Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
02-11-2008
de week van Rikki
November. Het wordt koud buiten. Net voor de herfstvakantie gingen we samen op stap naar het bos en hadden we een hoop plezier met het tekenen, knutselen, schilderen van kabouters en allerlei herfsttaferelen. Met de hele kleuterschool samen zorgden we bovendien voor een mooie tentoonstelling voor de ouders.
En nu... nu is het tijd voor Rikki. Rikki is een konijntje, met een flapoor, en woont in ons klasje sinds het begin van dit schooljaar. Maar Rikki brengt naast zichzelf ook een hoop leuke activiteiten in onze klas. Morgen gaan we eerst kennismaken met dat leuke konijn. En daarna volgen een leuk verhaal, een hoop spelletjes en liedjes, en weer heelwat knutselactiviteiten.
Maar eerst een paar foto's. Het is ons hopelijk eindelijk gelukt om een paar foto's op dit blog te krijgen! Oefenen is de boodschap, blijven proberen is een kunst. We zien wel. Als het niet lukt, dan is het voor de volgende keer.
12-10-2008
project 'herfstkleuren'
De week die voorbij is hebben we in de klas kennisgemaakt met David de Kabouter. Hij was meegekomen uit het bos, samen met de juf, Ko, Jules en Spatje en had voor ons zijn grote kabouterboek mee. Op vrijdag heeft ons Esma, die het niet zo met kabouters heeft, het boek meegenomen naar huis: om een beetje te wennen aan wat en hoe kabouters eigenlijk zijn en leven. Ze lijken absoluut van geen kanten niet op dat rare beestmannetje uit de Lord of the Rings-films (want daar was Esma toch wel bang van geworden!). Nee, kabouters helpen de dieren van het bos, als ze ziek zijn of pijn hebben of als hun holletje stuk is.
Met een heus stappenplan hebben we kabouters getekend, met wit krijt op zwart papier, en dan nadien met de haarlak van de juf eroverheen: Elias geloofde niet dat dat spuiten ervoor kon zorgen dat zijn krijt niet meer zou verdwijnen en hij nam dan ook de proef op de som: met zijn volle vuist begon hij keihard over zijn tekening te wrijven en moest vaststellen dat voor één keer de juf toch wel gelijk had! Maar het resultaat was prachtig, en de weg ernaartoe al even mooi: Nora en Sonia wisten echt niet hoe die baard nu moest, en voor anderen was het tekenen van een gezichtje met ogen, neus en mond erin al een hele opdracht. De kleuters hielpen elkaar met tekenen en er waren er nadien al een heleboel die hun naam konden zetten met het krijt, of toch enkele letters eruit. Het was een pure geniet-activiteit in elke betekenis van het woord!
Yasmine had ook de film mee van Sneeuwwitje en meester Remko heeft voor ons de televisie in onze klas gesleurd, waarvoor heel veel dank! En dan hebben we samen heel gezellig televisie gekeken. Wie niet wilde kijken of een beetje moe werd, kon gewoon gaan werken en spelen in de klas. Want ondertussen hebben we ook kaboutertjes geknutseld, die we later nog gaan gebruiken in onze tentoonstelling over twee weken. En hebben er kinderen gewerkt met puzzels, met de klei, in de bouwhoek een reuzenlang treinspoor gebouwd, en Emilie en Sintaya hebben zich verkleed met sjaaltjes en doeken. Heel mooi. Voor mijzelf, als juf, was er het gevoel dat ik thuis in mijn woonkamer zat, met een heleboel werkende en spelende kleuters rondom mij, heel gezellig.
In de namiddag op vrijdag ook nog naar de bib samen. Dat was moeilijker. Want in de rij op straat lopen, met z'n 25en en daar twee juffen bij, dat zijn we niet gewoon. En dan in de bib een boek kiezen, en er niet mee gooien of het niet op de grond laten liggen, dat zijn we ook niet gewoon. Maar uiteindelijk zijn we allemaal veilig weer thuis geraakt, mèt 25 boeken, en 25 kleuters.
29-09-2008
even terugblikken
De maand september zit er zo goed als op. De voorije drie weken hadden we ons 'kijk'-project, met als absoluut hoogtepunt ons bezoek aan het museum. Enkele dagen geleden nam ik de proef op de som en 'testte' de kleuters over wat ze zich daar nog van konden herinneren: juf Ruth, onze gokjuf, was immers niet mee met ons en het werd toch wel tijd dat we haar ons verhaal eens deden... De kinderen begonnen honderduit te vertellen, met hier en daar een kleine aanzet van mezelf, maar het bleek al snel dat de schilderijen, de namen van de personages en de verhalen die we erbij hadden verteld, grote indruk hadden gemaakt en nog steeds heel levend waren. Trouwens, de afgelopen week lagen de boeken van Breughel en zijn tijdsgenoten nog in de klasbib en telkens opnieuw kwamen er kleuters naar me toe met een afbeelding, om me te tonen dat ze dat in het museum ook hadden gezien. Dat smaakt dus naar meer! In januari trekken we nog een keertje naar ginder, om wat modernere kunst te bekijken.
Maar we hebben ook een zelfportret geschilderd, deze week. Eerst het juiste papier uitzoeken, want niet iedereen ziet er even roze of bruin uit, de ene is al blonder dan de andere en sommigen hebben een gezicht dat een beetje beige is... Dus voor de spiegel staan, met verschillende kleuren papier en goed kijken en elkaar helpen bij het juist kiezen van de gepaste kleur. En daarna, met fijne penselen bruine, blauwe, donkerbruine ogen, een neus en roze of rodere lippen schilderen... Prachtig resultaat. Nu nog haren erbij, maar daarvoor moet de boel eerst goed droog zijn.
De week die nu begonnen is, is een 'klein' weekje. Vandaag is er immers een vrije dag en morgen of overmorgen wordt het suikerfeest gevierd. Dus gaan we ons deze week wat ledig houden met koekjes bakken en speeldeeg maken, tekeningen en kaartjes knutselen voor elkaar,... Alles wat met 'liefde' en 'geven' te maken heeft. Maar daarover later meer. Groetjes, juf kris
20-09-2008
Breughel en Paul Bril
Dinsdagochtend 16 september vertrokken we naar het museum voor Schone Kunsten in Brussel. Spannend! We wisten al wel wat een museum was, maar dat er verschillende bestaan, waar je heel andere dingen kan gaan bekijken, dat was ons nog wat vreemd. Vorig jaar bezochten we het muziekinstrumentenmuseum en het Wiertz-museum, maar nu gingen we naar 'schilderijen' kijken... Maandag hadden we kijkers gemaakt, waarmee we in het museum goed naar de schilderijen zouden kunnen zien. Zo'n museum is groot. Immens. Grote zalen, traphallen met brede grote treden, hoge plafonds... vergeleken bij ons klasje was dit een reusachtig gebouw. Dus bij het begin was het een beetje moeilijk: zoveel ruimte en toch mochten we niet lopen, niet roepen, niet springen of dansen??? Vreemd! We hadden nochtans erg veel zin om ons plezier te laten zien! Maar juf Kris en juf Marleen en meester Manu staken er een stokje voor: want owee, er stonden ook van die meneren en mevrouwen te kijken of we nergens aankwamen, en of we niet te veel lawaai maakten. Jammer. De juffen hadden het ook graag wat kindvriendelijker gehad, maar niks aan te doen. Dus zijn we met z'n allen grote schilderijen op gaan zoeken, waar allerlei mensen op stonden, of grote boten, dieren, ... En we ontdekten dat er achter elk schilderij een verhaal verstopt zat. Juf kon ons vertellen dat er ooit een meneer was die Paul Bril heette en die een schilderij had gemaakt van een familie, waar de mama Johanna en de papa Anselmus en de kindjes Jill en Janneke heetten! De kindjes van juf Rita op onze school heten ook Jill en Jana... Gek! En toch was het niet juf Rita op dat schilderij! Er was ook een piratenboot en Elias kon zien (wat heeft die goeie ogen!) dat er daar ergens heel klein een Piet Piraat stond met een lapje voor zijn oog! Op een ander schilderij probeerde een meneer een engel te vangen, maar dat lukte natuurlijk niet, want die engel had vleugels en die vloog gewoon weg. En ergens lag er ook een man wiens hoofd was afgehakt, en zijn vrouw ging met het hoofd naar de koning, om te vertellen dat hij onschuldig was! Ze hadden zich van mens vergist. Amai amai! Daar spoot een hoop bloed uit en dat vond Chaimae maar niks. Ze draaide heel hard haar gezicht weg... bweik! zo vies! In elk geval... we hebben veel gezien! Veel verhalen gehoord! En s' avonds alles verteld aan mama en papa. En Chaimae, die dat toch een 'bweik!vies!'-schilderij vond... die vertelde dat ze met mama en papa zeker nog eens terug naar het museum wilde.
13-09-2008
'kijken'
Alweer de tweede week voorbij. We zijn gestart met ons eerste grote project rond muzische vorming. 'kijken' staat centraal en we hebben de voorbije week een massa spelletjes gespeeld rond 'ogen, kijken, niet kijken, verstoppen, details, raden wat er staat, wat er weg is,...'. De kinderen zijn er gek op, om zoveel nieuwe spelletjes te leren. Nadien gaan er altijd nog wel een paar een tijdje aan de slag met het materiaal van het nieuwste spelletje en spelen ze onder elkaar blindemannetje, 'wat zit er in de doos?', ...
Verder hebben we vooral veel geknipt en gekleefd en geschilderd. Op echte schildersdoek, eerst een achtergrond, en als alles droog was, met zwarte verf en een fijn penseel een figuur of streepjes, lijnen, stippen,... met prachtig resultaat. Elias zat als een echte kunstenaar voor zijn doek, met uiterste nauwkeurigheid een prachtig huis te schilderen! Ze zijn zo ongelooflijk aan het groeien, mijn kleuters, ik zie hen elke dag reuzenstappen zetten.
Volgende week hebben we onze eerste uitstap: met de bus naar het Museum voor Schone Kunsten in Brussel. We gaan Breughels en Rubens' bekijken, en vooral genieten van immense trappen, grote zalen, reuzegrote werken, de rust van het museum, de aparte sfeer die er heerst. En nadien? Maken we toch in de klas ons eigen museum? Ik ben heel erg benieuwd!
06-09-2008
We zijn gestart!
We zijn effectief van start gegaan. En al dadelijk een heel intense week achter de rug. Tijdens de grote vakantie zijn er immers maar liefst 7 kleuters van onze klas jarig geweest! Proficiat! We hebben ze maandag dan ook al direkt in de bloemetjes gezet. Juf Ruth had een leuke cd met allemaal verjaardagsliedjes gemaakt en we hebben heel hard 'lang zullen ze leven' en 'er is er een jarig' gezongen. Kronen geknutseld, want dat hoort er ook bij natuurlijk. En toen kwam er een brief! Van Ko, onze nieuwe klaspop: met de melding dat hij op vrijdag graag zijn verjaardag in de klas wilde vieren en of we hem daarbij wilden helpen. Dus zijn we aan de slag gegaan, en hebben we de klas kleurig volgehangen met slingers, cadeautjes voor Ko gemaakt en ze in een speciale verjaardagsdoos gestopt en traktaties gemaakt voor alle kleuters. Dat was niet gemakkelijk: drie dozen, eentje met leuke zakdoekjes, eentje met ballonnen en eentje met koekjes: elke kleuter mocht zijn zakje vullen, maar ze moesten natuurlijk wel tellen, want anders had de ene wel twintig koekjes en de andere niks meer. Maar ze hebben het allemaal fantastisch gedaan. Ko had ook een leuk boek mee, voor de klas, trouwens. Op woensdag was Amine dan ook nog eens jarig: die had de dag voordien onze speciale verjaardagsverteltas mee naar huis gekregen, met een boek erin, een t-shirt en textielstiften om het t-shirt mooi te versieren, materiaal om thuis zelf een kroon te maken, een cd met verjaardagsliedjes en een handleiding voor de ouders, natuurlijk. Op donderdag was het al de beurt aan Robin. Ook hij stond 's morgens, net als Amine de dag voordien, heel trots en fier met zijn zelfgemaakte kroon en gekleurde en betekende t-shirt in onze rij. En vrijdagavond zijn we allemaal naar huis gegaan met onze traktatie in de schooltas die we van Ko hebben gekregen, ons eigen gevulde zakje met koekjes, ballon en zakdoekje. En toen we de klas uitgingen, riep Esma: 'dag schattekes!', en iedereen begon mee naar elkaar te roepen om goeiedag aan mekaar te zeggen. Beter afsluiten na zo'n eerste week school... dat kan niet, denk ik!
28-06-2008
Vakantie
Het was wat raar, zo afscheid nemen en dan weten dat diezelfde kinderen en ouders er in september weer allemaal zijn, in mijn eigen klas. Maar wel leuk. Zoveel waardering krijgen voor je werk... waar krijgt iemand dat nog tegenwoordig?
Even iets over mijn groep kleuters: het is een heel multiculturele groep. Het overgrote deel zijn marokkaanse of berberse kinderen, Chaima en Chayma en Chaimae, Elias, Amine en Marwane, Douae en Sofia, Sawsane en Zina, Mohammed, Esma, Sonia, Ayoub en Bilal... maar er zijn ook Yusuf en Tolgahan, twee turkse kinderen, Robin die uit een Nederlands-Franstalig gezin komt, Sintaya die vanuit Ethiopië werd geadopteerd door een Vlaming en een Amerikaanse, Gifty, afkomstig uit Nigeria, mijn twee Filipijnse kinderen: Céline en Sean, Yasmine, wiens mama vlaams is en papa Marokkaans en Nora, wiens ouders uit de Gaza-streek afkomstig zijn. Veel verschillende culturen, veel verschillende achtergronden, veel uiteenlopende problemen ook.
Onze school zelf ligt in hartje Sint-Jans-Molenbeek. In de zomer waan je jezelf op Jema-El-Fna in Marrakech, en mij heeft dat nooit gestoord. Ik hou wel van kleurrijk en vooral van uitdaging.
Ik heb al gemerkt dat hier toch wel wat volk passeert, op de blogs. Mensen die voorbijkomen en even lezen wat er geschreven werd. Dus daarom deze vraag: als er nog juffen of meesters hun ervaringen willen delen over de tweede kleuterklas, en werken met allerlei taalmaterialen en methodes rond wiskunde, taal, sociale vaardigheden,... dan hoor ik graag reacties. Uitwisselen is altijd leuk! En leerrijk. Zelfs voor iemand die al 27 jaar is afgestudeerd! Misschien nog meer dan voor anderen. Iedereen hoort nu in zijn normaalschool en opleiding over zorg en gok en ervaringsgericht onderwijs en allerlei nieuwe technieken rond media en ICT en... Dat stond toen, lang geleden, allemaal nog in de kinderschoenen (of zelfs nog niet eens). Dus reacties meer dan graag welkom!
22-06-2008
een jaar afronden en tegelijk een nieuw begin
Tja, een jaar afronden in de eerste kleuterklas en tegelijkertijd weten dat al die kleuters in september terug mijn eigen klas gaan binnenduikelen... het voelt wel vreemd aan. En tegelijkertijd ben ik erg blij met de ingreep die we in onze kleuterschool hebben gedaan. Alles een beetje overhoop gegooid, en vanaf september ben ik na jaren onthaalklasjuf en eerstekleuterklasjuf, de juf van de tweede kleuterklas. Spannend, boeiend, een hele uitdaging vooral, een nieuwe 'boost' in mijn loopbaan. Maar eerst nog grote vakantie. En dààrvoor nog een laatste leuke week met de kleuters, een beetje uitbollen en opruimen, maar vooral, vooral nog veel spelen en genieten, veel samen doen, veel knuffelen, veel plezier maken. Ik heb met de ouders het voorbije jaar een erg open en hartelijk contact gevoeld. Daar wil ik hen extra voor bedanken. En voor het vertrouwen. En mijn kleuters? Die houd ik met heel veel plezier nog een jaartje langer bij mij!
Proficiat!
Proficiat!
Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Met vriendelijke groeten, Bloggen.be-team
30-11--0001
van voelbord tot voel- en kijkmuur...
Na ons harde werken aan de voelborden hebben we vandaag onze voel- en kijkmuur gemaakt. Maar er ontbrak nog iets: we konden al wel voelen en naar al die mooie kleuren kijken, maar de achterkant van de borden was maar gewoon 'bruin karton'. En daar had juf iets op gevonden, want er lag nog ergens in de klas een rolletje spiegelfolie... En omdat we toch zo bezig zijn met heel intens te voelen en te leren kijken naar alles om ons heen, gingen we aan de slag en knipten er op los: stukjes folie, de achterkant eraf prutsen (niet gemakkelijk, maar samen gaat het meestal beter, en er is altijd wel iemand die even wil helpen) en op het karton plakken. Zo kregen we een niet alleen mooi blinkende, maar ook nog eens speciale wand waarin we onszelf en de anderen kunnen zien. We hebben hem rondom onze kring gezet, zodat we nu bij het onthaal of als er een verhaal wordt verteld, lekker knus en cosy in een leuk hoekje zitten... Geweldig toch?