw." Dit zei hij heel cool en liep gewoon door. Hier werd ik helemaal vrolijk van maar terwijl stond ik ook perplex!
Gisteren was ik afwezig en werden de grassprietjes opgevangen door juf Brigitte. Vandaag vroeg ik hoe het dagje was verlopen. Juf Brigitte vertelde het volgende verhaal: In de ochtend vertelde ze nog eens aan de kinderen waarom ik weer naar het ziekenhuis was. Waarop Seppe zei "Ja want juf Sanne heeft een baby in haar knie." Vandaag heb ik nog eens duidelijk gemaakt dat ik niet zwanger ben en dat er geen baby's in een knie kunnen groeien.
Donderdag 20 mei zijn we met de hele kleuterschool op schoolreis geweest naar het ollemanshoekje in Herselt. De bus was al een hele belevenis. We zaten op een dubbeldek-bus! Op het ollemanshoekje hebben we ons geweldig geamuseerd. We kregen een rondleiding op de boerderij en gaven de dieren eten. Er was zelfs een ezel die Ketchup heet. Eén kip vond Eyleen haar vinger wel lekker, gelukkig staat hij er nog aan. Er zijn ook heel wat knietjes geschaafd maar dat was allemaal snel weer vergeten door de leuke avonturen. We aten lekkere boterhammetjes in het gras, wat heel gezellig was. Hanne Goossens had dezelfde bokes bij als ik: met ei. En dat vond ze zo geweldig! We vonden tijdens onze picknick een mooie meikever en daarna weer spelen, spelen, spelen en op tijd eens drinken! We mochten zelfs op een speelzolder spelen. Hier leerden we allerlei over wol, melk, brood,... en we speelden allerlei spelletjes over de dieren van de boerderij. Er was ook een strozolder met allemaal bussels stro die een heel klimparcours vormden waarop we ons konden uitleven. Arno kon het niet laten om met stro te gooien wat een heel grappige foto opbracht van de juffen...hihi! Gelukkig was het zalig weer en konden we heel wat spelen tot we er zelfs zwart van zagen. Moe maar voldaan keerden we naar huis terug. Een dag om nooit meer te vergeten!
We leren over de boerderij. Ik vroeg enkele namen van dieren: Het kleintje van een kip heet... een kuiken De baby van een paard heet... een veulen Het kindje van een gans heet... Bij dit laatste dier zei Eyleen "een ganzenveulen"
Regenjas of trui? Wat moet je tegenwoordig aan met dit weer?
Maandag ochtend ging de bel. Ik kwam op de speelplaats en daar stond een rij vol grassprietjes te wachten. Seppe Symons kwam aangelopen en vroeg "Juf mag ik mijn plastieken trui uit doen?" en hij trok aan zijn regenjas.
We brachten afgelopen dinsdag allemaal een geheimpje mee. Hanne had een klein beeldje meegebracht. Dat beeldje diende voor iets heel speciaals maar dat mag ik natuurlijk niet vertellen. Eyleen vroeg aan Hanne "Kan dat ook echt bewegen?" waarop Hanne heel serieus zei "Ja, als ik mijn hand beweeg." Dit vond ik een heel leuk antwoord en de kleuters waren zelfs heel verwondert dat het dan ook echt kon bewegen.
Vorige week leerden we over onze mamas. We maakten toen
allemaal een cadeautje voor Moederdag. Vaak kwam toen ter sprake: Sst, dit mag
ons mama niet weten, het is nog een geheim nu. Maar wat is eigenlijk een
geheim? Daarom werkten we deze korte week rond geheimpjes.
Op maandag had ik mijn eigen geheimendoos bij. Allemaal
spulletjes van vroeger die ik bijhield zaten erin. Het duurde wel lang voor ik
de doos open deed. Ik stapte heel voorzichtig naar onze onthaalhoek met de doos.
Iedereen werd er stilletjes van en keek mij vragend aan. Juf, wat heb jij
bij?. Dit was mijn geheim! Het duurde een hele tijd eer ik de doos opende want
ze moesten eerst beloven het tegen niemand verder te vertellen. Vol spanning
zaten de kleuters te wachten. Toen de doos open was vertelde ik bij elk
voorwerp waarom het in de doos zat en ging dit heel voorzichtig en vol
bewondering van hand tot hand. Daarna deden we een kringgesprek over wat nu
eigenlijk geheimpjes zijn. Sommigen hebben een geheim plekje op hun kamer,
anderen hebben een kamp vol geheimpjes, een geheime handtas vol liefdesbriefjes
van de grote zus, Ook een schatkaart en een piratenschat kwamen ter sprake.
Eyleen vertelde dat ze een geheime code had aan haar fiets, op die manier kon
niemand haar fiets stelen. We mochten alleen het middelste cijfertje
weten spannend hé! Het geweldigste geheim dat naar boven kwam was van een
meisje uit onze klas. Ik mag natuurlijk niet vertellen wie! Ze zei Ik heb een
groot geheim!, toen was het even stil en keek ze iedereen zorgvuldig aan. We
zaten op het randje van onze bankjes, benieuwd wat ze ons ging vertellen. Toen
werden haar wangetjes helemaal rood en fluisterde ze Ik ben verliefd op papa!
Mama mag dit niet weten!. De volgende
dag had iedereen een geheimpje bij. Hier waren ontzettend leuke geheimpjes bij,
maar die verklap ik niet!
Heel wat verhalen passeerden in onze klas. Zo was er eens
een kleine muis die had een appel gevonden. Dat werd zijn geheim. Hij stopte de
appel in de grond en ging er bij waken. Allerlei dieren kwamen vragen aan de
muis wat hij verstopte. Telkens was het antwoord Dat is mijn geheim, ik vertel
het aan niemand! Maar zonder dat de muis er erg in had, groeide de appel tot
een boom. Telkens werd hij groter en groter. Uiteindelijk vielen er allemaal
nieuwe appels van de boom. Ooh, mijn geheim!, riep de muis. Alle dieren
mochten nu mee zijn geheim delen en ze smulden lekker van de appeltjes.
Ook andere verhalen hebben we gehoord. Zo had Timmie een
eigen plekje in de tuin, met een zandbak, een schommel en een hele mooie boom.
Dat was zijn lievelingsplekje. Tussen de wortels van de boom verstopte hij al
zijn geheime spulletjes. Tot op een dag! Zijn plekje moest plaats maken voor
een garage want papa had een nieuwe auto gekocht. Timmie was enorm verdrietig
toen de boom werd omgedaan. Maar wat zag hij daar? Een klein groen sprietje
groeide door het asfalt heen voor de garage. Dag boom, ben je daar weer. Na
dit verhaal hebben we samen met de klas van Marleen een geheim kamp gebouwd met
allerlei doeken. Spijtig genoeg heeft het veel geregend en konden we het niet
helemaal afmaken, dus dit gaan we zeker nog eens doen als het beter weer is.
Door het verhaal van Tony Ross Een sok vol schatten,
hebben we geleerd dat niet alles een geheim kan zijn. Zo kan je geen kikker
vangen als geheim, of een vieze zakdoek en een gebruikte kauwgom laat je ook
beter liggen.
Ook Jan en Els hadden bij de poppenkast op zolder een
geheime kist van oma gevonden. Geheimpjes delen is soms leuker, dan een geheim
alleen voor jou te houden. Want anders hadden Jan en Els altijd ruzie.
We hebben ook een
spelletje gespeeld met geheimzinnige schatkistjes en geheime codes. En we
hebben ook een geheim doosje gemaakt met een fluistersteentje erin. Hieraan kan
je al je geheimpjes kwijt en die zal het ook nooit verder vertellen!
Carine, de mama van Hannelore, was op bezoek in onze klas. Ze had allerlei spulletjes bij, ook parfum. Ze liet deze ruiken aan de kinderen. "Wat ruik je nu?" Was de vraag. Waarop je een antwoord verwacht als "Het ruikt naar bloemetjes of het ruikt lekker". Nee, deze keer was het een heel ander antwoord van Louis "Ik ruik spinazie."!