Tijdens ons gesprek over dood zijn vroeg ik aan de kinderen
wanneer je dood ging. Kato zei Als je heel oud bent. Waarop ik vroeg Maar zo
plots, zo ineens?. Nee het besluit was als je 1000 jaar werd. Ik vertelde dan
dat je vaak niet ouder wordt dan 100 jaar en dat is al heel veel. Dus we
zochten naar een oplossing waarom die oude mensen eigenlijk sterven. Eyleen
ging rechtstaan en hield haar hand tegen de grond en dan tot helemaal boven
haar hoofd, zover ze kon en zei Als die oude mensen zoveel koorts hebben.
Bij het gesprek wat is dood zijn?, begrepen we het soms
niet helemaal. Arno vertelde over de vissen in de vijver van opa. Ze waren
opgegeten door de reiger. Na lang discussiëren besloten we toch dat de vissen
dood waren. Want wie dood is beweegt niet meer en ademt niet meer. En Arno
dacht inderdaad dat de vissen dit nu niet meer konden. Dus zowel bij mensen als bij dieren is dit
hetzelfde. Om nu te weten of we het helemaal begrepen hadden vroeg ik voor de
zekerheid nog een keer Wanneer ben je dood? waarop Kato heel luid en met veel
zekerheid zei Als je opgegeten wordt!. Ja daar gingen we dus opnieuw (heb
even verduidelijkt dat wij dus niet opgegeten worden)
We speelden het spelletje Alle vogels vliegen. Hierbij was
het de bedoeling dat wanneer er een dier werd genoemd dat vloog, je een
vliegbeweging met je armen deed. Maar pas op, er kunnen ook dieren aan bod komen
die helemaal niet vliegen. Na dit spel werd er nog wat nagepraat tussen de
kleuters terwijl ze hun jas aandeden. Ik hoorde dat ze een discussie hadden.
Er kwamen enkelen zeggen Juf, een neushoorn kan toch niet vliegen! en Hanne
Huygh kwam snel aangelopen en zei Ja maar ik zeg geen neushoorn, maar een
neushoornvogel. Slimme Hanne dacht ik. Maar om helemaal uit te leggen aan de
anderen dat een neushoornvogel wel bestaat was net iets te ingewikkeld met deze
hevige discussie. Ze vonden het maar raar een neushoorn die toch een vogel is.
We doken
deze week elke dag in een nieuw verhaal samen met Kikker van Max Velthuijs.
Maandag was dit Kikker is Kikker. Dit verhaal gaat over Kikker die naar zijn
spiegelbeeld op het water kijkt. Hij vindt zichzelf geweldig! Hij kan goed
zwemmen, goed kwaken, is groen wat net toevallig ook zijn lievelingskleur is,
Tot Eend dit hoort. Eend kan goed vliegen en dat kan Kikker niet. Rat kan goed
timmeren, dat probeert Kikker zelfs niet. Varkentje kan goed taarten bakken wat
al helemaal mislukt bij Kikker. En Haas kan goed lezen waar Kikker niets van
snapt. Hij is een kikker van niks! Toch verteld Haas dat iedereen anders is
maar dat ze Kikker heel graag zien hoe hij is! Die woorden betekenen voor
Kikker heel veel! Hij is wel oké zoals hij is Kikker is Kikker!
Bij dit
verhaal stelden we onszelf allemaal voor en vertelden we waar we heel goed in zijn! Zo werden er heel wat dansjes gedaan in de kring, liedjes gezongen,
getuimeld, gesprongen, Het origineelste
antwoord vonden we allemaal toch wel dat van Stijn. Hij zei Stijn is Stijn en
Stijn is heel goed in toen nam hij een aanloopje en liet hij zich vallen. Hij
stond op en zei vallen!. Hiermee moesten we allemaal heel erg lachen ook
Stijn vond dit geweldig!
Omdat wij
ook Kikker geweldig vonden probeerden we hem allemaal te schilderen zonder
begeleiding. Voor de éne was dit al wat moeilijker dan voor de andere, maar het
zijn allemaal kunstwerken. We leerden die dag ook hoe kikkertjes van dril tot
kikker opgroeien. En we hebben dit ook zelf eens uitgebeeld en sprongen als
kikkers in het rond. Omdat we zo goed konden rondspringen deden we de
kikkerdans i.p.v. de stoelendans. Elke kikker kreeg een lelieblad i.p.v. een
stoel. Dit was een spannend spel! Al spelend leerden we dan ook tegelijkertijd
het liedje De kikkertjes.
Maar deze
maandag was onze zaal ook helemaal omgetoverd tot een theater. Elke klas mocht
genieten van een prachtig stukje toneel. Wij genoten van het verhaal Oma
geluk en dansten de ollie bollie shake!
Dinsdag genoten
we van het verhaal Kikker en het vogeltje. In dit verhaal vindt Kikker een
vogeltje dat kapot is. De éne vriend van Kikker zegt dat hij slaapt en de
andere weet het niet zo goed. Tot Haas met zijn wijze woorden verteld dat het
vogeltje dood is. Samen begraven ze het vogeltje met mooie bloemetjes en een
steen. Daarna horen ze weer een vogel zijn allermooiste lied zingen. Niets is
mooier dan het leven!
Na dit
verhaal kwamen er heel wat vragen los: Wat is dood zijn?, Gaan wij ook dood?,
Is er al eens iemand gestorven die je kent?, Voor sommigen was dit nog een ver
van mijn bed show, terwijl het voor anderen eerder een opluchting was om er
eens over te vertellen. Zo luisterden we aandachtig naar het verhaal van Amelie
die vertelde over Tobias de poes die nu in de poezenhemel woont. Dan waren er
weer andere vragen: Wat is een hemel?, En wat is dan een poezenhemel?, Bij het verhaal van Arno die vertelde dat de
vissen van opa waren opgegeten door de reiger was iedereen het er niet over
eens dat de vissen nu wel zeker dood waren. Toch na lang uitzoeken zijn ze dood
en daarom is opa ook verdrietig. Veel mensen zijn verdrietig als er iemand
sterft. Dat was Ilke ook toen haar vogeltje Jefke stierf. Ik vertelde dat
mensen of diertjes die er niet meer zijn toch nog naar ons kunnen luisteren. Je
mist ze wel, maar ergens in je hart zullen ze er altijd zijn. Daarom besloten
we een Ik mis je-kadertje te maken. In dit kadertje zouden we dan een foto
kunnen steken van iemand die we missen.
Samen zijn
we opzoek gegaan naar steentjes om ons kadertje mee te versieren. En we hebben
het dan ook eventjes heel stil gemaakt om te luisteren naar de vogels die zon
mooie liedjes kunnen zingen.
Onze
kadertjes maken was heel leuk. Echt experimenteren! We smeerden onze kadertjes
in met zand en lijm: net cement. En daarna kleefden we hierin allerlei
steentjes wat een heel mooi resultaat gaf. Tijdens dit maken van de kadertjes
vertelden de kleuters aan elkaar welke foto ze er zouden instoppen. Sommigen
willen ook gewoon een prentje van het vogeltje van het Kikker erin stoppen.
We hebben
die dag ook spelend uitgebeeld hoe een vogeltje van een eitje tot vogel groeit
en leerden de vogeltjesdans. Ook een leuk reactiespelletje speelden we waarbij
je soms echt gefopt kon worden. We vlogen met onze armen in de lucht als we
zeiden Alle vogels vliegen, alle reigers vliegen, alle eenden vliegen, maar
pas op dat je niet vliegt als er iemand zegt Alle apen vliegen, alle olifanten
vliegen, .
Op woensdag
stond er een groot springkasteel in de zaal. Dit stond klaar voor de opendeurdag
voor nieuwe kleuters in de namiddag. Iets beters kon gewoonweg niet in dit
thema passen. Springen als kikkers werd met veel plezier gedaan!
Omdat we
deze week de boeken wat in de belangstelling willen zetten leerden we ook wat
er wel/niet in een bibliotheek mag. Veel kindjes van de klas gaan naar de bieb
en vinden dit ook een fijne ervaring.
Op donderdag
en vrijdag was ik er spijtig genoeg zelf niet. Juf Brigitte nam mijn klas over.
Ze werkten rond Kikker is verliefd en maakten tekeningen voor de kikkerklas.
Ook de kikkertjes hadden dit gedaan voor onze klas. Ze genoten natuurlijk ook
van het lekkere weer en deden een schattenjacht op vrijdag. Want dan ging het
over Kikker vindt een schat.
Omdat ik er
de laatste twee dagen niet was, zullen de liedjes en versjes boekjes ook een
weekje vertraging hebben. En je zal merken dat er ook wat minder fotos bij dit
verslag staan deze keer. Hopelijk kan ik de volgende week weer fit en gezond
starten met mijn grassprietjes want ik heb ze toch wel gemis hoor.
Ik moet iets heel dringend zeggen tegen de koning en koningin!
Tijdens het bezoek van de koning en koningin van Dominoland
stelden ze zich eerst even voor aan de kinderen. Ze vertelden dat ze heel wat
zonen en dochters hadden en noemden de hele rij namen op: Annelies, Aurore,
Stefan, Dit waren allemaal prachtige
prinsen en prinsessen. Spijtig genoeg konden ze er vandaag niet bij zijn. Hanne
Goossens wou al de hele tijd iets zeggen. Toen het pauze was vroeg ze op het toilet Juf, ik moet echt
iets zeggen tegen de koning en koningin. Mag dat? Vol verwondering keek ik
naar Hanne, een beetje benieuwd wat er zo dringend was. Ze kon echt niet
wachten tot het tweede deel van het feest, dus ging ik de koning en koningin
opzoeken met haar in het leerkrachtenlokaal. Daar genoten ze van een tasje
koffie. Hanne kroop een beetje achter mijn rug, maar toen ik zei Deze kleine
jonkvrouw wil jullie graag iets vertellen. kroop ze achter mijn rug vandaan en
zei ze Mijn papa heet ook Stefan!
Maandag 08 maart zagen we een rode loper liggen voor onze
klasdeur. Onze afspraak was meteen dat als we op de rode loper liepen we
onmiddellijk stoere ridders en mooie jonkvrouwen werden. Iedereen liep netjes
en hoffelijk achter elkaar en we doken meteen in het nieuwe thema. Vanaf nu
deed het kindje van de dag de deur van onze kasteel-klas met een grote gouden
sleutel krik krak open.
Als eerste bekeken we allerlei fotos van ridders, harnassen
en kastelen. Zo kwam er een gesprek los: Wat is een ridder eigenlijk?, Wat doet
hij?, Zijn er ook slechte ridders?, Kunnen meisjes ridder worden?, Het verhaal
van Parcival en Lancelot gaf al veel antwoorden. Ook was er veel vraag naar het
bestaan van draken. We leerden dat er 1 watermonster bestaat en dat is het
monster van Logness. Ik was daar geweest en had heel wat fotos bij. Maar op
geen enkele foto konden we het monster vinden. Ik vertelde dat het monster
altijd in zijn meer blijft omdat hij niet van foto's houdt. We weten dat het er
dus is, maar we weten niet hoe het eruit ziet. Gelukkig woont het heel ver weg,
in Schotland. Het is een lief monster want hij eet geen visjes op en blijft
braaf in zijn meer. Ook alle fotos bekijken van kanonnen, mooi versierde
paarden, had heel wat indruk! Na dit gesprek vonden we dat onze klas er ook
moest uitzien als een kasteel. Daarom stempelden we kasteelmuren om rond de
poppenhoek te zetten en ook een wapenschild werd ontworpen om aan onze deur te
hangen. We maakten deze week ook mooie drank-kelken om uit te drinken, met
echte diamanten! Al snel werd onze klas een echt kasteel met verkleedkleren,
zwaarden, schatten, een kaptafel, een koninklijke zetel,
We hadden ook geleerd dat als je een ridder wil worden dat
je dan eerst allerlei proeven moet doorstaan. Eerst moet je een page worden,
daarna een schildknaap en als je dat allemaal goed kan dan kan je pas een
ridder worden. Een ridder moet veel leren: zwaardvechten, hoffelijk zijn,
beleefd zijn, anderen helpen, dapper zijn, Daarom deden we op maandag samen
met de klas van juf Marleen een estafetteproef met stokpaarden. Gelukkig heeft
iedereen deze page-proef goed doorstaan.
Dinsdag was het een heel bijzondere dag! De zaal werd
versierd, we hadden allemaal onze mooiste kleren aangetrokken, mooie tronen
werden klaargezet en ook de rode loper werd uitgerold. We kregen namelijk hoog
bezoek! De koning en koningin van Dominoland kwamen op bezoek! Bij het wachten
op hun komst werden er eerst heel wat mooie groepsfotos genomen. Jonkvrouw juf
Marleen wou graag een foto nemen van mij, maar ik wou dan wel een dappere
ridder aan mijn zijde. Ons kindje van de dag was Arno en die werd dit feest dan
mijn ridder. Toch miste ik mijn andere ridders en werd er dan ook een foto
genomen van mij met al mijn ridders en daarna van al mijn prachtige
jonkvrouwen. Toen de eerste minister de komst van de koning en de koningin kwam
aankondigen gingen we klaarstaan voor een zeer hoffelijke buiging. We dansten
de drakenpolka, zonden het liedje van de gekke ridder en werden ook uitgedaagd
voor een partijtje touwtrekken. Deze proef was de schildknaap-proef. Vanaf nu
waren we allemaal schildknapen. Daar dronken we een glaasje vlierbloesemwijn op
en we verdeelden het stokbrood en aten kaas en salami. Dit was een zeer geslaagd
ridderfeest!
We deden ook
heel wat kasteel-spelletjes deze week. Zo sorteerden we allerlei
kasteelsleutels: groene, gele, blauwe en rode. Met of zonder stipjes, groot of
klein,
Ook werden
er allerlei attributen van sprookjes in het midden van de kring gelegd: een
appel, een glazen muiltje, een kroon, een kabouter, Met een toverstaf kon je
één van deze sprookjesattributen betoveren en dat werd de bom. Een andere
ridder of jonkvrouw mocht dan stilletjes raden welke de bom was. Het was steeds
weer even schrikken als iemand de bom vast nam en we samen met zn allen BOEM
riepen.
We kregen
ook een verstrooide ridder op bezoek. De groene ridder was steeds de weg kwijt.
Dus hielpen we hem zeggen wanneer hij op, naast, onder, zijn kasteel stond.
We speelden
ook een ridder-memory waarbij de éne ridder van de andere zoveel mogelijk
pluimen voor op zijn helm moest afwinnen.
En zeker en
vast werden de klassieke sprookjes eens in de verf gezet deze week. We
sorteerden de prenten van de verhalen en ze werden terug op de juiste volgorde
gelegd. Wie is nu weer de slechte heks bij Sneeuwwitje? Wat verliest
Assepoester? En waarom sliep Doornroosje wel 100 jaar? Bij het vertellen van deze sprookjes was het
steeds muisstilletjes in de klas echte genietmomenten!
We deden ook
een heel kringgesprek over bang zijn. Dit naar aanleiding van het boekje
Kleine draak van Lieve Baeten. Allerlei werd besproken: spoken onder je bed,
naar de tandarts gaan, onweer, maar toch bleef het gesprek een beetje hangen
bij de angst op de kamers bij het slapengaan. Janne vertelde dat er een spook
steeds in een hoekje van haar kamer kroop. Louis zei dat hij afgelopen nacht
uit zijn bed was gevallen en recht op een plat spook terecht kwam. Mats vindt
de donkere ruimte onder zijn bed niet fijn. En zo gingen we maar door. Sommige
hadden hier echte bewakers voor: Bij Hanne Goossens zou haar hond Siska steeds
in de bres springen voor haar en bij Arno vielen de kippen de gemene engerds
wel aan door in hun bil te pikken. Spijtig genoeg heeft niet iedereen zon
bewakers dus hoorde ik dat we dringend tips en oplossingen moesten bedenken:
-Onder je
bed alles vol knuffels stoppen zodat er geen plaats meer is voor enge dingen.
-Je kamer
(of een hoekje in je kamer) vol leuke tekeningen hangen want daar houden spoken
niet van.
-Drie keer roepen Ga weg, ga weg, ga weg!
Toch kregen
we de volgende dagen te horen dat dit werkt!
We schilderden ons eigen droomkasteel en we doken met zn
allen in de film van Merlijn de tovenaar waarbij het soms heel spannend was
en dan weer gieren en brullen van het lachen! Daarna werden we allemaal tot
ridder geslagen en kregen we een ridderdiploma mee naar huis. Zo werd onze
ridderweek op een ridderlijke manier afgesloten.
Ik draag soms een truitje met zo van die langere puntige uiteindes. Op een dag vroeg Arno zijn boekentas dicht te maken, want dit lukte niet zo goed met alle potjes die erin moesten. Dus ik hielp hem. Terwijl zag ik niet dat er een punt van mijn truitje mee in zijn boekentas kroop. Waarop Arno zei "Juf jij kruipt in mijn boekentas!"
We leren deze week over ridders en jonkvrouwen. Het was een hele discussie "Ik ben een jonkvrouw!" "Nee, ik een prinses!". Daarom vroeg ik aan de kinderen wat nu eigenlijk het verschil was. Waarop Eyleen zei "Wel juf, een jonkvrouw is jonger hé."
Grote wasjes, kleine wasjes...stop ze in de wasmachine!
Juf Melissa kwam een weekje bij ons in de klas werken! Zij
had allemaal kleren bij. Deze kleren werden eerst gesorteerd: wat is voor mama,
wat is voor papa en wat doen wij aan?
Verder konden we genieten van
de poppenhoek die een hele verkleedhoek geworden
was
ook poppen werden aan en uitgekleed
we hingen de was op aan een wasrekje
in onze klas hing een reuzen wasdraad
we kropen door het deurtje van een wasmachine om onze klas binnen te geraken,
Juf Melissa tekende iedereen op een stukje behangpapier en
daarop werd onze broek bestempeld en onze trui kreeg ook stukjes stof.
We genoten niet alleen van allerlei gewone kledij, opeens
stond er een koffer in onze kring waarin een heel bijzondere jurk zat. Namelijk
een trouwjurk. Dries vertelde dan een heel verhaal over de trouw van zijn mama
en papa. Mama droeg ook een mooi kleed maar had niet zon kapje maar een mooie
hoed. Alle kleuters vonden dit een heel leuk moment. En iedereen wou de jurk wel
eens passen.
We hebben ook samen kleren gewassen met een mini wasmachine.
De kleedjes roken heerlijk en werden gedroogd op onze waslijn die in de klas
hing. Ik schrok ervan hoeveel jongens er bezig waren met de was op te hangen.
Dit was echt opvallend en super leuk! Niet enkel de kleren werden gewassen maar
ook sommige kinderen moesten een kleine opfrisbeurt krijgen na het experimenteren
met scheerschuim! Leuk dat dit was!
Op woensdag gingen we weer kijken hoe het met Els en Jan was
in de poppenkast. Zij hadden een probleempje met de was. Alle kindjes hielpen
mee met Els en Jan om de was op te hangen. Toen die eindelijk hing gebeurde er
allerlei dingen: de poes kroop in de wasmachine en een vogel liet een strontje
vallen op een trui. Gelukkig kwam alles weer in orde en rook de was lekker
fris.
Niet enkel met kleding werd er allerlei gedaan ook een grote
schoenendans hebben we gedaan. Veel te grote schoenen, of schoenen met hoge
hakken, alles werd gepast waarbij we ook merkten dat alle schoenen niet even
gemakkelijk zijn om te dansen.
Aan het einde van deze week had juf Melissa voor iedereen
iets lekkers meegebracht en wij gaven haar natuurlijk een hele dikke knuffel!
Waarbij Seppe Jespers vol overtuiging zei We moeten haar tegenhouden!
Het begon
allemaal met een krokodil onder Peggy haar bed! We doken samen helemaal in het
verhaal Er ligt een krokodil onder mijn bed! van Ingrid en Dieter Schubert. We hoorden dat Karel de krokodil van
krokodillenland kwam en samen trokken we maandag naar krokodillenland. We
moesten heel wat parcours volgen en proberen om niet in het water te vallen.
Dit was een heel leuk en spannend spel in de zaal samen met de klas van juf
Marleen.
We weten nu
ook dat een krokodil uit een eitje komt, net zoals een kip. Alleen wordt hij
veel groter! We speelden het spel krokodil met kiespijn en lette hierbij echt
wel op onze dierbare vingertjes. Alle kindjes durfden dit spel te spelen,
behalve ik. Gelukkig was Karel geen enge krokodil! Al snel werd onze klas
bedolven onder de krokodillen: krokodillen uit hout, plastiek, poppen,
krokodillen die blokken kunnen opeten, noem maar op! Deze krokodillen hebben
we van groot naar klein gesorteerd, wat niet zo eenvoudig was!
Niet alleen
Peggy had haar pyjama aan, ook Jules trok zijn pyjama aan en wij kwamen ook op
donderdag met onze pyjama een dagje naar school. We hebben dan samen met de
klas van juf Marleen en juf Annemie een reuzenslaapkamer gemaakt in de zaal.
Dat was een gezellige bedoening! Allemaal knuffelspelletjes werden gespeeld.
Die dag is onze klas samen met de kikkerklas op zoektocht geweest in de donkere
berging. Met zaklampen zochten we onze kentekentjes, dit was een heel spannend maar
leuk moment! Er werd ook veel gerust en geknuffeld in ons slaaphuisje in de
klas. En op vrijdag kwamen Peggy en Karel een bezoekje brengen aan onze hele
kleuterschool d.m.v. een toneeltje. We
hebben ook de krokdans gedaan, want we weten nu dat krokodillen houden van
dansen. En omdat we zo veel leerden over krokodillen zijn we helemaal zelf
veranderd in een krokodil, dus zat er niets anders op dan op vrijdag 25
krokodillen naar huis te sturen i.p.v. 25 kindjes sorry mamas en papas. Maar
ze bijten niet hoor!
De twee weken voor de vakantie was het elke dag feest met
veel gekke bekken! We leerden over carnaval! De eerste dag had ik een leuke
hoed opgezet, maar die moest snel af hoor! Seppe Jespers wou hem al af mijn
hoofd trekken, maar dit lukte niet. Hij zat zo vast op mijn hoofd en terwijl
voelde ik allerlei kriebels op mijn hoofd. Het leek net of er muizen in de hoed
woonden. Uiteindelijk kregen we de hoed van mijn hoofd en toen zagen we tot
grote verbazing, dat er inderdaad iemand in de hoed woonde. De bovenkant van de
hoed sprong open en er kwamen twee kleine gekke mannetjes uitgekropen: clown en
tovenaar. Clown was verdrietig en wou feest! Toen vertelde tovenaar dat het
bijna carnaval was. Wij maakten er in de klas telkens een beetje meer carnaval van
en zo werd clown terug gelukkig. We
verkleden onszelf en raden wie er verkleed was. Dit was soms erg moeilijk! Onze
poppenhoek werd een dressingroom met boas, pruiken, hoeden en leuke kleren. We
wisten ook meteen hoe iedereen op carnaval naar school zou komen. Ook zijn er
sommigen dan in griezels verkleed of dragen enge maskers. Carnaval riep veel
spanning op bij onze klas leuk maar ook een beetje te spannend. Daarom leerden
we over de gevoelens. We zochten fotos, maskers en trokken zelf gekke bekken.
Toen we er helemaal klaar voor waren dachten we aan een dansje. Een dansje om
op te voeren met het carnavalsfeest. Omdat onze klas graag Piet piraat hoort
besloten we een dansje te doen over piraten. Piraten die niet bang zijn!, daar
ging ons dansje over. We vouwden een hoedje van papier en maakten hier een
heuse piraten-carnavalshoed van. Ook Hanne Goossens had een papieren hoed
gevouwen bij haar thuis en helemaal versierd. Deze kreeg veel belangstelling en
mocht dan op een mooi plekje in onze kring hangen. Ook het liedje Hoedje van
papier kreeg veel aandacht! We dansten met allerlei hoeden: politiepet, muts,
kroon, helm, en natuurlijk met een hoedje van papier. Met grote en kleine
hoedjes, zelfs hoedjes voor onze vingermannetjes. Dus we hebben veel muziek gemaakt, ook met de
klas van juf marleen maakten we een heel concert. En ook Jan en Els hielpen we
met het maken van mooie schudbusjes. De tweede week vertelde Platvoetje in haar
verhaal dat ze een klein droevig heksje was met veel te grote voeten. Deze
schoenen werden geschilderd en toen was iedereen zo zot van Platvoetjes voeten.
Daarom hebben we van saaie, te grote, te kleine, versleten schoenen echte carnavalsschoenen
gemaakt. Het werden schoenen in alle kleuren van de regenboog met een lachend
gezichtje! We hebben ook schoenen en hoeden gesorteerd. We hebben rijmschoenen
gemaakt: een schoen met een muis en een schoen met een kruis, Elmer de
kleurtjesolifant die van grappen houdt kwam ook ter sprake en we werden
helemaal ondergedompeld in de klassieker Assepoester. Gelukkig paste haar
glazen muiltje en mocht ze trouwen met de mooie prins. Er werden prinsesjes,
spidermans, clowns, vlinders, getoverd op elke gezichtje van de klas. En toen
was het zover! Het carnavalsfeest. Dit is allemaal heel goed verlopen! Mats nog
een keertje bedankt om elke dag je haai mee te brengen naar school voor ons
dansje. Dat was weer het verslag van de afgelopen twee weken. Veel
carnavalsplezier in de vakantie! En hierna gaan we nog meer feesten want de verjaardag van Axelle komt eraan!
Maandag had juf Annemie enkele vrienden van haar
meegebracht. Trientje wou mee met haar naar de stad maar dan moest ze wel eerst
de verkeersregels leren. Els en Jan zorgden hiervoor. Heel de kleuterschool
werd met dit toneeltje ondergedompeld in de verkeersweek. We zongen dan ook het
liedje Rood en groen in volle borst mee! We maakten in de klas een stopbordje
zodat we dit liedje nog beter konden zingen en het belang van de kleuren rood
en groen goed onder de knie kregen. We wouden dit ook uittesten op straat maar
het weer liet dit niet toe. Gelukkig konden we een heel verkeersparcours maken
in de zaal en leerden we heel wat verkeersregels van Zeppe en Zikki. Ook
Heksemie kwam op bezoek. Zij wou zo graag eens stappen op straat maar kon dit
niet. Want als ze met haar bezem vloog, kwam ze geen enkel verkeersbord,
verkeerslicht enz. tegen. Wij hebben Heksemie alles geleerd wat we zelf
leerden van Zeppe en Zikki. We leerden oversteken, weten nu wat de politie
allemaal doet, knipten een zebrapad en deden heel wat bewegingsspelletjes in de
zaal over het verkeer. Vliegen als een vliegtuig, stappen in een lange trein,
rijden met de auto, fietsen, dat hebben we allemaal gedaan! Ook verschillen
tussen autos werden opgemerkt en dan werd er heel wat gesorteerd; blauwe
autos, rode autos, kleine autos, grote autos, dit had veel succes! En op
vrijdag hebben we een leuke afsluiter gehad met een heel feestelijke dag omdat
Mats jarig was!
Wie ben ik? En wat doe ik als ik mij niet lekker voel?
Twee weken
hebben we geleerd over ons eigen lichaam! De eerste maandag hebben we nog even
genoten van het winterweer. We leerden over warme kledij en ook de vogeltjes
kregen heel wat lekkers van ons. Voor de rest was het allemaal over ons eigen
lijf! Wie ben ik?...helemaal ontdekken. We zagen dat Jules niet wist hoe alle lichaamsdelen
heten en daarom hielpen we hem door Dries op een groot blad te tekenen en alles
te benoemen wat wij van ons lichaam wisten.
Ook Maja had
iemand meegebracht naar de klas, haar vriendinnetje Maggy. Zij had een heel
andere kleur als Maja. We zochten daarom ook allerlei verschillende mensen in
boekjes en maakten er een grote collage van.
Het gekke
liedje Hoofd, schouders, knie en teen kunnen we op allerlei verschillende
manieren zingen: stilletjes, heel snel, luid, heel traag, als een reus, als een
heks, .! Maar we genoten ook van de rust met onze kriebelhandjes. Iedereen
kreeg een gezichtje op zijn hand getekend en deze handjes kunnen lopen,
springen, gek babbelen en natuurlijk ook kriebelen! De mama van Jules kriebelde
Jules aan zijn voeten, aan zijn buik, En wij kriebelden elkaar door mekaar
eens lekker te masseren op de rug bij ontspannende muziek. Ook onze voeten mochten gekriebeld worden
tijdens een hele voeten-voel-tocht. We stapten in harde en zachte materialen het
was best een spannende activiteit!
We leerden
ook heel wat over water: water om te drinken, water om je te wassen, en zo
leerden we ook stap voor stap na elke toiletbeurt onze handjes wassen. Maar
niet enkel onze handen werden gewassen, ook een pop kreeg een badje en er werden allerlei spelletjes gedaan met washandjes.
Donderdag namiddag
ben ik met de vierjarigen naar het medisch onderzoek geweest. Dit was dan ook
het moment dat zij eens konden vertellen aan de driejarigen wat ze allemaal
moesten doen bij de dokter. Zo werd onze klas de tweede week ingericht met een net
echte doktershoek. Er was een weegschaal, een ogentest, een meetlat, allerlei
doktersgerief, verkleedkleren en natuurlijk ook zieken. Jules was ziek en werd
met de beste hulp verzorgd. Maar ook ik ben serieus toegetakeld geweest door
van een stoel te vallen. Gelukkig heeft juf Marleen mij goed verzorgd en konden
alle kindjes zien hoe je een bloedneus, een wonde , een blauwe plek, verzorgd!
Gelukkig was ik snel weer beter en zag je er de volgende dag al niets meer van! Maar toen werd Els ziek in de poppenkast. Nu weten we dus ook dat je van teveel snoepen echt wel buikpijn kan krijgen! Ook Els zal dit nooit meer doen.
We leerden
hoe we op bezoek moesten gaan bij de dokter. Om de beurt was iemand de patiënt
en iemand de dokter. Dit was leuk maar ook soms moeilijk hoor met al die
moeilijke woorden zoals een stethoscoop. We konden ook pilletjes, zalfjes,
siroopjes gaan kopen bij onze zelfgemaakte apotheek. We plakten pleisters,
bonden windels, noem maar op! Ook een mooie grote spuit werd niet geschilderd,
maar gespoten vol verf met echte doktersspuitjes. En hard gelachen en gedanst
werd er ook op het liedje Plik, plak, pleister.