Afgelopen maandag was ik in Amsterdam.Ik moest daar op de RAI om 09.00 uur beginnen maar omdat er een chaos op de weg was voorspeld door het knmi in verband met sneeuw en ijzel en gladde wegen enzovoorts.was ik al vroeg op pad gegaan om mijn team op te halen.05.00 uur om precies te zijn.De eerste die ik moest ophalen zou om 05.30 uur klaar moeten staan bij het station in Hoorn maar die kwam al niet opdagen.Lekker weer het begint al weer goed.Verwachtte vast een afbericht vanwege de verwachte chaos.Omdat ik via Heerhugowaard moest om nog wat gasten op te pikken ben ik dus via Alkmaar naar de RAI gegaan.Geen sneeuw, geen ijzel geen niets van wat ik had gedacht dus was ik om 07.00 op mijn werkplek op de RAI.Lekker op tijd weer Chris zeiden ze daar dus maar snel aan de koffie.Twee uur wachten valt niet mee en ergens baalde ik er wel van dat we niet in de chaos terecht waren gekomen.Omdat ik graag wat te doen wil hebben wilde ik heel erg graag op de taxi standplaats staan want daar is het ook altijd een chaos met al die verschillende taxi bedrijfjes die elkander het licht in de ogen niet gunnen.Het is altijd spannend om die gasten dan in het gareel te krijgen maar sinds kort doet de RAI nog maar met een bedrijf zaken en alleen zij,en dat is TCA, mogen daar klanten oppikken.Zij hebben hun eigen coordinatoren daar dus er is helemaal niets meer te beleven.Geen chaos in ieder geval.Gijs de werkverdeler op de RAI wist dat en dus mocht ik niet naar de taxi standplaats,nee Chris jij mag naar de P7.Ik balen...de P7...daar is helemaal niets aan.Een beetje staan bij een slagboom.....boring.Daar aangekomen werd ik doorverwezen naar het begin van de P7, dat is daar waar de opricht van de RAI bij de olympialaan uitkomt of andersom.Ik moest daar taxi's die klanten voor de RAI kwamen afzetten doorverwijzen naar de P9 en auto's die wilden parkeren naar de P1,P2 en P3.Ik wist al dat die Amsterdammers moeite hadden met verkeersregels maar wat ik daar zag gebeuren tarte zelfs mijn verbeeldingsvermogen.Alsof ik in Calcutta of Nairobie terecht was gekomen.Alles dwars door elkaar,tegen elkaar in,over de verkeerde rijbanen en ga zo maar door.Volgens mij word er in Nederland geleerd dat je een kruispunt vrij moet houden en dat betekend dat zelfs al staat je licht op groen je niet het kruispunt mag betreden als het nog niet vrij is.Blijkbaar geld dat niet in Amsterdam.En tot overmaat van ramp is er ook nog eens niets wat een verkeersregelaar daar aan kan doen want er staan teveel VRI's, dat zijn stoplichten weten jullie nog, op een tekleine ruimte.Heb ik toch nog mijn chaos gehad
Ik had al eens geschreven over de Noord/Zuid lijn in mooi Amsterdam.Welnu hebben wij daar nog een klus.Namelijk op het Rokin ook een van de toekomstige stations en ook een van de bouwputten die stil gelegt is na de calamiteit op de Vijzelgracht.Ook op het Rokin wordt namelijk gebouwd in de nabijheid van historische gebouwen die absoluut niet mogen verzakken.Zij, dat zijn de gravers, zitten nu ongeveer op 15 meter diepte en als je ervanuit gaat dat het station op 21 meter en nogwat komt kun je wel zeggen dat ze pas op de helft zijn.Zeg nu niet meteen eehhhh Chris 15 plus 15 is 30 en geen 21 want de rails en het station moeten wel op een goede harde vloer gemaakt worden dus ze zullen eerst dieper moeten en dan terug opbouwen naar die 21 meter nog wat.Het is een interesant project die Noord Zuid lijn en er wordt veel over geschreven en gesproken.Een heleboel negatief natuurlijk want de brave burger heeft geen flauw benul van wat er nu eigenlijk gebeurt daar beneden.Dat besefte de aannemer ook en die heeft dus sinds kort een uitkijkpunt geopend op het Rokin.Daar kunnen de geintresseerde mensen een glimp opvangen van wat er daar eigenlijk allemaal plaats vind.Mijn collegae aldaar kunnen u daar tekst en uitleg over geven.Kom gerust eens langs u kunt zo naar binnen lopen.
Het was koud vandaag......gisteren eigenlijk ook al maar dat was gisteren.Ik was vandaag, en gisteren eigenlijk ook al, ingezet als parkeercontroleur.Een taak als toezichthouder.Een leuke job bonnen schrijven en weer seponeren.De gemeente waar wij dit voor doen heeft ons gezegt dat wij een opvoedende taak hebben eerder dan een verbaliserende.De bonnetjes worden natuurlijk wel geschreven.Als je net komt aanlopen wil ik nog wel eens een regelingetje treffen.Even een uurtariefje in de meter en ik haal de bekeuring er weer af.Iets wat door velen zeer gewaardeert wordt want ja het scheelt je al gauw 50 euries.Kom je niet net aanlopen en ik ben al weer weg,verderop naar de volgende tja dan heb je pech.Dan moet je naar het kantoor komen en dan maar hopen dat ik nog steeds coulant ben want tja je smoes of verhaal moet dan wel erg geloofwaardig zijn.Meestal is dat niet zo en dan blijft de sanctie gewoon staan.Het is zo dat er een eind tijd op je parkeerbonnetje staat.Heb je nog een minuut als ik bij je auto ben heb je geluk dan loop ik gewoon door naar de volgende.Om te voorkomen dat collega's, of parkeercontroleurs, bij je auto gaan staan wachten tot die ene minuut is verstreken is er ook nog een zogenaamde uitlooptijd .In de gemeente waar wij voor werken is dat 10 minuten.Dus eigenlijk 10 minuten extra parkeertijd.Zijn er dus daarvan 9 minuten verstreken als ik bij je auto kom dan....loop ik gewoon door naar de volgende.Eigenlijk ben je dan 9 minuten te laat maar ik ben dan 1 minuut te vroeg.Zijn er 11 minuten verstreken na de officiele aflooptijd van je kaartje krijg je dus meteen een bon van mij.Ik kan immers niet blijven uitstellen en de automobilist dient voldoende parkeergeld in de meter te stoppen laat dat wel duidelijk zijn.Vandaag had ik er weer zo'n een 13 minuten te laat.Bonnetje geschreven want hij was nergens te bekennen.Netjes onder de ruitewisser geschoven en verder gegaan met mijn werk.Half uurtje later een warme bak koffie gehaald op kantoor want het was koud.Krijg ik het verzoek of ik even naar de balie beneden wil komen.Daar ga je dan.Wat nu weer?Staat daar een meneer van middelbare leefdtijd die met een bonnetje van mij staat.Hij zegt tegen mij : Ik voel mij eigenlijk een sukkel want ik was op tijd op weg gegaan naar mijn auto.Het is glad dus ik ben echt optijd weggegaan maar onderweg gaat er een oudere mevrouw gruwelijk onderuit met haar fiets.Ik vond dat ik haar weer overeind moest helpen want met dit weer en deze gladheid moeten we een beetje op elkaar letten.Hij zegt ik voelde mij een Held want ik had mijn naaste geholpen al was het geen bekende van mij.Maar nu voel ik mij een sukkel want was ik maar doorgelopen dan was ik op tijd bij mijn auto geweest.
Zo werkt het bij mij dus niet.Ik heb hem verteld dat hij geen sukkel was en dat ik het zeer waardeer dat hij iemand, wie het dan ook moge zijn, te hulp schiet.Ik heb hem gezegt dat desondanks ik niet kon controleren of zijn verhaal klopte ik er van uit ging dat hij de waarheid sprak,hij kwam ook zeer oprecht over.Ik heb zijn bekeuring verscheurt want dit zijn de mensen die we nodig hebben in onze nabijheid.Vandaag is hij de held.
Het bedrijf waar ik werkzaam voor ben is tevens een opleidings centrum voor beveilgers.Je kan daar dus je beveiliger 2 diploma halen.Ik heb dat dus ook gedaan en naast verkeersregelaars werk doe ik dus ook wel eens beveiligings werk.Druk mannetje als ik ben heb ik ook nog even mijn praktijkbegeleiders diplomatje gehaald en daar doe ik ook wel eens wat mee.Ik meld het even want daar ga ik jullie tezijndertijd ook van op de hoogte houden.
Iedereen is vandaag de dag wel bekend met het schijnbaar eeuwig durende maar o zo mooie project van de Noord-Zuid lijn te Amsterdam.Een heuse aanwinst voor onze hoofdstad die naar mijn bescheiden mening in de toekomst heel wat verkeers problematiek zal gaan oplossen.Welnu het bedrijf waar ik voor werk staat daar vanaf de start van het project.Dat is ongeveer drie jaar nu.In den beginne was er veel werk en lange dagen maar sinds de calamiteiten op de Vijzelgracht ligt het werk prakties stil.Besluitvoering duurt nu eenmaal lang en zelfs een verkeersregelaar kan daar weinig vaart in brengen.Op, of eigenlijk onder, de Vijzelgracht komt een best wel groot station en dat betekend een grote bouwput.Om het leed voor de lokale bevolking wat te verlichten is deze grote bouwput in tweeen gedeelt en dat wil zeggen dat er bij de reeds bestaande voetgangersoversteek plaats,dat is een zebrapad in gewoon Nederlands,een voetgangers doorsteek is gemaakt opdat de welwillende brave burger niet honderden meters hoeft om te lopen.In tegenstelling tot de rest van Nederland denkt men in Amsterdam dat je daar dan ook mag fietsen maar dat is dus niet zo.Omdat men voor de aanvang van de bouw in Amsterdam een beetje moeite had met zebra paden en voetgangers is daar een VRI bij geplaatst.Een VRI is een verkeers regel instalatie, waar ik vandaan kom noemen ze dat gewoon een stoplicht maar ja dat is niet duidelijk genoeg denk ik.Daar waar het zebra pad eindigd begin een zijstraat van de Vijzelgracht alwaar je na ongeveer 15 meter een basisschool tegenkomt die uiteraard bevolkt wordt door onze toekomst.Omdat het licht bovenin die VRI, dat is dat rode licht, waarschijnlijkt werkt als een rode lap op een stier op een Amsterdammer zijn wij daar ook nog eens bij gezet.Om er voor te zorgen dat de toekomst niet aan flenters wordt gereden door woest briesende fietsers of andere snelheids duivels.Neen u bent niet op de wallen beland dat rode licht betekend gewoon dat u moet stoppen.....Pannekoek.
06-01-2010 om 00:00
geschreven door Chris
0
1
2
3
4
5
- Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen) Categorie:pannekoek van de week
Rozen en Asfalt
Het leven van een verkeersregelaar gaat niet over rozen.Vaak over asfalt en soms zelfs over een moterkap.Het is een beetje een onbegrepen beroep want wie zijn nu die malloten die bij nacht en ontij zomaar met hun leven spelen door midden op de weg te gaan staan om het verkeer tegen te houden en te regelen.Om dat goed uit te leggen moet men weten waarom de verkeersregelaars ontstaan zijn.Vroeger was het een politie taak het verkeer in goede banen te leiden en de zogenoemde verkeerspolitie was daar verantwoordelijk voor.Zij regelde het verkeer bij kruisingen, ongevallen(overheidstaak) en evenementen(geen overheidstaak) maar niet bij werkzaamheden aan of rondom de openbare weg.Omdat er toch redelijk veel wegwerkers van de weg gereden werden heeft de overheid besloten om de functie verkeersregelaar in het leven te roepen.Het gaf de overheid tevens de mogenlijkheid om de verkeerspolitie weg te bezuinigen zodat de verkeersregelaar een halve politie taak kreeg.Wel het recht om het verkeer overal te regelen maar niet de mogenlijkheid om sancties uit te delen want dat is en blijft een taak van de overheid en volkomen terecht uiteraard.Overal waar nu aan of rondom de openbare weg zich werkzaamheden of evenementen afspelen is het wettelijk verplicht om verkeersregelaars in te zetten om de veiligheid van wegwerkers en verkeersdeelnemers te waarborgen.Het is een spel waarbij de verkeersregelaar de scheidsrechter is en voor een goede en eerlijke doorstroming van het verkeer en een veilige werkplek voor de mensen die werken aan de weg verantwoordelijk is.Het is dus o zo belangrijk(het is verplicht) de aanwijzingen op te volgen,hoe moeilijk het soms voor verkeerdeelnemers is om het waarom te begrijpen.De verkeersregelaar weet namelijk wanneer het veilig is om te rijden of te werken.Het zijn niet alleen de verkeersdeelnemers die de aanwijzigingen dienen op te volgen.Ook de werklieden dienen gehoor te geven aan de aanwijzigingen want het is soms echt nodig om verkeer door te laten stromen om onveilige situaties op de openbare weg te voorkomen,al zal dat niet zo vaak voorkomen want de verkeersregelaar zal meestal zorgdragen voor een werkvak en een verkeersvak.Het ongemak bij werkzaamheden aan de weg zal er altijd zijn maar de verkeersregelaar zal dat trachten te verlichten.Dat zijn dus die malloten die midden op de weg staan.