Foto
Inhoud blog
  • Ondernemingsraad van 30-09-2010
  • Bedienden Flash
  • Veiligheidscomité van 23 september 2010
  • Flash
  • Veiligheidscomité van 19/08/2010
    Google Maps
  • Google Maps
  • agenda

    Belangrijke data in het agenda

    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Kranten en tijdschriften
  • De Morgen
  • De gazet van Antwerpen
  • Het belang van Limburg
  • Het laatse Nieuws
  • Het Nieuwsblad
  • Humo
  • Syndicale info ABVV Metaal / bbtk
    Meer dan gisteren, minder dan morgen
    26-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad van 25-03-2009




    Het verslag van de vergadering van 25-02-2010 wordt goedgekeurd. Er zijn nog enkele opvolgpunten.

     

    Opvolgingspunten

     

    R.R.E

     

    De WNA vraagt of er naar aanleiding van het treinongeval in Buizingen extra werkzaamheden bijgekomen zijn.

    De WGA zegt dat er inderdaad ingevolge het ongeval extra werk voor Fabricom bekomen is. Er is opdracht gegeven door de NMBS om vervroegd te starten met het installeren van 3000 seinen. Deze zouden moeten geplaatst zijn voor eind 2012.

     

    Opleidingen

     

    De WNA vraagt naar een stand van zaken aangaande het opleidingsplan 2010. De WGA zegt dat het plan opgesplitst wordt in 2 delen omdat de evaluaties nog niet volledig zijn afgerond, tegen volgende week wordt het eerste deel van het plan kenbaar gemaakt.

     

    Decoratiefeest

     

    In tegenstelling tot hetgeen is medegedeeld op de ondernemingsraad van februari , blijkt nu dat de uitreiking van de decoraties niet in Antwerpen maar wel in Surf House te Evere zal doorgaan.

     

    Telenet Productentverkoop

     

    Naar aanleiding van de nieuwe overeenkomst tussen Fabricom en Telenet  i.v.m extra verkoop van telenetproducten naar de klant toe , vragen wij om een lijst te krijgen met deze producten en de bijhorende vergoedingen. De WGA zegt dat er een vergadering gaat plaatsvinden met de sociale partners.

     

    CO2 Taks

     

    De WGA zegt dat de procedure opgestart is. Alles wordt gecoördineerd door Mr. Spildoren in samenwerking met H.R. Het dossier telt 1000 werknemers. De sociale partners gaan op de hoogte blijven van welke personen al gebrieft zijn.

     

    Evaluatie aangepast werk in atelier Aartselaar

     

    Het afgelopen jaar hebben 5 werknemers kunnen gebruik maken van dit initiatief.

     

    2 personen zijn nog steeds actief binnen deze dienst en werken voor Panels.

    1 persoon heeft zijn ontslag gekregen omdat hij niet voldeed.

    2 personen zijn terug gekeerd naar de dienst waar ze vroeger tewerkgesteld waren.

     

    Volgende maand zal er een globale analyse gemaakt worden.

     

    Nieuw Punten

     

    Leidinggevende onderaannemers

     

    De WNA vraagt aan de directie of het normaal is dat onze werknemers gestuurd en onder het gezag van een onderaannemer komen. Graag meer kansen aan eigen personeel om door te groeien en maximaal gebruik maken van brigadiers met een Fabricom logo.

    De WGA zegt dat onze eigen werknemers moeten aangestuurd en begeleid worden door eigen personeel.

     

    International Operations

     

    De WNA vraagt of er veranderingen binnen de dienst International Operations op komst zijn.

    De WNA vraagt of ze zich zorgen moet maken aangaande het personeelsverloop bij de arbeiders.

    2 jaar geleden waren er nog 245 arbeiders, nu nog 170. Gaat deze tendens zich doortrekken naar de toekomst?

    Volgens de directie is dat eerder toevallig door een samenloop van omstandigheden en wordt er zeker indien nodig aangeworven .

    Is er sprake van verandering van de uurroosters in Hoboken ?

    Waarom wordt er geen rekening gehouden met de mobiliteit van onze werknemers ?

    Wat betreft de verandering van uurrooster is er beslist om het aanvangsuur van 7.00 uur naar 7.30 uur te brengen. Dit heeft te maken met het NUON-Project , er is een wel overwogen beslissing genomen inzake de verandering. 

    Aan de hand van een organigram toont Dhr. Hanson de nieuwe omkadering van International Operations .

     

    Departement manager Piping Antwerpen

     

    De WNA vraagt een stand van zaken aangaande de aanwerving van een nieuwe departementmanager. En zijn er ook interne kandidaten voor deze positie?

    De WGA zegt dat alles verloopt via een selectiebureau en deze bevindt zich momenteel in de beslissende fase.

    Er waren inderdaad kandidaten van Fabricom zelf. De nodige tijd wordt genomen om de geschikte persoon te vinden.

    De WNA vraagt of we terug de fout gaan maken door te melden dat piping geen kernactiviteit meer zal zijn.

    De directie wilt eerst orde op zaken stellen vooraleer men zich terug kan focussen op grotere projecten.

    De Divisiemanager meldt dat dit nu zeker niet aan de orde is en dat piping met wat aanpassing toch nog rendabel is in Zwijndrecht.

     

    Interim

     

    De WNA vraagt hoe het komt dat interimkrachten geen vaste contracten krijgen. Sommige interims zijn al 2 jaar in dienst en hebben nog steeds geen vast contract .

    De WGA zegt dat er tegen volgende vergadering een antwoord zal komen.

     

    Identificatiepasje en lijst kortingen

     

    De WNA vraagt wat er is misgelopen bij het verdelen van de papieren identificatiefiche. Het getuigt van weinig professionalisme om zoiets uit te delen .  De directie beaamt deze stelling en zal tegen september nieuwe geplastificeerde kaartjes opsturen.  Ook graag een aanpassing van de kortingslijsten deze dateren van 2008.

    Voor de lijst van de kortingen zal er in de toekomst een betere samenwerking komen tussen de aankoopdienst en Sequoia.

     

    Procedure formulieren Mutualiteit

     

    De WNA stelt vast dat de procedure bij afhandeling van deze documenten te traag verloopt. Hierdoor moeten onze werknemers te lang wachten op hun uitkering.

    Is het mogelijk om deze procedure te vereenvoudigen?

    De WGA zegt dat ze de procedure niet kent maar gaat intern kijken of deze niet versneld kan worden. Het kan niet de bedoeling zijn dat de werknemers langer op hun centen moeten wachten dan nodig .

     

    Bedrijfs Gsm

     

    Naar aanleiding van de berichtgeving in de media zou er geen Koninklijk Besluit uitgevaardigd worden dat toelaat dat er taks zou moeten betaald worden op het gebruik van bedrijf GSM’s. De WNA vraagt naar aanleiding van dit besluit geen actie meer te ondernemen tegenover de werknemers. Wat is het standpunt van onze directie?

    Volgens de directie is de RSZ niet van standpunt veranderd en de fiscus volgt de RSZ. De directie zegt dat ze de lopende procedure zullen doorvoeren en deze gaat in vanaf 01/03/2010.

    De WNA zegt dat dit niet kan aangezien er geen koninklijk besluit verschenen is.

    Toch zal de directie het bestaande plan uitvoeren en er wordt niet meer op teruggekomen. De bestaande procedure blijft lopen.

     

    Uniformiteitaanvraag voor loonsverhoging of categorieverhoging

     

    De WNA vraagt of er geen mogelijkheid bestaat tot registratie bij de aanvraag van een eventuele loonsverhoging of categorieverhoging. Nu zijn er bepaalde statuten die een jaarlijkse baremaopslag krijgen. In andere statuten moeten de werknemers zelf de vraag stellen of zij in aanmerking komen voor een eventuele loons- of categorieverhoging. Daarom de vraag om te gaan naar een registratie bij een aanvraag voor een eventuele loons- of categorieverhoging in alle bestaande statuten.

    De WGA zegt dat er bestaande evaluatiedocumenten bestaan. Deze documenten kunnen daarvoor gebruikt worden. Het is niet de bedoeling om verschillende documenten naast elkaar te laten lopen.

    Toch zal men deze in detail bekijken.

     

    Evaluaties

     

    De WNA zegt dat sommige operationele de procedure niet goed kennen. Graag nog eens een opfrissing naar deze mensen.

    De WGA zegt dat als er gevallen zijn waar er tekortkomingen zijn deze moeten opgenomen worden met de plaatselijke H.R. Verantwoordelijke.

     

    Verhuis Ukkel

     

    De WNA vraagt of er waarheid zit in het gerucht over een verhuis van de werknemers van Fabricom in Ukkel. Dit gerucht is er naar aanleiding van de verhuis van 2 bedrijven die nu onderdak hebben in de gebouwen van Ukkel.

    Het zou gaan om Sita die zou uitwijken naar een nieuwe vestiging in Diegem. Shering Plough heeft ook verhuisplannen en zou zich willen gaan vestigen in het centrum van Brussel.

    Waarom vertrekken deze bedrijven uit ons gebouw? Is de huur te hoog of heeft het te maken met de beschikbare ruimte. Graag wat info.

    De WGA zegt dat deze mensen inderdaad gaan verhuizen en er komt ruimte vrij. Wat betreft een verhuis van de mensen van Fabricom is er zeker nog geen beslissing genomen. Tot op heden verandert er voor de werknemers van Fabricom niks.

     

    Verlofvooruitzichten 2010

     

    Binnen de divisie Distributie is een mail verstuurd naar alle medewerkers ( Telenet ) met de vraag om geen rekening te houden met de verlofkalender van Fabricom.

    Dit is voor ons als Fractie een brug te ver , de verlofkalender is van toepassing voor elke werknemer binnen Fabricom; indien er toch dient gewerkt te worden op vraag van de klant tijdens de feestdagen en/of brugdagen dient dit eerst overlegd te worden met de bevoegde H.R. manager en de syndicale partners,

    vooraleer sommige “ belangrijke personen zich in de belangstelling willen werpen “

    De directie is hiervan niet op de hoogte en zal de nodige acties ondernemen opdat dit volgens de gekende procedure verloopt.

     

    Track&Trace

     

    De WGA zegt dat de data zullen bekend gemaakt worden wat betreft de installatie en toepassing van Track&Trace. Er zijn ook opleidingsboekjes en fiches ter ondersteuning voor onze werknemers. Alles zal besproken worden op de volgende vergadering van de syndicale delegatie.

     

     

    Volgende vergadering: 29 april 2010.

    26-03-2010 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    24-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheidscomité van 18-03-2010



    1.Actieplan Distributie

    Er wordt een stand van zaken gegeven door de divisiemanager: de doelstellingen blijven behouden.

    Wat voor de toekomst?

    - het accent leggen op veiligheid

    - chef op de werkvloer

    - communicatie, overleg met de klanten

    - nauwe samenwerking met Fleet, OSS, Dienst Veiligheid en Aankoop

    - aandacht nieuwe medewerkers

    - sensibiliseren is essentieel

    - communicatie verbeteren

    - mentaliteit verbeteren.

    Er wordt een evaluatie gedaan in september 2010.

     

    2. Overbelasting vrachtwagens Distributie

    Alle vrachtwagens inverteren en opkuisen, binneninrichting moet lichter, de chauffeurs moeten opletten met overbelasting, de hiërarchie moet beter toezicht houden.

     

    3. Aansluitingen zonder veiligheidspasje:

    Dit kan en mag niet. Minstens één persoon per ploeg moet in het bezit zijn van het veiligheidspasje voor de uit te voeren werkzaamheden.

    Voor wat betreft de opleiding voor graafmachines zal er een inventaris opgemaakt worden.

    Motivatie: veel beschadigingen met deze machines.

     

    4. Medische onderzoeken

    De werknemers worden nog steeds per mail opgeroepen om naar het medisch onderzoek te gaan. De WNA heeft nochtans in de vorige vergadering uitdrukkelijk gevraagd om de mensen weer per briefwisseling te verwittigen.

     

    5. Opleiding BA4/BA5

    Tijdens deze cursusdag wordt er niet altijd een examen afgenomen. De WGA vindt een examen nodig: “wie goed geluisterd heeft kan geen probleem hebben met dit examen”.

     

    6. Presentatie en/of melding van nieuwe materialen

    - De OSS Manager meldt dat er een nieuwe fiets aangekocht werd met een groter kader.

    - Afrolwagen Catenary: treedt volgende week in dienst, is deze week nog in testfase.

    - Laskap met adflo of powerpack Exxon Mobil.

    - Electrische treklier LV-50 voor H.V. Underground (weegt 75 kg).

     

    7. Risicoanalyses

    Deze zullen opgesteld worden volgens de aard van de activiteiten. Standpunt: activiteit wordt vermeld.

     

    8. E-learning module voor het onthaal van nieuwe werknemers de 1ste dag

    Dit videofilmpje werd opgesteld in samenspraak met de dienst Communications.

    HR zal deze opleiding geven. Deze module bestaat uit 12 punten en moet door alle nieuwe werknemers gevolgd worden. De e-learning bestaat in beide landstalen.

     

    9. Toolboxmeetings

    De WNA meldt dat er Engelstalige papieren gebruikt worden voor het geven van toolbomeetings en dat dit niet kan. De WGA antwoordt hierop dat de toolboxmeetings moeten gegeven worden in de landstaal van degenen die eraan deelnemen, voor zover dit mogelijk is.

    10. Parking Braine L’Alleud

    De parking van Braine L’Alleud wordt voor een groot deel in beslag genomen door de vrachtwagens voor het laden en lossen van materiaal, wat grote hinder veroorzaakt.

    Is dit een definitief feit?

    De Voorzitter zal zich hierover informeren.

     

    11. Sweaters Fabricom

    De WNA vraagt om de sweaters van Fabricom in de handel te brengen om de werknemers van Fabricom herkenbaar te maken op de werven en vraagt ook om deze sweaters te voorzien voor de volgende winter.

    De Voorzitter zal zien wat er kan overeengekomen worden.

     

    12.Werf Tienen

    De WNA meldt dat de werfinstallatie in Tienen onvolledig is; er is geen toiletpapier, geen zeep, geen handdoeken, enz.

    De Voorzitter zal zich hierover informeren.

     

    13. Werken RRE Buizingen

    Naar aanleiding van het treinongeval in Buizingen heeft Fabricom het contract van de herstellingswerken in de hand. De WNA vraagt of de mensen die deze werken zullen uitvoeren een opleiding zullen krijgen over de manier van werken op de treinsporen aangezien zij dit niet gewoon zijn.

    De Voorzitter antwoordt dat hij zich zal informeren; het onderhoudscontract zou al bestaan van vroeger.

     

    14. CAO 100

    De vergadering over de opstelling van de beleidsverklaring over alcohol en drugsgebruik heeft plaatsgehad op vrijdag 12 maart 2010.  Zowel de werkgeversafvaardiging als de werknemersafvaardiging is overeengekomen dat Model 2 van toepassing zal zijn bij Fabricom. In een 2de fase zal dit beleid verder uitgewerkt worden.

    Wij houden u op de hoogte van het verdere verloop.

    Dit beleid zal trouwens in het Arbeidsreglement gepubliceerd worden.

     

    Volgende vergadering: 22 april 2010.


    24-03-2010 om 10:31 geschreven door /écrit par alex&marc


    23-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienden Flash



    Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand februari 2010

    Les employés suivants sont entrés en service au mois février 2010

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    01/02/2010

    Chantrain Herwig

    Safety

    01/02/2010

    Hammenecker Niko

    Security

    08/02/2010

    Opsteyn Jan

    E&I-NE

    15/02/2010

    Wellens Kris

    Roads North

    15/02/2010

    Van Der Meer Claudio

    M/R

    15/02/2010

    Zinkal Ahmet

    M/R

    15/02/2010

    Van Wauwe Kristof

    Intern.Projects

    15/02/2010

    Nbabis Lubula Sylvie

    Accounts Payable

    15/02/2010

    Yahia Farida

    Accounts Payable

    22/02/2010

    Descamps Philippe

    Intern.Pojects

     

    Volgende bedienden hebben in de maand februari 2010 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois février 2010.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    Reden / Raison

    31/01/2010

    Samson Etienne

    Procurement BO

    Pensioen / Retraite

    31/01/2010

    Blanchaert Philippe

    Substations

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    31/01/2010

    Elskens Peter

    Substations

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    31/01/2010

    Larabi Madani

    Systems

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    31/01/2010

    Baetslé Cliff

    E&I-NW

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    31/01/2010

    Adriaensens Dirk

    HR.Site

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    31/01/2010

    Piette Roland

    Information Systems

    Gemeens.Akk./Commun Ac.

    09/02/2010

    Aerts Roger

    PSE1

    Brug Pens. / Prépens.

    11/02/2010

    Squilbin Michel

    Credit Control

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    19/02/2010

    Nieuwborg Samuel

    PSE1

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    19/02/2010

    Lauwers Koen

    PSE1

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.


    23-03-2010 om 11:18 geschreven door /écrit par alex&marc


    05-03-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Vergadering beperkte syndicale delegatie van 05-03-2010



    Vergadering beperkte syndicale delegatie van 05-03-2010

     

    Track&Trace:

    Op 10 maart 2010 heeft er een vergadering plaats waarin alle operationele zullen ingelicht worden betreffende de Track&Trace. De informatie zal doorgestuurd worden naar de syndicale delegatie.

    Broux-personeel:

    Broux stapt niet in het Fabricom-statuut. De informatie zal aan het personeel overgemaakt worden. De syndicale delegatie mag op aanvraag aanwezig zijn op deze vergadering.

    Berekening brugpensioen per statuut:

    Einde maart 2010.

    Voorstel wachtvergoedingen:

    Einde maart 2010.

    HAY-classificaties:

    Deze functiebeschrijvingen worden niet vrijgegeven. De kadervertegenwoordigers kunnen contact opnemen met de Heren De Winter of Dehasse en de raadplegingen gebeuren individueel.

    Harmonisering van de pakuren:

    De percentages worden niet verhoogd. De betalingen van deze uren voor de bedienden zijn geblokkeerd tot na de ondertekening van de CAO.

    GSM-politiek:

    De tekst zal eerstdaags verschijnen. De indexatie van de 12,50 € in de toekomst is niet voorzien.

    Na ondertekening van de “Verklaring op eer” zal deze van in het begin gecontroleerd worden.

    De Nota “General Directives” is klaar voor ondertekening.

    CO2-bijdrage:

    De nieuwe “General Directives” is klaar.

    Individuele gesprekken zijn voorzien voor de chauffeurs van de utilitaire voertuigen.

     


    05-03-2010 om 17:35 geschreven door /écrit par alex&marc


    26-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad van 25-02-2010



    Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd.

     

    Er zijn enkele opvolgingspunten:

     

    Arbeidsreglement.

    Er is een aanpassing doorgevoerd in het arbeidsreglement en dit wordt kenbaar gemaakt aan de ondernemingsraad.

     

    Evaluaties.

    De WNA merkt op dat alle evaluaties nog niet hebben plaats gevonden. Wat is hier de reden van? De WGA zegt dat door technische problemen de evaluaties dit jaar later zijn gestart. Iedereen zal de kans krijgen om op een eerlijke en objectieve manier geëvalueerd worden .

     

    Opleidingsplan 2010.

    Dit zal door de WGA in april voorgesteld worden aan de sociale partners, het plan zal zeker rekening houden met de noden in de verschillende departementen.

     

    CO2-taks.

    Volgens de WNA zijn er toch nog veel onduidelijkheden wat betreft de procedure aangaande de CO2-taks. Graag wat meer transparantie naar alle werknemers toe.

    De WGA zegt dat zij momenteel de laatste hand legt aan deze complexe procedure. Alle werknemers die in aanmerking komen zullen persoonlijk uitgenodigd worden. Er komen momenteel toch nog een aantal vragen binnen waarop klaarheid moet komen naar de werknemers toe. Voor de onderhandelingen opgestart worden zullen de sociale partners een communicatiemap overhandigd krijgen. In de maand maart zal alles opgestart worden en alles zal divisie per divisie gebeuren. De werknemers zullen ingelicht worden van wat mag en niet mag. De WNA meldt dat zij alles zal blijven opvolgen en eventueel tussenkomen waar het nodig is.

     

    Decoratiefeest 2010.

    Het decoratiefeest zal doorgaan op 24 april 2010 in de zalen van Metropolis in Antwerpen.

    De WNA vraagt de een lijst van de gedecoreerden.

    Hier wordt positief op geantwoord.

     

    Onthaal nieuwe werknemers.

    De WNA vraagt een stand van zaken aangaande het onthaal van nieuwe werknemers. Is deze procedure klaar?

    De WGA zegt dat er wat vertraging opgetreden is maar alles moet in maart kunnen opstarten. Momenteel zijn de oude regels nog van toepassing.

     

    Nieuwe punten

                             

    Werkgelegenheid.

    De afgelopen maand is er een groot aantal bestellingen binnengelopen. Hierin zitten veel jaarcontracten en deze worden meestal in de maand januari verlengd. Het positieve hieraan is dat er geen enkel jaarcontract verloren is gegaan. Voor sommige divisies is er geen probleem wat betreft werkgelegenheid, voor andere zal een tandje moeten bij gestoken worden. In deze divisies is een vermindering van activiteit merkbaar.

     

    Contracten bij Eandis.

    De werknemersafvaardiging vraagt met aandrang dat de directie haar verantwoordelijkheid neemt en zo snel mogelijk de werknemers die betrokken zijn bij de werkzaamheden van Eandis inlicht over de moeilijke situatie en wat de verdere plannen zijn, nu worden onze werknemers door de concurrenten benaderd.

    De directie zegt dat er nog activiteit is tot einde april en er momenteel nog gesprekken zijn met Eandis om meer werk te verkrijgen.

    De directie meldt ook dat de depots in Menen en Waregem zullen sluiten.

     

    Tijdskrediet.

    De WNA vraagt wanneer ze terug in het bezit kunnen komen van de lijsten tijdskrediet. De WGA zegt dat deze terug zullen bezorgd worden in de maand maart.

     

    Verhuis Magazijn Aartselaar.

    De WGA zegt dat het magazijn van Aartselaar zal verhuizen naar Zwijndrecht. De voorbereiding van de verhuis is lopende en zal plaats vinden in de maand maart. De diensten die actief zijn in Aartselaar zullen zich moeten bevoorraden in Zwijndrecht.

     

    Contassur.

    De WNA van de arbeiders vraagt wanneer Contassur de nodige documenten gaat opsturen naar de arbeiders aangaande groepsverzekering.

    De WGA zegt contact te zullen opnemen met Contassur.

     

    Persoonlijke identificatiekaart en lijst met kortingen .

    Elke werknemer zal eerstdaags een nieuwe identificatiekaart ontvangen alsook een lijst met kortingen.

     

    LINK – Aandelen.

    GDF-SUEZ heeft beslist om voor 2010 nieuwe aandelen aan voordelige prijzen voor zijn werknemers aan te bieden. De LINK aandelen vervangen de vroegere SPRING aandelen. Verdere informatie volgt nog.

     

     

    Volgende vergadering : 25 maart 2010.

     

    ABVV-BBTK TEAM


    26-02-2010 om 19:58 geschreven door /écrit par alex&marc


    19-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheidscomité van 18-02-2010



    Neemt de werkgeversafvaardiging het comité wel ernstig?

     

    Het materiaal van de tolken werd pas geleverd om 9 uur en het duurde één uur alvorens de voorvergadering kon beginnen. Het was een zogezegde “vergetelheid.”

     

    De te bespreken documenten van Mensura worden de dag zelf van de vergadering overhandigd aan de comitéleden. Het comité langs de kant van de werknemersafvaardiging krijgt geen antwoord op de mails die verstuurd worden naar de werkgeversafvaardiging van het comité.

    Er zou een extra vergadering voorzien worden voor de bespreking van het jaaractieplan maar er is tot op heden nog geen datum gepland door de werkgeversafvaardiging van het comité.

    De nog steeds hangende punten (+/- 63 in totaal!) vormen een lange waslijst. Zullen die de komende maanden opgelost worden? Een definitieve lijst van deze hangende punten zal in algemeen vakbondsfront overgemaakt worden aan de nieuwe Voorzitter van het comité. Deze zal vergezeld worden door een brief waarop de werknemersafvaardiging een antwoord verwacht. Naargelang dit antwoord …….

     

    1. Opleiding chauffeurs categorie C

    Criterium: artikel uitzonderingen vakbekwaamheid chauffeurs: voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton is bijkomend examen wettelijk.

    Tijdspanne: 5 jaar de tijd om deze opleiding te geven; examen moet afgelegd worden. De naamlijst zal aan het comité overhandigd worden.

     

    2. Wat moet een leidinggevende op de werf doen

    Dit zal uitgebreid medegedeeld worden in het volgende verslag.

     

    3. Veiligheidsopleidngen BA4

    De WNA vraagt hoe komt het dat als er geen examens zijn er sommige mensen niet geslaagd zijn. De WGA zal volgende vergadering uitleggen waarom er niet-geslaagden zijn.

     

    4. Arbeidsongevallen

    Er worden 4 ernstige arbeidsongevallen besproken waaronder er één met 31 dagen arbeidsongeschiktheid en waarbij het slachtoffer thuis aangepast werk verricht. Op vrijwillige basis?

    De WNA gaat hier niet mee akkoord en de plaatsvervangende Voorzitter zegt dat de divisiemanager op de volgende vergadering moet uitleggen waarom deze persoon thuis aangepast werk uitvoert.

     

    5. Medische onderzoeken TBC

    Het 2de onderzoek is gebeurd. In het totaal zijn er 36 personen niet komen opdagen op de afspraak. Volgens de Vlaamse Overheid zou er voor Fabricom geen gevaar meer zijn, zegt de arbeidsgeneesheer.

     

    6. Medische onderzoeken

    De WNA vraagt om de mensen per post uit te nodigen voor het medisch onderzoek.

    Nu krijgen de projectleiders en werfverantwoordelijken een mail en moeten zelf de werknemer waarschuwen over het uur en de datum van zijn medisch onderzoek.

    Sommigen doen dit niet of te laat, anderen negeren dit gewoon.

    De WGA vindt het “triestig” dat zij van de moderne technieken geen gebruik kan maken.

    Dit zal nagetrokken worden en zoniet zullen de werknemers hun oproeping weer per post ontvangen zoals dit vroeger het geval was.

     

    7. O.S.S.

    O.S.S. richtte een meldpunt op waar de klachten omtrent de werkkledij en PBM’s geregistreerd en opgelost worden.  De WNA vraagt om dit meldpunt duidelijk te maken aan de werknemers want de meeste klachten worden nog gemeld aan de WNA of aan de personen die daar vroeger mee belast waren.

     

    8. Nieuwe machines bij P&M North-East

    Automatische boormachine: kan op voorhand geprogrammeerd worden.

    Automatische zaagmachine: idem.

    Buizen plooimachine: idem.

    Deze 3 machines zijn in werking sinds december 2009/januari 2010.

    De WNA is niet akkoord dat deze 3 machines niet eerst aan de comitéleden werden voorgesteld (art.34 quater); zij vindt dat er gebrek is aan respect voor de comitéleden.

     

    9. FBM6 Grimbergen

    De nieuwe buigmachine werd geplaatst in het atelier en is in testfase. Deze machine zal automatisch kunnen ronddraaien op zijn as zodanig dat de te plooien buis minder gemanipuleerd moet worden.Nieuwe opdrachten zullen op deze machine uitgevoerd worden. Met de tijd zullen er 2 machines in het atelier verdwijnen.

    Betekent dit minder werk voor onze mensen?

     

    10. Werkgroep alcohol- en drugsbeleid (CAO 100)

    Voor de werkgeversafvaardiging, de werknemerafvaardiging en de preventiedienst zijn

    de namen van de personen die deel zullen uitmaken van deze werkgroep gekend.

    Wat betreft de externe dienst is er nog geen naam gekend.

    Meer uitleg hierover volgt.

     

    Volgende vergadering: 18 maart 2010.


    19-02-2010 om 21:41 geschreven door /écrit par alex&marc


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De lijst met de looncodes





    Er werd een vergadering gehouden met zowel de syndicale afvaardiging van de bedienden als de syndicale afvaardiging van de arbeiders samen met de H.R. over SD Worx: de presentatie van de loonbladen, de omschrijving van de looncodes, de teller van de vakantiedagen, overuren enz.

    Er werd overeengekomen dat de syndicale afvaardiging bedienden/arbeiders in het bezit zullen gesteld worden van de lijst met de looncodes. Dit werd al maanden geleden gevraagd maar werd door H.R. nooit vrijgegeven; zij verscheen onlangs op Insite.

    Er werd ook overeengekomen dat de opgelegde vakantiedagen (jaarlijkse + ADV) van het saldo vermeld op de loonbladen in vermindering zullen gebracht worden, dit om vergissing te vermijden bij de vakantieplanning van de werknemer.

    De teller “educatief verlof” zal in de toekomst niet meer op het loonblad vermeldt staan, dit vanwege het feit dat de aanwezigheidsattesten pas op het einde van het schooljaar verdeeld worden en de teller vermeld op het loonblad niet overeenstemt met de genomen uren educatief verlof.

    De codes chauffeurs + maaltijdvergoeding zullen allengs in detail in het vak “Details gepresteerde dagen en uren” vermeld worden.

    Een infobrief over de details van de loonbladen zal in de toekomst naar elke werknemer, zowel bediende als arbeider, verzonden worden met een volgende loonuitkering, zodat ieder weet wat er juist vermeld staat in elke rubriek van zijn/haar loonbrief.

    Wij houden u hieromtrent op de hoogte.

    19-02-2010 om 19:46 geschreven door /écrit par alex&marc


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienden Flash



    Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand januari 2010

    Les employés suivants sont entrés en service au mois janvier 2010.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    01/01/2010

    Daue Pascal

    High Voltage

    01/01/2010

    De Grauwe Ronald

    Distribution Fland

    01/01/2010

    Vandijck Yves

    Distribution Fland

    01/01/2010

    Cliff Silva Miguel

    Waterways North

    01/01/2010

    Hoflack Nico

    Waterways North

    01/01/2010

    Van Goidsenhove Jean Marie

    Lummen

    01/01/2010

    Aerts Kristof

    Lummen

    01/01/2010

    Maegh Mario

    Aartselaar

    01/01/2010

    Vandeputte Paul

    Bending Grimbergen

    04/01/2010

    Van Wynsberge Tim

    Tools Zwijndrecht

    04/01/2010

    Gaspard Daniéle

    Accounts Payables

    04/01/2010

    Arafat Mohamed

    Intern.Projects

     

    Volgende bedienden hebben in de maand januari 2010 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois janvier 2010.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    Reden / Raison

    01/01/2010

    Dambrain Marc

    Administration

    Brugpensioen / Prepensioen

    01/01/2010

    Cornil Luc

    Substations

    Brugpensioen / Prepensioen

    01/01/2010

    Brabander Francis

    P&M Int.Projects

    Brugpensioen / Prepensioen

    01/01/2010

    Dessy Dardenne Jean-Claude

    Products

    Wijziging Firma/Chang.Firme

    09/01/2010

    Coomans Luc

    E&I-NC

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    23/01/2010

    Stevens Wouter

    Internation.Projects

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    30/01/2010

    Meeusen Eddy

    P&M-NC

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

     

     

     

     

     


    19-02-2010 om 13:37 geschreven door /écrit par alex&marc


    16-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Syndicale vergadering arbeiders 09-februari-2010



    Syndicale delegatie / H.R. / direktie  9 februari 2010.

     1.    Evaluatie Verplaatsingsvergoedingen Cofatech:

    Zal einde februari afgerond zijn.

    2.    Overzicht van looncodes S.D. Worx:

    Zal aan de S.D. bezorgd worden, is afgerond en staat

    op Insite.

    De WKN vragen alle codes te vermelden die op een loonbrief

    kunnen voorkomen.

    3.    Ex ENI maaltijdvergoeding:

    Hiervoor is de S.D. al een paar keer samengekomen met de H.R.

    en dispatching om een bruikbare tool te vinden om deze maaltijd-

    vergoeding vlotter en eenvoudiger te kunnen berekenen.

     De WKN afvaardiging zeggen dat deze berekening in het verleden

    bijna nooit ter discussie heeft gestaan omdat de methodologie vrij

    simpel is : men neemt de tijd op dat men op de aanwervingsplaats moet zijn s’morgens en wanneer men s’avonds terug op de aan-

    wervingsplaats is en van deze totaal tijd trekt men 8,5 uur af zijnde (arbeidstijd en schaftijd ) en de tijd die rest is maaltijd-vergoeding, dat is niet alleen de netto rijtijd maar ook de tijd om

    toegang tot de werf of gebouwen en de omkleedtijd .

     De correcties voor de afdeling communication ( ex ENI ) populatie

    is gebeurd vanaf 1 maart 2009 tot en met 31 oktober 2009, zowel

    positief als negatief voor de werknemers , zij hebben een brief ontvangen van H.R. met de vermelding van hun werven en de verrekening. De WKN vraagt om de negatieve bedragen niet terug te vorderen omdat deze hun punteerlijst niet zelf hebben ingevuld maar de leidinggevenden. De WKG zegt dat de WKN de kans hebben om hun negatieve lijst te betwisten zoniet zal het negatief bedrag ingehouden worden op hun loon.

    4.    C.A.O.:

    Er moet nog een C.A.O. ondertekend worden deze is in omloop.

    5.    Fabricom G.S.M. :

    Voor het privé gebruik van een GSM van de firma heeft de overheid beslist dat daar R.S.Z. en bedrijfsvoorheffing op betaald moet worden , maar de werknemer heeft de keuze mogelijkheid om een verklaring te tekenen dat hij deze niet privé gebruikt dan hoeft hij deze belasting niet te betalen maar Fabricom kan hierop wel controles doen .

    Dus men verhoogt het brutoloon met 12,5 euro om de R.S.Z. en de bedrijfsvoorheffing te berekenen en dan trekt men de 12,5 euro er terug af zodanig dat u op deze 12,5 euro R.S.Z. en bedrijfsvoorheffing hebt betaald. 

    6.    Procedure Ontslag werknemers:

    De WKN  vragen om de procedure te herzien en bij te sturen omdat

    nu sommige H.R managers niet de geest van het arbeidsreglement volgen en WKN zonder voorafgaandelijke schriftelijke verwittiging ontslaan.

    De WKG zal een tekst opmaken en voorleggen. 

    7.    Omwisseling ADV naar JV op het einde v.h. jaar:

    Wanneer WKN werken tussen Kerst en Nieuwjaar moeten deze ADV dagen kunnen omgezet worden naar jaarlijks verlof aangezien jaarlijks verlof moet opgenomen zijn op het einde van het jaar en ADV dagen kunnen overgeschreven worden. 

    8.    Lonen KC Doel:

    Wanneer WKN zich inspannen om tussen kerst en Nieuwjaar te komen werken met dan nog verschillende systemen van uurroosters en overwerk dan vragen  de WKN afvaardiging om de

    WKN ook correct te betalen met de eindafrekening van december.

    9.    Telenet verkoop:

    Mevrouw Madou Stefanie zal de SD uit nodigen om dit te bespreken , dit is al te laat want de verkoop is al gestart en de WKN zijn al gedeeltelijk ingelicht op een zonemeeting van Telenet in Aartselaar op donderdag 4 februari 2010  

    10. Nieuwe tellers op loonbrief:

    De WKN vragen om de tellers van educatief verlof van de          loonbrief te halen omdat dat tot verwarring leidt bij de werknemers    omdat deze tellers niet altijd kloppen in functie van uw  aanwezigheidsattest van educatief verlof.

    De WKG zal deze tellers er laten afdoen. 

    11.CO 2 taks:

    De WKG zal de betrokken WKN individueel de info geven samen

    met zijn berekening en dan zal de WKN zelf kunnen beslissen of  

    hij het voordeel in natura betaalt of hij zijn voertuig op een zetel

    of een lokatie achterlaat , aan de SD zal de info , de vragen en

    antwoorden en de formule en berekening overgemaakt worden.

    Het zou gaan over +/- 1000 WKN .

    12. Eindejaarspremie:

    Voor de juiste berekening refereert men naar de jaarlijkse   loonstaat 

    13. Lijst kategorieverhogingen:

    Zal ons einde februari bezorgd worden.

    14. Automatische verhoging ex 149.1 :

    Zou op 1/1/2010 moeten gebeurd zijn volgens H.R.

    15. Onthaal procedure:

       Deze procedure is bijna afgerond.

    16.  Track en Trace:

    Wanneer krijgen wij de evaluatie en welke tools zitten er

    allemaal bij ? De SD vraagt om voor de definitieve invoering

    er een CAO over te maken en duidelijke afspraken daarrond.

    De WKG zegt dat dit niet nodig is , daar komen we op terug.

    17.   Dag gewettigd afwezig:

    De WKN  vragen wanneer iemand naar een medische controle

    of een onderzoek moet laten doen of dat men daarvoor een dag gewettigd afwezig kan bekomen

     18.  Distibutie Eandis:

     Komen er problemen i.v.m. de personeelsbezetting omdat men

     een aantal bestellingen van Eandis niet meer heeft en is dat de

     reden dat men begoonen is met de verschuivingen van het 

     personeel .

     

    16-02-2010 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    04-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Syndicale Vergadering van 03-02-2010



    Hangende punten

     

    Wachtvergoeding

    De directie meldt dat er tegen volgende vergadering een voorstel klaar zal zijn.

    Dit gaat overhandigd worden aan de sociale partners en zal samen besproken worden. Het is zeker niet de bedoeling dat wie nu wacht loopt dit in de toekomst niet meer zal doen. Er gaat wel gekeken worden om alles efficiënter te laten verlopen. Vergoedingen gaan voor iedereen gelijk zijn en zullen aangepast worden aan de index.

    Personeelsbestanden

    De directie zegt dat er eindelijk een oplossing in zicht is wat betreft het personeelsbestand.

    Tot op heden was het niet mogelijk om een degelijke lijst te overhandigen aan de sociale partners. Alle problematiek zal opgelost zijn tegen einde februari en de bedoeling is vanaf maart terug in het bezit te zijn van personeelsbestanden zoals voorheen. Zij gaan dan ook terug bezorgd worden aan de sociale partners.

    Loonbrieven

    Ergens in februari zal er een vergadering plaatsvinden aangaande de loonbrieven. Momenteel zijn er veel onduidelijkheden weergegeven op de loonbrief. Codes, afkortingen en andere weergaven. Graag zo snel mogelijk duidelijkheid over de loonbrieven.

    Groepsverzekering

    Volgens de directie zouden alle polissen aangaande groepsverzekeringen verstuurd zijn naar de sociale partners. Dit blijkt te kloppen met uitzondering van deze van het statuut Bracke-Monin.

    Er zou ook gestart zijn met het opstellen van de algemene voorwaarden aangaande de polis van de groepsverzekering. Deze gaat bezorgd worden aan de werknemers van zodra hij klaar is.

    Wat met de premie tussen 58 en 60 jaar bij eventueel overlijden als de werknemer in brugpensioen is?

    Volgens de directie blijven de opgebouwde kapitalen gewaarborgd bij een eventueel overlijden tussen 58 en 60 jaar als de bediende in brugpensioen zou zijn. Er is een extra verzekering voor afgesloten.

     

    Nieuwe Punten

     

    1)Track&Trace

    Valerie Delsaut doet een uiteenzetting aangaande Track&Trace.

    Wat is het doel van Track&Trace?

    -          Opvolging verplaatsingen

    -          Dispatching en noodoproepen

    -          Vervangen van het boordboekje in het kader van de CO2 bijdragen

    -          Opvolgen voor onderhoud voertuigen

    -          Tijdsregistratie en opvolging Mobiliteit

    -          Veiligheidsaspecten bij wacht

    -          GPS en communicatie

    Er zijn momenteel testen uitgevoerd met een 30-tal voertuigen en de resultaten waren positief. Er zal ook rekening gehouden worden met de toegang tot het systeem. Er zal beperkte toegang zijn tot het programma en er zal rekening gehouden worden met de privé-sfeer van de werknemer. In een volgende fase zouden er 180 voertuigen uitgerust worden met een Track&Trace systeem.

    -60 voertuigen Communication&Security

    -60 voertuigen Distributie

    -30 voertuigen WAP

    -30 voertuigen RRE

    Alles zou operationeel moeten zijn tegen 1 maart 2010.

    2)Pakuren

    Er wordt een voorstel overhandigd aan de sociale partners met betrekking tot de pakuren. Dit houdt het volgende in: er zal een percentage uitbetaald worden als toeslag op het loon.

    Voor het werken in een”chemische omgeving” die het dragen van onderstaande beschermingsmiddelen vergt, worden volgende toeslagen op het basisloon voorzien.

    -          5% op het uurloon voor werken met maskers met patronen

    -          10% op het uurloon voor het werken met maskers aangesloten op flessen of luchtleiding

    -          15% op het uurloon voor het werken met een volledig”chemische beschermingspak” inclusief masker aangesloten op flessen of luchtleiding.

    Toeslagen zullen enkel toegepast worden op de werkelijke gepresteerde uren.

    De werknemersafvaardiging betreurt dat er geen beter voorstel op tafel gekomen is. Als je weet dat er onderaannemers actief zijn in opdracht van Fabricom en daar 10€/uur voor krijgen dan is het voorstel op tafel heel wat minder.

    De uren die in het verleden gepresteerd zijn zullen niet vergoed worden. Dit is echt ongelooflijk aangezien de betrokken werknemers deze uren moesten noteren. Er zijn werknemers die al 1000 uren met zulke beschermpakken rondgelopen hebben.

    3)Verandering Statuut Electro-Thijs/Broux en Bracke-Monin

    De directie zegt dat enkel het statuut Bracke –Monin in aanmerking zal komen om geïntegreerd te worden in het Fabricom-statuut. Deze procedure zou al kunnen opgestart worden ergens rond april 2010.Voor wat betreft het statuut Electro-Thijs : dit statuut is niet haalbaar en zal in zijn huidige structuur blijven verder lopen.

    Voor het Broux-statuut zou het probleem de groepsverzekering zijn. Eerst was er de indruk dat dit statuut evenzeer zou kunnen opgenomen worden in het Fabricom-statuut maar nu na nader onderzoek blijkt het niet haalbaar te zijn. Het gaat hier over enkele bedienden en de syndicale partners betreuren dat voor deze werknemers niks extra gedaan kan worden. Zij vragen om toch te proberen het nodige te doen en alles nog eens te bekijken.

    4)Overuren

    Zoals al vroeger gemeld door de directie zal de werknemer zelf kunnen kiezen of hij zijn eerste 65 overuren laat uitbetalen of wil verletten. Bedoeling is dat de werknemer zelf kenbaar maakt wat hij wenst.

    5)GSM Politiek

    Vanaf maart 2010 zal er een automatische afhouding op loon zijn van 12,50 € voor elke gebruiker van een bedrijfs-GSM.  Indien de gebruiker een verklaring op eer ondertekent, die zal te vinden zijn op Insite,  waarin hij/zij verklaart dat hij/zij zijn/haar bedrijfs-gsm enkel op professioneel vlak gebruikt, dan zal deze 12,50 € niet in rekening worden gebracht. Fabricom eigent zich het recht toe bij ondertekening van de verklaring om de gebelde nummers te controleren en voorzien sancties in geval van valse verklaringen.

    6)Detail berekening brugpensioen

    De werknemersafvaardiging vraagt aan de directie of de berekening van de brugpensioenen niet beter gedetailleerd kan worden. Nu zijn er veel onduidelijkheden en de kandidaat bruggepensioneerden blijven met vragen zitten.

    De directie zegt dat het moeilijk is om in detail te treden; dit zou problemen kunnen geven onder de verschillende statuten en zou kunnen leiden tot wrijving onder de bedienden.

    7)Kadervertegenwoordiging aanwezig in syndicale vergadering bedienden.

    De werknemersafvaardiging vraagt of er geen mogelijkheid bestaat om de kadervertegenwoordigers toe te laten tot de syndicale vergadering bedienden.

    Het antwoord van de directie: als de vertegenwoordigers van de kaders met vragen of problemen zitten, dan zijn zij altijd welkom bij de directie. De deur staat open voor iedereen.

    8)Fietsvergoeding

    De werknemersafvaardiging vraagt een vergoeding voor de mensen die komen werken met de fiets.

    In veel bedrijven is dit voor de fietsers al ingeburgerd maar helaas bij Fabricom nog niet. Aangezien we toch de uitstraling willen tonen van een ecologisch bedrijf, moet dit toch een haalbare zaak zijn. Spijtig genoeg denkt de directie hier anders over. Aangezien het hier over een meerkost gaat is dit voor de directie blijkbaar toch nog niet zo ecologisch.

    We zullen de vraag binnen enkele jaren nog eens stellen.

    9)Verhoging&Promoties

    De directie zegt dat de jaarlijkse brieven aangaande verhogingen, promoties en loonsverhogingen momenteel verdeeld worden. Bedoeling is dat alle bedienden hier in het bezit van zijn voor 10 februari 2010 . Tegen dan krijgen ze immers de loonbrief van januari 2010

     

    Volgende vergadering: zal ons later medegedeeld worden.

     


    04-02-2010 om 14:35 geschreven door /écrit par alex&marc


    03-02-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.solidariteit Opel Antwerpen
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

     

    Maandag  op de Europese Ondernemingsraad in Duitsland is nogmaals gebleken dat GM geen duimbreed wil wijken. GM blijft erbij de Antwerpse Opel-site te willen sluiten en topman Nick Reilly heeft geen oren naar alternatieve voorstellen. Een uitgelekt intern document waaruit blijkt dat GM geen 8.000 maar 10.000 jobs wil schrappen in Europa steekt de lont in het kruitvat van het Europese vakbondsfront. GM staat niet open  voor dialoog en blijft inleveringen eisen van het personeel. Deze houding van GM zal de Europese solidariteit  alleen maar  versterken en sterkt ons bovendien in onze houding om geen millimeter toe te geven. Steun onze missie en  teken onze online petitie .

     

    Lundi, lors du Comité d´entreprise européen tenu en Allemagne,  nous avons à nouveau constaté que GM ne veut pas céder d´un pouce. GM maintient la nécessité de fermer le site d´Opel à Anvers et le PDG Nick Reilly n´est pas intéressé par d´autres solutions avancées.   Un document interne qui s´est ébruité, dont il ressort que GM entend supprimer 10.000 emplois au lieu de 8.000, a mis le feu aux poudres pour le bloc syndical européen. GM n´est pas ouvert au dialogue et continue à revendiquer des sacrifices des travailleurs. Une telle attitude de la part de GM renforcera seulement la solidarité européenne et nous confirmera dans notre position de ne faire aucune concession. Soutenez notre mission et  signez notre pétition en ligne .

     

    03-02-2010 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    30-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad van 28-01-2010




    Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd op inhoud en tekst.

    Verder zijn er nog enkele opvolgingspunten.

     

    CO2-Taks

    De werknemersafvaardiging merkt op dat het systeem van de CO2 taks al in bepaalde diensten ingevoerd werd. De sociale partners betreuren dit. Er was immers een afspraak dat vooraleer er verdere stappen zouden ondernomen worden, dit gemeld zou worden aan de sociale partners. Dit is niet gebeurd.

    De directie meldt dat er inderdaad te snel is gehandeld en betreurt deze handelswijze. De documenten die de werknemers hebben ondertekend zullen tot nader order ingetrokken worden. Valérie Delsaut zal een voorstelling geven aan de sociale partners, voor de bedienden op 03-02-2010 en voor de arbeiders op 09-02-2010.

     

    Telenet

    Volgens geruchten zou er vanaf maandag gestart worden met het promoten van Telenet producten. De werknemers van Distributie die aansluitingen doen voor Telenet zouden gelijktijdig andere producten moeten promoten bij de klanten. Zij zouden voor elk product dat meer verkocht wordt een bonus opstrijken. De sociale partners vragen duidelijke antwoorden en afspraken vooraleer het systeem opgestart wordt.

    In de loop van volgende week zal de plaatselijke HR verantwoordelijke alle werknemers op de hoogte brengen. De sociale partners zullen hierbij betrokken worden.

     

    Decoratie en Anciënniteitviering

    De werknemersafvaardiging vraagt of er al een datum gekend is voor deze viering.

    Morgen zal er een datum worden vastgelegd.

     

    Saldo verlof

    De werknemersafvaardiging vraagt nogmaals om zowel de saldi als het recht op de nog op te nemen vrije dagen weer te geven op de loonbrief . De directie meldt dat er een aparte vergadering zal vastgelegd worden aangaande deze problematiek.

     

    Verlofregeling Cofathec

     

    Naar verluid zijn er binnen ex-Cofathec problemen wat betreft het opnemen van de verlofdagen 2009. Een groot aantal werknemers heeft een schrijven ontvangen dat ze deze verlofdagen kwijt zouden zijn. Buiten dit voorval zijn er nog andere problemen die dringend naar een oplossing vragen.

    De directie meldt dat er een vergadering gepland is om deze euvels op te lossen.

     

    Economische evaluatie van 2009.

    De directie deelt mee dat 2009 een goed jaar was op gebied van tewerkstelling. De cijfers waren goed. Wat betreft het budget voor 2010 zijn de cijfers ongeveer hetzelfde. Er zal een grotere inspanning gevraagd worden aan iedereen maar de doelstelling blijft onveranderd.

     

    Vacatures

    Wat is de procedure “Toegankelijkheid tot de procedure vacatures” ? Is deze voor iedereen toegankelijk? Kan eigen personeel intern hiervoor in aanmerking komen?

    De directie meldt dat het beter is om via HR te gaan. Zij hebben de nodige documenten en weten ook wat de inhoud van de vacatures is. Alles is ook toegankelijk via de site van Fabricom.

     

    Looncodes

    De werknemersafvaardiging vraagt alle looncodes.

    De directie zal het nodige doen tegen de volgende syndicale vergadering.

    De syndicale partners zullen toegang krijgen via Insite.

     

    Update Arbeidsreglement

    Wij vragen om de aanpassingen die het arbeidsreglement heeft ondergaan ook door te sturen naar onze werknemers.

    De directie antwoordt positief.

     

    Evaluaties van arbeiders.

    De werknemersafvaardiging vraagt wanneer onze werknemers worden geëvalueerd.

    Volgens de directie zou dit al moeten zijn afgerond.

    Dat is een stelling die we nog niet kunnen bevestigen, vele werknemers wachten nog op hun evaluatie.

     

    P&M industrie noord

    De werknemersafvaardiging vraagt naar de reden van de negatieve sfeer en imago dat rond dit departement hangt, er bereiken ons berichten dat na de werf Stora ook nog andere werven niet het gewenste resultaat behalen. Het is niet gemakkelijk voor ons personeel om dat te moeten vaststellen, zij werken immers steeds correct en leveren kwaliteit.

    De directie vertelt ons dat er intern  intens  wordt gewerkt naar oplossingen, P&M noord moet zich dringend gaan herbronnen.

    Maar voor alle duidelijkheid : er is zeker nog toekomst voor P&M in Antwerpen.

     

    Interims / Onderaannemers

    Onze fractie vraagt naar de reden waarom er in bepaalde afdelingen interims en onderaannemers actief zijn daar waar er economische werkloosheid heerst.

    De directie zegt dat er moet gekeken worden naar de noodzaak van deze extra krachten. 

    Wij als ABVV vinden dit een mager antwoord; laat het duidelijk zijn : wij zullen in geen geval onze goedkeuring geven aan Fabricom om interims aan te nemen daar waar er gestempeld word.

    En wat onderaannemers betreft : als er werknemers zijn die vaststellen dat hun plaats wordt ingenomen door onderaannemers zullen wij ook daar ingrijpen.

     

     

    Volgende vergadering : 25/02/2010.

    30-01-2010 om 15:27 geschreven door /écrit par alex&marc


    24-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienden Flash



    Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand December 2009

    Les employés suivants sont entrés en service au mois Decembre 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    01/12/2009

    Marechal Jacques

    Roads South

    01/12/2009

    Delsaer Rudi

    P&M-NE

    07/12/2009

    Goris Gerd

    P&M-Int.Projects

     

    Volgende bedienden hebben in de maand December 2009 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois Decembre 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    Reden / Raison

    30/11/2009

    Delleuze Andre

    Administration

    Brugpensioen / Prepensioen

    30/11/2009

    Geybels Tom

    Security

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    30/11/2009

    Van Haudenhuyse Annie

    H.R. Administration

    Brugpensioen / Prepensioen

    10/12/2009

    De Beule Johan

    Warenhouse Zwijndrecht

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    11/12/2009

    Koroglu Kenan

    Railways Pwr Current

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    14/12/2009

    De Backer Albert

    Buildings South

    Overlijden

    27/12/2009

    Willems Bertrand

    Roads South

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

     

     

     

     

     


    24-01-2010 om 15:35 geschreven door /écrit par alex&marc


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheidscomité van 21-01-2010



    Het comité zetelt voor de laatste keer met de Heer André Massa als Voorzitter. Zijn taak als Voorzitter wordt vanaf de maand februari 2010 overgenomen door de Heer Marc Dirckx.

     

    Veiligheidsopleidingen en medische onderzoeken

    Wat betreft het 2de gericht medisch onderzoek voor bepaalde werknemers van Industrie zal dit vanaf dit jaar starten in september in plaats van in oktober zoals gewoonlijk; dit om een betere organisatie te plannen.

    Nieuwe isolatiehandschoenen

    Er zouden 5 paar nieuwe isolatiehandschoenen besteld zijn. Deze handschoenen zijn

    zeer dun en zullen uitgedeeld worden om te testen. Zij werden echter niet aan de comitéleden voorgelegd.

    BA4/BA5 – Hoe reageren wanneer iemand aan een electrische kabel blijft hangen

    Deze procedure werd hernieuwd en zal aan de comitéleden overhandigd worden. Met behulp van slides geeft de preventieadviseur uitleg over de functie en de inhoud van een BA4 en een BA5. Wij zullen u de volgende maand een meer gedetailleerde uitleg over bezorgen.

    Aanpassingen vrachtwagens – rechtstreekse uitlaat naar buiten van de stroomgroep

    Wij verwachten volgende vergadering een lijst van de al aangepaste vrachtwagens.  Er is niet altijd voldoening en men is op zoek naar een meer professionele oplossing. De huidige situatie is niet perfect.

    Vekamaf 6 Grimbergen

    Naar aanleiding van het bijna ongeval in 2009 met de bending machine die op 15 cm van de muur van het atelier draait, werd er een spiegel geplaatst; De werknemerafvaardiging vindt dit geen veilige situatie waarop de verantwoordelijke werkgeversafgevaardigde antwoordt dat de spiegel een facultatieve oplossing is en zijn nut heeft.

    Wordt vervolgd.

    Winterbanden voor camionetten en vrachtwagens

    De werknemersafvaardiging vraagt of het mogelijk is om voor de komende jaren winterautobanden te voorzien; gezien de strenge winterkou, ijzel en sneeuw ondervonden vele camionetten en vrachtwagens hinder om te rijden en/of hun standplaats te verlaten. De werkgeversafvaardiging antwoordt dat er overlegd zal worden tussen OSS en Fleet. Antwoord hieromtrent zal volgen in de komende maanden.

    Volgens de Voorzitter is het een vraag die opgevolgd moet worden.

    Wij houden jullie zeker op de hoogte.

    Overbeladen vrachtwagens Distributie

    De werknemersafvaardiging zegt dat het niet kan dat de werknemer verantwoordelijk gesteld wordt in geval van overlast bij vrachtwagens. Sommige verantwoordelijken antwoorden van alleen het hoogstnodige mee te nemen. Dit kan niet! Deze voertuigen zijn niet geschikt voor zulke lasten. De sanctie mag niet opgelegd worden bij de werknemer, deze ligt bij de werkgever. De Voorzitter antwoordt dat dit aan de verantwoordelijke moet overgemaakt worden en deze moet binnen de week een oplossing hebben.

    Dotatielijsten

    De dotatielijsten moeten aangepast worden; de werknemers moeten kunnen kiezen tussen een T-shirt met lange of korte mouwen. Als men meer wil dan wat voorzien is moet dit aan de divisieverantwoordelijke gevraagd worden. Is hij akkoord dan moet de dotatielijst aangepast worden. Ook moet er warmere kledij voorzien zijn voor allen die buiten werken.

    “De dotatielijst is een levende materie”, zegt OSS.

     

     

    De vergadering eindigt met een dankwoord van de Heer Massa aan alle comitéleden.

    Op hun beurt spreekt elke fractie de uittredende Voorzitter toe en wenst hem veel geluk met zijn pensioen.

     

    Volgende vergadering: 18 februari 2010.


    24-01-2010 om 15:13 geschreven door /écrit par alex&marc


    11-01-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Syndicaal Nieuws



    Aanpassing vergoeding Buitenland

    Naar aanleiding van de verhoging van de maaltijdcheques met 1 euro zal de vergoeding voor werknemers die werkzaam zijn in het buitenland ook verhoogd worden met 1 euro. De lijst met de vergoedingen is overhandigd aan de sociale partners.

    Jobbeschrijving

    Ingeval er informatie verkregen moet worden aangaande bepaalde banen of vacatures moet dit aangevraagd worden bij de locale H.R. managers. Zij hebben toegang tot Insite om alle informatie te geven over de inhoud van de baan.

    Overuren

    Wat met de problematiek van de overuren voor de werknemers van East die in het buitenland tewerkgesteld zijn? Het gaat hier vooral over werknemers met het statuut Broux.

    Mevr.Broux en Mr.De Mayer gaan dit probleem samen bekijken en trachten een oplossing te vinden voor deze mensen. Dit zal plaatsvinden in de komende weken.

    Harmonisatie pakuren

    De directie is na 3 jaar eindelijk tot een besluit gekomen om een harmonisatie door te voeren wat betreft de uitkering voor werknemers die werken met volledige beschermingspakken.

    Er gaat in de loop van volgende weken een voorstel overhandigd worden aan de sociale partners. Bedoeling is om een overeenkomst af te sluiten in de algemene syndicale vergadering van 3 februari 2010. Deze overeenkomst zal van toepassing zijn voor zowel de arbeiders als de bedienden. Wordt vervolgd.

    Lijst Promoties en loonsopslagen

    De procedure is lopende en de bedoeling is dat alle bedienden op de hoogte zullen gebracht worden voor de loonafrekening van januari 2010.

    Functie Technician

    Deze functie zal in de toekomst afgeschaft worden en terug geïntegreerd worden in de bestaande barema’s voor bedienden.

    Functies op loonbrieven

    Tot op heden zijn de functies bij de bedienden nog steeds niet aangebracht op de loonbrieven. Het gaat hier vooral over bedienden die ondergebracht zijn in Hay.

    De directie zegt dat zij het nodige zullen doen om de functies terug op de loonbrieven te krijgen.

    Groepsverzekeringen

    De sociale partners vragen een kopie van alle bestaande polissen van de groepsverzekeringen.

    Vorige vergadering werd er enkel een kopie bezorgd van het Fabricom statuut.

    De directie zegt dat ze alle bestaande polissen zullen doorsturen per mail.

    Nieuwe wetgeving G.S.M.

    De directie zegt dat zij bezig zijn met het opstellen van een procedure voor het gebruik van de firma Gsm. Zij wil overgaan naar een systeem dat voor iedereen hetzelfde zal zijn. Wat dit zal zijn wordt nog bekeken, maar bedoeling is klaar te zijn tegen eind januari 2010. Alles zal besproken worden in de vergadering van 3 februari 2010.

    Meer informatie hierover volgt later.

    Track&Trace

    De directie zegt dat er een uiteenzetting geweest is in de ondernemingsraad. Bedoeling is nu om gans het project op te volgen .Ergens in februari zullen de sociale partners samengeroepen worden en zal er getracht worden om alles in een overeenkomst (CAO) te bundelen. Dit zowel voor arbeiders als bedienden.

    Statuten Thijs/Broux/Bracke-Monin

    De directie zegt dat het onderzoek afgerond is wat betreft de integratie van de 3statuten naar het Fabricom statuut.

    Wat betreft het GTI-ElectroThijs statuut: dit statuut zal niet geïntegreerd worden binnen het bestaande Fabricom statuut. Het is niet doenbaar aangezien het veel te duur uitvalt. Er zijn nu parameters (groepsverzekering) die beter uitvallen voor de bedienden in hun huidige statuut. Waarschijnlijk zal dit een definitieve beslissing zijn en zullen deze bedienden voor altijd in hun huidige statuut blijven zitten.

    Wat betreft Broux/Bracke-Mounin: beide statuten zijn haalbaar en zullen binnen afzienbare tijd geïntegreerd worden in het Fabricom statuut. Aangezien het hier slechts over enkele bedienden gaat geeft dit ook geen grote meerkost. De directie plakt geen datum op het tijdstip van de integratie. De sociale partners zullen gebrieft worden wanneer de procedure wordt opgestart.

    Evaluatie Bedienden

    Wegens ICT problemen zullen de jaarlijkse evaluaties vertraging oplopen. Hoeveel vertraging dit zal zijn weet de directie ook niet. Begint een jaarlijkse traditie te worden.

    Maturiteit ENI-Statuut

    De directie zegt dat alle problemen weggewerkt zijn wat betreft de aanpassingen van de maturiteit binnen het ENI-Statuut. Dit heeft lang geduurd maar heeft uiteindelijk een oplossing gevonden.

     

     

    Volgende vergadering: 03/02/2010.


    11-01-2010 om 20:59 geschreven door /écrit par alex&marc


    29-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad van 23-12-2009



    Voor de vergadering van start gaat wordt er 1 minuut stilte genomen ter nagedachtenis van

    het overlijden van 2 medewerkers met name: De Backer Albert en Knaepen Roger.

     

     

    Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd.

     

    Gratis aandelen

    De werknemersafvaardiging merkt op dat de werknemers 2 maal hetzelfde overzicht met betrekking tot het toekennen van de gratis aandelen hebben ontvangen.

    Wat is hiervoor de reden geweest? Volgens de directie is er inderdaad per vergissing 2 maal hetzelfde verstuurd.

     

    Ecocheques

    Graag zouden we een berekening en enige toelichting ontvangen over de berekeningswijze die toegepast werd bij het bepalen van de waarde . Wij vragen dat er aan de arbeiders die minder dan 125 euro ontvangen hebben schriftelijk wordt medegedeeld wat de reden hiervoor is. De directie zal overleggen met SD workx ( personeelssecretariaat ) om na te gaan wat mogelijk is.

     

    Verlof 2010

    Is het mogelijk om een beter overzicht te krijgen op onze loonbrief wat betreft de verlofsaldi.

    Het oude systeem was voor  iedereen duidelijker, zowel het recht op als het saldo wensen we op de loonbrief terug te vinden. De directie zal dit herbekijken met de administratie en ons hierover berichten.

     

     

    Prefab werkplaats Zwijndrecht

    De Prefab activiteiten worden niet langer in Zwijndrecht uitgevoerd. De directie meldt dat zowel de staalconstructie als de prefab bij piping mechanical op andere locaties zullen worden bewerkt, de plaats van uitvoering zal afhangen van de grootte van het project. Men denkt aan Hoboken, Genk en zelfs Moerdijk. Volgens de directie is Zwijndrecht niet langer geschikt om dergelijke banen aan te nemen . Dit heeft zeker niets te maken met de kwaliteit van onze werknemers, maar eerder met de beperkte en niet aangepaste ruimte om dergelijke banen uit te voeren .

     

    Inbraak Zwijndrecht

    Er werd ingebroken in de magazijnen te Zwijndrecht. De zaak is in handen van de politiediensten.

     

    Eindejaarspremie

    De werknemersafvaardiging vraagt aan de directie of het niet mogelijk is om volgend jaar de eindejaarspremie van de arbeiders de eerste week van december uit te betalen. De werkgeversafvaardiging zegt dat dit technisch niet mogelijk is omdat men de referteperiode moet afwachten vooraleer de berekeningen en verwerking hiervan kunnen uitgevoerd worden.

     

     

    Track&Trace

    Mevr Delsaut Valerie komt aan de hand van slides een uiteenzetting doen van hoe het project Track&Trace in elkaar zit. Momenteel zijn er 30 bestuurders waar men een toestel in de wagen geplaatst heeft voor een test. Een dergelijk systeem volgt en registreert alle bewegingen van het voertuig.

    Co² taks, tijdsregistratie zal door een Computer worden bepaald. De directie zegt dat bepaalde klanten een dergelijk systeem koppelen aan het verlenen van contracten.

    De werknemersafvaardiging vindt dat hierdoor de werknemers extra geviseerd en gecontroleerd kunnen worden. Wij vragen dan ook om vooraleer het systeem effectief in te voeren, eerst duidelijke afspraken te maken met de syndicale delegatie.

     

    Innovatiedialoog

    De werknemersafvaardiging vraagt aan de directie dat zij sneller en tijdig de ondernemingsraad informeert en meer betrekt bij de besluitvorming aangaande alle veranderingen en verplaatsingen van bepaalde afdelingen waar onze werknemers deel van uitmaken. Nu worden de leden van de ondernemingsraad voor voldongen feiten geplaatst. Onze werknemers zijn ook mensen en men moet rekening houden met de gevoeligheden die zij ondervinden.

    De directie antwoordt dat zij steeds beslissingen neemt in het belang van het bedrijf, maar ook met de nodige aandacht voor het sociale karakter.

     

    Woordje van dank.

    De voorzitter dankt elke werknemer voor de inspanningen die hij of zij hebben geleverd waardoor we als Fabricom het jaar 2009 toch positief kunnen afsluiten en hij wenst iedereen prettige feestdagen toe.

     

    Het ABVV- BBTK wenst alle werknemers een gelukkig jaar 2010.


    29-12-2009 om 18:43 geschreven door /écrit par alex&marc


    19-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheidscomité van 17/12/2009



    Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd.

     

    Gevaarlijke stoffen

    Er zijn problemen met bepaalde ontvetters. Wat is de stand van zaken?

    Men wil dat iedereen dezelfde ontvetter gebruikt en niet zoals nu 15 verschillende waar weinig of niets over geweten is. Sommige ontvetters worden op de hoek van de straat gekocht en zijn niet voorzien van de nodige veiligheidsdocumenten.

    Qasidoc

    Wat is Qasidoc? Dit is een programma dat binnen de dienst veiligheid ontwikkeld is om meldingen te doen aangaande incidenten of bijna ongevallen op de werf. Het is nog niet operationeel, het vertoont nog kinderziekte. Op korte termijn zou die toch van start moeten gaan .

    In principe zou iedereen toegang moeten krijgen tot dit programma. Het is de bedoeling om het te laten functioneren vanaf de functie projectleider. Voor de mensen op de vloer die werken met het bekende blauwe boekje zal er weinig veranderen. Het systeem gaat enkel door de operationelen gebruikt worden. Zij gaan de gegevens inbrengen die door de werknemers in het blauwe boekje genoteerd zijn. De meldingen van onveilige situaties (M.O.S.) zullen doorgegeven worden aan de preventiedienst die dan zal beslissen of ze opgenomen worden in Qasidoc.

    Lijst met geweigerde ongevallen.

    Bestaat de mogelijkheid om in de toekomst een overzicht te krijgen van de geweigerde ongevallen? En welke criteria worden gehanteerd bij een geweigerd ongeval? De lijsten van geweigerde ongevallen en aangepast werk zullen volgende vergadering aan de leden van het

    Comité overhandigd worden. Ongevallen worden geweigerd door de verzekering en hierin heeft Fabricom geen inspraak.

    Vakbekwaamheid van beroepschauffeurs (vrachtwagenbestuurders)

    Er is een nieuw koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffend het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C, C+E,D, D+E en de subcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E. Wat is de stand van zaken aangaande deze problematiek binnen Fabricom?

    Tegen volgende vergadering gaat hier meer duidelijkheid over gegeven worden.

    Medische onderzoeken

    De werknemersafvaardiging merkt op dat alle cijfers aangaande medische onderzoeken niet kloppen. De cijfers van de cel veiligheid en Mensura geven veel onduidelijkheden aan. De cijfers stemmen niet overeen en naar de toekomst toe zal dit moeten opgelost worden. Binnen de Cel is er duidelijk een verbetering wat betreft de opvolging van de medische onderzoeken. Dit zal nog verbeteren maar geef de mensen de nodige tijd. De mensen van de cel veiligheid hebben dikwijls ook geen weet van wie in verlof is op het moment dat zij werknemers uitnodigen voor een doktersbezoek bij Mensura. Er zal een vergadering plaats vinden om betere afspraken te maken.

    EHBO Logo

    Bestaat er de mogelijkheid om het logo van de EHBO Helpers die geslaagd zijn ook aan te brengen op de werkpakken? Dit zal gebeuren via de Cel veiligheid naar Fortex toe.

    Asbest bij Q8

    Naar aanleiding van een incident met asbest bij Q8 werden er werknemers aan blootgesteld. Wat zal er gebeuren met deze werknemers? Hoe gaat dit opgevolgd worden?

    Deze werknemers zullen hier in de toekomst over opgevolgd worden via hun medische dossier.

    Het voorval is immers opgenomen in dit dossier. In het verleden is dit bij ex ENI wel fout gelopen. De mensen die altijd werkzaam geweest zijn bij de afdeling maritiem zijn in het verleden veel in aanraking geweest met asbest. Spijtig genoeg werd dit nooit opgenomen in een opvolgingsdossier. Dit is nu rechtgezet. De namen van deze mensen zijn doorgegeven.

    Statistieken aangaande de klachtenbundel “opvolging wassen werkkledij”

    Tot op heden zijn er 27 klachten binnengekomen betreffende het wassen van de werkkledij van de werknemers. Deze klachten worden onmiddellijk onderzocht en in afwachting worden de werknemers voorzien van nieuwe kledij. Als de oude na een tijdje teruggevonden wordt, zal de uitgeleende nieuwe kledij terug in de stock gaan, als reservekledij. Het systeem loopt goed, maar 2 maanden is te kort om een grondige evaluatie te doen.; men zou beter een langere termijn instellen.

    Fleece

    De werknemersafvaardiging vraagt om het type fleece dat vorige vergadering voorgesteld werd in het comité ook doorgetrokken kan worden naar alle werknemers. Momenteel zijn er werknemers die werken met eigen kledij of kledij van andere bedrijven om zich te beschermen tegen de koude. Deze werknemers zijn dikwijls onherkenbaar als werknemers van Fabricom. Nu is deze fleece voorzien voor de werknemers die s’nachts buitenwerken bij de dienst R.R.E. De werkgeversafvaardiging zegt dat dit specifiek zal bekeken worden. De werknemersafvaardiging vraagt om dit op te nemen in het jaarlijkse actieplan.

    Aankoop nieuwe machines

    Er is een actie gestart in samenspraak met de Heer Deleu en de aankoopdienst voor de aankoop van nieuwe machines. De 3 groene lichten (advies preventiedienst, advies comité en verslag indienststelling) zullen in de toekomst toegepast worden. Bepaalde nieuwe machines worden besproken, onder andere de plooibank en een snijmachine in Aartselaar. In Grimbergen de nieuwe plooimachine die deze week zal geplaatst worden. Deze zal operationeel zijn einde januari 2010.

    Gebruik derde Botswagens

    De heer Philippe Van Cauteren geeft aan de hand van slides een uiteenzetting over het gebruik van een derde botswagen bij werkzaamheden op autosnelwegen en sommige uitzonderlijke situaties.

    Warme luchtblazers op ESSO

    Op de werf ESSO zullen vanaf maandag warme luchtblazers geleverd worden.

    BA4/BA5

    De procedure wordt aangepast en volgende maand aan het comité voorgelegd

    Schadelijke producten

    De lijst van schadelijke producten zal aan elke vakbondsfractie overhandigd worden.

    Actualisatie van de lijst van de vrachtwagens

    Er zal een lijst gemaakt worden van de vrachtwagens waar intern een dieselgroep gebruikt wordt. Alle vrachtwagens zijn nog niet in orde.

     

    Volgende vergadering: 21-01-2010.

     

    Het ABVV- BBTK wenst alle werknemers een gelukkig jaar 2010.


    19-12-2009 om 16:51 geschreven door /écrit par alex&marc


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienden Flash



    Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand November 2009

    Les employés suivants sont entrés en service au mois Novembre 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    01/11/2009

    Willems Pieter

    E&I-NE

    03/11/2009

    Veraart Hugo

    Panels

    14/11/2009

    De Vuyst Koen

    Accounting

    16/11/2009

    Thirion Raphael

    Information Systems

     

    Volgende bedienden hebben in de maand November 2009 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois Novembre 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    Reden / Raison

    31/10/2009

    Van Yck Jan

    Purchase

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    31/10/2009

    Vandenbosch Marc

    Security

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    31/10/2009

    Laurent Gerard

    E&I Intern.Projects

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    13/11/2009

    Huart Jean-Charles

    Information Systems

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    15/11/2009

    Jamart Dirk

    Railways Power Current

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    27/11/2009

    Sacchet Dirkie

    Caternary

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.


    19-12-2009 om 14:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    16-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwjaarswensen voor 2010



     

    Wij wensen u en uw familie een gezond en gelukkig jaar 2010 toe.

     

    Namens de syndicale delegatie en de militanten ABVV metaal / bbtk.

     

     

     

     

    16-12-2009 om 15:58 geschreven door /écrit par alex&marc


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Planning betaalkalender 2010 + bijlage betaalkalender






    Bijlagen:
    20091209 Betaalkalender 2010.doc (674 KB)   

    16-12-2009 om 08:09 geschreven door /écrit par alex&marc




    Foto


    ABVV
  • ABVV-Metaal
  • ABVV nationaal

  • bbtk
  • Home
  • Gewestelijke afdelingen

  • Nuttige links
  • Mobiel Vlaanderen
  • Socialitische mutualiteiten
  • vdab
  • Kinderbijslag
  • RVA
  • Rijksdienst voor pensioenen
  • Fonds van bestaanzekerheid
  • Welzijn op het werk
  • Congemetal
  • Sociale zekerheid

    Blog als favoriet !

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Archief per jaar
  • 2010
  • 2009


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs