Het laatste trimester in de tweede kleuterklas. Vanaf nu mogen we ook op het grote klimrek in de tuin spelen (eindelijk....!!!) en we tellen af om naar de derde kleuterklas te gaan. Maar eerst nog fijn plezier maken in ons eigen klasje. Met juf Laura, want juf Kris moet nog wat langer rusten en komt pas volgend schooljaar weer terug. Maar geen nood, we amuseren ons best. Met juf Laura gaan we zaaien en de lente volop inzetten nu.
de tweede kleuterklas
samen een jaar op weg...
23-11-2008
en nog iets erg moois
Soms is het moeilijk om te kiezen, soms is het moeilijk om iets in je eentje af te werken, soms is het begrijpen van een opdracht een hele klus, zeker als je de taal nog niet goed machtig bent. Maar als er dan een paar meisjes zijn die je helpen en samen met jou gaan kleuren, gewoon, omdat ze dat voor jou willen doen, dan is dat toch erg mooi!
En dan zijn er ook nog letters!
Tja, mijn eigen naam kunnen schrijven, dat betekent toch wel wat! Niet meer dat eeuwige symbooltje moeten gaan zoeken, in de kast van de juf, maar gewoon zelf met een paar letters kunnen laten zien dat dit mijn tekening is... Juf Ruth had nog een doos vol plastic magneetletters in het gokklasje, en dat de kinderen gek zijn op schrijven, staat hier al eerder op de blog, maar ook de voorbije week hebben ze het weer uitgebreid gedemonstreerd.
nieuwe hoekjes
Onze bouwhoek is ons zorgenkindje: er staat zoveel materiaal in en toch wordt er zo weinig in gespeeld. Maar deze week dacht ik bij mezelf: 'een tafel en een doos vol legoblokjes... zou dat niet helpen om dat hoekje wat meer te gebruiken?' En met veel gretigheid zag ik hoe mijn kleuters opeens samen of in hun eentje gingen bouwen...
gouden verf
Mijn kleuters zijn er gek van: goud, zilver, brons, koper, ... als het maar blinkt en schittert. Of nee... dat klinkt een beetje oneerbiedig: want zelfs kinderen van vier jaar merken heus wel welke kleuren het verschil maken tussen 'gewoon maar schilderen' en 'iets prachtigs maken'. Onze Alechinsky's komen in een nieuw stadium, want deze week werd er volop gekozen tussen al die blinkende schitteringen die hun waterval nog mooier zou kunnen maken. Iedereen op zijn eigen manier, iedereen met zijn eigen smaak, iedereen in zijn eigen tempo, iedereen op zijn eigen waardevolle niveau. De verf is nu bijna op, maar vermits we er toch nog niet uit waren wat we de Sint zullen vragen dit jaar, opperde Yasmine het idee om dan maar nieuwe potten van al dat schitterends te vragen. Goed idee, vond iedereen, en dus maken we volgende week een brief met z'n allen. Dan kan de Sint ook eens zien wat wij eigenlijk allemaal al kunnen. Veel meer dan wat volwassenen, zelfs Sinten, veronderstellen dat kinderen van deze leeftijd in hun mars hebben!
19-11-2008
Met z'n tweeën samen een tekening maken - of heel uitgebreid alleen
Hier zijn Céline en Sintaya samen heel erg druk in de weer om met z'n tweeën één kleurprent prachtig af te werken. Stilletjes hoor ik ze per ongeluk tegen elkaar fluisteren dat die voor de juf is ( en de juf dus heel erg fier! en blij achteraf! ). Ondertussen heeft Esma in haar eentje een hele grote tekening gemaakt en ze vertelt me nadien wat er allemaal opstaat. Een heel verhaal over de zee en bloemen en letters van haar naam.
Ondertussen bij juf ruth in de klas: 'aankleden'
Bij juf ruth is een groepje bezig met aankleedpoppen: zo leren ze nog beter verwoorden wat je eerst aantrekt als je jezelf aankleedt, en wat nadien. De kleuters zijn druk in de weer, met sokken en schoenen en broeken uit te knippen en op te plakken. En Bilal toont heel erg fier zijn zelfgemaakte aangeklede pop!
ons schrijfhoekje breidt uit...
De kleuters raken meer en meer geïnteresseerd in boeken, woorden die geschreven staan, pictogrammen, briefjes die meegaan naar huis en waarvan ze precies willen weten wat erop staat, hun eigen naam en de letters van hun naam, en aan de hand van een zwembadverhaal zijn er nu kaartjes in de klas met woordjes bij in drukletters, en proberen ze dezelfde letters te herkennen en te zoeken. In de schrijfhoek hebben we ook grote plastieken drukletters die ze kunnen omtrekken en dan staan ze heel versteld dat daar opeens een letter van hun naam op het papier staat. Waarna ze druk zelf aan de slag gaan om te proberen en andere letters te zoeken. Ondertussen zitten er een paar kleuters in de luisterhoek samen liedjes te luisteren en daarbij een boek te bekijken met notenbalken in en liedjesteksten. Ze lijken mee te zingen, recht van de partituren af.
17-11-2008
apart schrijf- en tekenhoekje
Heelwat kleuters vinden het schrijven van hun naam fascinerend. Dus hebben we van de kleihoek voor een tijdje een schrijfhoekje gemaakt, met kaartjes met hun naam en symbool erop, letterstempels, balpennen, schriftjes en vooral veel sjablonen met allerlei vormen en leuke figuren. Een hele uitdaging, bleek vandaag.
drijven en zinken
Het is niet gemakkelijk, een bakje met water en daar spulletjes bij en dan experimenteren, ervaren, ondervinden wat er allemaal drijft en wat er zinkt. Maar het is wel leuk. Het water was ijskoud, waardoor iedereen wel eens heel snel moest gaan plassen, tussendoor, maar het plezier van het ontdekken dat sommige dingen op het water blijven liggen en dat andere spullen zinken 'als een baksteen' maakte de koude van het water dubbel en dik goed. Samen met de kleuters vulden we op een blaadje in wat er zonk en bleef drijven. Het gekste was het verschil tussen een groot pingpongballetje en een klein knikkertje: niet altijd het 'grootste' blijkt ook het zwaarste te zijn. Vreemd, vreemd...