Maandag 08 maart zagen we een rode loper liggen voor onze
klasdeur. Onze afspraak was meteen dat als we op de rode loper liepen we
onmiddellijk stoere ridders en mooie jonkvrouwen werden. Iedereen liep netjes
en hoffelijk achter elkaar en we doken meteen in het nieuwe thema. Vanaf nu
deed het kindje van de dag de deur van onze kasteel-klas met een grote gouden
sleutel krik krak open.
Als eerste bekeken we allerlei fotos van ridders, harnassen
en kastelen. Zo kwam er een gesprek los: Wat is een ridder eigenlijk?, Wat doet
hij?, Zijn er ook slechte ridders?, Kunnen meisjes ridder worden?, Het verhaal
van Parcival en Lancelot gaf al veel antwoorden. Ook was er veel vraag naar het
bestaan van draken. We leerden dat er 1 watermonster bestaat en dat is het
monster van Logness. Ik was daar geweest en had heel wat fotos bij. Maar op
geen enkele foto konden we het monster vinden. Ik vertelde dat het monster
altijd in zijn meer blijft omdat hij niet van foto's houdt. We weten dat het er
dus is, maar we weten niet hoe het eruit ziet. Gelukkig woont het heel ver weg,
in Schotland. Het is een lief monster want hij eet geen visjes op en blijft
braaf in zijn meer. Ook alle fotos bekijken van kanonnen, mooi versierde
paarden, had heel wat indruk! Na dit gesprek vonden we dat onze klas er ook
moest uitzien als een kasteel. Daarom stempelden we kasteelmuren om rond de
poppenhoek te zetten en ook een wapenschild werd ontworpen om aan onze deur te
hangen. We maakten deze week ook mooie drank-kelken om uit te drinken, met
echte diamanten! Al snel werd onze klas een echt kasteel met verkleedkleren,
zwaarden, schatten, een kaptafel, een koninklijke zetel,
We hadden ook geleerd dat als je een ridder wil worden dat
je dan eerst allerlei proeven moet doorstaan. Eerst moet je een page worden,
daarna een schildknaap en als je dat allemaal goed kan dan kan je pas een
ridder worden. Een ridder moet veel leren: zwaardvechten, hoffelijk zijn,
beleefd zijn, anderen helpen, dapper zijn, Daarom deden we op maandag samen
met de klas van juf Marleen een estafetteproef met stokpaarden. Gelukkig heeft
iedereen deze page-proef goed doorstaan.
Dinsdag was het een heel bijzondere dag! De zaal werd
versierd, we hadden allemaal onze mooiste kleren aangetrokken, mooie tronen
werden klaargezet en ook de rode loper werd uitgerold. We kregen namelijk hoog
bezoek! De koning en koningin van Dominoland kwamen op bezoek! Bij het wachten
op hun komst werden er eerst heel wat mooie groepsfotos genomen. Jonkvrouw juf
Marleen wou graag een foto nemen van mij, maar ik wou dan wel een dappere
ridder aan mijn zijde. Ons kindje van de dag was Arno en die werd dit feest dan
mijn ridder. Toch miste ik mijn andere ridders en werd er dan ook een foto
genomen van mij met al mijn ridders en daarna van al mijn prachtige
jonkvrouwen. Toen de eerste minister de komst van de koning en de koningin kwam
aankondigen gingen we klaarstaan voor een zeer hoffelijke buiging. We dansten
de drakenpolka, zonden het liedje van de gekke ridder en werden ook uitgedaagd
voor een partijtje touwtrekken. Deze proef was de schildknaap-proef. Vanaf nu
waren we allemaal schildknapen. Daar dronken we een glaasje vlierbloesemwijn op
en we verdeelden het stokbrood en aten kaas en salami. Dit was een zeer geslaagd
ridderfeest!
We deden ook
heel wat kasteel-spelletjes deze week. Zo sorteerden we allerlei
kasteelsleutels: groene, gele, blauwe en rode. Met of zonder stipjes, groot of
klein,
Ook werden
er allerlei attributen van sprookjes in het midden van de kring gelegd: een
appel, een glazen muiltje, een kroon, een kabouter, Met een toverstaf kon je
één van deze sprookjesattributen betoveren en dat werd de bom. Een andere
ridder of jonkvrouw mocht dan stilletjes raden welke de bom was. Het was steeds
weer even schrikken als iemand de bom vast nam en we samen met zn allen BOEM
riepen.
We kregen
ook een verstrooide ridder op bezoek. De groene ridder was steeds de weg kwijt.
Dus hielpen we hem zeggen wanneer hij op, naast, onder, zijn kasteel stond.
We speelden
ook een ridder-memory waarbij de éne ridder van de andere zoveel mogelijk
pluimen voor op zijn helm moest afwinnen.
En zeker en
vast werden de klassieke sprookjes eens in de verf gezet deze week. We
sorteerden de prenten van de verhalen en ze werden terug op de juiste volgorde
gelegd. Wie is nu weer de slechte heks bij Sneeuwwitje? Wat verliest
Assepoester? En waarom sliep Doornroosje wel 100 jaar? Bij het vertellen van deze sprookjes was het
steeds muisstilletjes in de klas echte genietmomenten!
We deden ook
een heel kringgesprek over bang zijn. Dit naar aanleiding van het boekje
Kleine draak van Lieve Baeten. Allerlei werd besproken: spoken onder je bed,
naar de tandarts gaan, onweer, maar toch bleef het gesprek een beetje hangen
bij de angst op de kamers bij het slapengaan. Janne vertelde dat er een spook
steeds in een hoekje van haar kamer kroop. Louis zei dat hij afgelopen nacht
uit zijn bed was gevallen en recht op een plat spook terecht kwam. Mats vindt
de donkere ruimte onder zijn bed niet fijn. En zo gingen we maar door. Sommige
hadden hier echte bewakers voor: Bij Hanne Goossens zou haar hond Siska steeds
in de bres springen voor haar en bij Arno vielen de kippen de gemene engerds
wel aan door in hun bil te pikken. Spijtig genoeg heeft niet iedereen zon
bewakers dus hoorde ik dat we dringend tips en oplossingen moesten bedenken:
-Onder je
bed alles vol knuffels stoppen zodat er geen plaats meer is voor enge dingen.
-Je kamer
(of een hoekje in je kamer) vol leuke tekeningen hangen want daar houden spoken
niet van.
-Drie keer roepen Ga weg, ga weg, ga weg!
Toch kregen
we de volgende dagen te horen dat dit werkt!
We schilderden ons eigen droomkasteel en we doken met zn
allen in de film van Merlijn de tovenaar waarbij het soms heel spannend was
en dan weer gieren en brullen van het lachen! Daarna werden we allemaal tot
ridder geslagen en kregen we een ridderdiploma mee naar huis. Zo werd onze
ridderweek op een ridderlijke manier afgesloten.
Ik draag soms een truitje met zo van die langere puntige uiteindes. Op een dag vroeg Arno zijn boekentas dicht te maken, want dit lukte niet zo goed met alle potjes die erin moesten. Dus ik hielp hem. Terwijl zag ik niet dat er een punt van mijn truitje mee in zijn boekentas kroop. Waarop Arno zei "Juf jij kruipt in mijn boekentas!"
We leren deze week over ridders en jonkvrouwen. Het was een hele discussie "Ik ben een jonkvrouw!" "Nee, ik een prinses!". Daarom vroeg ik aan de kinderen wat nu eigenlijk het verschil was. Waarop Eyleen zei "Wel juf, een jonkvrouw is jonger hé."
Grote wasjes, kleine wasjes...stop ze in de wasmachine!
Juf Melissa kwam een weekje bij ons in de klas werken! Zij
had allemaal kleren bij. Deze kleren werden eerst gesorteerd: wat is voor mama,
wat is voor papa en wat doen wij aan?
Verder konden we genieten van
de poppenhoek die een hele verkleedhoek geworden
was
ook poppen werden aan en uitgekleed
we hingen de was op aan een wasrekje
in onze klas hing een reuzen wasdraad
we kropen door het deurtje van een wasmachine om onze klas binnen te geraken,
Juf Melissa tekende iedereen op een stukje behangpapier en
daarop werd onze broek bestempeld en onze trui kreeg ook stukjes stof.
We genoten niet alleen van allerlei gewone kledij, opeens
stond er een koffer in onze kring waarin een heel bijzondere jurk zat. Namelijk
een trouwjurk. Dries vertelde dan een heel verhaal over de trouw van zijn mama
en papa. Mama droeg ook een mooi kleed maar had niet zon kapje maar een mooie
hoed. Alle kleuters vonden dit een heel leuk moment. En iedereen wou de jurk wel
eens passen.
We hebben ook samen kleren gewassen met een mini wasmachine.
De kleedjes roken heerlijk en werden gedroogd op onze waslijn die in de klas
hing. Ik schrok ervan hoeveel jongens er bezig waren met de was op te hangen.
Dit was echt opvallend en super leuk! Niet enkel de kleren werden gewassen maar
ook sommige kinderen moesten een kleine opfrisbeurt krijgen na het experimenteren
met scheerschuim! Leuk dat dit was!
Op woensdag gingen we weer kijken hoe het met Els en Jan was
in de poppenkast. Zij hadden een probleempje met de was. Alle kindjes hielpen
mee met Els en Jan om de was op te hangen. Toen die eindelijk hing gebeurde er
allerlei dingen: de poes kroop in de wasmachine en een vogel liet een strontje
vallen op een trui. Gelukkig kwam alles weer in orde en rook de was lekker
fris.
Niet enkel met kleding werd er allerlei gedaan ook een grote
schoenendans hebben we gedaan. Veel te grote schoenen, of schoenen met hoge
hakken, alles werd gepast waarbij we ook merkten dat alle schoenen niet even
gemakkelijk zijn om te dansen.
Aan het einde van deze week had juf Melissa voor iedereen
iets lekkers meegebracht en wij gaven haar natuurlijk een hele dikke knuffel!
Waarbij Seppe Jespers vol overtuiging zei We moeten haar tegenhouden!
Het begon
allemaal met een krokodil onder Peggy haar bed! We doken samen helemaal in het
verhaal Er ligt een krokodil onder mijn bed! van Ingrid en Dieter Schubert. We hoorden dat Karel de krokodil van
krokodillenland kwam en samen trokken we maandag naar krokodillenland. We
moesten heel wat parcours volgen en proberen om niet in het water te vallen.
Dit was een heel leuk en spannend spel in de zaal samen met de klas van juf
Marleen.
We weten nu
ook dat een krokodil uit een eitje komt, net zoals een kip. Alleen wordt hij
veel groter! We speelden het spel krokodil met kiespijn en lette hierbij echt
wel op onze dierbare vingertjes. Alle kindjes durfden dit spel te spelen,
behalve ik. Gelukkig was Karel geen enge krokodil! Al snel werd onze klas
bedolven onder de krokodillen: krokodillen uit hout, plastiek, poppen,
krokodillen die blokken kunnen opeten, noem maar op! Deze krokodillen hebben
we van groot naar klein gesorteerd, wat niet zo eenvoudig was!
Niet alleen
Peggy had haar pyjama aan, ook Jules trok zijn pyjama aan en wij kwamen ook op
donderdag met onze pyjama een dagje naar school. We hebben dan samen met de
klas van juf Marleen en juf Annemie een reuzenslaapkamer gemaakt in de zaal.
Dat was een gezellige bedoening! Allemaal knuffelspelletjes werden gespeeld.
Die dag is onze klas samen met de kikkerklas op zoektocht geweest in de donkere
berging. Met zaklampen zochten we onze kentekentjes, dit was een heel spannend maar
leuk moment! Er werd ook veel gerust en geknuffeld in ons slaaphuisje in de
klas. En op vrijdag kwamen Peggy en Karel een bezoekje brengen aan onze hele
kleuterschool d.m.v. een toneeltje. We
hebben ook de krokdans gedaan, want we weten nu dat krokodillen houden van
dansen. En omdat we zo veel leerden over krokodillen zijn we helemaal zelf
veranderd in een krokodil, dus zat er niets anders op dan op vrijdag 25
krokodillen naar huis te sturen i.p.v. 25 kindjes sorry mamas en papas. Maar
ze bijten niet hoor!
De twee weken voor de vakantie was het elke dag feest met
veel gekke bekken! We leerden over carnaval! De eerste dag had ik een leuke
hoed opgezet, maar die moest snel af hoor! Seppe Jespers wou hem al af mijn
hoofd trekken, maar dit lukte niet. Hij zat zo vast op mijn hoofd en terwijl
voelde ik allerlei kriebels op mijn hoofd. Het leek net of er muizen in de hoed
woonden. Uiteindelijk kregen we de hoed van mijn hoofd en toen zagen we tot
grote verbazing, dat er inderdaad iemand in de hoed woonde. De bovenkant van de
hoed sprong open en er kwamen twee kleine gekke mannetjes uitgekropen: clown en
tovenaar. Clown was verdrietig en wou feest! Toen vertelde tovenaar dat het
bijna carnaval was. Wij maakten er in de klas telkens een beetje meer carnaval van
en zo werd clown terug gelukkig. We
verkleden onszelf en raden wie er verkleed was. Dit was soms erg moeilijk! Onze
poppenhoek werd een dressingroom met boas, pruiken, hoeden en leuke kleren. We
wisten ook meteen hoe iedereen op carnaval naar school zou komen. Ook zijn er
sommigen dan in griezels verkleed of dragen enge maskers. Carnaval riep veel
spanning op bij onze klas leuk maar ook een beetje te spannend. Daarom leerden
we over de gevoelens. We zochten fotos, maskers en trokken zelf gekke bekken.
Toen we er helemaal klaar voor waren dachten we aan een dansje. Een dansje om
op te voeren met het carnavalsfeest. Omdat onze klas graag Piet piraat hoort
besloten we een dansje te doen over piraten. Piraten die niet bang zijn!, daar
ging ons dansje over. We vouwden een hoedje van papier en maakten hier een
heuse piraten-carnavalshoed van. Ook Hanne Goossens had een papieren hoed
gevouwen bij haar thuis en helemaal versierd. Deze kreeg veel belangstelling en
mocht dan op een mooi plekje in onze kring hangen. Ook het liedje Hoedje van
papier kreeg veel aandacht! We dansten met allerlei hoeden: politiepet, muts,
kroon, helm, en natuurlijk met een hoedje van papier. Met grote en kleine
hoedjes, zelfs hoedjes voor onze vingermannetjes. Dus we hebben veel muziek gemaakt, ook met de
klas van juf marleen maakten we een heel concert. En ook Jan en Els hielpen we
met het maken van mooie schudbusjes. De tweede week vertelde Platvoetje in haar
verhaal dat ze een klein droevig heksje was met veel te grote voeten. Deze
schoenen werden geschilderd en toen was iedereen zo zot van Platvoetjes voeten.
Daarom hebben we van saaie, te grote, te kleine, versleten schoenen echte carnavalsschoenen
gemaakt. Het werden schoenen in alle kleuren van de regenboog met een lachend
gezichtje! We hebben ook schoenen en hoeden gesorteerd. We hebben rijmschoenen
gemaakt: een schoen met een muis en een schoen met een kruis, Elmer de
kleurtjesolifant die van grappen houdt kwam ook ter sprake en we werden
helemaal ondergedompeld in de klassieker Assepoester. Gelukkig paste haar
glazen muiltje en mocht ze trouwen met de mooie prins. Er werden prinsesjes,
spidermans, clowns, vlinders, getoverd op elke gezichtje van de klas. En toen
was het zover! Het carnavalsfeest. Dit is allemaal heel goed verlopen! Mats nog
een keertje bedankt om elke dag je haai mee te brengen naar school voor ons
dansje. Dat was weer het verslag van de afgelopen twee weken. Veel
carnavalsplezier in de vakantie! En hierna gaan we nog meer feesten want de verjaardag van Axelle komt eraan!
Maandag had juf Annemie enkele vrienden van haar
meegebracht. Trientje wou mee met haar naar de stad maar dan moest ze wel eerst
de verkeersregels leren. Els en Jan zorgden hiervoor. Heel de kleuterschool
werd met dit toneeltje ondergedompeld in de verkeersweek. We zongen dan ook het
liedje Rood en groen in volle borst mee! We maakten in de klas een stopbordje
zodat we dit liedje nog beter konden zingen en het belang van de kleuren rood
en groen goed onder de knie kregen. We wouden dit ook uittesten op straat maar
het weer liet dit niet toe. Gelukkig konden we een heel verkeersparcours maken
in de zaal en leerden we heel wat verkeersregels van Zeppe en Zikki. Ook
Heksemie kwam op bezoek. Zij wou zo graag eens stappen op straat maar kon dit
niet. Want als ze met haar bezem vloog, kwam ze geen enkel verkeersbord,
verkeerslicht enz. tegen. Wij hebben Heksemie alles geleerd wat we zelf
leerden van Zeppe en Zikki. We leerden oversteken, weten nu wat de politie
allemaal doet, knipten een zebrapad en deden heel wat bewegingsspelletjes in de
zaal over het verkeer. Vliegen als een vliegtuig, stappen in een lange trein,
rijden met de auto, fietsen, dat hebben we allemaal gedaan! Ook verschillen
tussen autos werden opgemerkt en dan werd er heel wat gesorteerd; blauwe
autos, rode autos, kleine autos, grote autos, dit had veel succes! En op
vrijdag hebben we een leuke afsluiter gehad met een heel feestelijke dag omdat
Mats jarig was!
Wie ben ik? En wat doe ik als ik mij niet lekker voel?
Twee weken
hebben we geleerd over ons eigen lichaam! De eerste maandag hebben we nog even
genoten van het winterweer. We leerden over warme kledij en ook de vogeltjes
kregen heel wat lekkers van ons. Voor de rest was het allemaal over ons eigen
lijf! Wie ben ik?...helemaal ontdekken. We zagen dat Jules niet wist hoe alle lichaamsdelen
heten en daarom hielpen we hem door Dries op een groot blad te tekenen en alles
te benoemen wat wij van ons lichaam wisten.
Ook Maja had
iemand meegebracht naar de klas, haar vriendinnetje Maggy. Zij had een heel
andere kleur als Maja. We zochten daarom ook allerlei verschillende mensen in
boekjes en maakten er een grote collage van.
Het gekke
liedje Hoofd, schouders, knie en teen kunnen we op allerlei verschillende
manieren zingen: stilletjes, heel snel, luid, heel traag, als een reus, als een
heks, .! Maar we genoten ook van de rust met onze kriebelhandjes. Iedereen
kreeg een gezichtje op zijn hand getekend en deze handjes kunnen lopen,
springen, gek babbelen en natuurlijk ook kriebelen! De mama van Jules kriebelde
Jules aan zijn voeten, aan zijn buik, En wij kriebelden elkaar door mekaar
eens lekker te masseren op de rug bij ontspannende muziek. Ook onze voeten mochten gekriebeld worden
tijdens een hele voeten-voel-tocht. We stapten in harde en zachte materialen het
was best een spannende activiteit!
We leerden
ook heel wat over water: water om te drinken, water om je te wassen, en zo
leerden we ook stap voor stap na elke toiletbeurt onze handjes wassen. Maar
niet enkel onze handen werden gewassen, ook een pop kreeg een badje en er werden allerlei spelletjes gedaan met washandjes.
Donderdag namiddag
ben ik met de vierjarigen naar het medisch onderzoek geweest. Dit was dan ook
het moment dat zij eens konden vertellen aan de driejarigen wat ze allemaal
moesten doen bij de dokter. Zo werd onze klas de tweede week ingericht met een net
echte doktershoek. Er was een weegschaal, een ogentest, een meetlat, allerlei
doktersgerief, verkleedkleren en natuurlijk ook zieken. Jules was ziek en werd
met de beste hulp verzorgd. Maar ook ik ben serieus toegetakeld geweest door
van een stoel te vallen. Gelukkig heeft juf Marleen mij goed verzorgd en konden
alle kindjes zien hoe je een bloedneus, een wonde , een blauwe plek, verzorgd!
Gelukkig was ik snel weer beter en zag je er de volgende dag al niets meer van! Maar toen werd Els ziek in de poppenkast. Nu weten we dus ook dat je van teveel snoepen echt wel buikpijn kan krijgen! Ook Els zal dit nooit meer doen.
We leerden
hoe we op bezoek moesten gaan bij de dokter. Om de beurt was iemand de patiënt
en iemand de dokter. Dit was leuk maar ook soms moeilijk hoor met al die
moeilijke woorden zoals een stethoscoop. We konden ook pilletjes, zalfjes,
siroopjes gaan kopen bij onze zelfgemaakte apotheek. We plakten pleisters,
bonden windels, noem maar op! Ook een mooie grote spuit werd niet geschilderd,
maar gespoten vol verf met echte doktersspuitjes. En hard gelachen en gedanst
werd er ook op het liedje Plik, plak, pleister.
We wasten samen een pop. Eerst moesten haar kleedjes uit, dan werd ze helemaal gewassen, afgedroogd en weer aangekleed. Hierna vroeg ik "En was het nu een meisje of een jongen?". Mila: "Een meisje hé, want ze heeft zwart haar."
Vorige week leerden we over het lichaam. Maja had een vriendinnetje meegebracht naar de klas. Ze heet Maggy en is helemaal bruin van kleur. Ik vroeg aan de kinderen hoe dit kwam. Waarop Eyleen vol overtuiging zei: "Ah dat is een Franse hé."
We begonnen de week na de kerstvakantie al vierend! Eerst
leerden we over de koningen uit het kerstverhaal en we aten ook Driekoningen-cake. Lien, Arno en Mats vonden
de boon en mochten dan op woensdag gegrimeerd worden tot een echte koning. We
roken ook aan de lekkere wierrook en voelde hoe zwaar goud wel niet was. Maar
ook onze zak werd heel erg zwaar op woensdag van al dat lekkers tijdens het
Driekoningen zingen. In elke klas zongen we uit volle borst: Driekoningen,
Driekoningen, snik, snak, snok. Een mooie gele ster aan een lange stok! Dit
liedje hadden we ook goed geoefend samen met de klas van juf Marleen. We
dansten en speelden mooie ritmes op allerlei verschillende muziekinstrumenten.
Maar tijdens het leren over al die koningen, kwamen er
enkele vragen naar boven. Hebben wij zelf ook een koning? Gelukkig hingen in
onze school twee fotos van de koning en de koningin waar we heel wat vragen
bij beantwoord kregen. En ook verkleedde we onszelf in echte mooie koningen en
koninginnen. Maar niet enkel de koningen dragen een kroon, ook onze Jules kreeg
een kroon! We versierden de klas met ballonnen, we kregen heel wat post in de
brievenbus voor Jules (dank je wel!) en het feest op vrijdag was gewoon
fantastisch! Jules van juf Annemie en Pelle van juf Marleen waren ook jarig. We
maakten vuurwerk, aten lekkere toastjes, zongen liedjes, deden de stoelendans,
luisterden naar een prachtig verhaal. Kortom het was een echte feestweek!
Als ik aan kerstmis denk, dan denk ik aan gezelligheid,
kerstboom, pakjes, Dit alles is dan ook ter sprake gekomen in onze twee weken
dat we rond Kerstmis werkten. Elke ochtend startte we de dag gezamenlijk met de
hele kleuterschool. We deden dan een gezellig momentje en richtte stap voor
stap een reuze kerststal in. Toen we na het eerste gezellige momentje samen terug in de
klas waren, zagen de kindjes dat onze klas helemaal veranderd was. Ook kiezen
we vanaf nu in welke hoek we spelen en onze Jules heeft een vriendinnetje
erbij: Maja. Maja houdt van trommelen op haar djembee en dan doen wij graag
mee! Elke dag is er ook een kindje van de dag. Die mag dan helpen met de
kalenders, mag eerst in de rij, mag met Jules dansen, .
Maar er was nog iets anders dan daarvoor: een kerstboom!
Deze kerstboom werd al gauw aangekleed met zelfgeknutselde kerstballen en mooie
lichtjes. Ook een kerststalletje werd onder de kerstboom gezet met het
kerstverhaal in het achterhoofd waarvan we elke dag een stukje meer hoorden. We maakten een grote collage over kerstmis, sorteerden
allerlei kaarsen, dansten met kaarsjes, deden een leuk cadeutjesspel, tekenden
een reuze grote kerstboom op de speelplaats, genoten van de sneeuw en het
verhaal van de sneeuwman,
Maar ook de poppenkast samen met de kindjes van juf Marleen
en juf Annemie sloeg aan Els kon niet slapen en keek daarom naar de sterretjes. Tot
er plotseling een sterretje naar beneden viel en vlak voor Els haar deur
belandde. Er was een stukje afgebroken. Els besloot het sterretje te verzorgen
en legde het nadien bij haar in bedje. De volgende ochtend was het sterretje
verdwenen. Els was vergeten dat sterretjes natuurlijk geen licht geven overdag.
S Avonds speelde ze weer uren met het sterretje maar ze zag dat het steeds
minder en minder straalde. Daarom bedacht Els een oplossing samen met de
kinderen. We zouden het sterretje terug naar de hemel sturen bij zijn
vriendjes. De kleuters van juf Marleen en onze grassprietjes hebben dan ook een
grote ster geknutseld en deze op de laatste dag voor de vakantie laten vliegen
met wel 6 ballonnen! Dag sterretje misschien zie ik je straks wel als ik uit
het raam kijk.
En we hebben nog meer samen gedaan! We mochten kiezen of
we iets knutselden bij juf Brigitte, juf
Marleen of in onze grassprietjesklas. Zo konden de kleuters kiezen
tussen een toverster, een engeltje of een mooie kerstboom als knutselwerk om
mee naar huis te nemen.
We hebben dus heel veel gewerkt, gespeeld, genoten en vooral
gefeest! Donderdag hadden de kleuters van juf Ellen het kerstverhaal in een
toneeltje gegoten en we lieten een muzikaal pak doorgaan met allerlei leuke
opdrachten en nadien kregen we allemaal snoepjes! En vrijdag genoten we met de
ganse school van mooie liedjes, dansjes enzovoorts!
Maar ook bij jullie wens ik prettige feestdagen en een
gelukkig nieuwjaar je zal wel zien hoe jou kapoen 2010 tovert vol mooie dingen!
Seppe kwam even gluren, hoelang zou dit nog duren. Vandaag werd het dan waar zijn zusje is eindelijk daar. Een meisje zo zacht, zo teer en klein Wie had gedacht dat zij zo mooi zou zijn.
Seppe had de maandag erop heel leuk nieuws te vertellen in de klas. Hij was grote broer geworden! Samen knutselden we een mooi werkje voor Lana en we genoten van de heerlijke taart.
Proficiat aan mama Ellen en papa Joeri! Liefs van alle grassprietjes xxx
Zo begon het
allemaal Op maandag
ochtend gaven we juf Sandra nog een dikke knuffel voor vertrek. En toen
kwamen die kriebels er aan. Kriebels in de buik van: een nieuwe juf, een beetje
anders maar ook de Sint komt eraan! Wanneer komt de Sint?, was vaak de
vraag. Daarom kleurden we elke dag een mijter op onze Sint-kalender. Zo kwam
Sinterklaas telkens een beetje dichterbij maar ook de spanningen werden als
maar groter. De dagen wachten
op de Sint vlogen gelukkig snel voorbij We tekenden
ons lievelingsspeelgoed, luisterden naar een verhaal waarin speelgoed tot leven
kwam en dansten zoals enkel speelgoed dansen kan. Kijk dus om 12u s nachts maar
goed in je speelgoedkoffer of er niets tot leven komt. Want in ons liedje de
speelgoedkist kwam heel wat tot leven. Dit liedje zongen we zo graag dat we ook
besloten dit te zingen als de Sint op bezoek kwam. We leerden
ook dat de Sint altijd met zijn mijter
in bad gaat, schreven een brief voor hem, hebben ons laarsje klaargezet,
Gelukkig had de oma van Hanne Huygh gezorgd voor een lekkere biet voor het
paard. En toen was
hij daar! Samen met twee gekke zwarte pieten. We zongen en dansten voor hen en
kregen heel wat lekkers en leuk speelgoed voor in onze klas. De Sint wist zelfs
dat we super veel houden van het liedje Mama Sé! Dat staat dan nu ook elke dag
op in onze klas met de nodige danspasjes erbij. Ook hebben
we heel wat tekeningen afgegeven aan de Sint. Niet alleen tekeningen maar ook
twee dappere jongens gaven hun tutjes aan de goed heilig man: Bravo Arno en
Stijn!
Overlaatst had ik een leuk gesprek met de mama van Robbe. Ik vond dat het echt wel een plaatsje op de website mocht krijgen.
Mama en Robbe hebben een gesprekje over het kerstverhaal. Robbe kan bijna alle personages opnoemen. Maar dan vraagt mama "En wie is God?" Waarop Robbe antwoordde "Ah, de ezel hé mama". Mama vertelde dat Robbe dit toch nog maar eens moest vragen aan de juf. Robbe vroeg mij niets maar kon de volgende dag wel vertellen aan mama dat God niet de ezel maar het schaap was.
Even ter verduidelijking, over God is er niet gesproken maar het kerstverhaal is in geuren en kleuren elke dag een stukje verteld in de klas.
Seppe Jespers is een gezellige babbelaar. Altijd heeft hij wel iets te vertellen. Overlaatst deden we onze jassen aan omdat het tijd was om naar huis te gaan. Ik hielp Seppe met zijn ritssluiting en opeens zei hij uit het niets "Juf, eigenlijk praat ik toch wel veel hé!".
Fijn dat jullie een kijkje komen nemen op ons blog. Op deze manier blijven jullie goed op de hoogte van wat wij de voorbije week hebben uitgespookt en kunnen jullie meegenieten van onze avonturen in de klas!
Veel kijk- en leesplezier, geniet ervan... Groetjes van de grassprietjes en juf Sanne