Inhoud blog
  • VERSLAG DOOR SWA OVER 'TIJD'
  • Reactie van Jos ivm 'Tijd'
  • Tekst ivm TIJD door Swa
  • tekst ivm TIJD door Jef
  • een tussendoortje
  • Verslag van ons café van september 2013
  • Uitnodiging vawege Bert ivm filosofisch cabaret
    agenda

    Zoeken in blog

    Zoeken met Google


    Archief
  • Alle berichten
    Categorieën
  • ONDERWERPEN (93)
  • Elcker-Ik centrum IN OPBOUW
    Het filosofisch café is een laagdrempelig initiatief van Elcker-ik centrum waar u elke laatste dinsdag van de maand welkom bent om met ons van gedachten te wisselen over een onderwerp dat vooraf democratisch werd afgesproken.
    We proberen dat op een filosofische manier te doen. Dat betekent niet dat u een volleerd en belezen filosoof moet zijn of dat we het enkel over ingewikkelde stellingen, grote namen en wijsgerige stromingen gaan hebben. Iedereen die het woord vraagt, krijgt de kans om zijn of haar stelling uit de doeken te doen mits een duidelijke argumentatie. Wij gaan er van uit dat filosofie een competentie is die je kunt leren en waar geen gewichtigdoenerij bij nodig is. Dat houdt echter niet in dat je om het even wat kunt poneren om die stelling dan te 'bewijzen' met een voorbeeld van een hoogstpersoonlijke anekdote. Wij zijn niet zozeer geïnteresseerd in uw meningen, maar des te meer in de argumenten waarom die standpunten correct zouden zijn. Als het een beetje meezit gaan wij niet naar huis met oplossingen en antwoorden op al onze vragen, maar wel verrijkt met een aantal inzichten en invalshoeken waar we zelf misschien nog niet aan gedacht hadden. Materiaal waar we het niet mee eens hoeven te zijn, maar waar we onze eigen standpunten kunnen aan toetsen, up to date houden, eventueel bijsturen of vorm geven.
    29-10-2012
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Verslag van gesprek oktober (Verantwoordelijkheid)2012 door Swa

     Opnieuw een uitstekend verslag van onze cafégenoot Swa. Je hoeft het daar niet mee eens te zijn. Aarzel niet te reageren door onderaan rechts te klikken .

     

             VERSLAG VAN DE DIALOOG OP 23-10-2012

     

     

    Onderwerp: verantwoordelijkheid

     

    Voorzet Max: Om dit ruime thema toch enigszins te beperken lijkt het mij

    aangewezen geen gebruik te maken van de terminologie van de overheid

    zoals: bestraffen; beschermen; preventief en dergelijke, waardoor we het risico

    lopen in een vorm van betutteling te belanden die niet direct met de

    persoonlijke verantwoordelijkheid te maken heeft.

    Laat ons dus nadenken over de verantwoordelijkheid van het individu in onze

    cultuur, t.o.v. uzelf en de anderen en dit vanuit verschillende invalshoeken.

     

    Reacties vanuit de groep :

    -Voor sommige mensen wordt de verantwoordelijkheid als een LAST beschouwd

      maar het is een taak een PLICHT,zonder dat heeft het leven geen zin.

     

     -Het is gedeeltelijk genetisch bepaald, de rest kan via de ouders de opvoeding en

       de school

     

      -De mens heeft de capaciteit tot verantwoordelijkheid, wij kunnen dat doorgeven

        een dier NIET.

     

    Persoonlijke belevenissen vanuit de groep worden besproken .

    via deze reflecties krijgt men een inzicht van bepaalde data (basisgegevens)die

    een belangrijke rol spelen bij het bespreken van ‘verantwoordelijkheid’,.

    De lijst van data die aldus kan opgemaakt worden verwijst onder meer naar:

                                      Persoonlijkheid

                                      Opvoeding

                                      Gemeenschap

                                      Empathie

                                      Kleine gebeurtenissen

                                      Angst

                                      Verkeerde inschatting

    Verdere bespreking wijst op de noodzaak zichzelf in vraag te stellen en dat bij een

    ‘beoordeling’ in bepaalde gevallen , enige ‘mildheid’ is aangewezen.

     

    Vanuit dat schema komen volgende overwegingen uit de groep :

     - ‘zelfkennis’: uzelf leren kennen is belangrijk bij de overweging van verantwoordelijkheid

     - Zonder empathie geen verantwoordelijkheid

     - Opvoeding speelt een belangrijke rol.

     - Onverantwoordelijkheid kan een gevolg zijn van ‘onwetendheid’, dat wijst

        op de noodzaak van leerprocessen die variabel zijn naargelang de beleefde

        situaties,eventueel kleine gebeurtenissen.

     - Bij de keuze van handelen : Ken uw verantwoordelijkheid, maar vergeet niet

         de situatie ‘rationeel’ in te schatten.

     - In geval van angst: Het gevaar van ‘overreactie’ verplicht u tot nadenken,oordeel

         niet te vlug, let op de ‘grenzen’ van verantwoordelijkheid.

     

    Max besluit : vanuit die ‘basis data’ komen we uiteraard bij onderwerpen als moraal

    en ethiek.

     

     

    NABESCHOUWINGEN :

     

    Tijdens de vorige dialoog merkte iemand op :”We moeten onze eigen verantwoordelijkheid opnemen in bepaalde gevallen” Uit het voorgaande blijkt dat het niet zo eenvoudig is

    maar toch sluit die opmerking aan bij een reeks overwegingen van Kierkegaard

    Deens filosoof (1813-1855) zo ondermeer:

    “Subjectieve existentie(het persoonlijk bestaan)is belangrijker dan elke abstracte theorie,

    belangrijker omdat men leert ‘daadwerkelijk te bestaan als mens tegenover zijn medemens

    (en voor de gelovige) als mens tegenover God”

    Van een ‘echt’ individu spreekt Kierkegaard “Wanneer een mens ‘bewust’ kiest om zijn

    leven vorm en inhoud te geven,zich niet verschuilt achter regels,omdat het nu eenmaal

    zo hoort, maar zich verantwoordelijk gaat voelen voor zijn daden”

        (www.sorenkierkegaard.nl)

     

    In verband met de opmerking: “een dier heeft niet de capaciteit tot verantwoordelijkheid”

    De laatste jaren is niet iedereen daar nog zo sterk van overtuigd :

    Filosoof Mark Rowlands univ.Miami vermeldt in een essay :

     “Van Darwin tot Frans de Waal (Nederlands primatoloog)een lange traditie van

      denkers en wetenschappers die claimen dat dieren ‘rudimenten van moraliteit’

     bezitten, ook al zijn het geen ‘morele wezens’ in de zin als wij”

     Binnenkort verschijnt zijn boek:”Can animals be moral”.

           (Filosofie magazine, Di. 25 Oct.  2012)

     

    In verband met de gebruikte term ‘betuttelen’ :

     - Soms staan we toch ietwat verbaasd over de uitlatingen van bepaalde filosofen :

       Zo stelt Jan Verplaetse in zijn boek :”Zonder vrije wil, een essay over

       verantwoordelijkheid :”  Er zijn hoe langer hoe meer voorstanders van VERBODEN

       en CAMERATOEZICHT; de steden staan er vol van. Ergens beseft de overheid

       dat de vrije wil een illusie is en bijgevolg, de verantwoordelijkheid:

       ‘een filosofische droom”  (Filosofisch magazine 25 Oct. 2012

    Dergelijke redenering heb ik niet opgemerkt tijdens onze dialoog.

     

    Tot slot een vraagje uit nieuwsgierigheid :Het boek van Dostojevski  over de

    moordenaar Raskolnikov,heeft in de loop der jaren van titel gewisseld :ofwel

    ‘schuld en boete’ ofwel ‘misdaad en straf’’.Na onze dialoog, wat lijkt voor u de meest

    gepaste benaming en waarom? U hoeft u daar eventueel niet over uit te spreken,maar

    denk er eens over na, het is vanzelfsprekend geen test.

     

     

                                              Swa Schoeters

     

      

     

     



    Geef hier uw reactie door
    Uw naam *
    Uw e-mail *
    URL
    Titel *
    Reactie * Very Happy Smile Sad Surprised Shocked Confused Cool Laughing Mad Razz Embarassed Crying or Very sad Evil or Very Mad Twisted Evil Rolling Eyes Wink Exclamation Question Idea Arrow
      Persoonlijke gegevens onthouden?
    (* = verplicht!)
    Reacties op bericht (3)

    13-03-2013
    reacie van swa

    Beste swa,
    Een beetje aan het grasduinen in Uw schrijfsels. Ik merk dat Uw maatschappelijke visie, Uw inzicht en doorzicht: nog altijd zeer allert, en to the point is,
    Het doet me plezier .
    Groetjes Stan(ny)

    13-03-2013 om 13:21 geschreven door stanny


    02-11-2012
    Reactie van Swa

     

                           Beste Jos,

     

                                   Bedankt voor uw reactie , ik respecteer uw mening ten volle,

    maar voor sommigen is de keuze niet zo eenduidig.

    Dat blijkt reeds bij het opvragen van gegevens via internet, waar de info blokjes, afwisselend

    als thema: schuld en boete of misdaad en straf aanduiden.

     Schuld en boete is de eerste Nederlandse vertaling uit het Duits,later werd ook

    de benaming misdaad en straf gebruikt.

    Waarschijnlijk heeft het te maken met de theologische , de filosofische of andere

    levensbeschouwelijke  visie, eigen aan het individu.

    In het begin van de twintigste eeuw,  met een overwegende christelijke moraal ,

    was de titel schuld en boete dan ook voor iedereen aanvaardbaar. Men kon Raskolnikov

    beschouwen als individu die zijn schuld erkent en zijn boete aanvaardt in de spirituele

    betekenis. Denk ook aan de mening van Kierkegaard (laatste verslag)waar die stelt dat

    het echte individu zich niet verschuilt achter regels, maar zich volledig verantwoordelijk

    voelt voor zijn daden .Ook een filosofische benadering heeft zijn waarde,de bedoeling van

    Dostojevski was onder meer om te filosoferen over geest en redding.                                     

    Zie in dat verband de website N.R.C. handelsblad,10 Jan. 1998, de mening van Elsbeth Etty.

    Bekijk eventueel ook de website Theaterkrant 2012-11-01 :toneelstuk:schuld en boete.

    En tenslotte , om u te overtuigen dat het nog altijd een mengelmoes van

    verschillende ideeen blijft,bekijk de website : discussie,Boek Meter NL

                                     Meer kan ik ook niet aanbrengen Jos, in ieder geval ga ik niet nalaten

    het boek van Peter Bieri te lezen

     

                             Beste groeten , 

    ,                                      Swa Schoeters

    02-11-2012 om 05:20 geschreven door Max


    30-10-2012
    reactie op vraag van swa
    Beste Swa Op uw vraag welke titel het beste past bij het boek van F Dostojewski zou ik zeggen neem maar misdaad en straf. Deze prachtige roman handelt over een student die een ietwat oudere vrouw vermoord,met het gedacht dat hij het een stuk beter gaat hebben als hij haar geld heeft.dus hij begaat een MISDAAD en wordt daarvoor GESTRAFT daarom lijkt mij die titel heel toepasselijk als we het als een roman beschouwen. Als we het gaan lezen als een filosofisch boek denk ik dat het geen rol speelt of men het nu misdaad enstraf noemt of schuld en boete want met die benaming komen we bij ,oorzaak en gevolg,en vrije wil. Over die Raskalnikov en over die vrije wil alsook oorzaak en gevolg bestaat een grandioos meesterwerk van de Zwitserse schrijver Peter Bieri het bewuste boek noemt Het handwerk van de vrijheid. Ik zou het iedereen aanraden die een beetje interesse heeft in Filosofie en in de vrije wil. Vriendelijke groeten Jef Cools

    30-10-2012 om 11:01 geschreven door jef cools




    Mijn favorieten
  • Elcker-Ik website
  • TED LEZINGEN
  • DE MAAKBARE MENS
  • SKEPP
  • CHARLES DARWIN (Engels)
  • ETIENNE VERMEERSCH
  • KRITISCH DENKEN
  • DE LIGA VOOR DE MENSENRECHTEN
  • KWAKZALVERIJ

    Foto

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !

    forum
  • test breivik

    Druk op onderstaande knop om te reageren in mijn forum



    Laatste commentaren
  • abortus (Flory)
        op reactie van Jos
  • Reactie van Gilberte op tekst van Jos (Max Schneider)
        op reactie van Jos
  • reacie van swa ( stanny)
        op Verslag van gesprek oktober (Verantwoordelijkheid)2012 door Swa
  • Religieuze symbolen in de politiek (Gilberte)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen
  • religieuse symbolen (jef cools)
        op Tekst van Gilberte ivm religieuze symbolen

  • Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs