Zondag 4 maart
Een vrije dag. Wat doe je daarmee? Wij besloten om de rijke Westerling uit te hangen en namen alle kinderen van de shelter mee naar het pretpark van Bhubaneswar. Om twee uur vertrokken we met de hele bende. 44 personen telde onze groep en we pasten allemaal in 3 minibusjes. Comfortabel was anders. Veilig al even min, maar het bespaarde wel de huur van een bus en chauffeur. De volledige groep mocht binnen aan dezelfde prijs als één dagticket in het pretpark met de man met de lange nek. 44 ijsjes en 3 flessen limonade voor amper tien euro. Voor ons een peulschil, voor hen een maandloon.
Gammele achtbanen, krakkemikkige waterfietsen, afschilferende polyester rupsen, een gevaarlijk piepende heen en weer zwaaiende piratenboot, een scheef reuzenrad met een extra versnelling en een botsautobaan met acht autos waarvan vier een stuur of een zetel misten. 3D-filmen waarbij het de link met de buitenwereld nooit verloren ging omdat de deur op een kier bleef staan en een komisch spookhuis. Dat is wat de volwassenen zagen. Wat zagen de kinderen? Fun, fun, fun! Behalve voor twee ongelukkige dan. Die zagen nog iets anders. Na een duizelingwekkende rit verscheen de inhoud van hun maag terug op hun schoot (of op die van de overbuur).
Zelf pasten we voor een aantal attracties. Niet omdat het gevaar er in bestond gescalpeerd te worden, uit de attractie gezwierd te worden omdat ze net niet die veiligheidsmaatregelen hebben die wij gewoon zijn of om een degelijke teug water in te slikken wanneer het wagentje met hoge snelheid het water in knalt. Wel omdat onze evenwichtsorganen niet akkoord gingen met de snelle opeenvolging van rotaties en verticale bewegingen. Als na een tweede attractie de benen week worden, het hoofd draait en de maag zich verzet, dan wordt het tijd om even een paar attracties over te slaan. En zo aanschouwden we al dat plezier van aan de zijkant. We genoten ervan.
Allemaal nog een ijsje en terug de minibusjes in.
Maandag 5 maart
Toch nog terug naar Bhuda Nagar. Eergisteren namen we officieus afscheid van deze plek, maar vandaag mochten we nog een keer terug. Nog even op de val reep moeten we er een aantal slums door jagen. Geen interviews, geen enquêtering van moeders, niks te meten of wegen van moeders, enkel de antropometrische gegevens worden verwacht. Reden: onze twijfels bij de selectie van de kinderen die we tot op heden bezochten en het toch wel erg verrassende (voorlopige) resultaat. Zo op het eerste zicht zou ondervoeding namelijk helemaal geen probleem in de slums zijn. Twijfelachtig en daarom de moeite waard om het toch even anders te bekijken. Alleen hadden wij verwacht dat een volgende lichting dat zou doen. Niet dus.
Onze tolken zijn na een ochtendshift afgepeigerd en energieloos, maar onder lichte druk van onze motivatie keren ze s middags toch met ons terug richting Bhuda Nagar 2. Ook deze slum bezochten we de afgelopen week. Een vreselijk smerige slum, met ongelofelijk veel inwoners op een ontzettend kleine oppervlakte. Deze slum heeft tot nog toe het meeste weg van het stereotype beeld dat men bij een slum zou hebben. Open rioleringen met daarover losliggende tegels die het pad met de voordeur verbinden. Afval dat rondslingert op de straten van de nauwe steegjes. Bouwvallige huisje, verloederde kinderen en ouders met een verleden waar wij misschien toch maar liever niets over weten. Een oude 160-jarige man met ingevallen wangen, uitstekende sleutelbeenderen en ribben die aan de buitenkant van zijn lichaam lijken te liggen, ligt op een keiharde houten bank onder het afdak van zijn huisje. Onder de bank krabt een half kale hond met ontstoken ogen zich tot bloedens toe aan zijn buik. Massas emmers, kruiken en kommen aan de centrale watervoorziening midden in de slum. Direct er achter ligt een grote hoop bakstenen bedekt met papier, plastiek en isimo. Een beekje bruin water baant zich vanaf de kraan een weg doorheen de slum en zorgt er voor dat je steeds naar de grond moet kijken om tijdig te registreren waar je beter niet in trapt. Een jongetje dat in de riool staat te plassen en een beetje verder op een naakte kleuter die met een plastiek dopje in die zelfde riool speelt. Rond rennende kinderen die je wel honderd keer tegen komt ook al lijkt je dat onmogelijk want hoe zijn die plots daar geraakt. Maar ze kennen de steegjes, de afkortingen en zijn soms ook gewoon zeer snel. Ze glippen langs je door, ze kruipen tussen je benen door. Groepen moeders onder een laag afdakje. Ze discussiëren luidruchtige en als een kleine net iets te vervelend doet, krijgt die een tik die bij ons al lang niet meer in de categorie van educatieve tikken te plaatsen zou zijn. Een jonge man met een koordje om zijn torso dat aangeeft dat hij uit de Brahmanen kaste komt passeert ons, lacht even scheef en negeert ons verder.
Op twee uur tijd onderwerpen we 32 kinderen aan wat, afgaand op hun gekrijs en gebrul, blijkbaar middeleeuwse folterpraktijken zijn. Meer dan wegen, meten en de MUAC doen we echter niet. Onze tolken zijn ondertussen murw en veel kunnen we er niet meer mee aanvangen. Maar ze hebben ons wel goed geholpen. We ronden deze sessie dan ook af.
Even terug naar het kantoor. Wat geld halen, wat drinken en een andere broek aan doen want een erg ontspannen kleine deelde de inhoud van zijn blaas met Ivo. En dan verder naar het Choreography Festival of Dance 2012. Gehaast vertrekken we, want volgens onze escort (die we steevast meekrijgen omdat ze denken dat het hier te onveilig is voor ons) begint het stipt om half zeven. Maar welke goede voorstelling begint nu stipt op tijd? Dat doen ze bij ons toch ook niet. We hadden ons een open air podium voorgesteld met live muziek, kraampjes met eten en prularia. Massas volk en de gezellige sfeer zoals we die van theater op de markt kennen. Maar zo was het niet. In tegendeel. We zaten in een airconditioned en naar wierrook ruikende schouwburg met cinemazetels. De lichten gaan uit, een statig koppel in het midden van het podium doet een onverstaanbare presentatie, een spookachtige stem herhaalt het laatste dat zij vertelden en we dan laten ons onderdompelen in een wereld van hyperlaxiteit, hyperexpressie en tegendraadse dansbewegingen. Orissas traditionele dansen gebracht in een typische Indische sfeer weten ons te bekoren.
Dinsdag 6 maart
Uitspraak van de dag: Joyce you look very intelligent, you look beautiful. Ivo, you look tired.
Ons laatste bezoek aan de slums. Bhuda Nagar 2 is het beeld waarmee we afsluiten. Een beetje een vertekend beeld, want lang niet alle slums waren zo mistroostig als deze. Maar als we voor de laatst de slum uit wandelen richting share-auto worden we hartelijk uitgewuifd door een horde kinderen. Vuil, halfgekleed, met snottebellen besmeerd, met vers geëlektrocuteerde kapsels en van kop tot teen bedekt met zand en stof staan ze met zn twintigen naar ons te roepen, te lachen en te zwaaien. Bye! Thank you! How are you! Whats your name! Your country coin please! Bye!. Al het Engels dat ze kennen werpen ze naar voren. We draaien ons om en wuiven terug.
Naarmate we de grote baan naderen en de drukte van daar ons tegemoet komt, verdwijnen de kinderstemmen langzaam in het geronk van motoren en het lawaai van klaxons. De groep wordt steeds kleiner en kleiner.
En dan zijn ze plots weg. Uit het zicht maar niet uit het geheugen








06-03-2012, 00:00 geschreven door Joyce en Ivo 
|