Fietsend naar Compostela
een spirituele uitdaging
Dankbaarheid is een mooie deugd!
Inhoud blog
  • Januari 2017
  • Woensdag 15 juni 2016
  • Dag 33: The Day after... bedenkingen
  • Dag 32: Arzua - SANTIAGO :51 KM
  • Dag 31: Sarria - Arzúa 82 km
  • Dag 30: Villafranca del Bierzo - Sarria 77 km
  • Dag 29: Rabanal del Camino - Villafranca del Bierzo 63 km
  • Dag 28: León - Rabanal del Camino: nog meer...
  • Dag 28: Leon - Rabanal del Camino 87 km
  • Dag 27: Reliegos - Leon: amper 34 km.
  • Dag 26: Fromista - El Burgo (was de bedoeling) 89 km
  • Dag 25: Burgos - Fromista
  • Dag 25: Burgos - Frómista : 80 km
  • Dag 25: Burgos - Fromista
  • Dag 24: Rustdag in Burgos -deel 2
  • Dag 24: Rustdag in Burgos.
  • Dag 23: Belorado - Burgos: 62 km
  • Dag 22: Navarrete - Belorado : 85 km
  • Dag 21: Puente la Reina - Navarrete : 80 km
  • Dag 20: Yesa - Puente la Reina - 80 km
  • Dag 19: intermezzo...
  • Dag 19: Jaca - Yesa 91 km
  • Dag 18: Etsaut - Jaca (Esp) 59,5 km
  • Dag 17: Sauvelade -Etsaut ...87 km en een chieke
  • Dag 17: Sauvelade -Etsaut ...87 km en een chieke
  • Dag 16: Mont-de-Marsan - Sauvelade 79,9 km
  • Dag 15: Bazas - Mont-de-Marsan - 72 km
  • Dag 14: Port-Sainte-Foy - Bazas: 70 km.
  • Dag 13: Ribérac - Port-Sainte-Foy 84 km
  • Dag 12: Ribérac Jour de repos...
  • Dag 11bis: Angoulême - Ribérac. ..
  • Dag 11: Angoulême - Ribérac : 58 km.
  • Dag 10: Charroux - Angoulême 82,2 km.
  • Dag 9: Poitiers-Charroux - 62,5 km
  • Dag 8: Rustdag in Poitiers
  • Dag 7: Tours-Poitiers 129,50 km
  • Dag 7; het verhaal van de helm....
  • Dag 6: Vendôme-Tours 76 km.
  • Dag 5: Chartres-Vendome: 106 km.
  • Dag 4: Gisors-Chartres
  • Dag 3: Amiens-Gisors - 90 km.
  • Dag 2: Arras - Amiens - 70 km.
  • Dag 1: Menen - Arras - 75 km.
  • The Final Countdown...
  • Onverwachte spanningen
  • Adiós amigos...
  • Een nieuwe verkenning
  • Bedankt - het geeft moed!
  • De Ronde van Vlaanderen
    Zoeken in blog

    Beoordeel dit blog
      Zeer goed
      Goed
      Voldoende
      Nog wat bijwerken
      Nog veel werk aan
     
    Foto
    Categorieën
    05-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28: León - Rabanal del Camino: nog meer...
    Nog enkele sfeerbeelden van vandaag!






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    05-06-2016, 20:21 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 28: Leon - Rabanal del Camino 87 km
    De vrijgezellenfeestjes waren voor sommigen duidelijk te heftig geweest. De geluiden die voort gebracht werden waren niet smakelijk en prettig om te aanhoren. Dus om 2u30 maar oordopjes ingestoken. Toen ik om 8u00 vertrok in Leon waren er nog op stap...of beter...ze probeerden iets te vinden tussen goot en stoep. Maar oké YOLO zullen ze gedacht hebben. Er lagen dus om en bij de 85 km voor de wielen. Het is zondagmorgen en dan slapen de dorpen tot rond 10u00. Dat moet je weten. Een eerste verrassende stop vond ik in Villar de Mazarife. Leuk om wat foto's te nemen maar verder niets. Des te verrassender was Hospital de Orbigo: daar vonden middeleeuwse spelen plaats en dan is het ganse dorp in feest. En ze kennen er wat van! Vlaggen, wimpels, muziek, verkleedpartijen...reuze chique om daar een tijdje tussen te flaneren. Gelukkig had ik mijn Sweerman boekje goed doorgenomen en ontweek ik de meest ruwe en stenige strook van de Camino Frances. Dat kostte wel 5 km extra...maar een gewaarschuwd... ja! Daarna kwam Astorga! Nog zo 'n pleisterplaats! Met een prachtige kathedraal en een museum in het voormalige bisschoppelijk paleis: een bouwwerk van de grote meester Gaudi! Jammer dat we er net om 14:00 waren en het ganse boeltje sloot. Ik begon me al af te vragen wanneer we eindelijk wat hoogtemeters zouden maken. Maar vanaf St. Catalina de Somoza was het van dat. Het landschap werd ook weer grootser: in de verte blonk de Telefoon met zijn nog steeds besneeuwde toppen en een beetje rechts de joekel voor morgen: Foncebadon en Cruz del Ferro: 1504 meter. Maar ik ben vast van plan om ook deze over de knie te leggen. Overal ook wilde lavendel. Zo 'n goesting om eens een goed BBQTJE te doen. We zitten hier nu lekker te chillen op 1156 meter. Er is dus morgen fietswerk voor de boeg. Vanavond pik ik misschien wel eens de Gregoriaanse gezangen mee in het kerkje hier. Je weet nooit voor wat het goed is. Hasta luego mi amigos y hasta manana.






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    05-06-2016, 19:41 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (2)
    04-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 27: Reliegos - Leon: amper 34 km.
    Wie springt er nu 's morgens om 7u45 op de fiets voor een ritje van amper 34 km? Ik dus en de reden is gewoon vervat in mijn vorige blog berichten. Die 34 km hadden ook iets onwezenlijks. Niets open, geen kat op straat of toch 1 zwarte en onderweg niets te zien. Het gaf me ook lang een dubbel gevoel. Hsd ik niet beter doorgefietst? Zo vlug mogelijk die tocht afgemaakt? Neen, want dan zit ik daar in Santiago gewoon te wachten. Tegen 10u00 was ik met enige moeite ingecheckt in Albergue Juvenal Infanta Dona Sanchez. En dus had ik ruim de tijd om León te leren kennen. En of het een verkenningstocht was: markt op de Plaza mayor, tientallen vrijgezellen feesten, de kathedraal en basiliek en andere prachtige gebouwen (o.a. van Gaudi). Het was de ganse dag druk maar in de loop van de namiddag kwam deze bruisende stad tot ontploffing. Ben nu (21:45) neg terug van een etentje met Nederlandse compostela fietsers en straten en pleinen zijn barstensvol. Er wordt gedanst, gezongen, gedronken, gegeten. ..een ongelooflijke sfeer. Had eigenlijk goesting om mij ook eens in het feestgerecht te gooien maar morgen start la ultimata semana. Morgen 82 km en de aanloop naar drie zware beklimmingen. Hoop dat alles verder goed verloopt. Ik voel toch een beetje angst, schrik dat het toch niet zal lukken. Maar waarom zou het NIET lukken. Er moeten nog 350 km overbrugd worden. Niet eens Menen-Neeroeteren op en af. Er staan er 1912 km op de teller. Zo dus.
















    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (9 Stemmen)
    04-06-2016, 22:20 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (1)
    03-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 26: Fromista - El Burgo (was de bedoeling) 89 km
    Na alweer een vrij rustige nacht (veel discipline ook op een zaal met 6) was het om 6u30 al klaarmaken geblazen. Maar geen probleem: je bent toch wakker, het fietst aangenaam in de luwte, en je bent tijdig op de bestemming (dat hoop je toch). Een eerste vaststelling 's morgens is dat de groep pelgrims steeds meer aanzwelt. En natuurlijk de grote diversiteit: veel Aziaten, maar ook Canadezen, Amerikanen fn Europeanen allerhande. Ik ben er ook een van. Een eerste onverwacht mooie stop deze morgen was het liefelijke stadje was Carion de los Condos. Mooie kerk en toch weer ingetogen hopen dat de dag goed mag verlopen. Wat daarna volgt kan eentonig lijken maar zelfs "het niets" kan mooi en zo rustgevend zijn. Tierra Campos: 40 km lang uitgestrekte graan- en grasvelden. Zo ver te kunt kijken. En daar wordt zo ontzettend duidelijk wat de Camino is. Honderden pelgrims die langzaam vooruit schuiven, niet gehaast of kunnen ze bijna niet meer? Vaak naast elkaar niets zeggend of een knikje. Soms ook druk gesticulerend maar ook soms zwalpend, met onzekere tred. Ze schrijden verder en als je even achteruitkijkt zijn het schimmen. Soms wchimmen van zichzelf. Maar de kleurrijke bloemenborders met veldbloemen fleuren de dag en de mensen op. De zon doet de rest. Enkel, ergens in het midden en in the middle of nowhere. ..een bar! Even genieten fn dan weer verder. Niet gehaast. Gewoon energie sparen voor begin volgende week. Sahagun was een welkome verademing in deze lange rechte lijn maar ook niet meer. Wat hier ook opvalt (en dat al enkele dagen): op elke kerktoren meerdere nesten ooievaars. Zou dat hier een vruchtbare streek zijn of willen ze de bevolking aansporen? Het is toch een mooi beeld. Om 13:40 was ik in El Burgo en zat de dag erop...dacht ik. Maar mijn telefoontje van woensdag ll zal verkeerd begrepen zijn waarschijnlijk. Yo no hablo mucho espanol. Er was geen plaats in de herberg La Laguna voor ondergetekende. Of toch: el precio: 30 of 45 €. Dank u wel. Terug de fiets op tot er iets is. Desnoods tot Leon. Maar het werd Reliegos. Zeer voortreffelijk voor zijn 9 €. Morgen wacht een superkleine rit van amper 32 km naar Leon en heb ik ruim de tijd om ook deze stad te bezoeken. Om mezelf wat aan te sterken geniet ik nu van een biertje in de tuin bij 18 graden. De Camino doen is niet altijd slavenarbeid.














    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    03-06-2016, 18:51 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    02-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25: Burgos - Fromista
    Op algemeen verzoek. ..toch enkele foto's












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (2 Stemmen)
    02-06-2016, 21:27 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (1)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25: Burgos - Frómista : 80 km
    Vandaag een kleine wijziging tot van mijn originele planning. Omdat de benen goed aanvoelen, ik een verkwikkende rustdag had en ik zaterdag ook wat meer tijd wil besteden in León; maar ook omdat het hier in de namiddag gemakkelijk 25 graden is... was ik deze morgen al om 7:45 op pad voor een nieuwe 80 km naar Frómista. Een zeer lichtlopend parcours, af en toe een traingshelling tegen het zwaardere werk en veel zon. Vandaag deed ik het vooral weer met de veelkleurige landschappen. Andere bezienswaardigheden waren meestal dicht. Al vroeg in de morgen kreeg ik het fietsgezelschap van (opnieuw) een Nederlandse vrouw: Alice... Ofwel lig ik nog steeds in de markt ofwel trek ik ze zomaar aan. Maar al vlug bleek dat we veel (ziekelijke) passies deelden: smartphone, app'jes, geo caching, en natuurlijk ook de tocht naqr Santiago enz. We hebben wat afgetetterd! Ook enkele leuke stops gehad: Hontanas (waar mijn ketting plots tegendraads was) maar waar we een heerlijke kop koffie met boule de Berlin naar binnen speelden. Ook mijn middag-broodje in Castrojeriz bracht een plotse wending door een Nederlands echtpaar met een Vizsla. Maar ook in Boadilla del Camino en Canal de Castilla waren best te pruimen. De kilometers vlogen eraf en tegen 15:00 zat de fietsdag erop. Ingecheckt in een superleuke en aangename Albergue Estrella del Camino in Frómista. Er werden heel wat app'jes geïnstalleerd...Nu nog wat chillen bij 20 graden in de tuin en zorgen dat we fris zijn voor een nieuwe rit naar El Burgo Ranero. Omdat het publiceren van foto 's op deze "gepensioneerden" blog nogal omslachtig is en ik heel wat interessante tips kreeg probeer ik een andere methode om jullie van de foto's te laten genieten. Jullie vinden ze via deze link. Laat maar weten hoe het bevalt

    https://picasaweb.google.com/116301322194662172071/6291610178050253841?authkey=Gv1sRgCPi1kZSx2b3ufA


    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 3/5 - (2 Stemmen)
    02-06-2016, 20:48 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (2)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 25: Burgos - Fromista
    Op algemeen verzoek. ..toch enkele foto's






    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    02-06-2016, 00:00 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (0)
    01-06-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24: Rustdag in Burgos -deel 2
    Een prachtige dag in Burgos. Stralend blauwe lucht 25 graden en mijn ogen doen pijn (van al dat mooiste zien), mijn kaken doen pijn (omdat mijn mond constant openvalt van verbazing) en eigenlijk is mijn keel een beetje uitgedroogd dus... Het is teveel om op te noemen maar van 10:00 deze morgen dweil ik de stad af. Ongelooflijk. Ik kom woorden tekort. Maar morgen is het weer fietsdag en het besef is er dat de mosselen nog niet aan wal zijn. Dat een goede nachtrust wel eens bepalend zou kunnen zijn voor het slagen. Voor de rest: tijdig eten en drinken: check; doseren: check; eigen tempo rijden: check; goed slapen: check; matig met alcohol: check; niet vergeten te genieten; check.
    Bedankt allemaal om mij te blijven steunen.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (3 Stemmen)
    01-06-2016, 18:05 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (3)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 24: Rustdag in Burgos.
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Even in de spiegel kijken…

    We zijn 24 dagen onderweg. Ik kan het nauwelijks zelf geloven en toch… 1711 km gefietst; nog 547 km te stampen. Het was gisteravond trouwens een bijzonder intiem moment. Peter, de mee fietsende Nederlander sedert de morgen slaapt in een kleine Albergue boven een kapel. Hij kreeg het voorstel om ’s avonds een pelgrimsmis bij te wonen. Na wat gebabbel met andere NL fietsers sloten we graag bij het voorstel. Je hoeft geen pilaarbijter te zijn om deugd te hebben aan een stil moment en even in de spiegel te kijken; even te denken aan diegenen die thuis op je achten en meeleven; ook even denken aan de mensen die dagelijks moeten vechten tegen ziektes. Maar ook dankbaar zijn dat het goed was tot op vandaag en hopen dat het ook de volgende dagen goed mag verlopen. We hebben achteraf gezellig samen (met 6) iets bescheiden gegeten: menu del día voor 13,00€

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    01-06-2016, 10:29 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (1)
    31-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 23: Belorado - Burgos: 62 km
    Na een behoorlijke nacht om 7u45 reeds afscheid genomen in een schitterende Albergue. Lekker eten 's avonds en uitgebreid ontbijt deze morgen. Het was de NL van gisteren niet ontgaan: "Nou man, je bent nogal aan het bunkeren. Krijg je die drie sneetjes Leerdammer nog op? Wij hebben ze over." Ja graag, want er wachtte toch weer een pittige etappe. Maar uiteindelijk viel deze korte etappe meer dan geweldig mee. Onderweg even halt gehouden in San Juan de Ortega. Je wordt bijna lyrisch van de naam alleen al. Op het eind een klim van 14% over 700 meter. Het was nipt maar toch deftig boven geraakt. Nu in Burgos. Mijn ogen vallen bijna uit mijn hoofd. Zoveel pracht. Morgen is een rustdag voor de was en de plas en een uitgebreid bezoek aan de stad. Enig nadeel: in mijn logement GEEN WIFI. Enkel in het Oficina de Turismo: beperkt. Ik zal van de gelegenheid gebruik maken om in alle rust mijn laatste week voor te bereiden. Want er komen nog enkele stevige kleppers: Cruz de Ferro: 1504 meter 5 tot 7% en Cebreiro 1300 meter: 7 tot 9%. Maar dat zijn zorgen voor later.










    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    31-05-2016, 16:38 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (2)
    30-05-2016
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dag 22: Navarrete - Belorado : 85 km
    Such a night zong Elvis. Wel het was zo'n nacht die ik nodig had. Soms is het gemis aan internet zalig en kruip je vroeg in jouw tram (20:45) en dan slaap je tot 6:30 en voel je je een totaal ander mens. Een totaal ander gevoel dan gisteren. Een nadeel: no desayuno...maar mijn prebriefing leerde me dat er 8 km verder iets te vinden was. Starten dus op een isostar reepje en een potje chocolade flan. Direct enkele pittige hellingen en inderdaad na 8 km: spek met eieren, chocolate pan, café en zumo de naranja. Direct wakker dus. En het hoofdje en de benen wilden ook mee. En het weer was goed... Dus weer likkebaarden door Noord Spanje. En vriendelijke oude lokale man meldde me dat het tunneltje onder de grote weg gevaarlijk glad en oneffen was voor fietsers. In mijn bescheiden Spaans dankte ik hem uitvoerig en mocht hij samen met mij op de foto. Hij had dat nog nooit gezien en was preus lik fjeirtig!
    Kwamen achtereenvolgens aan de beurt: Nájera, San Millán de Cogola waar ik doelbewust een zijsprong maakte naar het Monasterio de Yesa (driewerf helaas: cerrada el lunes-gesloten op maandag). Wat was er nog te zien: hoppevelden (ik waande mij in Heuvelland) en groen groen groen. Als dat de graanschuur van Spanje niet is dan weet ik het niet. En natuurlijk: wijngaarden, bodegas en Rioja! Een bijzonder hoogtepunt was Santo Domingo de la Calzada: klinkt als muziek en is ook bijzonder mooi en gezellig. Nooit meegemaakt maar in de kathedraal houden constant een kip en een haan in een hok de compostela in eer. En ik heb ze zien zitten! Het was al een stuk in de namiddag toen ik de weg naar Belorado opzocht. En vanaf dan nam de wind weer de boven hand. Ook enkel km fijne regen. Maar dan uiteindelijk aanbeland in Albergue Cuatro Cantones in Belorado. Met zes op de kamer maar dat maakt het zo boeiend. Een avondmaal voor 10,00€ met voor mij: entrada: paëlla; daarna: merluzza (es pescado = vis) en daarna nog een postre : flan + natuurlijk vino tinto. Ge kunt het niet zelf klaarmaken voor die prijs. Aan tafel: 1 uit Minnisota 2 uit New Zealand 2 uit GBI-N en ondergetekende. Super boeiend al die verhalen. Ook een ontroerend verhaal van een NL die de tocht doet met zijn twee zonen om zijn overleden zoon (21 jaar) te gedenken: moedig en intiem verhaal

    Morgen wordt het nog maar eens knallen. Eerst van 700 m naar 1000, even dalen en dan naar 1130 meter. Maar er is een extra dag in Burgos in het verschiet. Dus let's go!












    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    30-05-2016, 22:17 geschreven door Luc Demeulenaere  
    Reacties (2)
    Archief per week
  • 02/01-08/01 2017
  • 13/06-19/06 2016
  • 06/06-12/06 2016
  • 30/05-05/06 2016
  • 23/05-29/05 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 09/05-15/05 2016
  • 02/05-08/05 2016
  • 18/04-24/04 2016
  • 11/04-17/04 2016
  • 28/03-03/04 2016
  • 07/03-13/03 2016
  • 29/02-06/03 2016
  • 18/01-24/01 2016
  • 16/11-22/11 2015
  • 28/09-04/10 2015
  • 20/07-26/07 2015
  • 06/07-12/07 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 26/01-01/02 2015
    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.

    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek

    Blog als favoriet !
    Mailinglijst

    Geef je e-mail adres op en klik op onderstaande knop om je in te schrijven voor de mailinglist.



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs