Er verschenen over allerlei onderwerpen alle mogelijke nieuwtjes, berichten, activiteiten, commentaar ... over Deinze en zijn deelgemeenten op deze blog. Wie nog af en toe iets wil raadplegen, kan dat blijven doen via de zoeker hierboven. Zo staan er bijna 300 artikels en foto's over erfgoed en lokale geschiedenis online.
Hartelijke groet,
Stefaan De Groote
Wie graag een bericht op de stadsblog wil hebben of gewoon iets signaleren kan dat via de mail
Katrijn Vanaelst is een jonge kunstenares uit Gottem. Haar werk is eenvoudig in vorm, beeld en kleur en wordt door een steeds grotere groep mensen geapprecieerd. Zij neemt deel aan tentoonstellingen en organiseert workshops, o.a. voor het basisonderwijs. Zie hierboven haar website 'Flofleur'.
u kan ten alle tijd reageren op elk artikel op deze blog. Maar pertinent onjuiste informatie wordt wel geweerd. Hetzelfde geldt voor bedreigingen en scheldpartijen.
Actualiteit, wetenswaardigheden en beschouwingen over Deinze en zijn deelgemeenten
15-03-2011
LDD wil referendum over de aanleg van een ringweg rond Deinze
In Deinze worden referenda volop uitgespeeld als oppositie-instrument. Na Groenrood met het referendum over het nieuwe stadhuis, pakt Lijst Dedecker uit met een voorstel tot volksraadpleging over de aanleg van een ring rond de stad.
LDD gaat de volgende maanden handtekeningen inzamelen om het referendum mogelijk te maken en hoopt ongetwijfeld op veel media-aandacht. "We zoeken een zo breed mogelijk draagvlak, daarom krijgen de mensen tot 2012 de kans om te tekenen. In het jaar voor de verkiezingen mogen er geen referenda georganiseerd worden, dus er is geen tijdsdruk", zegt voorzitter Ronny Vermeulen van LDD in het Laatste Nieuws. De vraag die de Deinzenaren voorgeschoteld krijgen is: "Moet het stadsbestuur van Deinze, een 'Ringweg rond Deinze' mogelijk maken buiten het centrum van Deinze - Petegem a/d Leie , door een gunstig advies af te leveren aan het Vlaams gewest om zo het mobiliteitsprobleem op te lossen te Deinze?"
De plannen voor een ring rond Deinze dateren uit de jaren zestig maar werden - volgens sommigen jammer genoeg - nooit uitgevoerd. Het tracé van de ringweg werd vorig jaar uit het gewestplan geschrapt. Maar volgens LDD is dit geen probleem: er zou een nieuw tracé uitgetekend kunnen worden.
15-03-2011, 21:22 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
21-12-2010
Volgend jaar wegenwerken tussen Gent en Deinze
De Vlaamse overheid trekt volgend jaar 112 miljoen euro uit voor wegenwerken. Dat heeft Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Hilde Crevits (CD&V) bekendgemaakt. De grootste werf wordt die op de E 17 tussen Gent en Deinze. Per rijrichting krijgt 11 km autoweg vanaf het voorjaar een duurzamer wegdek. De werkzaamheden verlopen in drie fasen, duren zeven maanden en kosten 32,9 miljoen euro. In 2013 komt de laatste fase aan bod. Dan starten de werken tussen Kruishoutem en Deinze in de richting van Gent.
21-12-2010, 23:07 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
03-12-2010
Eénrichtingsverkeer in Petegemse Azaleastraat niet duidelijk aangegeven
Dolores uit de Azaleastraat liet ons weten dat die straat, gelegen aan Palaestra, sinds een goede maand éénrichting is geworden. Maar dat is blijkbaar zelfs voor een doorwinterde Deinzenaar een onduidelijke situatie, schreef Dolores en verder: "Het bord dat je de weg niet in mag, staat zo hoog dat dit niet duidelijk is voor een bestuurder van de wagen. Zelfs burgers uit naburige straten rijden de straat in de verkeerde richting in. Ik dacht een gewaarschuwd man is er twee waard en daarom kaart ik dit nog eens aan."
03-12-2010, 00:00 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
01-12-2010
Doortocht Deinze is blijkbaar ook een probleem voor binnenvaart
We hebben er wellicht niet veel van gemerkt maar op 22 november kwamen twee schepen vast te zitten in wat de versmalling bij Deinze heet. De zgn. bulten in de Leie zorgden ervoor dat de Meteoor en de Scorpio kwamen vast te zitten. Daardoor kwam het tot een file van boten in Deinze (ook dat nog !).
Na hoogwater ontstaan er altijd ophopingen in de vaargeul', vertelde Frauke-Ann Klom, die met haar man op de Kempenaar Antares veel in België vaart. Het ms Meteoor kwam muurvast te zitten en de Scorpio, die probeerde er langs te komen, raakte buiten de vaargeul ook vast.'
Vier schepen die in Astene moesten lossen konden de draai naar Astene niet maken en werden aan de kade bij Deinze opgelost en voeren pas daarna door naar Astene. De maximale diepgang naar Astene is inmiddels verlaagd van 2,20 naar 1,90 meter.
De bulten zijn een grote ergernis voor de binnenvaart. Op de Leie, bij de splitsing van het Kanaal Brugge-Gent met het afleidingskanaal, overal zijn er bulten', zegt Frauke. En ze doen er wel wat aan, maar dat is verplaatsen. Een tijdelijke oplossing. Ze worden niet weggebaggerd, zodat het probleem blijft bestaan.
Station van Deinze wordt volgend jaar toegankelijker
Zowel het ACW, de sp.a Samen voor Deinze als de Seniorenraad dringen al langer aan op een aantal werken in het NMBS-station van Deinze. We vernamen van Rutger De Reu (CD&V) dat het station volgend jaar effectief toegankelijker wordt. De lage opstapperrons worden verhoogd en er komt een bijkomende voetgangerstunnel. De perrons worden met zo'n 35 centimeter verhoogd, waardoor het gemakkelijker wordt om in- en uit te stappen. De twee voetgangerskokers krijgen een hellend vlak, zodat minder mobiele reizigers de lift kunnen gebruiken om op het perron te geraken.
Eerder werden de voetpaden al verlaagd en heraangelegd, werd een nieuwe ruime parking aangelegd en zijn de fietsenrekken en de verlichting vervangen.
15-11-2010, 22:46 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
20-10-2010
Oplaadpunten voor elektrische fietsen in de De Ceder in Astene
Het vakantie- en vormingscentrum De Ceder in Astene bij Deinze pakt uit met een nieuwigheid, nl. drie oplaadpunten voor elektrische fietsen. Dergelijke fietsen, die vaak door senioren worden gebruikt, zijn de jongste jaren heel populair geworden.
Eerste tankstation met zonnepanelen voor elektrische voertuigen in Deinze
Dit weekend werd in de Europalaan 73 het eerste zonnetankstation van N.Solar, beCHARGED en I.R.S.plechtig ingehuldigd in Deinze. Het oplaadstation voor elektrische voertuigen biedt plaats aan zes tot acht voertuigen en produceert voldoende groene stroom om te voorzien in 73.000 duurzaam gereden kilometers.
"Elektrische wagens zijn sowieso al milieuvriendelijker dan conventionele voertuigen, maar als ze worden opgeladen met groene stroom uit zonnepanelen, rijden ze helemaal groen. Dat is de filosofie achter het zonnetankstation en onze carports," zegt Klaas Martens van N.Solar. Naast 6 parkeersplaatsen voor elektrische wagens en 8 oplaadpunten met aansluitingen voor verschillende soorten stekkers, is er voorzien in intelligente software voor de identificatie van gebruikers. Daarvoor zorgde beCHARGED voor.
Wim Iliano van beCHARGED: "Klanten pluggen eerst hun voertuig in aan een vrije laadpost. Die kunnen ze op termijn zelfs vooraf reserveren via een smartphone-applicatie. Met een RFID-badge identificeren ze zich vervolgens aan de automaat. Indien de klant wordt herkend, wordt de gekozen laadpost veilig afgesloten en start het laden. Na afloop kan de gebruiker aflezen hoeveel groene stroom hij in zijn elektrisch voertuig heeft gestoken. Voorlopig zullen de bedrijven die zulke laadstations installeren de elektriciteit wellicht gratis aanbieden als service voor klanten en/of personeel, maar de technologie staat op punt om ook persoonlijke facturatie mogelijk te maken."
Eerder werden al laadstations op zonne-energie in Diepenbeek (op de campus van de KHLim) en Grobbendonk geopend, maar de carports en zonnetankstations van N.Solar, I.R.S. en beCHARGED zijn de eerste commercieel beschikbare totaalpakketten: elektrische laden, groene stroom én backoffice.
Deinzenaar vond oplossing voor parkeerprobleem op Deinse markt... in Italië
De middenstand eist een honderdtal parkeerplaatsen op de vernieuwde Markt van Deinze. Anderen willen een meer autoluwe markt.
Koen Bilcke reikt ons de oplossing aan uit zijn vakantieland Italië.
23-08-2010, 12:28 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
17-07-2010
..... en op termijn eveneens bruggetje over de Leie in Astene
Ter gelegenheid van de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 werd geopperd om een fietsers- en voetgangersbruggetje te voorzien ter hoogte van restaurant het Veer in Astene. De bedoeling was vooral om naast een nieuwe verbinding voor fietsende recreanten, over een veilige weg te beschikken voor de vele scholieren die vanuit Astene naar het centrum van Deinze rijden.
De idee werd opgenomen in de plannen van de Vlaamse Landmaatschappij die in Astene een ruilverkaveling wil uitvoeren. Die plannen werden ondertussen goedgekeurd, zodat de uitvoering - ook voor het bruggetje over de Leie - binnenkort kan starten.
17-07-2010, 15:32 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
25-06-2010
Weggefreesde fietspaden in stationsomgeving Deinze onveilig voor fietsers
Onlangs werd aan het station van Deinze een fietspunt geopend en dat is in ieder geval een goede zaak voor de ruim 500 fietsers die dagelijks van en naar het station rijden.
Maar de fietsers die via de Guido Gezellelaan komen, hebben vaak een onbehaaglijk en onveilig gevoel. Het fietspad werd enkele maanden geleden weggefreesd en is nagenoeg onzichtbaar geworden. Heel wat auto's rijden erover en zelfs de bussen van de Lijn aarzelen niet om af en toe het ondertussen virtuele fietspad in te palmen. Gevaarlijk dus. Eddy Van Braeckel uit Bachte nam hiervoor contact op met mobiliteitsschepen Bart Van Thuyne met een dringende vraag daar iets aan te doen. Die beloofde in een reactie de zaak ter harte te nemen.
25-06-2010, 16:38 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
17-06-2010
Infomomenten over trage wegen in de Deinse deelgemeenten
In samenwerking met de Vlaamse Landmaatschappij en Trage Wegen vzw wil de stad Deinze werk van maken van de opwaardering van zogenaamde 'trage wegen' voor fietsers en voetgangers. "In een eerste stap gingen vrijwilligers op pad om alle trage wegen te inventariseren. Dat bleek een hele klus", zegt duurzaamheidsambtenaar Dries Bruyneel in Het Laatste Nieuws. "Nu willen we graag de mening van de bevolking horen. Daarom nodigen we alle mogelijke gebruikers en organisaties zoals scholen, landbouwers, jeugdbewegingen, wandel- en andere sportclubs,... uit om opmerkingen en suggesties te geven."
Er zijn in totaal zeven infomomenten: in zaal ten Hove in Astene (22 juni), Ter Wilgen in Petegem (23 juni), Leiezicht in Grammene (28 juni), Te Lande in Zeveren (30 juni), de raadszaal van het stadhuis (1 juli), zaal Reigersnest in Meigem (5 juli) en het Oud Gemeentehuis in Leerne (6 juli). De infomomenten starten telkens om 20 uur.
17-06-2010, 11:34 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
05-06-2010
Toch een (stuk) extra ring om Deinze?
In het magazine 'Onze Streek' van het Milieufront Omer Wattez stelt Wim Bracke van de afdeling MOW Leievallei dat meer en meer partijen in Deinze dromen van een nieuwe ring om de stad, vooral tussen de Gaversesteenweg en de Kortrijkstraat, kant Machelen. Men wil immers kost wat kost de grote verkeersstroom van de Gaversesteenweg uit het centrum.
Maar er zijn volgens Wim Bracke een pak argumenten die pleiten tegen dit voorstel. Een vorige verkeersstudie wees uit dat het verkeer van de Gaversesteenweg hoofdzakelijk bestemmingsverkeer is, auto's die dus naar Deinze moeten. Een nieuwe ring biedt hiervoor geen oplossing. Bovendien wordt dan de file verlegd naar de Kortrijksesteenweg. En wordt de laatste open ruimte van Petegem verder doorgesneden.
Bewoners en stadsbestuur Deinze oneens over onteigeningsprijs ventweg in Zeveren voor fietspad
Normaal gezien zouden binnen enkele maanden werken starten voor een fietspad tussen de Kouter in Deinze en het centrum van Vinkt. Het dossier is echter geblokkeerd geraakt. Een aantal eigenaars in de deelgemeente Zeveren met een ventweg voor de deur pikten het niet dat ze bij de onteigening in eerste instantie amper tien euro zouden krijgen per m² grond. De standaardonteigeningsprijs in Zeveren is 150 euro per m² grond. De stroken ventweg werden in de jaren zeventig aangelegd. Het gaat om een straatje parallel naast de verkeersweg en bestemd voor niet-doorgaand verkeer langs de woonhuizen. De bewoners bleven echter eigenaar van de grond waarop die ventweg ligt en daarover gaat de betwisting.
Een paar tientallen eigenaars in de Vinktstraat groepeerden zich tegen het voorstel. De onderhandelaar speelt met het juridische argument dat na dertig jaar de grond fel verminderd is in waarde. Ondertussen heeft het stadsbestuur bij monde van de burgemeester wel al toegezegd om de betrokkenen 100 euro per m² te gunnen voor de onteigening van de ventweg. Maar bijna alle bewoners eisen dezelfde onteigeningsprijs als andere eigenaars zonder een ventweg voor de deur. Hun belangen worden behartigd door een advocatenbureau uit Harelbeke. Bij niet akkoord zal het stadsbestuur zich verplicht zien een juridische procedure op te starten om de onteigening te realiseren.
Eén en ander ligt politiek gevoelig omdat net in die straat Gerda Ginneberghe woont, gemeenteraadslid CD&V en in het laatste jaar van de legislatuur nog even schepen van cultuur.
Foto: voorbeeld van een ventweg (niet in Deinze)
18-03-2010, 16:41 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
19-02-2010
Fietspunt aan het station van Deinze: mag het iets meer zijn?
Sinds een paar maanden heeft Deinze een fietspunt gekregen. En dat is goed. We hebben er enkele jaren geleden zelf nog voor gepleit. Maar de opdrachten zijn op dit ogenblik wel nogal beperkt. Men houdt overdag toezicht en zorgt voor de netheid van de fietsenstalling. Geleidelijk aan wordt ook een nieuwe fietsenstalling voorzien. Maar het valt op dat dit precies een werk van lange adem wordt. Op een paar maanden tijd is nog maar een beperkt deel van de nieuwe stalling geïnstalleerd. De oude fietsenstalling blijft nog steeds in gebruik.
Het team van twee à drie mensen zou wellicht nog wat meer activiteiten kunnen ontwikkelen. Zo lijkt het verhuren van fietsen iets dat perfect past binnen de opdracht van een fietspunt. Daarnaast is er zeker nood aan klein fietsherstel. Heel wat van de ruim 500 fietsers arriveren met defecten (zonder licht bv.) aan het station. Het moet toch mogelijk zijn om die kleine ongemakken overdag te laten herstellen, zeker nu er in het centrum van Deinze geen fietsenmaker meer aanwezig is.Het fietspunt zou ook initiatieven kunnen nemen rond werk en mobiliteit voor de bedrijven en de scholen in de omgeving.
19-02-2010, 23:34 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
23-12-2009
Vlaamse overheid maakt werk van fietspad langs verbindingsweg Deinze en Tielt
De verkeersveiligheid voor fietsers langs de weg Deinze en Tielt zal op relatief korte termijn drastisch verbeteren. De Vlaamse overheid maakt werk van een fietspad langs die drukke verbindingsweg. Momenteel liggen meerdere opties op tafel. De voorkeur gaat uit naar een eenrichtingsfietspad langs beide kanten van de weg, dat om veiligheidsredenen over de gracht wordt aangelegd.
De fietsveiligheid langs die invalsweg is een oud zeer. De huidige fietspaden zijn er op de rijweg geschilderd, heel smal, en niet afgescheiden van de rijweg. Vooral Tielt heeft geijverd voor een veilig fietspad omdat tussen Aarsele en Tielt nogal wat schoolgaande jeugd die weg per fiets aflegt.
Het studiebureau Grontmij heeft een startnota betreffende het fietspad uitgewerkt, waarvan de aanleg trouwens integraal door Vlaanderen wordt gesubsidieerd. Het is nog niet helemaal duidelijk wat het zal worden, een eenrichtingsfietspad langs beide zijden of een dubbelrichtingsfietspad achter de gracht of een combinatie van beide systemen. Men hoopt begin 2011 met het project te kunnen starten.
23-12-2009, 08:02 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
05-11-2009
Leieroos maakt inventaris van ontoegankelijke voetpaden in alle deelgemeenten van Deinze
De Leieroos Deinze, een afdeling van de Vlaamse Federatie van Gehandicapten, wil iets doen aan de voetpaden die ontoegankelijk zijn of er verwaarloosd bijligggen. Bestuursleden van de vereniging zullen op pad gaan en een inventaris maken van alle problemen, hoewel zoiets eigenlijk een taak is van de (lokale) overheid. Willy Bekaert deelt mee dat alle problematische toestanden i.v.m. voetpaden eveneens kunnen worden meegedeeld aan de VFG via bekaert.termont@skynet.be. Ze zullen mee worden opgenomen in de inventaris.
De foto toont de (treurige) situatie ter hoogte van de woning met huisnummer 50 in de Krekelstraat in Petegem. Door de onoordeelkundige plaatsing van het verkeersbord en de brievenbus op het voetpad is er helemaal geen plaats meer voor de voetgangers en de rolstoelgebruikers of kinderwagens.
05-11-2009, 19:08 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
22-09-2009
Volgend jaar autoloze zondag in Deinze?
Talloze steden en gemeenten pakten zondag uit met een autoloze zondag. In Deinze bleef het wel zeer bescheiden met een stuk Kortrijkstraat. Er werd trouwens precies vrij weinig ruchtbaarheid aan gegeven.
Het is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, maar het moet mogelijk zijn om volgend jaar een groot deel van het stadscentrum vrij te maken en op één zondag voorrang te geven aan de stappers en trappers. Het zou mooi zijn mocht er op initiatief van het stadsbestuur bovendien een animatieprogramma worden uitgewerkt.
22-09-2009, 17:16 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
31-08-2009
Deinse gemeenteraad stuurt aan op nieuw mobiliteitsplan
Verkeer en mobiliteit zijn een pijnpunt in Deinze, dat is algemeen geweten. Op de gemeenteraad van vorige week werd een discussie gevoerd over het Deinse mobiliteitsplan dat al dateert van 2005. Vanuit de meerderheid en de oppositie gaan stemmen op om te komen tot een nieuw mobiliteitsplan. Zowel Tony De Neve en Bart Van Thuyne van de CD&V als Willy Bekaert van sp.a SamenVoorDeinze willen dat via een zgn. sneltoets het lopende mobiliteitsplan op korte termijn wordt geëvalueerd. Dit dient te gebeuren door een gemeentelijke begeleidingscommissie die daartoe wordt aangevuld met vertegenwoordigers uit de gemeenteraad.De boodschap die men eigenlijk wil geven, is dat men niet opnieuw een duur studiebureau wil inschakelen.
31-08-2009, 00:00 geschreven door Stefaan
Categorie:Mobiliteit
30-07-2009
'Schuune schief ' of de wankele verkeersborden van Deinze
'Verkeersborden in Deinze - Wie zet ze recht aub?' zo werd ons met aandrang gemaild. Het is vakantie en wat doet een mens dan. Bijvoorbeeld een foto maken van een scheef verkeersbord. En nog één en nog één. Op nauwelijks een paar kilometer zag en fotografeerde Lieven Gekiere talloze van die scheve toestanden.
Toegegeven, ongetwijfeld niet dé meest prangende kwestie maar het maakt wel een rommelige indruk bij wie voor het eerst de Leiestad binnenrijdt. Het is trouwens slechts een peulschil van wat er in Deinze te vinden is aan omvergevallen of aangereden verkeersborden.
Toen ik deze morgen naar het station fietste, zag ik een nieuw verkeersbord, nl. een verwijzing naar de parking van de Gaversesteenweg. Het blijkt dat de stad inderdaad een parkeerroute heeft ingevoerd.
Automobilisten kunnen via die route gemakkelijk de weg vinden naar acht gratis parkings in en rond het stadscentrum. Met de parkeerroute wil het stadsbestuur van Deinze iets doen aan het prangende mobiliteitsprobleem. Het initiatief kwam er in overleg met zelfstandigenorganisatie Unizo.