
1. Procedure ophalen/wassen/verdeling werkkledij
Zoals vermeld in ons vorig verslag waren alle divisiemanagers uitgenodigd om te komen praten over de keuze die zij gemaakt hebben uit de 5 verschillende opties die werden voorgesteld op de vorige vergadering van het comité in verband met het ophalen, het wassen en het verdelen van de gewassen werkkledij. Op de vergadering van het comité waren er 6 divisiemanagers aanwezig die om beurt uitleg gaven over het hoe en het waarom van hun keuze uit deze 5 opties. Sommigen onder hen kozen voor verschillende opties vanwege de verschillende afdelingen in hun divisie. De 2 divisiemanagers die niet aanwezig konden zijn, hebben beloofd om op de vergadering van 22 oktober 2009 hun uitleg te komen geven.
De werknemersafvaardiging vraagt wat er gebeurt als een werknemer zijn werkkledij niet heeft ontvangen en zonder op de werf komt.
De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de werfleider dan moet onderzoeken waarom en hij moet er ook voor zorgen dat zijn werknemers herkenbaar zijn op de werf. Zij vermeldt er tevens bij dat de werkkledij van een werknemer die er geen heeft de dag zelf moet geleverd worden.
De werkgeversafvaardiging zegt dat de brief die naar alle werknemers die werkkledij dragen dient verstuurd te worden klaar ligt om te vertrekken. Alles moet operationeel zijn op 1 oktober 2009, d.w.z. dat alle werknemers, dragers van werkkledij, op de hoogte moeten zijn van de manier waarop hun werkkledij zal behandeld worden.
Wat de divisiemanagers beloofd hebben, moet door iedereen nageleefd worden tot in het detail!
2. Onderhoud van de sanitaire installaties in Grimbergen
De nieuwe WCs en douches in de kleedkamers in Grimbergen worden slecht gereinigd.
De properheid in deze sanitaire installaties, of het nu de WCs of de douches zijn, laat te wensen over. De werknemersafvaardiging merkt op dat het onderhoud op de verschillende sites, en niet alleen in Grimbergen, vroeger véél beter en nauwkeuriger verliep dan nu; de vuilbakken in de kantoren werden alle dagen leeggemaakt, het vasttapijt werd om de 2 dagen gestofzuigd enz. Nu laat dit te wensen over. Ligt dit aan ISS die aangesteld werd voor het onderhoud of waar ligt de oorzaak?
De werkgeversafvaardiging zegt dat zij zich met deze zaak zal bezighouden en dat er een taakverdelingslijst met uurrooster zal opgehangen worden die door de schoonmaakploeg zal moeten ondertekend worden na beëindiging van de schoonmaakbeurt.
De werknemersafvaardiging vraagt of het mogelijk is om de mensen van het Facility Management op de volgende vergadering uit te nodigen om eventuele vragen te stellen over de wijze van onderhoud enz.
De werkgeversafvaardiging keurt dit niet goed aangezien het om externe personen gaat.
3. Asbest gebouw Ukkel
De werknemersafvaardiging vraagt waarom het personeel niet ingelicht werd over de aanwezigheid van asbest op de benedenverdieping van het gebouw en waarom de persoon die zetelt in het comité voor veiligheid en gezondheid hier ook niet over ingelicht werd.
De personen die dagelijks naar de garage of het cafetaria gaan, moesten zelf vaststellen dat soms de ene en soms de andere toegang afgesloten was door affiches waarop Geen toegang - asbest vermeld stond.
De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de garage, de stokerij en het technisch lokaal asbestvrij werden gemaakt door een gespecialiseerde externe firma, dat de blootstelling aan asbest begrensd was en dat er voorzorgsmaatregelen getroffen waren om het stof dat dit onderhoud inhoudt niet te laten rondvliegen. De werkgeversafvaardiging geeft toe dat er gebrek aan communicatie is naar het personeel toe.
De werknemersafvaardiging vraagt wat er zal gedaan worden voor de 2 arbeiders in Ukkel die jaar in jaar uit, dag in dag uit, in deze ruimten tewerkgesteld waren en al met brugpensioen vertrokken zijn.
De werkgeversafvaardiging zegt dat alle personen die ooit met asbest in aanraking zijn geweest, automatisch ingeschreven werden voor een jaarlijks medisch onderzoek in samenspraak met Dr. Hertssens van Mensura. En over de vraag wat er gebeurt met de 2 werknemers die de firma al verlaten hebben, blijft het antwoord uit.
4. Parking Kontichsesteenweg in Aartselaar
De vergunning van de gemeente Aartselaar is binnen voor het plaatsen van paaltjes langsheen de straatkant van het gebouw van Fabricom, dit om ongelukken te vermijden voor de personen die de afgesloten parking vooraan aan het gebouw uitrijden.
De werknemersafvaardiging vraagt hier de stand van zaken aan.
De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de voorbereidingswerken zijn gestart op woensdag 16 september en dat de paaltjes er tegen het einde van volgende week moeten staan.
5. Griep A (H1N1)
De werknemersafvaardiging vraagt of de voorzorgsmaatregelen betreffende de mexicaanse griep al van start zijn gegaan en of men aan elk personeelslid een klein flacon van het te gebruiken ontsmettingsmiddel die de gewone zeep zal vervangen kan uitdelen.
Dr. Hertssens antwoordt hierop dat men niet moet panikeren en dat wie ziek is naar de dokter moet gaan en moet thuisblijven.
De werkgeversafvaardiging geeft aan de hand van slides weer wat er voorzien is. Zij heeft een AH1N1 Grieppandemiecel opgericht en zal het personeel hierover nog verder inlichten.
Wat betreft het uitdelen van een klein flacon ontsmettingsmiddel waarmee men toch twee keer de handen kan wassen, antwoordt de werknemersafvaardiging positief. Dit om met het ontsmettingsmiddel, dat op alle sites en op alle werven in de WCs zal geplaatst worden en aan alle werkploegen zal uitgedeeld worden, kennis te maken.
De punten die op deze vergadering niet konden behandeld worden door de problematiek van de werkkledij, zullen op de volgende vergadering van het comité aan bod komen.
Volgende vergadering: 22 oktober 2009.

19-09-2009 om 16:45
geschreven door /écrit par alex&marc
|