Fietsend naar Compostela
een spirituele uitdaging
Dankbaarheid is een mooie deugd!
Inhoud blog
  • Januari 2017
  • Woensdag 15 juni 2016
  • Dag 33: The Day after... bedenkingen
  • Dag 32: Arzua - SANTIAGO :51 KM
  • Dag 31: Sarria - Arzúa 82 km
  • Dag 30: Villafranca del Bierzo - Sarria 77 km
  • Dag 29: Rabanal del Camino - Villafranca del Bierzo 63 km
  • Dag 28: León - Rabanal del Camino: nog meer...
  • Dag 28: Leon - Rabanal del Camino 87 km
  • Dag 27: Reliegos - Leon: amper 34 km.
  • Dag 26: Fromista - El Burgo (was de bedoeling) 89 km
  • Dag 25: Burgos - Fromista
  • Dag 25: Burgos - Frómista : 80 km
  • Dag 25: Burgos - Fromista
  • Dag 24: Rustdag in Burgos -deel 2
  • Dag 24: Rustdag in Burgos.
  • Dag 23: Belorado - Burgos: 62 km
  • Dag 22: Navarrete - Belorado : 85 km
  • Dag 21: Puente la Reina - Navarrete : 80 km
  • Dag 20: Yesa - Puente la Reina - 80 km
  • Dag 19: intermezzo...
  • Dag 19: Jaca - Yesa 91 km
  • Dag 18: Etsaut - Jaca (Esp) 59,5 km
  • Dag 17: Sauvelade -Etsaut ...87 km en een chieke
  • Dag 17: Sauvelade -Etsaut ...87 km en een chieke
  • Dag 16: Mont-de-Marsan - Sauvelade 79,9 km
  • Dag 15: Bazas - Mont-de-Marsan - 72 km
  • Dag 14: Port-Sainte-Foy - Bazas: 70 km.
  • Dag 13: Ribérac - Port-Sainte-Foy 84 km
  • Dag 12: Ribérac Jour de repos...
  • Dag 11bis: Angoulême - Ribérac. ..
  • Dag 11: Angoulême - Ribérac : 58 km.
  • Dag 10: Charroux - Angoulême 82,2 km.
  • Dag 9: Poitiers-Charroux - 62,5 km
  • Dag 8: Rustdag in Poitiers
  • Dag 7: Tours-Poitiers 129,50 km
  • Dag 7; het verhaal van de helm....
  • Dag 6: Vendôme-Tours 76 km.
  • Dag 5: Chartres-Vendome: 106 km.
  • Dag 4: Gisors-Chartres
  • Dag 3: Amiens-Gisors - 90 km.
  • Dag 2: Arras - Amiens - 70 km.
  • Dag 1: Menen - Arras - 75 km.
  • The Final Countdown...
  • Onverwachte spanningen
  • Adiós amigos...
  • Een nieuwe verkenning
  • Bedankt - het geeft moed!
  • De Ronde van Vlaanderen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Categorieën
    31-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23: Belorado - Burgos: 62 km
    Na een behoorlijke nacht om 7u45 reeds afscheid genomen in een schitterende Albergue. Lekker eten 's avonds en uitgebreid ontbijt deze morgen. Het was de NL van gisteren niet ontgaan: "Nou man, je bent nogal aan het bunkeren. Krijg je die drie sneetjes Leerdammer nog op? Wij hebben ze over." Ja graag, want er wachtte toch weer een pittige etappe. Maar uiteindelijk viel deze korte etappe meer dan geweldig mee. Onderweg even halt gehouden in San Juan de Ortega. Je wordt bijna lyrisch van de naam alleen al. Op het eind een klim van 14% over 700 meter. Het was nipt maar toch deftig boven geraakt. Nu in Burgos. Mijn ogen vallen bijna uit mijn hoofd. Zoveel pracht. Morgen is een rustdag voor de was en de plas en een uitgebreid bezoek aan de stad. Enig nadeel: in mijn logement GEEN WIFI. Enkel in het Oficina de Turismo: beperkt. Ik zal van de gelegenheid gebruik maken om in alle rust mijn laatste week voor te bereiden. Want er komen nog enkele stevige kleppers: Cruz de Ferro: 1504 meter 5 tot 7% en Cebreiro 1300 meter: 7 tot 9%. Maar dat zijn zorgen voor later.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    31-05-2016, 16:38 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (2)
    30-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22: Navarrete - Belorado : 85 km
    Such a night zong Elvis. Wel het was zo'n nacht die ik nodig had. Soms is het gemis aan internet zalig en kruip je vroeg in jouw tram (20:45) en dan slaap je tot 6:30 en voel je je een totaal ander mens. Een totaal ander gevoel dan gisteren. Een nadeel: no desayuno...maar mijn prebriefing leerde me dat er 8 km verder iets te vinden was. Starten dus op een isostar reepje en een potje chocolade flan. Direct enkele pittige hellingen en inderdaad na 8 km: spek met eieren, chocolate pan, café en zumo de naranja. Direct wakker dus. En het hoofdje en de benen wilden ook mee. En het weer was goed... Dus weer likkebaarden door Noord Spanje. En vriendelijke oude lokale man meldde me dat het tunneltje onder de grote weg gevaarlijk glad en oneffen was voor fietsers. In mijn bescheiden Spaans dankte ik hem uitvoerig en mocht hij samen met mij op de foto. Hij had dat nog nooit gezien en was preus lik fjeirtig!
    Kwamen achtereenvolgens aan de beurt: Nájera, San Millán de Cogola waar ik doelbewust een zijsprong maakte naar het Monasterio de Yesa (driewerf helaas: cerrada el lunes-gesloten op maandag). Wat was er nog te zien: hoppevelden (ik waande mij in Heuvelland) en groen groen groen. Als dat de graanschuur van Spanje niet is dan weet ik het niet. En natuurlijk: wijngaarden, bodegas en Rioja! Een bijzonder hoogtepunt was Santo Domingo de la Calzada: klinkt als muziek en is ook bijzonder mooi en gezellig. Nooit meegemaakt maar in de kathedraal houden constant een kip en een haan in een hok de compostela in eer. En ik heb ze zien zitten! Het was al een stuk in de namiddag toen ik de weg naar Belorado opzocht. En vanaf dan nam de wind weer de boven hand. Ook enkel km fijne regen. Maar dan uiteindelijk aanbeland in Albergue Cuatro Cantones in Belorado. Met zes op de kamer maar dat maakt het zo boeiend. Een avondmaal voor 10,00€ met voor mij: entrada: paëlla; daarna: merluzza (es pescado = vis) en daarna nog een postre : flan + natuurlijk vino tinto. Ge kunt het niet zelf klaarmaken voor die prijs. Aan tafel: 1 uit Minnisota 2 uit New Zealand 2 uit GBI-N en ondergetekende. Super boeiend al die verhalen. Ook een ontroerend verhaal van een NL die de tocht doet met zijn twee zonen om zijn overleden zoon (21 jaar) te gedenken: moedig en intiem verhaal

    Morgen wordt het nog maar eens knallen. Eerst van 700 m naar 1000, even dalen en dan naar 1130 meter. Maar er is een extra dag in Burgos in het verschiet. Dus let's go!












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    30-05-2016, 22:17 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (2)
    29-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 21: Puente la Reina - Navarrete : 80 km
    Dat was zeker mijn beste fietsdag niet. Verre van zelfs.
    Het was zaterdag 23:30 tegen dat de lichten uit waren. Ik moest mijn kamergenoten toch het plezier van de CL finale gunnen. Enerzijds jammer maar anderzijds misschien toch best dat Atlético de finale verloor. Anders was er misschien wel een feestje tot in de vroege uurtjes. Ze waren wel weer content over onze Belg Carrasco! Maar dat zijn harde hoor die Spanjaarden. Om 5.30 was de eerste weeral wakker en begon de processie naar de badkamer.
    Van een echt klare kijk op de zaak was dus geen sprake en dat vertaalde zich in een hopeloos geknoei om Puente buiten te geraken. Driekwartier voor 3 km opschuiven op het traject, terwijl er al 11 op de teller stonden. Humeur en frisheid onder nul.
    Neem daarbij dat er vanaf kilometer 5 een bijzonder strakke wind stond en pal op de neus. Het was harken en nog eens harken. Vreemd, maar ook de bezienswaardigheden konden op minder interesse rekenen. Ze waren er wel en ik hield halt in Villatuerta, Estella (voor een koffie met een rozijnenkoek) het Monasterio de Irache en Los Archos (die ik toch verrassend mooi en gezellig vond). Uiteindelijk had ik tegen de middag toch al 39 km. Maar ook in de namiddag was het geen kwestie van rustig aan te doen. Op een bepaald moment, op een kaarsrechte afdeling van 4 ā 5%, liet ik me gewoon bollen en haalde amper 12 km/u. Balen als een stekker was het.
    Gelukkig was er ook nog tijd voor Logroño. Prachtige, grote, drukke stad met mooie winkelstraten. Maar daarvoor ben ik nu ook niet echt hier. Bij het buiten rijden verrassend terugzien van de Hollandse fietsgenote (…)
    Uiteindelijk, redelijk afgemaakt, aangekomen in Navarrete. Onderweg had ik ook al gezien dat het overal communie feesten waren. Schoon volk liep er daar rond. En niet alleen de kindjes hoor.
    Albergue El Cantaro zal me hopelijk een goede nachtrust bieden zodat ik maandag aan mijn vierde Compostela week kan beginnen. En wegens bijzonder zwak internet zal dit dagverslag iets later gepubliceerd worden.









    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    29-05-2016, 00:00 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    28-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 20: Yesa - Puente la Reina - 80 km
    Het wordt misschien eentonig maar het was weer een dag om U tegen te zeggen! Deze morgen afscheid genomen van Andolio in een zeer mooie Albergue de Yesa; alle voorzieningen en zeer recent en proper...alleen de mensen/pelgrims komen niet. De reden is te zoeken in het feit dat de meesten nog steeds via SJPDP en Roncevalles / Pamplona naar Puente la Reina trekken. Hij verdient beter de goede man. Hij heeft nog geprobeerd om me naar het Monasterio de Leyre te sturen voor de Gregoriaanse gezangen maar de benen en het hoofd stribbelden tegen. Er was onweer voorspeld maar toch begon de dag hoopgevend met een lekker zonnetje.
    Om 8u45 dus op weg voor een ritje van rond de 78 km. Het was ook weer onmiddellijk wakker zijn want klimmen...richting Javier. Een eerste hoogtepunt: het Castillo momenteel stamslot van Carlos de Bourbon Parma (klinkt in ieder geval erg chique). Daarna kwam Sangüesa waar ik aan de kerk aangesproken werd door een groep Spaanse toeristen. Van waar ik was vroeg een mevrouw. Soy de Belgica...Ah Belgica...qué bonito: Bruselas, Bruges, Gentas...ze kenden er wat van. Toen ik zei dat Noord Spanje ook bijzonder mooi was ontlokte dat een spontaan applaus van de groep. De kleine peregrino stond in de gratie. Ik kreeg zelfs uitzonderlijk een begeleid bezoek in de kerk. Daarna kwam "Foz de Lumbier" een prachtig stuk natuur die me aan de Verdon deed denken. Je ziet er zomaar de vale gier heen en weer vlerken. Adembenemend. Na de middag was het helaas minder. Kilometers over grote wegen waar de auto's als gekken voorbij zoeven. Dan toch weer even afgeleid naar mooie, rustiger wegen waar het vooral genieten was van de natuur! Laatste bijzondere plek: de Ermita de Eunate. Inmiddels begon de lucht dreigend te overtrekken. Gelukkig voor het onweer (dat op dit eigenste ogenblik (18:05) uitbarst) in Puente la Reina met 80 km op de teller en toch weer 1019 hoogtemeters. Ingecheckt in Albergue Jaku en je merkt hier (in Puente) dat de Camino big business geworden is. De pelgrims uit Pamplona en via Somport komen hier samen. Er zijn er hier zeker vijf a zeshonderd. Bijzonder veel accomodatie en verschillend in prijsklasse maar om zien toch allemaal met redelijk veel faciliteiten. Puente is mooi maar vooral het pelgrim gevoel is hier aanwezig. Het zal leuk worden want we kunnen op de kamer kijken naar de finale van de CL. Madrid zal zeker winnen! Maar iedereen hier is supporter van Atlético. Ik, simpele Belg, heb me wijselijk aangesloten en gerefereerd naar Courtois. Ik was direct hun "amigo". Morgen is het domingo en moet ik op pad voor opnieuw 78 km naar Navarrete. Ik kijk er naar uit. U toch ook? Hasta mañana












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    28-05-2016, 18:20 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (3)
    27-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19: intermezzo...
    Misschien hebben kenners of geïnteresseerden zich al afgevraagd waarom er op geen enkel moment sprake is in de blog over St.Jean Pied de Port (SJPDP); nochtans de meest genomen en gekende overgang over de Pyreneeën. Je hebt dus twee overgangen de Roelandspas naar Roncevalles en verder naar Pamplona en de Somportpas naar Jaca (deze die ik genomen heb). Wel het heeft verschillende redenen
    1. De Somport is weliswaar hoger maar minder stijl; de aanloop begint al in Oloron en gaat geleidelijk crescendo.
    2. Via de Somport is het veel minder druk. Ik heb de drukte van SJPDP willen mijden.
    3. Naar verluidt (maar dat kan ik niet beoordelen) is de natuur, de Aspevallei veel mooier. Ik heb het me geen moment beklaagd!
    Een kort bijkomend wisjedatje moesten er nog mensen zijn die de kriebels krijgen.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    27-05-2016, 18:45 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 19: Jaca - Yesa 91 km
    Hallo Vlaanderen fn elders te lande. Het is even wennen aan de Spaanse tijdsgewoonten. Ontbijt vanaf 8u30; middagmaal rond 13u30 en vanaf 14u00 tot ong 17u00 zal veel winkels dicht en avondeten na 20u30. Dus iets later weg voor de koninginnerit op Spaanse bodem. Ik ben vrij goed voorbereid dus wist al wat met te wachten stond: een klim naar 1080 meter binnen de tien kilometer. Even dalen naar 900 meter en terug aanzetten naar 1230 meter. Het zou goed zijn moest ik vooraf zo'n halfuurtje kunnen warm rijden op rollen want het grijpt je toch weer naar de keel. En de hoogtepunten lagen ook duidelijk in die eerste 35 km: het nieuwe en het oude klooster van San Juan de la Peña; de twee beklimmingen en de zon die overvloedig van de partij was. De namiddag was hoofdzakelijk dalen en genieten van het landschap en van het mooie Embalse (meer) de Yesa. Gigantisch groot : 2089 ha. Voor het eerst in 19 dagen zat er de laatste 10 km weinig dash op. Het gevoel dat het genoeg was voor de dag en dat het asfalt "plakte". Ik denk dat de rustdag volgende week woensdag goed van pas zal komen. Onderweg ook een hoopgevend bord gezien: nog 792 km te fietsen! Morgen een relatief lichtere etappe en als de weersvoorspelling klopt...dan zal het regenen. Benieuwd.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 1/5 - (1 Stemmen)
    27-05-2016, 18:34 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    26-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 18: Etsaut - Jaca (Esp) 59,5 km
    Weerom een onrustige nacht. Hoe komt dat toch? Een overdosis adrenaline? Mijn ontbijt stond pico bello klaar en na het betalen van de nuitée nog een babbel gedaan met 4 Duitsers die er waren zum wandern. Op het einde zei die enen: gute fahrt under viel spaß en ik had alleen plat water mee. 😆😆😆. Het was voor mij ook een grote onbekende hoe ik het er zou vanaf brengen. 20 km gestaag klimmen van 600 meter tot 1630 meter. Rino had me vooraf nog ingepeperd: "doseren man en vooral een goed tempo vinden. Niet overhaaste. Ook onze Wim had goede raad: "vlieg er niet in gelijk ne wilde stier en zeker nie up joen kljinste steken van in 't begun". Allez om 8u45 ik weg. Vanuit Etsaut gaat de klim gewoon verder zoals hij gisteren geëindigd was. Enkele steile knikken dan weer rond de 4 ā 6%. De lokale épicier had ook nog meegegeven dat de laatste 3 ā 4 km echt steil waren. Aanvankelijk was het zoeken om vooral de ademhaling onder controle te krijgen en veel tijd om opgewarmd te geraken had ik ook al niet. Net toen ik mijn ritme gevonden had: regendruppels. Godver het zal toch meer moeten zijn vooraleer ik mijn regenvest aantrek. St. Jacques Zal geschrokken zijn want hij liet onmiddellijk een stop plaatsen. Rino (blijkbaar kent hij me toch goed) had ook gezegd :"Meulnare zet die snelheidsmeter af en rij op je gevoel". Rino ik heb het NIET gedaan en tot mijn eigen verbazing peddelde ik de eerst 15 km tussen de 11 en 13 km/u. Nooit van de fiets gemoeten tenzij om een foto te nemen van het prachtige Pyreneeën landschap of om mijn fietsjas uit te trekken en mijn Infrabel fluo hesje aan te trekken. Op hetpunt waar fietsers links afgeleid worden (omdat fietsers niet door de tunnel mogen) begon het serieuzere trapwerk en moest ik mijn kleinste verzetje opzetten. Nog ruim 3 km tot de top. Maar opnieuw kon ik steeds eenzelfde tempo aanhouden tussen 8,5 en 11 km/u. Om 11u00 reed ik dolgelukkig de voormalige grenspost voorbij. Content, fier op mezelf en ja...ik heb even mijn emoties de vrije loop gelaten (en ik ben er niet beschaamd over). Na een eerste reeks foto's iets gaan drinken in Albergue Aysa: "un café americano" en ja hoor: ¿Por favor, Puedo comer mi sándwiches acqui? Si segnor. Gracias.
    De afdaling was een langgerekt gevoel van gelukzaligheid...toch nadat ik mijn regenvest aangetrokken had want het was verdorie koud. Een kleine 10 km voor Jaca staat er in mijn boek vermeld dat in Borau een van de oudste kloosters van de Camino staat. Je doet zo 'n tocht maar 1x; dus de afslag genomen. 5 km maar... Wat er niet bijstaat is dat je over de 5km 1) 2x een fikse klim hebt van 930 meter naar 1140 meter en 2) dat het klooster volledig opgesloten staat en absoluut oninteressant is. 10 km energie aan de wilgentakken. Rond 15 15 ingecheckt in een zeer mooie albergue de Jaca. Kamer van zes maar ik ben alleen en mijn fiets mag mee op de kamer. In de vooravond Jaca bezocht. Es una ciudad fantástica! Kathedraal, stadhuis, kerk van Santiago (mooie pelgrimsstempel gekregen) en zelfs een begeleid bezoek in het Spaans (maar met Frans spiekbriefje) aan het Castillo San Pedro Ciudadela (Google maar eens). Ook een nette stad en vriendelijke mensen. Morgen wacht de Koninginne-etappe op Spaanse bodem: 91 km naar Yesa. Twee matige klimmetjes tot 1200 meter over 35 km en dan bijna 60 km dalen naar 600 meter. Hier zit een gelukzak die zich stilaan een geoefend fietser mag noemen. Begenadigd met een goede gezondheid en een gezond lichaam. Mijn gedachten dwalen tijdens het fietsen dan ook vaak af naar de vrienden, kennissen, familie met wie het minder gaat. Hou moed, hopelijk geraken jullie ook uit het dal.














    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    26-05-2016, 22:00 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (2)
    25-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17: Sauvelade -Etsaut ...87 km en een chieke
    Rekening houdend met de vele positieve reacties (en dat doet deugd) zal ik mijn blog nieuws iets vroeger posten. Blijkbaar werk ik met een blog voor gepensioneerden. ..dat zal dan wel zo zijn. Ben al blij dat ik contact kan houden.
    Wel die pot van gisterenavond was super lekker met apero,soep, hoofdgerecht, dessert en wijn (niet overdreven maar toch wel gedronken). Na veel gediscussieer toch maar voorgesteld om het bed op te zoeken rond 21:30.
    Vandaag dan was het weer vroeg dag: 4:10; 5:20; 6:00 telkens wakker. Zenuwen? Schrik? Wie zal het zeggen. Ik heb altijd geleerd dat angst een slechte raadgever is maar het besluipt je onwillekeurig. Gelukkig wilde mijn kamergenoot ook vroeg op stap en kon ik me in alle peis en vree "prepareren". (Ber)Nadette de gastvrouw had ons duidelijk gezegd "niet voor 7:30" en daar moesten we ons aan houden. Lekker uitgebreid ontbijt en om 8u30 met wat advies voor "een betere weg" van Nadette op pad. Ja salut Geraard. .. het was om te beginnen 8 km extra en in Naarden flipte mijn GPS waardoor ik plots nog eens 9 km extra aan de broek had. Het was de laatste keer: ik volg enkel wat ik voorbereid heb!!!! 😈😈😈😈. Gelukkig waren de eerste 40 km zeer lichtlopend en heb ik een tandje bij gestoken om een deel van de verloren tijd in te halen. Dus de bovenstad van Oloron-St-Marie letterlijk links laten liggen en via een behulpzame oudere dame de stad uit geloodst. Buiten Bidon toch nog de inwendige mens versterkt en vastgesteld dat ik "nog maar" op 276 meter hoogte zat. Maar het klom gezapig en ik kwam eigenlijk nooit in de problemen. Behalve door een kudde koeien die van den wei naar de andere moesten gedreven worden. Passé, Passé zei de boer maar ik vertrouwde die beesten niet. Enfin, beter dan gevreesd bereikte ik rond 15u00 Etsaut. Eerder een bescheiden gîte "la Garbure". Maar goed: als we kunnen slapen zijn we rap content. Nu nog 20 km. tot de Spaanse grens over de Col de Somport. Moet lukken; ik heb tijd maar het is 1.000 meter over 20 km die moet overwonnen worden. Dan toch nog wat hoopgevend cijfermateriaal: na vandaag heb ik al 1254 km op mijn teller staan (ongeveer 95 meer dan aanvankelijk berekend) en er resten mij nog 980.50 km (als ik mij niet meer in de luren laat leggen). Ergens komt er altijd nog wel iets bij. Iets moois te bezoeken wat niet direct op de route ligt en zo. Hier en in de streek is het uitzicht toch adembenemend mooi. Zou bijna alle 100 meter willen stoppen voor foto's maar dat brengt me ook niet vooruit. Ik probeer vroeg te gaan slapen om morgen fris te zijn. Oh ja en nog een wisjedatje: op 23 mei is de spoorlijn Oloron - Bedous heropend. Voorlopig alleen testritten; vanaf 26 juni reizigerstreinen. Buenas noches y hasta mañana. Me llamo Luc, ¡que tal!










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    25-05-2016, 20:33 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 17: Sauvelade -Etsaut ...87 km en een chieke
    Rekening houdend met de vele positieve reacties (en dat doet deugd) zal ik mijn blog nieuws iets vroeger posten. Blijkbaar werk ik met een blog voor gepensioneerden. ..dat zal dan wel zo zijn. Ben al blij dat ik contact kan houden.
    Wel die pot van gisterenavond was super lekker met apero,soep, hoofdgerecht, dessert en wijn (niet overdreven maar toch wel gedronken). Na veel gediscussieer toch maar voorgesteld om het bed op te zoeken rond 21:30.
    Vandaag dan was het weer vroeg dag: 4:10; 5:20; 6:00 telkens wakker. Zenuwen? Schrik? Wie zal het zeggen. Ik heb altijd geleerd dat angst een slechte raadgever is maar het besluipt je onwillekeurig. Gelukkig wilde mijn kamergenoot ook vroeg op stap en kon ik me in alle peis en vree "prepareren". (Ber)Nadette de gastvrouw had ons duidelijk gezegd "niet voor 7:30" en daar moesten we ons aan houden. Lekker uitgebreid ontbijt en om 8u30 met wat advies voor "een betere weg" van Nadette op pad. Ja salut Geraard. .. het was om te beginnen 8 km extra en in Naarden flipte mijn GPS waardoor ik plots nog eens 9 km extra aan de broek had. Het was de laatste keer: ik volg enkel wat ik voorbereid heb!!!! 😈😈😈😈. Gelukkig waren de eerste 40 km zeer lichtlopend en heb ik een tandje bij gestoken om een deel van de verloren tijd in te halen. Dus de bovenstad van Oloron-St-Marie letterlijk links laten liggen en via een behulpzame oudere dame de stad uit geloodst. Buiten Bidon toch nog de inwendige mens versterkt en vastgesteld dat ik "nog maar" op 276 meter hoogte zat. Maar het klom gezapig en ik kwam eigenlijk nooit in de problemen. Behalve door een kudde koeien die van den wei naar de andere moesten gedreven worden. Passé, Passé zei de boer maar ik vertrouwde die beesten niet. Enfin, beter dan gevreesd bereikte ik rond 15u00 Etsaut. Eerder een bescheiden gîte "la Garbure". Maar goed: als we kunnen slapen zijn we rap content. Nu nog 20 km. tot de Spaanse grens over de Col de Somport. Moet lukken; ik heb tijd maar het is 1.000 meter over 20 km die moet overwonnen worden. Dan toch nog wat hoopgevend cijfermateriaal: na vandaag heb ik al 1254 km op mijn teller staan (ongeveer 95 meer dan aanvankelijk berekend) en er resten mij nog 980.50 km (als ik mij niet meer in de luren laat leggen). Ergens komt er altijd nog wel iets bij. Iets moois te bezoeken wat niet direct op de route ligt en zo. Hier en in de streek is het uitzicht toch adembenemend mooi. Zou bijna alle 100 meter willen stoppen voor foto's maar dat brengt me ook niet vooruit. Ik probeer vroeg te gaan slapen om morgen fris te zijn. Oh ja en nog een wisjedatje: op 23 mei is de spoorlijn Oloron - Bedous heropend. Voorlopig alleen testritten; vanaf 26 juni reizigerstreinen. Buenas noches y hasta mañana. Me llamo Luc, ¡que tal!










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    25-05-2016, 00:00 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    24-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 16: Mont-de-Marsan - Sauvelade 79,9 km
    Om met de deur in huis te vallen...man man man wat een etappe! Gisterenavond en deze morgen het echte pelgrims gevoel meegemaakt. De een zorgt voor dit, de ander voor dat en wat nog eetbaar is en overblijft is voor diegenen die achterkomen. Leuke babbel met Regis: een geitenboerderij met 125 geiten die het van van vandaag op morgen moe was en gans zijn boel verkocht heeft. Ook vreemd hoe sommigen met "een fiets" proberen te vorderen. Een man (blijkbaar gekend onder de stappers voor zijn gesnurk) had de eer aan zichzelf gehouden en had zich in de keuken gelegd. Om 6u30 was hij al op pad!
    Na een "gedeeld" ontbijt en als laatste van de groep was het om 8u45 mijn tijd om mijn stalen ros te bestijgen. Al vlug was duidelijk dat het een veel leukere etappe zou worden. Veel meer afwisseling in het decorum, rustiger wegen en echt leuke dorpjes St. Saver, Audignon, Hagetmau (waar ik zelfs WiFi had en tijd om enkele verjaardagsfeesten door te sturen (proficiat Danny en Martin). Maar het brengt me veel te ver om al die leuke stekjes met de bezienswaardigheden op te sommen. Het zal wel geen toeval zijn maar onderweg en 's middags ontmoet je steeds leuke mede "pelgrims" waarmee je dan weer een praatje slaat. Ik was al vrij ver gevorderd in de etappe toen ik vaststelde dat ik mijn tracklogger niet opgezet had. Geen beeld dus van de hoogtemeters en dat is jammer...want het zijn er aardig wat. Allemaal training voor de komende dagen. Vanavond aanbeland in gîte Nadette in Sauvelade na 80 beenharde kilometers. Een nogal hevige furie die Nadette met strikte voorschriften maar wel spontaan. Echt geplukt uit de Bearn streek. We hebben hier trouwens een prachtig zicht op de Pyreneeën. Straks kijken met de mede pelgrims wat "haar pot schaft".


















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (3 Stemmen)
    24-05-2016, 19:13 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (1)
    23-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 15: Bazas - Mont-de-Marsan - 72 km
    Het was een super ontmoeting in Bazas met mr. en mvr. Torres (Manu van origine Spaans en Loulou de gastvrouw). Ze hebben me culinair meer dan in de watten gelegd. Deze morgen was er geen grote haast om de etappe aan te vatten. Aanvankelijk ook een ietsie pietsie regen maar niet verontrustend. Ook nog heel wat geleerd over Le boeuf de Bazas en la maison Flamande (zie foto). Anderzijds is deze etappe heel makkelijk te catalogeren onder saai en eentonig. We zijn niet voor niets in de Landes. KILOMETERS over de kaarsrechte D932. Daar valt dus niet veel nieuws over te vertellen. Deze middag een broodje met Roquefort in Roquefort... maar het een heeft geen uitstaan met het andere. Vandaar toch iets variatie; het mooie en verrassende kerkje en halte jacquaires in Bosten. Zelfs enkele kilometer gewoon door het bos. Vanavond gelogeerd in een gîte Jacquaire in M-D-M met een bont allegaartje pelgrims: Fransen, Nederlanders, Duitser. Leuk onderhoud: Regis kookt en ik zorg voor toespijs. Anderzijds is het hier best een leuke stad met enkele fraaie uitzichtpunten.
    Vastgesteld dat ik me ook een weekend vergist heb: er komen nog twee weekends aan vooraleer ik hoop in Santiago te zijn op 9 juni. Morgen naar Sauvelade en dan komen de Pyreneeën wel echt dicht bij.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    23-05-2016, 18:41 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (3)
    22-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 14: Port-Sainte-Foy - Bazas: 70 km.
    Wegens geen WiFi in mijn vorige hébergement toch nog even wat wetenswaardigheden. Charlie was gastheer en toch wel bijzonder. Geen TV laat staan PC of WiFi en alles bijzonder basic. Zijn loslopende kippen en kat eten mee het hem in de tuin en zijn avondeten ging vergezeld van een stevig glas Scotch Whisky. Vreemde combinatie. Zijn vriendin had hem gezegd dat hij zijn kippen binnen hield maar... Le renard doet aussi vivre en die zijn jongskes moeten toch ook eten hebben. Enfin deze morgen om 8u00 stipt was hij daar al (zoals afgesproken) met Le petit déjeuner. Zes uit de kluiten gewassen boterhammen, hard gekookt ei, kaas, honing, jam. Ik kon alvast niet klagen. Ondanks het onweer en gedonder had ik behoorlijk geslapen. Maar het regende pijpenstelen! Geen probleem voor Charlie dat ik mijn vertrek wat uitstelde; hij ging een uurtje roeien in de sportclub! Zorg dat alle lichten uitzijn en trek de deur toe. Om 9u45 op de fiets omdat het maar "zeverde" ipv regenen. De rest van de dag was een verhaal van regen, hard regenen en water gieten. En toch zie je mooie dingen. Drie vier roofvogels die voortdurend boven het hoofd vlerken. Of een koppel roofvogels dat zijn jong leert jagen. Jammer genoeg is dat moeilijk te fotograferen of filmen. Ik ben zelfs geen goede "vogelaar" zoals collega Dirk Dehuysser die al die soorten uit elkaar kent. Maar vreemd genoeg heeft dat op geen enkel moment de pret verstoord. Op 12 à 13 km voor aankomst in Bazas had ik uitgevlooid dat ik daar 1.000 km onderweg was. Gelukkig kon ik dat moment laten vastleggen. Vanavond gehuisvest bij een warm gezin die de opvang van pelgrims verzorgd. Ik mag er vanavond zelfs mee eten met het gezin en spontaan aangeboden. Op zondagavond is het sedert moeilijk om nog iets te vinden. Morgen trekken we weer verder. Het sterkt mij dat er al twee weekends achter de rug zijn. Nog een weekend en donkere dagen voor het grote doel bereikt kan worden. Het maakt me nu al week.












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (8 Stemmen)
    22-05-2016, 18:46 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (3)
    21-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 13: Ribérac - Port-Sainte-Foy 84 km
    Amper 6u30 was het toen de figuurlijke haan kraaide. Langzaam wakker worden opstaan en klaarmaken. Beetje tegen heug en meug maar het kon niet anders. Na nog maar eens een stevig ontbijt en voorzien van alles wat nodig was om 8u25 op de fiets. Ja er was een kropje in de keel. Nogmaals bedankt voor zoveel goeds en gezelligheid Arnold en Christine! Christine had me bovendien nog een andere route aanbevolen en dat was niet slecht. In Mussidan de GPS iets verkeerd ingeschat waardoor een 5 tal extra kilometer. Een minpunt: verkeerde inschatting van tijd en afstand waardoor ik de Abbay de la Trappe links liet liggen. Jammer en dom. Ik stelde ook vast dat mijn scharnierpunten moeite hadden om de goede rotatie te vinden. Rust roest? Inmiddels was ik ook verzeild geraakt op het echte Voie de Vezelay. Dus ook bospaden en wegeltjes vol met joekels van keien. Vanavond ben ik dus aanbeland in Port-Sainte-Foy / Sainte-Foy-la-Grande. Gîte privé maar zonder WiFi of iets. Zelfs mijn GPS heeft daar geen routeerbare straten. Het zal dus morgen vroeg dag zijn om weg te wezen. Een pelgrim moet het allemaal meegemaakt hebben 😇. En dat bij 30° vandaag












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    21-05-2016, 16:49 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    20-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 12: Ribérac Jour de repos...
    Een zalige nacht...door de wijn? Door het warme nest? Door het gezelschap en de vele verwennerijen? Door het vele fietsen de cumul van licht slaaptekort? Het zal een beetje van alles zijn. Maar mijn slaaptekort werd glansrijk gebroken. 's Morgens samen met Arnold toch even stad verkennen: stempel halen in het O.T.; tentoonstelling bezoeken (la vie de Babette prikkelde de zinnen 😈😈😈) en de lokale markt. Kuieren tussen lokale specialiteiten. Namiddag bezoek aan Perigeux. Opnieuw verrassend mooi en tof. Kathedraal St. Front met kapel gewijd aan St. Jacques, binnenstad en prachtig fietspad langs de rivier L'Isle. Met dikke stip in mijn notitieboekje. En tussen ( ) in Perigeux hebben ze ook Leffe 😆. Tussendoor ook nog een onverwacht bezoek aan Martine Six uit Gullegem in het naburige St. Sulpice-de-Roumagnac. Dan driewerf helaas: "het laatste avondmaal" bij Arnold en super gastvrouw Christine (ik ben een verwend nest ...). Geen galgenmaal maar opnieuw subliem. Ik kan weer vooruit maar zal het ook wel missen. Nu nog 320 km tot Etsaut of 335 km tot de Spaanse grens. Met een moraal in het zenit en boordevol energie. Het doet iets met een mens. Bedankt...zeer hartelijk en oprecht bedankt.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    20-05-2016, 23:09 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    19-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11bis: Angoulême - Ribérac. ..
    Werken met kladversies op de blog zorgt er voor dat je blijkbaar maar 1 foto kunt toevoegen. Omdat een beeld meer zegt dan woorden op enkele leuke herinneringen aan gisteren.












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    19-05-2016, 00:00 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 11: Angoulême - Ribérac : 58 km.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Rekening houdend met de lengte van de rit heb ik 's morgens toch nog tijd genomen voor een blitz stadsbezoek. Een stad waarin je makkelijk verdwaalt maar met zoveel facetten dat een bezoek toch wel de moeite waard is; ook de stad van de strip en dat merk je overvloedig. Tegen 11u30 afscheid genomen in het Maison Dio en op weg. Eerste stop de boulangerie waar de bakkerij uitermate geïnteresseerd was in mijn verhaal. Opvallend: veel dorpjes en steden eindigen hier op -ac... Torsac , Rosignac, Cognac, Lusignac...Behalve opnieuw aangename landschappen en steile hellingen, hier en daar een leuk kerkje was het uitkijken naar HET eindpunt RIBÉRAC. Wat een onthaal bij Christine en Arnold. Voor sfeer en gezelligheid:10; voor het eten: hors categorie... ik kom punten tekort om te geven en details bespaar ik jullie maar deze herinnering wordt in mijn diepste zieleroerselen bewaard. Een dikke merci! 't doe wok deugd voe nog ne kji westvlams te kun 'n klappen. Verhalen en herinneringen werden bovengehaald. Het zou bijzonder onbeleefd geweest zijn om in en zelfs na dergelijk moment nog een blog bij te werken. Vandaar un peu de retard. Dank voor het begrip.
    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (6 Stemmen)
    19-05-2016, 00:00 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (2)
    18-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 10: Charroux - Angoulême 82,2 km.
    Gisteravond nog iets gaan eten in wat aangeschreven staat als een beter restaurant. Was het onze kledij of het feit dat we slechts een simpel menuutje bestelden maar ons glas wijn was nog niet leeg of de bazin was daar al met het bakje om te betalen. Ze blekte ons zo goed als buiten. Daarna nog een stukje taart in de gîte en tijd om dodo te doen. Mis!
    De gîte is een zeer mooie verblijfplaats maar het was er ontzettend koud, enorm piepende bedden (gewoon door ons te draaien hé! !!!!!) en ieder half uur en uur het klokkenlui. Resultaat: een bijzonder slechte nachtrust. Het was dan ook weer vroeg dag: 6u15 was iedereen al op de been. Bij de lokale boulangerie een koek met rozijnen gaan halen want hier moet je natuurlijk zelf voor het ontbijt zorgen. Om 8u15 onder een dreigende wolkenhemel en ditmaal met lange broek en jasje klaar voor de rit naar de laatste belangrijke grote stad in la douce France: Angoulême. Voor het eerst vertrok ik ook met een loom gevoel. Bij het OT hing nog een affiche van een maand of drie terug: "Spring is in the air" Ik heb driemaal gesprongen maar merkte geen verschil. Al vlug bleek dat voor de meefietsen de Nederlanders het ontbreken van een bakkie koffie onoverkomelijk was. Bovendien zorgden tal van factoren, die mijn blog beter niet halen, dat het een moeilijke "enerverende" rit zou worden. Niet iedereen is met een pelgrim gedachte op pad...en dat hoeft niet katholiek of christelijk begrepen te worden. Dan toch een leuke plek gevonden in Nanteuil voor een kopje troost. Ondertussen deed de zon een bijzonder schrale poging om ons te plezieren. Wonder oh wonder: na dat kopje koffie vond ik mijn goede benen terug. Ze zaten in mijn linker achtertas. Ik probeerde er toch wat tempo in te houden maar de Nederlandse metgezel had het zo niet begrepen. En zomaar dumpen vond ik ook niet netjes. Middagbroodje met camembert in St. Amand-sur-Boneuille. Mooi gezellig dorpje en aan heiligennamen is hier geen tekort. De rit was trouwens onverwacht pittig met opnieuw meer dan 1400 hoogtemeters. Op 14 km voor Angoulême kon/mocht ik de fietsgenote van de voorbije 4 dagen uitwuiven. Maar het venijn zat duidelijk in de staart: een ongelooflijk steile klim naar de stad. Ik ga nog eens uitvlooien hoeveel % dat wel was maar hoop nu dat het geen referentie is voor de Pyreneeën. Gelogeerd in het Maison Diocesaine: een voormalig Karmelieten klooster. Mijn eerste indruk van Angoulême is zeer vreemd: niet zo gezellig maar anderzijds zo strategisch hoog gelegen met parken, remparts, de kathedraal. ..dat het toch wel iets bijzonders is. Morgen voormiddag zal ik de stad nog vereren met een bezoek vooraleer de knaletappe naar het semi West-Vlaamse Ribérac aan te vatten. Een bezoek/weerzien waar ik echt naar uitkijk.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (3 Stemmen)
    18-05-2016, 21:35 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (1)
    17-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 9: Poitiers-Charroux - 62,5 km
    Na een redelijk goede nachtrust en een uitgebreid ontbijt om 8u15 het stalen ros op voor wat ik beschouwde als een overgangsetappe naar een leuk weerzien met A en C en ook naar het grote klimwerk. De start en klim vanuit Poitiers was best pittig te noemen. Ook hectisch omwille van die gekke gehaaste Franse chauffeurs. Of denken ze... tja die gepensioneerden... De rest van de etappe leverde geen spectaculaire op: mijn fietsgenote is nog steeds mee en onderweg een koppel (Tania en Willy) uit Antwerpen tegen gekomen en Jan uit Beverwijk. Na samen op een terrasje Bar de la Tour in Charroux en samen gelogeerd in een authentieke Gîte Jacquaire. Verrassend mooi, proper en gezellig en voor 7,00 € PP. Straks toch misschien eens een mondje eten. Morgen 78 km naar Angoulême en dan komt Ribérac snel dichtbij! Hupsakee.








    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    17-05-2016, 17:24 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (4)
    16-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 8: Rustdag in Poitiers
    Een laattijdig ingelaste rustdag omdat de afstand tussen Tours de Poitiers in een dag afgehaspeld werd. Een dag van rust, administratie, bezinning en stadsbezoek.
    Wat weten we na die eerste week:
    1. Dat er toch al 664 km op de teller staan of ongeveer 33% van de af te leggen afstand in 1/4 van de tijd.
    2. Dat ik voorlopig fysiek heel in orde ben
    3. Dat het mentaal niet te onderschatten valt. Eenzaamheid is een gevaarlijk beest. Maar ik heb jullie op afstand en dat doet deugd.
    4. Dat het goed is om te luisteren naar mensen die het kunnen weten: goede fietsbroek, doseren en niet forceren, tijd nemen om te genieten, zorgen voor een goede fiets, geen onnodige risico's nemen.

    Poitiers is echt wel een leuke stad. Stad is heel rustig en vreemd genoeg weinig mensen op de been. Prachtig stadspark (Parc de Blossac) waar het bijzonder druk was en natuurlijk de onvermijdelijke kerken en de kathedraal. Eglise St. Radegonde was erg bijzonder.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (5 Stemmen)
    16-05-2016, 18:25 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (2)
    15-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 7: Tours-Poitiers 129,50 km
    Nog even recapituleren omdat het gisterenavond toch vrij laat was om nog iets zinnigs te melden. Ik had dus gekozen om te slapen chez les soeurs de St. Martin in de abdij van St. Martin. Het was er kraakwet maar op zijn kloosters. Na het avondmaal (waar we zelfs een fles wijn kregen om te delen met 4) trokken we nog even naar Le Vieux Tours. Een bruisend gedeelte van de stad maar om 21:00 hielden wij het toch wel voor bekeken (ik word ook wel een dag ouder maar het kwam door de km). Toch nog even een stil moment in de schitterende basiliek van St. Martin. Één van de mooiste die ik ooit zag.
    Dan maar proberen te tukken maar rond 2u30 was er blijkbaar nog veel ambiance in het nabijgelegen Vieux Tours en om 5.30 was mijn slaapzaalgenoot al present. Dus tijdig geducht en present voor het ontbijt. Paniek: de zuster had het aftapkraantje van de percolator laten openstaan en alle koffie op de grond en... ze moesten om 8u00 in de mis zijn. Voorlopig geen koffie dus. Maar alles kwam goed op deze zonovergoten Pinksterdag. Gelet op het weer en de vurige id die over mij neergedaald was koos ik toch voor het voorzien traject van 115 km ipv het korte traject van 106 km. Maar door onvoorziene omstandigheden o.a. aanleg nieuwe TGV lijn en omleiding klopten we af op 129,50 km. Vergeet dus de eerdere melding van Koninginne rit. Deze was vandaag! De zon gaf mijn fiets genoteerd en ikzelf vleugels. De landschappen zijn nog mooier. Vooral het mooie blauw/lila van bloeiende vlasvelden is schitterend. Na Sorigny kwam Chatellerault en moest van fiets genoteerd de accu van haar fiets dringend laten opladen. Trouwens: het is IDWORX trekking en kost maar eventjes 6.500 €. Asjemenou seg. Dan nog even vastberaden op een univ campus maar toch kunnen ontsnappen. Er was ook nog het 15 eeuwse chateau Dissay en Futuroscope in de verte om uiteindelijk om 18u15 doodgelukkig in te checken in de jeugdherberg. Weeral relatief goedkoop maar ver beneden een redelijk peil. Maar dat is is mijn keuze. Mijn opperste geluk duurde tot 19u15... dan het er het verhaal van de helm maar dat volgt hierna.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    15-05-2016, 22:56 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    Archief per week
  • 02/01-08/01 2017
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 26/01-01/02 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs