Ik pak het en ik heb het niet. Ik kruip erin weg en je ziet me nog. Mijn bootje drijft erop en het gaat niet onder. Ik schep het in mijn emmer en giet het weg. Waar blijft het? Ik trap er dwars doorheen en het gaat niet stuk... En het maakt me lekker nat! Wat is dat?
Zo begonnen wij onze week. Waarop het antwoord geroepen werd: WATER!
Water is veel omvattend. Het is een levensnoodzakelijk iets en je kan het op veel plaatsen terug vinden. Daarom leerden we over heel wat verschillende zaken. De eerste dag deden we een kringgesprek over 'Wat doe ik met water?' waarop antwoorden kwamen: wassen, drinken, tanden poetsen, toilet doorspoelen, planten water geven,... Maar wat als je nu geen water hebt?! We bekeken allerlei foto's van ontwikkelingslanden, waar ze een water tekort hebben. "Hé, juf Sanne op deze foto!" zei Jasper. Ja, in Suriname waste ik mij ook in de rivier en deed ik de was op een steen of een wasraad. Dat vonden de kinderen heel gek, maar omdat ze mij herkenden bracht dit alles wat dichterbij. Zo weten we nu echt dat we geen kranen onnodig moeten laten open staan, wat je giet in je beker drink je op, bij het handen wassen gaan we niet spelen met het water,... Die dag kwam ook Jill Peeters de weervrouw een bezoekje brengen aan onze school. Ze leerde ons over hoe gezond kraantjeswater eigenlijk wel was! (zie filmpje op de rode loper). Maar vanwaar komt dat water nu en waar gaat het naartoe? Daarom zochten we afvoerbuizen op school.We luisterden naar het water dat door de buizen liep en we speelden zelf loodgieter in een waterbak. Ook Els en Jan moesten nog heel wat leren over water! Ze hadden een eendje in hun vijver maar die verhuisde al snel na al het afval dat Jan en Els in de vijver gooiden. Gelukkig kwam mama hen helpen en kwam Kleine Kwak toch terug bij hen wonen. Maar water vervuilen zullen ze nooit meer doen! Ook verhalen werden aan dit thema gekoppeld. We leerden over de ark van Noach, wat de kinderen erg aan sprak. En ook Floddertje zette haar huis op stelten. Niet alleen haar huis maar heel de straat stond onder het schuim doordat ze de kraan van het bad had laten open staan. Gelukkig kwam de brandweer er snel aan en hielpen ze het schuim op te ruimen. Die dag kwam ook de brandweer bij ons op school op bezoek. Dat was een hele belevenis! Het geluid, de grote auto, de kledij, en natuurlijk het water! De laatste dag was het een echte poetsdag. Het was dag van de poetsvrouw, dus alle kinderen kwamen als poetsvrouwen en poetsmannen naar school. Wij veegden samen met de kleuters van juf An de speelplaats en nadien had ik beloofd dat de grassprietjes mijn auto mochten wassen. Gelukkig was het nog mooi weer, want anders ging het niet door. Ik heb nog nooit zo'n enthousiaste "Joepie!" gehoord als ik zei "We gaan poetsen.". Mijn wagentje blinkt, iedereen was super moe van deze poetsdag... dus veel drinken is en blijft belangrijk!
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen) Categorie:Vriendjes van de klas
28-05-2010
Boe, waf, miauw, knor knor...wij leren over de boerderij!
Twee weken hebben we geleerd over de boerderij. Onze dierenbak
met speelgoeddieren werd omgekieperd op de mat en we zagen dat heel wat dieren niet thuis hoorden op
de boerderij. Bij het sorteren geraakten we vaak niet verder dan de boerderij of de dierentuin. Ik
heb hen dan geleerd dat wilde dieren ook in verre landen geboren worden en daar
wonen. Toen we wisten wie er nu wel en wie niet in de boerderij woont, zijn we
gaan luisteren naar de dierengeluiden. We speelden luisterspelletjes en deden
allerlei dieren na. Ook hebben we hard staan loeien als echte koeien in de wei.
Maar we keken ook naar andere zaken van de boerderij: vanwaar komt de melk?,
welke werktuigen zijn er?, wat is hooi?, en natuurlijk weten we ook dat de boer
en de boerin voor de dieren zorgen. Zo hebben wij zelf een boerderij ingericht
in de klas. Elk dier kreeg zijn hokje en elk dier kreeg eten. We hadden konijnen,
honden, paarden, koeien, schapen, allemaal lieve pluche boerderijdieren die
door iedereen geknuffeld en verzorgd werden als echte boeren en boerinnen.
We kietelden elkaar met grassprietjes, dronken melk dat net
gemolken was van een precies echte uier en smodderden met modder voor een
kunstwerkje met varkens. We genoten van verhalen, leerden heel wat nieuwe woorden,
weten nu hoe je en dier zeker niet moet verzorgen en hoe wel, we hielpen de
kalfjes weer bij de juiste koe te brengen door de vlekken te tellen, we kregen
bezoek van boer Gust die ons de begrippen op/naast/voor/achter de tractor
leerden, we verzonnen rijmwoorden op dierennamen, Hier kwamen heel leuke
rijmpjes bij naar voren. We rijmden nadien over onze eigen naam en dan kreeg je
Elisabeth de pissebed, Amelie salami en zo van die leuke rijmpjes.
Ook het bezoek aan de kinderboerderij op onze schoolreis was
fantastisch! En tijdens dit thema hebben we de laatste verjaardagen gehad. Het
waren dus twee leuke weken. En wat ook goed nieuws is: mijn knie moet niet in de plaaster, dus ik kan blijven werken!