Inhoud blog
  • Op naar de vakantie!
  • Overal WATER!
  • Teken je papa
  • Mijn stoere maar lieve papa!
  • Compost of postbode?
    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Categorieën
  • Leuke uitspraken! (31)
  • Verjaardag vieren van ... (28)
  • Vriendjes van de klas (3)
  • Welkom bij de grassprietjesklas!

    20-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ridders, jonkvrouwen, draken en kastelen
    Maandag 08 maart zagen we een rode loper liggen voor onze klasdeur. Onze afspraak was meteen dat als we op de rode loper liepen we onmiddellijk stoere ridders en mooie jonkvrouwen werden. Iedereen liep netjes en hoffelijk achter elkaar en we doken meteen in het nieuwe thema. Vanaf nu deed het kindje van de dag de deur van onze kasteel-klas met een grote gouden sleutel krik krak open.

    Als eerste bekeken we allerlei foto’s van ridders, harnassen en kastelen. Zo kwam er een gesprek los: Wat is een ridder eigenlijk?, Wat doet hij?, Zijn er ook slechte ridders?, Kunnen meisjes ridder worden?,… Het verhaal van Parcival en Lancelot gaf al veel antwoorden. Ook was er veel vraag naar het bestaan van draken. We leerden dat er 1 watermonster bestaat en dat is het monster van Logness. Ik was daar geweest en had heel wat foto’s bij. Maar op geen enkele foto konden we het monster vinden. Ik vertelde dat het monster altijd in zijn meer blijft omdat hij niet van foto's houdt. We weten dat het er dus is, maar we weten niet hoe het eruit ziet. Gelukkig woont het heel ver weg, in Schotland. Het is een lief monster want hij eet geen visjes op en blijft braaf in zijn meer. Ook alle foto’s bekijken van kanonnen, mooi versierde paarden,… had heel wat indruk! Na dit gesprek vonden we dat onze klas er ook moest uitzien als een kasteel. Daarom stempelden we kasteelmuren om rond de poppenhoek te zetten en ook een wapenschild werd ontworpen om aan onze deur te hangen. We maakten deze week ook mooie drank-kelken om uit te drinken, met echte diamanten! Al snel werd onze klas een echt kasteel met verkleedkleren, zwaarden, schatten, een kaptafel, een koninklijke zetel,…

    We hadden ook geleerd dat als je een ridder wil worden dat je dan eerst allerlei proeven moet doorstaan. Eerst moet je een page worden, daarna een schildknaap en als je dat allemaal goed kan dan kan je pas een ridder worden. Een ridder moet veel leren: zwaardvechten, hoffelijk zijn, beleefd zijn, anderen helpen, dapper zijn,… Daarom deden we op maandag samen met de klas van juf Marleen een estafetteproef met stokpaarden. Gelukkig heeft iedereen deze page-proef goed doorstaan.

    Dinsdag was het een heel bijzondere dag! De zaal werd versierd, we hadden allemaal onze mooiste kleren aangetrokken, mooie tronen werden klaargezet en ook de rode loper werd uitgerold. We kregen namelijk hoog bezoek! De koning en koningin van Dominoland kwamen op bezoek! Bij het wachten op hun komst werden er eerst heel wat mooie groepsfoto’s genomen. Jonkvrouw juf Marleen wou graag een foto nemen van mij, maar ik wou dan wel een dappere ridder aan mijn zijde. Ons kindje van de dag was Arno en die werd dit feest dan mijn ridder. Toch miste ik mijn andere ridders en werd er dan ook een foto genomen van mij met al mijn ridders en daarna van al mijn prachtige jonkvrouwen. Toen de eerste minister de komst van de koning en de koningin kwam aankondigen gingen we klaarstaan voor een zeer hoffelijke buiging. We dansten de drakenpolka, zonden het liedje van de gekke ridder en werden ook uitgedaagd voor een partijtje touwtrekken. Deze proef was de schildknaap-proef. Vanaf nu waren we allemaal schildknapen. Daar dronken we een glaasje vlierbloesemwijn op en we verdeelden het stokbrood en aten kaas en salami. Dit was een zeer geslaagd ridderfeest!

    We deden ook heel wat kasteel-spelletjes deze week. Zo sorteerden we allerlei kasteelsleutels: groene, gele, blauwe en rode. Met of zonder stipjes, groot of klein,…

    Ook werden er allerlei attributen van sprookjes in het midden van de kring gelegd: een appel, een glazen muiltje, een kroon, een kabouter,… Met een toverstaf kon je één van deze sprookjesattributen betoveren en dat werd de bom. Een andere ridder of jonkvrouw mocht dan stilletjes raden welke de bom was. Het was steeds weer even schrikken als iemand de bom vast nam en we samen met z’n allen BOEM riepen.

    We kregen ook een verstrooide ridder op bezoek. De groene ridder was steeds de weg kwijt. Dus hielpen we hem zeggen wanneer hij op, naast, onder,… zijn kasteel stond.

    We speelden ook een ridder-memory waarbij de éne ridder van de andere zoveel mogelijk pluimen voor op zijn helm moest afwinnen.

    En zeker en vast werden de klassieke sprookjes eens in de verf gezet deze week. We sorteerden de prenten van de verhalen en ze werden terug op de juiste volgorde gelegd. Wie is nu weer de slechte heks bij Sneeuwwitje? Wat verliest Assepoester? En waarom sliep Doornroosje wel 100 jaar? Bij het vertellen van deze sprookjes was het steeds muisstilletjes in de klas…echte genietmomenten!

    We deden ook een heel kringgesprek over bang zijn. Dit naar aanleiding van het boekje ‘Kleine draak’ van Lieve Baeten. Allerlei werd besproken: spoken onder je bed, naar de tandarts gaan, onweer,… maar toch bleef het gesprek een beetje hangen bij de angst op de kamers bij het slapengaan. Janne vertelde dat er een spook steeds in een hoekje van haar kamer kroop. Louis zei dat hij afgelopen nacht uit zijn bed was gevallen en recht op een plat spook terecht kwam. Mats vindt de donkere ruimte onder zijn bed niet fijn. En zo gingen we maar door. Sommige hadden hier echte bewakers voor: Bij Hanne Goossens zou haar hond Siska steeds in de bres springen voor haar en bij Arno vielen de kippen de gemene engerds wel aan door in hun bil te pikken. Spijtig genoeg heeft niet iedereen zo’n bewakers dus hoorde ik dat we dringend tips en oplossingen moesten bedenken:

    -Onder je bed alles vol knuffels stoppen zodat er geen plaats meer is voor enge dingen.

    -Je kamer (of een hoekje in je kamer) vol leuke tekeningen hangen want daar houden spoken niet van.

    -Drie keer roepen “Ga weg, ga weg, ga weg!”

    Toch kregen we de volgende dagen te horen dat dit werkt!

    We schilderden ons eigen droomkasteel en we doken met z’n allen in de film van ‘Merlijn de tovenaar’ waarbij het soms heel spannend was en dan weer gieren en brullen van het lachen! Daarna werden we allemaal tot ridder geslagen en kregen we een ridderdiploma mee naar huis. Zo werd onze ridderweek op een ridderlijke manier afgesloten.
































































































































































    20-03-2010 om 19:15 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    10-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wat stop ik allemaal in mijn boekentas?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Ik draag soms een truitje met zo van die langere puntige uiteindes. Op een dag vroeg Arno zijn boekentas dicht te maken, want dit lukte niet zo goed met alle potjes die erin moesten. Dus ik hielp hem. Terwijl zag ik niet dat er een punt van mijn truitje mee in zijn boekentas kroop. Waarop Arno zei "Juf jij kruipt in mijn boekentas!"

    10-03-2010 om 16:06 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Leuke uitspraken!
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Jonkvrouw of prinses?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We leren deze week over ridders en jonkvrouwen. Het was een hele discussie "Ik ben een jonkvrouw!" "Nee, ik een prinses!". Daarom vroeg ik aan de kinderen wat nu eigenlijk het verschil was. Waarop Eyleen zei "Wel juf, een jonkvrouw is jonger hé."

    10-03-2010 om 15:59 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Leuke uitspraken!
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De gestipte banaan
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Seppe Jespers vroeg om zijn banaan te schillen. Hij vertelde dat de banaan stipjes had. waarop Dries heel enthousiast zei "Een paddenstoel-banaan!"

    10-03-2010 om 15:51 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    Categorie:Leuke uitspraken!
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote wasjes, kleine wasjes...stop ze in de wasmachine!

    Juf Melissa kwam een weekje bij ons in de klas werken! Zij had allemaal kleren bij. Deze kleren werden eerst gesorteerd: wat is voor mama, wat is voor papa en wat doen wij aan?

    Verder konden we genieten van…

    • de poppenhoek die een hele verkleedhoek geworden was
    • ook poppen werden aan en uitgekleed
    • we hingen de was op aan een wasrekje
    • in onze klas hing een reuzen wasdraad
    • we kropen door het deurtje van een wasmachine om onze klas binnen te geraken,…

    Juf Melissa tekende iedereen op een stukje behangpapier en daarop werd onze broek bestempeld en onze trui kreeg ook stukjes stof.

    We genoten niet alleen van allerlei gewone kledij, opeens stond er een koffer in onze kring waarin een heel bijzondere jurk zat. Namelijk een trouwjurk. Dries vertelde dan een heel verhaal over de trouw van zijn mama en papa. Mama droeg ook een mooi kleed maar had niet zo’n kapje maar een mooie hoed. Alle kleuters vonden dit een heel leuk moment. En iedereen wou de jurk wel eens passen.

    We hebben ook samen kleren gewassen met een mini wasmachine. De kleedjes roken heerlijk en werden gedroogd op onze waslijn die in de klas hing. Ik schrok ervan hoeveel jongens er bezig waren met de was op te hangen. Dit was echt opvallend…en super leuk! Niet enkel de kleren werden gewassen maar ook sommige kinderen moesten een kleine opfrisbeurt krijgen na het experimenteren met scheerschuim! Leuk dat dit was!

    Op woensdag gingen we weer kijken hoe het met Els en Jan was in de poppenkast. Zij hadden een probleempje met de was. Alle kindjes hielpen mee met Els en Jan om de was op te hangen. Toen die eindelijk hing gebeurde er allerlei dingen: de poes kroop in de wasmachine en een vogel liet een strontje vallen op een trui. Gelukkig kwam alles weer in orde en rook de was lekker fris.

    Niet enkel met kleding werd er allerlei gedaan ook een grote schoenendans hebben we gedaan. Veel te grote schoenen, of schoenen met hoge hakken, alles werd gepast…waarbij we ook merkten dat alle schoenen niet even gemakkelijk zijn om te dansen.

    Aan het einde van deze week had juf Melissa voor iedereen iets lekkers meegebracht en wij gaven haar natuurlijk een hele dikke knuffel! Waarbij Seppe Jespers vol overtuiging zei “We moeten haar tegenhouden!”

    Fris gewassen groetjes!


















































































    10-03-2010 om 15:44 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Hiep hiep hoera voor onze prinses Axelle!









    26-02-2010 om 20:28 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Verjaardag vieren van ...
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Er ligt een krokodil onder mijn bed!

    Het begon allemaal met een krokodil onder Peggy haar bed! We doken samen helemaal in het verhaal ‘Er ligt een krokodil onder mijn bed!’ van Ingrid en Dieter Schubert. We hoorden dat Karel de krokodil van krokodillenland kwam en samen trokken we maandag naar krokodillenland. We moesten heel wat parcours volgen en proberen om niet in het water te vallen. Dit was een heel leuk en spannend spel in de zaal samen met de klas van juf Marleen.

    We weten nu ook dat een krokodil uit een eitje komt, net zoals een kip. Alleen wordt hij veel groter! We speelden het spel ‘krokodil met kiespijn’ en lette hierbij echt wel op onze dierbare vingertjes. Alle kindjes durfden dit spel te spelen, behalve ik. Gelukkig was Karel geen enge krokodil! Al snel werd onze klas bedolven onder de krokodillen: krokodillen uit hout, plastiek, poppen, krokodillen die blokken kunnen opeten,… noem maar op! Deze krokodillen hebben we van groot naar klein gesorteerd, wat niet zo eenvoudig was!

    Niet alleen Peggy had haar pyjama aan, ook Jules trok zijn pyjama aan en wij kwamen ook op donderdag met onze pyjama een dagje naar school. We hebben dan samen met de klas van juf Marleen en juf Annemie een reuzenslaapkamer gemaakt in de zaal. Dat was een gezellige bedoening! Allemaal knuffelspelletjes werden gespeeld. Die dag is onze klas samen met de kikkerklas op zoektocht geweest in de donkere berging. Met zaklampen zochten we onze kentekentjes, dit was een heel spannend maar leuk moment! Er werd ook veel gerust en geknuffeld in ons slaaphuisje in de klas. En op vrijdag kwamen Peggy en Karel een bezoekje brengen aan onze hele kleuterschool d.m.v. een toneeltje. We hebben ook de krokdans gedaan, want we weten nu dat krokodillen houden van dansen. En omdat we zo veel leerden over krokodillen zijn we helemaal zelf veranderd in een krokodil, dus zat er niets anders op dan op vrijdag 25 krokodillen naar huis te sturen i.p.v. 25 kindjes… sorry mama’s en papa’s. Maar ze bijten niet hoor!

    GRRrrroetjes!!




































































































































    26-02-2010 om 20:10 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    15-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Op elke gekke snoet past een leuke hoed! CARNAVAL

    De twee weken voor de vakantie was het elke dag feest met veel gekke bekken! We leerden over carnaval! De eerste dag had ik een leuke hoed opgezet, maar die moest snel af hoor! Seppe Jespers wou hem al af mijn hoofd trekken, maar dit lukte niet. Hij zat zo vast op mijn hoofd en terwijl voelde ik allerlei kriebels op mijn hoofd. Het leek net of er muizen in de hoed woonden. Uiteindelijk kregen we de hoed van mijn hoofd en toen zagen we tot grote verbazing, dat er inderdaad iemand in de hoed woonde. De bovenkant van de hoed sprong open en er kwamen twee kleine gekke mannetjes uitgekropen: clown en tovenaar. Clown was verdrietig en wou feest! Toen vertelde tovenaar dat het bijna carnaval was. Wij maakten er in de klas telkens een beetje meer carnaval van en zo werd clown terug gelukkig. We verkleden onszelf en raden wie er verkleed was. Dit was soms erg moeilijk! Onze poppenhoek werd een dressingroom met boa’s, pruiken, hoeden en leuke kleren. We wisten ook meteen hoe iedereen op carnaval naar school zou komen. Ook zijn er sommigen dan in griezels verkleed of dragen enge maskers. Carnaval riep veel spanning op bij onze klas…leuk maar ook een beetje te spannend. Daarom leerden we over de gevoelens. We zochten foto’s, maskers en trokken zelf gekke bekken. Toen we er helemaal klaar voor waren dachten we aan een dansje. Een dansje om op te voeren met het carnavalsfeest. Omdat onze klas graag Piet piraat hoort besloten we een dansje te doen over piraten. Piraten die niet bang zijn!, daar ging ons dansje over. We vouwden een hoedje van papier en maakten hier een heuse piraten-carnavalshoed van. Ook Hanne Goossens had een papieren hoed gevouwen bij haar thuis en helemaal versierd. Deze kreeg veel belangstelling en mocht dan op een mooi plekje in onze kring hangen. Ook het liedje ‘Hoedje van papier’ kreeg veel aandacht! We dansten met allerlei hoeden: politiepet, muts, kroon, helm,…en natuurlijk met een hoedje van papier. Met grote en kleine hoedjes, zelfs hoedjes voor onze vingermannetjes. Dus we hebben veel muziek gemaakt, ook met de klas van juf marleen maakten we een heel concert. En ook Jan en Els hielpen we met het maken van mooie schudbusjes. De tweede week vertelde Platvoetje in haar verhaal dat ze een klein droevig heksje was met veel te grote voeten. Deze schoenen werden geschilderd en toen was iedereen zo zot van Platvoetjes voeten. Daarom hebben we van saaie, te grote, te kleine, versleten schoenen echte carnavalsschoenen gemaakt. Het werden schoenen in alle kleuren van de regenboog met een lachend gezichtje! We hebben ook schoenen en hoeden gesorteerd. We hebben rijmschoenen gemaakt: een schoen met een muis en een schoen met een kruis,… Elmer de kleurtjesolifant die van grappen houdt kwam ook ter sprake en we werden helemaal ondergedompeld in de klassieker ‘Assepoester’. Gelukkig paste haar glazen muiltje en mocht ze trouwen met de mooie prins. Er werden prinsesjes, spidermans, clowns, vlinders,…getoverd op elke gezichtje van de klas. En toen was het zover! Het carnavalsfeest. Dit is allemaal heel goed verlopen! Mats nog een keertje bedankt om elke dag je haai mee te brengen naar school voor ons dansje. Dat was weer het verslag van de afgelopen twee weken. Veel carnavalsplezier in de vakantie! En hierna gaan we nog meer feesten want de verjaardag van Axelle komt eraan!






































































































    15-02-2010 om 16:52 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    30-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vroem, vroem...verkeer!

    Maandag had juf Annemie enkele vrienden van haar meegebracht. Trientje wou mee met haar naar de stad maar dan moest ze wel eerst de verkeersregels leren. Els en Jan zorgden hiervoor. Heel de kleuterschool werd met dit toneeltje ondergedompeld in de verkeersweek. We zongen dan ook het liedje ‘Rood en groen’ in volle borst mee! We maakten in de klas een stopbordje zodat we dit liedje nog beter konden zingen en het belang van de kleuren ‘rood en groen’ goed onder de knie kregen. We wouden dit ook uittesten op straat maar het weer liet dit niet toe. Gelukkig konden we een heel verkeersparcours maken in de zaal en leerden we heel wat verkeersregels van Zeppe en Zikki. Ook Heksemie kwam op bezoek. Zij wou zo graag eens stappen op straat maar kon dit niet. Want als ze met haar bezem vloog, kwam ze geen enkel verkeersbord, verkeerslicht enz. tegen. Wij hebben Heksemie alles geleerd wat we zelf leerden van Zeppe en Zikki. We leerden oversteken, weten nu wat de politie allemaal doet, knipten een zebrapad en deden heel wat bewegingsspelletjes in de zaal over het verkeer. Vliegen als een vliegtuig, stappen in een lange trein, rijden met de auto, fietsen,… dat hebben we allemaal gedaan! Ook verschillen tussen auto’s werden opgemerkt en dan werd er heel wat gesorteerd; blauwe auto’s, rode auto’s, kleine auto’s, grote auto’s,… dit had veel succes! En op vrijdag hebben we een leuke afsluiter gehad met een heel feestelijke dag omdat Mats jarig was!
































































    30-01-2010 om 19:39 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een super gelukkige verjaardag voor Mats!





    30-01-2010 om 19:29 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Verjaardag vieren van ...
    23-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Wie ben ik? En wat doe ik als ik mij niet lekker voel?

    Twee weken hebben we geleerd over ons eigen lichaam! De eerste maandag hebben we nog even genoten van het winterweer. We leerden over warme kledij en ook de vogeltjes kregen heel wat lekkers van ons. Voor de rest was het allemaal over ons eigen lijf! Wie ben ik?...helemaal ontdekken. We zagen dat Jules niet wist hoe alle lichaamsdelen heten en daarom hielpen we hem door Dries op een groot blad te tekenen en alles te benoemen wat wij van ons lichaam wisten.

    Ook Maja had iemand meegebracht naar de klas, haar vriendinnetje ‘Maggy’. Zij had een heel andere kleur als Maja. We zochten daarom ook allerlei verschillende mensen in boekjes en maakten er een grote collage van.

    Het gekke liedje ‘Hoofd, schouders, knie en teen’ kunnen we op allerlei verschillende manieren zingen: stilletjes, heel snel, luid, heel traag, als een reus, als een heks,….! Maar we genoten ook van de rust met onze kriebelhandjes. Iedereen kreeg een gezichtje op zijn hand getekend en deze handjes kunnen lopen, springen, gek babbelen en natuurlijk ook kriebelen! De mama van Jules kriebelde Jules aan zijn voeten, aan zijn buik,… En wij kriebelden elkaar door mekaar eens lekker te masseren op de rug bij ontspannende muziek. Ook onze voeten mochten gekriebeld worden tijdens een hele voeten-voel-tocht. We stapten in harde en zachte materialen…het was best een spannende activiteit!

    We leerden ook heel wat over water: water om te drinken, water om je te wassen,…en zo leerden we ook stap voor stap na elke toiletbeurt onze handjes wassen. Maar niet enkel onze handen werden gewassen, ook een pop kreeg een badje en er werden allerlei spelletjes gedaan met washandjes.

    Donderdag namiddag ben ik met de vierjarigen naar het medisch onderzoek geweest. Dit was dan ook het moment dat zij eens konden vertellen aan de driejarigen wat ze allemaal moesten doen bij de dokter. Zo werd onze klas de tweede week ingericht met een “net echte” doktershoek. Er was een weegschaal, een ogentest, een meetlat, allerlei doktersgerief, verkleedkleren en natuurlijk ook zieken. Jules was ziek en werd met de beste hulp verzorgd. Maar ook ik ben serieus toegetakeld geweest door van een stoel te vallen. Gelukkig heeft juf Marleen mij goed verzorgd en konden alle kindjes zien hoe je een bloedneus, een wonde , een blauwe plek,… verzorgd! Gelukkig was ik snel weer beter en zag je er de volgende dag al niets meer van! Maar toen werd Els ziek in de poppenkast. Nu weten we dus ook dat je van teveel snoepen echt wel buikpijn kan krijgen! Ook Els zal dit nooit meer doen.

    We leerden hoe we op bezoek moesten gaan bij de dokter. Om de beurt was iemand de patiënt en iemand de dokter. Dit was leuk maar ook soms moeilijk hoor met al die moeilijke woorden zoals een ‘stethoscoop’. We konden ook pilletjes, zalfjes, siroopjes gaan kopen bij onze zelfgemaakte apotheek. We plakten pleisters, bonden windels,…noem maar op! Ook een mooie grote spuit werd niet geschilderd, maar gespoten vol verf met echte doktersspuitjes. En hard gelachen en gedanst werd er ook op het liedje ‘Plik, plak, pleister’.






































































































    23-01-2010 om 17:28 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    19-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Is het nu een meisje of een jongen?
    Klik op de afbeelding om de link te volgen We wasten samen een pop. Eerst moesten haar kleedjes uit, dan werd ze helemaal gewassen, afgedroogd en weer aangekleed. Hierna vroeg ik "En was het nu een meisje of een jongen?". Mila: "Een meisje hé, want ze heeft zwart haar."

    19-01-2010 om 19:10 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leuke uitspraken!
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verschil tussen blank en zwart
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Vorige week leerden we over het lichaam. Maja had een vriendinnetje meegebracht naar de klas. Ze heet Maggy en is helemaal bruin van kleur. Ik vroeg aan de kinderen hoe dit kwam. Waarop Eyleen vol overtuiging zei: "Ah dat is een Franse hé."

    19-01-2010 om 19:08 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leuke uitspraken!
    10-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kronen

    We begonnen de week na de kerstvakantie al vierend! Eerst leerden we over de koningen uit het kerstverhaal en we aten ook Driekoningen-cake. Lien, Arno en Mats vonden de boon en mochten dan op woensdag gegrimeerd worden tot een echte koning. We roken ook aan de lekkere wierrook en voelde hoe zwaar goud wel niet was. Maar ook onze zak werd heel erg zwaar op woensdag van al dat lekkers tijdens het Driekoningen zingen. In elke klas zongen we uit volle borst: “Driekoningen, Driekoningen, snik, snak, snok. Een mooie gele ster aan een lange stok!” Dit liedje hadden we ook goed geoefend samen met de klas van juf Marleen. We dansten en speelden mooie ritmes op allerlei verschillende muziekinstrumenten.

    Maar tijdens het leren over al die koningen, kwamen er enkele vragen naar boven. Hebben wij zelf ook een koning? Gelukkig hingen in onze school twee foto’s van de koning en de koningin waar we heel wat vragen bij beantwoord kregen. En ook verkleedde we onszelf in echte mooie koningen en koninginnen. Maar niet enkel de koningen dragen een kroon, ook onze Jules kreeg een kroon! We versierden de klas met ballonnen, we kregen heel wat post in de brievenbus voor Jules (dank je wel!) en het feest op vrijdag was gewoon fantastisch! Jules van juf Annemie en Pelle van juf Marleen waren ook jarig. We maakten vuurwerk, aten lekkere toastjes, zongen liedjes, deden de stoelendans, luisterden naar een prachtig verhaal. Kortom het was een echte feestweek!












































































    10-01-2010 om 18:43 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    21-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kerstmis

    Als ik aan kerstmis denk, dan denk ik aan gezelligheid, kerstboom, pakjes,…
    Dit alles is dan ook ter sprake gekomen in onze twee weken dat we rond Kerstmis werkten. Elke ochtend startte we de dag gezamenlijk met de hele kleuterschool. We deden dan een gezellig momentje en richtte stap voor stap een reuze kerststal in.
    Toen we na het eerste gezellige momentje samen terug in de klas waren, zagen de kindjes dat onze klas helemaal veranderd was. Ook kiezen we vanaf nu in welke hoek we spelen en onze Jules heeft een vriendinnetje erbij: Maja. Maja houdt van trommelen op haar djembee en dan doen wij graag mee! Elke dag is er ook een kindje van de dag. Die mag dan helpen met de kalenders, mag eerst in de rij, mag met Jules dansen,….

    Maar er was nog iets anders dan daarvoor: een kerstboom! Deze kerstboom werd al gauw aangekleed met zelfgeknutselde kerstballen en mooie lichtjes. Ook een kerststalletje werd onder de kerstboom gezet met het kerstverhaal in het achterhoofd waarvan we elke dag een stukje meer hoorden.
    We maakten een grote collage over kerstmis, sorteerden allerlei kaarsen, dansten met kaarsjes, deden een leuk cadeutjesspel, tekenden een reuze grote kerstboom op de speelplaats, genoten van de sneeuw en het verhaal van de sneeuwman,…

    Maar ook de poppenkast samen met de kindjes van juf Marleen en juf Annemie sloeg aan…
    Els kon niet slapen en keek daarom naar de sterretjes. Tot er plotseling een sterretje naar beneden viel en vlak voor Els haar deur belandde. Er was een stukje afgebroken. Els besloot het sterretje te verzorgen en legde het nadien bij haar in bedje. De volgende ochtend was het sterretje verdwenen. Els was vergeten dat sterretjes natuurlijk geen licht geven overdag. ’S Avonds speelde ze weer uren met het sterretje maar ze zag dat het steeds minder en minder straalde. Daarom bedacht Els een oplossing samen met de kinderen. We zouden het sterretje terug naar de hemel sturen bij zijn vriendjes. De kleuters van juf Marleen en onze grassprietjes hebben dan ook een grote ster geknutseld en deze op de laatste dag voor de vakantie laten vliegen met wel 6 ballonnen! Dag sterretje…misschien zie ik je straks wel als ik uit het raam kijk.

    En we hebben nog meer samen gedaan! We mochten kiezen of we iets knutselden bij juf Brigitte, juf Marleen of in onze grassprietjesklas. Zo konden de kleuters kiezen tussen een toverster, een engeltje of een mooie kerstboom als knutselwerk om mee naar huis te nemen.

    We hebben dus heel veel gewerkt, gespeeld, genoten en vooral gefeest! Donderdag hadden de kleuters van juf Ellen het kerstverhaal in een toneeltje gegoten en we lieten een muzikaal pak doorgaan met allerlei leuke opdrachten…en nadien kregen we allemaal snoepjes! En vrijdag genoten we met de ganse school van mooie liedjes, dansjes enzovoorts!

    Maar ook bij jullie wens ik prettige feestdagen en een gelukkig nieuwjaar…je zal wel zien hoe jou kapoen 2010 tovert vol mooie dingen!


























































































    21-12-2009 om 17:57 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Seppe Symons is grote broer geworden!
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Op 4 december werd kleine Lana geboren.

    Seppe kwam even gluren, hoelang zou dit nog duren.
    Vandaag werd het dan waar zijn zusje is eindelijk daar.
    Een meisje zo zacht, zo teer en klein
    Wie had gedacht dat zij zo mooi zou zijn.

    Seppe had de maandag erop heel leuk nieuws te vertellen in de klas. Hij was grote broer geworden! Samen knutselden we een mooi werkje voor Lana en we genoten van de heerlijke taart.

    Proficiat aan mama Ellen en papa Joeri!
    Liefs van alle grassprietjes xxx

    21-12-2009 om 17:10 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    20-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sinterklaas!

    Zo begon het allemaal…
    Op maandag ochtend gaven we juf Sandra nog een dikke knuffel voor vertrek.
    En toen kwamen die kriebels er aan. Kriebels in de buik van: een nieuwe juf, een beetje anders… maar ook de Sint komt eraan! “Wanneer komt de Sint?”, was vaak de vraag. Daarom kleurden we elke dag een mijter op onze Sint-kalender. Zo kwam Sinterklaas telkens een beetje dichterbij maar ook de spanningen werden als maar groter.
    De dagen wachten op de Sint vlogen gelukkig snel voorbij…
    We tekenden ons lievelingsspeelgoed, luisterden naar een verhaal waarin speelgoed tot leven kwam en dansten zoals enkel speelgoed dansen kan. Kijk dus om 12u ’s nachts maar goed in je speelgoedkoffer of er niets tot leven komt. Want in ons liedje ‘de speelgoedkist’ kwam heel wat tot leven. Dit liedje zongen we zo graag dat we ook besloten dit te zingen als de Sint op bezoek kwam.
    We leerden ook dat de Sint altijd met zijn mijter in bad gaat, schreven een brief voor hem, hebben ons laarsje klaargezet,… Gelukkig had de oma van Hanne Huygh gezorgd voor een lekkere biet voor het paard.
    En toen was hij daar! Samen met twee gekke zwarte pieten. We zongen en dansten voor hen en kregen heel wat lekkers en leuk speelgoed voor in onze klas. De Sint wist zelfs dat we super veel houden van het liedje Mama Sé! Dat staat dan nu ook elke dag op in onze klas met de nodige danspasjes erbij.
    Ook hebben we heel wat tekeningen afgegeven aan de Sint. Niet alleen tekeningen maar ook twee dappere jongens gaven hun tutjes aan de goed heilig man: Bravo Arno en Stijn!






























































    20-12-2009 om 21:25 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Probleempje met Godsdienst
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Overlaatst had ik een leuk gesprek met de mama van Robbe. Ik vond dat het echt wel een plaatsje op de website mocht krijgen.

    Mama en Robbe hebben een gesprekje over het kerstverhaal. Robbe kan bijna alle personages opnoemen. Maar dan vraagt mama "En wie is God?"
    Waarop Robbe antwoordde "Ah, de ezel hé mama".
    Mama vertelde dat Robbe dit toch nog maar eens moest vragen aan de juf. Robbe vroeg mij niets maar kon de volgende dag wel vertellen aan mama dat God niet de ezel maar het schaap was.

    Even ter verduidelijking, over God is er niet gesproken maar het kerstverhaal is in geuren en kleuren elke dag een stukje verteld in de klas.

    20-12-2009 om 20:56 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    Categorie:Leuke uitspraken!
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Blablabla
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Seppe Jespers is een gezellige babbelaar. Altijd heeft hij wel iets te vertellen.
    Overlaatst deden we onze jassen aan omdat het tijd was om naar huis te gaan. Ik hielp Seppe met zijn ritssluiting en opeens zei hij uit het niets "Juf, eigenlijk praat ik toch wel veel hé!".

    20-12-2009 om 20:49 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 2/5 - (2 Stemmen)
    Categorie:Leuke uitspraken!
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Welkom
    Fijn dat jullie een kijkje komen nemen op ons blog.
    Op deze manier blijven jullie goed op de hoogte van wat wij de voorbije week hebben uitgespookt en kunnen jullie meegenieten van onze avonturen in de klas!

    Veel kijk- en leesplezier, geniet ervan...
    Groetjes van de grassprietjes en juf Sanne

    20-12-2009 om 00:00 geschreven door Juf Sanne  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (23 Stemmen)


    Archief per week
  • 28/06-04/07 2010
  • 14/06-20/06 2010
  • 07/06-13/06 2010
  • 31/05-06/06 2010
  • 24/05-30/05 2010
  • 17/05-23/05 2010
  • 10/05-16/05 2010
  • 03/05-09/05 2010
  • 26/04-02/05 2010
  • 19/04-25/04 2010
  • 29/03-04/04 2010
  • 15/03-21/03 2010
  • 08/03-14/03 2010
  • 22/02-28/02 2010
  • 15/02-21/02 2010
  • 25/01-31/01 2010
  • 18/01-24/01 2010
  • 04/01-10/01 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 26/10-01/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 28/09-04/10 2009
  • 21/09-27/09 2009
  • 07/09-13/09 2009

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs