VERSLAG VAN DE DIALOOG
OP 23 APRIL 2012
Onderwerp: RELIGIE
Uitgaande van de vraag
Hoe gaan we daar in het westen mee om ? werden een reeks
duidelijke maar zeer
uiteenlopende reacties genoteerd onder
meer :
-Religious shopping verwijst naar een ondogmatische
zoektocht, die kan leiden tot
een individuele invulling van het begrip
religie
-In het westen is sprake van afvalligheid
met betrekking tot kerk; godsdienst en
religie. Nochtans blijven velen gericht op
een bovennatuurlijke aanwezigheid,
het ondefinieerbare ietsisme Er is dus
waarschijnlijk een vorm van twijfel en onzekerheid
die deze gerichtheid naar IETS kan
verklaren.
Reactie daarop :
-We weten nog niet eens wat zwaartekracht is,
hoe kunnen we dan weten wat God is?
-Een verwijzing naar Immanuel Kant : fictionalisme ,God bestaat niet,maar
zelfs Kant
beseft dat een spontane humanistische
ingesteldheid,voor sommigen een zware opgave
is, niet haalbaar zonder beroep te doen op
geloof en religie.
-Godsdienst is een spiritueel gegeven, het
is van een hoger niveau dan de louter menselijke
overwegingen.
Aansluitend:
-Godsdienst kan helpen bij de zingeving met
betrekking tot de levensvragen.
Daarop volgt de vraag
: Is religie dan een privé aangelegenheid?
Reactie: In ieder geval :Als God en religie worden
aangewend tot beheersing van de
samenleving is het een MISBRUIK
-Toch is er sprake van een cohesie, een samenhang, als de functie van het geloof
gericht is naar onderlinge aanvaarding en
samenhorigheid.
Reactie op : Is
religie een privé zaak ? :Indien het zo aanvaard werd is er meer kans
om tot een interculturele samenleving te
komen .
-
De
katholieken richten zich naar het actief
pluralisme
-
In het
onderwijs vandaag dient men te reflecteren op religie in algemene zin .
-
Religie
kan beschouwd worden als de boodschapper des mensen.
-
Religie is
te zeer verbonden aan MACHT.
-
Denk aan
keizer Constantijn 325 die zich als
aanbidder van de zon bekeert
tot het christendom om zijn positie te versterken, MACHTSMISBRUIK.
Met betrekking tot de oorsprong van het begrip God ,wordt er door de
deelnemers
verwezen naar soms tegengestelde verklaringen :
Freud : God is een illusie, zinsbedrog .
Aristoteles :God is de ONBEWOGEN BEWEGER,
uiteindelijke oorzaak van alle
worden : Teleologie
.
Nietsche : God is dood en wij
hebben hem vermoord :Nihilisme
Opgemerkt : Na een iet of wat denigrerende uitlating van een deelnemer in verband
met
Atheisme, volgt een reactie uit de groep :
dergelijke benadering hoort niet thuis in een
open dialoog, het is niet de bedoeling in het
debat te winnen, wel eerder te
luisteren,
te reflecteren, en al of niet te aanvaarden.op
een respectvolle wijze.
-een religieuze benadering van ons
bestaan is een vrijblijvende aangelegenheid.
Vb. Nietsche overDarwin : Darwin
heeft de geest vergeten.
Rondvraag : bedoeling is, na de uitgebreide bespreking, de eigen ingesteldheid van
de
deelnemers ten
overstaan van religie en geloof te laten verwoorden. (een verwijzing
naar de religio
meter van Ann Provoost)
Resultaat:
Niet materialistisch,
niet theistisch
1
Volledig atheist 5
Geloof in universele
energie
2
Oerprincipe buiten de
materie
1
Theisme,belang van God
en kerk 1
Agnost 3
Conclusie : Een ruime samenspraak,gevolgd
door een spontane outingzonder spanning
of agressie (wat in
vele andere gespreksgroepen niet zo vanzelfsprekend is ) geeft
iedereen een beter
begrip van waar en waarom de ander voor staat in het kader van geloof en
religie.,wat niet altijd zo evident is in de realiteit.
Ps. :Op 10 Mei had een symposium plaats Recht op levensbeschouwing waarbij
sprekers
aan bod kwamen zowel uit vrijzinnige als
katholieke organisaties,meestal uit het
onderwijs. Opvallend veel reacties en
overwegingen kwamen precies overeen met
datgene dat tot uiting kwam in onze
dialoog. Een pluim voor de filokes.
Verduidelijking van
enkele aangehaalde begrippen:
Fictionalisme : filosofische theorie van de ficties, de leer
van het alsof. Een moraal
zonder God net alsof die nog zou
bestaan.(Patrick Loobuyck )
Teleologie : Doelgerichtheid, de mens en de kosmos zijn gericht naar grotere
volmaaktheid .
Verwijzen naar God als
doelgerichtheid? (Aristoteles )
Nihilisme :
De keuze om in niets
te geloven. Nietsche was de profeet van het nihilisme :
Ja tegen het leven, neen
tegen God . De wil tot macht uitoefenen in plaats
van te bidden.
Actief pluralisme: Gaat verder dan onverschilligheid en
tolerantie, het is gericht naar
interculturaliteit, een
voortdurende open dialoog in een zoeken naar
oplossingen voor de
mensheid waar iedereen kan toe bijdragen.
Bronnen : Ludo Abicht;
Guido Vanheeswijck; Jurgen Habermas.
Aanrader: Tolerantie en actief pluralisme,
Vanheeswijck, Pelckmans 2008
Het atheneum van
Antwerpen met directrice Karin Heremans staat volledig in het teken
van het actief pluralisme.
Aanrader :De actieve
pluralistische school in de practijk, Karin Heremans in
ander geloof ,red. Jan De Zutter, Davidsfonds 2005 .
04-06-2012 om 15:55
geschreven door elcker-ik centrum 
Categorie:ONDERWERPEN
|