onze klas
Inhoud blog
  • rekenen met de rekentrein: +
  • W.O.: thema de tijd
  • vervolg 2 carnaval
  • vervolg 1 carnaval
  • vervolg balls

    Categorieën

    agenda

    Belangrijke data in mijn agenda


    Zoeken in blog


    Over mijzelf
    Ik ben katleen de cock
    Ik ben een vrouw en woon in merchtem (België) en mijn beroep is leerkracht L1 - turnjuf - redster - huiswerkbegeleiding op zelfstandige basis.
    Ik ben geboren op 03/06/1986 en ben nu dus 38 jaar jong.
    Mijn hobby's zijn: sport-muziek.
    2007: bachelor in de ergotherapie 2009: lerarenopleiding lager onderwijs --- 2009-2010 L1 De Bloeiende Kerselaar

    16-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.rekenen: allerlei

    Een hulp: Deze getalbeelden kunnen afgedrukt en verknipt worden. Zo heeft u kind thuis een visualisatie om de rekenoefeningen te maken indien het dit nodig heeft. In onze klas hebben we de rekendoos en een algemeen overzicht van de getalbeelden die kunnen gebruikt worden.

     

     

     

                 

     

                 

     


                 

     

                 

     


                 

     

                   

     


                   

     

                   

     


                   

     

     

     

     

     

     

     

     

    Bewerkingen tot 20, zonder brug, minstens één term is een tiental

    Vb. 10 + 8 = 18

    è    dit is een inzichtoefening

    è    we hebben steeds een groep van 10 en dan een groep tussen 0 en 10.

    è    In een getal zoals bijvoorbeeld 18 staat de 8 voor 8 en de 1 voor 10.

     

    Vb. 20 – 6 = 14

    è    Eigenlijk hetzelfde als bewerkingen tot 10 maar er is een groep van 10 bij.

    è    We gebruiken geen blokjes meer

    o       Redenen:

    §         met 20 blokjes tellen we gemakkelijker fout

    §         we stappen af van de motorische handeling (concreet) en gaan over naar papieren voorstelling (schematisch)

    è    ze krijgen steeds 2 groepen van 10 (=20) en strepen het aantal bolletjes weg.

     

    Vb. 20 – 16 = 4

    è    eerst de groep van 10 weg en dan krijgen we eigenlijk 10 – 6

     

     

    Vraagstukken

    è    Er komen steeds meer vraagstukken aan bod. Dit is geen makkelijk onderdeel. Dit vereist voldoende begrip van het Nederlands, inzicht en de vaardigheid om de rekenvaardigheden te kunnen uitvoeren.

    è    Het rekenboek gaat opnieuw meer naar huis mee gaan op woensdag of in het weekend. Om in de klas beter mee te kunnen wordt aangeraden om de reeds gedane vraagstukken te herhalen. Al gaan verder werken en oefeningen doen die nog aan bod komen is geen hulp. U bewijst u kind hier geen dienst mee, dus doe dit a.u.b. niet. Herhaling is veel beter.

     

    Nog even zeggen dat inzicht een vaardigheid is die niet echt aangeleerd kan worden.

     

    16-02-2011, 14:09 geschreven door juf katleen L1  


    02-02-2011
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.nieuwe leerstof
    De blog werkt blijkbaar weer .


    Ons tweede rekenboek is uit! Joepie!
    We zijn deze week van start gegaan met tellen tot 20 en de klok. Stapsgewijs gaan we leren rekenen tot 20, maar eerst de getallen tot 20 voldoende kennen, kunnen in de juiste volgorde plaatsen, correct schrijven, voorwerpen tellen, getalbeelden herkennen.
    Bij de klok lezen starten met het uur. We lezen het uur en we tekenen zelf de wijzers op hun juiste plaats. Dit vraagt iets meer inzicht, maar de eerste kennismakingen zijn over het algemeen super goed verlopen! We gaan uiteraard ons best doen dit zo te houden.
    Dit derde rekenboek zal weer wat uitdaging bieden voor de leerlingen na heel wat herhalingen. Uiteraard zal er nog veel herhaling aan bod komen want dat is belangrijk.


    Ook voor taal is er goed nieuws. Ons vijfde werkboek is bijna uit, maar alle basisletters zijn gekend nu! Vanaf volgende week gaan we een stapje verder. 

    Deze week komt er geen nieuw woorddictee. Volgende week is er herhalingstoets van de voorbije 3 woordpakketten. Omdat dit hoorwoorden zijn (behalve de woorden met ei), wordt dit normaal niet ingeoefend.  Toch heb ik dit gedaan omdat er niet voldoende aandacht was voor het correct schrijven tussen de lijnen. De voorbije woordpakketten hebben hun vruchten afgeworpen. Er is een mooie evolutie merkbaar. Na de herhalingstoets kunnen we dan starten met nieuwe woordpakketten waar bepaalde 'thema's' aan bod zullen komen (bv. woorden met sch, woorden met b/p/d, woorden met d/t,...). Opnieuw gaat het op donderdag mee naar huis om de woorden correct te kopiëren. Vanaf vrijdag zit het elke dag in de boekentas zodat het tegen woensdag voldoende ingeoefend is.


    Voor W.O./thema zijn we stilaan op het einde gekomen. Gisteren hebben we nog een bezoek gebracht aan het kapsalon waar de mama van Elisa Vandernoot werkt. De ene was al wat geïnteresseerder dan de andere, maar al bij al was het een fijne namiddag. Het liefst van al hadden ze graag alles zelf wat uitgeprobeerd, maar uiteraard is dat praktisch gezien niet mogelijk.
    We zijn nu nog bezig met dieren die werken, mensen die voor dieren werken waar we aanbelanden bij het circus om zo verder te werken naar het thema 'Carnaval'.


    Met de krokusvakantie is er weer een oudercontact voorzien. Hou alvast donderdag 3 maart (donderdag voor de vakantie) vrij.


    groetjes,
    juf Katleen

    02-02-2011, 17:53 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.hopelijk lukt het nu wel
    De blog loopt al een hele tijd vast. Ik krijg geen berichten doorgestuurd. Dit is natuurlijk wel jammer want er waren de afgelopen tijd nog wel wat interessante berichten die ik geprobeerd heb te posten.
    Vanaf nu bewaar ik telkens mijn berichten, dan hoef ik ze enkel nog te kopiëren en te plakken indien de blog het niet wil online zetten.
    Alvast mijn excuses hiervoor, ook al kon ik er zelf niets aan doen.

    02-02-2011, 17:34 geschreven door juf katleen L1  


    15-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: opgroeien
















    15-12-2010, 15:24 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: de winkel










    15-12-2010, 15:22 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: de boot






















    15-12-2010, 15:22 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: het doolhof
    tijd voor een spel.
    De kinderen moesten zich verstoppen in het doolhof en Pierre (de animator) was het monster die hen kwam opeten.
    Een geluk voor de kinderen kon het monster niet zien. En pech voor de kinderen dat hij wel zeer goed kon horen en bij elke kuch kon hij iemand opeten.
    smakelijk!



























    15-12-2010, 15:20 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: de wereld

    Landen over de hele wereld, uit verschillende continenten.
    Hoe zien ze eruit? Wat is hun naam? Wat dragen ze van kledij? Wat eten ze graag? Een typische geur? Waar zijn ze bang voor?

    De kinderen die een familielid hebben afkomstig van een ander land, of zelf van een ander land afkomstig zijn, vonden het natuurlijk interessant om dat te zien en te laten zien aan de anderen.



















    15-12-2010, 15:16 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: lunchpauze - in de trein
















    15-12-2010, 15:13 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: het theater deel 3




























    15-12-2010, 15:11 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: het theater deel 2






























    15-12-2010, 15:09 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: het theater

    Toneeltje spelen doen we allemaal wel eens. De ene doet het uiteraard al wat liever dan de andere.
    Iedereen heeft zich voor 100% gegeven en het was wel even verschieten. Er zitten enkele jongens en meisjes in de klas die zeer goed kunnen acteren!































    15-12-2010, 15:07 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: foto's en kaders


















    15-12-2010, 15:04 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum: er was eens - op zoek naar...

    We maakten ons eigen verhaal bij de heks.
    En we moesten op zoek gaan naar:
    - een kikker
    - een giraf
    - een ballerina
    - een muis in een bad



















    15-12-2010, 15:03 geschreven door juf katleen L1  


    10-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ziekte
    We merken dat er nogal wat kinderen ziek worden de laatste week.
    Aangepaste kledij aan de temperaturen kan al veel doen: een jas die sluit, muts, sjaal, handschoenen, schoenen die zo goed als mogelijk waterbestendig zijn.
    Gelieve u kind thuis te houden indien het ziek is.
     

    Regel wanneer u kind thuisblijft:
    Altijd moeten we een briefje ontvangen. Tot 3 opeenvolgende kalenderdagen kan dit gewoon geschreven zijn door anders. Meer dan 3 opeenvolgende kalenderdagen (bv. vrijdag en maandag afwezig = 4dagen) is een doktersattest verplicht. Gelieve dit altijd zo spoedig mogelijk binnen te brengen, zodat de registers in orde zijn voor controle en u kind niet ongewettigd afwezig wordt aangeduid.

    10-12-2010, 16:57 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.onze knuffeldieren
    Leuke, mooie, zachte, ... knuffeldieren hebben we deze week gezien.
    De ene heeft al wat meer een betekenis voor een kind dan bij de andere, maar allemaal zijn ze gehecht aan hun knuffels en vonden ze het fijn die te laten zien aan de rest.
    Jammer genoeg had ik mijn fototoestel niet op zak om een foto te nemen van al deze knuffels. Maar zoals de naam 'knuffeldier' zegt, heb ik een knuffelafscheid genomen van de knuffels.

    10-12-2010, 16:53 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.evolutie
    De laatste tijd zet ik wat minder op de blog. Voornamelijk omdat de basis gelegd is en we steeds verder gaan, maar wel op dezelfde manier verder gaan.
    Voor rekenen zitten we momenteel aan de splitsing van 9 en optellen en aftrekken tot 8. De manier van oefening is net hetzelfde als voor een ander cijfer. U kan steeds via het huiswerk meevolgen aan welk getal we zijn.
    Voor de rest zijn we elke week ook bezig met plaatsbegrippen, richtingen en liter (inhoud), meter (lengte) en kilogram (gewicht)

    voor taal leren we steeds nieuwe letters en woorden. Ook dit kan u volgen via de doosjes en het huiswerk. En voornamelijk via u kind, want alle leerlingen zijn super enthousiast elke keer we een nieuw woord/letter leren.

    voor schrijven hebben we ook eigenlijk elke richting/vorm geleerd die steeds terug komen in de verschillende letters:
    - boogje
    - haakje
    - put
    - lus
    - schuine streep
    - stokje
    de kleine letters: a, e, i, m, n, o, r, s, u, v, w, z en de tweeklanken ee, aa, oe, eu, oo
    grote letters, groot naar boven: b, d, h, k, t
    grote letters, groot naar beneden: p, ij


    Bij de start van de Kerstvakantie geef ik nog eens een overzicht van wat we allemaal al gedaan hebben en waar er nog eventuele struikelblokken zijn. Ik zal ook weer een werkbundel voorzien zodat er tijdens de vakantie gericht kan geoefend worden. Maar net zoals vorige keer, is deze niet verplicht. Wel wordt er verwacht dat de leerstof onderhouden wordt. Voor schrijven geef ik nog eens een overzicht van de letters tussen de lijntjes en voeg ik een leeg lijntjesblad toe waar op geoefend kan worden.

    10-12-2010, 16:50 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kerstmarkt
    Deze ochtend zijn twee mama's van de ouderraad in onze klas komen knutselen met de leerlingen.
    Wij hebben iets fantastisch gemaakt. Maar wat is het? VERRASSING!!

    Op de kerstmarkt (komende week vrijdag 17/12) kan u dit prachtige geschenkje van u eigen kind aankopen.
    U kan tevens genieten van een warme hap of drank. Zeer aangenaam bij deze tijd van het jaar.


    Hopelijk tot dan.


    groeten,
    juf Katleen

    10-12-2010, 16:38 geschreven door juf katleen L1  


    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.kindermuseum
    Dinsdag gaan we naar het kindermuseum.
    Vergeet de boterhammen niet!

    foto's volgen zo spoedig mogelijk erna.

    10-12-2010, 16:36 geschreven door juf katleen L1  


    01-12-2010
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sinterklaas met zijn Pieten op bezoek in de school
    Vandaag, 1 december, hebben we bezoek gehad van Sinterklaas en 2 van zijn pieten. We wisten dit al, dus hadden we onze schoen al klaar gezet. In de brief van Sinterklaas stond ook dat we hen niet mochten vergeten. En er was heel wat voor hen. Maar toen we 's morgens in de klas aankwamen, lag er niets voor ons. We werden al bang dat Sinterklaas misschien vond dat we niet flink genoeg waren geweest aiai.

    Iets over 9 zijn we met L1, L2 en L3 naar de kleuterzaal getrokken om Sinterklaas en zijn Pieten te verwelkomen.
    Elke klas heeft een fantastisch liedje, dansje of gedicht gebracht. De Pieten hadden er plezier in en deden gretig mee.

    De kleuters kregen een zak snoep, maar voor het lager was er blijkbaar niets bij
    Maar Sinterklaas had het leuke nieuws dat hij in de klas nog eens ging langs komen en dat we dan ook ons snoepgoed zouden krijgen.
    En zo gezegd, zo gedaan. Rond 11u kregen we nog eens bezoek in onze klas. Ondertussen hebben we ook speelgoed in de klas gekregen. Terwijl we in de zaal zaten, is er ingebroken in de klas en werd er allerlei speelgoed uitgestald. Oef, toch flink genoeg geweest .
    We zagen ook dat er heel wat opgegeten en gedronken was. Sinterklaas, Zwarte Piet en het paard hadden blijkbaar grote dorst en honger.
    Alles wat er nog over was, hebben we verzameld en zullen we nog houden. Wie weet komt hij nog eens langs op 6 december.
    En hopelijk brengt hij op 6december thuis wel het speelgoed dat ze graag willen. Want in de klas waren er wel enkele teleurstellingen. Maar ze hebben zich toch al goed geamuseerd met het klasspeelgoed. Voornamelijk de plasticine viel in de smaak.

    Hopelijk evenveel plezier thuis op 6december, als we hier in de klas vandaag gehad hebben.

















    01-12-2010, 17:44 geschreven door juf katleen L1  


    Archief per week
  • 21/03-27/03 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 14/02-20/02 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 13/12-19/12 2010
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 01/11-07/11 2010
  • 11/10-17/10 2010
  • 04/10-10/10 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 20/09-26/09 2010
  • 13/09-19/09 2010
  • 06/09-12/09 2010
  • 30/08-05/09 2010
  • 23/08-29/08 2010

    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Blog als favoriet !



    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs