,VERSLAG VAN DE DIALOOG OP
24 September 2013
Onderwerp : IS GEWELD SOMS GERECHTVAARDIGD ?
Voorzet Max :
Denk aan chipansees en het agressief gedrag van de alfa
mannetjes.
_aan de hominiden , waar de agressiviteit tussen de groepen
steeds vooraf ging aan een ruimere
aanvaarding van
elkaar
--vandaag aan de
Arabische wereld :eenzelfde God en toch agressiviteit ( sjiieten en
soennieten )
Al deze voorbeelden zijn van aard om ons eerder cynisch op
te stellen en toestanden zoals in Syrie
te beschouwen als
des mensen .
Tussenkomsten :
--Er is geen alternatief voor geweld , het is EIGEN aan de
mens . Als we de wereld vandaag in dat
verband bekijken
dan is alles te plaatsen in het kader van oorzaak en gevolg . Een nationaal
of religieus appel is in vele gevallen DE TRIGGER om mensen tot
geweld aan te zetten
Is daar een
oplossing voor ? blijkbaar niet.
Max : In Europa is er in die zin geen agressiviteit , maar
de Arabische lente (?) die, zoals
velen hoopten , het
geweld zou afbouwen, is MISLUKT in dat opzicht .
--Ik houd me aan de
VOORUITGANGSGEDACHTE . Vanaf de verlichting is er toch een positieve
evolutie op gang
gekomen die we verder moeten uitbouwen . We moeten LEREN UIT HET
VERLEDEN en daar mee
rekening houden bij de verdere uitbouw van onze cultuur .
--Pas de laatste honderd jaar is er vanaf de verlichting is
er inderdaad inspanning
geleverd om het
geweld af te bouwen ,maar de evolutie werkt op basis van verschillende
snelheden, vb. de
toestanden in Afrikaanse landen t.o.v.
Indie , China e.a.
Max : Niet vergeten , we hebben zelf ook twee wereldoorlogen
achter de rug , dat op zich is zeer
verontrustend
,kunnen we het geweld wel afremmen ?
--Er zijn wel positieve elementen : de globalisering ;
internationale instellingen als de NAVO .
het internationaal
gerechtshof in Den Haag , maar is dat wel voldoende ?
--Een van stappen in positieve zin is toch het optreden tegen de misdaad in het algemeen.
---Assad is in ieder geval overtuigd van zijn gelijk.
---Ik verwijs naar het werk van Immanuel Kant : Zum ewigen frieden wat een voortdurend streven
betekent . Geen
gewelddadigheid van staat tot staat ,wel het recht op bezoek .Hij verwijst naar
de noodzaak van
hogere instanties het volkenrecht .Kant opteert niet voor de sluipmoordenaar.
Voor Kant zou een
oorlogsgebeuren met gebruik van gifgas UIT DEN BOZE zijn .
--De omgeving is belangrijk : vgl. Europa en Afrika : in
Afrika is er veel hongersnood , met agressieve
reacties als gevolg
. Agressie is nu eenmaal in de mens aanwezig en kan in bepaalde
omstandigheden
sterk tot uiting komen .Controle is sowieso noodzakelijk.
---Er zijn andere mogelijkheden om op agressie te reageren . Denk aan het geweldloze verzet
Van Gandhi en zijn
volgelingen tegen het British empire dat wel degelijk resultaat opleverde.
--We moeten ook durven beginnen bij ons zelve . We hoeven
geen agressie met geweld te
beantwoorden en
soms berusten we te veel in bepaalde situaties . De Grieken stelden o.a.
oorlog is de
moeder van alle dingen .
Na W.O. 2 is er een
evenwicht ontstaan uit ANGST voor nieuwe uitbarstingen van geweld ,
Echter door onze
technische vooruitgang zijn er mogelijkheden ontstaan om in de toekomst het
geweld af te remmen .
--Het geweld is inherent aan de mens en komt tot uiting bij vele
handelingen ,zelfs bij de wijze
waarop wij de
maaltijd gebruiken. Evenwel moet het mogelijk zijn tot altruisme te komen op
basis
van wat reeds
eerder is vermeld.
Je kan geweld als
vorm van zelfverdediging niet
uitsluiten, een bange houding is geen
verdedigende
houding , denk vb. aan huiselijk geweld.
Max : In zo n situatie moet je al je capaciteiten
aanwenden, NIET MET MIJ.
--Zoals al gezegd ,we moeten beginnen bij ons zelf ,ik heb
de indruk dat mannen geweld anders
Interpreteren ,
onterecht misschien .
Een voorbeeld van
een goede aanpak : een ouder iemand wordt aangevallen door een jonge
kerel onder vorm van een brutale scheldpartij . De
oudere persoon reageert helemaal niet.
De vraag stelt zich
nu :Als iemand u iets geeft en u aanvaard het niet , van wie is het dan ?
Antwoord : van diegene
die het wou geven, in het voorbeeld , : de belediging blijft bij de
belediger .
---Gandhi was wel een belangrijk iemand maar het is
eigenlijk een slecht voorbeeld, meer
bepaald : De
hongerstaking , heeft die verandering gebracht, zo ja ,uitgaande van wie ?
de Engelsen , of
van Gandhi en zijn volgelingen ?
---Het uitgangspunt was de houding en de manifestatie van
Gandhi en zijn groep . De publieke
Opinie was meteen
een steun voor Gandhi en die was mede bepalend voor zijn positief
resultaat.
---We mogen ons niets wijsmaken : geweld is er ALTIJD
geweest , denk aan de Romeinen,
de Spaanse inquisitie , het geweld in Z.Afrika
. Voor sommigen is dat nu eenmaal DE oplossing.
--We moeten ook meer inzicht krijgen van wat er WERKELIJK
gebeurt ,als vb. : Denk aan die
Jongen in Antwerpen
in de cel , weliswaar onder drugs ,die door de politie werd dood geslagen.
wat weten we daar
eigenlijk over ?
---Geweld moet ALTIJD gecontroleerd worden om te beginnen
onze EIGEN reacties , kalmte
moet BEOEFEND
worden . Neen dat geld NIET voor een tijger die een antilope aanvalt,
wij beschikken over
de REDE en het HART ,wij hebben een KEUZE .
Max : De plasticiteit van onze hersenen ,de bedrading , de
synapsis kunnen een beperkende
werking hebben t.o.v. geweld.
---Jehova getuigen nemen geen wapens aan , geen legerdienst.
Max : Voorlopige conclusie : Kant streeft naar een ideale
wereld die alleen STAPSGEWIJZE kan
bereikt worden .
---Wij moeten ook dringend anders omgaan met geweld onder de
kinderen ,er moeten afspraken
gemaakt worden
tussen ouders onderling en de onderwijsinstellingen.
---Herinner u het geweld van die kinderen op zes jarige leeftijd : de een bijt de ander
en rukt
een haarlok uit ,
daar moeten we inderdaad over nadenken .
Max verwijst tot slot nog eens naar het boek van Kahneman
:Ons feilbare denken , dat
trouwens in het verslag van Mei 2013 werd vermeld .
Nabeschouwing
Iedereen heeft een
belangrijke bijdrage geleverd op het vlak van de problematiek van het
geweld. Zo onder meer :
--De verwijzing naar het werk van Immanuel Kant : Zum
ewigen friden Kant schreef dit
Boek in 1795
terwijl de Franse revolutie nog door het land raasde .Hij geloofde in het
volkenrecht ,
maar niet in internationale organisaties zoals die vandaag bestaan, ,zoals vb. UNO
In het
maandblad Ethische perspectieven kan men een degelijk overzicht vinden van die
tekst
Bovendien wordt verwezen naar het volledig
werk :Naar de eeuwige vrede
In de vertaling van
Thomas Mertens , Amsterdam , Boom , 2004.
---Iemand wees op de noodzaak om te beginnen bij onszelf , het
gezin , de kinderen.
Op BOL.COM
verwijst men naar een boek in verband met geweldloos verzet in gezinnen ,nl.:
Agressie en geweld binnen en buiten het
gezin van H. Omer ,Dec. 2007.
Het
boek opent met een bespreking van Gandhi s
methode van geweldloos verzet en de
toepassing daarvan in de context van het
gezin.
__Een eenvoudig voorbeeld ,een man die niet reageert op een
scheldtirade, doet ons beseffen
dqt er
mogelijkheden zijn om geweld tussen individuen te beperken .
Tot daar , een voor mij althans , leerrijke dialoog .
Cois
Schoeters
02-10-2013 om 10:57
geschreven door elcker-ik centrum 
Categorie:ONDERWERPEN
|