het klopt echt wel dat alles wat tweedehands is naar afrika versleept en vervoerd wordt. in het bijzonder geldt dat voor wagens, trucks, bestelwagens enz.... de typische en bijzonder kleurrijke 'galleh galleh' busjes die in beide landen - heel zichtbaar in het stadsverkeer van dakar als openbaar transportmiddel - rondtoeren. deze bussen worden ingezet voor het vervoer van .... mensen, materiaal (cement, meubels, hout, potten, ...}, en soms zelfs beesten jawel! het grote voordeel van de galleh galleh zijn de bijzonder goedkope prijzen: om bijvoorbeeld van serrekunda naar brikama te rijden voor zon goeie twintig kilometer vermoed ik, betaal je slechts 10 dalasi oftwel een 30-tal cent... in senegal liggen de prijzen wel een stuk hoger maar toch... maar het leukste voordeel zijn de gemoedelijke babbeltjes die ge kunt maken en die het reizen heel aangenaam kunnen maken.... vorige week bijv was er oudere nederlandse dame die er zich over beklaagde of er nu nog mensen op het dak zouden kruipen of niet want de car zat echt wel overvol! dat lijkt gevaarlijk, maar de snelheden liggen hier een stuk lager. bovendien kunnen die busjes soms om de vijf voeten stoppen om alweer een vrouw met kindje op te laden of alweer een paar jonge gasten af te zetten.... een groot nadeel is evenwel de soms compleet onvoorspelbare rijtijden. het is nl zo dat in bijna alle gevallen een busje pas vertrekt als het helemaal vol zit zodat de winst optimaal is.... maar als je in een boeregat belandt zijt - zoals eens in jambanjali, what's in the name ... - kan dat wel eens behoorlijk lang wachten worden. maar daar ambetant van worden, hmmm neen hoor slaap wat of babbel wat en tijd is echt niet meer belangrijk... in de steden ligt dat anders, daar is alles veel betrouwbaarder en zijn er ontzettend veel mogelijheden om je te verplaatsen en taxi's in bijv serrekunda zijn nog steeds spotgoedkoop.