Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
13-09-2008
'kijken'
Alweer de tweede week voorbij. We zijn gestart met ons eerste grote project rond muzische vorming. 'kijken' staat centraal en we hebben de voorbije week een massa spelletjes gespeeld rond 'ogen, kijken, niet kijken, verstoppen, details, raden wat er staat, wat er weg is,...'. De kinderen zijn er gek op, om zoveel nieuwe spelletjes te leren. Nadien gaan er altijd nog wel een paar een tijdje aan de slag met het materiaal van het nieuwste spelletje en spelen ze onder elkaar blindemannetje, 'wat zit er in de doos?', ...
Verder hebben we vooral veel geknipt en gekleefd en geschilderd. Op echte schildersdoek, eerst een achtergrond, en als alles droog was, met zwarte verf en een fijn penseel een figuur of streepjes, lijnen, stippen,... met prachtig resultaat. Elias zat als een echte kunstenaar voor zijn doek, met uiterste nauwkeurigheid een prachtig huis te schilderen! Ze zijn zo ongelooflijk aan het groeien, mijn kleuters, ik zie hen elke dag reuzenstappen zetten.
Volgende week hebben we onze eerste uitstap: met de bus naar het Museum voor Schone Kunsten in Brussel. We gaan Breughels en Rubens' bekijken, en vooral genieten van immense trappen, grote zalen, reuzegrote werken, de rust van het museum, de aparte sfeer die er heerst. En nadien? Maken we toch in de klas ons eigen museum? Ik ben heel erg benieuwd!
06-09-2008
We zijn gestart!
We zijn effectief van start gegaan. En al dadelijk een heel intense week achter de rug. Tijdens de grote vakantie zijn er immers maar liefst 7 kleuters van onze klas jarig geweest! Proficiat! We hebben ze maandag dan ook al direkt in de bloemetjes gezet. Juf Ruth had een leuke cd met allemaal verjaardagsliedjes gemaakt en we hebben heel hard 'lang zullen ze leven' en 'er is er een jarig' gezongen. Kronen geknutseld, want dat hoort er ook bij natuurlijk. En toen kwam er een brief! Van Ko, onze nieuwe klaspop: met de melding dat hij op vrijdag graag zijn verjaardag in de klas wilde vieren en of we hem daarbij wilden helpen. Dus zijn we aan de slag gegaan, en hebben we de klas kleurig volgehangen met slingers, cadeautjes voor Ko gemaakt en ze in een speciale verjaardagsdoos gestopt en traktaties gemaakt voor alle kleuters. Dat was niet gemakkelijk: drie dozen, eentje met leuke zakdoekjes, eentje met ballonnen en eentje met koekjes: elke kleuter mocht zijn zakje vullen, maar ze moesten natuurlijk wel tellen, want anders had de ene wel twintig koekjes en de andere niks meer. Maar ze hebben het allemaal fantastisch gedaan. Ko had ook een leuk boek mee, voor de klas, trouwens. Op woensdag was Amine dan ook nog eens jarig: die had de dag voordien onze speciale verjaardagsverteltas mee naar huis gekregen, met een boek erin, een t-shirt en textielstiften om het t-shirt mooi te versieren, materiaal om thuis zelf een kroon te maken, een cd met verjaardagsliedjes en een handleiding voor de ouders, natuurlijk. Op donderdag was het al de beurt aan Robin. Ook hij stond 's morgens, net als Amine de dag voordien, heel trots en fier met zijn zelfgemaakte kroon en gekleurde en betekende t-shirt in onze rij. En vrijdagavond zijn we allemaal naar huis gegaan met onze traktatie in de schooltas die we van Ko hebben gekregen, ons eigen gevulde zakje met koekjes, ballon en zakdoekje. En toen we de klas uitgingen, riep Esma: 'dag schattekes!', en iedereen begon mee naar elkaar te roepen om goeiedag aan mekaar te zeggen. Beter afsluiten na zo'n eerste week school... dat kan niet, denk ik!
28-06-2008
Vakantie
Het was wat raar, zo afscheid nemen en dan weten dat diezelfde kinderen en ouders er in september weer allemaal zijn, in mijn eigen klas. Maar wel leuk. Zoveel waardering krijgen voor je werk... waar krijgt iemand dat nog tegenwoordig?
Even iets over mijn groep kleuters: het is een heel multiculturele groep. Het overgrote deel zijn marokkaanse of berberse kinderen, Chaima en Chayma en Chaimae, Elias, Amine en Marwane, Douae en Sofia, Sawsane en Zina, Mohammed, Esma, Sonia, Ayoub en Bilal... maar er zijn ook Yusuf en Tolgahan, twee turkse kinderen, Robin die uit een Nederlands-Franstalig gezin komt, Sintaya die vanuit Ethiopië werd geadopteerd door een Vlaming en een Amerikaanse, Gifty, afkomstig uit Nigeria, mijn twee Filipijnse kinderen: Céline en Sean, Yasmine, wiens mama vlaams is en papa Marokkaans en Nora, wiens ouders uit de Gaza-streek afkomstig zijn. Veel verschillende culturen, veel verschillende achtergronden, veel uiteenlopende problemen ook.
Onze school zelf ligt in hartje Sint-Jans-Molenbeek. In de zomer waan je jezelf op Jema-El-Fna in Marrakech, en mij heeft dat nooit gestoord. Ik hou wel van kleurrijk en vooral van uitdaging.
Ik heb al gemerkt dat hier toch wel wat volk passeert, op de blogs. Mensen die voorbijkomen en even lezen wat er geschreven werd. Dus daarom deze vraag: als er nog juffen of meesters hun ervaringen willen delen over de tweede kleuterklas, en werken met allerlei taalmaterialen en methodes rond wiskunde, taal, sociale vaardigheden,... dan hoor ik graag reacties. Uitwisselen is altijd leuk! En leerrijk. Zelfs voor iemand die al 27 jaar is afgestudeerd! Misschien nog meer dan voor anderen. Iedereen hoort nu in zijn normaalschool en opleiding over zorg en gok en ervaringsgericht onderwijs en allerlei nieuwe technieken rond media en ICT en... Dat stond toen, lang geleden, allemaal nog in de kinderschoenen (of zelfs nog niet eens). Dus reacties meer dan graag welkom!
22-06-2008
een jaar afronden en tegelijk een nieuw begin
Tja, een jaar afronden in de eerste kleuterklas en tegelijkertijd weten dat al die kleuters in september terug mijn eigen klas gaan binnenduikelen... het voelt wel vreemd aan. En tegelijkertijd ben ik erg blij met de ingreep die we in onze kleuterschool hebben gedaan. Alles een beetje overhoop gegooid, en vanaf september ben ik na jaren onthaalklasjuf en eerstekleuterklasjuf, de juf van de tweede kleuterklas. Spannend, boeiend, een hele uitdaging vooral, een nieuwe 'boost' in mijn loopbaan. Maar eerst nog grote vakantie. En dààrvoor nog een laatste leuke week met de kleuters, een beetje uitbollen en opruimen, maar vooral, vooral nog veel spelen en genieten, veel samen doen, veel knuffelen, veel plezier maken. Ik heb met de ouders het voorbije jaar een erg open en hartelijk contact gevoeld. Daar wil ik hen extra voor bedanken. En voor het vertrouwen. En mijn kleuters? Die houd ik met heel veel plezier nog een jaartje langer bij mij!
Proficiat!
Proficiat!
Uw blog is correct aangemaakt en u kan nu onmiddellijk starten!
We hebben om te starten ook al een reeks extra's toegevoegd aan uw blog, zodat u dit zelf niet meer hoeft te doen. Zo is er een archief, gastenboek, zoekfunctie, enz. toegevoegd geworden. U kan ze nu op uw blog zien langs de linker en rechter kant.
U kan dit zelf helemaal aanpassen. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens daar in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Klik vervolgens op 'personaliseer'. Daar kan u zien welke functies reeds toegevoegd zijn, ze van volgorde wijzigen, aanpassen, ze verwijderen en nog een hele reeks andere mogelijkheden toevoegen.
Om berichten toe te voegen, doet u dit als volgt. Surf naar http://www.bloggen.be/ en log vervolgens in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. Druk vervolgens op 'Toevoegen'. U kan nu de titel en het bericht ingeven.
Om een bericht te verwijderen, zoals dit bericht (dit bericht hoeft hier niet op te blijven staan), klikt u in plaats van op 'Toevoegen' op 'Wijzigen'. Vervolgens klikt u op de knop 'Verwijderen' die achter dit bericht staat (achter de titel 'Proficiat!'). Nog even bevestigen dat u dit bericht wenst te verwijderen en het bericht is verwijderd. U kan dit op dezelfde manier in de toekomst berichten wijzigen of verwijderen.
Er zijn nog een hele reeks extra mogelijkheden en functionaliteiten die u kan gebruiken voor uw blog. Log in op http://www.bloggen.be/ en geef uw gebruikersnaam en wachtwoord op. Klik vervolgens op 'Instellingen'. Daar kan u een hele reeks zaken aanpassen, extra functies toevoegen, enz.
WAT IS CONCREET DE BEDOELING??
De bedoeling is dat u op regelmatige basis een bericht toevoegt op uw blog. U kan hierin zetten wat u zelf wenst.
- Bijvoorbeeld: u heeft een blog gemaakt voor gedichten. Dan kan u bvb. elke dag een gedicht toevoegen op uw blog. U geeft de titel in van het gedicht en daaronder in het bericht het gedicht zelf. Zo kunnen uw bezoekers dagelijks terugkomen om uw laatste nieuw gedicht te lezen. Indien u meerdere gedichten wenst toe te voegen op eenzelfde dag, voegt u deze toe als afzonderlijke berichten, dus niet in één bericht.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken over de actualiteit. Dan kan u bvb. dagelijks een bericht plaatsen met uw mening over iets uit de actualiteit. Bvb. over een bepaalde ramp, ongeval, uitspraak, voorval,... U geeft bvb. in de titel het onderwerp waarover u het gaat hebben en in het bericht plaatst u uw mening over dat onderwerp. Zo kan u bvb. meedelen dat de media voor de zoveelste keer het fout heeft, of waarom ze nu dat weer in de actualiteit brengen,... Of u kan ook meer diepgaande artikels plaatsen en meer informatie over een bepaald onderwerp opzoeken en dit op uw blog plaatsen. Indien u over meerdere zaken iets wil zeggen op die dag, plaatst u deze als afzonderlijke berichten, zo is dit het meest duidelijk voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken als dagboek. Dagelijks maakt u een bericht aan met wat u er wenst in te plaatsen, zoals u anders in een dagboek zou plaatsen. Dit kan zijn over wat u vandaag hebt gedaan, wat u vandaag heeft gehoord, wat u van plan bent, enz. Maak een titel en typ het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks naar uw blog komen om uw laatste nieuwe bericht te lezen en mee uw dagboek te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met plaatselijk nieuws. Met uw eigen blog kan u zo zelfs journalist zijn. U kan op uw blog het plaatselijk nieuws vertellen. Telkens u iets nieuw hebt, plaats u een bericht: u geeft een titel op en typt wat u weet over het nieuws. Dit kan zijn over een feest in de buurt, een verkeersongeval in de streek, een nieuwe baan die men gaat aanleggen, een nieuwe regeling, verkiezingen, een staking, een nieuwe winkel, enz. Afhankelijk van het nieuws plaatst u iedere keer een nieuw bericht. Indien u veel nieuws heeft, kan u zo dagelijks vele berichten plaatsen met wat u te weten bent gekomen over uw regio. Zorg ervoor dat u telkens een nieuw bericht ingeeft per onderwerp, en niet zaken samen plaatst. Indien u wat minder nieuws kan bijeen sprokkelen is uiteraard 1 bericht per dag of 2 berichten per week ook goed. Probeer op een regelmatige basis een berichtje te plaatsen, zo komen uw bezoekers telkens terug.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken met een reisverslag. U kan een bericht aanmaken per dag van uw reis. Zo kan u in de titel opgeven over welke dag u het gaat hebben, en in het bericht plaatst u dan het verslag van die dag. Zo komen alle berichten onder elkaar te staan, netjes gescheiden per dag. U kan dus op éénzelfde dag meerdere berichten ingeven van uw reisverslag.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken met tips op. Dan maakt u telkens u een tip heeft een nieuw bericht aan. In de titel zet u waarover uw tip zal gaan. In het bericht geeft u dan de hele tip in. Probeer zo op regelmatige basis nieuwe tips toe te voegen, zodat bezoekers telkens terug komen naar uw blog. Probeer bvb. 1 keer per dag, of 2 keer per week een nieuwe tip zo toe te voegen. Indien u heel enthousiast bent, kan u natuurlijk ook meerdere tips op een dag ingeven. Let er dan op dat het meest duidelijk is indien u pér tip een nieuw bericht aanmaakt. Zo kan u dus bvb. wel 20 berichten aanmaken op een dag indien u 20 tips heeft voor uw bezoekers.
- Bijvoorbeeld:
u wil een blog maken dat uw activiteiten weerspiegelt. U bent bvb. actief in een bedrijf, vereniging of organisatie en maakt elke dag wel eens iets mee. Dan kan je al deze belevenissen op uw blog plaatsen. Het komt dan neer op een soort van dagboek. Dan kan u dagelijks, of eventueel meerdere keren per dag, een bericht plaatsen op uw blog om uw belevenissen te vertellen. Geef een titel op dat zeer kort uw belevenis beschrijft en typ daarna alles in wat u maar wenst in het bericht. Zo kunnen bezoekers dagelijks of meermaals per dag terugkomen naar uw blog om uw laatste belevenissen te lezen.
- Bijvoorbeeld: u wil een blog maken uw hobby. U kan dan op regelmatige basis, bvb. dagelijks, een bericht toevoegen op uw blog over uw hobby. Dit kan gaan dat u vandaag een nieuwe postzegel bij uw verzameling heeft, een nieuwe bierkaart, een grote vis heeft gevangen, enz. Vertel erover en misschien kan je er zelfs een foto bij plaatsen. Zo kunnen anderen die ook dezelfde hobby hebben dagelijks mee lezen. Als u bvb. zeer actief bent in uw hobby, kan u dagelijks uiteraard meerdere berichtjes plaatsen, met bvb. de laatste nieuwtjes. Zo trek je veel bezoekers aan.
WAT ZIJN DIE "REACTIES"?
Een bezoeker kan op een bericht van u een reactie plaatsen. Een bezoeker kan dus zelf géén bericht plaatsen op uw blog zelf, wel een reactie. Het verschil is dat de reactie niet komt op de beginpagina, maar enkel bij een bericht hoort. Het is dus zo dat een reactie enkel gaat over een reactie bij een bericht. Indien u bvb. een gedicht heeft geschreven, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze het heel mooi vond. Of bvb. indien u plaatselijk nieuws brengt, kan een reactie van een bezoeker zijn dat deze nog iets meer over de feiten weet (bvb. exacte uur van het ongeval, het juiste locatie van het evenement,...). Of bvb. indien uw blog een dagboek is, kan men reageren op het bericht van die dag, zo kan men meeleven met u, u een vraag stellen, enz. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
WAT IS DE "WAARDERING"?
Een bezoeker kan een bepaald bericht een waardering geven. Dit is om aan te geven of men dit bericht goed vindt of niet. Het kan bvb. gaan over een bericht, hoe goed men dat vond. Het kan ook gaan over een ander bericht, bvb. een tip, die men wel of niet bruikbaar vond. Deze functie kan u uitschakelen via "Instellingen" indien u dit niet graag heeft.
Het Bloggen.be-team wenst u veel succes met uw gloednieuwe blog!
Met vriendelijke groeten, Bloggen.be-team
30-11--0001
van voelbord tot voel- en kijkmuur...
Na ons harde werken aan de voelborden hebben we vandaag onze voel- en kijkmuur gemaakt. Maar er ontbrak nog iets: we konden al wel voelen en naar al die mooie kleuren kijken, maar de achterkant van de borden was maar gewoon 'bruin karton'. En daar had juf iets op gevonden, want er lag nog ergens in de klas een rolletje spiegelfolie... En omdat we toch zo bezig zijn met heel intens te voelen en te leren kijken naar alles om ons heen, gingen we aan de slag en knipten er op los: stukjes folie, de achterkant eraf prutsen (niet gemakkelijk, maar samen gaat het meestal beter, en er is altijd wel iemand die even wil helpen) en op het karton plakken. Zo kregen we een niet alleen mooi blinkende, maar ook nog eens speciale wand waarin we onszelf en de anderen kunnen zien. We hebben hem rondom onze kring gezet, zodat we nu bij het onthaal of als er een verhaal wordt verteld, lekker knus en cosy in een leuk hoekje zitten... Geweldig toch?