Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
22-11-2009
Onze voel- en kijkmuur
Op maandag hingen we alle voelborden aan elkaar en maakten we een mooie wand voor onze kring. De binnenkant zag nog helemaal gewoon bruin, dus hebben we daar een kijkmuur van gemaakt, met stukken spiegelfolie.
'KIJKDAG' in de klas
Heelwat mama's en een papa namen deel aan onze kijkdag op woensdag. Voor de speeltijd werden er brilletjes geknutseld, prenten waar stukken ontbraken afgewerkt, en 'vogeltjes in hun kooi' gemaakt. Na de speeltijd ging juf Laura aan de slag met zeepbellenwater, en waren er spiegels met opdrachten, en een groot stuk folie om met mooi zijdepapier een 'glasraam' te knutselen. 's Middags iedereen moe, maar tevreden naar huis!
Brillen
Na het verhaal van Mie Piraat en onze kijkdag met de ouders, willen nog meer kleuters brilletjes maken. Er wordt weer druk geknipt, gekleurd, kleuren gekozen,... En net als Mie Piraat bouwen ze nadien een boot, en met lange kijkers speuren ze de hemel af naar donkere wolken, raketten, de maan en de sterren, vliegtuigen,...
Spiegels
Bij 'kijken' horen ook 'spiegels' (vinden wij tenminste). In de klas zijn er grote spiegels, kleinere en hele kleintjes. Daarmee kan je lekker veel experimenten doen en rare dingen zien: zo ziet de rij parels van Glory er superlang uit als je er een spiegel achter zet, of als je één parel tussen vijf spiegels legt, dan zie je opeens heel veel parels verschijnen langs alle kanten.
Twee precies dezelfde
Een werkje... dat is ook wel eens erg leuk... vandaag krijgen ze een kleurprent waarbij Ko in de spiegel kijkt. Als je in de spiegel kijkt, dan zie je jezelf precies hetzelfde. Dus als je een rode en een blauwe sok draagt, moet je in de spiegel net andersom kleuren. Niet zo eenvoudig! En dan nadien je naam schrijven: daar hebben we speciale kaartjes voor in de klas, met ons symbool en daar onze naam bij, zodat de juf niet telkens zelf moet komen. Precious vindt het leuk om haar hele tekening rond vol namen te zetten, en Safae doet haar na. Iedereen probeert zelf zijn naam te schrijven, trouwens. Stilaan worden letters functioneel en begrijpen ze dat ze al heel veel zelf kunnen.
Hoe doe je dat: door een ruimte lopen als je niks kan zien?
In de braillebox zitten tien blinddoeken en een heuse blindenstok. Dat hij al snel gegeerd is bij de kleuters merk je aan de foto's: ze spreken met z'n tweeën af: eentje blinddoekt de ander en geeft hem of haar de blindenstok, gaat dan ergens in de klas ver weg staan en roept de 'blinde'. Die stapt voorzichtig voelend en tastend en zwaaiend met de stok naar de stem van zijn vriendje. Al snel merk ik hoe bedreven ze erin zijn en hoe goed ze naar elkaar luisteren en op het geluid af kunnen gaan. Zelfs in een klas waar overal tafels, stoelen, banken, kasten staan en waar een hoop andere kleuters rondlopen en tijdens hun spel praten en zingen en af en toe eens roepen... de geblinddoekte wordt goed geleid en komt telkens waar hij moet zijn. En dan draaien ze de rollen om, spontaan.
16-11-2009
een voelwand in de klas
Na het schilderen vorige week was het tijd om met onze grote kartonnen borden verder aan de slag te gaan: de opdracht luidde: teken iets, een dier, een voorwerp, een mens,... en met al het materiaal wat de juf heeft klaargezet, kleef je het vol, zodat we het met onze ogen dicht nadien kunnen voelen. Lang hoefden ze niet na te denken: Simon wilde een paard (dat uiteindelijk een ezel werd), Liselot maakte een ezel, die uiteindelijk toch ook weer iets anders werd, er kwam gras en er werden met watten wolken en bloemen gemaakt,... Iedereen kwam om de beurt een beetje mee zoeken, denken, praten, voelen, kleven, knippen, prutselen en frutselen: Manu, Laura, Glory, Siham, Azra, Laurie, Wail,... de hele klas werkte mee. De intensiteit was enorm en er werd heel veel geholpen aan elkaar, met knippen of tekenen, ideeën uitwisselen, samen werken,... Voor de juf was het vooral met grote ogen kijken naar wat die kleuters daar allemaal creëerden. Of wat je met een stuk karton dat eerst de verpakking was van een kast en nadien tot kasteel werd gemaakt om uiteindelijk geschilderd te worden en tot voelmuur herschapen, allemaal kan doen... Als dat geen creativiteit is...
Nadien gingen nog meer kleuters aan het werk met allerlei voelmateriaal. Ze leefden zich uit!