"Eerst was de god van het christendom de
schepper van de wereld, machtig, oneindig goed, wijs en verstandig. Tot in de
zeventiende eeuw werd dat in het Westen aanvaard. Later heeft men vastgesteld
dat dit contradictorisch is. Als God oneindig wijs en machtig is, zou hij een
wereld zonder lijden kunnen scheppen. Maar vermits het lijden bestaat, is hij
ofwel niet de schepper, ofwel niet oneindig wijs. Toen heeft men geprobeerd om
dat godsbeeld in te krimpen door te stellen dat God misschien niet almachtig of
niet oneindig wijs is. Dat betekent dat men een woord introduceert waarvan men
van tevoren zegt dat we de betekenis ervan niet kunnen achterhalen. Dat is
bedenkelijk. Eigenlijk zegt men: er moet iets aan dat woord beantwoorden, maar
we weten niet wat. Waarom hebben we dat woord dan nodig?
Het is alsof iemand het zou hebben over een
pierewiet, maar niet precies kan zeggen wat hij daarmee bedoelt. Als hij zegt:
Je mag daar geen negatief beeld over vormen, want het is een heel belangrijk
begrip, zou ik vragen: zeg er dan toch een iéts over. Als hij dan beweert dat
wij het niet kunnen begrijpen met ons menselijk verstand, wat heb ik daar dan
aan? Het verschil tussen een pierewiet en God is enkel en alleen dat iedereen
weet dat een pierewiet niets betekent, terwijl men God nog altijd associeert
met die van het christendom. Maar zowel pierewiet als God zijn woorden zonder
betekenis."
Het volledige interview vind je in het volgende boek van Will Jensen.