• dag 36 en 37 einde van de reis
  • dag 35
  • dag 34
  • dag 33
  • dag 32

• bloggen.be
    fietstocht naar Compostela in 2009
    coolens gerda
    09-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.op de terugtocht van de testrit

Gisteren was het een moeilijke dag, met veel regen en wind.Ik heb zo'n 90 km gefietst tot in Bony . Niet alles liep van een "leien dakje ".
    Ik ben een paar keer verkeerd gereden , vooral in Cambrai was het moeilijk . Wanneer ik s'avonds nog eens terugkeek naar mijn boekje van
    " CLEMENS " zag ik dat er een plannetje van Cambrai zelf, ook instond. Dit zal ik dus nooit meer vergeten .
    Er viel ook veel regen uit de hemelpoorten, maar het ergste was die wind,  vooral als het bergop was . Ik heb hard op mijn pedalen moeten duwen en op sommige ogenblikken kon ik maar een 6 km per uur fietsen.
    Als de weergoden mij lieten kiezen, had ik toch graag  " de wind vanachter " zodat ik minder hard moet steken .
    Qua conditie vind ik dat het goed gaat . Ik voel ook geen pijn in mijn kuiten. Met  " mijn achterwerk " gaat het ook goed , maar " het voorwerk "
    dat is iets anders . Ik zal de voorkant van het zadel  wat lager moeten zetten, zodat er minder wrijving ontstaat .
    Vandaag ben ik op de terugweg en heb gereserveerd in Landas ( waar ik de eerste keer ook geslapen heb, want het was er goed )
    Ik moet zeggen dat ik vandaag merk dat ik al veel beter de plannetjes kan lezen . Wanneer ik echter op een plaats kom, waar het niet zo
    duidelijk is of ik nu rechts of links moet inslaan , vraag ik het onmiddellijk. Als ik op straat niemand tegen kom, aarzel ik niet om ergens
    aan een deur te bellen . De mensen zijn allemaal heel vriendelijk om mij te helpen .
    Ik heb nu al een goed idee wat er mij te wachten staat .

09-04-2009 om 00:00 geschreven door coolens gerda

07-04-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TEST
    Bonjour de la FRANCE,
    Ik heb een week verlof en heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om een testrit te doen.Ik ben om 8u30 vertrokken van Lovendegem met de fiets en zit nu in Landas , dit is zo'n 25 km over de grens. Ik heb er 109 km opzitten .Ik heb geluk gehad met het weer . Deze morgen was het aan het regenen en nu schijnt het zonnetje.Ik zal proberen om elke dag iets te schrijven, kwestie van mij voorbereiden op de eigenlijke tocht.
    Ik wil uitzoeken of er nog zaken zijn die ik anders moet aanpakken.
    Wat ik wel kan zeggen is ,dat mijn GPS me soms wat in de steek laat. Hij heeft mij rondjes doen rijden rond de weiden. Het was wel rustgevend
    maar ik geraakte niet vooruit. Dan heb ik maar mijn stoute schoenen aangetrokken en het hier en daar gevraagd. Ik moet zeggen dat ik overal veel hulp heb ontvangen. Dat belooft voor de eigenlijke tocht. Morgen ga ik nog een dag verder en slaap in Bony ( heb reeds gereserveerd ) .
    Nadien keer ik huiswaarts en zal 4 dagen gefietst hebben .
    Tot morgen waarschijnlijk.

07-04-2009 om 19:34 geschreven door coolens gerda

26-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsbeurs te Retie

Dit weekend ben ik naar de fietsbeurs geweest te Retie. Men kreeg er informatie over georganiseerde fietsreizen en verkoop van
    trekkersfietsen.Ook verschillende standen van fietsersbonden waren aanwezig. Ik ben gaan luisteren naar één van de vele lezingen
    die werden gehouden nl deze van de ondertussen welbekende "CLEMENS SWEERMAN ". Dit is de persoon die al  meerdere
    boekjes over fietsroutes gepubliceerd heeft , waaronder "langs pelgrimswegen naar Santiago de Compostela ".
    Wie een workshop GPS , of fietsherstellen wilde volgen kwam ook aan zijn trekken.
    Bij het naar huis gaan was ik tamelijk zwaar beladen door de gratis folders en kaarten  die vanuit toeristische diensten werden
    meegegeven.
    Het is  een aangename dag geworden met als afsluiter het terug ontmoeten van nieuwe mensen waarmee e-mail-adressen werden
    uitgewisseld.

26-03-2009 om 00:00 geschreven door coolens gerda

15-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.reisroute
    Een ontstoken teen en mijn fiets in onderhoud hebben de opbouw van mijn fietsconditie wat afgeremd. Alles is ondertussen o.k.,
    dus doen we verder.
    Vandaag ben ik voor het eerst gaan fietsen met mijn gele ortliebtassen. (  2 grote achteraan, 2 lowriders vooraan en een stuurtasje )
    Ik had veel bekijks en  het fietsen op die manier gaf me een goed gevoel en bracht me reeds in de sfeer van het avontuur. Mijn
    uitrusting is nog niet compleet, want ik heb ook nog een lange fluoriscerende stok met bovenaan een vlagje ( dit zie je ook bij kinder-
    fietsen ). Dit zal ik pas monteren wanneer ik vertrek,( kwestie van  optimaal zichtbaar te zijn )
    De reisroute die ik uitgestippeld heb is :
    Lovendegen -Gent ( ik rijd eerst naar de St - Jacobskerk om mij eventjes terug te trekken in de kerk -indien die open is - en  mij
    te bezinnen over de reis  die ik zal aanvangen. Nadien begint de echte tocht . )
    Oudenaarde - Ronse
    Leon - COMPOSTELA

15-03-2009 om 00:00 geschreven door coolens gerda

01-03-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Pelgrimszegen

Op zaterdag 28 februari ben ik naar de abdij van Tongerlo geweest om de " pelgrimszegen " te ontvangen. Dit is een ritueel dat
                   jaarlijks plaatsvindt voor pelgrims die dan vertrekken. Eerst krijgt men een " geloofsbrief" ( officieel document met stempel van het
                   Genootschap ) waarop datum- plaats van vertrek, alsook naam en manier van reizen ( te voet- met de fiets of met de ezel ) staan.
                   Ook het stempelboekje waarmee we op elke stopplaats een stempel kunnen halen kregen we.
                   Nadien volgde een viering in de heel imposante en goed onderhouden kerk van de abdij.
                   Daar weerklonk  het gezang  van de tenor Jose carreras en dat van Stef Bos. Deze liederen , die op een heel breekbare manier
                   werden gezongen , verwekten vibraties doorheen de ons omringende ruimte en beroerden zo ieders hart.
                   Ook de teksten die door de medepelgrims voorgedragen werden lieten een diepe indruk na. Het ging over onthaasten,
                   vereenvoudiging, verwondering, ontmoeting en verbondenheid.
                   Kortom ging het over loskomen uit het dagelijkse ritme en teruggaan naar de hartslag van het leven, waarin ontmoeting met
                   anderen en verbondenheid een grote waarde hebben.
                   Het hoogtepunt was echter de individuele inzegening, waarbij ik menige traan heb zien wegpinken. Elke pelgrim kreeg de hand op
                   het hoofd gelegd met de woorden " God zegene je en beware je op je tocht".Nadien werd een St Jacobsschelp
                   omgehangen en kregen we ook een bezinningsboekje " De lange weg naar Binnen " overhandigd. Aan de partner of dierbaren,
                   die thuis blijven werd een " takkenbos" overhandigd, als symbool van verbondenheid met de familie.
                   Nadat we de kerk hadden verlaten konden dezen , die ingeschreven hadden samen het middagmaal nuttigen.
                   Na de middag was er een koppel dat kwam spreken over hun fietsreis naar Compostela en naar Rome. Het uitzonderlijke was, dat
                   de reis met gans de familie werd gedaan ( het koppel samen met hun 3 kinderen , waarvan de jongste slechts 12jaar was ).
                   Op het informele gesprek dat nadien plaatsvond, vertelde de man dat hij altijd diegene die het traagste reed , vooraan liet en
                   wanneer er iemand voortdurend aan het staartje bengelde, hij de achterhoede overnam om ,psychologisch gezien, iedereen een
                   goed gevoel te geven. Dat vond ik een goed voorbeeld van een echte familieman ( en dat is waar het om draaide, die verbondenheid )

01-03-2009 om 00:00 geschreven door coolens gerda

22-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Fietsherstelcursus
    Zaterdag 14 februari ben ik naar een fietsherstelcursus geweest te Antwerpen. De lessen gaan uit van www.vakantiefietser.be. Door het feit dat ik een echte leek ben, heb ik reeds veel bijgeleerd . Het is zo dat ik volgende maand de les nog eens ga volgen zodat ik de basiszaken goed
    onder de knie heb. Je kan ook vragen om een halve dag gebruik te maken van het fietsatelier om te werken aan jouw fiets onder leiding van een
    lesgever . Zo kan je specifieke vragen stellen  over je eigen fiets . Ik wil het wel houden bij basiszaken, want indien ik een groter probleem heb
    zal ik zeker een fietsenmaker raadplegen.
    Deze week voel ik me wat moe en heb besloten om tijdens het weekend wat uit te rusten. Ik ga een magnesiumkuur volgen om de vermoeidheid
    wat onder controle te krijgen. Ik denk dat ik ook nog meer moet eten omdat ik door het fitnessen en het fietsen veel energie verbruik. Sinds ik
    begon te sporten ben ik al 5kilo afgevallen.
    Zaterdag 28 februari ga ik naar de inzegening te Tongerlo voor mensen die dit jaar vertrekken naar Compostela. Ik kijk er naar uit om terug
    nieuwe mensen te omtmoeten waarmee info kan uitgewisseld worden.
    Via klanten van het werk heb ik reeds 2 geluksbrengers gekregen om mee te nemen op mijn tocht . Het zijn 2 kleine houten kruisjes die meegebracht werden van een reis naar Jeruzalem. Ook een collega heeft me 2 kleine gelukspoppetjes gegeven . Dit alles gaat zeker mee
    wanneer ik vertrek.

22-02-2009 om 00:00 geschreven door coolens gerda

10-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.infodag Compostela

Zaterdag ben ik naar een 2de infodag geweest uitgaande van " het Compostelagenootschap ".
    Er is veel volk op afgekomen. Op de vergadering werd er eerst een algemene info gegeven
    over de mogelijke routes en de pelgrimage .Nadien werden de bezoekers ingedeeld in 2 groepen.
    De eerste groep waren mensen die te voet de tocht wilden doen. De  tweede groep waren de
    fietsers waar ik mij dan ook bij aansloot. Het is plezant om te zien hoe mensen van alle leeftijden,
    zowel jonge als oudere personen,die tocht willen ondernemen ( desondanks het een zware
    fysieke en psychische opgave is ). Moesten we nu  aan iedereen de reden vragen waarom ze het
    willen doen , dan zou dit ook een zeer gevarieerd  antwoord  geven.
    De info bij de fietsers werd gegeven door een panel van drie personen. De eerste twee waren
    fervente fietsers ( die in  drie weken de tocht hebben gedaan ). De derde was een nonnetje die al
    de pensioenleeftijd bereikt had. Een paar jaar geleden was ze samen met twee medezusters die
    nog iets ouder waren dan haar , vanuit de thuisbasis naar Compostela gefietst. Ze hadden
    niet zoveel fysieke voorbereiding gedaan maar hadden blijkbaar een goede engelbewaarder mee
    op hun tocht. Sommige toehoorders zegden achteraf " als die nonnetjes dat gekund hebben,
    dan wij zeker ook "( dit kan een goede stimulans zijn ) .
    Tijdens de infodag heb ik terug iemand leren kennen, met wie ik al onmiddellijk info per mail uitgewisseld
    heb. Het plezante aan zo iets ondernemen is dat je heel vlug contacten legt omdat je allen hetzelfde doel
    voor ogen hebt. Ik denk dat dit ook zo zal zijn gedurende de tocht, weliswaar met andere nationaliteiten,
    maar dit zal zeker een verrijking zijn.

HIER WEERGAVE TEKST

10-02-2009 om 00:00 geschreven door coolens gerda

02-02-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.cardiologische test
    Zaterdag en zondag ben ik telkens 4 uur gaan fietsen. Alhoewel de zon scheen was er een ijzig koude wind die me soms bijna van mijn fiets
    blies. Het was wel erg lastig,  maar " we bijten op onze tanden ". Dit kan een voorproefje zijn van wat er mij te wachten staat tijdens de tocht.
    Vanavond had ik een afspraak bij een cardiologe  om mijn hartfuncties nog eens uitgebreid te laten testen. Ze heeft mijn hartfuncties op foto vastgelegd en nadien moest ik nog een fietsproef doen.
    Blijkbaar functioneert mijn hart goed en heb ik een groot uithoudingsvermogen alsook  een snelle recuperatie. Het enige mindere wat bij de fietsproef tot uiting kwam was dat ik mijn bilspieren nog wat meer moest ontwikkelen om een grotere kracht te kunnen uitoefenen (we weten dus weer wat we nog moeten doen ).
    De test is wel belangrijk gezien de grote inspanning die ik zal moeten leveren gedurende de tocht .

02-02-2009 om 22:30 geschreven door coolens gerda

25-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.mijn nieuwe fiets
    Op zaterdag 24 januari mocht ik mijn nieuwe Koga - fiets afhalen bij fietswinkel "  Hoffman " te Oosterzele. Ik heb er antilekbanden
    "marathon plus van Schwalbe" laten opleggen ( dit zijn de beste ),  hopend  dat deze mij beschermen tegen lekken onderweg.
    Nadien ben ik een uurtje gaan fietsen. Het stuur stond wel nogal laag , zodat ik het gevoel had dat ik reed alsof ik een echte wielrenner
    was. Zondag heb ik een veel langere trip gedaan naar Oosterzele . Het ging al veel beter om te fietsen. Op het einde van de rit had ik er
    zo'n 70 km opzitten. Mijn "poepje" deed wel een beetje pijn tijdens het rijden, alhoewel ik 2 broeken met zeemvel erin boven elkaar
    aanhad. Het zadel zal  ik wel nog efkens moeten gewoon worden. Volgende week ga ik nog eens terug naar de fietswinkel om mijn
    stuur wat bij te regelen .

25-01-2009 om 22:02 geschreven door coolens gerda

16-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.E.H.B.P.boekje +voorbereiden dagboek

Deze week begin ik met het aanleggen van een " eerste hulp bij problemen-boekje. Dit omvat sommige oplossingen voor problemen die ik
    onderweg zou kunnen tegenkomen. Dit kan gaan van lichamelijke klachten zoals zadelpijn,lage rugklachten, het wegnemen van een teek, tot
    problemen met de fiets zoals bvb. een lekke band of het vervangen van remblokjes. Ook fietstechnieken zoals- hoe remmen bij afdalingen,klimtechniek,schakelen.....De fietstechniek zal ik uiteraard wel op voorhand oefenen, maar ik denk dat het handig is om een houvast te hebben  en eventueel tijdens de reis wat bij te sturen.
    Op reis zal ik ook een dagboek bijhouden om mijn indrukken en ervaringen in neer te pennen. Nu ben ik bezig met bovenaan mijn dagboek op elke bladzijde een mooie positieve gedachte neer te schrijven, die een steun kan zijn gedurende mijn lange en soms eenzame fietstocht.
    Op het eerste blad staan  twee pelgimsgedachten:
         - Pelgrim zijn is onderweg zijn ,natregenen...en zien,dat daarna telkens weer de zon tevoorschijn komt.
         - Pelgrim zijn is onderweg zijn met een lege broodzak en je toch rijk voelen.Terug thuiskomen met een rugzak vol onvergetelijke
            herinneringen.

16-01-2009 om 22:32 geschreven door coolens gerda

07-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.voorbereiding

Tijdens de nieuwjaarsperiode heb ik de teugels wel iets minder strak aangespannen en genoten van de geneugten des levens
    ( met name goed eten en wat luieren ).
    Vanaf vandaag ga ik terug volgens een relatief strikt schema beginnen trainen. ( drie keer  per week fitnessen en min 2 tot 3 uur per avond ) .
    Ook ga ik terug met de fiets naar het werk (die was efkens kapot en ik heb 14 dagen moeten wachten alvorens die hersteld was ).
    Ik verlang al naar mijn nieuwe fiets die binnen 14 dagen zal geleverd worden.
    Dit weekend heb ik mezelf de bedenking gemaakt om eventueel de fietsreis naar Compostela te verbinden aan een goed doel.
    Dit vraagt echter wat zoekwerk om iets te kiezen waar ge echt achter staat. Dus ik weet niet of dat er zal van komen, want ik heb nog zoveel
    voorbereiding te doen en de reis komt steeds dichterbij.
    Onlangs heb ik een GPS 60CSx en moet die nog leren gebruiken.Ik hoop dat het niet te moeilijk is om ermee te werken want ik ben niet zo
    technisch aangelegd. Het zal mij wel een bijkomend veilig gevoel geven om een GPS mee te nemen ( vooral als je alleen reist ).

07-01-2009 om 00:00 geschreven door coolens gerda

01-01-2009
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kennismaking

Ik hoop van 2009 een boeiend jaar te maken,vol veranderingen. Alhoewel ik een 50 plusser ben zit ik nog vol dynamiek.
    Daarom neem ik ''de koe bij de hoorns '' en begin op 01/01/2009 met het aanmaken van een eigen webblog.
    Dit gaat over mijn fietsreis naar Compostela die ik op 01/05/2009 wil aanvangen vertrekkend vanuit Lovendegem.
    Ik heb zelf reeds verschillende sites bezocht om ervaringen over andere pelgrims te lezen. Daarom wil
    ik mijn eigen ervaringen ook delen  met anderen.
    De fietstocht wil ik alleen en in maximum 5weken doen. Ik hoop echter om onderweg mensen tegen te komen waarmee
    ik samen een deel van de weg kan afleggen. Ik heb ergens gelezen ''de weg is een ontmoetingsplaats waar vriendschappen
    spontaan ontstaan'', dus dit zal wel lukken .
    Hoe kom ik erbij om dit te doen?
    Het idee is per toeval ontstaan in Juni 2008. Ik had namelijk behoefte om wat meer aan mijn fysieke conditie te
    werken en ben gaan fitnessen. Daar staan televisie's opgesteld om de soms lastige en saaie oefeningen wat draaglijker
    te maken. Plots zag ik een uitzending over reizen en uitdagingen in het leven.
    Dit is bij mij beginnen inwerken en "plots had ik het". Ik zou zelf ook een grote uitdaging aangaan in mijn leven.
    Hoe de gedachte bij Compostela kwam weet ik niet goed, maar ik begon erover te lezen en bezocht verschillende sites.
    Op dat moment had ik me wel reeds ingeschreven in de Academie van Gent voor mijn 5de jaar schilderen.
    Ik dacht na en heb voor mijzelf uitgemaakt "2 zaken tegelijk goed doen is niet gemakkelijk ", ook omdat ik nog voltijds werk.
    Dus heb ik gezegd in de Academie dat ik niet meer kwam (schilderen kan je altijd nog) om me dus volledig te concentreren
    op mijn speciale tocht.(nu heb ik nog de conditie).Ik wil er volledig voor gaan.
    Vanaf september ben ik beginnen fietsen-elke dag 24km naar mijn werk (van Lovendegem naar Gent en terug) in weer en wind.
    Vroeger heb ik nooit enige vorm van sport  beoefend maar het lukt mij tot hiertoe om een goede conditie op te bouwen. Dit werd
    getest in de fitness en ik zat een stuk boven het gemiddelde van mijn leeftijdsgenoten. De regel is -niet opgeven-.
    Ik ben ook gaan uitkijken naar een echte trekkersfiets en mijn besluit is gevallen op een Koga traveller.
    De derde week van januari hoop ik mijn nieuwe fiets te hebben en dan beginnen de langere tochten tijdens het weekend.
    Dit zal nodig zijn om mijn uithoudingsvermogen nog meer op te bouwen. Ik zal ook moeten oefenen op meer heuvelachtige
    plaatsen.
    Ik heb me ook laten inschrijven voor een cursus "fietsherstellen" in februari 2009 maar hoop dit zo weinig mogelijk nodig te hebben
    tijdens de reis.
    Ik ben ook lid bij het Genootschap van Compostela.en heb reeds een bijeenkomst bijgewoond met info voor dezen die binnenkort
    willen vertrekken.

• 02-2009
  • 01-2009

Laatste commentaren
  • Aankomst Santiago (Pedro)
  • welkom terug (Geert)
        op dag 36 en 37 einde van de reis
  • Finisterra (Pierre)
        op dag 32
  • proficiat (Christina De Loore)
  • Proficiat(Richard) (Richard Haeck)
        op dag 30
  • Bravissimo, well done (Margriet)
  • Felicidades! (Linda Vanhoutte)
  • Het einde van de wereld (Pierre Gyselinck)
        op DAG 28 EN 29
  • Formidastisch (Pierre Gyselinck)
  • Proficiat (Leon)
        op DAG 28 EN 29
  • Aankomst (Michel)
  • PROFICIAT (Patricia)
        op dag25, 26 en 27
  • Compostella (Pierre Gyselinck)
  • buena sera (miel)
  • Bonne chance (Margriet)
        op dag 24
  • Veel geluk (Joris)
  • in gedachten... (Isabelle De Ryck)
  • Santiago "in zicht" (Pierre Gyselinck)
        op dag 24
  • Proficiat (Christina De Loore)
  • zo 'n reis... (frank )
        op dag 23

• Blog tegen de wet? Klik hier.