Voor de vergadering van start gaat wordt er 1 minuut stilte genomen ter nagedachtenis van
het overlijden van 2 medewerkers met name: De Backer Albert en Knaepen Roger.
Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Gratis aandelen
De werknemersafvaardiging merkt op dat de werknemers 2 maal hetzelfde overzicht met betrekking tot het toekennen van de gratis aandelen hebben ontvangen.
Wat is hiervoor de reden geweest? Volgens de directie is er inderdaad per vergissing 2 maal hetzelfde verstuurd.
Ecocheques
Graag zouden we een berekening en enige toelichting ontvangen over de berekeningswijze die toegepast werd bij het bepalen van de waarde . Wij vragen dat er aan de arbeiders die minder dan 125 euro ontvangen hebben schriftelijk wordt medegedeeld wat de reden hiervoor is. De directie zal overleggen met SD workx ( personeelssecretariaat ) om na te gaan wat mogelijk is.
Verlof 2010
Is het mogelijk om een beter overzicht te krijgen op onze loonbrief wat betreft de verlofsaldi.
Het oude systeem was vooriedereen duidelijker, zowel het recht op als het saldo wensen we op de loonbrief terug te vinden. De directie zal dit herbekijken met de administratie en ons hierover berichten.
Prefab werkplaats Zwijndrecht
De Prefab activiteiten worden niet langer in Zwijndrecht uitgevoerd. De directie meldt dat zowel de staalconstructie als de prefab bij piping mechanical op andere locaties zullen worden bewerkt, de plaats van uitvoering zal afhangen van de grootte van het project. Men denkt aan Hoboken, Genk en zelfs Moerdijk. Volgens de directie is Zwijndrecht niet langer geschikt om dergelijke banen aan te nemen . Dit heeft zeker niets te maken met de kwaliteit van onze werknemers, maar eerder met de beperkte en niet aangepaste ruimte om dergelijke banen uit te voeren .
Inbraak Zwijndrecht
Er werd ingebroken in de magazijnen te Zwijndrecht. De zaak is in handen van de politiediensten.
Eindejaarspremie
De werknemersafvaardiging vraagt aan de directie of het niet mogelijk is om volgend jaar de eindejaarspremie van de arbeiders de eerste week van december uit te betalen. De werkgeversafvaardiging zegt dat dit technisch niet mogelijk is omdat men de referteperiode moet afwachten vooraleer de berekeningen en verwerking hiervan kunnen uitgevoerd worden.
Track&Trace
Mevr Delsaut Valerie komt aan de hand van slides een uiteenzetting doen van hoe het project Track&Trace in elkaar zit. Momenteel zijn er 30 bestuurders waar men een toestel in de wagen geplaatst heeft voor een test. Een dergelijk systeem volgt en registreert alle bewegingen van het voertuig.
Co² taks, tijdsregistratie zal door een Computer worden bepaald. De directie zegt dat bepaalde klanten een dergelijk systeem koppelen aan het verlenen van contracten.
De werknemersafvaardiging vindt dat hierdoor de werknemers extra geviseerd en gecontroleerd kunnen worden. Wij vragen dan ook om vooraleer het systeem effectief in te voeren, eerst duidelijke afspraken te maken met de syndicale delegatie.
Innovatiedialoog
De werknemersafvaardiging vraagt aan de directie dat zij sneller en tijdig de ondernemingsraad informeert en meer betrekt bij de besluitvorming aangaande alle veranderingen en verplaatsingen van bepaalde afdelingen waar onze werknemers deel van uitmaken. Nu worden de leden van de ondernemingsraad voor voldongen feiten geplaatst. Onze werknemers zijn ook mensen en men moet rekening houden met de gevoeligheden die zij ondervinden.
De directie antwoordt dat zij steeds beslissingen neemt in het belang van het bedrijf, maar ook met de nodige aandacht voor het sociale karakter.
Woordje van dank.
De voorzitter dankt elke werknemer voor de inspanningen die hij of zij hebben geleverd waardoor we als Fabricom het jaar 2009 toch positief kunnen afsluiten en hij wenst iedereen prettige feestdagen toe.
Het ABVV- BBTK wenst alle werknemers een gelukkig jaar 2010.
29-12-2009 om 18:43
geschreven door /écrit par alex&marc
Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd.
Gevaarlijke stoffen
Er zijn problemen met bepaalde ontvetters. Wat is de stand van zaken?
Men wil dat iedereen dezelfde ontvetter gebruikt en niet zoals nu 15 verschillende waar weinig of niets over geweten is. Sommige ontvetters worden op de hoek van de straat gekocht en zijn niet voorzien van de nodige veiligheidsdocumenten.
Qasidoc
Wat is Qasidoc? Dit is een programma dat binnen de dienst veiligheid ontwikkeld is om meldingen te doen aangaande incidenten of bijna ongevallen op de werf. Het is nog niet operationeel, het vertoont nog kinderziekte. Op korte termijn zou die toch van start moeten gaan .
In principe zou iedereen toegang moeten krijgen tot dit programma. Het is de bedoeling om het te laten functioneren vanaf de functie projectleider. Voor de mensen op de vloer die werken met het bekende blauwe boekje zal er weinig veranderen. Het systeem gaat enkel door de operationelen gebruikt worden. Zij gaan de gegevens inbrengen die door de werknemers in het blauwe boekje genoteerd zijn. De meldingen van onveilige situaties (M.O.S.) zullen doorgegeven worden aan de preventiedienst die dan zal beslissen of ze opgenomen worden in Qasidoc.
Lijst met geweigerde ongevallen.
Bestaat de mogelijkheid om in de toekomst een overzicht te krijgen van de geweigerde ongevallen? En welke criteria worden gehanteerd bij een geweigerd ongeval? De lijsten van geweigerde ongevallen en aangepast werk zullen volgende vergadering aan de leden van het
Comité overhandigd worden. Ongevallen worden geweigerd door de verzekering en hierin heeft Fabricom geen inspraak.
Vakbekwaamheid van beroepschauffeurs (vrachtwagenbestuurders)
Er is een nieuw koninklijk besluit van 4 mei 2007 betreffend het rijbewijs, de vakbekwaamheid en de nascholing van bestuurders van voertuigen van de categorieën C, C+E,D, D+E en desubcategorieën C1, C1+E, D1, D1+E. Wat is de stand van zaken aangaande deze problematiek binnen Fabricom?
Tegen volgende vergadering gaat hier meer duidelijkheid over gegeven worden.
Medische onderzoeken
De werknemersafvaardiging merkt op dat alle cijfers aangaande medische onderzoeken niet kloppen. De cijfers van de cel veiligheid en Mensura geven veel onduidelijkheden aan. De cijfers stemmen niet overeen en naar de toekomst toe zal dit moeten opgelost worden. Binnen de Cel is er duidelijk een verbetering wat betreft de opvolging van de medische onderzoeken. Dit zal nog verbeteren maar geef de mensen de nodige tijd. De mensen van de cel veiligheid hebben dikwijls ook geen weet van wie in verlof is op het moment dat zij werknemers uitnodigen voor een doktersbezoek bij Mensura. Er zal een vergadering plaats vinden om betere afspraken te maken.
EHBO Logo
Bestaat er de mogelijkheid om het logo van de EHBO Helpers die geslaagd zijn ook aan te brengen op de werkpakken? Dit zal gebeuren via de Cel veiligheid naar Fortex toe.
Asbest bij Q8
Naar aanleiding van een incident met asbest bij Q8 werden er werknemers aan blootgesteld. Wat zal er gebeuren met deze werknemers? Hoe gaat dit opgevolgd worden?
Deze werknemers zullen hier in de toekomst over opgevolgd worden via hun medische dossier.
Het voorval is immers opgenomen in dit dossier. In het verleden is dit bij ex ENI wel fout gelopen. De mensen die altijd werkzaam geweest zijn bij de afdeling maritiem zijn in het verleden veel in aanraking geweest met asbest. Spijtig genoeg werd dit nooit opgenomen in een opvolgingsdossier. Dit is nu rechtgezet. De namen van deze mensen zijn doorgegeven.
Statistieken aangaande de klachtenbundel “opvolging wassen werkkledij”
Tot op heden zijn er 27 klachten binnengekomen betreffende het wassen van de werkkledij van de werknemers. Deze klachten worden onmiddellijk onderzocht en in afwachting worden de werknemers voorzien van nieuwe kledij. Als de oude na een tijdje teruggevonden wordt, zal de uitgeleende nieuwe kledij terug in de stock gaan, als reservekledij. Het systeem loopt goed, maar 2 maanden is te kort om een grondige evaluatie te doen.; men zou beter een langere termijn instellen.
Fleece
De werknemersafvaardiging vraagt om het type fleece dat vorige vergadering voorgesteld werd in het comité ook doorgetrokken kan worden naar alle werknemers. Momenteel zijn er werknemers die werken met eigen kledij of kledij van andere bedrijven om zich te beschermen tegen de koude. Deze werknemers zijn dikwijls onherkenbaar als werknemers van Fabricom. Nu is deze fleece voorzien voor de werknemers die s’nachts buitenwerken bij de dienst R.R.E. De werkgeversafvaardiging zegt dat dit specifiek zal bekeken worden. De werknemersafvaardiging vraagt om dit op te nemen in het jaarlijkse actieplan.
Aankoop nieuwe machines
Er is een actie gestart in samenspraak met de Heer Deleu en de aankoopdienst voor de aankoop van nieuwe machines. De 3 groene lichten (advies preventiedienst, advies comité en verslag indienststelling) zullen in de toekomst toegepast worden. Bepaalde nieuwe machines worden besproken, onder andere de plooibank en een snijmachine in Aartselaar. In Grimbergen de nieuwe plooimachine die deze week zal geplaatst worden. Deze zal operationeel zijn einde januari 2010.
Gebruik derde Botswagens
De heer Philippe Van Cauteren geeft aan de hand van slides een uiteenzetting over het gebruik van een derde botswagen bij werkzaamheden op autosnelwegen en sommige uitzonderlijke situaties.
Warme luchtblazers op ESSO
Op de werf ESSO zullen vanaf maandag warme luchtblazers geleverd worden.
BA4/BA5
De procedure wordt aangepast en volgende maand aan het comité voorgelegd
Schadelijke producten
De lijst van schadelijke producten zal aan elke vakbondsfractie overhandigd worden.
Actualisatie van de lijst van de vrachtwagens
Er zal een lijst gemaakt worden van de vrachtwagens waar intern een dieselgroep gebruikt wordt. Alle vrachtwagens zijn nog niet in orde.
Volgende vergadering: 21-01-2010.
Het ABVV- BBTK wenst alle werknemers een gelukkig jaar 2010.
19-12-2009 om 16:51
geschreven door /écrit par alex&marc
Bedienden Flash
Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand November 2009
Les employés suivants sont entrés en service au mois Novembre 2009.
Datum / Date
Naam / Nom
Dienst / Service
01/11/2009
Willems Pieter
E&I-NE
03/11/2009
Veraart Hugo
Panels
14/11/2009
De Vuyst Koen
Accounting
16/11/2009
Thirion Raphael
Information Systems
Volgende bedienden hebben in de maand November 2009 het bedrijf verlaten
Les employés suivants ont quitté la société au mois Novembre 2009.
Datum / Date
Naam / Nom
Dienst / Service
Reden / Raison
31/10/2009
Van Yck Jan
Purchase
Ontsl.Werkn./Démis. Travail.
31/10/2009
Vandenbosch Marc
Security
Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.
31/10/2009
Laurent Gerard
E&I Intern.Projects
Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.
13/11/2009
Huart Jean-Charles
Information Systems
Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.
15/11/2009
Jamart Dirk
Railways Power Current
Ontsl.Werkn./Démis. Travail.
27/11/2009
Sacchet Dirkie
Caternary
Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.
19-12-2009 om 14:00
geschreven door /écrit par alex&marc
16-12-2009
Nieuwjaarswensen voor 2010
Wij wensen u en uw familie een gezond en gelukkig jaar 2010 toe.
Namens de syndicale delegatie en de militanten ABVV metaal / bbtk.
16-12-2009 om 15:58
geschreven door /écrit par alex&marc
16-12-2009 om 08:09
geschreven door /écrit par alex&marc
14-12-2009
Nieuwjaarsbrief
Beste Collega’s
Zoals elk jaar is het onze vaste gewoonte terug te blikken op het voorbije jaar en u onze beste wensen over te maken voor 2010.
Globaal hebben wij een moeilijk jaar gekend, heel Europa in economische crisis: veel afdankingen, bedrijfssluitingen en werkloosheid bij onze makkers op andere bedrijven. Zoals iedereen wel weet is ook bij Fabricom de crisis gedeeltelijk toegeslagen weliswaar voorlopig zonder grote gevolgen. Maar niets is wat het lijkt, iedereen heeft wel degelijk zijn steentje bijgedragen om de gevolgen van de crisis in de kiem te smoren en dit op alle niveaus. BBTK heeft dit jaar niet stil gezeten want door de druk van de crisis hebben wij in 2009 veel individuele problemen moeten oplossen. Nochtans zouden wij beter met zijn allen samen deze problemen collectief oplossen.
Tot onze grote spijt stellen wij vast dat het sociale overleg moeilijk verloopt.
Wij hopen vlug de negatieve sfeer onder de vakbonden op te lossen zodat wij het jaar 2010 positiever kunnen afsluiten. Andere goede voornemens voor 2010 zijn er van onze zijde in ieder geval, wat anderen ook mogen beweren, onze eis op voordeeltarieven voor gas en elektriciteit is nog steeds actueel. Wij citeren het verslag van de Europese ondernemingsraad GDF SUEZ van 16 juni:
Dhr. MESTRALLET Gérard geeft aan dat de groep momenteel werkt aan een plan om te proberen de beste aanbiedingen van Electrabel optioneel toegankelijk te maken voor de werknemers van Electrabel maar ook voor de werknemers van andere, met name Belgische bedrijven van de groep. Hij betreurt dat andere leveranciers voordeligere tarieven aanbieden.
Maar toch vindt BBTK dat we recht hebben op de goedkoopste energietarieven in België voor al onze werknemers. Ook onze collega’s langdurige zieken en invalide werknemers mogen wij hierbij niet vergeten aangezien de hoge energiekost net op deze categorie extra zwaar doorweegt door hun lage inkomsten.
Nog een goed voornemen van onze zijde is dat wij willen werken aan een echt gemeenschappelijk vakbondsfront omdat wij er van overtuigd zijn dat dit het beste is om te reageren tegen de werkgever. BBTK vertegenwoordigt een belangrijk aantal bedienden bij Fabricom en dit aantal groeit nog elke dag. Al deze bedienden verdienen het nodige respect van al de vakbonden. Iedereen, elke vakbond, directie en werknemers hebben het over SAMENWERKEN. In werkelijkheid betekend dit dat wij met het oog op het algemene belang een bijdrage leveren aan een gezamenlijk resultaat op niveau van een team, entiteit of organisatie, ook als dat niet van persoonlijk belang is. Deze samenwerking dient echter met respect te gebeuren voor al de standpunten en ideeën rond de tafel.
BBTK zal in 2010 verder blijven strijden om uw belangen optimaal te verdedigen, liefst constructief samen met de andere vakbonden, anders alleen als het moet.
Wij wensen u en uw familie de beste wensen toe voor 2010.
Vanwege het BBTK team.
14-12-2009 om 19:39
geschreven door /écrit par alex&marc
13-12-2009
Beste Collega's
Beste collega’s,
De eindejaarspremie zal gestort worden op 22/12/2009.
13-12-2009 om 12:08
geschreven door /écrit par alex&marc
01-12-2009
Syndicaal Overleg 30-11-2009 Bedienden
Functieverandering : Wanneer bepaalde personen in aanmerking komen voor een functieverandering moet dit met toestemming en goedkeuring zijn van zowel de Departement Manager als delocale H.R Manager.
Aanpassingen statuut ENI: Functies en maturiteit zouden terug vermeld staan op de loonbrieven bij de bedienden met het vroegere ENI statuut .
Lijsten functieverhogingen: In januari gaan er terug lijsten verdeeld worden waar de functies en categorie- verhogingen zullen op staan . De betrokkenen zullenook op de hoogte gebracht worden.
Aspirant: Dit blijft in voege voor de gebaremiseerde bedienden. Aspirant is een tussenstap naar een hogere categorie. Deze wordt toegekend 1 jaar voor de bediende verhoogd van categorie. Is dus eigenlijk een jaar op proef naar een hogere categorie.
Functiebeschrijving: Volgens de heer Dehaesse zou er bij allen locale H.R.Managers de mogelijkheid bestaan om navraag te doen wat betreft de Hay functiebeschrijvingen. De bediendenzijn reeds geruime tijd vragende partij aangaande deze problematiek. Dus alle naar de H.R. managers .
Vergoeding buitenland: Vorige vergadering heeft Mr. De Mayer een uiteenzetting gedaan aangaande werkzaamheden in het buitenland. De procedure is onveranderd gebleven,enkel de vergoedingen zijn aangepast geweest. De sociale partners merken op dat de verhoging van 1€ niet is doorgetrokken in de lijst met de vergoedingen. Deze lijst wordt overhandigd aan de sociale partners maar zal terug aangepast worden. De 1€ verhogingvan de maaltijdcheques zal doorgerekend worden in de vergoeding buitenland. Daardoor zal in volgende vergadering een nieuwe update van de lijst bezorgd worden. Wat betreft overuren? Hier vraagt de directie om deze te spreiden. Wat betreft de overuren in Roemenie zal dit bekeken worden met Mevr.Broux.
Overuren: Ingeval van overuren zal het de bediende zelf zijn die beslist of hij de eerste 65 overuren wil laten uitbetalen. Dit is wettelijk zo bepaald. Ingeval hij deze wil verletten moet dit bekeken worden met de operationele wanneer dit mogelijk is.
Wachtvergoeding: Wat betreft de inventaris van de wachtvergoeding ? Deze is afgerond en gaat nu terug bekeken en besproken worden door alle Divisiemanagers. Indien dit positief afgerond wordt zal er kunnen overgegaan worden tot harmonisatie voor alle statuten. Het is Mr De Winter die hier de beslissing zal nemen en deze zal gekend zijn rond Februari/Maart 2010 . Bedoeling is alles aan de index te koppelen. Wordt vervolgd
Pakuren: Mr. De Mayer zegt dat het probleem van de pakuren opgelost is. De werknemers zullen vanaf 1 januari 2010 een vergoeding krijgen als zij met zulke pakken werken. De syndicale partners vragen wat deze vergoeding inhoudt.Mr. De Mayer zegt dat hij hier nu geen antwoord kan op geven maar dat dit wel het geval zal zijn tegen het einde van het jaar. Waarom hierover zo geheimzinnig doen? De sociale partners vragen ook wat met de uren die in het verleden gepresteerd zijn?Mr.De Mayer vraagt om de namen van de werknemers te bezorgen. Alsof die niet gekend zijn.
Statuutverandering: De studie aangaande de integratie van Broux,Bracke-Monin,GTI Eectro-Thijs is afgerond. Bedoeling is vanaf 1 januari 2010deze 3 statuten te integreren in het Fabricom statuut. Alles zal nu bekeken worden met Mr.Dehaesse personeelsdirecteur. Bedoeling is om de bedienden van Electro-Thijs en Broux gelijktijdig te integreren. Anders zou dit onderling tot conflicten kunnen leiden. Voor Bracke-Monin is dit niet zo.
Groepsverzekeringen: De directie geeft een voorstelling aangaande alle groepsverzekeringen die er bestaan binnen de statuten. Voor elk statuut is dit verschillend. Bedoeling is dat dit kenbaar zal gemaakt worden aan alle betrokken binnen het statuut waarin zij tewerkgesteld zijn. Verder is er nog gezegd dat:
Wie bij overlijden begunstigde kan zijn? :
De echtgeno(o)t(e) / kinderen / ouders / broers en zussen / financiefonds
Bij uitdienst :
° Werkgever: Communicatie naar verzekering binnen 30 dagen na uit dienst
° Verzekeringsmaatschappij : Ten laatste 3 dagen na de communicatie;Bedrag van verworven reserves+verschillende opties °Opties:- De reserves in huidig plan laten slapen.- -Transfer van de reserves naar een kassa.– Transfer naar de verzekeringsmaatschappij vande nieuwe werkgever.
Bij Brugpensioen :
- Uitbetaling onder gunstig fiscaal regime enkel mogelijk vanaf 60 jaar(vanaf 2010)
– Ingeval van brugpensioen voor 60 jaar,dekking bij overlijden blijft van toepassing tot moment van uitbetaling
– Bij uitdienst voor 65 jaar,bedrijfsvoorheffing op kapitalen van 16,66%
Vereffening van kapitalen:
- 16,66% bedrijfsvoorheffing op patronale toelagen (10,06 indien actief tot 65 jaar)
– 10,09% Bedrijfsvoorheffing op persoonlijke bijdragen
– 3,55% Verhouding RIZIV
- 2% Solidariteitsbijdrage
– Gemeente taxatie op bedrijfsvoorheffing
- Geen bedrijfsvoorheffing op winstdeelname
VOLGENDE VERGADERING : Datum zal nog bepaald worden
BBTK-Team
01-12-2009 om 21:01
geschreven door /écrit par alex&marc
27-11-2009
Ondernemingsraad 29-11-2009
Naar aanleiding van het overlijden van Dhr. Vaele Frank wordt er 1 minuut stilte gehouden.
Het verslag van de ondernemingsraad van 29-10-2009 wordt goedgekeurd. Er zijn nog wel enkele opvolgingspunten.
Opvolgingspunten uit vorige vergaderingen.
Gratis aandelen
Alle werknemers zullen een brief ontvangen vanuit het moederbedrijf GDF-SUEZ waarin toelichting zal gegeven worden betreffende de 20 gratis aandelen .
Co² taks
De werknemersafvaardiging vraagt aan de directie dat van zodra de nieuwe procedure i.v.m. de Co² taks herschreven is, eerst de syndicale delegatie hiervan op de hoogte te brengen vooraleer onze werknemers ermee te belasten. De directie stemt ermee in.
Ecocheques
De ecocheques voor de bedienden zijn al binnen, men verwacht dat de verdeling voor de arbeiders komende week zal kunnen opgestart worden.
St-Elooi
Ongelooflijk maar waar, na 3 jaar zijn er nog verantwoordelijken die de procedure i.v.m. Sint-Elooi niet willen toepassen. Is dit bewust? Willen zij het niet begrijpen of handelen zij op eigen houtje?
De directie vraagt de medewerking van iedereen. Er zal contact opgenomen worden met alle verantwoordelijken. Iedereen heeft het recht om zijn dagtaak met 3u20min. vroeger te beëindigen. Zij hoeven voor deze namiddag geen verlof te nemen, zoals nu aangestuurd wordt door enkele verantwoordelijken.
OSS / Aartselaar
In Aartselaar zal er in het magazijn ruimte voorzien worden voor de dienst R.R.E . De tewerkstelling van roads noord zal zich voornamelijk in de Provincie Antwerpen situeren
waardoor het magazijn in EKE op termijn zal sluiten.
Nieuwe Punten.
HR Manager Zwijndrecht.
Dhr. Adriaensens D. zal het bedrijf verlaten op 31/12/2009.
Mevr. Vermeire Sofie wordt de nieuwe HR manager voor Zwijndrecht.
De mededeling naar het personeel volgt.
Verschuiving ondersteunende diensten
Er zijn verschuivingen op komst binnen de facturatiediensten. Deze zullen vanaf volgend jaar toegevoegd worden bij de divisie. Dit houdt in dat de mogelijkheid bestaat dat sommige personen op de facturatiedienst andere banen kunnen bij krijgen. Er is overleg met H.R. Centraal hoe dit zal ingevuld worden.
De werknemersafvaardiging hoopt dat deze verplaatsingen en/of verschuivingen geen nadelige gevolgen heeft voor onze werknemers.
Substations
Wat was het doel van de vergadering op 10-11-2009 binnen Substations? Zijn er problemen binnen deze dienst? Indien ja, welke?
In deze vergadering is er enkel op gedrukt dat de werknemers hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Nu zijn er bepaalde individu’s die het niet zo nauw nemen met de uurroosters en niet doen wat hun opgelegd wordt. Er is hen nog eens uitgelegd wat hun functies inhouden en waar ze zich moeten aanhouden. De directie zegt dat iedereen rechten heeft maar ook plichten .Er zal indien nodig opgetreden worden.
Prefab Zwijndrecht
De werknemersafvaardiging vraagt of het gerucht waar is dat men wil stoppen met prefab in Zwijndrecht?
Er wordt inderdaad overwogen om te stoppen met de prefab te Zwijndrecht .Er zal uitsluitsel zijn binnen 14 dagen.
Verhuis werkplaats verspanning in Genk.
De activiteiten van deze werkplaats zullen verhuizen van de Henry Fordlaan naar de atelierop de Mondeolaan.
Interims
De WNA vraagt meer duidelijkheid naar de interims toe. Nu worden deze mensen lange tijd aan het lijntje gehouden. Zij werken soms jaren in het bedrijf zonder vast contract. Kan hier geen klaarheid inkomen naar deze mensen toe?
Elk geval moet apart bekeken worden. Sommige interims blijven liever bij hun interim-statuut. In geval er beloftes gemaakt worden moet Fabricom deze beloftes nakomen.
Dispatching
Dhr.Paul Praet verantwoordelijke van dispatching komt zich voorstellen in de ondernemingsraad. Aan de hand van een presentatie legt hij de werking van de dienst dispatching uit. Het is de bedoeling dat dispatching een ondersteunende dienst is naar de operationele toe. Hierover zal wekelijks overleg zijn tussen dispatching en de operationele diensten. Verder geeft hij uitleg over de bevoegdheden binnen de dienst. Het is de bedoeling dat voor iedereen dezelfde regels zullen gehanteerd worden. Om de twee weken zal er een meeting plaatsvinden tussen Paul Praet en Jozef De Mayer aangaande vragen en klachten. De werknemersafvaardiging beklaagt nogmaals de toepassing van de vergoedingen die per statuut zijn vastgelegd.
Plastiek Construct
Er wordt medegedeeld dat de afdeling plastiek construct zal gesloten worden. Spijtig genoeg werd dit niet verteld aan de sociale partners en deze betreuren dit. De directie betreurt dit en zegt dat alle aankondigingen moeten verlopen via de ondernemingsraad en niet via andere kanalen, wat nu inderdaad gebeurd is. De verantwoordelijke zal hierover worden aangesproken.
Business Warehouse
De heer Bruno De Haes komt wat uitleg geven over Business Warehouse. Zij stellen lijsten en documenten samen voor H.R. . Tot op heden is er geen duidelijke personeelslijst en dit wordt al maanden aangekaart door de sociale partners. Mr De Haes belooft dat hij dit euvel zo snel mogelijk zal proberen op te lossen. De sociale partners hopen dat er eindelijk klaarheid komt in dit dossier.
SOCIAAL OVERLEG
De directie vraagt met aandrang dat alle sociale partners hun gezonde verstand gebruiken en zo snel mogelijk rond de tafel gaan zitten.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.
Volgende vergadering: 23 december 2009.
27-11-2009 om 19:23
geschreven door /écrit par alex&marc
22-11-2009
Bedienden : Bedienden Flash
Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand oktober 2009
Les employés suivants sont entrés en service au mois octobre 2009.
Datum / Date
Naam / Nom
Dienst / Service
01/10/2009
Peeters Mario
Security
01/10/2009
Derveaux Jeroen
Gentbrugge
01/10/2009
Renier Katleen
P&M Int.Projects
01/10/2009
Hertog Ivan
Bending Grimbergen
01/10/2009
Cohen Eugène
Purchase
12/10/2009
Schoonvliet Bert
Environment North
19/10/2009
Eussen Paul
P&M-NE
26/10/2009
VanHaecke Karel
Ports-Marine
Volgende bedienden hebben in de maand oktober 2009 het bedrijf verlaten
Les employés suivants ont quitté la société au mois octobre 2009.
Datum / Date
Naam / Nom
Dienst / Service
Reden / Raison
30/09/2009
Demeyer Marc
Networks Indoor
Ontsl.Werkn./Démis. Travail.
30/09/2009
Flies Alfons
Maintenance
Brug Pens. / Prépens.
30/09/2009
Blancke Luc
Gentbrugge
Ontsl.Werkn./Démis. Travail.
30/09/2009
Mannens Ferry
E&I-NC
Ontsl.Werkn./Démis. Travail.
22-11-2009 om 18:48
geschreven door /écrit par alex&marc
Het comité begint met een mededeling van de heer Mr De Winter aangaande de opvolging van de Heer Massa. De Heer Massa was gedurende 6 jaar voorzitter van het comité. Hij zal opgevolgd worden door de Heer Marc Dircx. De Heer Dircx zal gedurende 3 maand samen met De Heer Massa het voorzitterschap waarnemen. Dan gaat de heer Massa met pensioen.
Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd. Er zijn nog wel enkele hangende punten die moeten opgevolgd worden.
Evacuatieoefeningen bij brandalarm
Op sommige sites zijn er al evacuatieoefeningen doorgegaan op andere niet. Deze worden achteraf geëvalueerd en bijgestuurd. Sommige oefeningen zijn aangekondigd omdat zich nieuwe ontruimingteams gevormd hebben.
Wat met de evacuatie in Ukkel? Zijn de mensen die ruimte huren in het gebouw in Ukkel bij deze evacuatie betrokken? Sinds kort is er een akkoord dat deze mensen betrokken worden bij een eventuele ontruiming.
BA4/BA5
Als gevolg van een aantal incidenten zal er een procedure opgesteld worden voor wat de bevoegdheid BA4/BA5 betreft. De werknemersafvaardiging vraagt duidelijkheid voor de werknemers die werken aan onder spanning staande delen. Metingen en schakelingen moeten door een bevoegde persoon die de installatie door en door kent (BA5) gebeuren. Een procedure is noodzakelijk. De persoon in het bezit van een BA4 moet werken onder toezicht van een persoon die in het bezit is van een BA5.
SKB Scheepsbouw
Er heeft zich een incident voorgedaan op de scheepswerf van SKB. Er is geverfd met een kankerverwekkende verf. De arbeiders van Fabricom zijn hier aan blootgesteld geweest en hebben de nodige beschermingsmiddelen ter beschikking gekregen. Er is contact opgenomen met de klant en de leverancier van de verf. Preventiemaatregelen zullen aan de bron aangepakt worden door collectieve beschermingsmiddelen en iedereen wordt er opgewezen om persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen.
Werf Esso
Op de werf Esso zijn onze arbeiders tewerkgesteld in een nieuwe werkplaats. Maar tot op heden is er geen verwarming of rookafzuiging voorzien in deze werkhal. Er is zelf gebrek aan voldoende licht. De vraag is om hier zo snel mogelijk is aan te doen want de winter staat voor de deur.
De nodige schikkingen zullen getroffen worden.
Rookbeleid
De werknemersafvaardiging vraagt om een algemeen rookbeleid te voeren naar alle werknemers toe. Er zijn nu verschillende oplossingen getroffen die niet altijd hetzelfde zijn op de verschillende locaties. Wij vragen een algemeen rookbeleid voor iedereen binnen Fabricom.
Zeepflacon tegen Mexicaanse griep
Er zijn veel misverstanden wat betreft het verdelen van de desinfecterend gel voor het wassen van de handen. Wat is hier de oorzaak van? Heeft het te maken met financiële kant van de zaak.
Onze werknemers mogen toch niet het slachtoffer zijn omdat de verdeling van deze flacons zo moeilijk verloopt. De werkgeversafvaardiging zegt dat er voldoende zeep is en dat deze in het magazijn kan afgehaald worden. Het is ook niet de bedoeling dat ermee roekeloos wordt omgesprongen.
Incident Vekamaf Grimbergen
De Werknemersafvaardiging vraag welke beschermingsmiddelen er genomen zijn aangaande het incident met de vekamaf in Grimbergen. Loopt dit nog? Er is begonnen met het plaatsen van spiegels maar dit is geen succes. Er gaat waarschijnlijk overgegaan worden naar het plaatsen van camera’s.
Er zal een doorlichting komen door een externe firma wat kan gedaan worden in de toekomst.
Deze externe firma zal een risicoanalyse maken van de werkzaamheden die plaats vinden op en rond de machine. Alle bevoegde personen hebben een toolboxmeeting gekregen. Onbevoegde personen zullen er attent opgemaakt worden om de gevaarzone te verlaten. Deze preventiemaatregelen zal doorgetrokken worden naar alle vekamafs in Grimbergen.
Tuberculosebesmetting
Naar aanleiding van een geval van tuberculose binnen Industrie Noord doet de betrokken preventieadviseur een uiteenzetting welke stappen gevolgd zijn.
Intussen is geweten dat het slachtoffer aan de beterhand is en dat hij volgende week de werkzaamheden terug zal aanvatten. De werknemersafvaardiging bedankt de preventieadviseur voor zijn professioneel optreden en zijn transparante en open communicatie.
Voorstel Actieplan 2010
De preventiedienst doet een voorstel wat betreft het veiligheidactieplan voor 2010.Het voorstel zal overhandigd worden aan de sociale partners en zal besproken worden in de volgende vergadering. Het zijn de jaarlijkse terugkomende thema’ s die hier in terug te vinden zijn.
Zal volgende maand door alle partijen besproken worden.
Medische Onderzoeken
Momenteel zijn er op 31/10/2009 1970 werknemers die een medisch onderzoek ondergaan hebben. Het is de bedoeling dat de andere werknemers die nog voorzien zijn dit jaar zullen volgen. Het is de cel medische opvolging en V-opleidingen die de resterende werknemers zal contacteren.
Veiligheidsopleidingen
Diensthoofd veiligheid stelt een lijst voor met de te volgen opleidingen voor het volgende jaar.
Het gaat over rolbrugbestuurders, vorheftruckbestuurder, stellingbouwers enz…
De lijst zal overhandigd worden aan de sociale partners.
Flees RRE
Er wordt een nieuw type flees voorgesteld voor de arbeiders van de bovenleidingen RRE die vooral s’nachts werken. Het zou gaan om een 40-tal stuks. Het type noemt voering New Operator FR.
Gereedschap
Er komt veel gereedschap op de werven dat niet functioneert. De werknemersafvaardiging vraagt wat hier de oorzaak van is. Volgens de directie zijn er inderdaad problemen wat betreft materiaal dat naar de werven gaat. De nodige maatregelen zullen op korte termijn getroffen worden.
Bij aankoop en in dienst stellen van nieuw gereedschap en machines vraagt de werknemersafvaardiging om het veiligheidscomité in te lichten. Dit is trouwens bepaald door de wet.
Atelier Aartselaar
De voorzitter geeft een toelichting over de werkzaamheden in het atelier te Aartselaar. De huidige en toekomstige werkzaamheden en de problematiek over het dak en de verwarming..
Volgende vergadering: 17/12/2009.
21-11-2009 om 20:06
geschreven door /écrit par alex&marc
02-11-2009
Aankondiging vertegenwoordiging Europese ondernemingsraad ABVV-BBTK
Beste collega’s
Met genoegen kondigt het ABVV-bbtk aan dat wij 2 vertegenwoordigers op het Europese niveau hebben.
Zij zullen de belangen van de werknemers die bij Fabricom werkzaam zijn verdedigen.
Aangezien belangrijke beslissingen op Europees niveau genomen worden is het nodig om daar aanwezig te zijn.
Wij wensen Mo Sabhaoui en Peter De Leeneer veel succes met hun mandaat.
Namens de fractie ABVV – BBTK
Mo Sabhaoui ABVV-CMB Peter De Leeneer ABVV-BBTK
02-11-2009 om 13:54
geschreven door /écrit par alex&marc
01-11-2009
Ondernemingsraad van 29-10-2009
Aandelen
Wij vragen nogmaals om meer duidelijkheid betreffende de gratis aandelen die zouden toegewezen worden aan de werknemers. De directie meldt dat ze nu pas over gegevens beschikt vanuit het moederbedrijf GDF-SUEZ en zal daarover via HR News berichten.
Atelier Ford Genk
In het verkorte verslag van de ondernemingsraad is er onduidelijkheid geweest wat betreft de tewerkstelling in atelier Ford Genk. Voor alle duidelijkheid:er is geen probleem met de tewerkstelling noch bij P&M noch bij bordenbouw, en van een verhuis is er geen sprake. In volgend verslag zal er een rechtzetting komen.
Opleidingen
Waar blijft het opleidingsplan voor 2010? Het is nodig om al ons personeel een degelijke opleiding te geven zowel wat betreft veiligheid als beroepsopleidingen. Het valt ons op dat er voor leidinggevende functie vacatures openstaan, is het niet beter om interne werknemers de kans te geven om deze functie waar te nemen. Wij vragen daarom om bij de komende evaluaties rekening te houden met de vraag van de werknemers. Geef werknemers die voldoende kwalificaties hebben de kans om een dergelijke functie te bekleden. De directie neemt hiervan akte.
Verlofregeling 2010
De verlofregeling voor 2010 wordt unaniem goedgekeurd door de directie en de sociale partners.
In bijlage vindt men de definitieve verlofregeling voor 2010.
Gebouw Aartselaar
Nu de gebouwen en kantoren zijn opgefrist vragen we of er in het budget iets voorzien is voor het atelier, dan denken we in de eerste plaats aan het dak en de verwarming .De berekening van de budgetten is momenteel begonnen en tegen eind december zal er meer geweten zijn of er gestart kan worden met het opfrissen van de werkplaats in Aartselaar.
Sint-Elooi
Er zijn nu al operationele verantwoordelijken die beslist hebben om af te stappen van de beslissing die genomen is in de ondernemingsraad wat betreft het feest van Sint-Elooi.
De werknemersafvaardiging vindt dat het niet kan dat het steeds dezelfde personen zijn die het nalaten om respect te tonen voor de gemaakte afspraken.
De directie zegt dat Sint-Elooi voor alle mensen hetzelfde moet zijn. Dit is beslist in de ondernemingsraad en het zal zo uitgevoerd worden. Als er inderdaad verantwoordelijken zijn die denken dat ze boven de gemaakte afspraken staan, gaan we ze zeker terechtwijzen .
O.S.S.
Er bereiken ons signalen dat het beheer van het magazijn in Zwijndrecht wordt uitbesteed. Deze piste wordt inderdaad onderzocht. Wij kunnen het niet blijven dulden dat er steeds artikelen verdwijnen zonder reden en waarvan nooit iemand iets afweet.
Het kost het bedrijf handenvol geld en dat blijven we niet dulden; hierbij vraagt de directie dat iedereen die contacten heeft met het magazijn de nodige regels respecteert .
Oostakker
Wat betreft zetel Oostakker is men aan het uitkijken naar een andere locatie. Waar is nog niet geweten maar de werkzaamheden aan het rond punt zouden aangevat worden midden 2010.
Meer informatie volgt later.
Dankbetuiging aan José Alarcon.
De ABVV-BBTK fractie dankt José Alarcon voor de goede samenwerking in de ondernemingsraad. José gaat met brugpensioen en genieten van een welverdiende rust.
José het ga je goed!
Volgende vergadering: 26 november 2009.
01-11-2009 om 10:42
geschreven door /écrit par alex&marc
29-10-2009
Syndicale premie 2009 ABVV METAAL
De syndicale premie € 100 van het ABVV metaal zal uitbetaald worden vanaf 30 oktober 2009.
29-10-2009 om 00:00
geschreven door /écrit par alex&marc
De Heer Mullier wordt voorgesteld aan het comité. Hij zal verantwoordelijk zijn voor International Operations Projects.
Er wordt ook afscheid genomen van José Alarcon. José gaat op brugpensioen om te genieten van een welverdiende rust.
Het verslag van vorige vergadering wordt goedgekeurd op vormgeving.
Er zijn nog enkel hangende punten die opgevolgd moeten worden.
Dirk Van Belle en Peter Scheirs komen een uiteenzetting geven wat betreft de verdeling en het ophalen van de werkkledij. Beide divisiemanagers konden vorige keer niet aanwezig zijn. In beide divisies zijn er weinig of geen problemen wat betreft de werkkledij.
Verdeling Werkkledij
In vorig verslag was er sprake van:”Als de werkkledij niet beschikbaar is, moet de werknemer naar het magazijn verwezen worden". Er wordt gevraagd om deze zin te verwijderen uit het proces verbaal. Het is de werkgever die moet zorgen dat de werkpakken bij de werknemer terecht moeten komen en niet andersom.
Uiteenzetting milieu
Saneringen zijn voorzien in Aartselaar daar wordt onderzoek gedaan naar Chloorethanen.
In Grimbergen gaat het over actieve Cool en wat Hoboken betreft gaat het over bodemonderzoek.
Waar spuitinstallaties zijn is men verplicht om een solventboekhouding bij te houden. Verder worstelt Fabricom nog met een grote afvalberg. Hiervoor is nog niet onmiddellijk een oplossing voorhanden. Wat betreft energieverbruik is er nog geen daling zichtbaar. Er zal meer verbruik zijn dan in 2008.Wat betreft het verbruik voertuigen zit men momenteel op een bedrag van 6 miljoen euro. Dit is een slecht resultaat naar CO2 verbruik toe, maar hierover zijn nog geen gegevens gekend.
Er wordt een grote betrokkenheid gevraagd van iedereen. Soms zijn kleine ingrepen aanleiding tot grote besparingen.
Wat betreft het vullen van de dokken in Hoboken moet men nog wachten op toelating van het Zeekanaal. Er moet ook nog een akkoord verkregen worden met de aanpalende buur die gebruik maakt van deze dokken.
Opleidingen
Waarom zijn de arbeiders van Industrie North niet uitgenodigd wat betreft opleidingen Chef op de werkvloer? Is dit bewust gedaan?
Waarschijnlijk gaan deze mensen gewoon opgeroepen worden om deze opleidingen te volgen maar het klopt dat ze voorlopig niet voorkomen op de bestaande lijsten.
Ongevallenstatistieken
Eind september is de frequentiegraad 8,21. Verder worden de ongevallen besproken die zich de afgelopen maand hebben voorgedaan. Er waren toch ongevallen met grote gevolgen.
Ontvetters Networks
Naar aanleiding van een ongeval is men op zoek gegaan naar nieuwe ontvetters. Voor deze producten zijn nieuwe veiligheidsinstructiekaarten opgesteld. Er is ook een toolboxmeeting gegeven naar alle arbeiders toe die met deze ontvetters werken. Het diensthoofd veiligheid en de dokter waren aanwezig op deze toolboxmeeting. Er gaat ook een gericht onderzoek komen wat betreft medische opvolging. De bedrijfsdokter zal het nodige hiervoor doen.
Ontsmettingszeep voor de handen Mexicaanse Griep en vaccinaties
Wanneer start de verdeling van de flesjes met ontsmettingszeep voor het wassen van de handen? Gaan deze verdeeld worden als men spreekt van een epidemie? Is het dan niet te laat?
Gaan er inentingen volgen naar de mensen toe? Veel vragen maar ook veel onduidelijkheden.
Wat betreft de verdeling van de flesjes met ontsmettingszeep, deze zal zo snel mogelijk gestart worden. Dit gaat gebeuren vanuit O.S.S.
De dokter zegt dat er begonnen is met vaccinaties in ziekenhuizen en naar verpleegsters toe. De laatste die ingeënt zullen worden zijn de overblijvende mensen. Inenting is geen verplichting en wordt volledig terugbetaald door het ziekenfonds.
O.S.S
Er wordt een nieuwe Hoge veiligheidsschoen voorgesteld. Merk Draco High Shoe Constructor Bill Light. Dit model is veel lichter dan de andere modellen en heeft als voordeel dat het geen ijzer bevat. Is dus een voordeel voor de mensen die werken bij BIAC luchhaven.
Takels
Er zijn takels aangekocht zonder lastbegrenzer?Waarom deze verandering? Is er geen gevaar dat met dit zomaar veranderd? Kan dit onderzocht worden?
Mechanische takels moeten niet meer voorzien zijn van lastbegrenzers dit is wettelijk zo bepaald.
Dit gaat enkel om handtakels en niet voor elektrische takels. Dit zal verder onderzocht worden door de preventiedienst.
Fleece
Er zullen een aantal fleece aangekocht worden voor de mensen van RRE die met de nacht werken. Deze fleeces zijn van brandvertragend materiaal. De werknemers vragen om dit uit te breiden naar gans Fabricom. Er staan wel wat meer mensen ook tijdens de dag in extreme koude temperaturen te werken.
Nieuwe Helmen
Momenteel zijn er geen helmen meer verkrijgbaar in het magazijn van O.S.S. Wat is de oorzaak hiervan? Er zijn 3000 stuks helmen besteld bij de firma Van De Putte.
Verlichting Oostakker
Er zou onvoldoende verlichting zijn aan het magazijn in Oostakker? Dit moet gemeld worden via Facility Managment op 3232.
Manipuleren van buizen in Grimbergen
Naar aanleiding van een incident in het buizenpark in Grimbergen wordt de vraag gesteld of er voldoende personeel is om de buizen te manipuleren?
Dit incident zal onderzocht worden en het antwoord komt er op de volgende vergadering.
Afscheid José Alarcon
Op het einde van de vergadering wordt er nog een afscheidswoordje vanwege de fractie ABVV/bbtk. Ook de voorzitter van het comité heeft een afscheidswoordje voor José en er is nog een kleine receptie voorzien.
27-10-2009 om 19:13
geschreven door /écrit par alex&marc
26-10-2009
Bedienden: Bedienden Flash
Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand september 2009
Les employés suivants sont entrés en service au mois septembre 2009.
Datum / Date
Naam / Nom
Dienst / Service
01/09/2009
De Decker Dennis
Substations
01/09/2009
De Strooper Steven
W&O Vlaand+VL.Brabant
01/09/2009
Pattyn Jelle
W&O Vlaand+VL.Brabant
01/09/2009
Boschmans Gaël
Railways Power Current
01/09/2009
Jansen Niels
PS-NE
01/09/2009
Sanfrinnon Diane
Quality Support
01/09/2009
Van Yck Jan
Purchase
07/09/2009
Van Gansen Thomas
Tools Zwijndrecht
21/09/2009
Brusselmans Katleen
Communication
Volgende bedienden hebben in de maand september 2009 het bedrijf verlaten
Les employés suivants ont quitté la société au mois septembre 2009.
Datum / Date
Naam / Nom
Dienst / Service
Reden / Raison
21/08/2009
Galloo Giovanni
W&O Vlaand+VL.Brabant
Ontsl.Werkn./Démis. Travail.
31/08/2009
Everaert Rik
P&M-NC
Ontsl.Werkn./Démis. Travail.
31/08/2009
Goossens Francis
Panels
Brug Pens. / Prépens.
31/08/2009
Maryssael Denis
Dispachting
Brug Pens. / Prépens.
31/08/2009
Six Emmanuel
P&M Int.Projects
Ontsl.Werkn./Démis. Travail.
31/08/2009
Hannaert Nicole
Serv.To Third Parties
Brug Pens. / Prépens.
31/08/2009
Huart Jean-Charles
Information Systems
Brug Pens. / Prépens.
31/08/2009
Van Raemdonck Nicole
Financial&Control
Brug Pens. / Prépens.
13/09/2009
Soddu Elio
Buildings South
Brug Pens. / Prépens.
18/09/2009
Guilliams Yvan
PS-NE
Brug Pens. / Prépens.
24/09/2009
Hofman Dirk
PSE1
Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.
26-10-2009 om 19:19
geschreven door /écrit par alex&marc
18-10-2009 om 18:50
geschreven door /écrit par alex&marc
17-10-2009
Voor arbeiders en Bedienden : De Ecocheques
De ecocheques
Ken je de maaltijdcheque? Binnenkort krijg je misschien ook “ecocheques” om producten en diensten van ecologische aard aan te kopen. Wie heeft er recht op zo’n cheques? Om wat te kopen? Wanneer? Hoe? Hieronder antwoorden we op al je vragen.
Wat is dat, een ecocheque?
De ecocheque is een cheque bestemd voor de aankoop van ecologische producten en diensten. Je krijgt ze van je werkgever en je kan er bepaalde producten mee betalen bij handelaars en dienstverleners.
Waarom ecocheques?
Deze mogelijkheid werd door de sociale partners ingevoerd tijdens de onderhandelingen voor het Interprofessioneel Akkoord 2009-2010. De ecocheques moeten je koopkracht verhogen en tegelijk de groene economie stimuleren. Tevens wil men de werknemers sensibiliseren voor het thema milieu.
Zal ik ecocheques krijgen?
De ecocheque is geen algemeen of automatisch recht. Niet iedereen zal ze krijgen: alles hangt af van wat er in jouw sector, jouw bedrijf of – als er geen CAO is – jouw individuele overeenkomst onderhandeld wordt. Weet ook dat het maximumbedrag van de ecocheques gelijk is aan de totale enveloppe van koopkrachtverhoging die in het Interprofessioneel Akkoord 2009-2010 onderhandeld werd: € 125 per werknemer in 2009 en € 250 vanaf 2010. De onderhandelingen voor de uitvoering van de maatregelen van dit akkoord zijn pas aan het eind van de winter van 2009 begonnen. Het zal dus wel nog een tijdje duren alvorens we weten wat er in jouw sector of bedrijf ingevoerd zal worden.Om recht te hebben op ecocheques moet er: • Ofwel een collectieve arbeidsovereenkomst op sector- of bedrijfsvlak worden gesloten • Ofwel, als er in jouw bedrijf geen syndicale afvaardiging is en er geen sectorale CAO bestaat, of als je behoort tot een werknemerscategorie waarvoor gewoonlijk geen CAO’s voorzien zijn, een schriftelijke individuele overeenkomst worden gesloten. Indien er zo’n individueel akkoord is, mag het bedrag niet hoger liggen dan dat van de werknemers onder CAO.
Wat kan ik kopen met een ecocheque? Uitsluitend ecologische producten en diensten opgenomen in een officiële lijst (CAO nr. 98 van de Nationale Arbeidsraad, zie http://www.nar.be/CAO/cao-98.pdf): • Energiebesparing: spaarlampen, TL-lampen, LED-verlichting, apparaten die werken op zonne-energie of op handmatige energie. En alles wat op federaal of gewestelijk vlak gesubsidieerd wordt of aftrekbaar is: isolatiematerialen voor muren, vloeren en daken, speciale dubbele beglazing, thermostaat, hoogrendementsverwarmingsketel of -boiler, zonnepanelen, koelkast, wasmachine A++-klasse, droogkast A-klasse of op gas, • Waterbesparing: spaardouchekop, spaarkraan of WC-waterspoeling met spaarknop, regenput. • Duurzame mobiliteit: vervoerbewijzen voor openbaar vervoer (geen abonnementen), fietsen en toebehoren, cursussen ecodriving, roetfilter voor dieselwagen, LPG-installatie. • Afvalbeheer: herlaadbare batterijen (en oplaadtoestellen), ongebleekt gerecycleerd papier, wasbare luiers, compostvat. • Ecodesign: producten en diensten met Europees ecolabel (een paardenbloem met het €-teken). Voorbeeld: bepaalde soorten WC-papier, afwasmiddel, glasreiniger, verf… Lijst: http://www.ecolabel.be/nl/ecolabel/index.html • Groene hand: duurzaam geëxploiteerd hout of houtproducten, bomen, bloembollen, zaden en groene buitenplanten, potgrond, biomeststoffen, tuingereedschap (niet-gemotoriseerd). Je ziet dat niet eender welk product in een groene verpakking in aanmerking komt. Het moet ook nog in de lijst staan. Biovoeding bijvoorbeeld maakt hier geen deel van uit. Mag mijn werkgever mijn loon in ecocheques uitbetalen? Neen, de ecocheque mag in geen geval de plaats innemen van je loon, noch van je premies of huidige voordelen. Het is een aanvulling op en geen omvorming van je bestaande koopkracht.
Wanneer krijg ik ecocheques?
Eén of meerdere keren per jaar. Dat hangt af van je overeenkomst. Hierin moet het totale bedrag, het bedrag van elke cheque en het aantal keren van uitreiking nader bepaald worden. Voor meer info hieromtrent kun je bij je afgevaardigden terecht. Wanneer de ecocheques voor het eerst worden overhandigd, moet je werkgever je informeren over de inhoud van de overeenkomst en over de lijst met desbetreffende aankopen en diensten. Wat is de maximale waarde van de ecocheques?
In totaal mag de maximale waarde niet méér bedragen dan € 125 in 2009 en € 250 vanaf 2010. Eén ecocheque mag hoogstens € 10 bedragen. Het exacte bedrag staat in je overeenkomst vermeld. Hoeveel tijd heb ik om een ecocheque te gebruiken?
2 jaar (24 maanden). Tellen mijn ecocheques mee voor mijn pensioen?
Neen. Aangezien er geen sociale bijdragen op betaald worden, tellen ze niet niet mee voor je pensioen. Hoewel het ABVV blij is met dit extra voordeel, moeten we vaststellen dat de ecocheque niet bijdraagt tot de sociale zekerheid, in tegenstelling tot het brutoloon bijvoorbeeld. Geldt voor ecocheques hetzelfde principe als maaltijdcheques?
Ja en neen.
Ja, want net als de maaltijdcheque vormt de ecocheque een aanvulling op het loon die niet belast wordt en waarop geen sociale bijdragen worden betaald. En in beide gevallen bieden niet alle bedrijven dergelijke cheques aan.
Neen, want je betaalt geen persoonlijke bijdrage. Per maaltijdcheque betaal je een inhouding van ten minste € 1,09. Voor een ecocheque betaal je zelf niets. Nog een verschil: het aantal ecocheques hangt niet af van het aantal gewerkte dagen, zoals het geval is bij maaltijdcheques. Een werknemer die in dienst treedt of die het bedrijf verlaat, heeft recht op ecocheques naar rato van de periodes waarin hij op basis van een arbeidsovereenkomst bij zijn werkgever was tewerkgesteld.In geval van schorsing van de arbeidsovereenkomst heeft de werknemer recht op ecocheques voor de dagen waarvoor hij loon of vakantiegeld heeft gekregen. Zo wordt bijvoorbeeld moederschapsverlof hier ook mee gelijkgesteld. Je afgevaardigde of de juridische dienst van je gewestelijke afdeling kunnen je meer vertellen over de berekening.
17-10-2009 om 00:00
geschreven door /écrit par alex&marc
29-09-2009
Arbeiders en Bedienden : Nieuwe kilometer vergoeding in opdracht
Nieuwe kilometervergoeding voor km in opdracht van de werkgever vanaf 1 september 2009.
Vanaf 1 september 2009 tot en met 31 augustus 2010 zal de nieuwe kilometervergoeding voor de afgelegde km in opdracht van de werkgever veranderen, de tellers worden terug op 0 gezet , de nieuwe bedragen zijn :
Van 0 tot 8000 km :0,2817 euro / km
Van 8001 tot 26000 km :0,2515 euro / km
Van 26001 km en meer :0,2213 euro / km
Namens de ABVVmetaal / BBTKdelegatie
29-09-2009 om 14:06
geschreven door /écrit par alex&marc
27-09-2009
Ondernemingsraad 24-09-2009
De ondernemingsraad start met 1 minuut stilte na het overlijden van dhr. Busselen Patrick. (Werknemer van industrie noord).
Dhr. Praet, eindverantwoordelijke voor de dienst dispatching, zal volgende maand uitgenodigd worden op de ondernemingsraad zodat wij kunnen kennismaken en eventuele vragen over deze dienst kunnen stellen.
De nieuwe procedure met betrekking tot het onthaal van nieuwe werknemers is zo goed als afgerond en zal volgende maand worden voorgelegd. Het peterschap gaat doorgetrokken worden naar alle divisies en departementen. Dit initiatief wordt door de vakbonden goed onthaald.
De situatie omtrent de aandelen dient zo snel mogelijk worden uitgeklaard.
Er is veel onduidelijkheid wat betreft de gdf-suez aandelen.
In volgende HR News zal er duidelijkheid gegeven worden : enerzijds over de aandelen die werknemers hebben aangekocht en anderzijds over de gratis aandelen.
Op vrijdag 27/11/2009 vindt het feest van Sint-Elooi plaats. De directie heeft alle divisieverantwoordelijken duidelijk gemaakt wat de bedoeling is van Sint-Elooi.
Elke werknemer heeft recht op een vrije namiddag en een etentje georganiseerd door de afdeling tijdens de arbeidstijd.
Wij vragen een eerste evaluatie over het project "aangepast werk atelier in Aartselaar".
Volgens de directie kan men het best contact opnemen met de verantwoordelijke van Panels om na te gaan waar er wat dient verbeterd te worden.
Is het juist dat de depot in Eke voor Roads zal sluiten? En wat gebeurt er met deze werknemers?
De directie bevestigt de sluiting die voorzien is voor midden 2010 omdat er geen contractverlenging is voor Oost-Vlaanderen, de activiteiten verplaatsen zich naar Antwerpen, er zal met de werknemers overlegd worden.
Na de personeelsvergadering van Buildings zijn de werknemers met een aantal vragen naar buiten gekomen o.a. wat met de depot in Lummen, gaat alles gecentraliseerd worden in Aartselaar, is er een nieuwe verantwoordelijke voor Oostakker enz.
De directie heeft geen weet van grote veranderingen, het orderboek is goed gevuld tot midden 2010, de verhuis van Lummen wordt overwogen omdat de kost niet in verhouding is met het aantal terwerkgestelden, Genk is een alternatief en er worden andere pistes nagegaan.
Er komt geen centralisatie in Aartselaar.
Mevr. Dupont heeft uitleg gegeven over de opleidingen die in 2009 afgerond zijn en nog dienen te gebeuren. De directie zegt dat er de laatste jaren veel inspanningen geleverd zijn.
Toch is het belangrijk iedereen de kans te geven om een opleiding te volgen.
Er wordt gewerkt aan een plan voor 2010.
Het wordt hoog tijd dat onze werknemers die met een bedrijfsvoertuig rijden duidelijke informatie krijgen met betrekking tot de documenten over CO² taks. Hoe dient dit correct ingevuld te worden?
Wat bij controle op openbare weg? De directie zal met de operationelen overleggen hoe dit het best kan. Op termijn zal het track&trace project dat nog bekeken wordt een hulp zijn.
De nieuwe logo’s van Fabricom-gdf suez zullen stapsgewijs geïmplementeerd worden.
Men kan niet van dag op dag alles veranderen. Geduld wordt gevraagd, aldus de directie.
Tengevolge laattijdige bestellingen en administratie zullen de ecocheques ten vroegste in november geleverd worden.
Indien vragen en/of opmerkingen , laat het ons weten.
Volgende vergadering : 29/10/2009.
Abvv-bbtk team.
27-09-2009 om 11:21
geschreven door /écrit par alex&marc
26-09-2009
Nieuwsflash: Sectoraal akkoord 2009-2010
Sectoraal akkoord 2009-2010
De onderhandelingen aangaande het sectorale akkoord voor bedienden binnen Fabricom zijn afgerond. Er moest een overeenkomst zijn voor 15 september en dat is dan ook voor deze datum tot staand gekomen.
Wat lag er binnen de sector op tafel?
De onderneming kon kiezen uit 4 mogelijke pistes
1)Toekenning van ecocheques aan alle voltijds tewerkgestelde gebaremiseerde en
bareimiseerbare bedienden ter waarde van in het totaal 125 op 1 oktober
2009(met referteperiode van 1 april 2009 tot 30 september 2009) en daarna
jaarlijks van in het totaal 250 vanaf 1 oktober 2010(met referteperiode vanaf 1
oktober van het voorgaande jaar tot 3à september van het lopende jaar)
2)Verhoging voor de gebaremiseerde en baremiseerbare bedienden van de
bestaande regeling maaltijdcheques met 1 per dag vanaf 1 juli 2009
3)Invoering of verbetering van een bestaande polis collectieve
hospitalisatieverzekering voor gebaremiseerd en baremiseerbare bedienden ter
waarde van 125 voor 2009 en 250 voor 2010,alle kosten en werkgeverslasten
inbegrepen.
4)Verbetering van het bestaande aanvullend pensioenplan op ondernemingsvlak
voor de gebaremiseerde en baremiseerbare bedienden ter waarde van 125 voor
2009 en 250 voor 2010,alle kosten en werkgeverslasten inbegrepen.Indien
gekozenwordt voor deze verbetering van het bestaande aanvullend pensioenplan
op ondernemingsvlak wordt aanbevolen hetzelfde te doen voor de kaderleden
Standpunt BBTK
BBTK is gestart met een rondvraag naar een groot aantal bedienden toe. Dit is mondeling gebeurd aangezien het toch over een belangrijke materie gaat. Beter een deel van de mensen goed informeren door ze toe te spreken dan ze ergens met een document in de hand te stoppen zonder woordje uitleg. Spijtig genoeg is iedereen niet bereikbaar binnen het bedrijf. Maar een grote populatie is toch gebrieft een weet waarover het gaat. Naar de toekomst toe zal alles kunnen via de poll op onze weblog. Het resultaat van onze rondvraag is dat 80% van de bedienden toch koos voor het verhogen van de maaltijdcheques met 1 euro. Met deze duidelijke keuze zijn we dan ook naar de onderhandeling met de directie toe gestapt. De directie was voorstander voor de ecocheques. De vakbonden kozen unaniem voor de verhoging van de maaltijdcheques, met als resultaat dat dit dan ook het eind resultaat geworden is.
Wat houdt de overeenkomst in?
Wie komt in aanmerking?
Bedienden tewerkgesteld tijdens volgende referteperiode:
-Voor 2009 : Van 1april 2009 tot 30 september 2009
-Voor 2010 en vervolgens jaarlijks van 1oktober van het jaar voordien tot 30 september van het lopend jaar
Compensaties en uitvoering
- Een compensatie van 65 zal toegekend worden voor de periode van 01/07/2009 tot 30/09/2009.Dit is het verschil dat toegekend wordt voor het verhogen van de maaltijdcheques dat in voege gaat vanaf 01/07/2009.Deze 65 zal in ecocheques uitbetaald worden
- Vanaf 01/10/2009 zullen de maaltijdcheques met 1 euro verhoogd worden.
- Verder is er een verhoging van 15(ecocheques) voor 2009
- Vanaf 2010 en jaarlijks daar opvolgend zal dit 30(ecocheques)zijn
Deze compensatie is het verschil tussen de sectorale koopkrachtverhoging en het aantal gepresteerde werkdagen in het jaar. Deze bedragen zijn gebaseerd op voltijdse tewerkgestelde bedienden.
- Voor bedienden die werkzaam zijn in een ander arbeidsregime zal dit pro rata herberekend worden.
- De waarde van een ecocheques zal een nominale waarde hebben van 5.
- De ecocheques zullen jaarlijks in oktober toegekend worden
-De ecocheques zullen slechts toegekend worden op voorwaarde dat er gedurende een periode van 1 maand tijdens de referentieperiode ononderbroken arbeidsprestaties geleverd werden in de
onderneming
- Voor 2009 zal Fabricom beide compensaties (65 en 15 ecocheques) uitbetalen in de maand
november.
- Alle andere bepalingen en toekenningsmodaliteiten van het nationaal akkoord 2009-2010 zijn van
toepassing.
Inwerkingtreding
Onderhavige overeenkomst treedt in werking vanaf 1 juli 2009 en wordt afgesloten voor onbepaalde duur.
Voor meer inlichtingen aangaande deze overeenkomst kan er altijd contact opgenomen worden met een BBTK afgevaardigde.
P.S : Vergeet je stem niet uit te brengen op onze weblog aangaande de verlofregeling voor 2010. Wij zullen deze dan meenemen naar de onderhandelingen hierover in de ondernemingsraad.
Jullie stem = Onze doelstelling
Het BBTK-Team
26-09-2009 om 03:44
geschreven door /écrit par alex&marc
24-09-2009
vakantiekalender 2010
Beste collega's,
OP vraag van vele werknemers publiceren wij een nieuwe rondvraag voor de verlofregeling van 2010. Dit maal in de vorm van een kalender. Het is van van het grootste belang dat u deze rondvraag/poll aan de linkerzijde van deze pagina opnieuw met Ja of neen beantwoord.
Deze rondvraag/poll is volkomen veilig voor wat betreft uw persoonlijke gegevens.
Zoals vermeld in ons vorig verslag waren alle divisiemanagers uitgenodigd om te komen praten over de keuze die zij gemaakt hebben uit de 5 verschillende opties die werden voorgesteld op de vorige vergadering van het comité in verband met het ophalen, het wassen en het verdelen van de gewassen werkkledij. Op de vergadering van het comité waren er 6 divisiemanagers aanwezig die om beurt uitleg gaven over het hoe en het waarom van hun keuze uit deze 5 opties. Sommigen onder hen kozen voor verschillende opties vanwege de verschillende afdelingen in hun divisie. De 2 divisiemanagers die niet aanwezig konden zijn, hebben beloofd om op de vergadering van 22 oktober 2009 hun uitleg te komen geven.
De werknemersafvaardiging vraagt wat er gebeurt als een werknemer zijn werkkledij niet heeft ontvangen en zonder op de werf komt.
De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de werfleider dan moet onderzoeken waarom en hij moet er ook voor zorgen dat zijn werknemers herkenbaar zijn op de werf. Zij vermeldt er tevens bij dat de werkkledij van een werknemer die er geen heeft de dag zelf moet geleverd worden.
De werkgeversafvaardiging zegt dat de brief die naar alle werknemers die werkkledij dragen dient verstuurd te worden klaar ligt om te vertrekken. Alles moet operationeel zijn op 1 oktober 2009, d.w.z. dat alle werknemers, dragers van werkkledij, op de hoogte moeten zijn van de manier waarop hun werkkledij zal behandeld worden.
Wat de divisiemanagers beloofd hebben, moet door iedereen nageleefd worden tot in het detail!
