Inhoud blog
  • VERSLAG DOOR SWA OVER 'TIJD'
  • Reactie van Jos ivm 'Tijd'
  • Tekst ivm TIJD door Swa
  • tekst ivm TIJD door Jef
  • een tussendoortje
  • Verslag van ons café van september 2013
  • Uitnodiging vawege Bert ivm filosofisch cabaret
    agenda

    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Archief
  • Alle berichten
    Categorieën
  • ONDERWERPEN (93)
  • Elcker-Ik centrum IN OPBOUW
    Het filosofisch café is een laagdrempelig initiatief van Elcker-ik centrum waar u elke laatste dinsdag van de maand welkom bent om met ons van gedachten te wisselen over een onderwerp dat vooraf democratisch werd afgesproken.
    We proberen dat op een filosofische manier te doen. Dat betekent niet dat u een volleerd en belezen filosoof moet zijn of dat we het enkel over ingewikkelde stellingen, grote namen en wijsgerige stromingen gaan hebben. Iedereen die het woord vraagt, krijgt de kans om zijn of haar stelling uit de doeken te doen mits een duidelijke argumentatie. Wij gaan er van uit dat filosofie een competentie is die je kunt leren en waar geen gewichtigdoenerij bij nodig is. Dat houdt echter niet in dat je om het even wat kunt poneren om die stelling dan te 'bewijzen' met een voorbeeld van een hoogstpersoonlijke anekdote. Wij zijn niet zozeer geïnteresseerd in uw meningen, maar des te meer in de argumenten waarom die standpunten correct zouden zijn. Als het een beetje meezit gaan wij niet naar huis met oplossingen en antwoorden op al onze vragen, maar wel verrijkt met een aantal inzichten en invalshoeken waar we zelf misschien nog niet aan gedacht hadden. Materiaal waar we het niet mee eens hoeven te zijn, maar waar we onze eigen standpunten kunnen aan toetsen, up to date houden, eventueel bijsturen of vorm geven.
    04-06-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag bijeenkomst Breivik

    30/5/2012  

     

     

    Beste Filoke’s

     

     

    Overzicht bijeenkomst 29/5/2012  Onderwerp  Noorse moordenaar Breivik.

     

    Zoals gezegd breng ik geen verslag uit maar probeer de algemene teneur weer te geven. Dat betekent bij voorbeeld dat u eventueel uw eigen standpunt niet exact terugvindt.

     

    We hebben vrijwel onmiddellijk de algemeenheden – verschrikkelijk/verwerpelijk/waar gaat dat naartoe met de wereld/slechtheid van de mens enz… - achter ons gelaten en zijn vrij snel uitgekomen op een , niet unaniem, maar vrij algemeen aanvoelen dat er ongeveer zo uitzaag:

     

    Hoe verwerpelijk ook, als we een poging doen om de gedachtegang van de moordenaar te begrijpen  ( !!! niet goedpraten !!! dat gaf ook aanleiding tot debat. Is een poging tot begrijpen ook automatisch een verpakt goedpraten? )  dan zag dat er min of meer zo uit:  een diep en langdurig ongenoegen en afkeuring van de volgens hem te lakse immigratiepolitiek van de Noorse overheid werd eventueel wel verwoord door een groot deel van de bevolking maar Breivik had  het gevoel dat al die protesten van de verkozen Linkse overheden afliepen als water van een eend. Al die frustratie kanaliseert zich in veel hoofden tot een proteststem op een populistisch partij die instant oplossingen belooft op alle problemen. Niet slim, maar dat is het mechanisme. In het hoofd van een zieke geest gaat dat blijkbaar op een andere manier gisten en stinken tot een radicalisatie en een geheel eigen onwrikbare logica die dan uiteindelijk als een zweer openbarst. Nogmaals, deze poging tot begrijpen werd door niemand in geen enkel opzicht gezien als een vorm van begrip opbrengen.

     

    Toen stelde Betty de pertinente vraag: wie is er bang voor de islamisering. Deze mini-enquête leverde ongeveer een fiftyfifty op. Maar werkelijk iedereen koppelde daar een ja,maar- of neen,maar-verhaal aan vast. Ja, maar mijn Marokkaanse buurman is een prima kerel of Neen, maar ik denk wel aan mijn kleinkinderen enz …

     

    Voor mij levert dat minstens twee vaststellingen op. ( Mocht het resultaat van ons mini-enquête representatief zijn)

     

    1)      Of dat ongenoegen en die angsten nu terecht zijn of niet, een groot gedeelte van de bevolking plaatst minstens een vraagteken bij het immigratiebeleid van de laatste dertig jaar. Het spectrum van meningen erover is zeer breed, maar de groep die zegt: dat hebben onze overheden in het verleden en heden uitstekend geregeld, lijkt me uitermate klein.

    Ook al zou die meerderheid van misnoegden zich ten gronde vergissen, dan nog is het geen goed idee een meerderheid volkomen te negeren tot zelfs te culpabiliseren ( jullie rukken naar Rechts / jullie zijn racisten enz ) .

     

    2) Als je echter  iemand concreet de vraag stelt wat hij/zij dan voelt bij die islamisering van het Westen, dan krijg je zeer uiteenlopende antwoorden die niet overeen lijken te komen met de bijna unanieme veroordeling van het immigratiebeleid.

     

    Ten slotte: Als ikzelf als advocaat van de duivel en Ron uit overtuiging die unanieme houding in vraag stel dan zijn onmiddellijk opnieuw alle poppen aan het dansen. Opnieuw sterke meningen en overtuigingen. Voorbeeld. 1/ Als je probeert te begrijpen ( !! niet begrip opbrengen ) hoe Breivik zijn logica tot stand gekomen is dan moet je ook proberen te begrijpen hoe de frustratie gegroeid is bij moslimjongeren die hun toevlucht gezocht hebben in de radicale islam.

    2/ Die zogezegde problemen met de migranten, zijn die er wel? Al zelf meegemaakt? En zo ja, zijn dat dan niet de problemen die je hoe dan ook zou verwachten als je mensen in een uitzichtloze armoede laat waar ze moeilijk uit kunnen ontsnappen. Hebben die problemen dus wel iets met migratie, laat staan met islam te maken?

     

    Twee voorbeelden van vragen die voor het nodige tumult zorgden.

     

    Nogmaals, dit is een algemene indruk en dus niet noodzakelijk uw mening. Zo vond Eduard bij voorbeeld dat de islam een van de mooiste religies was en stelt Ron zich de vraag of er nu echt zoveel problemen zelf beleefd worden en zo ja of die dan door de migratie, laat staan de islam, veroorzaakt zijn.

     

    Mocht je willen reageren, graag, maar stuur dan steeds alles alleen naar mij en ik stuur door.

     

    Voorlopige Conclusie: Wij hebben uiteraard ook geen oplossing, maar het al of niet terecht ongenoegen negeren is geen goed idee.

     

    Het volgende onderwerp wordt zoals gewoonlijk toegestuurd.

    Goed verlof iedereen en goed smeren tegen de zon.

     

    Max

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    04-06-2012 om 16:00 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:breivik, toerekeningsvatbaar
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzet voor 29/5/12 Onderwerp Breivik

    Beste filocafé,

     

     

    Onze vorige bijeenkomst heeft aan het licht gebracht dat wij – alleszins voor wat onze religieuze ingesteldheid betreft – merkwaardig normaal zijn. Of dat goed nieuws is maakt iedereen voor zichzelf wel uit.

    Wij blijken namelijk, bij onze mini-enquête naar de invulling van onze levensbeschouwing, griezelig dicht bij de standaard uitkomst van dat soort echte grote landelijke enquêtes uit te komen.

     

    Een kleine minderheid zegt te geloven in een persoonlijke God die aanspreekbaar is en waaraan je iets kunt vragen. Een andere kleine minderheid is voor het volle pond atheïst tot zelfs materialist ( Al het zijnde bestaat uit materie of wordt door materie veroorzaakt). De rest zit daar ergens tussenin. De redenen waarom zij die “andere” werkelijkheid niet God wensen te noemen zijn divers, maar één ding is duidelijk, onze taal is ongeschikt om dat “ andere “ te beschrijven. Aan een materialist uitleggen wat je dan juist gelooft is bijzonder moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk.

    De pogingen tot beschrijving variëren tussen aan de ene kant een “ niet weten- en daarom niet uitspreken “ tot aan de andere kant een tegen de esoterie aanschurkende beschrijvingen die nog mysterieuzer zijn dan God zelf.

     

    Met andere woorden, onze groep is statistisch door en door normaal.

     

    We gaan zien hoe dat zit met onze standpunten i.v.m. Anders Breivik, de Noorse moordenaar die 77 mensen neerschoot. Valt daar over te filosoferen? Uiteraard niet als we ons beperken tot de normale cafépraat:  ’t Is toch onbegrijpelijk hé/ ophangen / valt niet te vatten / waar gaat dat naartoe met de wereld?/ de mens is slecht enz enz…

     

    Die bedenkingen hebben we al gemaakt. Die ‘inzichten’ en de variaties erop moeten we dus niet meer herhalen.

     

    Er zijn nogal wat invalshoeken die valabel lijken maar ons toch alle kanten kunnen uitsturen. De vraag is of dat erg hoeft te zijn. Ons ‘mindmapping’-systeem op het bord met de omcirkelde key-words houdt ons toch meestal wel bij de les.

     

    Daarom enkele lossen voorzetten die ook niet meer zijn dan dat, voorzetten. Het gaat niet om mijn mening.

     

    ü  Wat is toerekeningsvatbaarheid?

    ü  Is dat een wit-zwart begrip of is er ook een grijze zone?

    ü  Elkaar tegensprekende ‘ experts’ wat doe je daar als leek mee?

    ü  Lijkt de gedachtegang van Breivik niet bijzonder logisch coherent? (coherent betekent niet correct, maar samenhangend !!)

    ( Ik expliciteer hier even die gedachtegang: (Die van Breivik, niet de mijne !!) De achtereenvolgende socialistische of anderszins Linkse Noorse regeringen hebben ervoor gezorgd dat er een te grote groep mensen met een andere cultuur, taal, gewoonten, waarden, normen en vooral godsdiensten Noorwegen binnenstroomde. De eigen cultuur komt in de verdrukking. Alle mogelijke pogingen van de ‘gewone’ Noor om door die Linkse elite gehoord te worden ivm zijn bezwaren werden weggewuifd. Op dat eiland kwamen de toekomstige socialistische leiders bijeen. Ik heb daarom een kleiner kwaad moeten aanrichten om later een groter kwaad te vermijden).

    ü  Lijkt de gedachtegang van Breivik niet verdacht veel op een doorgeschoten ziekelijke vorm van wat veel ‘gewone’ mensen in het Westen ook vinden?

    ü  Is er inderdaad een verrechtsing in het Westen en is dat dan een slechte zaak?

    ü  Waardoor wordt die veroorzaakt?

    Ik wil er nogmaals op drukken dat dit slechts voorzetten zijn ( en zeker geen meningen, laat staan de mijne ) die jullie moeten aanvullen met andere inzichten en invalshoeken.

     

    Ik heb de indruk dat er de laatste maanden, behalve bij enkele leden, een verzwakking van de voorbereiding opgetreden is. Zowel het vooraf overdenken als het achteraf herbekijken maken deel uit van de oefening. Er is bij het begin van de bijeenkomst, om de trein op gang te trekken, nog altijd behoefte aan korte, duidelijke, compacte en gefundeerde stellingen. Desnoods over een deel van een deelaspect. De volledige complexiteit in één hap proberen te vatten is niet nodig, niet haalbaar en heeft ook geen zin.

     

     

    Tot volgende keer , dinsdag 29/5

     

    Max

     

     

     

     

     

     

     

     

    04-06-2012 om 15:58 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:Breivik,toerekeningsvatbaarheid
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag door Swa van bijeenkomst 'religie'

    VERSLAG VAN DE DIALOOG OP  23 APRIL 2012

     

    Onderwerp: RELIGIE

    Uitgaande van de vraag ‘Hoe gaan we daar in het westen mee om ?’ werden een reeks

    duidelijke maar zeer uiteenlopende reacties genoteerd  onder meer :

     

     -‘Religious shopping’ verwijst naar een ondogmatische zoektocht, die kan leiden tot

       een individuele invulling van het begrip ‘religie’

     

     -In het westen is sprake van ‘afvalligheid’ met betrekking tot kerk; godsdienst en

       religie. Nochtans blijven velen gericht op een bovennatuurlijke aanwezigheid,

       het ondefinieerbare ‘ietsisme’ Er is dus waarschijnlijk een vorm van twijfel en onzekerheid

       die deze gerichtheid naar IETS kan verklaren.

     

    Reactie daarop :

      -We weten nog niet eens wat zwaartekracht is, hoe kunnen we dan weten wat God is?

     

     -Een verwijzing naar Immanuel Kant : fictionalisme ,God bestaat niet,maar zelfs Kant

        beseft dat een spontane humanistische ingesteldheid,voor sommigen een zware opgave

        is, niet haalbaar zonder beroep te doen op geloof en religie.

     

       -Godsdienst is een spiritueel gegeven, het is van een hoger niveau dan de louter menselijke

         overwegingen.

     

    Aansluitend:

      -Godsdienst kan helpen bij de zingeving met betrekking tot de levensvragen.

     

    Daarop volgt de vraag : Is religie dan een privé aangelegenheid?

     

    Reactie:  In ieder geval :Als God en religie worden aangewend tot beheersing van de

       samenleving is het een MISBRUIK

     

      -Toch is er sprake van een cohesie,  een samenhang, als de functie van het geloof

        gericht is naar onderlinge aanvaarding en samenhorigheid.

     

    Reactie op : Is religie een privé zaak ? :Indien het zo aanvaard werd is er meer kans

       om tot een interculturele samenleving te komen .

     

    -        De katholieken richten zich naar het actief pluralisme

     

    -        In het onderwijs vandaag dient men te reflecteren op religie in algemene zin .

     

    -        Religie kan beschouwd worden als ‘de boodschapper des mensen.

     

    -        Religie is te zeer verbonden aan MACHT.

     

    -        Denk aan keizer Constantijn 325  die zich als aanbidder van de zon bekeert

    tot het christendom om zijn positie te versterken, MACHTSMISBRUIK.

     

    Met betrekking tot de oorsprong van het begrip ‘God’ ,wordt er door de deelnemers

    verwezen naar soms tegengestelde verklaringen :

         Freud :  God is een illusie, zinsbedrog .

         Aristoteles :God is de ONBEWOGEN BEWEGER, uiteindelijke oorzaak van alle    

                 worden :  Teleologie .

                 Nietsche : God is dood en wij hebben hem vermoord  :Nihilisme

    Opgemerkt : Na een iet of wat denigrerende uitlating van een deelnemer in verband met

     Atheisme, volgt een reactie uit de groep : “dergelijke benadering hoort niet thuis in een

     open dialoog, het is niet de bedoeling in het debat  te ‘winnen’, wel eerder te luisteren,

     te reflecteren, en al of niet te aanvaarden.op een respectvolle wijze.

     

              -een religieuze benadering van ons bestaan is een vrijblijvende aangelegenheid.

                Vb. Nietsche over’Darwin : Darwin heeft ‘de geest’ vergeten.

    Rondvraag : bedoeling is, na de uitgebreide bespreking, de eigen ingesteldheid van de

    deelnemers ten overstaan van religie en geloof te laten verwoorden. (een verwijzing

    naar de ‘religio meter’ van Ann Provoost)

    Resultaat:

    Niet materialistisch, niet theistisch                          1

    Volledig atheist                                                        5

    Geloof in universele energie                                    2

    Oerprincipe buiten de materie                                  1

    Theisme,belang van God en kerk                             1

    Agnost                                                                       3

     

    Conclusie :  Een ruime samenspraak,gevolgd door een spontane ‘outing’zonder spanning

    of agressie (wat in vele andere gespreksgroepen niet zo vanzelfsprekend is ) geeft

    iedereen een beter begrip van waar en waarom de ‘ander’ voor staat in het kader van geloof en religie.,wat niet altijd zo evident is in de realiteit.

     

    Ps. :Op 10 Mei had een symposium plaats ‘Recht op levensbeschouwing’ waarbij sprekers

           aan bod kwamen zowel uit vrijzinnige als katholieke organisaties,meestal uit het

           onderwijs. Opvallend veel reacties en overwegingen kwamen precies overeen met

           datgene dat tot uiting kwam in onze dialoog. Een pluim voor de filokes.

     

    Verduidelijking van enkele aangehaalde begrippen:

    Fictionalisme : filosofische theorie van de ficties, de leer van het ‘alsof’. Een moraal

           zonder God net alsof die nog zou bestaan.(Patrick Loobuyck )

    Teleologie : Doelgerichtheid, de mens en de kosmos zijn gericht naar grotere volmaaktheid .

                        Verwijzen naar God als doelgerichtheid? (Aristoteles )

    Nihilisme :  De keuze om in ‘niets’ te geloven. Nietsche was de profeet van het nihilisme :

                        Ja tegen het leven, neen tegen God . De ‘wil tot macht’ uitoefenen in plaats

                        van te bidden.

    Actief pluralisme: Gaat verder dan onverschilligheid en tolerantie, het is gericht naar

                         ‘interculturaliteit, een voortdurende ‘open’ dialoog in een zoeken naar

                         oplossingen voor de mensheid waar iedereen kan toe bijdragen.

    Bronnen : Ludo Abicht; Guido Vanheeswijck; Jurgen Habermas.

     Aanrader: “Tolerantie en actief pluralisme”, Vanheeswijck, Pelckmans 2008

    Het atheneum van Antwerpen met directrice Karin Heremans staat volledig in het teken

       van het actief pluralisme.

    Aanrader :”De actieve pluralistische school in de practijk”, Karin Heremans in

    ‘ander geloof’ ,red. Jan De Zutter, Davidsfonds 2005 .

    04-06-2012 om 15:55 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzet voor 24/4/12 Onderwerp 'religie'

    Beste Filokes,

     

    Onze vorige samenkomst is pittig maar vrij gedisciplineerd verlopen. Het door elkaar heen roepen is sterk verminderd en het poneren van ongefundeerde uitspraken viel ook best mee. Dat motiveert me om volgende keer een onderwerp aan te vatten dat verre van gemakkelijk zal zijn. De groep heeft gekozen voor ( werktitel ) religie. Veel te breed natuurlijk, maar mits de nodige krijtlijnen valt dat wel te behappen.

     

    Daarom enkele afspraken, waarover gaan we het wel en waarover niet hebben:

     

    Laten we eens proberen te onderzoeken hoe de hedendaagse moderne West-Europese gelovige zijn beeld ervaart van datgene wat het waarneembare al of niet overstijgt. Ligt er iets achter of boven die “gewone” werkelijkheid en zo ja, wat kunnen we daar dan over zeggen? Als we daar iets over zeggen, hoe weten we dat dan?

     

    We hoeven het niet te hebben over specifieke samenlevingsproblemen die er eventueel ontstaan zijn door het nieuwe samenleven van grote groepen moslims en autochtonen. Maar het zou ook nogal flauw zijn te doen alsof er met de instroom van Nieuwe Belgen niets veranderd zou zijn aan het religieuze landschap in onze contreien. Het gaat inderdaad meestal om mensen die zeer divers maar alleszins veel intenser omgaan met hun godsdienst. Laten we niet in de val trappen en een hele middag besteden aan het zeuren over de moslims of hoofddoeken.

     

    Het onderwerp is dus: hoe ziet het geloof en vooral het moderne (autochtone) geloof er in het Westen uit, eerder dan: wat zijn de samenlevingsproblemen die ontstaan uit religieconflicten. Dat laatste kan ook boeiend zijn, maar het zou ons een heel andere richting uitsturen.

     

    Hoe dan ook, het onderwerp zal mij verplichten om nog alerter dan gewoonlijk te letten en te reageren op loze beweringen en onbruikbare definities. Let wel, een loze bewering is geen bewering waar ik het niet me eens ben, maar een bewering die niet gefundeerd wordt.

     

    En laten we vooral werk maken van definities. Dat is niet alleen nodig opdat je gespreksgenoot zou weten wat je bedoelt, maar misschien nog wel meer omdat het vaak aantoont dat datgene wat in je hoofd toch zo evident leek, dat eigenlijk niet blijkt te zijn. Als je het niet kunt uitleggen, dan valt het waarschijnlijk niet uit te leggen. Dat mag een cliché zijn, maar clichés zijn nu eenmaal clichés geworden omdat ze dikwijls waar bleken te zijn.

     

    Op dat aspect van het moeilijk verwoorden moeten we toch iets dieper ingaan. Het is best mogelijk dat woorden tekortschieten om een ervaring van dat Hogere te beschrijven. Ook de atheïst moet zich van poëzie of literatuur bedienen als hij iets over de stilte/liefde/schoonheid enz. te zeggen heeft. Zelfs een wetenschapper kan alleen in wiskundige termen over de allerkleinste deeltjes spreken. Dat is dus niet het probleem.

    Wat wel een probleem is, is  dat we aan die puur persoonlijke ervaring die we niet kunnen verwoorden, laat staan kunnen bewijzen, allerlei conclusies verbinden over de stand van de werkelijkheid en vooral hoe die werkelijkheid er dan zou moeten uitzien.

    Als je dus zegt: ik ervaar een aanwezigheid van iets dat ik al of niet God noem en dat heeft mij doen inzien dat X of Y. Dan zeg ik prima, daar heb ik niets op af te dingen. Maar als je vervolgens zegt: vermits dat X en Y geldt, moet er in de maatschappij Z gebeuren. Dan ben ik niet meer akkoord natuurlijk.

    Want is het wel waar dat X en Y geldt?  Als bewijs van X of Y heb je alleen je particuliere ervaring, die ingeving die niet te controleren valt.

     

    Soms zal het overkomen alsof ik me niet neutraal opstel. Toch is het zo dat ik de normale vragen stel van zodra  iemand iets beweert dat niet hard gemaakt wordt. Net zoals ik dat met eender welk onderwerp zou doen. Voorbeeld: Iemand stelt: Christus heeft gezegd ABC. Dan kan ik niet anders dan vragen hoe we dat weten. De aller, aller vroegste letter over Christus werd decennia na zijn overlijden op papier gezet. Er bestaat geen enkel geschreven verslag van een ooggetuige. Werkelijk alles is minstens uit tweede en derde hand maar meestal uit Nde hand. De evangeliën spreken elkaar tegen en dateren van eeuwen na zijn overlijden. Alle teksten werden geschreven door zijn volgelingen in de strijd tegen de vervolgers en kunnen dus moeilijk objectieve verslagen genoemd worden enz enz…

    Dit lijken de opmerkingen van een tegenstander, maar, geef toe, ze zouden perfect normaal gevonden worden moest het over een ander onderwerp gaan.

     

    Hoe dan ook, sorry I got carried away, terug naar onze definities.

     

    We hebben het al vaker meegemaakt, nu tijdens ons laatste gesprek ook trouwens. Vage of ontbrekende definities maken het gesprek minstens onduidelijk en vaak zondermeer onbegrijpelijk.

     

    Als iemand zegt, ik geloof niet in God, noch in een hiernamaals of Bijbelse wonderen. Christus is geen god maar een gewone man. Ik bid niet en ik ga niet naar de Kerk. Maar ik ben wél een christen. Prima, maar dan hebben we daar graag een KORT woordje uitleg bij.

    ( Over dat kort, toch nog iets meer uitleg. Ik hamer daar niet op om jullie te pesten of om het nodeloos moeilijk te maken, maar doe de oefening eens voor jezelf. Overdenk iets dat je wenst te vertellen, schrijf het op en onderzoek dan eens of je de essentie niet korter, kernachtiger kunt verwoorden. Je zult jezelf een dienst bewezen hebben want je zult meer inzicht in je eigen gedachten verworven hebben.)

     

    Als iemand zegt: spiritualiteit staat toch hoger dan alle gewone geloof. Dat vernemen we graag wat je met spiritualiteit bedoelt.

     

     

     

    Hier al vast mijn werkdefinities: ( Dit zijn niet de absolute door iedereen aanvaarde definities maar ze dienen tot houvast.)

     

    Ø  Theïsme: geloof in één persoonlijke god die aanspreekbaar is en zich geopenbaard heeft.

    Ø  Deïsme: Geloof in een God die alles geschapen heeft, maar verwerpen geopenbaarde dogma’s

    Ø  Atheïsme: Is niet het geloof in niets, maar de overtuiging dat er geen god of goden bestaan. De atheïst is er zich van bewust dat het niet bestaan onmogelijk te bewijzen valt, maar het gaat volgens hem om een extreme vorm van onwaarschijnlijkheid.

    Ø  Materialisme: al het zijnde bestaat uit materie of wordt er door veroorzaakt. Alle niet materiële fenomenen zijn terug te voeren op fysische oorzaken. Bv denken is niet materieel, maar resulteert uit acties van de materie in onze hersenen.

    Ø  Agnosticisme: Over het al of niet bestaan van god kunnen we niets weten. !! Is niet hetzelfde al: weten we niets.

    Ø  Animisme: voorwerpen ( rivieren/ bomen ) zijn bezield

    Ø  Polytheïsme: meerdere goden ( Grieken/Romeinen )

    Ø  Pantheïsme: God doordringt al het zijnde Het goddelijke en de wereld zijn één.

    Ø  Ietsisme: Ik geloof niet in God, maar er moet toch Iets zijn.

    Ø  Positivisme: positivus= het gegevene  Nadruk op het feitelijke, het concrete.

    Ø  Humanisme: Stelt de mens en niet god centraal

    Ø  Apofatisch: over God spreken door te zeggen wat Hij niet is.

    Ø  Fictionalisme: God bestaat niet, maar we moeten leven alsof Hij wel bestaat

    Ø  Beleving without belonging: Ik geloof in God, maar verbind me aan geen enkele kerk

    Ø  Belonging without beleving: ik geloof niet in god, maar hoor wel bij een kerkelijke gemeenschap

    Ø  Sociale gelovigen: Staan niet stil bij hun geloof maar gaan voor feestelijke of scharniermomenten wel naar de kerk ( huwelijk, geboorte, communie, begrafenis)

    Ø  Transcendentie: datgene wat de waarneembare werkelijkheid overstijgt

    Ø  Metafysica: filosofie van het wezen van de werkelijkheid

    Ø  Mystiek: intuïtieve eenwording met de diepste realiteit

    Ø  Spiritualiteit: houding gericht op ervaringen die onze relatie met de diepste realiteit belichamen.

    Ø  Secularisatie: afnemen van de invloed van de religie op de maatschappij. Verwereldlijking. In zake godsdiensten neemt de overheid een volstrekte neutraliteit waar.

     

     

    Veel werk dus tegen volgende keer. Maar dat maakt het de moeite waard natuurlijk.

    04-06-2012 om 15:52 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Voorzet voor 27/3/12

    Beste Filokes,

     

    Voor volgende week dinsdag 27/3 hadden we als onderwerp gekozen “ coma “ . Dat is zowel  iets uit de actualiteit als iets dat diverse EN persoonlijke invalshoeken mogelijk maakt.

     

    Ik heb dit en dat meegemaakt en ik heb dat zus en zo ervaren. Daarom vraag ik me af of anderen dat ook zo voelen. Ik ben daar als volgt mee omgegaan. Hoe zien anderen dat?  Voorbeeld van een persoonlijke ervaring die een gesprek kan openen. Prima als het compact gebeurt.

     

    Ons standpunt tegenover coma moet zus of zo zijn want ik heb dit of dat meegemaakt.= Onbruikbaar als argumentatie.

     

    Laten we ook weinig tijd verliezen met welles-nietes over wat coma nu eigenlijk is. De persberichtgeving ivm de Nederlandse prins Friso heeft alleszins duidelijk gemaakt dat er niet zoiets is als 1 soort coma.

     

     Er bestaat blijkbaar een waaier van mogelijkheden en gradaties waar wij als leken ( ik ga er van uit dat er geen gespecialiseerde dokters in onze groep zitten )  weinig zinvol kunnen over praten.

    Dat neemt niet weg dat er heel wat invalshoeken overblijven om er ook als leek iets over te zeggen. Het is immers niet uitgesloten dat ieder van ons ooit op een of andere manier betrokken partij wordt.

     

    Laten we daarom afspreken dat,  bij alle vormen van coma waar ook maar een beetje kans bestaat op een gezonde recuperatie, het onderste uit de medische kast moet gehaald worden om te redden wat er te redden valt. Het wordt filosofisch interessant als we ons gaan afvragen hoe groot of hoe klein dat beetje kans moet zijn. En wie dat dan moet bepalen? De arts, de familie, de patiënt, de wetgever of mijnheer pastoor? En wat als de patiënt het niet meer kan zeggen? En wat als hij/zij het vooraf gezegd heeft? Waarschijnlijk zal het vooral draaien rond die soorten coma waar weinig of geen hoop meer overblijft. Of nog erger, het locked-in syndroom.

     

    Coma is volgens mij een uitstekend onderwerp om ons als amateurfilosofen te oefenen in het zo nodige onderscheid tussen een persoonlijke mening ( waar niets mis mee is) en een feitelijke vaststelling. Tussen een illustratief voorbeeld en een als argument vermomde anekdote .

     

    Tot dinsdag

     

    Max

     

     

     

     

     

     

     

     

    04-06-2012 om 15:48 geschreven door elcker-ik centrum  


    Categorie:ONDERWERPEN
    Tags:coma,
    25-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.TEST
    Klik op de afbeelding om de link te volgen Testmµ qlµqml;qdv;qf;v 
    qmb;vbm;vb

    fvb
    fvg
    f
    f
    f
    f

    25-05-2012 om 23:35 geschreven door elcker-ik centrum  


    Tags:qmb
    22-05-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De Filosoof
    Welkom bij onze nieuwe blog "De Filosoof".


    22-05-2012 om 16:13 geschreven door elcker-ik centrum  




    Mijn favorieten
  • Elcker-Ik website
  • TED LEZINGEN
  • DE MAAKBARE MENS
  • SKEPP
  • CHARLES DARWIN (Engels)
  • ETIENNE VERMEERSCH
  • KRITISCH DENKEN
  • DE LIGA VOOR DE MENSENRECHTEN
  • KWAKZALVERIJ

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    forum
  • test breivik

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Laatste commentaren
  • abortus (Flory)
        op reactie van Jos
  • Reactie van Gilberte op tekst van Jos (Max Schneider)
        op reactie van Jos
  • reacie van swa ( stanny)
        op Verslag van gesprek oktober (Verantwoordelijkheid)2012 door Swa
  • Religieuze symbolen in de politiek (Gilberte)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen
  • religieuse symbolen (jef cools)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs