Wie ben ik? En wat doe ik als ik mij niet lekker voel?
Twee weken
hebben we geleerd over ons eigen lichaam! De eerste maandag hebben we nog even
genoten van het winterweer. We leerden over warme kledij en ook de vogeltjes
kregen heel wat lekkers van ons. Voor de rest was het allemaal over ons eigen
lijf! Wie ben ik?...helemaal ontdekken. We zagen dat Jules niet wist hoe alle lichaamsdelen
heten en daarom hielpen we hem door Dries op een groot blad te tekenen en alles
te benoemen wat wij van ons lichaam wisten.
Ook Maja had
iemand meegebracht naar de klas, haar vriendinnetje Maggy. Zij had een heel
andere kleur als Maja. We zochten daarom ook allerlei verschillende mensen in
boekjes en maakten er een grote collage van.
Het gekke
liedje Hoofd, schouders, knie en teen kunnen we op allerlei verschillende
manieren zingen: stilletjes, heel snel, luid, heel traag, als een reus, als een
heks, .! Maar we genoten ook van de rust met onze kriebelhandjes. Iedereen
kreeg een gezichtje op zijn hand getekend en deze handjes kunnen lopen,
springen, gek babbelen en natuurlijk ook kriebelen! De mama van Jules kriebelde
Jules aan zijn voeten, aan zijn buik, En wij kriebelden elkaar door mekaar
eens lekker te masseren op de rug bij ontspannende muziek. Ook onze voeten mochten gekriebeld worden
tijdens een hele voeten-voel-tocht. We stapten in harde en zachte materialen het
was best een spannende activiteit!
We leerden
ook heel wat over water: water om te drinken, water om je te wassen, en zo
leerden we ook stap voor stap na elke toiletbeurt onze handjes wassen. Maar
niet enkel onze handen werden gewassen, ook een pop kreeg een badje en er werden allerlei spelletjes gedaan met washandjes.
Donderdag namiddag
ben ik met de vierjarigen naar het medisch onderzoek geweest. Dit was dan ook
het moment dat zij eens konden vertellen aan de driejarigen wat ze allemaal
moesten doen bij de dokter. Zo werd onze klas de tweede week ingericht met een net
echte doktershoek. Er was een weegschaal, een ogentest, een meetlat, allerlei
doktersgerief, verkleedkleren en natuurlijk ook zieken. Jules was ziek en werd
met de beste hulp verzorgd. Maar ook ik ben serieus toegetakeld geweest door
van een stoel te vallen. Gelukkig heeft juf Marleen mij goed verzorgd en konden
alle kindjes zien hoe je een bloedneus, een wonde , een blauwe plek, verzorgd!
Gelukkig was ik snel weer beter en zag je er de volgende dag al niets meer van! Maar toen werd Els ziek in de poppenkast. Nu weten we dus ook dat je van teveel snoepen echt wel buikpijn kan krijgen! Ook Els zal dit nooit meer doen.
We leerden
hoe we op bezoek moesten gaan bij de dokter. Om de beurt was iemand de patiënt
en iemand de dokter. Dit was leuk maar ook soms moeilijk hoor met al die
moeilijke woorden zoals een stethoscoop. We konden ook pilletjes, zalfjes,
siroopjes gaan kopen bij onze zelfgemaakte apotheek. We plakten pleisters,
bonden windels, noem maar op! Ook een mooie grote spuit werd niet geschilderd,
maar gespoten vol verf met echte doktersspuitjes. En hard gelachen en gedanst
werd er ook op het liedje Plik, plak, pleister.
We wasten samen een pop. Eerst moesten haar kleedjes uit, dan werd ze helemaal gewassen, afgedroogd en weer aangekleed. Hierna vroeg ik "En was het nu een meisje of een jongen?". Mila: "Een meisje hé, want ze heeft zwart haar."
Vorige week leerden we over het lichaam. Maja had een vriendinnetje meegebracht naar de klas. Ze heet Maggy en is helemaal bruin van kleur. Ik vroeg aan de kinderen hoe dit kwam. Waarop Eyleen vol overtuiging zei: "Ah dat is een Franse hé."