2. Onderhoud van de sanitaire installaties in Grimbergen
De nieuwe WCs en douches in de kleedkamers in Grimbergen worden slecht gereinigd.
De properheid in deze sanitaire installaties, of het nu de WCs of de douches zijn, laat te wensen over. De werknemersafvaardiging merkt op dat het onderhoud op de verschillende sites, en niet alleen in Grimbergen, vroeger véél beter en nauwkeuriger verliep dan nu; de vuilbakken in de kantoren werden alle dagen leeggemaakt, het vasttapijt werd om de 2 dagen gestofzuigd enz. Nu laat dit te wensen over. Ligt dit aan ISS die aangesteld werd voor het onderhoud of waar ligt de oorzaak?
De werkgeversafvaardiging zegt dat zij zich met deze zaak zal bezighouden en dat er een taakverdelingslijst met uurrooster zal opgehangen worden die door de schoonmaakploeg zal moeten ondertekend worden na beëindiging van de schoonmaakbeurt.
De werknemersafvaardiging vraagt of het mogelijk is om de mensen van het Facility Management op de volgende vergadering uit te nodigen om eventuele vragen te stellen over de wijze van onderhoud enz.
De werkgeversafvaardiging keurt dit niet goed aangezien het om externe personen gaat.
3. Asbest gebouwUkkel
De werknemersafvaardiging vraagt waarom het personeel niet ingelicht werd over de aanwezigheid van asbest op de benedenverdieping van het gebouw en waarom de persoon die zetelt in het comité voor veiligheid en gezondheid hier ook niet over ingelicht werd.
De personen die dagelijks naar de garage of het cafetaria gaan, moesten zelf vaststellen dat soms de ene en soms de andere toegang afgesloten was door affiches waarop Geen toegang - asbest vermeld stond.
De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de garage, de stokerij en het technisch lokaal asbestvrij werden gemaakt door een gespecialiseerde externe firma, dat de blootstelling aan asbest begrensd was en dat er voorzorgsmaatregelen getroffen waren om het stof dat dit onderhoud inhoudt niet te laten rondvliegen. De werkgeversafvaardiging geeft toe dat er gebrek aan communicatie is naar het personeel toe.
De werknemersafvaardiging vraagt wat er zal gedaan worden voor de 2 arbeiders in Ukkel die jaar in jaar uit, dag in dag uit, in deze ruimten tewerkgesteld waren en al met brugpensioen vertrokken zijn.
De werkgeversafvaardiging zegt dat alle personen die ooit met asbest in aanraking zijn geweest, automatisch ingeschreven werden voor een jaarlijks medisch onderzoek in samenspraak met Dr. Hertssens van Mensura. En over de vraag wat er gebeurt met de 2 werknemers die de firma al verlaten hebben, blijft het antwoord uit.
4. Parking Kontichsesteenweg in Aartselaar
De vergunning van de gemeente Aartselaar is binnen voor het plaatsen van paaltjes langsheen de straatkant van het gebouw van Fabricom, dit om ongelukken te vermijden voor de personen die de afgesloten parking vooraan aan het gebouw uitrijden.
De werknemersafvaardiging vraagt hier de stand van zaken aan.
De werkgeversafvaardiging antwoordt dat de voorbereidingswerken zijn gestart op woensdag 16 september en dat de paaltjes er tegen het einde van volgende week moeten staan.
5. Griep A (H1N1)
De werknemersafvaardiging vraagt of de voorzorgsmaatregelen betreffende de mexicaanse griep al van start zijn gegaan en of men aan elk personeelslid een klein flacon van het te gebruiken ontsmettingsmiddel die de gewone zeep zal vervangen kan uitdelen.
Dr. Hertssens antwoordt hierop dat men niet moet panikeren en dat wie ziek is naar de dokter moet gaan en moet thuisblijven.
De werkgeversafvaardiging geeft aan de hand van slides weer wat er voorzien is. Zij heeft een AH1N1 Grieppandemiecel opgericht en zal het personeel hierover nog verder inlichten.
Wat betreft het uitdelen van een klein flacon ontsmettingsmiddel waarmee men toch twee keer de handen kan wassen, antwoordt de werknemersafvaardiging positief. Dit om met het ontsmettingsmiddel, dat op alle sites en op alle werven in de WCs zal geplaatst worden en aan alle werkploegen zal uitgedeeld worden, kennis te maken.
De punten die op deze vergadering niet konden behandeld worden door de problematiek van de werkkledij, zullen op de volgende vergadering van het comité aan bod komen.
Volgende vergadering: 22 oktober 2009.
19-09-2009 om 16:45
geschreven door /écrit par alex&marc
19-09-2009 om 14:58
geschreven door /écrit par alex&marc
14-09-2009
Syndicale vergadering arbeiders
Syndicaal nieuws van de vergadering op 08/09/2009
Het verslag van de vorige vergadering wordt door het ABVV niet goedgekeurd.
De werknemers maken de opmerking dat een aantal punten niet weergegeven zijn in het officiële verslag.
Documenten C3.2 Tijdelijke werkloosheid
Wij vragen of men de documenten C3.2 werkloosheid op de eerste dag kan versturen samen met de begeleidingsbrief vanaf welke datum tot wanneer men eventueel economisch werkloos is. Men moet beseffen dat 50% à 60% van de mensen nooit gestempeld hebben. Zij kennen de procedures niet. Ook zijn er veel mensen gedemotiveerd bij het krijgen van werkloosheidspapieren.
De werkgever antwoordt dat men de wetgeving tracht te volgen. De eerste dag moet men in het bezit zijn van de C3.2 controlekaart. Men moet het aantal aanvragen zoveel mogelijk afstemmen op de realiteit.
Looncodes SD Worx
Wij vragen of men ons de vergelijkende looncodes en beschrijvingen van SAP naar SD Worx kan bezorgen.
De werkgever antwoordt dat men de vademecum met arbeidsvoorwaarden momenteel aan het updaten is. De vademecum wordt beter leesbaar en men zal ook de Cao’s erin kunnen raadplegen. De codes van SD Worx worden hierin vervat en zullen gelinkt worden aan de oude codes zodat men de achtergrond kan achterhalen. Er is een lijst van SD Worx maar men moet de achtergrond kennen.
Fulton verplaatsingsvergoedingen
De indexering van de Fulton verplaatsingsvergoedingen zal de volgende keer herbekeken worden.
Uniforme routeplanner voor de verplaatsingsvergoedingen
Wij vragen of er nu een uniforme routeplanner gebruikt wordt i.p.v. van route 66.
De heer Paul Praet is de verantwoordelijke van alle dispatchers en zal zich bezig houden met de principes van de verplaatsing, het aspect routeplanner is daarin opgenomen.
Opleiding cv
De opleiding cv’s zullen naar alle werknemers opgestuurd worden om hun opleidingen aan te vullen.
Verplaatsingsvergoedingen ex ENI en ex Fabricom
Wij stellen vast dat het voor sommige werknemers de derde keer is dat de onkosten van de verplaatsingsvergoedingen niet op de juiste wijze worden terugbetaald. De problemen stellen zich vooral bij Communications indoor en outdoor .Wij willen dat deze zaak zo snel mogelijk in orde gebracht wordt, het gaat hier over de juiste uitbetaling van de verplaatsingsvergoeding van de werknemer. Wij vragen om dit ook collectief te bekijken.
De werkgever zal dit nakijken en een screening doen bij het collectieve personeel van Communications. De vergadering is al vastgelegd, de overeenkomst moet toegepast worden zoals het hoort. Datgene dat gekend is moet behouden blijven.
Co2 taks verzekering bij privé gebruik Fabricom voertuig
Het voertuig is in het weekend en op de vrije dagen altijd verzekerd. De inzittenden zijn altijd verzekerd, enkel de bestuurder is niet verzekerd, idem als bij eigen voertuig. Indien het een ongeval betreft buiten de arbeidstijd wordt dit niet aanzien als een arbeidsongeval.
Ecocheques
De ecocheques zijn in bestelling en zullen begin oktober verdeeld worden.
Contassur
De beknopte versie en voorwaarden zullen naar het personeel gestuurd worden.
Eindejaarspremie
Wij vragen om de eindejaarspremie 2009 en de berekening op een aparte loonstrook te vermelden.
De werkgever antwoordt dat de loonstroken apart zullen opgestuurd worden.
Beurtrol tijdelijke werkloosheid
Wij vragen om de beurtrol bij tijdelijke werkloosheid te respecteren en niet als sanctiebeleid te gebruiken.
De werkgever antwoordt dat het zeker niet als sanctiebeleid wordt toegepast. De tijdelijke werkloosheid is tot nu toe beperkt gebleven en men tracht zoveel mogelijk een beurtrol toe te passen.
Procedure ontslag werknemers
Wij vinden dat de ontslagprocedure moet gerespecteerd worden. Wij hebben vastgesteld dat sommige werknemers zijn ontslagen zonder dat er verwittigingbrieven zijn opgestuurd, ook de syndicale delegaties werden niet op de hoogte gebracht. De syndicale delegatie moet minstens de kans hebben om voor zijn leden de reden van eventueel ontslag te onderzoeken.
De werkgever antwoordt dat elk ontslag op een rechtmatige manier moet gebeuren. Dat er een dossier moet zijn van de werknemer en dat de betrokken syndicale delegatie tijdig op de hoogte moet zijn.
CAO’s ter ondertekening
De CAO over harmonisering bepaalde arbeidsvoorwaarden
Erworden nog enkele kleine aanpassingen gedaan, nadien wordt de CAO ondertekend.
De CAO voor nieuwe arbeidsregeling (weekendploegen).
Er worden nog enkele kleine aanpassingen gedaan. De CAO wordt ter ondertekening voorgelegd.
De CAO flexibele regeling tijdskrediet
Er moeten nog enkele aanpassingen gebeuren.
14-09-2009 om 15:57
geschreven door /écrit par alex&marc
09-09-2009
Syndicale vergadering van 08-09-2009 Bedienden
Aanwezigen voor BBTK : Kestemont Myriam Van Cauter Greta Van Geyt Roger Coomans Luc Verhoeven Marc
1) Goedkeuring verslag vorige vergadering
Het verslag wordt goedgekeurd
2)Opvolgingspunten
2.1 Overstap van arbeider naar bediende
De werknemersafvaardiging merkt op dat er vooral meer uitleg moet gegeven worden op de financiële toestanden bij de overstap van arbeider naar bediende. Nu zijn er achteraf maanden dat de bediende maanden heeft dat het loon veel minder is dan het normaal zou moeten zijn. Dit wordt in veel gevallen niet gemeld als de overstap van arbeider naar bediende aan bod komt. Dit heeft natuurlijk te maken met het verlofgeld en andere zaken. De werkgeversafvaardiging zegt dat alle Locale H.R. Managers hiervan op de hoogte zijn en dat dit probleem zo goed als opgelost is.
2.2 Voordelen Telenet
De werknemersafvaardiging vraagt een stand van zaken in dit dossier.
De werkgeversafvaardiging zegt dat zij na lang onderzoek dit dossier heeft afgerond. Zij hebben besloten om niet in dit avontuur te stappen.
De werknemersafvaardiging betreurt dat, omdat dit toch een kans was om het personeel van gunstige tarieven te laten genieten bij Telenet.
2.3 Wachtvergoedingen
De werknemersafvaardiging vraagt of er geen mogelijkheid bestaat om de wachtvergoeding in het ex-ENI statuut aan de index te koppelen. Dit bedrag is al 10 jaar ongewijzigd gebleven. Bij verschillende andere statuten is dit wel index gekoppeld. Waarom geen harmonisatieovereenkomst voor alle bedienden die in aanmerking komen voor een wachtvergoeding?
De werkgeversafvaardiging zegt dat het de bedoeling is om alles te centraliseren en via een Call-center te laten verlopen. Er zal ook nagekeken worden bij welke klant er nog wacht moet gelopen worden en waar dit overbodig is. Want er zijn bedienden die van wacht zijn waar dit echt niet nodig is. Het is de bedoeling om tot één gemeen systeem te komen wat betreft verloning. Er zal navraag gedaan worden bij alle verantwoordelijke operationele van wat nog echt nodig is en wat financieel haalbaar is. De oefening is nog volop bezig en van zodra het resultaat gekend is zal het medegedeeld worden aan de sociale partners.
2.4 Personeelslijst
De werknemersafvaardiging dringt nogmaals aan om een degelijke lijst te krijgen van het personeel dat tewerkgesteld is bij Fabricom. Deze vraag is al verschillende malen gesteld maar er is nog geen beterschap waar te nemen in de lijsten die nu doorgestuurd worden. Gaat deze er nog komen?
De werkgeversafvaardiging zegt dat het inderdaad niet opportuun is zoals het er nu aan toe gaat. Maar dat zij zelf gebonden zijn aan deze lijsten die door een externe firma aangemaakt worden. Alles zal pas terug in orde zijn vanaf begin volgend jaar; dan is het de bedoeling om terug te gaan naar het oude systeem.
2.5 Functie op loonbrieven
De werknemersafvaardiging zegt dat er nog steeds niets gedaan is aan het probleem wat betreft het terugvinden van de functie op de loonbrieven. Deze vraag is al herhaaldelijk gesteld zowel op syndicaal vlak als in de ondernemingsraad. Het gaat niet enkel om de functietitel maar voor de bedienden van ex-ENI ontbreekt ook de maturiteit. Maturiteit is toch essentieel wat betreft het loon.
De werkgeversafvaardiging is verwonderd dat dit probleem nog niet opgelost is. Zij hebben nu de garantie gegeven om daar zo snel mogelijk werk van te maken en dit in orde te brengen. Punt dat zal moeten blijven opgevolgd worden.
3.Nieuwe punten
3.1C.A.O. Arbeidsregeling voor weekendwerk
Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt voorgelegd ter ondertekening aan de sociale partners. Deze zou in voege trede op 1 oktober 2009. Wat houd deze overeenkomst in?
- De nieuwe arbeidsregeling is gebaseerd op 2 opeenvolgende ploegen op zaterdag en zondag,
volgens volgende uurroosters :- Dagploeg: 06u00 tot 18u00
- Nachtploeg: 18u00 tot 06u00
- Dus iemand die overstapt van het voltijdse regime naar het weekendregime zal dit doen met
behoud van loon van voltijdse maatstaf (39,20 uur).
- Gepresteerde uren boven de 24 uur zullen aanzien worden als overuren.
Voor meer info kan men altijd terecht bij een syndicale verantwoordelijke van BBTK.
3.2 C.A.O met betrekking tot de uitoefening van het recht op 1/5de loopbaanonderbreking
Deze collectieve arbeidsovereenkomst wordt voorgelegd aan de sociale partners ter ondertekening. Deze hebben toch nog enkele opmerkingen waarvoor een oplossing zal gezocht moeten worden. De doelstelling van deze overeenkomst is dat er een mogelijkheid is dat werknemers 4 volledige weken werken en dan 1 week loopbaanonderbreking nemen. Bedoeling is dat alles op vrijwillige basis zal geschieden. Het verzoek tot alternatieve organisatie kan zowel van de werknemer als van de werkgever komen. Bedoeling is dat deze overeenkomst in voege gaat vanaf 1 oktober 2009. Wil je hier meer over weten, neem contact op met je BBTK-verantwoordelijke.
3.3 Invulling van het sectorakkoord
De werkgeversafvaardiging stelt voor om voor 2009 een ecocheque uit te betalen van 125. Voor 2010 zouden zij dan een ecocheque voorzien van 250. Zij zijn van oordeel dat dit het best is voor het bedrijf en dat dit ook beter te organiseren is op gebied van verdeling.
De werknemersafvaardiging gaat hier niet mee akkoord en stelt voor om de maaltijdcheques met 1 euro te verhogen en het resterende bedrag uit te betalen in ecocheques . Aangezien er voor 15 september 2009 een akkoord moet zijn tussen alle partijen of anders worden het in ieder geval ecocheques, begint de tijd te dringen.
De werkgeversafvaardiging gaat gedeeltelijk akkoord en zal een voorstel uitwerken. Als het voorstel van de maaltijdcheques aangenomen wordt, zal dit met terugwerkende kracht zijn vanaf 01/07/2009.Er zal ook berekend worden wat het resterende bedrag in ecocheques nog zal zijn. We houden jullie op de hoogte.
De werkgeversafvaardiging zegt dat alle groepsverzekeringen boven 1,77% zitten behalve Bracke-Monin, maar aangezien het over een kleine populatie gaat zal men deze mensen gelijk zetten met de andere statuten. Er is tevens verteld dat de oefening gaande is om de mensen van Bracke-Monin en Broux het Fabricom-statuut te geven. Dit is voorzien tegen 1 januari 2010.
3.4 C.A.O Werking Syndicale Delegatie
Deze C.A.O wordt voorgelegd ter ondertekening, maar volgens de werknemersafvaardiging zijn er toch nog enkele struikelblokken. De werkgeversafvaardiging is hier niet over te spreken en zegt dat dit een inbreuk is op de gemaakte afspraken. Na wat aanpassingen is er dan toch een akkoord tot stand gekomen en zal de C.A.O. ondertekend worden door beide partijen. Nu maar hopen dat alles goed weergegeven wordt in de nieuwe teksten.
3.5 Verdeling Uittreksel Extra-legaal pensioen
De werknemersafvaardiging vraagt wanneer de verdeling van het uittreksel aangaande de groepsverzekering zal gebeuren.
De werkgeversafvaardiging antwoordt dat dit kortelings zal gebeuren maar dat de uttreksels voor alle statuten nog niet binnen waren.
3.6 Kilometervergoeding in opdracht
De werknemersafvaardiging vraagt of het cijfer al gekend is voor de kilometervergoeding in opdracht aangezien de teller op nul gezet wordt begin september en alles herberekend wordt. De werkgeversafvaardiging is de berekening aan het maken en deze zal klaar zijn eind deze week. Het cijfer zal minder zijn dan het afgelopen jaar .Van zodra het gekend is zal het officieel meegedeeld worden.
Het BBTK-TEAM.
09-09-2009 om 13:22
geschreven door /écrit par alex&marc
25-08-2009
Beste Collega's
Beste collegas,
Om u nog beter van dienst te zijn en rekening te houden met uw mening starten wij op onze blog met een peiling of rondvraag (poll).
In de linkerkolom ziet u onderaan rondvraag/poll met de vraag gaat u akkoord met het voorstel ABVV/bbtk voor de verlofregeling van 2010?. U hoeft enkel met ja of neen te antwoorden,het resultaat ziet u onmiddellijk verschijnen.
Voorstel ABVV/bbtk :
Proposition FGTB/setca :
01/01/2010Nieuwjaar Nouvel An.
04/04/2010Pasen Pâques.
05/04/2010Paasmaandag Lundi de Pâques.
01/05/2010Feest van de arbeid / Fête du travail (zaterdag/samedi)
Verschoven naar vrijdag 14/05/2010 indien aan 8 uur betaald
(voor de arbeiders).
Déplacé au vendredi 14/05/2010 si payé 8 heures (pour les ouvriers).
13/05/2010O.H. Hemelvaart Ascension.
23/05/2010Pinksterdag Pentecôte.
21/07/2010Nationale feestdag Fête nationale.
15/08/2010O.L.V. Hemelvaart./Assomption op 16/08/2010.
In ons voorstel liggen er dus 2 verplichte dagen jaarlijks verlof vast en 3 verplichte dagen bijkomend verlof.
25-08-2009 om 10:46
geschreven door /écrit par alex&marc
ABVV/bbtk INFORMEERT
ABVV/bbtk INFORMEERT
In het kader van de onderneming is het volgende besproken:
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd en er worden twee nieuwe leden verwelkomd Peter De Leenheer en Alain Socha. In onze vraag aan de werkgever om collectief privé computers aan te kopen (bonus plan) voor de werknemers antwoord de directie dat zij liever de voorkeur geeft aan werkgelegenheid in deze economische crisis. Wij vragen een nieuw kopie van het arbeidsreglement, de werkgever zal dit op insite plaatsen. Op onze vraag of er nieuwe personen die bij OSS begonnen zijn en zij zich zouden voorstellen, antwoord werkgever dat dit in september zal plaatsvinden.
Veel werknemers uit ex ENI-statuut vragen of het niet mogelijk is om de categorie en de maturiteit op de loonbrief te zetten. Op vraag van veel werknemers merken wij op dat de vastgelegde dagen nog niet in mindering zijn gebracht op de loonbrief. De werkgever zal kijken wat mogelijk is
Bij bordenbouw is men voor een nieuw project bezig met prototypes. De eerste fase van het project is een feit maar de grote productie zou pas voor volgend jaar mei zijn.
Wij vragen wat de globale werkvooruitzichten zijn voor de volgende maanden. De werkgever zegt dat de eerste helft van het jaar normaal goed verlopen is maar dat het voorzichtig afwachten is voor de tweede helft. Wij hopen allemaal dat de economische toestand zich vlug hersteld.
Wij vragen hoe het gesteld is met het project aangepast werk bij bordenbouw. Het gaat over een 5 tal personen die na lange afwezigheid van ziekte of ongeval terug aan het werk willen. Onder welke kostenplaats vallen zij? De werkgever zegt dat alle kosten worden aangerekend op de kostenplaats waar de werknemers voor het ongeval tewerkgesteld was.
Wij vragen een eenvoudig systeem voor het muteren van arbeiders. Veel arbeiders worden niet tijdig op de hoogte gebracht en er is een te kort aan informatie. Veel arbeiders hebben daar problemen mee. De werkgever zal het nodige doen, er mogen geen verkeerde gegevens worden verteld. Dit kost het bedrijf veel geld.
Er zijn veel vragen over de bekwaamheid van onderaannemers die voor ons werken. Hebben zij wel de juiste kwalificaties en voldoen zij wel aan alle veiligheidsnormen. Dit is al dikwijls aan de orde geweest maar er is nog steeds geen antwoord. De werkgever zegt dat de operationele hun werk moeten doen en zij moeten samenwerken en de nodige documenten moeten vragen.
In de pers en media is gemeld dat wij 20 gratis aandelen zouden krijgen. Wij vragen hoe het zit met de procedure, toewijzing en verdeling aan onze werknemers voor het verkrijgen van deze aandelen. De werkgever deelt ons mee dat zij zelf pas in september de nodige informatie zal krijgen. De werknemers zullen in oktober ingelicht worden, de procedure zal de zelfde zij als bij vorige toewijzing maar GDFsuez heeft nog niet alle informatie gegeven.
Wij vragen om het Sint-elooi feest voor iedereen op dezelfde wijze te laten doorgaan. Op bepaalde afdelingen en werven werd dit om een ander manier gedaan dan die dat afgesproken en vastgelegd was met de werkgever. De werkgever zegt dat iedereen de gelegenheid moet krijgen om deel te nemen aan het Sint-elooi feest. De divisiehoofden zullen begin september ingelicht worden, de invulling moet binnen de diensten zelf geregeld worden.
Een aantal werknemers werden als onwettig afwezig gepunt doordat het doktersattest wegen ziekte verloren gegaan was bij de HR diensten. Wij vragen om onmiddellijk een looncorrectie door te voeren voor de betrokken personen bij wie het fout gelopen is. De werkgever zegt dat het probleem moet opgelost worden bij de HR manager die er ook moet voor zorgen dat het voorschot betaald wordt. Onze werknemers mogen niet in financiële moeilijkheden komen door een fout van de werkgever.
De werknemers die de firma verlaten kunnen van nu de hospitalisatieverzekering verder zetten. Zij krijgen 30 dagen de tijd om te beslissen of zij de verzekering blijven doorbetalen. Zij die de firma verlaten om reden van brugpensioen of pensioen blijven het collectie tarief betalen. Nieuw aangeworven krijgen de inschrijving met hun onthaalbrochure. De werkgever zal dit melden in de HR News
Volgende vergadering op 24 september 2009-08-10
Nieuws van de veiligheid:
Het comité verwelkomt de Heer Alain Socha als nieuw comitélid binnen het Bedrijf.
Het verslag van de vorige vergadering wordt goedgekeurd.
De volgende punten werden besproken:
1. Mexicaanse griep H1N1
Dokter Hertssens van Mensura geeft uitleg: deze griep is niet gevaarlijker dan een andere griep. De symptomen zijn zoals bij elke griep: hoofdpijn, koorts, spierzwakte, enz.
Men moet naar zijn huisdokter gaan en thuisblijven om de collegas ook niet ziek te maken.
Het vaccin voor deze griep is nog in testfase. Risicopatiënten zijn: kinderen, bejaarden, zieke mensen die lijden aan diabetes enz.
Maatregelen: handen grondig wassen met zeep. Er werden affiches opgehangen in de sanitaire uitrustingen van de vaste sites en op de werven. De preventieadviseur deelt mede dat er ontsmettingsmiddelen in omloop zullen gebracht worden zoals zeep. Vaccinatie wordt gesuggereerd maar het vaccin is nog niet op de markt verkrijgbaar. De werven en de depots zouden ook moeten voorzien zijn van zeep en papier. Bij verergering van de situatie zou men kunnen overgaan naar het niet meer geven van een handdruk of een kus. De WNA vraagt of het voltallige Fabricom personeel kan ingeënt worden. Kan men ook een persoon aanstellen i.v.m. vragen over deze griep, bijvoorbeeld de arbeidsgeneesheer of iemand van Mensura?
Dr. Hertssens stelt zichzelf voor als contactpersoon. De WNA vraagt ook om alle voorzorgsmaatregelen te bestuderen en deze zaak grondig te bestuderen. De WGA antwoordt dat zij affiches zal uithangen met wat er te doen valt in geval van misselijkheid. De inenting gebeurt op vrijwillige basis; men kan niemand dwingen om zich te laten inenten. Men moet afwachten wanneer dit vaccin uitkomt en hoe de griep evolueert. Een inenting is niet nodig als de H1N1 griep zijn piek is voorbijgestreefd, maar de inenting is bespreekbaar. Wordt vervolgd.
2. Onderhoudswerken Grimbergen
De Voorzitter van het comité neemt persoonlijk nota en zal actie ondernemen. Volgende maand krijgen de comitéleden zijn antwoord.
3. Veiligheidscel
Deze cel startte in mei 2009 en bestaat uit 3 personen:
Alex Courtin houdt zich bezig met de opvolging van de medische onderzoeken.
Hilde Hermans neemt de veiligheidsopleidingen voor haar rekening.
Ingrid Delanghe verzorgt de administratie.
4. O.S.S.
Keuring van camionetten uitgerust met zwaailichten en bagagerekken: de WNA vraagt door wie de zwaailichten en de bagagerekken moeten gekeurd worden. O.S.S. antwoordt dat deze moeten gekeurd worden door Fabricom Fleet.O.S.S. zal een afspraak maken met Fabricom Fleet opdat de garages deze ook zouden controleren bij de onderhoudsbeurt van de camionetten.
Werkkledij: deze vergadering ging vooral over de werkkledij. Op de vergadering van het volgende comité (17 september 2009) moeten alle directeurs van alle divisies aanwezig zijn om uitleg te geven over hun werkwijze voor de verdeling van de gewassen werkkledij. Er werden 5 oplossingen voorzien:
1. Op de vaste tewerkstellingsplaats (vb. ateliers).
2. Op een andere plaats waar de persoon beroepshalve 1 x per week komt.
3. Op een plaats waar de persoon de werkkledij binnen de werkuren kan komen ophalen.
4. Het departement zorgt zelf voor de verdeling (vb. bij HV).
5. De distributietoer van O.S.S. levert op de werf (vb. bij Industrie Noord).
Alle divisies zijn aangesproken voor de omhaling en de verdeling van de werkkledij; op de ophaalpunten gedefinieerd voor Fortex werden kasten gesplaatst. Nog 3 divisies moeten antwoorden: WAP RRE Communications.
Op 31 augustus 2009 organiseert de WGA een vergadering met beperkt comité om een tabel en een brief op te stellen De nieuwe versie zal worden voorgelegd op het comité van 17 september 2009 en daarna wordt het personeel aangeschreven. Op 17 september moet elke divisie zijn werkwijze in het comité komen uitleggen. Zijn er sommige divisies niet aanwezig dan zal de WNA haar conclusies trekken. Alles moet operationeel zijn op 1 oktober 2009.
5. Asbest
In juli 2009 werd een werfleider gewaarschuwd over de eventuele aanwezigheid van asbest in een metrostation; verschillende werknemers waren daar werkzaam in de lokalen van het onderstation en werden aan dit risico blootgesteld. Het is steeds de WNA die de directie moet aanporren om het personeel te verzekeren met een medisch onderzoek. De WNA eist de aanwezigheid van de verantwoordelijke en de arbeidsgeneesheer bij het blootgestelde personeel om hen te melden wat er zal gedaan worden. De WNA wil dat men dit onderzoekt. Mensura kreeg de lijst met de namen van de werknemers van één van de preventieadviseurs. De klant moest bevestigen of er al dan niet asbest aanwezig was; het gaat hier over het Weststation in Brussel.
Volgens de WNA is er wel asbest aanwezig in de lokalen van de onderstations van de metro. De Voorzitter vraagt een rapport over de ondernomen acties en of alles verlopen is volgens de wettelijke bepalingen en dit zonder dralen om onze mensen er enkel nog te laten werken met de geschikte beschermingsmiddelen. Hij wenst een rapport van deskundigen over deze zaak.
De WNA dreigt met een algemene staking als onze mensen nog moeten gaan werken in ruimtes waar asbest aanwezig is.
Er wordt niet gespeeld met het leven van onze werknemers. Men mag het personeel niet in het ongewisse laten.
Er moet van de Voorzitter onmiddellijk actie worden ondernomen.
Wordt vervolgd.
Volgende vergadering: 17 september 2009.
Namens het ABVV/bbtk Team.
25-08-2009 om 00:00
geschreven door /écrit par alex&marc
02-08-2009
Bedienden Flash
Volgende bedienden zijn in dienst getreden in de maand Juni 2009
Les employés suivants sont entrés en service au mois de Juin 2009.
Datum / Date
Naam / Nom
Dienst / Service
01/06/2009
Dewulf Kurt
W&O-Vlaanderen+Vl.Brabant
01/06/2009
Sacchet Dirk
Catenary
01/06/2009
Sanders Philippe
Environment North
01/06/2009
De Leeneer Petrus
Flame Tube Boilers
01/06/2009
Ghilbert Jean-Louis
Flame Tube Boilers
01/06/2009
Alpaerts Bjorn
P&M-NC
01/06/2009
Van Houwenis Patrick
P&M-NC
01/06/2009
Thi My Ngôn Tran
Credit Control
08/06/2009
Praet Paul
Dispatching
08/06/2009
Villarreal Abarca Matthias
Credit Control
15/06/2009
De Beule Johan
Warehouse Zwijndrecht
15/06/2009
Ballet Bert
P&M-NC
15/06/2009
Verhoeven Carl
Maintenance
15/06/2009
Hens Herman
Analysers
18/06/2009
De Meulemeester Tijs
Roads North
29/06/2009
Aneca Tom
P&M Int.Projects
Volgende bedienden hebben in de maand Juni 2009 het bedrijf verlaten
Les employés suivants ont quitté la société au mois de Juin 2009.
Datum / Date
Naam / Nom
Dienst / Service
Reden / Raison
31/05/2009
De Clercq Rudi
E&I-NE
Ontsl.Werkn./Démis. Travail
31/05/2009
Brüstle Danny
M/R
Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.
02/06/2009
Elamri Hakim
Environment South
Ontsl.Werkg. / Licenc. Empl.
12/06/2009
Anthierens Dirk
H.R. Site
Ontsl.Werkn./Démis. Travail
02-08-2009 om 00:00
geschreven door /écrit par alex&marc
02-07-2009
Syndicaal nieuws van de maand juni 2009
De Dokter (doctorandus) geeft in het kader van de veiligheid een uiteenzetting van het stressonderzoek dat op het bedrijf gebeurd is. Via een PowerPoint geeft hij zijn analyse tussen de eerste meting T1 en de tweede meting T2. Zijn conclusie is dat tussen beide metingen veel zaken stabiel gebleven zijn. Bij veranderingen tussen beide metingen was er meestal verbetering. De vakbonden vragen aan de directie wat ze gaan doen met de enquête en welke acties zij eventueel zal ondernemen daar waar er problemen zijn.
In het kader van veiligheid zegt de werkgever dat hij effectief aan elke werknemer de mogelijke faciliteiten moet bieden voor het wassen van werkkledij. Iedereen moet de mogelijkheid hebben om werkkledij te hebben en te laten onderhouden bij de werkgever.
Het is een complex probleem, de werkwijze voor het ophalen, wassen en terugbrengen van de werkkledij is niet overal op de zelfde wijze van toepassing.
De directie en de divisiedirecteurs zijn zich bewust van de problematiek. Er zal een communicatielijn opgezet worden om de klachten via telefoonnummer en e-mail te centraliseren en aan te pakken.
Er zal een brief naar de werknemers gestuurd worden waar de vakbonden eerst hun advies over zullen geven.
De problemen zijn groter dan we denken, in oktober moet alles operationeel zijn. Er wordt een gezamenlijke vergadering belegd voor alle betrokkenen waar het volledige pakket van aanpak per divisie zal voorgesteld worden. De vakbonden vragen nogmaals aandacht voor de volgende punten:
De aanwezigheid van de directie op de gezamenlijke vergadering.
Elke directie heeft zijn mening geuit en weet dat er een ernstig probleem is met het verdelen van de werkkledij.
De verbintenis van de divisiedirecties door hun aanwezigheid op het comité.
De brief naar de werknemers en het advies van de vakbonden voor deze brief.
Inzage in de vragenlijst.
De duidelijkheid dat OSS bevoegd is en een versterking van dispatch. Vooral voor het Infra-gebeuren moet er versterking komen..
De vakbonden willen dat nu alle zaken snel veranderen en dat de brief naar de werknemers verstuurd wordt voor september. Alle verantwoordelijken moeten een positieve verbintenis aangaan.
Er wordt een afscheidsdrink aangeboden voor Peeters Robert die deelgenomen heeft aan zijn laatste comitévergadering vóór zijn pensioen. De vakbonden wensen Robert nog vele rustige en gezonde jaren toe en danken hem voor de goede samenwerking.
Tegen het einde van september zullen alle arbeiders een samenvatting v/d algemene voorwaarden en reglementering toegestuurd krijgen mbt de groepsverzekering contassur.
Op 1 juli 09 zal Fabricom maintenance als dochter van Fabricom van start gaan,de overgang v/h personeel verloopt op enkele uitzonderingen na naar wens.
Er bestaat een wetgeving die het toelaat om in de vierde week v/h jaarlijks verlof( code 1001), maximaal 3 vakantiedagen op te splitsen in 6 halve dagen, in volgende HR News zal hierover gecommuniceerd worden.
De verantwoordelijke van de dienst O.S.S.(operationeel support service) geeft toelichting bij het nieuwe organigram.
Een nieuwe magazijnbeheerder is aangeworven en heeft als eerste opdrachtzo snel mogelijk orde op zaken stellen bij logistiek.
Het kan niet zijn dat er kostbare gereedschappen en materialen verdwijnen zonder enig aanvaardbare uitleg, aldus de verantwoordelijke van deze dienst.
Op niveau van dispatching is er een coördinator in dienst gekomen.
Sommige operationele dienen dringend het arbeidsreglement (terug) te respecteren, daarin wordt duidelijk vermeld dat de werkgever ten alle tijde de werknemer dient op te roepen bij hervatting v/h werk na tijdelijke werkloosheid, en dit minstens 1 arbeidsdag voor hervatting, het kan niet de bedoeling zijn dat de werknemer hiervoor verantwoordelijk is , het is tenslotte de werkgever die de werknemer laat stempelen.
High voltage heeft zijn kostenbesparingsplan kenbaar gemaakt, in deze moeilijke tijden is het de bedoeling dat alle divisies deze oefeningmaken, er zal altijd wel her en der bespaart kunnen worden ,toch mag het niet de bedoeling zijn om onze werknemers hierin te raken.
Vakantietijd is traditioneel jobstudententijd, de werkgever zal erop toezien dat deze jongens en meisjes niet worden ingeschakeld in afdelingenwaar er effectief wordt gestempeld.
Volgens diverse bronnen is het mogelijk om een aankoop van een computer en toebehoren terug te vorderen via de werkgever, hier blijken wel en aantal voorwaarden aan gekoppeld te zijn , Aankoopprijs is geplafonneerd tot een bedrag van 760 euro en het bruto jaarinkomen v/d werknemer mag maar maximaal 30.000 euro bedragen.
De werkgever zal dit nagaan en hierover feedback geven.
ABVV-BBTK Team.
02-07-2009 om 00:00
geschreven door /écrit par alex&marc
30-06-2009
Indexstijging op 1/07/2009
Indexstijging op 1/07/2009
Waarde Collegas,
Het indexcijfer werd officieel bevestigd zodat op 1/07/2009 de indexstijging op de lonen 0,93% bedraagt.
Met vriendelijke groeten vanwege het,
ABVV metaal / bbtk team.
30-06-2009 om 14:03
geschreven door /écrit par alex&marc
29-06-2009
syndicaal nieuws van de maand juni specifiek voor arbeiders
Syndicaal
nieuws van de maand juni specifiek voor arbeiders
Het
gemeenschappelijke vakbondsfront heeft betreffende de CAO 2009-2010 een akkoord bereikt.
Het
gemeenschappelijke vakbondsfront kiest voor:
Een invulling van de
koopkrachtverhoging via ecocheques ( 125) in oktober 2009
Een invulling van de
koopkrachtverhoging via groepsverzekering (250)in oktober 2010
Het
gemeenschappelijk vakbondsfront verbind zich er toe om begin 2011 deze
invulling van koopkracht te evalueren.
Met vriendelijke groeten namens het,
ABVV Metaal team
29-06-2009 om 00:00
geschreven door /écrit par alex&marc
Nieuwsbrief nieuwe weblog ABVV Metaal / bbtk
Beste Collega, Vanaf nu krijgt u van ons een nieuwe versie van de weblog. Het ABVV Metaal/ bbtk staat voor verandering en wil zich steeds aanpassen aan nieuwe behoeften. Het vorige systeem stond bij directie en andere vakorganisaties ter discussie, omdat ook niet werknemers van ons bedrijf inzage hebben in het gebeuren bij Fabricom-gti, daarom zijn we genoodzaakt om een beveiliging in te voeren. Wij willen u vooral in de toekomst blijven informeren via ons digitaal weblog systeem. De belangrijkste veranderingen zijn: Het nieuws van het bedrijf noemt in de toekomst Syndicaal nieuws van de maand hierin zal al het belangrijke nieuws van het comité, ondernemingsraad en het syndicale nieuws in verwerkt worden. Verder is het nodig om te werken met een username en password. De username zal voor iedereen dezelfde zijn, infoabvv of infofgtb. Het password zal elke maand of indien nodig veranderen. Telkens er iets nieuws staat op de nieuwsbrief sturen wij u een bericht samen met uw username en password. Wij excuseren ons voor de ongemakkelijke situatie maar het belangrijkste is dat wij u kunnen blijven informeren over het reilen en zeilen bij Fabricom-gti. Alvast bedankt voor uw begrip. Namens het ABVV Metaal / bbtk Team
29-06-2009 om 00:00
geschreven door /écrit par alex&marc
22-06-2009
Vakantiewensen 2009
Beste collega's
Het ABVV Metaal / bbtk team wenst u
een prettige en
welverdiende
vakantie!
22-06-2009 om 11:38
geschreven door /écrit par alex&marc