Foto
Inhoud blog
  • Ondernemingsraad van 30-09-2010
  • Bedienden Flash
  • Veiligheidscomité van 23 september 2010
  • Flash
  • Veiligheidscomité van 19/08/2010
    Google Maps
  • Google Maps
  • agenda

    Belangrijke data in het agenda

    Zoeken in blog

    E-mail mij

    Druk oponderstaande knop om mij te e-mailen.

    Foto
    {TITEL_VRIJE_ZONE}
    Kranten en tijdschriften
  • De Morgen
  • De gazet van Antwerpen
  • Het belang van Limburg
  • Het laatse Nieuws
  • Het Nieuwsblad
  • Humo
  • Syndicale info ABVV Metaal / bbtk
    Meer dan gisteren, minder dan morgen
    14-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwjaarsbrief



    Beste Collega’s

     

    Zoals elk jaar is het onze vaste gewoonte terug te blikken op het voorbije jaar en u onze beste wensen over te maken voor 2010.

    Globaal hebben wij een moeilijk jaar gekend, heel Europa in economische crisis: veel afdankingen, bedrijfssluitingen en werkloosheid bij onze makkers op andere bedrijven. Zoals iedereen wel weet is ook bij Fabricom de crisis gedeeltelijk toegeslagen weliswaar voorlopig zonder grote gevolgen. Maar niets is wat het lijkt, iedereen heeft wel degelijk zijn steentje bijgedragen om de gevolgen van de crisis in de kiem te smoren en dit op alle niveaus. BBTK heeft dit jaar niet stil gezeten want door de druk van de crisis hebben wij in 2009 veel individuele problemen moeten oplossen. Nochtans zouden wij beter met zijn allen samen deze problemen collectief oplossen.

    Tot onze grote spijt stellen wij vast dat het sociale overleg moeilijk verloopt.

    Wij hopen vlug de negatieve sfeer onder de vakbonden op te lossen zodat wij het jaar 2010 positiever kunnen afsluiten. Andere goede voornemens voor 2010 zijn er van onze zijde in ieder geval, wat anderen ook mogen beweren, onze eis op voordeeltarieven voor gas en elektriciteit is nog steeds actueel. Wij citeren het verslag van de Europese ondernemingsraad GDF SUEZ van 16 juni:

    Dhr. MESTRALLET Gérard geeft aan dat de groep momenteel werkt aan een plan om te proberen de beste aanbiedingen van Electrabel optioneel toegankelijk te maken voor de werknemers van Electrabel maar ook voor de werknemers van andere, met name Belgische bedrijven van de groep. Hij betreurt dat andere leveranciers voordeligere tarieven aanbieden.

    Maar toch vindt BBTK dat we recht hebben op de goedkoopste energietarieven in België voor al onze werknemers. Ook onze collega’s langdurige zieken en invalide werknemers mogen wij hierbij niet vergeten aangezien de hoge energiekost net op deze categorie extra zwaar doorweegt door hun lage inkomsten.

    Nog een goed voornemen van onze zijde is dat wij willen werken aan een echt gemeenschappelijk vakbondsfront omdat wij er van overtuigd zijn dat dit het beste is om te reageren tegen de werkgever. BBTK vertegenwoordigt een belangrijk aantal bedienden bij Fabricom en dit aantal groeit nog elke dag. Al deze bedienden verdienen het nodige respect van al de vakbonden. Iedereen, elke vakbond, directie en werknemers hebben het over SAMENWERKEN. In werkelijkheid betekend dit dat wij met het oog op het algemene belang een bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat op niveau van een team, entiteit of organisatie, ook als dat niet van persoonlijk belang is. Deze samenwerking dient echter met respect te gebeuren voor al de standpunten en ideeën rond de tafel.

    BBTK zal in 2010 verder blijven strijden om uw belangen optimaal te verdedigen, liefst constructief samen met de andere vakbonden, anders alleen als het moet.

    Wij wensen u en uw familie de beste wensen toe voor 2010.

    Vanwege het BBTK team.


    14-12-2009 om 19:39 geschreven door /écrit par alex&marc


    13-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Beste Collega's



     

    Beste collega’s,

    De eindejaarspremie zal gestort worden op 22/12/2009.

     

     

    13-12-2009 om 12:08 geschreven door /écrit par alex&marc


    01-12-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Syndicaal Overleg 30-11-2009 Bedienden



     

     

     

     

     

     

     

     

    Functieverandering : Wanneer bepaalde personen in aanmerking komen voor een functieverandering moet dit met toestemming en goedkeuring zijn van zowel de Departement Manager als de  locale H.R Manager.

    Aanpassingen statuut ENI: Functies en maturiteit zouden terug vermeld staan op de loonbrieven bij de bedienden met het vroegere ENI statuut .

    Lijsten functieverhogingen: In januari gaan er terug lijsten verdeeld worden waar de functies en categorie- verhogingen zullen op staan . De betrokkenen zullen  ook op de hoogte gebracht worden.

    Aspirant: Dit blijft in voege voor de gebaremiseerde bedienden. Aspirant is een tussenstap naar een hogere categorie. Deze wordt toegekend 1 jaar voor de bediende verhoogd van categorie. Is dus eigenlijk een jaar op proef naar een hogere categorie.

    Functiebeschrijving: Volgens de heer Dehaesse zou er bij allen locale H.R.Managers de mogelijkheid bestaan om navraag te doen wat betreft de Hay functiebeschrijvingen. De bedienden  zijn reeds geruime tijd vragende partij aangaande deze problematiek. Dus alle naar de H.R. managers .

    Vergoeding buitenland: Vorige vergadering heeft Mr. De Mayer een uiteenzetting gedaan aangaande werkzaamheden in het buitenland. De procedure is onveranderd gebleven,enkel de vergoedingen zijn aangepast geweest. De sociale partners merken op dat de verhoging van 1€ niet is doorgetrokken in de lijst met de vergoedingen. Deze lijst wordt overhandigd aan de sociale partners maar zal terug aangepast worden. De 1€ verhoging  van de maaltijdcheques zal doorgerekend worden in de vergoeding buitenland. Daardoor zal in volgende vergadering een nieuwe update van de lijst bezorgd worden. Wat betreft overuren? Hier vraagt de directie om deze te spreiden. Wat betreft de overuren in Roemenie zal dit bekeken worden met Mevr.Broux.

    Overuren: Ingeval van overuren zal het de bediende zelf zijn die beslist of hij de eerste 65 overuren wil laten uitbetalen. Dit is wettelijk zo bepaald. Ingeval hij deze wil verletten moet dit bekeken worden met de operationele wanneer dit mogelijk is.

     

    Wachtvergoeding: Wat betreft de inventaris van de wachtvergoeding ? Deze is afgerond en gaat nu terug bekeken en besproken worden door alle Divisiemanagers. Indien dit positief afgerond wordt zal er kunnen overgegaan worden tot harmonisatie voor alle statuten. Het is Mr De Winter die hier de beslissing zal nemen en deze zal gekend zijn rond Februari/Maart 2010 . Bedoeling is alles aan de index te koppelen. Wordt vervolgd

    Pakuren: Mr. De Mayer zegt dat het probleem van de pakuren opgelost is. De werknemers zullen vanaf 1 januari 2010 een vergoeding krijgen als zij met zulke pakken werken. De syndicale partners vragen wat deze vergoeding inhoudt.                                                  Mr. De Mayer zegt dat hij hier nu geen antwoord kan op geven maar dat dit wel het geval zal zijn tegen het einde van het jaar. Waarom hierover zo geheimzinnig doen? De sociale partners vragen ook wat met de uren die in het verleden gepresteerd zijn?Mr.De Mayer vraagt om de namen van de werknemers te bezorgen. Alsof die niet gekend zijn.

                                                                                                                       Statuutverandering: De studie aangaande de integratie van Broux,Bracke-Monin,GTI Eectro-Thijs is afgerond. Bedoeling is vanaf 1 januari 2010  deze 3 statuten te integreren in het Fabricom statuut. Alles zal nu bekeken worden met Mr.Dehaesse personeelsdirecteur. Bedoeling is om de bedienden van Electro-Thijs en Broux gelijktijdig te integreren. Anders zou dit onderling tot conflicten kunnen leiden. Voor Bracke-Monin is dit niet zo.

     

    Groepsverzekeringen: De directie geeft een voorstelling aangaande alle groepsverzekeringen die er bestaan binnen de statuten. Voor elk statuut is dit verschillend. Bedoeling is dat dit kenbaar zal gemaakt worden aan alle betrokken binnen het statuut waarin zij tewerkgesteld zijn. Verder is er nog gezegd dat:

     

    Wie bij overlijden begunstigde kan zijn? :

    De echtgeno(o)t(e) / kinderen / ouders / broers en zussen / financiefonds

    Bij uitdienst :

    ° Werkgever: Communicatie naar verzekering binnen 30 dagen na uit dienst

    ° Verzekeringsmaatschappij : Ten laatste 3 dagen na de communicatie;Bedrag van verworven reserves+verschillende opties                                                         °Opties: - De reserves in huidig plan laten  slapen.                                                                                                            - -Transfer van de reserves naar een kassa.                                                                                                                 – Transfer naar de verzekeringsmaatschappij van de nieuwe werkgever.   

     Bij Brugpensioen :

     - Uitbetaling onder gunstig fiscaal regime enkel mogelijk vanaf 60 jaar(vanaf 2010)

     – Ingeval van brugpensioen voor 60 jaar,dekking bij overlijden blijft van toepassing tot     moment van uitbetaling

    – Bij uitdienst voor 65 jaar,bedrijfsvoorheffing op kapitalen van 16,66%

    Vereffening van kapitalen:

    - 16,66% bedrijfsvoorheffing op patronale toelagen (10,06 indien actief tot 65 jaar)

    – 10,09% Bedrijfsvoorheffing op persoonlijke bijdragen

    – 3,55% Verhouding RIZIV

    - 2% Solidariteitsbijdrage

    – Gemeente taxatie op bedrijfsvoorheffing

    - Geen bedrijfsvoorheffing op winstdeelname

     VOLGENDE VERGADERING : Datum zal nog bepaald worden

     

     

     BBTK-Team

     

     

     

    01-12-2009 om 21:01 geschreven door /écrit par alex&marc


    27-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad 29-11-2009




    Naar aanleiding van het overlijden van Dhr. Vaele Frank wordt er 1 minuut stilte gehouden.

     

    Het verslag van de ondernemingsraad van 29-10-2009 wordt goedgekeurd. Er zijn nog wel enkele opvolgingspunten.

     

    Opvolgingspunten uit vorige vergaderingen.

    Gratis aandelen

    Alle werknemers zullen een brief ontvangen vanuit het moederbedrijf GDF-SUEZ waarin toelichting zal gegeven worden betreffende de 20 gratis aandelen .

    Co² taks

    De werknemersafvaardiging vraagt aan de directie dat van zodra de nieuwe procedure i.v.m. de Co² taks herschreven is, eerst de syndicale delegatie hiervan op de hoogte te brengen vooraleer onze werknemers ermee te belasten. De directie stemt ermee in.

    Ecocheques

    De ecocheques voor de bedienden zijn al binnen, men verwacht dat de verdeling voor de arbeiders komende week zal kunnen opgestart worden.

    St-Elooi

    Ongelooflijk maar waar, na 3 jaar zijn er nog verantwoordelijken die de procedure i.v.m. Sint-Elooi niet willen toepassen. Is dit bewust? Willen zij het niet begrijpen of handelen zij op eigen houtje?

    De directie vraagt de medewerking van iedereen. Er zal contact opgenomen worden met alle verantwoordelijken. Iedereen heeft het recht om zijn dagtaak met 3u20min. vroeger te beëindigen. Zij hoeven voor deze namiddag geen verlof te nemen, zoals nu aangestuurd wordt door enkele verantwoordelijken.

    OSS / Aartselaar

    In Aartselaar zal er in het magazijn ruimte voorzien worden voor de dienst R.R.E . De tewerkstelling van roads noord zal zich voornamelijk in de Provincie Antwerpen situeren

    waardoor het magazijn in EKE op termijn zal sluiten.

     

    Nieuwe Punten.

    HR Manager Zwijndrecht.

    Dhr. Adriaensens D. zal het bedrijf verlaten op 31/12/2009.

    Mevr. Vermeire Sofie wordt de nieuwe HR manager voor Zwijndrecht.

    De mededeling naar het personeel volgt.

    Verschuiving ondersteunende diensten

    Er zijn verschuivingen op komst binnen de facturatiediensten. Deze zullen vanaf volgend jaar toegevoegd worden bij de divisie. Dit houdt in dat de mogelijkheid bestaat dat sommige personen op de facturatiedienst andere banen kunnen bij krijgen. Er is overleg met H.R. Centraal hoe dit zal ingevuld worden.

    De werknemersafvaardiging hoopt dat deze verplaatsingen en/of verschuivingen geen nadelige gevolgen heeft voor onze werknemers.

    Substations

    Wat was het doel van de vergadering op 10-11-2009 binnen Substations? Zijn er problemen binnen deze dienst? Indien ja, welke?

    In deze vergadering is er enkel op gedrukt dat de werknemers hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Nu zijn er bepaalde individu’s die het niet zo nauw nemen met de uurroosters en niet doen wat hun opgelegd wordt. Er is hen nog eens uitgelegd wat hun functies inhouden en waar ze zich moeten aanhouden. De directie zegt dat iedereen rechten heeft maar ook plichten .Er zal indien nodig opgetreden worden.

    Prefab Zwijndrecht

    De werknemersafvaardiging vraagt of het gerucht waar is dat men wil stoppen met prefab in Zwijndrecht?

    Er wordt inderdaad overwogen om te stoppen met de prefab te Zwijndrecht .Er zal uitsluitsel zijn binnen 14 dagen.

    Verhuis werkplaats verspanning in Genk.

    De activiteiten van deze werkplaats zullen verhuizen van de Henry Fordlaan naar de atelierop de Mondeolaan.

    Interims

    De WNA vraagt meer duidelijkheid naar de interims toe. Nu worden deze mensen lange tijd aan het lijntje gehouden. Zij werken soms jaren in het bedrijf zonder vast contract. Kan hier geen klaarheid inkomen naar deze mensen toe?

    Elk geval moet apart bekeken worden. Sommige interims blijven liever bij hun interim-statuut. In geval er beloftes gemaakt worden moet Fabricom deze beloftes nakomen.

    Dispatching

    Dhr.Paul Praet verantwoordelijke van dispatching komt zich voorstellen in de ondernemingsraad. Aan de hand van een presentatie legt hij de werking van de dienst dispatching uit. Het is de bedoeling dat dispatching een ondersteunende dienst is naar de operationele toe. Hierover zal wekelijks overleg zijn tussen dispatching en de operationele diensten. Verder geeft hij uitleg over de bevoegdheden binnen de dienst. Het is de bedoeling dat voor iedereen dezelfde regels zullen gehanteerd worden. Om de twee weken zal er een meeting plaatsvinden tussen Paul Praet en Jozef De Mayer aangaande vragen en klachten. De werknemersafvaardiging beklaagt nogmaals de toepassing van de vergoedingen die per statuut zijn vastgelegd.

    Plastiek Construct

    Er wordt medegedeeld dat de afdeling plastiek construct zal gesloten worden. Spijtig genoeg werd dit niet verteld aan de sociale partners en deze betreuren dit. De directie betreurt dit en zegt dat alle aankondigingen moeten verlopen via de ondernemingsraad en niet via andere kanalen, wat nu inderdaad gebeurd is. De verantwoordelijke zal hierover worden aangesproken.

    Business Warehouse

    De heer Bruno De Haes komt wat uitleg geven over Business Warehouse. Zij stellen lijsten en documenten samen voor H.R. . Tot op heden is er geen duidelijke personeelslijst en dit wordt al maanden aangekaart door de sociale partners. Mr De Haes belooft dat hij dit euvel zo snel mogelijk zal proberen op te lossen. De sociale partners hopen dat er eindelijk klaarheid komt in dit dossier.

    SOCIAAL OVERLEG

    De directie vraagt met aandrang dat alle sociale partners hun gezonde verstand gebruiken en zo snel mogelijk rond de tafel gaan zitten.

    Wordt ongetwijfeld vervolgd.

     

     

    Volgende vergadering: 23 december 2009.

    27-11-2009 om 19:23 geschreven door /écrit par alex&marc


    22-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienden : Bedienden Flash



    Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand oktober 2009

    Les employés suivants sont entrés en service au mois octobre 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    01/10/2009

    Peeters Mario

    Security

    01/10/2009

    Derveaux Jeroen

    Gentbrugge

    01/10/2009

    Renier Katleen

    P&M Int.Projects

    01/10/2009

    Hertog Ivan

    Bending Grimbergen

    01/10/2009

    Cohen Eugène

    Purchase

    12/10/2009

    Schoonvliet Bert

    Environment North

    19/10/2009

    Eussen Paul

    P&M-NE

    26/10/2009

    VanHaecke Karel

    Ports-Marine

     

    Volgende bedienden hebben in de maand oktober 2009 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois octobre 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    Reden / Raison

    30/09/2009

    Demeyer Marc

    Networks Indoor

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    30/09/2009

    Flies Alfons

    Maintenance

    Brug Pens. / Prépens.

    30/09/2009

    Blancke Luc

    Gentbrugge

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    30/09/2009

    Mannens Ferry

    E&I-NC

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

     

     

     


    22-11-2009 om 18:48 geschreven door /écrit par alex&marc


    21-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheidscomité van 19/11/2009



    Het comité begint met een mededeling van de heer Mr De Winter aangaande de opvolging van de Heer Massa. De Heer Massa was gedurende 6 jaar voorzitter van het comité. Hij zal opgevolgd worden door de Heer Marc Dircx. De Heer Dircx zal gedurende 3 maand samen met De Heer Massa het voorzitterschap waarnemen. Dan gaat de heer Massa met pensioen.

     

    Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd. Er zijn nog wel enkele hangende punten die moeten opgevolgd worden.

    Evacuatieoefeningen bij brandalarm

    Op sommige sites zijn er al evacuatieoefeningen doorgegaan op andere niet. Deze worden achteraf geëvalueerd en bijgestuurd. Sommige oefeningen zijn aangekondigd omdat zich nieuwe ontruimingteams gevormd hebben.

    Wat met de evacuatie in Ukkel? Zijn de mensen die ruimte huren in het gebouw in Ukkel bij deze evacuatie betrokken? Sinds kort is er een akkoord dat deze mensen betrokken worden bij een eventuele ontruiming.

    BA4/BA5

    Als gevolg van een aantal incidenten zal er een procedure opgesteld worden voor wat de bevoegdheid BA4/BA5 betreft. De werknemersafvaardiging vraagt duidelijkheid voor de werknemers die werken aan onder spanning staande delen. Metingen en schakelingen moeten door een bevoegde persoon die de installatie door en door kent (BA5) gebeuren. Een procedure is noodzakelijk. De persoon in het bezit van een BA4 moet werken onder toezicht van een persoon die in het bezit is van een BA5.

    SKB Scheepsbouw

    Er heeft zich een incident voorgedaan op de scheepswerf van SKB. Er is geverfd met een kankerverwekkende verf. De arbeiders van Fabricom zijn hier aan blootgesteld geweest en hebben de nodige beschermingsmiddelen ter beschikking gekregen. Er is contact opgenomen met de klant en de leverancier van de verf. Preventiemaatregelen zullen aan de bron aangepakt worden door collectieve beschermingsmiddelen en iedereen wordt er opgewezen om persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen.

    Werf Esso

    Op de werf Esso zijn onze arbeiders tewerkgesteld in een nieuwe werkplaats. Maar tot op heden is er geen verwarming of rookafzuiging voorzien in deze werkhal. Er is zelf gebrek aan voldoende licht. De vraag is om hier zo snel mogelijk is aan te doen want de winter staat voor de deur.

    De nodige schikkingen zullen getroffen worden.

    Rookbeleid

    De werknemersafvaardiging vraagt om een algemeen rookbeleid te voeren naar alle werknemers toe. Er zijn nu verschillende oplossingen getroffen die niet altijd hetzelfde zijn op de verschillende locaties. Wij vragen een algemeen rookbeleid voor iedereen binnen Fabricom.

    Zeepflacon tegen Mexicaanse griep

    Er zijn veel misverstanden wat betreft het verdelen van de desinfecterend gel voor het wassen van de handen. Wat is hier de oorzaak van? Heeft het te maken met financiële kant van de zaak.

    Onze werknemers mogen toch niet het slachtoffer zijn omdat de verdeling van deze flacons zo moeilijk verloopt. De werkgeversafvaardiging zegt dat er voldoende zeep is en dat deze in het magazijn kan afgehaald worden. Het is ook niet de bedoeling dat ermee roekeloos wordt omgesprongen.

    Incident Vekamaf Grimbergen

    De Werknemersafvaardiging vraag welke beschermingsmiddelen er genomen zijn aangaande het incident met de vekamaf in Grimbergen. Loopt dit nog? Er is begonnen met het plaatsen van spiegels maar dit is geen succes. Er gaat waarschijnlijk overgegaan worden naar het plaatsen van camera’s.

    Er zal een doorlichting komen door een externe firma wat kan gedaan worden in de toekomst.

    Deze externe firma zal een risicoanalyse maken van de werkzaamheden die plaats vinden op en rond de machine. Alle bevoegde personen hebben een toolboxmeeting gekregen. Onbevoegde personen zullen er attent opgemaakt worden om de gevaarzone te verlaten. Deze preventiemaatregelen zal doorgetrokken worden naar alle vekamafs in Grimbergen.

    Tuberculosebesmetting

    Naar aanleiding van een geval van tuberculose binnen Industrie Noord doet de betrokken preventieadviseur een uiteenzetting welke stappen gevolgd zijn.

    Intussen is geweten dat het slachtoffer aan de beterhand is en dat hij volgende week de werkzaamheden terug zal aanvatten. De werknemersafvaardiging bedankt de preventieadviseur voor zijn professioneel optreden en zijn transparante en open communicatie.

    Voorstel Actieplan 2010

    De preventiedienst doet een voorstel wat betreft het veiligheidactieplan voor 2010.Het voorstel zal overhandigd worden aan de sociale partners en zal besproken worden in de volgende vergadering. Het zijn de jaarlijkse terugkomende thema’ s die hier in terug te vinden zijn.

    Zal volgende maand door alle partijen besproken worden.

    Medische Onderzoeken

    Momenteel zijn er op 31/10/2009 1970 werknemers die een medisch onderzoek ondergaan hebben. Het is de bedoeling dat de andere werknemers die nog voorzien zijn dit jaar zullen volgen. Het is de cel medische opvolging en V-opleidingen die de resterende werknemers zal contacteren.

    Veiligheidsopleidingen

    Diensthoofd veiligheid stelt een lijst voor met de te volgen opleidingen voor het volgende jaar.

    Het gaat over rolbrugbestuurders, vorheftruckbestuurder, stellingbouwers enz…

    De lijst zal overhandigd worden aan de sociale partners.

    Flees RRE

    Er wordt een nieuw type flees voorgesteld voor de arbeiders van de bovenleidingen RRE die vooral s’nachts werken. Het zou gaan om een 40-tal stuks. Het type noemt voering New Operator FR.

    Gereedschap

    Er komt veel gereedschap op de werven dat niet functioneert. De werknemersafvaardiging vraagt wat hier de oorzaak van is. Volgens de directie zijn er inderdaad problemen wat betreft materiaal dat naar de werven gaat. De nodige maatregelen zullen op korte termijn getroffen worden.

    Bij aankoop en in dienst stellen van nieuw gereedschap en machines vraagt de werknemersafvaardiging om het veiligheidscomité in te lichten. Dit is trouwens bepaald door de wet.

    Atelier Aartselaar

    De voorzitter geeft een toelichting over de werkzaamheden in het atelier te Aartselaar. De huidige en toekomstige werkzaamheden en de problematiek over het dak en de verwarming..

     

    Volgende vergadering: 17/12/2009.


    21-11-2009 om 20:06 geschreven door /écrit par alex&marc


    02-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Aankondiging vertegenwoordiging Europese ondernemingsraad ABVV-BBTK



            Beste collega’s

     

    Met genoegen kondigt het ABVV-bbtk aan dat wij 2 vertegenwoordigers op het Europese niveau hebben.

    Zij zullen de belangen van de werknemers die bij Fabricom werkzaam zijn verdedigen.

    Aangezien belangrijke beslissingen op Europees niveau genomen worden is het nodig om daar aanwezig te zijn.

    Wij wensen Mo Sabhaoui en Peter De Leeneer veel succes met hun mandaat.

     

             Namens de fractie ABVV – BBTK

     

             Mo Sabhaoui ABVV-CMB                           Peter De Leeneer ABVV-BBTK

                                                

     
                             

    02-11-2009 om 13:54 geschreven door /écrit par alex&marc


    01-11-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad van 29-10-2009




    Aandelen

    Wij vragen nogmaals om meer duidelijkheid betreffende de gratis aandelen die zouden toegewezen worden aan de werknemers. De directie meldt dat ze nu pas over gegevens beschikt vanuit het moederbedrijf GDF-SUEZ en zal daarover via HR News berichten.

    Atelier Ford Genk

    In het verkorte verslag van de ondernemingsraad is er onduidelijkheid geweest wat betreft de tewerkstelling in atelier Ford Genk. Voor alle duidelijkheid:er is geen probleem met de tewerkstelling noch bij P&M noch bij bordenbouw, en van een verhuis is er geen sprake. In volgend verslag zal er een rechtzetting komen.

    Opleidingen

    Waar blijft het opleidingsplan voor 2010? Het is nodig om al ons personeel een degelijke opleiding te geven zowel wat betreft veiligheid als beroepsopleidingen. Het valt ons op dat er voor leidinggevende functie vacatures openstaan, is het niet beter om interne werknemers de kans te geven om deze functie waar te nemen. Wij vragen daarom om bij de komende evaluaties rekening te houden met de vraag van de werknemers. Geef werknemers die voldoende kwalificaties hebben de kans om een dergelijke functie te bekleden. De directie neemt hiervan akte.

    Verlofregeling 2010

    De verlofregeling voor 2010 wordt unaniem goedgekeurd door de directie en de sociale partners.

    In bijlage vindt men de definitieve verlofregeling voor 2010.

    Gebouw Aartselaar

    Nu de gebouwen en kantoren zijn opgefrist vragen we of er in het budget iets voorzien is voor het atelier, dan denken we in de eerste plaats aan het dak en de verwarming .De berekening van de budgetten is momenteel begonnen en tegen eind december zal er meer geweten zijn of er gestart kan worden met het opfrissen van de werkplaats in Aartselaar.

    Sint-Elooi

    Er zijn nu al operationele verantwoordelijken die beslist hebben om af te stappen van de beslissing die genomen is in de ondernemingsraad wat betreft het feest van Sint-Elooi.

    De werknemersafvaardiging vindt dat het niet kan dat het steeds dezelfde personen zijn die het nalaten om respect te tonen voor de gemaakte afspraken.

    De directie zegt dat Sint-Elooi voor alle mensen hetzelfde moet zijn. Dit is beslist in de ondernemingsraad en het zal zo uitgevoerd worden. Als er inderdaad verantwoordelijken zijn die denken dat ze boven de gemaakte afspraken staan, gaan we ze zeker terechtwijzen .

    O.S.S.

    Er bereiken ons signalen dat het beheer van het magazijn in Zwijndrecht wordt uitbesteed. Deze piste wordt inderdaad onderzocht. Wij kunnen het niet blijven dulden dat er steeds artikelen verdwijnen zonder reden en waarvan nooit iemand iets afweet.

    Het kost het bedrijf handenvol geld en dat blijven we niet dulden; hierbij vraagt de directie dat iedereen die contacten heeft met het magazijn de nodige regels respecteert .

    Oostakker

    Wat betreft zetel Oostakker is men aan het uitkijken naar een andere locatie. Waar is nog niet geweten maar de werkzaamheden aan het rond punt zouden aangevat worden midden 2010.

    Meer informatie volgt later.

    Dankbetuiging aan José Alarcon.

    De ABVV-BBTK fractie dankt José Alarcon voor de goede samenwerking in de ondernemingsraad. José gaat met brugpensioen en genieten van een welverdiende rust.

    José het ga je goed!

     

    Volgende vergadering: 26 november 2009.

    01-11-2009 om 10:42 geschreven door /écrit par alex&marc


    29-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Syndicale premie 2009 ABVV METAAL

    De syndicale premie € 100 van het ABVV metaal zal uitbetaald worden vanaf 30 oktober 2009.

      

     

    29-10-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    27-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Veiligheidscomité van 22-10-2009




    De Heer Mullier wordt voorgesteld aan het comité. Hij zal verantwoordelijk zijn voor International Operations Projects.

    Er wordt ook afscheid genomen van José Alarcon. José gaat op brugpensioen om te genieten van een welverdiende rust.

    Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd op vormgeving.

    Er zijn nog enkel hangende punten die opgevolgd moeten worden.

    Dirk Van Belle en Peter Scheirs komen een uiteenzetting geven wat betreft de verdeling en het ophalen van de werkkledij. Beide divisiemanagers konden vorige keer niet aanwezig zijn. In beide divisies zijn er weinig of geen problemen wat betreft de werkkledij.

    Verdeling Werkkledij

    In vorig verslag was er sprake van:”Als de werkkledij niet beschikbaar is, moet de werknemer naar het magazijn verwezen worden". Er wordt gevraagd om deze zin te verwijderen uit het proces verbaal. Het is de werkgever die moet zorgen dat de werkpakken bij de werknemer terecht moeten komen en niet andersom.

    Uiteenzetting milieu

    Saneringen zijn voorzien in Aartselaar daar wordt onderzoek gedaan naar Chloorethanen.

    In Grimbergen gaat het over actieve Cool en wat Hoboken betreft gaat het over bodemonderzoek.

    Waar spuitinstallaties zijn is men verplicht om een solventboekhouding bij te houden. Verder worstelt Fabricom nog met een grote afvalberg. Hiervoor is nog niet onmiddellijk een oplossing voorhanden. Wat betreft energieverbruik is er nog geen daling zichtbaar. Er zal meer verbruik zijn dan in 2008.Wat betreft het verbruik voertuigen zit men momenteel op een bedrag van 6 miljoen euro. Dit is een slecht resultaat naar CO2 verbruik toe, maar hierover zijn nog geen gegevens gekend.

    Er wordt een grote betrokkenheid gevraagd van iedereen. Soms zijn kleine ingrepen aanleiding tot grote besparingen.

    Wat betreft het vullen van de dokken in Hoboken moet men nog wachten op toelating van het Zeekanaal. Er moet ook nog een akkoord verkregen worden met de aanpalende buur die gebruik maakt van deze dokken.

    Opleidingen

    Waarom zijn de arbeiders van Industrie North niet uitgenodigd wat betreft opleidingen Chef op de werkvloer? Is dit bewust gedaan?

    Waarschijnlijk gaan deze mensen gewoon opgeroepen worden om deze opleidingen te volgen maar het klopt dat ze voorlopig niet voorkomen op de bestaande lijsten.

    Ongevallenstatistieken

    Eind september is de frequentiegraad 8,21. Verder worden de ongevallen besproken die zich de afgelopen maand hebben voorgedaan. Er waren toch ongevallen met grote gevolgen.

    Ontvetters Networks

    Naar aanleiding van een ongeval is men op zoek gegaan naar nieuwe ontvetters. Voor deze producten zijn nieuwe veiligheidsinstructiekaarten opgesteld. Er is ook een toolboxmeeting gegeven naar alle arbeiders toe die met deze ontvetters werken. Het diensthoofd veiligheid en de dokter waren aanwezig op deze toolboxmeeting. Er gaat ook een gericht onderzoek komen wat betreft medische opvolging. De bedrijfsdokter zal het nodige hiervoor doen.

    Ontsmettingszeep voor de handen Mexicaanse Griep en vaccinaties

    Wanneer start de verdeling van de flesjes met ontsmettingszeep voor het wassen van de handen? Gaan deze verdeeld worden als men spreekt van een epidemie? Is het dan niet te laat?

    Gaan er inentingen volgen naar de mensen toe? Veel vragen maar ook veel onduidelijkheden.

    Wat betreft de verdeling van de flesjes met ontsmettingszeep, deze zal zo snel mogelijk gestart worden. Dit gaat gebeuren vanuit O.S.S.

    De dokter zegt dat er begonnen is met vaccinaties in ziekenhuizen en naar verpleegsters toe. De laatste die ingeënt zullen worden zijn de overblijvende mensen. Inenting is geen verplichting en wordt volledig terugbetaald door het ziekenfonds.

    O.S.S

    Er wordt een nieuwe Hoge veiligheidsschoen voorgesteld. Merk Draco High Shoe Constructor Bill Light. Dit model is veel lichter dan de andere modellen en heeft als voordeel dat het geen ijzer bevat. Is dus een voordeel voor de mensen die werken bij BIAC luchhaven.

    Takels

    Er zijn takels aangekocht zonder lastbegrenzer?Waarom deze verandering? Is er geen gevaar dat met dit zomaar veranderd? Kan dit onderzocht worden?

    Mechanische takels moeten niet meer voorzien zijn van lastbegrenzers dit is wettelijk zo bepaald.

    Dit gaat enkel om handtakels en niet voor elektrische takels. Dit zal verder onderzocht worden door de preventiedienst.

    Fleece

    Er zullen een aantal fleece aangekocht worden voor de mensen van RRE die met de nacht werken. Deze fleeces zijn van brandvertragend materiaal. De werknemers vragen om dit uit te breiden naar gans Fabricom. Er staan wel wat meer mensen ook tijdens de dag in extreme koude temperaturen te werken.

    Nieuwe Helmen

    Momenteel zijn er geen helmen meer verkrijgbaar in het magazijn van O.S.S. Wat is de oorzaak hiervan? Er zijn 3000 stuks helmen besteld bij de firma Van De Putte.

    Verlichting Oostakker

    Er zou onvoldoende verlichting zijn aan het magazijn in Oostakker? Dit moet gemeld worden via Facility Managment op 3232.

    Manipuleren van buizen in Grimbergen

    Naar aanleiding van een incident in het buizenpark in Grimbergen wordt de vraag gesteld of er voldoende personeel is om de buizen te manipuleren?

    Dit incident zal onderzocht worden en het antwoord komt er op de volgende vergadering.

    Afscheid José Alarcon

    Op het einde van de vergadering wordt er nog een afscheidswoordje vanwege de fractie ABVV/bbtk. Ook de voorzitter van het comité heeft een afscheidswoordje voor José en er is nog een kleine receptie voorzien.

    27-10-2009 om 19:13 geschreven door /écrit par alex&marc


    26-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienden: Bedienden Flash



    Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand september 2009

    Les employés suivants sont entrés en service au mois septembre 2009.

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    01/09/2009

    De Decker Dennis

    Substations

    01/09/2009

    De Strooper Steven

    W&O Vlaand+VL.Brabant

    01/09/2009

    Pattyn Jelle

    W&O Vlaand+VL.Brabant

    01/09/2009

    Boschmans Gaël

    Railways Power Current

    01/09/2009

    Jansen Niels

    PS-NE

    01/09/2009

    Sanfrinnon Diane

    Quality Support

    01/09/2009

    Van Yck Jan

    Purchase

    07/09/2009

    Van Gansen Thomas

    Tools Zwijndrecht

    21/09/2009

    Brusselmans Katleen

    Communication

    Volgende bedienden hebben in de maand september 2009 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois septembre 2009.

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    Reden / Raison

    21/08/2009

    Galloo Giovanni

    W&O Vlaand+VL.Brabant

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    31/08/2009

    Everaert Rik

    P&M-NC

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    31/08/2009

    Goossens Francis

    Panels

    Brug Pens. / Prépens.

    31/08/2009

    Maryssael Denis

    Dispachting

    Brug Pens. / Prépens.

    31/08/2009

    Six Emmanuel

    P&M Int.Projects

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    31/08/2009

    Hannaert Nicole

    Serv.To Third Parties

    Brug Pens. / Prépens.

    31/08/2009

    Huart Jean-Charles

    Information Systems

    Brug Pens. / Prépens.

    31/08/2009

    Van Raemdonck Nicole

    Financial&Control

    Brug Pens. / Prépens.

    13/09/2009

    Soddu Elio

    Buildings South

    Brug Pens. / Prépens.

    18/09/2009

    Guilliams Yvan

    PS-NE

    Brug Pens. / Prépens.

    24/09/2009

    Hofman Dirk

    PSE1

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

     

     

     

     

     

     

     


    26-10-2009 om 19:19 geschreven door /écrit par alex&marc


    24-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.BBTK ; Nieuwe Syndicale Delegatie Bedienden
    Klik op de afbeelding om de link te volgen
    Nieuwe Syndicale Delegatie - BBTK Bedienden

       
                                                             

                       Kestemont Myriam            Verhoeven Marc                   Selck Rudi

                     0474/799 104                O486/874 183                 0473/782 195

                           Ukkel                          Grimbergen                          Ukkel

    Myriam.kestemont@fabricom-gdfsuez.com       marc.verhoeven@fabricom-gdfsuez.com     Rudi.selck@fabricom-gdfsuez.com

     

                                                                               

                                           Van Geyt Roger                                 Szczurko Johann

                                   0474/872 358                                   0495/922 035

                                      Aartselaar                                       Braine L'Alleud  

                             Roger.vangeyt@fabricom-gdfsuez.com                                        johann.szczurko@fabricom-gdfsuez.com

    Poule 1: Ukkel / Braine l'Alleud    Verantw: Myriam - Rudi - Johann

    Poule 2: Aartselaar / Houthalen    Verantw: Roger

    Poule 3: Grimbergen / Hoboken / Zwijndrecht / Oostakker / Genk / Lummen

                                                  Verantw : Marc&Myriam

                      Plaatsvervangers


                                                      

                                     Tonizzo Giuliano                                         Van Cauter Greta

                               0475/376 917                                            0474/667 762

                                     Ukkel                                                           Ukkel         

                          Giuliano.tonizzo@fabricom-gdfsuez.com                                          greta.vancauter@fabricom-gdfsuez.com

                                                           

                                    Van Mieghem Jan                                       Van Locco Yvette

                               0476/630 186                                            03/870.12.11

                                   Oostende                                                   Aartselaar

                       jan.vanmieghem@fabricom-gdfsuez.com                                            yvette.vanlocco@fabricom-gdfsuez.com

      

     

    24-10-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    18-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienden : Bedienden Flash



    Volgende Bedienden zijn in dienst getreden in de maand Juli 2009

    Les Employés suivants sont entrés en service au mois Juillet 2009

     

    Datum/Date                                          Naam/Nom                                         Dienst / Service

    01/07/2009                                    Van Hamme Marc                                          Substations        

    01/07/2009                                    Scauflaire Alain                                              Substations

    01/07/2009                                    Kaya Dumus                                                   Substations

    01/07/2009                                    Lenaerts Jean                                                  Audiovisual

    01/07/2009                                    Mailly Manuel                                                Audiovisual

    01/07/2009                                    De Meester Paul                                             Valve.Rev.

    01/07/2009                                    Wilmotte Denis                                              P&M Int.Projects

    01/07/2009                                    Smits Nelly                                                     H.R.Administration

    01/07/2009                                    Clement Jean-Paul                                          Information Systems

     

    Volgende bedienden hebben in de maand juli 2009 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois juillet 2009

     

    Datum/Date                  Naam / Nom                        Dienst / Service                        Reden / Raison

    30/06/2009                    Thijs Alain                              Wireless                        Ontsl.Werkn./Démis.travail.

    30/06/2009                Anneessens Karl         W&O-Vlaanderen+VL.Brab.      Andere Reden/Autre Raison

    30/06/2009                 Segers Edmond                      Industry Notth                Andere Reden/Autre Raison

    30/06/2009                 Pelgrims Kurt                         Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                   Rogge Kurt                          Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Verhaeren Sam                       Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Callebaut Mark                      Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Parisis Chantal                       Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Casier Rudy                           Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Vrints Wim                            Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Soontjesns Bart                      Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Guelluy Benoit                       Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Jaspers Carlo                          Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Bodijn Wim                           Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Rombouts Tom                      Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Vervloet Tom                         Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Mc Lachlan John                    Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Bouvé Stefan                         Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Hoppenbrouwers Tom           Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Haemelinck Nele                    Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Verhoeven Carl                      Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Van Achte Thierry                 Maintenance               Wijziging Firma/Change. Firme

    30/06/2009                 Cornil Marc                            Serv.Tho Third Part         Andere Reden/Autre Raison

    03/07/2009                 Feron Benoit                          Systems                            Ontsl.Werkg./Licenc.Empl.

    06/07/2009                 Louwyck Marcel                    E&I-NW                          Andere Reden/Autre Raison

    10/07/2009                 Paridaens Eric                        Valve Rev.                       Ontsl.Werkg./Licenc.Empl.

    13/07/2009                 De Waele Francis                   E&I-NW                          Ontsl.Werkn./Démis.travail.


    18-10-2009 om 18:50 geschreven door /écrit par alex&marc


    17-10-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voor arbeiders en Bedienden : De Ecocheques
    Klik op de afbeelding om de link te volgen


    De ecocheques 

    Ken je de maaltijdcheque? Binnenkort krijg je misschien ook “ecocheques” om producten en diensten van ecologische aard aan te kopen. Wie heeft er recht op zo’n cheques? Om wat te kopen? Wanneer? Hoe? Hieronder antwoorden we op al je vragen.

    Wat is dat, een ecocheque?

    De ecocheque is een cheque bestemd voor de aankoop van ecologische producten en diensten. Je krijgt ze van je werkgever en je kan er bepaalde producten mee betalen bij handelaars en dienstverleners. 

    Waarom ecocheques?

    Deze mogelijkheid werd door de sociale partners ingevoerd tijdens de onderhandelingen voor het Interprofessioneel Akkoord 2009-2010. De ecocheques moeten je koopkracht verhogen en tegelijk de groene economie stimuleren. Tevens wil men de werknemers sensibiliseren voor het thema milieu. 

    Zal ik ecocheques krijgen?

    De ecocheque is geen algemeen of automatisch recht. Niet iedereen zal ze krijgen: alles hangt af van wat er in jouw sector, jouw bedrijf of – als er geen CAO is – jouw individuele overeenkomst onderhandeld wordt.
    Weet ook dat het maximumbedrag van de ecocheques gelijk is aan de totale enveloppe van koopkrachtverhoging die in het Interprofessioneel Akkoord 2009-2010 onderhandeld werd: € 125 per werknemer in 2009 en € 250 vanaf 2010. De onderhandelingen voor de uitvoering van de maatregelen van dit akkoord zijn pas aan het eind van de winter van 2009 begonnen. Het zal dus wel nog een tijdje duren alvorens we weten wat er in jouw sector of bedrijf ingevoerd zal worden.Om recht te hebben op ecocheques moet er:
    • Ofwel een
    collectieve arbeidsovereenkomst
    op sector- of bedrijfsvlak worden gesloten
    • Ofwel, als er in jouw bedrijf geen syndicale afvaardiging is en er geen sectorale CAO bestaat, of als je behoort tot een werknemerscategorie waarvoor gewoonlijk geen CAO’s voorzien zijn, een
    schriftelijke individuele overeenkomst worden gesloten. Indien er zo’n individueel akkoord is, mag het bedrag niet hoger liggen dan dat van de werknemers onder CAO.

    Wat kan ik kopen met een ecocheque?
    Uitsluitend ecologische producten en diensten opgenomen in een officiële lijst (CAO nr. 98 van de Nationale Arbeidsraad, zie
    http://www.nar.be/CAO/cao-98.pdf):
    • Energiebesparing: spaarlampen, TL-lampen, LED-verlichting, apparaten die werken op zonne-energie of op handmatige energie. En alles wat op federaal of gewestelijk vlak gesubsidieerd wordt of aftrekbaar is: isolatiematerialen voor muren, vloeren en daken, speciale dubbele beglazing, thermostaat, hoogrendementsverwarmingsketel of -boiler, zonnepanelen, koelkast, wasmachine A++-klasse, droogkast A-klasse of op gas,  
    • Waterbesparing: spaardouchekop, spaarkraan of WC-waterspoeling met spaarknop, regenput.
    • Duurzame mobiliteit: vervoerbewijzen voor openbaar vervoer (geen abonnementen), fietsen en toebehoren, cursussen ecodriving, roetfilter voor dieselwagen, LPG-installatie.
    • Afvalbeheer: herlaadbare batterijen (en oplaadtoestellen), ongebleekt gerecycleerd papier, wasbare luiers, compostvat.
    • Ecodesign: producten en diensten met Europees ecolabel (een paardenbloem met het €-teken). Voorbeeld: bepaalde soorten WC-papier, afwasmiddel, glasreiniger, verf… Lijst:
    http://www.ecolabel.be/nl/ecolabel/index.html
    • Groene hand: duurzaam geëxploiteerd hout of houtproducten, bomen, bloembollen, zaden en groene buitenplanten, potgrond, biomeststoffen, tuingereedschap (niet-gemotoriseerd).
    Je ziet dat niet eender welk product in een groene verpakking in aanmerking komt. Het moet ook nog in de lijst staan. Biovoeding bijvoorbeeld maakt hier geen deel van uit.

    Mag mijn werkgever mijn loon in ecocheques uitbetalen?
    Neen, de ecocheque mag in geen geval de plaats innemen van je loon, noch van je premies of huidige voordelen. Het is een aanvulling op en geen omvorming van je bestaande koopkracht.

    Wanneer krijg ik ecocheques?

    Eén of meerdere keren per jaar. Dat hangt af van je overeenkomst. Hierin moet het totale bedrag, het bedrag van elke cheque en het aantal keren van uitreiking nader bepaald worden. Voor meer info hieromtrent kun je bij je afgevaardigden terecht.
    Wanneer de ecocheques voor het eerst worden overhandigd, moet je werkgever je informeren over de inhoud van de overeenkomst en over de lijst met desbetreffende aankopen en diensten.

    Wat is de maximale waarde van de ecocheques?

    In totaal mag de maximale waarde niet méér bedragen dan € 125 in 2009 en € 250 vanaf 2010. Eén ecocheque mag hoogstens € 10 bedragen. Het exacte bedrag staat in je overeenkomst vermeld.
    Hoeveel tijd heb ik om een ecocheque te gebruiken?

    2 jaar (24 maanden).
    Tellen mijn ecocheques mee voor mijn pensioen?

    Neen. Aangezien er geen sociale bijdragen op betaald worden, tellen ze niet niet mee voor je pensioen. Hoewel het ABVV blij is met dit extra voordeel, moeten we vaststellen dat de ecocheque niet bijdraagt tot de sociale zekerheid, in tegenstelling tot het brutoloon bijvoorbeeld.
    Geldt voor ecocheques hetzelfde principe als maaltijdcheques?

    Ja en neen.

    Ja, want net als de maaltijdcheque vormt de ecocheque een aanvulling op het loon die niet belast wordt en waarop geen sociale bijdragen worden betaald. En in beide gevallen bieden niet alle bedrijven dergelijke cheques aan.

    Neen, want je betaalt geen persoonlijke bijdrage. Per maaltijdcheque betaal je een inhouding van ten minste € 1,09. Voor een ecocheque betaal je zelf niets. Nog een verschil: het aantal ecocheques hangt niet af van het aantal gewerkte dagen, zoals het geval is bij maaltijdcheques. Een werknemer die in dienst treedt of die het bedrijf verlaat, heeft recht op ecocheques naar rato van de periodes waarin hij op basis van een arbeidsovereenkomst bij zijn werkgever was tewerkgesteld.In geval van schorsing van de arbeidsovereenkomst heeft de werknemer recht op ecocheques voor de dagen waarvoor hij loon of vakantiegeld heeft gekregen. Zo wordt bijvoorbeeld moederschapsverlof hier ook mee gelijkgesteld. Je afgevaardigde of de juridische dienst van je gewestelijke afdeling kunnen je meer vertellen over de berekening.

     

     

     

    17-10-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    29-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Arbeiders en Bedienden : Nieuwe kilometer vergoeding in opdracht



    Nieuwe kilometervergoeding voor km in opdracht van de werkgever vanaf 1 september 2009.

     

     

    Vanaf 1 september 2009 tot en met 31 augustus 2010 zal de nieuwe kilometervergoeding voor de afgelegde km in opdracht van de werkgever veranderen, de tellers worden terug op 0 gezet , de nieuwe bedragen zijn :

     

    Van 0 tot 8000 km :          0,2817 euro / km

    Van 8001 tot 26000 km :  0,2515 euro / km

    Van 26001 km en meer :   0,2213 euro / km

     

    Namens de ABVV metaal / BBTK delegatie


    29-09-2009 om 14:06 geschreven door /écrit par alex&marc


    27-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ondernemingsraad 24-09-2009



    De ondernemingsraad start met 1 minuut stilte na het overlijden van dhr.  Busselen Patrick. (Werknemer van industrie noord). 

     

    Dhr. Praet, eindverantwoordelijke voor de dienst dispatching, zal volgende maand uitgenodigd worden op de ondernemingsraad zodat wij kunnen kennismaken  en eventuele vragen over deze dienst kunnen stellen.

     

    De nieuwe procedure met betrekking tot het onthaal van nieuwe werknemers is zo goed als afgerond en zal volgende maand worden voorgelegd. Het peterschap gaat doorgetrokken worden naar alle divisies en departementen. Dit initiatief wordt door de vakbonden  goed onthaald.

     

    De situatie omtrent de aandelen dient zo snel mogelijk worden uitgeklaard.

    Er is veel onduidelijkheid wat betreft de gdf-suez aandelen.

    In volgende HR News zal  er duidelijkheid gegeven worden : enerzijds over de aandelen die werknemers hebben aangekocht en anderzijds over de gratis aandelen.

     

    Op vrijdag 27/11/2009  vindt het feest van Sint-Elooi plaats.  De directie heeft alle divisieverantwoordelijken duidelijk gemaakt wat de bedoeling is van  Sint-Elooi.

    Elke werknemer heeft recht op een vrije namiddag en een etentje georganiseerd door de afdeling tijdens de arbeidstijd.

     

    Wij vragen een eerste evaluatie over het project "aangepast werk atelier in Aartselaar".

    Volgens de directie kan men het best contact opnemen met de verantwoordelijke van Panels om na te gaan waar er wat dient verbeterd  te worden.

     

    Is het juist dat de depot in Eke voor Roads  zal sluiten? En wat gebeurt er met deze werknemers?

    De directie bevestigt de sluiting die voorzien is voor midden 2010 omdat  er geen contractverlenging is voor Oost-Vlaanderen, de activiteiten verplaatsen zich naar Antwerpen, er zal met de werknemers overlegd worden.

     

    Na de personeelsvergadering van Buildings zijn de werknemers met een aantal vragen naar buiten gekomen o.a. wat met de depot in Lummen, gaat alles gecentraliseerd worden in Aartselaar, is er een nieuwe verantwoordelijke voor Oostakker enz.

    De directie heeft geen weet van grote veranderingen, het orderboek is goed gevuld tot midden 2010, de verhuis van Lummen wordt overwogen omdat de kost niet in verhouding is met het aantal terwerkgestelden, Genk is een alternatief en er worden andere pistes nagegaan.

    Er komt geen centralisatie in Aartselaar.

     

    Mevr. Dupont heeft uitleg gegeven over de opleidingen die in 2009 afgerond zijn  en nog dienen te gebeuren. De directie zegt dat er de laatste jaren veel inspanningen geleverd zijn.

    Toch is het belangrijk iedereen de kans te geven om een opleiding te volgen.

    Er wordt gewerkt aan een plan voor 2010.

     

    Het wordt hoog tijd dat onze werknemers die met een bedrijfsvoertuig rijden duidelijke informatie krijgen  met betrekking tot de documenten over CO² taks.  Hoe dient dit correct ingevuld te worden?

    Wat bij controle op openbare weg?  De directie zal met de operationelen overleggen hoe dit het best kan. Op termijn zal het track&trace project dat nog bekeken wordt een hulp zijn.

     

    De nieuwe logo’s van Fabricom-gdf suez zullen stapsgewijs geïmplementeerd worden.

    Men kan niet van dag op dag alles veranderen. Geduld wordt gevraagd, aldus de directie. 

     

    Tengevolge laattijdige bestellingen en administratie zullen de ecocheques ten vroegste in november geleverd worden.

     

    Indien vragen en/of opmerkingen , laat het ons weten.

    Volgende vergadering : 29/10/2009.

     

    Abvv-bbtk team.


    27-09-2009 om 11:21 geschreven door /écrit par alex&marc


    26-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsflash: Sectoraal akkoord 2009-2010



    Sectoraal akkoord 2009-2010

    De onderhandelingen aangaande het sectorale akkoord voor bedienden binnen Fabricom zijn afgerond. Er moest een overeenkomst zijn voor 15 september en dat is dan ook voor deze datum tot staand gekomen.

    Wat lag er binnen de sector op tafel?

    De onderneming kon kiezen uit 4 mogelijke pistes

    1)    Toekenning van ecocheques aan alle voltijds tewerkgestelde gebaremiseerde en   

         bareimiseerbare bedienden ter waarde van in het totaal 125€ op 1 oktober  

         2009(met referteperiode van 1 april 2009 tot 30 september 2009) en daarna

         jaarlijks van in het totaal € 250 vanaf 1 oktober 2010(met referteperiode vanaf 1

         oktober van het voorgaande jaar tot 3à september van het lopende jaar)

    2)    Verhoging voor de gebaremiseerde en baremiseerbare bedienden van de  

         bestaande regeling maaltijdcheques met 1€ per dag vanaf 1 juli 2009

    3)    Invoering of verbetering van een bestaande polis collectieve

         hospitalisatieverzekering voor gebaremiseerd en baremiseerbare bedienden ter

         waarde van €125 voor 2009 en €250 voor 2010,alle kosten en werkgeverslasten

         inbegrepen.

    4)    Verbetering van het bestaande aanvullend pensioenplan op ondernemingsvlak

         voor de gebaremiseerde en baremiseerbare bedienden ter waarde van € 125 voor 

         2009 en € 250 voor 2010,alle kosten en werkgeverslasten inbegrepen.Indien

         gekozen  wordt voor deze verbetering van het bestaande aanvullend pensioenplan   

         op ondernemingsvlak wordt aanbevolen hetzelfde te doen voor de kaderleden

    Standpunt BBTK

    BBTK is gestart met een rondvraag naar een groot aantal bedienden toe. Dit is mondeling gebeurd aangezien het toch over een belangrijke materie gaat. Beter een deel van de mensen goed informeren door ze toe te spreken dan ze ergens met een document in de hand te stoppen zonder woordje uitleg. Spijtig genoeg is iedereen niet bereikbaar binnen het bedrijf. Maar een grote populatie is toch gebrieft een weet waarover het gaat. Naar de toekomst toe zal alles kunnen via de poll op onze weblog. Het resultaat van onze rondvraag is dat 80% van de bedienden toch koos voor het verhogen van de maaltijdcheques met 1 euro. Met deze duidelijke keuze zijn we dan ook naar de onderhandeling met de directie toe gestapt. De directie was voorstander voor de ecocheques. De vakbonden kozen unaniem voor de verhoging van de maaltijdcheques, met als resultaat dat dit dan ook het eind resultaat geworden is.

    Wat houdt de overeenkomst in?

    Wie komt in aanmerking?

    Bedienden tewerkgesteld tijdens volgende referteperiode:

    -      Voor 2009 : Van 1april 2009 tot 30 september 2009

    -      Voor 2010 en vervolgens jaarlijks van 1oktober van het jaar voordien tot 30 september van het lopend jaar

    Compensaties en uitvoering

    - Een compensatie van 65€ zal toegekend worden voor de periode van 01/07/2009 tot 30/09/2009.Dit is het verschil dat toegekend wordt voor het verhogen van de maaltijdcheques dat in voege gaat vanaf 01/07/2009.Deze 65€ zal in ecocheques uitbetaald worden

    - Vanaf 01/10/2009 zullen de maaltijdcheques met 1 euro verhoogd worden.

    - Verder is er een verhoging van €15(ecocheques) voor 2009

    - Vanaf 2010 en jaarlijks daar opvolgend zal dit €30(ecocheques)zijn

    Deze compensatie is het verschil tussen de sectorale koopkrachtverhoging en het aantal gepresteerde werkdagen in het jaar. Deze bedragen zijn gebaseerd op voltijdse tewerkgestelde bedienden.

    - Voor bedienden die werkzaam zijn in een ander arbeidsregime zal dit pro rata herberekend worden.

    - De waarde van een ecocheques zal een nominale waarde hebben van €5.

    - De ecocheques zullen jaarlijks in oktober toegekend worden

    - De ecocheques zullen slechts toegekend worden op voorwaarde dat er gedurende een periode van 1 maand tijdens de referentieperiode ononderbroken arbeidsprestaties geleverd werden in de

      onderneming

    - Voor 2009 zal Fabricom beide compensaties (€65 en €15 ecocheques) uitbetalen in de maand 

      november.

    - Alle andere bepalingen en toekenningsmodaliteiten van het nationaal akkoord 2009-2010 zijn van   

      toepassing.

    Inwerkingtreding

    Onderhavige overeenkomst treedt in werking vanaf 1 juli 2009 en wordt afgesloten voor onbepaalde duur.

    Voor meer inlichtingen aangaande deze overeenkomst kan er altijd contact opgenomen worden met een BBTK afgevaardigde.

     

     

     

    P.S : Vergeet je stem niet uit te brengen op onze weblog aangaande de verlofregeling voor 2010. Wij zullen deze dan meenemen naar de onderhandelingen hierover in de ondernemingsraad.

    Jullie stem = Onze doelstelling

     

    Het BBTK-Team

     


    26-09-2009 om 03:44 geschreven door /écrit par alex&marc


    24-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.vakantiekalender 2010
    Klik op de afbeelding om de link te volgen

     

    Beste collega's,

    OP vraag van vele werknemers publiceren wij een nieuwe rondvraag voor de verlofregeling van 2010. Dit maal in de vorm van een kalender. Het is van van het grootste belang dat u deze rondvraag/poll aan de linkerzijde van deze pagina opnieuw met Ja of neen beantwoord.

    Deze rondvraag/poll is volkomen veilig voor wat betreft uw persoonlijke gegevens.

    Bijlagen:
    vakantiekalender 2010-6.jpg (212.8 KB)   

    24-09-2009 om 00:00 geschreven door /écrit par alex&marc


    19-09-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Comité voor preventie en bescherming op het werk van 17 september 2009



    1. Procedure ophalen/wassen/verdeling werkkledij

    Zoals vermeld in ons vorig verslag waren alle divisiemanagers uitgenodigd om te komen praten over de keuze die zij gemaakt hebben uit de 5 verschillende opties die werden voorgesteld op de vorige vergadering van het comité in verband met het ophalen, het wassen en het verdelen van de gewassen werkkledij. Op de vergadering van het comité waren er 6 divisiemanagers aanwezig die om beurt uitleg gaven over het hoe en het waarom van hun keuze uit deze 5 opties. Sommigen onder hen kozen voor verschillende opties vanwege de verschillende afdelingen in hun divisie. De 2 divisiemanagers die niet aanwezig konden zijn, hebben beloofd om op de vergadering van 22 oktober 2009 hun uitleg te komen geven.

    De werknemersafvaardiging vraagt wat er gebeurt als een werknemer zijn werkkledij niet heeft ontvangen en zonder op de werf komt.

    De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de werfleider dan moet onderzoeken waarom en hij moet er ook voor zorgen dat zijn werknemers herkenbaar zijn op de werf. Zij vermeldt er tevens bij dat de werkkledij van een werknemer die er geen heeft de dag zelf moet geleverd worden.

    De werkgeversafvaardiging zegt dat de brief die naar alle werknemers die werkkledij dragen dient verstuurd te worden klaar ligt om te vertrekken. Alles moet operationeel zijn op 1 oktober 2009, d.w.z. dat alle werknemers, dragers van werkkledij, op de hoogte moeten zijn van de manier waarop hun werkkledij zal behandeld worden.

    Wat de divisiemanagers beloofd hebben, moet door iedereen nageleefd worden tot in het detail!

    2. Onderhoud van de sanitaire installaties in Grimbergen

    De nieuwe WC’s en douches in de kleedkamers in Grimbergen worden slecht gereinigd.

    De properheid in deze sanitaire installaties, of het nu de WC’s of de douches zijn, laat te wensen over. De werknemersafvaardiging merkt op dat het onderhoud op de verschillende sites, en niet alleen in Grimbergen, vroeger véél beter en nauwkeuriger verliep dan nu; de vuilbakken in de kantoren werden alle dagen leeggemaakt, het vasttapijt werd om de 2 dagen gestofzuigd enz. Nu laat dit te wensen over. Ligt dit aan ISS die aangesteld werd voor het onderhoud of waar ligt de oorzaak?

    De werkgeversafvaardiging zegt dat zij zich met deze zaak zal bezighouden en dat er een taakverdelingslijst met uurrooster zal opgehangen worden die door de schoonmaakploeg zal moeten ondertekend worden na beëindiging van de schoonmaakbeurt.

    De werknemersafvaardiging vraagt of het mogelijk is om de mensen van het Facility Management op de volgende vergadering uit te nodigen om eventuele vragen te stellen over de wijze van onderhoud enz.

    De werkgeversafvaardiging keurt dit niet goed aangezien het om externe personen gaat.

    3. Asbest gebouw  Ukkel

    De werknemersafvaardiging vraagt waarom het personeel niet ingelicht werd over de aanwezigheid van asbest op de benedenverdieping van het gebouw en waarom de persoon die zetelt in het comité voor veiligheid en gezondheid hier ook niet over ingelicht werd.

    De personen die dagelijks naar de garage of het cafetaria gaan, moesten zelf vaststellen dat soms de ene en soms de andere toegang afgesloten was door affiches waarop “Geen toegang - asbest” vermeld stond.

    De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de garage, de stokerij en het technisch lokaal asbestvrij werden gemaakt door een gespecialiseerde externe firma, dat de blootstelling aan asbest begrensd was en dat er voorzorgsmaatregelen getroffen waren om het stof dat dit onderhoud inhoudt niet te laten rondvliegen. De werkgeversafvaardiging geeft toe dat er gebrek aan communicatie is naar het personeel toe.

    De werknemersafvaardiging vraagt wat er zal gedaan worden voor de 2 arbeiders in Ukkel die jaar in jaar uit, dag in dag uit, in deze ruimten tewerkgesteld waren en al met brugpensioen vertrokken zijn.

    De werkgeversafvaardiging zegt dat alle personen die ooit met asbest in aanraking zijn geweest, automatisch ingeschreven werden voor een jaarlijks medisch onderzoek in samenspraak met Dr. Hertssens van Mensura. En over de vraag wat er gebeurt met de 2 werknemers die de firma al verlaten hebben, blijft het antwoord uit.

    4. Parking Kontichsesteenweg in Aartselaar

    De vergunning van de gemeente Aartselaar is binnen voor het plaatsen van paaltjes langsheen de straatkant van het gebouw van Fabricom, dit om ongelukken te vermijden voor de personen die de afgesloten parking vooraan aan het gebouw uitrijden.

    De werknemersafvaardiging vraagt hier de stand van zaken aan.

    De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de voorbereidingswerken zijn gestart op woensdag 16 september en dat de paaltjes er tegen het einde van volgende week moeten staan.

    5. Griep A (H1N1)

    De werknemersafvaardiging vraagt of de voorzorgsmaatregelen betreffende de mexicaanse griep al van start zijn gegaan en of men aan elk personeelslid een klein flacon van het te gebruiken ontsmettingsmiddel die de gewone zeep zal vervangen kan uitdelen.

    Dr. Hertssens antwoordt hierop dat men niet moet panikeren en dat wie ziek is naar de dokter moet gaan en moet thuisblijven.

    De werkgeversafvaardiging geeft aan de hand van slides weer wat er voorzien is. Zij heeft een “AH1N1 Grieppandemiecel” opgericht en zal het personeel hierover nog verder inlichten.

    Wat betreft het uitdelen van een klein flacon ontsmettingsmiddel waarmee men toch twee keer de handen kan wassen, antwoordt de werknemersafvaardiging positief. Dit om met het ontsmettingsmiddel, dat op alle sites en op alle werven in de WC’s zal geplaatst worden en aan alle werkploegen zal uitgedeeld worden, kennis te maken.

     

    De punten die op deze vergadering niet konden behandeld worden door de problematiek van de werkkledij, zullen op de volgende vergadering van het comité aan bod komen.

     

    Volgende vergadering: 22 oktober 2009.

     



    19-09-2009 om 16:45 geschreven door /écrit par alex&marc


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bedienen Flash – Flash Employés



     

    Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand Augustus 2009

    Les employés suivants sont entrés en service au mois d’Août 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    01/08/2009

    Van De Peer Bart

    Security

    01/08/2009

    Hoogmartens Gert

    Security

    01/08/2009

    Bystram Jan

    E&I Int.Projects

    01/08/2009

    Leners Geraldine

    H.R. Administration

    03/08/2009

    De Winter Gerard

    Accounting

    18/08/2009

    Steenhoudt Lieven

    E&I Int.Projects

     

    Volgende bedienden hebben in de maand Augustus 2009 het bedrijf verlaten

    Les employés suivants ont quitté la société au mois d’Août 2009.

     

    Datum / Date

    Naam / Nom

    Dienst / Service

    Reden / Raison

    31/07/2009

    Peeters Robert

    Safety

    Brug Pens. / Prépens.

    31/07/2009

    Vernimmen Jacques

    Systems

    Andere reden /Autre raisons

    31/07/2009

    Carrette Bruno

    Security

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

    02/08/2009

    Van Geyte Eddy

    Caternay

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    11/08/2009

    Matheus Leslie

    M/R

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    18/08/2009

    De Bruyn Jan

    Environment North

    Ontsl.Werkn./Démis. Travail.

    20/08/2009

    Aurelia-Alina Farcas

    E&I-NE

    Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.

     

     

     

     

     

    19-09-2009 om 14:58 geschreven door /écrit par alex&marc




    Foto


    ABVV
  • ABVV-Metaal
  • ABVV nationaal

  • bbtk
  • Home
  • Gewestelijke afdelingen

  • Nuttige links
  • Mobiel Vlaanderen
  • Socialitische mutualiteiten
  • vdab
  • Kinderbijslag
  • RVA
  • Rijksdienst voor pensioenen
  • Fonds van bestaanzekerheid
  • Welzijn op het werk
  • Congemetal
  • Sociale zekerheid

    Blog als favoriet !

    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Archief per jaar
  • 2010
  • 2009


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs