Een mens wordt er zowaar vrolijk van als hij 's morgens de rolluiken optrekt en vaststelt dat er een heerlijk lentezonnetje aanwezig is.
HET moment om opnieuw het stalen ros van stal te halen en een deftige 60 km te gaan fietsen. Een ritje vol nostalgische gevoelens: spoorlijn 64 van Zonnebeke tot Roeselare; Hooglede "berg" met het Duits Kerkhof (waar is de tijd dat ik samen met mijn broer zoveel mogelijk keer Hooglede berg probeerde naar boven te fietsen), Sleihaeghe (met zijn voor die tijd "futuristische kerk... enfin: ik klokte af op bijna 63 km met een bijzonder goed gevoel.
Het gaat nu eens niet over mijn leeftijd maar wel over het trainingsritje van deze namiddag. Tot Lomme op het parcours van mijn eerste etappe naar Arras. Hoewel redelijk fris bleef het toch droog. Het parcours viel ook echt mee: rustig en grotendeels langs de Deule. Soms met een dreigend wolkendek, veelal met een schraal zonnetje. En ook de link naar "Den ijzeren weg" was er. Volgende week blijven trappen!
Na de startdag van 29 februari was het vooral uitkijken naar de reacties van benen en andere ledematen. Dat viel behoorlijk mee dus het plan was: eerst wat in de tuin werken en in de namiddag een ritje. De weergoden en de wijze raad van mijn vrouw indachtig (ja hoor ... ik luister daar naar!) werd het plan omgedraaid en zat ik om 9u00 al op de fiets voor "De Tabaksroute" extended version.
Het werden uiteindelijk 54 kletsnatte kilometer, soms beukend tegen de wind, maar toch gemiddeld 18km/u. Het zijn allemaal zaken die toch een paar keer moeten getest worden: heb ik niet teveel kledij aan, is mijn broek en jas echt nog wel waterdicht, wanneer eten en drinken, en vooral ook leren rekening houden met slechte weersomstandigheden.
Maar goed: twee dagen na elkaar > 50 km is een goed begin. Het kriebelt steeds meer.
Of hoe noemt het als je op ongeveer twee maand voor de start van het grote avontuur staat? Het werd dan ook tijd om met§ trainingsarbeid te starten. Dus bij een schrale winterzon met een snedige noordenwind: de fiets op voor de "Bedevaartroute".
Veel toepasselijker kan het niet. Met om en bij de 53 km op de teller en een gemiddelde van 19,7 km/u kan ik niet klagen.
Inmiddels zijn ook al een aantal "overnachtingsadressen" geregeld: Arras, Amiens, Gisors, Chartres, Vendôme, Tours, Poitiers, Charroux, Angoulême en natturlijk Ribérac... De rest is voor de komende weken. Net als de rest van het trainingswerk.
Alles is een beetje grijs vandaag, een beetje dubbel... Mijn voorlaatste werkdag en dan? Het is mooi geweest de voorbije 41 jaar en waarom zou ik dan triest zijn? Dankbaarheid dus oo dat het de voorbije 41 jaar op die manier gelopen is.
Het is geen kwestie van kilometers in de benen te hebben maar:
wat is klimmen aan 4%, 6%, 8% enz...
hoe is het om constant te fietsen in de regen
wat heb ik nodig bij een lange(re) fietstocht
Op 20 juli heb ik het een eerste maal geweten. 61 km door de Vlaamse Ardennen met uitsmijters als het Foreest, de Boigneberg, de klim van Ronse naar de Hotond en als uitsmijter de "te hoge / stijle" Ladeuze.
Maar het was een goede training! Zeker nogmaals te doen.
Laat ons stellen dat 95% van de rit in kaart gebracht is. Er resten mij nog een aantal maanden om een aantal etappes te verfijnen: o.a. rustdagen inlassen, praktische zaken bekijken (slapen en Spanje) enz...
De uitdaging krijgt steeds meer en meer vorm. Vandaag was een belangrijk "mentale" dag: aanvraag van het pensioen ingaande op 01.04.2016. De aanvraag is ingediend, nu blijft het uitkijken naar die laatste werkdag (snif, snif... het zal zeker niet vanzelfsprekend zijn).
De voorbije dagen kreeg ik heel wat interessante info van enerzijds collega Jean-Claude Vandergucht. (http://www.bloggen.be/clonaarcompostela/) en anderzijds oud-collega Robert Poissonnier (die al voor de zesde maal naar Compostella reed).
Inmiddels is mijn roadbook voor 95% in orde tot in Jaca (met nog steeds wat ruimte voor fantasie). De komende maanden wordt hieraan zeker nog verder gewerkt.
Een bijzonder zotte inval. Ik heb altijd gedroomd van uitdagingen. Uitdaging die weliswaar niet uniek waren maar waarvan ik dacht: wat een ander kan, dat moet ik ook kunnen. Het liep zo met mijn loopbaan en het liep zo met tal van sportieve uitdagingen. Wandelen: 50 km van Kluisbergen, Dodentocht (x3), Nacht van Vlaanderen (x2), Krachtbal, trainersopleiding niveau B, fietsend met de kinderen naar Neeroeteren enz...
Met een nieuw doel in mijn leven voor ogen (de gerechtigde pensioen leeftijd) en de wetenschap dat een mens niet mag stilzitten begon mijn droom over Compostela. Aanvankelijk bescheiden maar steeds meer uitgroeiend tot een tastbaarder iets. Wat moet het worden: een "dank"trip/pelgrimstocht voor al het mooie dat ik in mijn leven mocht meemaken, een bescheiden tocht zonder grote luxe en zonder anderen tot last te zijn, terugvallen op de eigen beperkingen en zoeken naar andere mensen... met veel tijd om te filosoferen.
Van zodra het idee gevormd was leek het mij nuttig om ook een doel voor ogen te houden. Mijn doel is even simpel als persoonlijk en is in de ondertitel vervat.
Daarna was het belangrijk om uit te maken hoe ik de tocht wilde maken: alleen of met metgezellen, met of zonder tent, slapen in hotel of mag het iets minder zijn, starten thuis of aan de Frans-Spaanse grens, met de fiets of te voet, hoeveel tijd heb ik, wat heb ik nodig voor onderweg (m.a.w. hoe pak je zo'n lange fietstocht aan), moet ik aan administratieve verplichtingen voldoen,... Kortom: heel wat om de komende maanden mee bezig te zijn