Maandag en Dinsdag was ik weer eens op de Vijzelgracht om onze toekomst veilig over de drukke weg heen te loodsen. Mijn collega die daar eigenlijk dagelijks de honeurs waarneemt had een lang weekendje vrij en dus was ik de pias. Pias nou dat valt wel mee want desondanks dat het best wel een saaie klus is worden we door de ouders van de kinderen elke dag weer vrolijk goedemorgen toegewenst en de "dank jullie" vallen net zo vaak als de sneeuw van afgelopen winter, hij is nu nog niet af maar ik hoop dat de sneeuw nu wegblijft. Nadat de kinderen de school hebben betreden en de lessen aanvang hebben genomen hebben wij eigenlijk niets meer te doen dan wachten totdat de lessen afgelopen zijn en de kinderen weer huiswaards keren. Wij helpen dan yrachtverkeer dat moet lossen en eigenlijk gruwelijk in de weg staat. Wij doen dat uit "vrije wil" en niet omdat wij daar opdrascht voor hebben gekregen.Wij vinden dat dat bij het werk van een verkeersregelaar hoort.En anders moeten wij onze hesjes en jassen uittrekken want een verkeersregelaar die stom staat te kijken terwijl er een gevaarlijke situatie ontstaat doet afbreuk aan het vak.Om kwart over drie komen de kindertjes weer uit school opgewacht door een menigte papa's en mama's die hun grut weer meer naar huis nemen. Om kwart over drie is het fiestende Amsterdam ook voltallig aanwezig en zo ook op de Vijzel gracht. Komen er kindertjes aan bij mij bij het zebrapad (voetgangersoversteekplaats met een mooi galgje woord).Drukken netjes op het knopje komt er een jonge man aan racen.Lichtje springt op oranje en dat is voor mij het teken om in actie te komen dus ik stap rustig voor die jongeman op zijn fiets. Hij remt netjes en stopt bijna maar probeert toch langs mij te fietsen. Ik dus netjes een stapje opzij, wel weer voor zijn fiets uiteraard, probeert hij me langs de andere kant te passeren. Ik laat hem zachtjes voorbij fietsen kijkt hij opeens verwonderd achterom. Waarom komt ik nou niet vooruit ???....Omdat ik je bagage drager vast heb pannekoek het is nog steeds rood.
03-02-2010 om 22:22
geschreven door Chris
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:pannekoek van de week
24-01-2010
Terug in de tijd
Vandaag weer 8 meter onder de grond.Nee niet om het verkeer te regelen want dat is daar niet op die diepte.Althans nu nog niet want straks als het werk daar af is komt er daar een parkeergarage van 5 dekken.En dat allemaal boven op een station.Het station Rokin wel te verstaan.Het was er weer koud......en nat vandaag want het lekt hier en daar een beetje.Niet door de diepwanden die zo'n 40 tot 60 meter de grond ingaan maar door het dak.Het dak is van dik beton.Nu rijd daar de tram en overig verkeer overheen maar omdat er later, als het werk klaar is, op 21 meter een station komt zitten er nu al grote gaten in voor het toekomstige ventilatie systeem in.Men wil wel wat lucht hebben op die diepte als je de metro uit komt rollen.Die gaten zijn nu afgedekt met stalen platen om te voorkomen dat een afgeleide Tjech 13 a 14 meter naar beneden stort , want ze zijn nu op die diepte, en een krater slaat in de drassige bodem van Amsterdam.Na de verzakkingen op de Vijzelgracht willen we dat natuurlijk niet mee maken.Die platen zijn best wel zwaar maar sluiten helaas niet zo goed en daar bedoel ik mee dat ze niet echt waterkerend zijn.Ze zijn wel groot genoeg maar water, zijnde een vloeistof, vind toch een manier om onder de stalen plaat door te komen en druppel voor druppel naar beneden te druppen en je zo de indruk te geven dat je in een of andere middeleeuwse kerker beland bent.Tesamen met de ruwe diepwanden en de modderige bodem waan je je zo in de tijden dat oud amsterdam gebouwd werd.Kom eens lang en ga terug in de tijd.
Zoals ik als eens eerder vermeld heb zijn wij ook beveiligers en tijdens onze werkzaamheden als verkeersregelaars houden we dan ook toezicht,Je zult begrijpen dat de graad van toezicht verschilt per locatie.Als we met belijners mee zijn en ergens midden in de polder op een provinciale weg strepen staan te trekken is de graad van toezicht niet zo hoog.Wij houden niet bij of er ergens in het vrije veld een schaap verdwijnt.Mocht er eentje omvallen en niet meer overeind kunnen komen dan helpen wij het arme beest uiteraard wel maar dat komt zelden voor.Ik heb slechts een keer in mijn leven een schaap overeind gezet en hij bleef toen keurig rechtop staan wat eigenlijk niet zo verwonderlijk was want hij was al drie dagen dood.Vandaag waren wij weer in Haarlem en stond weer op mijn vertrouwde post op de viersprong.Daar is ook de Hema van Haarlem en daar voor de deur stond een wat sjofele meneer een krant te verkopen.De straat heette die krant dus ik ging ervan uit dat het hier een dakloze betrof.Hij had geen West Europees uiterlijk en ik vermoed dat hij uit de contreien van Roemenie kwam.Ik weet het ik mag niet bij voorbaat oordelen maar ben altijd wel alert op die mensen omdat daar relatief veel zakkenrollers tussen zitten.Ik had er gewoon een apart gevoel bij.Onderbuik gevoelens noemen ze dat in de beveiliging.Een vermoeden dat er iets niet klopt maar waar je niet meteen een vinger opleggen kunt.Er zit op die hoek tegenover de Hema ook een juwelier en.....ach ik vond het gewoon verdacht.Plots komen er uit de Bateljorisstraat vier jonge heren en een jonge dame met het zelfde uiterlijk maar deze waren heel modern gekleed.Voor mij had het familie kunnen zijn zo erg leken ze op elkaar.De jongelui spraken met de meneer en bleven ongeveer een kwatiertje bij hem staan en gingen daarna weer weg.Een uurtje later komen die jongelui weer terug Ze dralen wat om elkaar heen, spreken wat en roken wat en weg gaan de jongelui weer.Weer een uurtje later zijn ze weer terug en het tafereel herhaald zich.Mijn jonge collega wiens post weer weggevallen is komt mij een kop koffie brengen en hem valt eigenlijk meteen hetzelfde op en wij besluiten om ze toch maar goed in de gaten te houden maar wij kunnen ze eigenlijk nergens op betrappen behalve dan dat ze zich verdacht gedragen.Het komen en gaan van de jongelui herhaald zich de gehele dag.Omstreeks drie uur komt er een politie agent op de hoek staan en mijn collega besluit om hem aan te spreken over onze bevindingen.De agent besluit daarop om ze staande te houden om hun identiteit te achterhalen en wat blijkt.......gezocht wegens winkeldiefstallen.De agent bestelde een taxi voor ze,zo'n eentje met van die blauwe lichten boven op, en ze werden netjes naar een nieuw tijdelijk onderkomen vervoerd.De agent bedankte ons voor onze oplettendheid.Haarlem is weer iets veiliger geworden vandaag.
Gisteren was ik in Haarlem samen met nog twee collega's.Met een daarvan kan ik het heel goed vinden.Hij heeft een beetje dezelfde kijk als mij.Hij is ook net zo fanatiek als ik en heeft de juiste ziens en werkwijze.Hij is alleen een stuk jonger en daarom wat minder ervaring.Wij waren het al snel eens dat Haarlem best wel een mooie stad is, dat de fietsers hier asocialer zijn dan in Amsterdam, in Amsterdam fietsen ze lachend langs je in Haarlem schelden ze je ook nog eens verrot, dat het weer verdomd koud was en dat de klus niet echt spannend was.Wij stonden best wel ver uit elkaar maar nog net binnen het bereik van onze porto's.Ze zijn weer begonnen met de aanleg van de zogenaamde rode loper die uiteindelijk van het station naar de binnenstad moet lopen.Verleden jaar waren wij bezig in de Kruisstraat maar dit jaar beginnen ze bij het einde van de Jansstraat en dan zo de Smedestraat in.Dit betekend dat zowel de Jansstraat als de Smedestraat afgesloten zijn voor doorgaand verkeer.Aangezien er in die buurt veel, erg veel, is ingericht als een richtingsverkeer kun je wel nagaan dat er veel verwarring is over hoe nu op de plaats van bestemming te geraken.Wij staan dus veel uitleg te geven hoe men op de juiste plek kan komen.Omstreeks een uur of elf wordt de binnenstad afgesloten door beweegbare palen die uit de grond komen.Mijn jonge collega heeft dan helemaal niets meer te doen omdat geen enkel voertuig zijn post meer kan bereiken en hij gaat dan, zeg maar, aflossing doen.Hij komt dan altijd graag bij mijn post staan.Mijn post is op een viersprong als het ware De Kruisstraat,de Smedestraat, de Bateljorisstraat en het Krocht komen daar samen.De Kruisstraat en de Bateljorisstraat zijn twee winkelstraten waar veel publiek komt en omdat wij toch mannen zijn doen wij ook een beetje aan....ehhh....een soort van veekeuring als je het negatief wil omschrijven.En ons is opgevallen dat Haarlem een heel hoog percentage mooie vrouwen bezit. Haarlem 10 punten.
Wat mij onderweg opvalt is dat er mensen zijn die tijdens een file denken en zeggen; Ik moet invoegen aan het eind van de invoegstrook.Dat klopt maar men doet het niet als men gewoon door kan rijden dus als het verkeer op de snelweg met 100 km/uur of meer voorbij raast.Dan voegt men in wanneer het kan.Dus halverwege of zelfs aan het begin.Alleen als er een file staat, dus als het verkeer maar 20- a 30 km/uur rijdt dan moeten ze opeens aan het eind van de invoegstrook invoegen.Men raast het verkeer op de snelweg voorbij met een gang van pak ém beet 100km/uur en wil dan aan het einde invoegen waardoor het verkeer op de snelweg moet stoppen om ze er tussen te laten.Wat natuurlijk tot een nog langere file leidt uiteindelijk.Het is zo in Nederland dat als je niet kan invoegen je gewoon dient te wachten op de invoegstrook.Het verkeer dat zich al op de snelweg bevindt hoeft en mag zelfs niet stoppen. Ik zal het dus proberen uit te leggen hoe het hoort te werken ter bevordering van de doorstroming. Men voegt in op de snelheid die het verkeer op de snelweg heeft.Pas dus je snelheid aan en ga niet als een idioot langs een file razen maar voeg rustig in waar het kan.Zorg ervoor dat het verkeer op de snelweg door kan rijden.
Donderdag was ik weer op de RAI.We moesten met acht man heen en omdat de 9 persoons bus een technisch mankement vertoonde moesten we maar met twee busjes heen.Dat kwam mij wel goed uit want dan hoef ik niet half Nederland door om iedereen op zijn plek te krijgen.Ik ging via Purmerend en die anderen gingen via Akmaar.Bij Purmerend staat het ook altijd vast dus ik weer vroeg op pad.Wel een uurtje later als maandag maar toch vroeg genoeg al zeg ik het zelf.Als je om half zeven de A7 opdraait bij Hoorn dan ben je net voor de ergste drukte voorbij Purmerend en dan valt het nog wel mee bij Zaandam of Zaanstad of hoe ze het daar ook noemen.De Coentunnel is altijd al een drama daarom ga ik altijd de andere kant op daar.Het zijn wel meer kilometers maar het rijdt wel door dus het scheelt je uiteindelijk gewoon tijd.Ik weet niet wat ze met al het verkeer hebben gedaan maar weer geen file's.Ik denk dat hele bouw nog stil ligt ofzo want weer kon ik gewoon overal doorrijden.Dus weer om 07.00 aanwezig op de RAI.Lekker op tijd weer Chris......ze beginnen er al te wennen daar.Weer koffie drinken tot het je oren uitkomt maar om half negen waren mijn andere vijf collega's nog niet gearriveerd en begon ik mij toch zorgen te maken want tja er waren er 8 besteld door de RAI en we waren nu met zijn drieen.Je moet op de RAI je telefoon en portemonee inleveren.Dat is daar bedrijfsregelement en ik kon dus niet bellen waar ze bleven.Om half tien zie ik ze eindelijk over het terrein heen schuiven en ik baalde daar best wel van.Vier werden op de Arena ingedeeld.Dat is een parkeer gelegenheid die de RAI huurt als het erg druk dreigt te worden dus zij om pak hem beet tien uur op weg naar de Arena.Hebben ze een uur door het centrum gereden op zoek naar de Arena en waren ze om elf uur weer terug op de RAI om toch maar eens te vragen waar die Arena nu eigenlijk lag.Ik kreeg dat gelukkig later pas te horen anders had ik ze er persoonlijk via het luchtruim naar toe geschopt.'S middags moest ik ook naar de Arena samen met die ene die achter was gebleven op de RAI maar omdat ik niet wist waar hij was ben ik gewoon op de pendelbus gestapt en verwachtte dat hij dat dan ook zou doen.Maar je raad het al hij kon de pendelbus niet vinden.Het is ook zo moeilijk .......nadenken.De pendelbus staat namelijk waar al de bezoekers op de pendelbus stappen.Uiteindelijk is hij dan toch op de bus gestapt en vol goede moed op naar de Arena.Hij vond het toch wel vreemd dat de bus stopte op een parkeerterrein want hij moest naar de Arena.Dat er allemaal mannetjes en vrouwtjes liepen die de zelfde kleding droegen als dat hij had bracht geen verlichting in zijn verwarring.Dan ga ik wel lopen naar de Arena dacht hij bij zichzelf ik ben er toch al bijna ik kan het zien liggen en voor dat wij er erg in hadden waren wij hem al weer kwijt.Na een uur hebben wij hem gevonden dolende in een lege parkeergarage op weg naar het veld.Ik kan nu nog steeds niet begrijpen waarom hij dacht dat hij op een voetbalveld verkeer moest regelen.......de Pannekoek
16-01-2010 om 23:15
geschreven door Chris
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen) Categorie:pannekoek van de week
Boos
Woensdag was ik weer als parkeercontroleur in de weer, net zoals dinsdag trouwens, en ik was vrolijk bonnetjes aan het schrijven.Ik had een klein straatje als het ware.Drie niet betalers achter elkaar.De eerste waren mensen die in een naburig hotel verbleven en kwamen net aanlopen toen ik bij nummer 3 bezig was.Aiai riepen ze...nee toch ehh meneer.Ik netjes mijn bonnetje afgemaakt voor nummertje drie en acher het wissertje geschoven voordat ik naar nummertje een liep.Tja meneer de begintijd voor het betalen is hier om negen uur zei ik, het was inmiddels half tien.Hij vertelde mij dat hij net uit het hotel kwam en dat hij het daar nog gevraagd had of het kwaad kon, of hij niet al parkeergeld moest betalen.Dat hoefde niet hadden ze bij het hotel gezegt.Ze zijn nooit zo vroeg.Ik had al gezien dat zij, want ze waren met zijn vieren, inderdaad bepakt en bezakt waren en het voertuig zakte al aardig door zijn assen.Terwijl ik de meneer sta te vertellen dat als hij even een uurtariefje in de meter deponeerd ik zijn bonnetje seponeer, wij willen de gasten van de gemeente wel weer graag terug zien namelijk, komt nummertje drie aangelopen met zijn bonnetje.Heee ehhhh wat is dit zegt hij.Dus ik zeg gaat u eventjes naar uw auto dan kom ik zo bij u.Kwaad loopt hij naar zijn auto.Ik handel ondertussen de hotelgasten af en was al in een goede bui.Het wordt een lekker dagje zo dacht ik nog eerst schrijven en dan weer seponeren.Dus ik loop naar nummertje drie en wil een gesprek beginnen over starttijd en even deponeren in de meter begint hij meteen te blazen dat ik hem volg en om een hoekje te gluren sta om hem te bekeuren.Hij stond daar net twee minuten en hij was even naar de bank om geld te halen voor de parkeer automaat vijf minuten was hij weggeweest.Als je maar twee minuten daar staat en dan in die twee minuten vijf minuten weg bent geweest dan ben je voor mij een kunstenaar.Ik probeer om wel eens tijd te maken maar het is mij nog nooit gelukt.Het geld dat je bij de bank pint past niet in de automaat daar moet namelijk muntgeld in en dat kun je niet pinnen.Toen begon hij dat omdat hij zwart was, dat was hij niet hij was getint, hij de bekeuring had gekregen.Ik maar steeds proberen om hem tot rust te manen en dat wat hij wilde zo niet ging gebeuren maar hij had blijkbaar wat moeite met het luisteren naar wat er gezegt werd.Toen was ik opeens een K..kerlijer en een Kl...zak.Ik heb meneer netjes verteld dat hij in bezwaar kon gaan, het adres achterop de bekeuring stond en dat hij vooral goed moest opschrijven wat hij allemaal dacht en gezegt had.Enneh prettige dag nog ..........Pannekoek
16-01-2010 om 22:39
geschreven door Chris
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen) Categorie:pannekoek van de week
Chaos
Afgelopen maandag was ik in Amsterdam.Ik moest daar op de RAI om 09.00 uur beginnen maar omdat er een chaos op de weg was voorspeld door het knmi in verband met sneeuw en ijzel en gladde wegen enzovoorts.was ik al vroeg op pad gegaan om mijn team op te halen.05.00 uur om precies te zijn.De eerste die ik moest ophalen zou om 05.30 uur klaar moeten staan bij het station in Hoorn maar die kwam al niet opdagen.Lekker weer het begint al weer goed.Verwachtte vast een afbericht vanwege de verwachte chaos.Omdat ik via Heerhugowaard moest om nog wat gasten op te pikken ben ik dus via Alkmaar naar de RAI gegaan.Geen sneeuw, geen ijzel geen niets van wat ik had gedacht dus was ik om 07.00 op mijn werkplek op de RAI.Lekker op tijd weer Chris zeiden ze daar dus maar snel aan de koffie.Twee uur wachten valt niet mee en ergens baalde ik er wel van dat we niet in de chaos terecht waren gekomen.Omdat ik graag wat te doen wil hebben wilde ik heel erg graag op de taxi standplaats staan want daar is het ook altijd een chaos met al die verschillende taxi bedrijfjes die elkander het licht in de ogen niet gunnen.Het is altijd spannend om die gasten dan in het gareel te krijgen maar sinds kort doet de RAI nog maar met een bedrijf zaken en alleen zij,en dat is TCA, mogen daar klanten oppikken.Zij hebben hun eigen coordinatoren daar dus er is helemaal niets meer te beleven.Geen chaos in ieder geval.Gijs de werkverdeler op de RAI wist dat en dus mocht ik niet naar de taxi standplaats,nee Chris jij mag naar de P7.Ik balen...de P7...daar is helemaal niets aan.Een beetje staan bij een slagboom.....boring.Daar aangekomen werd ik doorverwezen naar het begin van de P7, dat is daar waar de opricht van de RAI bij de olympialaan uitkomt of andersom.Ik moest daar taxi's die klanten voor de RAI kwamen afzetten doorverwijzen naar de P9 en auto's die wilden parkeren naar de P1,P2 en P3.Ik wist al dat die Amsterdammers moeite hadden met verkeersregels maar wat ik daar zag gebeuren tarte zelfs mijn verbeeldingsvermogen.Alsof ik in Calcutta of Nairobie terecht was gekomen.Alles dwars door elkaar,tegen elkaar in,over de verkeerde rijbanen en ga zo maar door.Volgens mij word er in Nederland geleerd dat je een kruispunt vrij moet houden en dat betekend dat zelfs al staat je licht op groen je niet het kruispunt mag betreden als het nog niet vrij is.Blijkbaar geld dat niet in Amsterdam.En tot overmaat van ramp is er ook nog eens niets wat een verkeersregelaar daar aan kan doen want er staan teveel VRI's, dat zijn stoplichten weten jullie nog, op een tekleine ruimte.Heb ik toch nog mijn chaos gehad
Ik had al eens geschreven over de Noord/Zuid lijn in mooi Amsterdam.Welnu hebben wij daar nog een klus.Namelijk op het Rokin ook een van de toekomstige stations en ook een van de bouwputten die stil gelegt is na de calamiteit op de Vijzelgracht.Ook op het Rokin wordt namelijk gebouwd in de nabijheid van historische gebouwen die absoluut niet mogen verzakken.Zij, dat zijn de gravers, zitten nu ongeveer op 15 meter diepte en als je ervanuit gaat dat het station op 21 meter en nogwat komt kun je wel zeggen dat ze pas op de helft zijn.Zeg nu niet meteen eehhhh Chris 15 plus 15 is 30 en geen 21 want de rails en het station moeten wel op een goede harde vloer gemaakt worden dus ze zullen eerst dieper moeten en dan terug opbouwen naar die 21 meter nog wat.Het is een interesant project die Noord Zuid lijn en er wordt veel over geschreven en gesproken.Een heleboel negatief natuurlijk want de brave burger heeft geen flauw benul van wat er nu eigenlijk gebeurt daar beneden.Dat besefte de aannemer ook en die heeft dus sinds kort een uitkijkpunt geopend op het Rokin.Daar kunnen de geintresseerde mensen een glimp opvangen van wat er daar eigenlijk allemaal plaats vind.Mijn collegae aldaar kunnen u daar tekst en uitleg over geven.Kom gerust eens langs u kunt zo naar binnen lopen.
Het was koud vandaag......gisteren eigenlijk ook al maar dat was gisteren.Ik was vandaag, en gisteren eigenlijk ook al, ingezet als parkeercontroleur.Een taak als toezichthouder.Een leuke job bonnen schrijven en weer seponeren.De gemeente waar wij dit voor doen heeft ons gezegt dat wij een opvoedende taak hebben eerder dan een verbaliserende.De bonnetjes worden natuurlijk wel geschreven.Als je net komt aanlopen wil ik nog wel eens een regelingetje treffen.Even een uurtariefje in de meter en ik haal de bekeuring er weer af.Iets wat door velen zeer gewaardeert wordt want ja het scheelt je al gauw 50 euries.Kom je niet net aanlopen en ik ben al weer weg,verderop naar de volgende tja dan heb je pech.Dan moet je naar het kantoor komen en dan maar hopen dat ik nog steeds coulant ben want tja je smoes of verhaal moet dan wel erg geloofwaardig zijn.Meestal is dat niet zo en dan blijft de sanctie gewoon staan.Het is zo dat er een eind tijd op je parkeerbonnetje staat.Heb je nog een minuut als ik bij je auto ben heb je geluk dan loop ik gewoon door naar de volgende.Om te voorkomen dat collega's, of parkeercontroleurs, bij je auto gaan staan wachten tot die ene minuut is verstreken is er ook nog een zogenaamde uitlooptijd .In de gemeente waar wij voor werken is dat 10 minuten.Dus eigenlijk 10 minuten extra parkeertijd.Zijn er dus daarvan 9 minuten verstreken als ik bij je auto kom dan....loop ik gewoon door naar de volgende.Eigenlijk ben je dan 9 minuten te laat maar ik ben dan 1 minuut te vroeg.Zijn er 11 minuten verstreken na de officiele aflooptijd van je kaartje krijg je dus meteen een bon van mij.Ik kan immers niet blijven uitstellen en de automobilist dient voldoende parkeergeld in de meter te stoppen laat dat wel duidelijk zijn.Vandaag had ik er weer zo'n een 13 minuten te laat.Bonnetje geschreven want hij was nergens te bekennen.Netjes onder de ruitewisser geschoven en verder gegaan met mijn werk.Half uurtje later een warme bak koffie gehaald op kantoor want het was koud.Krijg ik het verzoek of ik even naar de balie beneden wil komen.Daar ga je dan.Wat nu weer?Staat daar een meneer van middelbare leefdtijd die met een bonnetje van mij staat.Hij zegt tegen mij : Ik voel mij eigenlijk een sukkel want ik was op tijd op weg gegaan naar mijn auto.Het is glad dus ik ben echt optijd weggegaan maar onderweg gaat er een oudere mevrouw gruwelijk onderuit met haar fiets.Ik vond dat ik haar weer overeind moest helpen want met dit weer en deze gladheid moeten we een beetje op elkaar letten.Hij zegt ik voelde mij een Held want ik had mijn naaste geholpen al was het geen bekende van mij.Maar nu voel ik mij een sukkel want was ik maar doorgelopen dan was ik op tijd bij mijn auto geweest.
Zo werkt het bij mij dus niet.Ik heb hem verteld dat hij geen sukkel was en dat ik het zeer waardeer dat hij iemand, wie het dan ook moge zijn, te hulp schiet.Ik heb hem gezegt dat desondanks ik niet kon controleren of zijn verhaal klopte ik er van uit ging dat hij de waarheid sprak,hij kwam ook zeer oprecht over.Ik heb zijn bekeuring verscheurt want dit zijn de mensen die we nodig hebben in onze nabijheid.Vandaag is hij de held.
Het bedrijf waar ik werkzaam voor ben is tevens een opleidings centrum voor beveilgers.Je kan daar dus je beveiliger 2 diploma halen.Ik heb dat dus ook gedaan en naast verkeersregelaars werk doe ik dus ook wel eens beveiligings werk.Druk mannetje als ik ben heb ik ook nog even mijn praktijkbegeleiders diplomatje gehaald en daar doe ik ook wel eens wat mee.Ik meld het even want daar ga ik jullie tezijndertijd ook van op de hoogte houden.
Iedereen is vandaag de dag wel bekend met het schijnbaar eeuwig durende maar o zo mooie project van de Noord-Zuid lijn te Amsterdam.Een heuse aanwinst voor onze hoofdstad die naar mijn bescheiden mening in de toekomst heel wat verkeers problematiek zal gaan oplossen.Welnu het bedrijf waar ik voor werk staat daar vanaf de start van het project.Dat is ongeveer drie jaar nu.In den beginne was er veel werk en lange dagen maar sinds de calamiteiten op de Vijzelgracht ligt het werk prakties stil.Besluitvoering duurt nu eenmaal lang en zelfs een verkeersregelaar kan daar weinig vaart in brengen.Op, of eigenlijk onder, de Vijzelgracht komt een best wel groot station en dat betekend een grote bouwput.Om het leed voor de lokale bevolking wat te verlichten is deze grote bouwput in tweeen gedeelt en dat wil zeggen dat er bij de reeds bestaande voetgangersoversteek plaats,dat is een zebrapad in gewoon Nederlands,een voetgangers doorsteek is gemaakt opdat de welwillende brave burger niet honderden meters hoeft om te lopen.In tegenstelling tot de rest van Nederland denkt men in Amsterdam dat je daar dan ook mag fietsen maar dat is dus niet zo.Omdat men voor de aanvang van de bouw in Amsterdam een beetje moeite had met zebra paden en voetgangers is daar een VRI bij geplaatst.Een VRI is een verkeers regel instalatie, waar ik vandaan kom noemen ze dat gewoon een stoplicht maar ja dat is niet duidelijk genoeg denk ik.Daar waar het zebra pad eindigd begin een zijstraat van de Vijzelgracht alwaar je na ongeveer 15 meter een basisschool tegenkomt die uiteraard bevolkt wordt door onze toekomst.Omdat het licht bovenin die VRI, dat is dat rode licht, waarschijnlijkt werkt als een rode lap op een stier op een Amsterdammer zijn wij daar ook nog eens bij gezet.Om er voor te zorgen dat de toekomst niet aan flenters wordt gereden door woest briesende fietsers of andere snelheids duivels.Neen u bent niet op de wallen beland dat rode licht betekend gewoon dat u moet stoppen.....Pannekoek.
06-01-2010 om 00:00
geschreven door Chris
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Categorie:pannekoek van de week
Rozen en Asfalt
Het leven van een verkeersregelaar gaat niet over rozen.Vaak over asfalt en soms zelfs over een moterkap.Het is een beetje een onbegrepen beroep want wie zijn nu die malloten die bij nacht en ontij zomaar met hun leven spelen door midden op de weg te gaan staan om het verkeer tegen te houden en te regelen.Om dat goed uit te leggen moet men weten waarom de verkeersregelaars ontstaan zijn.Vroeger was het een politie taak het verkeer in goede banen te leiden en de zogenoemde verkeerspolitie was daar verantwoordelijk voor.Zij regelde het verkeer bij kruisingen, ongevallen(overheidstaak) en evenementen(geen overheidstaak) maar niet bij werkzaamheden aan of rondom de openbare weg.Omdat er toch redelijk veel wegwerkers van de weg gereden werden heeft de overheid besloten om de functie verkeersregelaar in het leven te roepen.Het gaf de overheid tevens de mogenlijkheid om de verkeerspolitie weg te bezuinigen zodat de verkeersregelaar een halve politie taak kreeg.Wel het recht om het verkeer overal te regelen maar niet de mogenlijkheid om sancties uit te delen want dat is en blijft een taak van de overheid en volkomen terecht uiteraard.Overal waar nu aan of rondom de openbare weg zich werkzaamheden of evenementen afspelen is het wettelijk verplicht om verkeersregelaars in te zetten om de veiligheid van wegwerkers en verkeersdeelnemers te waarborgen.Het is een spel waarbij de verkeersregelaar de scheidsrechter is en voor een goede en eerlijke doorstroming van het verkeer en een veilige werkplek voor de mensen die werken aan de weg verantwoordelijk is.Het is dus o zo belangrijk(het is verplicht) de aanwijzingen op te volgen,hoe moeilijk het soms voor verkeerdeelnemers is om het waarom te begrijpen.De verkeersregelaar weet namelijk wanneer het veilig is om te rijden of te werken.Het zijn niet alleen de verkeersdeelnemers die de aanwijzigingen dienen op te volgen.Ook de werklieden dienen gehoor te geven aan de aanwijzigingen want het is soms echt nodig om verkeer door te laten stromen om onveilige situaties op de openbare weg te voorkomen,al zal dat niet zo vaak voorkomen want de verkeersregelaar zal meestal zorgdragen voor een werkvak en een verkeersvak.Het ongemak bij werkzaamheden aan de weg zal er altijd zijn maar de verkeersregelaar zal dat trachten te verlichten.Dat zijn dus die malloten die midden op de weg staan.