Inhoud blog
  • VERSLAG DOOR SWA OVER 'TIJD'
  • Reactie van Jos ivm 'Tijd'
  • Tekst ivm TIJD door Swa
  • tekst ivm TIJD door Jef
  • een tussendoortje
  • Verslag van ons café van september 2013
  • Uitnodiging vawege Bert ivm filosofisch cabaret
    agenda

    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Archief
  • Alle berichten
    Categorieën
  • ONDERWERPEN (93)
  • Elcker-Ik centrum IN OPBOUW
    Het filosofisch café is een laagdrempelig initiatief van Elcker-ik centrum waar u elke laatste dinsdag van de maand welkom bent om met ons van gedachten te wisselen over een onderwerp dat vooraf democratisch werd afgesproken.
    We proberen dat op een filosofische manier te doen. Dat betekent niet dat u een volleerd en belezen filosoof moet zijn of dat we het enkel over ingewikkelde stellingen, grote namen en wijsgerige stromingen gaan hebben. Iedereen die het woord vraagt, krijgt de kans om zijn of haar stelling uit de doeken te doen mits een duidelijke argumentatie. Wij gaan er van uit dat filosofie een competentie is die je kunt leren en waar geen gewichtigdoenerij bij nodig is. Dat houdt echter niet in dat je om het even wat kunt poneren om die stelling dan te 'bewijzen' met een voorbeeld van een hoogstpersoonlijke anekdote. Wij zijn niet zozeer geïnteresseerd in uw meningen, maar des te meer in de argumenten waarom die standpunten correct zouden zijn. Als het een beetje meezit gaan wij niet naar huis met oplossingen en antwoorden op al onze vragen, maar wel verrijkt met een aantal inzichten en invalshoeken waar we zelf misschien nog niet aan gedacht hadden. Materiaal waar we het niet mee eens hoeven te zijn, maar waar we onze eigen standpunten kunnen aan toetsen, up to date houden, eventueel bijsturen of vorm geven.
    09-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Afspraak 25 september 2012

    Beste filokes,

    Op 25/9 zien we mekaar terug voor een seizoen vol (hopelijk ) boeiende gesprekken. Ik heb me deze zomer, niettegenstaande mijn uiterst beperkte computervaardigheden, gewaagd aan het opstarten van onze hoogsteigen blog. Let wel de (het ??) blog van het filocafé en niet mijn blog. Dat betekent dus dat het aan jullie is om die te vullen met voorstellen, invalshoeken, agendapunten, interessante links, forumdebatten, opgepikte informatie en alles wat je nog kunt bedenken om onze hersencellen te prikkelen. Gezien de gemiddelde leeftijd lijkt me porno niet echt de eerste keus.

    De blog is dus niet af m.a.w. maar is “under construction” zoals dat heet en er dient nog veel aan gesleuteld en geschaafd te worden. Zijn er computerfreaks onder jullie?

    Hier http://www.bloggen.be/elckerik/ kun je al eens een kijkje nemen.

    Hoe dan ook, ter zake voor ons volgende onderwerp ( dat je vanaf nu ook altijd op het blog terugvindt).

    We zijn nu toch al enkele jaren bezig en ik zou het jullie eens bijzonder moeilijk willen maken, nu de geesten nog uitgerust en fris zijn. Zoals je weet zijn de meeste maatschappelijke fenomenen gelaagd en heb je eerst de in het oog springende anekdote ( dat en dat is gebeurd ), daaronder een aantal hoe- en waaromvragen ( duiding in de pers – gesprekken aan de toog ), daaronder de principiële hoe- en waaromvragen los van deze specifieke gebeurtenis ( nadenken over de maatschappij en de mens ) en daaronder uiteindelijk de filosofische vragen. Hoe, hoe gaan we ermee om/ waarom, en is dat ook goed dat het gebeurt en dat we er zus of zo mee omgaan? Maar vooral!!! Die laatste vragen, willen ze filosofisch zijn, stellen we los van de specifieke anekdotiek.

    Waar gaat het dus (niet !? ) over : Michelle Martin en het bijhorende circus van deze zomer.

    Hieronder één voorzet waarin ik één aspect van deze gebeurtenis aangeef. Het hoeft niet alleen daarover te gaan, maar ik geef het als mogelijkheid.

    ( Voor alle duidelijkheid, de kern waarover ik het hieronder heb is de spraakverwarring en het onbegrip dat er heerst tussen hoger en minder hoog opgeleiden van zodra er zich maatschappelijke fenomenen voordoen die een ethisch oordeel vragen - annex, het conflict tussen politiek correct en politiek incorrect). ( Parenthese binnen de parenthese : Is er een verband tussen hoger/lager-opgeleid en politiek correct-incorrect ?? ) ( parenthese= tussenhaakjes gezet)

    Niet dat ik nu zo’n groot voorstander ben van volkswoede en publieke lynchpartijen, maar er lijkt me toch iets merkwaardigs aan de hand met de hevige afkeuring die ik hoor en lees in mijn politiek correcte biotoop als ze het over de volkse reacties hebben op de vervroegde vrijlating van Michelle Martin. Het plebs wordt streng terecht gewezen want ze hebben weer eens niets begrepen van de werking van de rechtsstaat. Mensen die gisteren nog zeer onheuse dingen zegden over wereldvreemde en vooral pedofiele Monseigneurs hebben het vandaag over de moed van de kloosterzusters die zich helemaal uitleven in hun kerntaken, de barmhartigheid en de vergeving. Akkoord het ene heeft niets met het andere te maken, maar de gretigheid van de verwijten valt me toch op.

    Nog iets dat er niets mee te maken heeft maar toch een analogie bevat, waren en zijn de opgeheven vingertjes bij het culpabiliseren van de plebejers die – inderdaad weinig genuanceerd – hun ongenoegen en vooral onbegrip etaleerden toen hun wijken werden overgenomen door nieuwe Belgen met een hele reeks eigen gewoonten. Dat hadden en hebben ze blijkbaar ook helemaal verkeerd begrepen.

    Toen de populisten daar handig gebruik van gingen maken – dat is dan weer hun kerntaak natuurlijk – toen waren de reacties navenant. Terwijl je toch moeilijk van een verassing kon spreken.

    Wat is dat toch met dat onbegrip en die spraakverwarring tussen de hoger opgeleiden en het volk dat ze zo graag verdedigen? Trouwens, zo nieuw is dat fenomeen niet, want Rousseau had het toch ook over de Edele Wilde?

    Ik begrijp het theoretisch mechanisme achter de vervroegde invrijheidstelling, maar moet toch altijd weer een dosis empathie onderdrukken als ik de vertwijfeling in de ogen van de proleten zie. Ze begrijpen ècht niet meer hoe iemand die – enfin, u kent haar palmares - hoe zo iemand nog over rechten blijkt te beschikken. Er is ongetwijfeld nagedacht over de wet Lejeune en mensen die het kunnen weten zullen vertellen dat de maatschappij er alle belang bij heeft dat iemand die een misstap begaan heeft toch een perspectief behoudt om later op een gezonde manier opnieuw in vrijheid te kunnen functioneren. Maar er zijn graden van kwaad. Mijn geest is niet ziek genoeg om zo meteen iets te bedenken dat “ straffer “ is dan wat “ mevrouw” Martin heeft uitgehaald.

    Maar in zekere zin heeft Martin er zelfs weinig mee te maken. De vaststelling dat het volk de werking van onze rechtsstaat niet helemaal meer begrijpt dateert niet van deze vervroegde vrijlating. U kent het trieste lijstje; vrijgelaten herrieschoppers, niet uitgevoerde straffen, vrijlating wegens procedurefouten, enfin vult u zelf maar aan.

    Of het cliché opgaat dat een probleem dat politici niet kunnen uitleggen niet uit te leggen valt, weet ik niet. Maar ik heb toch een hardnekkige achterdocht ontwikkeld tegen filosofen die iets beweren dat werkelijk niemand begrijpt. Ze bestaan, echt.

    Als het volk dus vandaag zijn ongenoegen op een ongenuanceerde en soms minder fijnzinnige wijze uitschreeuwt, moeten we ons dan verbazen? Moeten we dan opnieuw klaar staan met het opgeheven vingertje?

    Wij zien mekaar terug 25/9 fris, vol goede voornemens en veel voorstellen voor jullie hoogsteigen blog.

    Max Schneider

    09-09-2012 om 10:45 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:Martin,politiek correct,volkswoede, wet lejeune
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.LEZING Universiteit Antwerpen

    Programme

    Thursday 20-09

    The Heritage of the Löwith-Blumenberg debate

    9.15 Welcome

    9.45 Lecture on the heritage of the Löwith-Blumenberg debate. By

    prof. dr. Jean-Claude Monod (CNRS, Paris)

    10.45 Questions and debate

    11.00 Coffee break

    11.20 Lecture on the relationship between monotheism and the roots of secularization, focusing on

    Blumenberg, Assmann, Nancy. By

    prof. dr. Laurens ten Kate (Universiteit voor Humanistiek, Utrecht)

    12.20 Questions and debate

    12.35 Lunch break

    14.00 Parallel paper session I. Each paper is presented in 20 minutes, followed by 10 minutes Q&A.

    16.00 Coffee break

    16.30 Lecture on Marcel Gauchet: an assessment of his theory on religion and secularization. By

    prof. dr. André Cloots (Catholic University of Leuven)

    17.30 Questions and debate

    Friday 21-09

    Contemporary Theories of Secularization

    9.00 Welcome

    9.15 Lecture on Charles Taylor’s thoughts on secularization and religion. By

    prof. dr. Guido Vanheeswijck

    (University of Antwerp)

    10.15 Questions and debate

    10.30 Coffee break

    10.50 Transcendence or Immanence? Enchantment or Disenchantment? The Two Pairs of Alternatives in the Modern Age. By

    prof. dr. John Milbank

    (University of Nottingham, UK).

    11.50 Questions and debate

    12.20 Lunch break

    14.00 Parallel paper session II

    16.00 Coffee break

    16.30 Parallel paper session III

    Saturday 22-09

    Religion in the public sphere

    10.15 Religion, Reconciliation and the Politics of Secularism.

    Lecture by

    prof. dr. Jonathan VanAntwerpen (director SSRC, New York)

    11.15 Response by

    dr. Herbert de Vriese (University of Antwerp) and reply by prof. VanAntwerpen

    11.30 Questions from the audience

    11.45 Concluding remarks

    12.00 Reception with snacks

    14.00 Facultative appendix: guided city tour

    09-09-2012 om 10:30 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lezing van Johan Braeckman

    “Religie: een wetenschappelijke analyse”
    Regionale bijeenkomst met lezing door prof. dr. Johan Braeckman.
    Waar komt religie vandaan? - Waarom zijn mensen gelovig? - Wat is voor de mens het nut van een geloofsneiging?
    De voorbije jaren hebben meerdere auteurs denkbeelden naar voor gebracht om religie wetenschappelijk te begrijpen. Sommige auteurs beweren dat er een “God spot” in het brein aanwezig is, anderen zien religie als een typisch fenomeen afhankelijk van het succes doorheen de tijd.

    In deze voordracht worden de ideeën gewikt en gewogen en is er uiteraard ruimte voor discussie.

    zaterdag 15 september 2012 van 11.00 u. tot 13.00 u.
    in het OpenLeerCentrum, administratieve blok van het Technisch Atheneum Het Spoor, Leenhofstraat 33 - 2400 Mol.
    Iedereen welkom! - Gratis inkom - vrije gift mogelijk.
    Een organisatie van HVV/HV Mol en Provinciaal Samenwerkingsverband HVV Antwerpen.

    09-09-2012 om 10:29 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    01-09-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SYMPOSIUM

    SYMPOSIUM

    EUTHANASIE EN ORGAANDONATIE
    EUTHANASIE ET DON D'ORGANES

    zaterdag - samedi
    29 / 09 / 2012


    9:00


    onthaal / acceuil

    9:30 - 10:00


    Wim Distelmans en Lieve Thienpont:
    euthanasie, wetgeving en cijfers / euthanasie, legislation et chiffres

    10:00 - 10:25


    Olivier Detry:
    orgaantransplantatie en donatie in België / transplantation et don d'organes en Belgique

    10:25 - 10:50


    Dirk Ysebaert:
    euthanasie en orgaandonatie / euthanasie et don d'organes

    10:50 - 11:15


    Dirk Van Raemdonck:
    resultaten van de transplantatie van organen van donoren na euthanasie /
    résultats de la transplantation d'organes de donneurs après euthanasie


    11:15 - 11:45


    pauze / pause

    11:45 - 13:00


    panelgesprek over de praktische, ethische en juridische vragen met /
    panel de discussion des questions pratiques, éthiques et juridiques avec:
    Patrick Evrard, Luc Michel, Freddy Mortier, Geneviève Schamps en Patrick Wyffels
    onder leiding van / dirigé par: Johny Vansevenant

    Auditorium Herman Teirlinck KBC-gebouw: Havenlaan 2 Brussel / Avenue du port 2 Bruxelles

    Accreditering aangevraagd in ethiek en economie (rubr. 6) / accréditation en éthique et économie demandée (rubr. 6)

    Simultaanvertaling Nederlands en Frans / traduction simultanée en Néerlandais et Français

    Gratis toegang / accès libre

    Iedereen welkom / bienvenue à tous

    hier inschrijven - s'inscrire ici


    info@demaakbaremens.org - 03 / 205 73 10 - www.demaakbaremens.org


    Wetenschappelijk comité / comité scientifique: Marc Cosyns, Ignaas Devisch, Wim Distelmans, Patrick Evrard, Marc Goethals, Jan Lamote, Jan Lerut, Michel Meurisse, Xavier Rogiers, Benoît Rondelet, Jacques Sennesael, Lieve Thienpont, Tony Van Loon, Dirk Van Raemdonck, Sofie Vercoutere, Dirk Ysebaert

    Logo De Maakbare Mens

    Logo Leif

    Logo Vonkel

    Logo Belgian Transplant Society

    Logo Leerstoel waardig levenseinde

    Logo KBC

    Logo VLaamse Gemeenschap

    01-09-2012 om 17:25 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.

    Geachte mevrouw

    Geachte heer

    We nodigen u graag uit voor de lezing en masterclass over Ethiek in de rechtzaal door prof. dr. Allan C. Hutchinson op 3 en 4 oktober 2012.

    Description: Description: Description: cid:image003.png@01CD86CC.88946790

    Klik op de foto om de folder te openen.

    Allan C. Hutchinson maakt deel uit van Osgoode Hall Law School, York University, Canada. Hij is bachelor in de rechten (Londen), mas­ter in de rechten (Manchester) en doctor in de rechten (Manchester). Hij pleit voor Gray’s Inn en de Balie van Ontario.

    De vraag of en hoe ethiek in de rechtszaal aan bod komt, wordt niet alleen vanuit het beroep zelf gesteld. Wat wel en niet kan in de rechtszaal, is voor­werp van publiek debat. Hoe ver kan een advocaat gaan in de verdediging van zijn cliënt? Wat met het beroepsgeheim en de waarheidsplicht? Spelen de media een geoorloofde rol? Hoe gaan advocaten en magistraten om met juridische spitstechnologie?

    • Kan het ethisch zijn om onethisch te zijn?
      lezing (in het Engels) en paneldebat
      met stafhouder Dirk Lindemans, Mr. Walter Van Steenbrugge en stafhouder Edward Janssens
      op woensdag 3 oktober 2012, 19.00u-21.30u, Aula R.001 op de UA-Stadscampus
      accreditatie voor advocaten (2 niet-juridische punten, OVB) en gerechtelijke stagiaires (1 punt, IGO)

    Deelname is gratis, maar online inschrijven is vereist. Meer informatie vindt u in de folder en op www.ucsia.org.

    Met vriendelijke groeten

    Marijke Celis

    UCSIA vzw
    Prinsstraat 14
    B-2000 Antwerpen
    Tel. +32 (0)3 265 49 60
    Fax +32 (0)3 707 09 31
    e-mail:
    marijke.celis@ua.ac.be

    Description: Description: Description: Description: Description: Description: Description: Description: Description: ucsialogo

    01-09-2012 om 17:24 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:lezingen
    20-07-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Quotes: Godfried Bomans

    Het is nu eenmaal zo, dat overal in de wereld
    het echte en kernachtige schijnt terug te
    treden voor het gladde en vlotte.

    Het partijstelsel in de politiek
    en overal de ‘evenredige
    vertegenwoordiging’ daarbij,
    de noodzaak van aktes
    en diploma’s in bijna alle betrekkingen,
    heel die ordening werkt als een zeef,
    die alleen de
    conformistische naturen doorlaat.

    Godfried Bomans

    20-07-2012 om 22:16 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ideetje uit Italië Verscheen in Trouw 20/7/2012

    Niet iedereen is gelukkig met Italië's meest diepzinnige dorp

    Door: Robin de Wever − 19/07/12, 19:06
    © Flickr (acb). Verbeelding van de filosoof Macchiavelli in Florence

    De burgemeester verdient haar geld met filosofie-onderwijs, het gemeentehuis biedt onderdak aan een heuse dorpsdenker. Is het zuid-Italiaanse Corigliano d'Otranto het meest filosofische plaatsje ter wereld?

    • Volgens mij weet de raad van psychologen niet wat een filsofische consultant doet
      Dorpsfilosoof Graziella Lupo

    Er zijn niet veel gemeenteraden die in hun resoluties Socrates en Spinoza aanhalen, schrijft The Guardian deze week in een reportage. Maar in Corigliano d'Otranto (5889 inwoners) lijkt het inmiddels redelijk normaal. 

    Sinds filosofiedocent Ada Fiore het lokale bestuur leidt, hangen er in het dorp keramische borden met diepzinnige leuzen. In café's en winkels verspreidt de gemeente kaartjes met existentiële kwesties. Als het aan Fiore ligt, buigen de heren aan de toog zich over vragen als 'waarom werd je geboren?'. 

    Wie zich intensiever wil laten bevragen kan op vrijdagmiddag terecht in het gemeentehuis. Daar zetelt Graziella Lupo, de dorpsfilosoof met wie burgers kunnen doordenken. De gemeentelijke budgetten zouden er geen last van hebben: iedere cliënt moet 15 euro vergoeding betalen.

    Misleidend en verwarrend
    Kritiek is er ook. Het hoofd van de regionale beroepsgroep voor psychologen spreekt schande van Lupo's rol als geestelijk adviseur. Het feit dat inwoners bij hem terecht kunnen met vragen is volgens hem 'niet alleen verwarrend', maar ook 'uiterst misleidend'. De beroepsgroep zal naar eigen zeggen alles in het werk stellen om zijn 'misbruik' tegen te gaan.

    Lupo is niet onder de indruk van dat dreigement. De consulten zijn geen emotionele hulp, vertelt hij in The Guardian, maar Socratische dialoog die vooral draait om ideeën. 'Volgens mij weet de raad van psychologen niet wat een filsofische consultant doet. En bovendien: hun kritiek is sowieso gespeend van enige epistemologische inhoud.'

    20-07-2012 om 09:43 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    11-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Boeiend essay van Patrick Loobuyck

    Beste Filokes,

    Een beetje huiswerk voor druilerige zomerdagen.

    Ik post een artikel van de Gentse filosoof Patrick Loobuyck omdat het een uitstekend voorbeeld is van een degelijke argumentatie. Of we het met zijn stelling eens zijn of niet doet niet ter zake. Het onderwerp zelf is ook even niet aan de orde.  Het gaat er enkel om te zien hoe er geanaliseerd en geargumenteerd wordt.

    1- omschrijving en kadering van het thema
    2- iemand beweert iets - wat is het probleem?
    3- waarin heeft hij gelijk en hoeven we dus niets te weerleggen?
    4- waarin heeft hij geen gelijk?
    5- opsplising en analyse
    6- wat zijn de deelaspecten?
    7- juist of verkeerd?
    8- weerlegging of niet
    9- conclusie

    Veel studiegenot,
    Max

    Hieronder het artikel:

    De voorbije twee weken was er veel te doen rond het boerkaverbod. In Molenbeek was er de rel met de niqabdraagster die een politieagente verwondde en door Sharia4Belgium in bescherming werd genomen. Eerder al, op 26 mei, had De Morgen hoofdredacteur Wouter Verschelden in een ophefmakend edito het boerkaverbod een schromelijke vergissing genoemd. Het verbod gaat in tegen de godsdienstvrijheid, is buiten proportie en zou ons land schade berokkenen. Er ontstond een debat waarin heel wat mensen pro en contra van zich lieten horen. Dit debat leidde tot een spraakmakend interview van Wouter Verschelden met Etienne Vermeersch. Deze laatste had ook al eerder die week samen met Dirk Verhofstadt de verdediging van het boerkaverbod op zich genomen.

    Zowel in zijn edito als in het gesprek met Vermeersch over het boerkaverbod legt Verschelden veel nadruk op de godsdienstvrijheid als grondrecht. Verschelden, die tegen het boerkaverbod is, wijst erop dat ‘het ontstaan van mensenrechten nauw verweven is met de bescherming van religieuze minderheden’. Hij waarschuwt voor het gevaar om in het religieuze in te grijpen en verwijt Vermeersch dat hij met zijn positie ‘de godsdienstvrijheid met één klap van tafel veegt’. Net als vele andere tegenstanders van het boerkaverbod overschat Verschelden hier echter het belang van de godsdienstvrijheid. We verklaren ons nader.

    Verschelden heeft gelijk dat de strijd voor godsdienstvrijheid een belangrijke rol heeft gespeeld in het ontstaan van de liberale rechtstaat die de bescherming van grondrechten als functie heeft. De geschiedenis van de tolerantie, is in belangrijke mate de geschiedenis van de religieuze tolerantie. Historisch gezien is de godsdienstvrijheid een van de felst bevochten en een van de eerste grondrechten. De vrijheid is pas later uitgebreid naar andere domeinen zoals vrijheid van meningsuiting, vrijheid van organisatie, vrijheid van onderzoek, recht op privacy, etc. De godsdienstvrijheid was de katalysator om ook andere vrijheden af te dwingen. Dat de Tolerantiebrief van John Locke uit 1689 enkel over (beperkte) religieuze tolerantie gaat, terwijl het werk van John-Stuart Mill On Liberty uit 1859 over de vrijheid in haar algemeenheid gaat, is illustratief.

    Verschelden verwart echter de historische relevantie met de politieke en ethische relevantie. Dat de godsdienstvrijheid een van de eerst verworven rechten is, maakt haar niet tot de meest fundamentele vrijheid. Er is geen reden om godsdienstvrijheid als een bijzonder en apart terrein te beschouwen waar de overheid zo goed als nooit mag op ingrijpen. Wie dit toch doet, suggereert dat mensen die een godsdienst aanhangen, dankzij de godsdienstvrijheid, meer mogen dan mensen die geen godsdienst aanhangen. Dit druist in tegen het basisprincipe van onze democratische rechtstaat, namelijk dat de overheid haar burgers als vrije en gelijke individuen moet behandelen, wat ook hun levensbeschouwelijke achtergrond is.

    Historisch gezien is het begrijpelijk dat mensenrechtenverdragen en grondwetsteksten de godsdienstvrijheid hoog in het vaandel dragen, maar dit mag er niet toe leiden dat die vrijheid altijd zwaarder zou wegen dan andere vrijheden. De godsdienstvrijheid is niet absoluut en onaantastbaar, sterker nog, de vraag is legitiem of de godsdienstvrijheid als een apart recht wel nog de aandacht verdient die ze vandaag vaak krijgt. Inhoudelijk is de godsdienstvrijheid slechts een afgeleide, een concretisering van meer algemene vrijheden. De meest fundamentele vraag is de volgende: zijn er (discriminerende, mensonterende, maatschappijverstorende) handelingen of opinies die toegelaten zouden moeten zijn en die enkel door de godsdienstvrijheid beschermd kunnen worden en niet onder de gewetensvrijheid, de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid van organisatie vallen?

    De godsdienstvrijheid is belangrijk, maar ze mag nooit misbruikt worden om dingen toe te staan die zonder de godsdienstvrijheid niet door de beugel kunnen. Als we tolereren dat religieuze leiders beweren dat homofilie een onnatuurlijke ziekte is (je hoort het bij joden, christenen en moslims) dan moeten we dit niet doen omwille van de godsdienstvrijheid, maar omwille van de vrijheid van meningsuiting. Hoe fout ook, als gelovigen dit mogen zeggen, dan ook ongelovigen. Omgekeerd kunnen religies ook geen gebruik maken van de godsdienstvrijheid om blasfemische of kwetsende uitspraken van religiecritici te censureren – ook hier geldt dat de vrijheid van meningsuiting voorrang krijgt. Dat de woordvoerder van Sharia 4Belgium oproept om homo’s ter dood te veroordelen en, zoals deze week nog maar eens het geval was, haat predikt tegen niet- en andersgelovigen kan echter niet getolereerd worden.

    Ook al zou Belkacem kunnen aantonen dat hij zich woordelijk op de Koran beroept, de godsdienstvrijheid kan hier niet spelen omdat hij de grenzen van een meer fundamentele vrijheid heeft overtreden, namelijk de vrijheid van meningsuiting. Dat een opvatting immoreel, onjuist, kwetsend of beledigend is, kan op zich nooit een reden zijn voor censuur; echter wanneer het uiten van bepaalde meningen een reëel risico tot (fysische) schade en een beperking van vrijheidsrechten van anderen inhoudt, moet de overheid optreden. Meningen die aanzetten tot geweld vallen niet onder de vrijheid van meningsuiting. Een betoging tegen kwetsende cartoons of tegen een boerkaverbod is legitiem; in die betoging opruiend oproepen om vernielingen aan te brengen is dat niet; een fatwa die oproept om een journalist of schrijver te doden, is er ver over.

    Terug naar het boerkaverbod: of de Koran al dan niet voorschrijft dat moslims een boerka dragen, een argument waar Vermeersch belang aan hecht, is niet relevant. Gelovigen en religieuze groepen zijn vrij om zelf uit te maken wat wel en wat niet tot de eigen godsdienst behoort. Daar heeft de overheid geen zaken mee. Ook het argument dat een boerkaverbod emanciperend werkt, is geen goed argument. Het verbod zal voor de ene vrouw bevrijdend werken, voor de andere is het een inperking van vrijheid. De vraag inzake de boerka is de volgende: moeten we alle mensen, wat ook hun levensbeschouwelijke overtuiging is, de vrijheid geven om volledige geanonimiseerd de publieke ruimte te betreden? Indien we dit niet wenselijk vinden, en ik ben die mening toegedaan, dan kunnen we dit verbieden als daar een democratische meerderheid voor te vinden is.

    Het boerka-verbod is trouwens terecht niet als boerka-verbod geformuleerd. De wettekst viseert alle kledij in publieke toegankelijke plaatsen "die het gezicht volledig, dan wel grotendeels bedekt". Deze maatregel kan neutraal verantwoord worden in termen van openbare orde en veiligheid. De godsdienstvrijheid vermag daar niets tegen. Het debat over de boerka zou in dat opzicht aanleiding kunnen zijn om een meer diepgaande discussie te voeren over de plaats van de godsdienstvrijheid in een seculiere rechtstaat. Deze vrijheid is belangrijk, maar ze verdient een meer bescheiden plaats dan sommigen haar willen toekennen. Door teveel nadruk te leggen op de godsdienstvrijheid als een aparte categorie, kunnen mogelijks dingen toegelaten worden die we beter zouden verbieden. In deze val mogen we niet trappen.


    De auteur is moraalfilosoof verbonden aan de universiteiten van Antwerpen en Gent. 


    Patrick Loobuyck

    11-06-2012 om 12:40 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:boerkaverbod,Loobuyck,analyse,
    04-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag bijeenkomst Breivik

    30/5/2012  

     

     

    Beste Filoke’s

     

     

    Overzicht bijeenkomst 29/5/2012  Onderwerp  Noorse moordenaar Breivik.

     

    Zoals gezegd breng ik geen verslag uit maar probeer de algemene teneur weer te geven. Dat betekent bij voorbeeld dat u eventueel uw eigen standpunt niet exact terugvindt.

     

    We hebben vrijwel onmiddellijk de algemeenheden – verschrikkelijk/verwerpelijk/waar gaat dat naartoe met de wereld/slechtheid van de mens enz… - achter ons gelaten en zijn vrij snel uitgekomen op een , niet unaniem, maar vrij algemeen aanvoelen dat er ongeveer zo uitzaag:

     

    Hoe verwerpelijk ook, als we een poging doen om de gedachtegang van de moordenaar te begrijpen  ( !!! niet goedpraten !!! dat gaf ook aanleiding tot debat. Is een poging tot begrijpen ook automatisch een verpakt goedpraten? )  dan zag dat er min of meer zo uit:  een diep en langdurig ongenoegen en afkeuring van de volgens hem te lakse immigratiepolitiek van de Noorse overheid werd eventueel wel verwoord door een groot deel van de bevolking maar Breivik had  het gevoel dat al die protesten van de verkozen Linkse overheden afliepen als water van een eend. Al die frustratie kanaliseert zich in veel hoofden tot een proteststem op een populistisch partij die instant oplossingen belooft op alle problemen. Niet slim, maar dat is het mechanisme. In het hoofd van een zieke geest gaat dat blijkbaar op een andere manier gisten en stinken tot een radicalisatie en een geheel eigen onwrikbare logica die dan uiteindelijk als een zweer openbarst. Nogmaals, deze poging tot begrijpen werd door niemand in geen enkel opzicht gezien als een vorm van begrip opbrengen.

     

    Toen stelde Betty de pertinente vraag: wie is er bang voor de islamisering. Deze mini-enquête leverde ongeveer een fiftyfifty op. Maar werkelijk iedereen koppelde daar een ja,maar- of neen,maar-verhaal aan vast. Ja, maar mijn Marokkaanse buurman is een prima kerel of Neen, maar ik denk wel aan mijn kleinkinderen enz …

     

    Voor mij levert dat minstens twee vaststellingen op. ( Mocht het resultaat van ons mini-enquête representatief zijn)

     

    1)      Of dat ongenoegen en die angsten nu terecht zijn of niet, een groot gedeelte van de bevolking plaatst minstens een vraagteken bij het immigratiebeleid van de laatste dertig jaar. Het spectrum van meningen erover is zeer breed, maar de groep die zegt: dat hebben onze overheden in het verleden en heden uitstekend geregeld, lijkt me uitermate klein.

    Ook al zou die meerderheid van misnoegden zich ten gronde vergissen, dan nog is het geen goed idee een meerderheid volkomen te negeren tot zelfs te culpabiliseren ( jullie rukken naar Rechts / jullie zijn racisten enz ) .

     

    2) Als je echter  iemand concreet de vraag stelt wat hij/zij dan voelt bij die islamisering van het Westen, dan krijg je zeer uiteenlopende antwoorden die niet overeen lijken te komen met de bijna unanieme veroordeling van het immigratiebeleid.

     

    Ten slotte: Als ikzelf als advocaat van de duivel en Ron uit overtuiging die unanieme houding in vraag stel dan zijn onmiddellijk opnieuw alle poppen aan het dansen. Opnieuw sterke meningen en overtuigingen. Voorbeeld. 1/ Als je probeert te begrijpen ( !! niet begrip opbrengen ) hoe Breivik zijn logica tot stand gekomen is dan moet je ook proberen te begrijpen hoe de frustratie gegroeid is bij moslimjongeren die hun toevlucht gezocht hebben in de radicale islam.

    2/ Die zogezegde problemen met de migranten, zijn die er wel? Al zelf meegemaakt? En zo ja, zijn dat dan niet de problemen die je hoe dan ook zou verwachten als je mensen in een uitzichtloze armoede laat waar ze moeilijk uit kunnen ontsnappen. Hebben die problemen dus wel iets met migratie, laat staan met islam te maken?

     

    Twee voorbeelden van vragen die voor het nodige tumult zorgden.

     

    Nogmaals, dit is een algemene indruk en dus niet noodzakelijk uw mening. Zo vond Eduard bij voorbeeld dat de islam een van de mooiste religies was en stelt Ron zich de vraag of er nu echt zoveel problemen zelf beleefd worden en zo ja of die dan door de migratie, laat staan de islam, veroorzaakt zijn.

     

    Mocht je willen reageren, graag, maar stuur dan steeds alles alleen naar mij en ik stuur door.

     

    Voorlopige Conclusie: Wij hebben uiteraard ook geen oplossing, maar het al of niet terecht ongenoegen negeren is geen goed idee.

     

    Het volgende onderwerp wordt zoals gewoonlijk toegestuurd.

    Goed verlof iedereen en goed smeren tegen de zon.

     

    Max

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    04-06-2012 om 16:00 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:breivik, toerekeningsvatbaar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzet voor 29/5/12 Onderwerp Breivik

    Beste filocafé,

     

     

    Onze vorige bijeenkomst heeft aan het licht gebracht dat wij – alleszins voor wat onze religieuze ingesteldheid betreft – merkwaardig normaal zijn. Of dat goed nieuws is maakt iedereen voor zichzelf wel uit.

    Wij blijken namelijk, bij onze mini-enquête naar de invulling van onze levensbeschouwing, griezelig dicht bij de standaard uitkomst van dat soort echte grote landelijke enquêtes uit te komen.

     

    Een kleine minderheid zegt te geloven in een persoonlijke God die aanspreekbaar is en waaraan je iets kunt vragen. Een andere kleine minderheid is voor het volle pond atheïst tot zelfs materialist ( Al het zijnde bestaat uit materie of wordt door materie veroorzaakt). De rest zit daar ergens tussenin. De redenen waarom zij die “andere” werkelijkheid niet God wensen te noemen zijn divers, maar één ding is duidelijk, onze taal is ongeschikt om dat “ andere “ te beschrijven. Aan een materialist uitleggen wat je dan juist gelooft is bijzonder moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk.

    De pogingen tot beschrijving variëren tussen aan de ene kant een “ niet weten- en daarom niet uitspreken “ tot aan de andere kant een tegen de esoterie aanschurkende beschrijvingen die nog mysterieuzer zijn dan God zelf.

     

    Met andere woorden, onze groep is statistisch door en door normaal.

     

    We gaan zien hoe dat zit met onze standpunten i.v.m. Anders Breivik, de Noorse moordenaar die 77 mensen neerschoot. Valt daar over te filosoferen? Uiteraard niet als we ons beperken tot de normale cafépraat:  ’t Is toch onbegrijpelijk hé/ ophangen / valt niet te vatten / waar gaat dat naartoe met de wereld?/ de mens is slecht enz enz…

     

    Die bedenkingen hebben we al gemaakt. Die ‘inzichten’ en de variaties erop moeten we dus niet meer herhalen.

     

    Er zijn nogal wat invalshoeken die valabel lijken maar ons toch alle kanten kunnen uitsturen. De vraag is of dat erg hoeft te zijn. Ons ‘mindmapping’-systeem op het bord met de omcirkelde key-words houdt ons toch meestal wel bij de les.

     

    Daarom enkele lossen voorzetten die ook niet meer zijn dan dat, voorzetten. Het gaat niet om mijn mening.

     

    ü  Wat is toerekeningsvatbaarheid?

    ü  Is dat een wit-zwart begrip of is er ook een grijze zone?

    ü  Elkaar tegensprekende ‘ experts’ wat doe je daar als leek mee?

    ü  Lijkt de gedachtegang van Breivik niet bijzonder logisch coherent? (coherent betekent niet correct, maar samenhangend !!)

    ( Ik expliciteer hier even die gedachtegang: (Die van Breivik, niet de mijne !!) De achtereenvolgende socialistische of anderszins Linkse Noorse regeringen hebben ervoor gezorgd dat er een te grote groep mensen met een andere cultuur, taal, gewoonten, waarden, normen en vooral godsdiensten Noorwegen binnenstroomde. De eigen cultuur komt in de verdrukking. Alle mogelijke pogingen van de ‘gewone’ Noor om door die Linkse elite gehoord te worden ivm zijn bezwaren werden weggewuifd. Op dat eiland kwamen de toekomstige socialistische leiders bijeen. Ik heb daarom een kleiner kwaad moeten aanrichten om later een groter kwaad te vermijden).

    ü  Lijkt de gedachtegang van Breivik niet verdacht veel op een doorgeschoten ziekelijke vorm van wat veel ‘gewone’ mensen in het Westen ook vinden?

    ü  Is er inderdaad een verrechtsing in het Westen en is dat dan een slechte zaak?

    ü  Waardoor wordt die veroorzaakt?

    Ik wil er nogmaals op drukken dat dit slechts voorzetten zijn ( en zeker geen meningen, laat staan de mijne ) die jullie moeten aanvullen met andere inzichten en invalshoeken.

     

    Ik heb de indruk dat er de laatste maanden, behalve bij enkele leden, een verzwakking van de voorbereiding opgetreden is. Zowel het vooraf overdenken als het achteraf herbekijken maken deel uit van de oefening. Er is bij het begin van de bijeenkomst, om de trein op gang te trekken, nog altijd behoefte aan korte, duidelijke, compacte en gefundeerde stellingen. Desnoods over een deel van een deelaspect. De volledige complexiteit in één hap proberen te vatten is niet nodig, niet haalbaar en heeft ook geen zin.

     

     

    Tot volgende keer , dinsdag 29/5

     

    Max

     

     

     

     

     

     

     

     

    04-06-2012 om 15:58 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:Breivik,toerekeningsvatbaarheid
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag door Swa van bijeenkomst 'religie'

    VERSLAG VAN DE DIALOOG OP  23 APRIL 2012

     

    Onderwerp: RELIGIE

    Uitgaande van de vraag ‘Hoe gaan we daar in het westen mee om ?’ werden een reeks

    duidelijke maar zeer uiteenlopende reacties genoteerd  onder meer :

     

     -‘Religious shopping’ verwijst naar een ondogmatische zoektocht, die kan leiden tot

       een individuele invulling van het begrip ‘religie’

     

     -In het westen is sprake van ‘afvalligheid’ met betrekking tot kerk; godsdienst en

       religie. Nochtans blijven velen gericht op een bovennatuurlijke aanwezigheid,

       het ondefinieerbare ‘ietsisme’ Er is dus waarschijnlijk een vorm van twijfel en onzekerheid

       die deze gerichtheid naar IETS kan verklaren.

     

    Reactie daarop :

      -We weten nog niet eens wat zwaartekracht is, hoe kunnen we dan weten wat God is?

     

     -Een verwijzing naar Immanuel Kant : fictionalisme ,God bestaat niet,maar zelfs Kant

        beseft dat een spontane humanistische ingesteldheid,voor sommigen een zware opgave

        is, niet haalbaar zonder beroep te doen op geloof en religie.

     

       -Godsdienst is een spiritueel gegeven, het is van een hoger niveau dan de louter menselijke

         overwegingen.

     

    Aansluitend:

      -Godsdienst kan helpen bij de zingeving met betrekking tot de levensvragen.

     

    Daarop volgt de vraag : Is religie dan een privé aangelegenheid?

     

    Reactie:  In ieder geval :Als God en religie worden aangewend tot beheersing van de

       samenleving is het een MISBRUIK

     

      -Toch is er sprake van een cohesie,  een samenhang, als de functie van het geloof

        gericht is naar onderlinge aanvaarding en samenhorigheid.

     

    Reactie op : Is religie een privé zaak ? :Indien het zo aanvaard werd is er meer kans

       om tot een interculturele samenleving te komen .

     

    -        De katholieken richten zich naar het actief pluralisme

     

    -        In het onderwijs vandaag dient men te reflecteren op religie in algemene zin .

     

    -        Religie kan beschouwd worden als ‘de boodschapper des mensen.

     

    -        Religie is te zeer verbonden aan MACHT.

     

    -        Denk aan keizer Constantijn 325  die zich als aanbidder van de zon bekeert

    tot het christendom om zijn positie te versterken, MACHTSMISBRUIK.

     

    Met betrekking tot de oorsprong van het begrip ‘God’ ,wordt er door de deelnemers

    verwezen naar soms tegengestelde verklaringen :

         Freud :  God is een illusie, zinsbedrog .

         Aristoteles :God is de ONBEWOGEN BEWEGER, uiteindelijke oorzaak van alle    

                 worden :  Teleologie .

                 Nietsche : God is dood en wij hebben hem vermoord  :Nihilisme

    Opgemerkt : Na een iet of wat denigrerende uitlating van een deelnemer in verband met

     Atheisme, volgt een reactie uit de groep : “dergelijke benadering hoort niet thuis in een

     open dialoog, het is niet de bedoeling in het debat  te ‘winnen’, wel eerder te luisteren,

     te reflecteren, en al of niet te aanvaarden.op een respectvolle wijze.

     

              -een religieuze benadering van ons bestaan is een vrijblijvende aangelegenheid.

                Vb. Nietsche over’Darwin : Darwin heeft ‘de geest’ vergeten.

    Rondvraag : bedoeling is, na de uitgebreide bespreking, de eigen ingesteldheid van de

    deelnemers ten overstaan van religie en geloof te laten verwoorden. (een verwijzing

    naar de ‘religio meter’ van Ann Provoost)

    Resultaat:

    Niet materialistisch, niet theistisch                          1

    Volledig atheist                                                        5

    Geloof in universele energie                                    2

    Oerprincipe buiten de materie                                  1

    Theisme,belang van God en kerk                             1

    Agnost                                                                       3

     

    Conclusie :  Een ruime samenspraak,gevolgd door een spontane ‘outing’zonder spanning

    of agressie (wat in vele andere gespreksgroepen niet zo vanzelfsprekend is ) geeft

    iedereen een beter begrip van waar en waarom de ‘ander’ voor staat in het kader van geloof en religie.,wat niet altijd zo evident is in de realiteit.

     

    Ps. :Op 10 Mei had een symposium plaats ‘Recht op levensbeschouwing’ waarbij sprekers

           aan bod kwamen zowel uit vrijzinnige als katholieke organisaties,meestal uit het

           onderwijs. Opvallend veel reacties en overwegingen kwamen precies overeen met

           datgene dat tot uiting kwam in onze dialoog. Een pluim voor de filokes.

     

    Verduidelijking van enkele aangehaalde begrippen:

    Fictionalisme : filosofische theorie van de ficties, de leer van het ‘alsof’. Een moraal

           zonder God net alsof die nog zou bestaan.(Patrick Loobuyck )

    Teleologie : Doelgerichtheid, de mens en de kosmos zijn gericht naar grotere volmaaktheid .

                        Verwijzen naar God als doelgerichtheid? (Aristoteles )

    Nihilisme :  De keuze om in ‘niets’ te geloven. Nietsche was de profeet van het nihilisme :

                        Ja tegen het leven, neen tegen God . De ‘wil tot macht’ uitoefenen in plaats

                        van te bidden.

    Actief pluralisme: Gaat verder dan onverschilligheid en tolerantie, het is gericht naar

                         ‘interculturaliteit, een voortdurende ‘open’ dialoog in een zoeken naar

                         oplossingen voor de mensheid waar iedereen kan toe bijdragen.

    Bronnen : Ludo Abicht; Guido Vanheeswijck; Jurgen Habermas.

     Aanrader: “Tolerantie en actief pluralisme”, Vanheeswijck, Pelckmans 2008

    Het atheneum van Antwerpen met directrice Karin Heremans staat volledig in het teken

       van het actief pluralisme.

    Aanrader :”De actieve pluralistische school in de practijk”, Karin Heremans in

    ‘ander geloof’ ,red. Jan De Zutter, Davidsfonds 2005 .

    04-06-2012 om 15:55 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzet voor 24/4/12 Onderwerp 'religie'

    Beste Filokes,

     

    Onze vorige samenkomst is pittig maar vrij gedisciplineerd verlopen. Het door elkaar heen roepen is sterk verminderd en het poneren van ongefundeerde uitspraken viel ook best mee. Dat motiveert me om volgende keer een onderwerp aan te vatten dat verre van gemakkelijk zal zijn. De groep heeft gekozen voor ( werktitel ) religie. Veel te breed natuurlijk, maar mits de nodige krijtlijnen valt dat wel te behappen.

     

    Daarom enkele afspraken, waarover gaan we het wel en waarover niet hebben:

     

    Laten we eens proberen te onderzoeken hoe de hedendaagse moderne West-Europese gelovige zijn beeld ervaart van datgene wat het waarneembare al of niet overstijgt. Ligt er iets achter of boven die “gewone” werkelijkheid en zo ja, wat kunnen we daar dan over zeggen? Als we daar iets over zeggen, hoe weten we dat dan?

     

    We hoeven het niet te hebben over specifieke samenlevingsproblemen die er eventueel ontstaan zijn door het nieuwe samenleven van grote groepen moslims en autochtonen. Maar het zou ook nogal flauw zijn te doen alsof er met de instroom van Nieuwe Belgen niets veranderd zou zijn aan het religieuze landschap in onze contreien. Het gaat inderdaad meestal om mensen die zeer divers maar alleszins veel intenser omgaan met hun godsdienst. Laten we niet in de val trappen en een hele middag besteden aan het zeuren over de moslims of hoofddoeken.

     

    Het onderwerp is dus: hoe ziet het geloof en vooral het moderne (autochtone) geloof er in het Westen uit, eerder dan: wat zijn de samenlevingsproblemen die ontstaan uit religieconflicten. Dat laatste kan ook boeiend zijn, maar het zou ons een heel andere richting uitsturen.

     

    Hoe dan ook, het onderwerp zal mij verplichten om nog alerter dan gewoonlijk te letten en te reageren op loze beweringen en onbruikbare definities. Let wel, een loze bewering is geen bewering waar ik het niet me eens ben, maar een bewering die niet gefundeerd wordt.

     

    En laten we vooral werk maken van definities. Dat is niet alleen nodig opdat je gespreksgenoot zou weten wat je bedoelt, maar misschien nog wel meer omdat het vaak aantoont dat datgene wat in je hoofd toch zo evident leek, dat eigenlijk niet blijkt te zijn. Als je het niet kunt uitleggen, dan valt het waarschijnlijk niet uit te leggen. Dat mag een cliché zijn, maar clichés zijn nu eenmaal clichés geworden omdat ze dikwijls waar bleken te zijn.

     

    Op dat aspect van het moeilijk verwoorden moeten we toch iets dieper ingaan. Het is best mogelijk dat woorden tekortschieten om een ervaring van dat Hogere te beschrijven. Ook de atheïst moet zich van poëzie of literatuur bedienen als hij iets over de stilte/liefde/schoonheid enz. te zeggen heeft. Zelfs een wetenschapper kan alleen in wiskundige termen over de allerkleinste deeltjes spreken. Dat is dus niet het probleem.

    Wat wel een probleem is, is  dat we aan die puur persoonlijke ervaring die we niet kunnen verwoorden, laat staan kunnen bewijzen, allerlei conclusies verbinden over de stand van de werkelijkheid en vooral hoe die werkelijkheid er dan zou moeten uitzien.

    Als je dus zegt: ik ervaar een aanwezigheid van iets dat ik al of niet God noem en dat heeft mij doen inzien dat X of Y. Dan zeg ik prima, daar heb ik niets op af te dingen. Maar als je vervolgens zegt: vermits dat X en Y geldt, moet er in de maatschappij Z gebeuren. Dan ben ik niet meer akkoord natuurlijk.

    Want is het wel waar dat X en Y geldt?  Als bewijs van X of Y heb je alleen je particuliere ervaring, die ingeving die niet te controleren valt.

     

    Soms zal het overkomen alsof ik me niet neutraal opstel. Toch is het zo dat ik de normale vragen stel van zodra  iemand iets beweert dat niet hard gemaakt wordt. Net zoals ik dat met eender welk onderwerp zou doen. Voorbeeld: Iemand stelt: Christus heeft gezegd ABC. Dan kan ik niet anders dan vragen hoe we dat weten. De aller, aller vroegste letter over Christus werd decennia na zijn overlijden op papier gezet. Er bestaat geen enkel geschreven verslag van een ooggetuige. Werkelijk alles is minstens uit tweede en derde hand maar meestal uit Nde hand. De evangeliën spreken elkaar tegen en dateren van eeuwen na zijn overlijden. Alle teksten werden geschreven door zijn volgelingen in de strijd tegen de vervolgers en kunnen dus moeilijk objectieve verslagen genoemd worden enz enz…

    Dit lijken de opmerkingen van een tegenstander, maar, geef toe, ze zouden perfect normaal gevonden worden moest het over een ander onderwerp gaan.

     

    Hoe dan ook, sorry I got carried away, terug naar onze definities.

     

    We hebben het al vaker meegemaakt, nu tijdens ons laatste gesprek ook trouwens. Vage of ontbrekende definities maken het gesprek minstens onduidelijk en vaak zondermeer onbegrijpelijk.

     

    Als iemand zegt, ik geloof niet in God, noch in een hiernamaals of Bijbelse wonderen. Christus is geen god maar een gewone man. Ik bid niet en ik ga niet naar de Kerk. Maar ik ben wél een christen. Prima, maar dan hebben we daar graag een KORT woordje uitleg bij.

    ( Over dat kort, toch nog iets meer uitleg. Ik hamer daar niet op om jullie te pesten of om het nodeloos moeilijk te maken, maar doe de oefening eens voor jezelf. Overdenk iets dat je wenst te vertellen, schrijf het op en onderzoek dan eens of je de essentie niet korter, kernachtiger kunt verwoorden. Je zult jezelf een dienst bewezen hebben want je zult meer inzicht in je eigen gedachten verworven hebben.)

     

    Als iemand zegt: spiritualiteit staat toch hoger dan alle gewone geloof. Dat vernemen we graag wat je met spiritualiteit bedoelt.

     

     

     

    Hier al vast mijn werkdefinities: ( Dit zijn niet de absolute door iedereen aanvaarde definities maar ze dienen tot houvast.)

     

    Ø  Theïsme: geloof in één persoonlijke god die aanspreekbaar is en zich geopenbaard heeft.

    Ø  Deïsme: Geloof in een God die alles geschapen heeft, maar verwerpen geopenbaarde dogma’s

    Ø  Atheïsme: Is niet het geloof in niets, maar de overtuiging dat er geen god of goden bestaan. De atheïst is er zich van bewust dat het niet bestaan onmogelijk te bewijzen valt, maar het gaat volgens hem om een extreme vorm van onwaarschijnlijkheid.

    Ø  Materialisme: al het zijnde bestaat uit materie of wordt er door veroorzaakt. Alle niet materiële fenomenen zijn terug te voeren op fysische oorzaken. Bv denken is niet materieel, maar resulteert uit acties van de materie in onze hersenen.

    Ø  Agnosticisme: Over het al of niet bestaan van god kunnen we niets weten. !! Is niet hetzelfde al: weten we niets.

    Ø  Animisme: voorwerpen ( rivieren/ bomen ) zijn bezield

    Ø  Polytheïsme: meerdere goden ( Grieken/Romeinen )

    Ø  Pantheïsme: God doordringt al het zijnde Het goddelijke en de wereld zijn één.

    Ø  Ietsisme: Ik geloof niet in God, maar er moet toch Iets zijn.

    Ø  Positivisme: positivus= het gegevene  Nadruk op het feitelijke, het concrete.

    Ø  Humanisme: Stelt de mens en niet god centraal

    Ø  Apofatisch: over God spreken door te zeggen wat Hij niet is.

    Ø  Fictionalisme: God bestaat niet, maar we moeten leven alsof Hij wel bestaat

    Ø  Beleving without belonging: Ik geloof in God, maar verbind me aan geen enkele kerk

    Ø  Belonging without beleving: ik geloof niet in god, maar hoor wel bij een kerkelijke gemeenschap

    Ø  Sociale gelovigen: Staan niet stil bij hun geloof maar gaan voor feestelijke of scharniermomenten wel naar de kerk ( huwelijk, geboorte, communie, begrafenis)

    Ø  Transcendentie: datgene wat de waarneembare werkelijkheid overstijgt

    Ø  Metafysica: filosofie van het wezen van de werkelijkheid

    Ø  Mystiek: intuïtieve eenwording met de diepste realiteit

    Ø  Spiritualiteit: houding gericht op ervaringen die onze relatie met de diepste realiteit belichamen.

    Ø  Secularisatie: afnemen van de invloed van de religie op de maatschappij. Verwereldlijking. In zake godsdiensten neemt de overheid een volstrekte neutraliteit waar.

     

     

    Veel werk dus tegen volgende keer. Maar dat maakt het de moeite waard natuurlijk.

    04-06-2012 om 15:52 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzet voor 27/3/12

    Beste Filokes,

     

    Voor volgende week dinsdag 27/3 hadden we als onderwerp gekozen “ coma “ . Dat is zowel  iets uit de actualiteit als iets dat diverse EN persoonlijke invalshoeken mogelijk maakt.

     

    Ik heb dit en dat meegemaakt en ik heb dat zus en zo ervaren. Daarom vraag ik me af of anderen dat ook zo voelen. Ik ben daar als volgt mee omgegaan. Hoe zien anderen dat?  Voorbeeld van een persoonlijke ervaring die een gesprek kan openen. Prima als het compact gebeurt.

     

    Ons standpunt tegenover coma moet zus of zo zijn want ik heb dit of dat meegemaakt.= Onbruikbaar als argumentatie.

     

    Laten we ook weinig tijd verliezen met welles-nietes over wat coma nu eigenlijk is. De persberichtgeving ivm de Nederlandse prins Friso heeft alleszins duidelijk gemaakt dat er niet zoiets is als 1 soort coma.

     

     Er bestaat blijkbaar een waaier van mogelijkheden en gradaties waar wij als leken ( ik ga er van uit dat er geen gespecialiseerde dokters in onze groep zitten )  weinig zinvol kunnen over praten.

    Dat neemt niet weg dat er heel wat invalshoeken overblijven om er ook als leek iets over te zeggen. Het is immers niet uitgesloten dat ieder van ons ooit op een of andere manier betrokken partij wordt.

     

    Laten we daarom afspreken dat,  bij alle vormen van coma waar ook maar een beetje kans bestaat op een gezonde recuperatie, het onderste uit de medische kast moet gehaald worden om te redden wat er te redden valt. Het wordt filosofisch interessant als we ons gaan afvragen hoe groot of hoe klein dat beetje kans moet zijn. En wie dat dan moet bepalen? De arts, de familie, de patiënt, de wetgever of mijnheer pastoor? En wat als de patiënt het niet meer kan zeggen? En wat als hij/zij het vooraf gezegd heeft? Waarschijnlijk zal het vooral draaien rond die soorten coma waar weinig of geen hoop meer overblijft. Of nog erger, het locked-in syndroom.

     

    Coma is volgens mij een uitstekend onderwerp om ons als amateurfilosofen te oefenen in het zo nodige onderscheid tussen een persoonlijke mening ( waar niets mis mee is) en een feitelijke vaststelling. Tussen een illustratief voorbeeld en een als argument vermomde anekdote .

     

    Tot dinsdag

     

    Max

     

     

     

     

     

     

     

     

    04-06-2012 om 15:48 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:coma,
    25-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TEST
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Testmµ qlµqml;qdv;qf;v 
    qmb;vbm;vb

    fvb
    fvg
    f
    f
    f
    f

    25-05-2012 om 23:35 geschreven door elcker-ik centrum  


    Tags:qmb
    22-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Filosoof
    Welkom bij onze nieuwe blog "De Filosoof".


    22-05-2012 om 16:13 geschreven door elcker-ik centrum  




    Mijn favorieten
  • Elcker-Ik website
  • TED LEZINGEN
  • DE MAAKBARE MENS
  • SKEPP
  • CHARLES DARWIN (Engels)
  • ETIENNE VERMEERSCH
  • KRITISCH DENKEN
  • DE LIGA VOOR DE MENSENRECHTEN
  • KWAKZALVERIJ

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    forum
  • test breivik

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Laatste commentaren
  • abortus (Flory)
        op reactie van Jos
  • Reactie van Gilberte op tekst van Jos (Max Schneider)
        op reactie van Jos
  • reacie van swa ( stanny)
        op Verslag van gesprek oktober (Verantwoordelijkheid)2012 door Swa
  • Religieuze symbolen in de politiek (Gilberte)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen
  • religieuse symbolen (jef cools)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs